abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28768245
O ja, het forum ouders online ken ik, maar daar word ik niet veel wijzer van dan zelf op internet zoeken
pi_28768453
De diagnoses zijn dus nog niet officieel? Heeft de psychiater ervaring met autisme bij kinderen, zijn ze verbonden aan een autismeteam? Dat is nl vaak wel handig. Ik vind de dubbele diagnose gewoon een beetje vreemd maar misschien is dat wel weer handiger om extra geld te krijgen voor begeleiding en op school.

Waarschijnlijk overbodig, maar voor de volledigheid: komt er dyslexie voor in jullie familie? Bij een vriendin van me nl wel, en zij heeft zelf dyscalculie (doet nu wel uni). Is die mogelijkheid ook bekeken bij het onderzoek?

Verbaal hoger dan performaal is trouwens vrij normaal voor Asperger. Lees bijv 'Asperger Syndrome' eens van Ami Klin, Fred R Volkmar en Sara S Sparrow. Daarin worden Asperger en NLD ook vergeleken. Ik weet niet waar je woont, ik (Groningen) heb 'm, dus als je in de buurt zit mag je hem wel lenen. We hebben alleen geen scanner hier, anders had ik het betreffende hoofdstuk kunnen mailen.
  Jubileum moderator woensdag 13 juli 2005 @ 21:10:38 #104
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28781018
Idril, ik had het er vandaag toevallig ook met Eska over, een diagnose op papier is zo pijnlijk. Terwijl je het zelf al een beetje zag aankomen is het toch even slikken.
Moeilijk hoor, vooral het zoeken naar onderwijs zal wel weer een hele toer worden. sterkte ermee.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † woensdag 13 juli 2005 @ 21:14:28 #105
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28781156
ik vind een diagnose op papier eigenlijk wel prettig.
aan de ene kant de bevestiging dat jij het goed gezien hebt, dat er iets niet klopt,
aan de andere kant opent het ook deuren naar hulpverlening, die zonder diagnose gesloten blijven.
zo zie ik het tenminste, maar goed, ik praat dan ook uit de situatie "tussen wal en schip hangende".
  Jubileum moderator woensdag 13 juli 2005 @ 21:17:04 #106
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28781276
Natuurlijk is een diagnose prettig in sommige gevallen maar het is verder o zo confronterend en pijnlijk. Ik wil wel even kopieren wat ik tegen Eska zei vanmorgen, dat maakt het misschien duidelijker:

Het is tanden op elkaar, accepteren dat jouw kindje voorgoed een stickertje heeft en het best mogelijke voor haar zoeken (via heel veel kastjes en muurtjes)
Als Eva binnen 2 dagen een nieuw liedje heeft geleerd denk ik "misschien he... misschien zitten 12 artsen er wel naast..... "
Als de chauffeur van het busje van Eef vraagt waarom Eefje in godsnaam in het busje zit omdat er zo ogenschijnlijk niks mis met haar is denk ik "misschien groeit ze er wel over heen"
Als ik lees in haar schriftje dat ze als enige van de klas zo goed kan praten denk ik "misschien is het wel een beetje rand-autisme en niet zo erg als de artsen zeiden"

Als Eva de boel door de kamer gooit uit pure frustratie of zomaar denk ik "hmmm, dit hoort zeker bij autisme?"
Als ze niet te benaderen is, ik niet tot haar door kan dringen omdat ze zo vast zit in haar paniek denk ik "ow ja, dit hoort er ook bij"
Als ze weer in haar 1tje een kwartier op de hoek van de straat staat te kijken naar voorbij vliegende boomblaadjes zeg ik tegen jeroen "kijk ons autistje nou genieten"


En zo slinger ik de hele tijd heen en weer, tussen hoop en bevestiging. Tussen acceptatie en minieme steekjes van hoop dat er een vergissing is gemaakt.
Zal dat ooit over gaan?

hmm zo bloot geven vind ik eigenlijk best wel eng
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:31:36 #107
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_28781785
Het valt niet meer Lois om zo open over dit te praten!
Ik vind het wel heel moedig van je, dat je je hier je verhaaltje toch durft te vertellen!

En ik weet zeker dat Eva een heeeeeeeel lief meisje is! Dat merk ik aan je verhalen!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:44:07 #108
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_28782222
Oh Lois, maar het is inderdaad zo herkenbaar wat je schrijft. Dat heb ik met Storm ook vaak. Als hij heel wars en tegendraads is dat hij mij echt kwaad krijgt (waardoor ik hem ga negeren) dan weet je direct zelf weer dat hij niet voor niets naar een mkd gaat. Andere momenten kan hij ook heel lief zijn. Ik sta te koken en Storm verzekert me dat ik de liefste mama van de hele wereld ben *smelt*.
En hoewel ik wel weet dat hij altijd anders zal blijven, hoop ik wel dat hij (en wij) eracceptabel mee zullen leren leven. Op school heeft hij nu echter al zoveel vorderingen geboekt dat hij eind volgende week afscheid neemt van Tom Poes 1 en doorgaat naar Tom Poes 2. Gelukkig volgen over een paar weken nog twee klasgenootjes van hem, dat vind ik zelf wel een fijn gevoel dat ze een beetje samen verdergaan.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  † In Memoriam † woensdag 13 juli 2005 @ 21:57:14 #109
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28782646
o zeker lois, ik heb precies hetzelfde. die twijfel komt me ook zo bekend voor.
soms is hij zo dwars en aggressief dat ik hem niet eens bij een vriendje durf te laten spelen. (iets wat ik voorheen trouwens wel gewoon durfde)
als ik dan zijn prachtige rapport zie met de a's (goed tot zeer goed) en ik hoor van vriendjes dat die er ook b's tussen hebben zitten, denk ik: hoe kan met dit kind iets mis zijn, hij doet het zo goed?
maar dan hoor ik weer de speltherapeute zeggen: het is net een klein professortje qua taalgebruik en: hij kan niet samen spelen.
toch zag ik vandaag een jongetje dat met zijn favoriete vriendje van dit moment gigantische lol in de zwemplas heeft. zekers, hij had zijn momenten dat hij zich alleen vermaakte, maar toch, hij speelde echt samen met het vriendje.
het vriendje dat hij vanaf het begin helemaal zag zitten is al weken niet meer in de picture. luca wil wel, maar vriendje heeft kennelijk andere bezigheden. en dan vraag ik me af: hebben ze door dat er misschien een stekkertje verkeerd aangesloten zit?
twijfels twijfels twijfels

ik heb trouwens nog niets gehoord van die sovatraining, maar goed, ik heb nog tijd genoeg om daar achteraan te gaan.
pi_28784580
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:14 schreef lady-wrb het volgende:
ik vind een diagnose op papier eigenlijk wel prettig.
aan de ene kant de bevestiging dat jij het goed gezien hebt, dat er iets niet klopt,
aan de andere kant opent het ook deuren naar hulpverlening, die zonder diagnose gesloten blijven.
zo zie ik het tenminste, maar goed, ik praat dan ook uit de situatie "tussen wal en schip hangende".
Dat roep ik dus ook al maanden idd. En dat was ook dé reden om voor onderzoek & diagnose te gaan (ondanks z'n erg jonge leeftijd)....zo'n diagnose op papier is gewoon je "toegangsbewijs" eigenlijk.

Ik zal ook even wat van mijn tekst van eerder vandaag kopiëren:

Vandaag Max z'n officiële diagnose ontvangen, en dat is toch weer even slikken zeg.
Officieus hadden we 't mondeling al wel gehoord, maar nu staat het dan ook zwart op wit.

Zo dubbel, maandenlang hebben we er naar uitgekeken dat er eindenlijk eens een echte diagnose zou komen.
Want dat hebben we nodig om daarmee weer de juiste hulpverlening & financiële toestanden te kunnen regelen.
En we wisten natuurlijk ook al langer wat de diagnose ongeveer zou gaan worden. Ongeveer hield dus in dat er steeds gesproken werd over "mogelijk PDD-nos" en "gedrag dat past bij een aandoening in het autistisch spectrum" etc.

Maar nu staat dus gewoon zwart op wit dat Max echt autistisch is.... En dat doet pijn.... Meer dan ik had gedacht....


en

En ja, heel stiekem was er idd heel diep van binnen nog een sprankje hoop (naïef, ik weet 't). Hoop dat het "iets" zou zijn dat weer overgaat of zo. Maar autisme gaat niet over....nooit....

Gelukkig realiseer ik me óók dat er tegenwoordig heel veel mogelijk is op dit vlak. En daar gaan we de komende tijd ook mee aan de slag.



Maar wat jij zegt over "bevestiging dat je het goed gezien hebt, dat er iets niet klopt" herken ik ook heel erg hoor!
Want eer je dus werkelijk een diagnose hebt, zijn er al zoveel mensen & situaties geweest waarbij je het gevoel krijgt dat je het niet goed doet, dingen ziet die er niet zijn, dat je overbezorged bent, etc, etc. En dat maakt óók verdrietig ja. (en zoals Lois al aangaf, houdt dat bij de diagnose vaak nog niet op, helaas)
Het is zo dubbel allemaal....
  woensdag 13 juli 2005 @ 22:51:26 #111
24188 Belana
kloon van belana
pi_28784698
Lois en Eska....
stormy waters...
sailin'
pi_28789918
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 13:06 schreef poemojn het volgende:
Wie heeft die diagnose gesteld kdril-2 Ik weet niet beter of Asperger is een diagnose vanuit psychiatrische hoek, en NLD vanuit neurologische, waarover nog gediscussieerd wordt of het eigenlijk niet hetzelfde is.
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 14:01 schreef poemojn het volgende:
De diagnoses zijn dus nog niet officieel? Heeft de psychiater ervaring met autisme bij kinderen, zijn ze verbonden aan een autismeteam? Dat is nl vaak wel handig. Ik vind de dubbele diagnose gewoon een beetje vreemd maar misschien is dat wel weer handiger om extra geld te krijgen voor begeleiding en op school.

Verbaal hoger dan performaal is trouwens vrij normaal voor Asperger. Lees bijv 'Asperger Syndrome' eens van Ami Klin, Fred R Volkmar en Sara S Sparrow. Daarin worden Asperger en NLD ook vergeleken. Ik weet niet waar je woont, ik (Groningen) heb 'm, dus als je in de buurt zit mag je hem wel lenen. We hebben alleen geen scanner hier, anders had ik het betreffende hoofdstuk kunnen mailen.
Ik ga hier later uitgebreider op reageren. Maar een dubbele diagnose wordt wel vaker geconstateerd. Juist omdat er vanuit 2 verschillende invalshoeken gekeken wordt naar een kind. Niet iedereen is het hier mee eens. Want de een "geeft" het kind de diagnose PDD-NOS (MCDD), depressie, ADHD; dispraxie en bij de ander "krijgt" het kind de diagnose NLD. En dit "stempeltje" kan belangrijk zijn.. (positief of negatief)

Zeker bij hoogniveau autisten zoals mensen met Asperger is het "verschil" tussen NLD en Asperger niet groot ALS je dit beschouwd als 2 verschillende diagnoses. De benaderingswijze is ook grotendeels hetzelfde. Het groter verschil tussen verbaal en performaal is kenmerkend voor hoogfunctionerende autisten..

Ik moet nog ergens meer info hebben liggen. Ook over de discussie bestaat NLD wel? Wat het staat niet in de DSM IV. Bij deze info staan ook de verschillen en overeenkomsten tussen NLD en Asperger...

(o het verhaal is toch langer geworden dan ik had gewild)
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  donderdag 14 juli 2005 @ 06:39:19 #113
82456 teig
oh my gow
pi_28790868
beste allemaal,

Ik herken jullie verhalen zo.. Ik ben dan wel geen ouder van.. maar een zusje van... Ik heb een broer met een verstandelijke beoperking en een autistische stoornis.. Hoe en wat weet ik niet precies.. Maakt me niet uit 't is mijn broer en that's it...

Maar sommige dingen die jullie vertellen komen mij zooo bekend voor!!
  donderdag 14 juli 2005 @ 07:53:50 #114
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_28791073
Lois en Eska
Ik word er verdrietig van. Maar ik vind het ook zo logisch klinken, dat dubbele, die twee kanten. Het lijkt me heel moeilijk.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_28792242
Ik kan nu niet uitgebreid reageren want ik zit op m'n werk. Maar toch.
Dat dubbele herken ik wel. Bij Jorrit is 2 jaar geleden al de diagnose Asperger gesteld. Toen had ook dubbele gevoelens net als nul: blij omdat het zeker is dat hij écht wat mankeerde en ik niet

want dat er iets aan hem anders was had ik al vanaf heel jong in de gaten bij hem. Aan de andere kant vond en vind ik het aanvoelen als een klap in je nek. Hij zit er de rest van zijn leven mee. Hij moet over een jaar naar het voortgezet onderwijs. En dan? Kan hij zelfstandig wonen, wat voor werk zal hij kunnen gaan doen, zal hij ooit een partner vinden? Dat soort vragen.

En dan moet ik me echt heel erg inhouden om niet te gaan janken omdat het zo'n schattig lief aanhankelijk jongetje kan zijn. Waar je aan de buitenkant en als hij praat bijna niet aan ziet dat hij toch behoorlijk gehandicapt is. En dat zal altijd zo blijven, daar helpt geen pilletje voor. Het zal moeilijk worden. Vooral voor hem. Wij kunnen het nog bevatten en beredeneren en af en toe naast ons neerleggen. Hij niet.
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2005 @ 09:51:31 #116
43556 miss_dynastie
pi_28792320
Lois
Eska
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2005 @ 12:41:18 #117
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28797162
kan je er iets meer over vertellen idril-2? wat merkte je toen hij jong was en wat nog meer?
ik merkte bij mijn zoontje ook al heel vroeg dat hij "anders" was dan andere kinderen.
had jij ook dat je er niet echt een vinger op kon leggen WAT er nou niet klopte, maar dat je gevoel zei dat er gewoon iets niet klopte? zeg maar een soort moederinstinct?
  donderdag 14 juli 2005 @ 13:54:51 #118
35189 Troel
scherp en bot
pi_28799944
Eva
Max
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28804205
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 12:41 schreef lady-wrb het volgende:
kan je er iets meer over vertellen idril-2? wat merkte je toen hij jong was en wat nog meer?
ik merkte bij mijn zoontje ook al heel vroeg dat hij "anders" was dan andere kinderen.
had jij ook dat je er niet echt een vinger op kon leggen WAT er nou niet klopte, maar dat je gevoel zei dat er gewoon iets niet klopte? zeg maar een soort moederinstinct?
Wat het precies was weet ik niet meer zo goed (hij is nu 11).
Om te beginnen kwam er iets heel anders uit mijn buik dan ik verwachtte. Geen kopietje van zijn zus, maar een lang, dun, blond jongetje Vandeweek las ik hier eerder iets over en gelukkig ben ik wat dat betreft niet de enige. Het idee alleen al, een jongetje, heb ik erg aan moeten wennen

Als pasgeboren baby was hij al erg lastig: veel huilen, veel willen drinken waardoor ik doodmoe werd. Eeuwig en altijd spugen en niet slapen. Duidelijk dat hij op de een of andere manier niet lekker in zijn vel zat -> door al die dingen kreeg ik een hekel aan hem, simpel gezegd. Via cons.bureau bij haptonoom terecht gekomen waardoor de verhoudingen beter werden want ik had daarvoor gewoon geen moedergevoelens voor hem. Daarna - hij was toen 9 maanden - ging het beter met spugen.

Wat als een rode draad door zijn leven loopt zijn de volgende dingen:
- slecht eten
- goed praten
- wiebelen, fladderen, tenenlopen, tics
- niet luisteren. niet slecht, maar gewoon niet
- zeer korte concentratieperiodes (was al opvallend op de kleuterschool, ik weet nog dat ik daar erg boos over werd!)
- niet spelen met andere kinderen, op latere leeftijd (ca. 8 jaar) wel eens vriendjes op bezoek waar hij dan soms na een tijdje helemaal niet naar om keek. Ik zei altijd: ze spelen allebei hier, maar niet met elkaar.

Vooral het slechte luisteren daar werd ik gek van. Een kind wat zich niet laat corrigeren, zijn eigen gang gaat, is slopend. Als hij iets héél ergs had gedaan (bahmi in de klep van de videorecorder b.v.) en ik hem op zijn kop gaf daarvoor, keek hij me even lachend aan en draaide zich om om verder te gaan met waar hij mee bezig was. Dat er nog bloed onder mijn nagels zit en hij nog steeds niet achter het behang is geplakt!
Vandaar ook mijn opluchting toen ik de diagnose kreeg: dat het niet aan mijn opvoed(on)kunde lag, maar aan hém, dat hij de consequenties niet overziet van wat hij doet. En dat vind ik nog altijd de kern van zijn problemen: hij kan zich niet invoelen in andere mensen en kan daardoor geen rekening houden met de gevolgen van wat hij zegt of doet.

Verder neemt hij alles letterlijk, al heeft hij zich daaraan aardig weten aan te passen sinds een jaar. "Dat is bij wijze van spreken hè, mam?" zegt hij dan. Dan weet hij dat het niet letterlijk bedoeld is. Grapjes snapt hij vaak ook niets van. Pas nog een half uur bezig geweest om het grapje "hoe lang is een chinees" uit te leggen, pffff - we hebben het opgegeven, hij zit er nu nog over te piekeren
pi_28807545
Sterkte allemaal, Eksa, Lois, Idril, Lady-wrb en Logician

Dat letterlijk nemen van woorden, herken ik nu ook op eens. Mijn broertje (ook Asperger) had dat toen hij heel jong was ook, wat dan weer tot een komische situatie leidde. Ik was dat eik vergeten, maar nu dat hier genoemd wordt...
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  Jubileum moderator donderdag 14 juli 2005 @ 19:39:06 #121
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28809658
Idril ik herken zo veel in je verhaal Dat fladderen, wiebelen, en dat zijn eigen gang gaan en dat o zo irritante niet luisteren. Maar ook je zorgen om de toekomst.
Mensen vragen soms of ik me schaam voor Eva omdat ik zo met de diagnose zit. Nee ik schaam me niet, waarom zou ik? Het is toch een prachtig meisje? Ik had het alleen zo graag makkelijker voor haar gezien en dat is de reden waarom ik met de diagnose zit.
Een wereld om haar heen die zij kan begrijpen en nog beter een wereld om haar heen die haar begrijpt. Een toekomst die zonder al te grote hindernissen is, ipv de onzekerheid die we nu hebben. Kan ze inderdaad naar school, kan ze werken, kan ze ooit een volwaardige relatie opbouwen, kan ze ooit echt zelfstandig zijn? En zo zijn er nog wel 100 vragen die me dwars zitten.
Aan de andere kant laat ze ons ook regelmatig versteld staan. Zo was voorspeld dat ze weinig tot niet zo gaan praten. Nou ze heeft inmiddels een behoorlijke woordenschat en hoewel niet voor iedereen verstaanbaar kan ze zich dmv taal, gebaren en aanwijzen je duidelijk maken wat ze wil.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 14 juli 2005 @ 20:03:45 #122
24188 Belana
kloon van belana
pi_28810229
Eva is best heel verstaanbaar geworden vind ik idd Lois! Het is niet of we elkaar wekelijks zien en wij kunnen haar goed volgen, dus dat zegt best veel denk ik
stormy waters...
sailin'
  donderdag 14 juli 2005 @ 20:12:57 #123
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28810416
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:17 schreef Lois het volgende:
Als ze weer in haar 1tje een kwartier op de hoek van de straat staat te kijken naar voorbij vliegende boomblaadjes zeg ik tegen jeroen "kijk ons autistje nou genieten"
Oef, hier moest ik echt even slikken... hier spreekt zo vreselijk veel liefde uit en idd absoluut geen schaamte.
Maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je moeite hebt met de diagnose. Je maakt vergelijkingen met andere kinderen, met broertjes en zusjes en dan zal best eens de gedachte voorbij omen 'waarom zij nou niet...'.
Verwachtingen, hoe gaat het in de toekomst, hoe gaat het als wij er op een keer niet meer zullen zijn om te zorgen en beschermen... Het is gewoon heel, heel heftig!

Dikke kus voor jullie allemaal!
***
pi_28823028
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:12 schreef Brighteyes het volgende:

[..]
Verwachtingen, hoe gaat het in de toekomst, hoe gaat het als wij er op een keer niet meer zullen zijn om te zorgen en beschermen...
Ja maar, dat geldt toch voor álle kinderen? Dat deze kinderen extra zorg nodig hebben, betekent niet dat wij als moeders daar ons hele leven aan vast zitten. Opvoeden = afscheid nemen, vanaf het moment dat je de navelstreng doorknipt (heb ik om die reden ook zélf gedaan trouwens). Je moet ze los laten, steeds weer. Voor het eerst naar de psz, voor het eerst door het (Amsterdamse ) verkeer naar school op de fiets (en hij is zóóó onhandig op straat, wat overigens ook weer aan NLD te danken is las ik gisteren). Op een dag zal hij inderdaad op zichzelf moeten gaan wonen. Op dit moment denk ik dat hij begeleid wonen nodig heeft, maar dat is van later zorg.

Ik denk dat je het niet te somber in moet zien, Brighteyes. Ik kan morgen onder een auto komen ... dan ben ik er ook niet meer om voor hem te zorgen. Beetje relativeren mag van mij wel

En blijven genieten natuurlijk want juist kinderen met autisme daar geniet je inderdaad dubbel van als je ze ergens van ziet genieten!
  † In Memoriam † vrijdag 15 juli 2005 @ 11:40:27 #125
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28825705
veel plezier vandaag trouwens, idril
pi_28826338
dankjewel

@ Lois: welke diagnose heeft jouw dochter precies gekregen? Of zijn jullie daar nog mee bezig?
  Jubileum moderator vrijdag 15 juli 2005 @ 19:47:00 #127
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28839871
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 12:03 schreef Idril-2 het volgende:

@ Lois: welke diagnose heeft jouw dochter precies gekregen? Of zijn jullie daar nog mee bezig?
Eva heeft de officiele diagnose: (klassiek) autisme en verstandelijk gehandicapt.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 22 juli 2005 @ 10:00:53 #128
1762 YPPY
Yppiaans
pi_29032571
quote:
"Vroege diagnostiek van autisme en aan autisme verwante stoornissen (ASD) is goed mogelijk en wenselijk", zo luidt de uitkomst van een ZonMw project. Deze ernstige psychiatrische stoornissen leiden tot levenslange handicaps in sociaal contact en communicatie en tot rigide gedragspatronen. De diagnose ASD wordt zelden voor het derde levensjaar gesteld en meestal zelfs pas op de leeftijd van 4 à 5 jaar. Maar, de uitkomsten van de behandeling van een kind met ASD zijn gunstiger als hiermee op jonge leeftijd kan worden begonnen.

In een groot Utrechts screeningsonderzoek is in de afgelopen jaren specifieke kennis opgebouwd over vroege herkenning en diagnostiek van ASD. Uit de verzamelde data blijkt dat hulpverleners getraind zouden moeten worden in het herkennen van ASD, en in het identificeren van hoog risico kinderen. Een tweede belangrijke factor is het beschikbaar hebben van een geschoold diagnostiek team dat zonder lange wachtlijsten goed toegankelijk is. Door toename van vroege en juiste diagnostiek is adequate behandeling in een vroeg stadium mogelijk. Een bijkomend voordeel is het verminderen van onnodig ‘shoppen’ van ouders van de ene medisch hulpverlener naar de andere. Dit vermindert tevens de stress bij de ouders en onnodige belasting van de gezondheidszorg.

Voorts biedt dit project de unieke gelegenheid om het beloop van ontwikkelingsstoornissen te onderzoeken. Op groepsniveau blijkt ASD gepaard te gaan met een versnelde groei van de hoofdomtrek. Dit geeft belangrijke aanknopingspunten bij de vraag welke hersenprocessen er mogelijk verstoord verlopen in de ontwikkeling van deze kinderen. Studies naar metabole afwijkingen in de hersenen moeten zorgvuldig rekening houden met effecten van leeftijd en niveau van functioneren.

Kinderen met een ASD hebben ernstige en blijvende tekorten in sociale vaardigheden. Deze tekorten kunnen invloed hebben op de hechtingsrelatie met de ouder en kunnen doorwerken in de opvoedingsstijl, opvoedingsstress en het welbevinden van de ouders.
Uit dit project is gebleken dat kinderen met ASD inderdaad vaker een niet-veilige hechtingsrelatie met hun ouders hebben. Voor de vroege behandeling van ASD blijkt het dan ook raadzaam om deze te richten op de ouder-kind relatie.

Als vervolg op het screeningsproject loopt in de regio Nijmegen een implementatieproject waarin de in het eerdere project ontwikkelde instrumenten worden geïmplementeerd. Dit project moet bijdragen aan een vroegere herkenning van ASD door CB-artsen, respectievelijk eerdere verwijzing - via integrale vroeg hulp teams - naar jeugd-GGZ en kinderpsychiatrische instellingen.
www.leefwijzer.nl
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 25 juli 2005 @ 11:23:19 #129
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_29106408
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 10:01 schreef Idril-2 het volgende:

[..]

Ja maar, dat geldt toch voor álle kinderen? Dat deze kinderen extra zorg nodig hebben, betekent niet dat wij als moeders daar ons hele leven aan vast zitten. Opvoeden = afscheid nemen, vanaf het moment dat je de navelstreng doorknipt (heb ik om die reden ook zélf gedaan trouwens). Je moet ze los laten, steeds weer. Voor het eerst naar de psz, voor het eerst door het (Amsterdamse ) verkeer naar school op de fiets (en hij is zóóó onhandig op straat, wat overigens ook weer aan NLD te danken is las ik gisteren). Op een dag zal hij inderdaad op zichzelf moeten gaan wonen. Op dit moment denk ik dat hij begeleid wonen nodig heeft, maar dat is van later zorg.

Ik denk dat je het niet te somber in moet zien, Brighteyes. Ik kan morgen onder een auto komen ... dan ben ik er ook niet meer om voor hem te zorgen. Beetje relativeren mag van mij wel

En blijven genieten natuurlijk want juist kinderen met autisme daar geniet je inderdaad dubbel van als je ze ergens van ziet genieten!
Hele late reactie, ik was op vakantie.

Natuurlijk is dat wel zo, natuurlijk moet je van alle kinderen afscheid nemen en los laten op een gegeven moment, maar ik kan me wel voorstellen dat dat voor ouders van gehandicapte kinderen nog net even wat zwaarder is. Meestal zit er een uitgebreide gebruiksaanwijzing bij deze kinderen die zelfs vaak de ouders niet eens helemaal kunnen volgen en ik kan me voorstellen dat het wel eens door je hoofd gaat hoe dat zou gaan als jij er zelf niet meer was.
Maar je hebt gelijk, dat geldt eigenlijk ook voor andere kinderen. Ook daarvan weten papa en mama vaak het best welke knuffel en op welke manier enzo.
***
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 10:32:06 #130
37843 lady-wrb
kortaf
pi_29317130
hebben jullie wel eens gehoord dat er speciaal speelgoed voor autisten bestaat? ik ben het onlangs tegengekomen op een site in amerika. niet dat het iets speciaals was, overigens. eigenlijk alleen de prijs was speciaal (lees exorbitant hoog )
oxy, jij weet jij hier meer over?
  Jubileum moderator maandag 1 augustus 2005 @ 19:47:57 #131
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_29333706
Ik ken alleen een belgische site:
http://users.pandora.be/marc.claerhout1/com/
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 1 augustus 2005 @ 21:14:29 #132
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_29337191
op school tijdens een info-avond hebben ze het er wel eens over gehad. Maar waar je het als particulier zou kunnen kopen heb ik eigenlijk geen idee...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_29343427
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 19:47 schreef Lois het volgende:
Ik ken alleen een belgische site:
http://users.pandora.be/marc.claerhout1/com/
Ik heb het speelgoed wat hier staat ook wel eens bij de speel o theek van de Willem van de Bergh Stichting (´s Heerenloo Groep) in Noordwijk gezien. Ik weet alleen niet of je daar als particulier ook kan lenen. Ze hebben daar ook van die metershoge waterkolommen. De autisten waarmee ik werkte vonden dat geweldig.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  woensdag 3 augustus 2005 @ 11:43:43 #134
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_29386643
Loezzie die spullen van de speel-o-theek kun je daar als particulier ook lenen. Sorry voor het late antwoord maar ik was op vakantie.
Lady-wrb, je kunt dus bij de 's Heerenloo Groep huren of via de site die Lois aangeeft. Iets anders is er eigenlijk niet speciaal voor autisten.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_29507281
ik kwam dit bericht tegen, over 'vroege' en 'late' autisten. kort samengevat: er blijken kinderen te zijn die pas na hun 1e verjaardag autisme ontwikkelen. opmerkelijk, vond ik!
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 08:58:08 #136
35189 Troel
scherp en bot
pi_29515810
Een erg interessant berichtje, op dezelfde pagina stond dit linkje:

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/16727992/

Ik wist nog niet eens dat dat alweer ingetrokken was.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 22:52:51 #137
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_29527326
Interessante links om te lezen. Bij Storm was inderdaad de communicatie al vroeg goed ontwikkeld. Maar dat is ook na het tweede jaar gebleven. Uit de test bleek ook wel dat dit zijn redeneervermogen hoog ontwikkeld was. Sociaal bleef hij ver achter, maar verbanden leggen kan hij goed. Evenals puzzels maken op moment, 100 stukjes gaan zonder problemen weer in elkaar. Hoewel hij het leuker vindt als mama komt helpen, maar dat mag ik dat alleen op Storm's manier, en hij bepaalt zo ongeveer waar ik welk stukje mag leggen :-)
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_29534252
Mijn oppaskindje vond het ook erg leuk om te puzzelen. Op zich kon ze dat ook redelijk goed. Alleen als het niet ging zoals ze wilde, werd ze ontzettend kwaad. Puzzelen was dus altijd een stressvolle bezigheid.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 10 augustus 2005 @ 22:28:04 #139
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_29547893
Storm kan om veel dingen kwaad worden, maar eigenlijk niet om een puzzel die hij niet direct voor elkaar krijgt. Wel komt hij dan bij mij stevig aandringen dat ik moet helpen.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_29553350
Dat doet zij juist niet. Zij wil hem zelf maken. Wat inhoudt dat ik haar vier stukjes ofzo geef die bij elkaar passen en zij maakt die dan. Dan krijgt ze weer een paar stukjes die bij elkaar horen. Een puzzel tot ongeveer 30 stukjes kan ze alleen. Verschil is wel dat zij ook een verstandelijke handicap heeft.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_29774031
Uit de trouw
quote:
Autisme / Eindelijk op dezelfde frequentie

Anemoon is een autistisch meisje van 12 jaar. In tegenstelling tot de meesten van haar lotgenootjes stapt zij 's ochtends niet in een busje naar een zorginstelling; Anemoon woont gewoon thuis. Haar ouders ontwikkelden, samen met anderen, een manier om hun dochter uit haar schulp te krijgen. Dat lukte wonderwel. De methode die ze bedachten is inmiddels zo professioneel dat ook andere ouders er mee aan de slag kunnen.

Met haar blote voeten spettert Anemoon (12) in de waterbaan achter het huis. De zon speelt met haar zwarte vlechten. Naast haar zit Elize van Dalsen – een van de zes coaches die een dag per week met Anemoon optrekken. ,,Zijn jullie lekker buiten aan het spelen?’’ Anemoon slaat haar ogen op als haar moeder binnenkomt. Nieuwsgierig kijkt ze het meegekomen bezoek aan. Ze klapt in haar handen en lacht.

Op zich een heel gewone gezinssituatie – al zullen weinig twaalfjarigen zich zo vermaken met een waterbaantje – maar in dit geval is het heel bijzonder. Dat Anemoon oogcontact maakt, haar moeder herkent, speelt, lacht en nieuwsgierig is naar anderen, mag een wonder heten.

Direct na de geboorte van haar tweede dochter Anemoon wist Marienel Blankers dat er iets mis was. ,,Ik heb met haar niet wat ik met Aster – haar eerste kind – heb”, zei ze tegen haar man Jos Fliers. ,,Het lijkt wel of Anemoon en ik niet op elkaar zijn aangesloten, of er iets hapert tussen de zender en het ontvangertje.” In de maanden na de geboorte werd duidelijk dat er inderdaad van alles met Anemoon aan de hand was. Ze dronk en at heel moeizaam, huilde niet om eten of aandacht, ging veel later dan andere kinderen zitten en kruipen en ging niet op onderzoek uit. Ze leek opgesloten in haar eigen, ingewikkelde wereldje, was bijna expressieloos en maakte geen contact met anderen. ,,Ze reageerde niet op mij, niet op Aster, niet op Jos. Ze had het duidelijk niet naar haar zin, en ik had geen idee wat ik er aan kon doen. Verschrikkelijk vond ik dat, want ik wist door Aster hoe anders het kon zijn, hoe een kind op je stem kan reageren, zich in je armen nestelt. Als ik Anemoon oppakte, liet ze haar armpjes naast zich bungelen. Het was een blokje beton, er was niets dat haar leek te interesseren.” Toen Anemoon een jaar was, werd officieel vastgesteld dat ze autistisch was. Een pedagoog suggereerde dat een hobbelpaard misschien leuk zou zijn. Zij had de ervaring dat autistische kinderen de cadans rustgevend vinden. Een schot in de roos.

Voor het eerst zagen Marienel en Jos hun meisje haar genieten. Anemoon hobbelde veel. Soms was er ’paniek’. Anemoon begon dan onbestemd te piepen, zonder dat duidelijk was waarom. Dan beukte ze met haar hoofd op het hobbelpaard of op haar bed. Haar ouders legden hun hand op haar hoofd en vertelden haar dat het niet nodig was zichzelf pijn te doen. ,,Dat was niet altijd gemakkelijk’’, zegt Marienel, ,,want het maakte me soms ook razend om haar gedrag te zien.’’

Toen duidelijk was wat Anemoon mankeerde, leek het een logische stap om haar vanaf haar vierde naar een instelling voor gehandicapte kinderen te brengen. ,,Gelukkig wezen onze toenmalige kinderarts en pedagoog ons op de mogelijkheid om Moon ’gewoon’ naar een kleuterschool te laten gaan”, zegt Marienel Blankers. Het viel niet mee om er een te vinden die bereid was Anemoon op te nemen. Hoewel Ondanks het feit dat Anemoon de hele dag een begeleider meekreeg, waren veel scholen bang dat ze te veel tijd in beslag zou nemen, of dat haar ouders na twee jaar zouden eisen dat Anemoon ook naar groep 3 mocht. Uiteindelijk lukte het toch. De kleuterschool was een belangrijke stap. ,,Een griezelige ook, want we wisten niet hoe ze zou reageren. Zou ze zich door een overdaad aan prikkels nóg meer afsluiten, of zouden de kleuters een bruggetje kunnen bouwen?’’

Toen Moon naar school ging, kon ze nog niet lopen. Marienel droeg haar die eerste schooldag letterlijk over de drempel. Toen ze vijf jaar was en er op school Sinterklaas werd gevierd, renden alle kinderen met sinterklaasmanteltjes om door de klas en tóen werd Moon als het ware meegezogen in de beweging van haar klasgenootjes en ging haar eerste stappen zetten. ,,We waren diep ontroerd.’’

Marienels grootste pijn in die kleuterklasperiode was dat als ze Moon ging ophalen, ze nooit speciaal naar haar toe kwam. ,,Iedereen, echt íedereen had haar zo mee kunnen nemen. Ze had geen idee dat ze bij mij, bij ons hoorde. Vreselijk. Ik realiseerde me dat Anemoon volkomen afhankelijk is, volkomen overgeleverd aan wie dan ook, en dat altijd zal blijven. Dat zet je als ouders wel aan het denken.’’

Toen Anemoon een jaar of zes was, hakten Marienel en Jos de knoop door: Anemoon ging niet naar een inrichting. ,,We zijn bij twee instellingen gaan kijken. En Daar schrokken we ons rot. Het was voor ons geen optie meer om het overgrote deel van de zorg en opvoeding van Anemoon uit handen te geven. We wilden als gezin gewoon bij elkaar blijven en Anemoon niet ’s ochtends in een busje zetten.’’

Na de kleuterklas was Moon, hoewel ze veel opener was dan daarvoor, nog steeds een angstig vogeltje. ,,Het stond ons enorm tegen dat ze in een instelling in een groep zou komen waar kinderen bij elkaar zitten met dezelfde stoornis. Dat is eigenlijk te zot voor woorden. Hoe wil je die kinderen ooit uit hun isolement krijgen? Kijk, wij zagen ook wel dat er in die instellingen door veel mensen met liefde wordt gewerkt – maar je wordt toch gestoord als je groepsleider bent en je moet de hele dag tussen een stuk of zes, zeven kinderen zitten die amper kunnen communiceren? Begrijp me goed, we hebben heel goede zorg gezien, en personeel dat het beste wilde voor die kinderen, maar het paste ons niet. Bij ons groeide de overtuiging dat we Anemoon beter zelf konden verzorgen, dat we een manier moesten zoeken die het beste bij haar paste.”

Marienel Blankers werd geïnspireerd door het boek ’Verbroken stilte’ van de Amerikaan Barry Neil Kaufman, die zijn zoon ’uit zijn autisme haalde’. De essentie van het verhaal raakte haar: Kaufman organiseerde een groep mensen die met een flinke dosis nieuwsgierigheid met zijn zoon aan de slag gingen. Er werd geen bestaande methode toegepast maar een oprechte poging gedaan om met het kind in contact te komen, van hart tot hart, van ziel tot ziel. Kaufman weigerde zijn zoon te zien als een tragisch geval dat hij moest redden. Hij zag het als een uitdaging zijn zoon op te zoeken in diens wereld om langzamerhand zijn belangstelling te wekken voor de ’echte’ wereld. Zat de kleine Kaufman eindeloos heen en weer zitten te wiegen, dan deed zijn moeder met hem mee. Wilde hij keer op keer bordjes op zijn kant zetten en laten draaien, dan deden zijn moeder of een begeleider dat ook. Op een dag brak het ijs, en keek het jongetje zijn ouders voor het eerst echt aan. Raun Kaufman ’ontwaakte’, en werd een wandelende successtory: hij deed een universitaire studie en promoot over de hele wereld de methode die zijn ouders bedachten. ,,

Ik wilde een vergelijkbaar programma voor Moon opzetten, aangepast aan haar en onze mogelijkheden. Het ging ons er niet in eerste instantie om dat ze iets moest leren, we hadden geen eisen. We wilden alleen proberen op wat voor manier dan ook contact met haar te krijgen, haar onze wereld in te lokken, met het stellige idee dat ze daar gelukkiger van wordtzou worden.’’ Anemoons ouders zochten zes medewerkers die zes dagen per week aan de slag gingen met hun dochter, betaald uit haar persoonsgebonden budget. ,,We wilden zoveel mensen omdat het een heel pittige klus is. Als je slechts een paar dagdelen per week met Anemoon werkt, blijft iedereen fris. Bovendien wilden we dat Moon op verschillende manieren uitgedaagd zou worden, en ieder mens brengt weer iets anders mee.’’ In zekere zin begonnen Marienel en haar kersverse team bij nul. ,,Ik heb mensen uitgezocht bij wie ik het gevoel kreeg: jij gaat met respect om met Anemoon. Ik wilde geen mensen die Anemoon - of mij!- wilden komen redden of bezighouden. Creatieve, speelse, open mensen die niks gek vinden, dat slag wilde ik. Mensen die haar uitdagen, maar niet onder druk zetten. Studenten van de theaterschool; ex- hulpverleners die afgeknapt waren op het werk in reguliere instellingen; er kwamen heel bijzondere mensen op ons pad. ”

Er was geen programma toen het team begon; er waren wel ideeën. Het plan was om Anemoon met een vaste, intensieve regelmaat te prikkelen, uit te dagen uit haar cocon te komen. Reguliere kennis werd niet overbodig verklaard of genegeerd. ,,Maar we wilden verder gaan, op zoek naar nieuwe kennis, ervaringskennis’’, zegt Marienel. Een van de overtuigingen was dat er groot vertrouwen in, en aandacht, intimiteit en liefde voor Anemoon moest zijn. ,,In instellingen spelen die waarden ook wel een rol, maar dan is dat de privé-opvatting van een medewerker. Wij vinden die waarden juist de bron van inspiratie en kennis.”

Psychotherapeut Pieter van Dijk werd gevraagd de medewerkers te begeleiden. ,,Ik wilde het team inspireren, laten groeien”, zegt Marienel Blankers. ,,Kaufman was ook zo slim om zijn team te ’voeden’, ervoor te zorgen dat de medewerkers kunnen uitspreken wat ze tegenkomen tijdens hun werk, wat hen raakt. En omdat de coaches niet tegelijkertijd werken, leek het ons heel belangrijk om regelmatig een gesprek te organiseren tussen alle betrokkenen.” Iedere zes weken spraken de coaches en Marienel, onder begeleiding, een avond met elkaar. In het begin stond in die bijeenkomsten de relatie tussen Anemoon en de coaches centraal. Pieter van Dijk: ,,Het was belangrijk om te bespreken hoe je contact maakt met Anemoon, hoe je merkt dat je contact hebt, wat er dan gebeurt. We wisten het namelijk niet, we moesten als team op onderzoek uit. Door goed naar Anemoon te kijken, door onze intuïtie en empathie aan te spreken verzamelden we informatie. Het bleek van doorslaggevende betekenis dat de coaches de ’taal’ van Anemoon leerden verstaan, én hun eigen reacties daarop.’’

Het is een hele klus om in contact te komen met iemand die zelf geen contact kan maken, zegt Van Dijk. In eerste instantie leken alle pogingen van de coaches zinloos. ,,Anemoon reageerde nauwelijks op onze inspanningen. Heel frustrerend, voor iedereen. Het was goed om dat op tafel te leggen, daarover te praten. Heel langzaam werd ons duidelijk dat Anemoon zichzelf heel graag wilde laten zien, maar dat dat doodeng voor haar was.”

Door met elkaar te praten, onzekerheid te benoemen, elkaar te stimuleren iets nieuws uit te proberen ontstond er bij de begeleiders vertrouwen in het proces. Een voorbeeld uit die tijd is dat Anemoon af en toe iemand beet. De coaches wisten eigenlijk niet wat ze daarmee aan moesten: boos worden, verbieden? Door erover te praten kwamen ze tot het inzicht dat Anemoon hen kennelijk iets duidelijk wilde maken met het bijten – de coaches zagen het als een teken van het begin van ego-ontwikkeling. Anemoon bleek het vooral te doen als ze zich erg onbegrepen voelde – ze maakte daarmee dus een vorm van contact. ,,De zorg maakte plaats voor een zekere blijheid’’, herinnert Van Dijk zich. Het bijten hield daarna snel op. De coaches proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de wereld van Anemoon. Het dagprogramma en de verschillende vaste activiteiten in de week geven Anemoon structuur en houvast. De sessies ontwikkelden zich op een natuurlijke manier. Een van de coaches richtte zich vooral op bewegen – ze ging met Anemoon stampen als een olifant en springen als een kikker. In eerste instantie stond ze in haar eentje te stampen en te springen, later haakte Anemoon aan. Het nadoen van dieren mondde na verloop van tijd uit in wekelijkse bezoeken aan de dierentuin, inclusief treinreisje. Een andere coach speelde samen met Anemoon met water. Toen hij wat langer met haar werkte besloten ze samen iedere week naar een ander huis te gaan, en daar de kraan, de keuken, de douche en de wc te zoeken. Weer een andere begeleider leerde Anemoon met engelengeduld de muis van een computer te hanteren. Inmiddels gebruikt Anemoon de computer vaak. Ze bekijkt het liefst filmpjes met zichzelf in de hoofdrol. Het lijkt of ze gebeurtenissen beter kan verwerken als ze ze vaker ziet.

Inmiddels is Anemoon twaalf jaar en functioneert als een heel intelligente 2-jarige, zonder spraakvermogen – hoewel ze sinds kort af en toe een woordje zegt. Fysiek is er, op een doorgezakt voetje en een niet zo heel soepele motoriek na, niet zo veel met haar aan de hand. Weinig 2-jarigen klauteren zo behendig op een schommel klauteren als Anemoon. De afgelopen vijf jaar heeft ze grote stappen gezet. Marienel is ervan overtuigd dat die te maken hebben met hun aanpak. Anemoons ontwikkeling liegt er niet om: ze maakt oogcontact, ze maakt grapjes, ze ervaart dat ze bij haar ouders en haar zus hoort, ze komt bij Marienel voor troost, ze durft met haar moeder moeilijke dingen te doen zoals naar de tandarts gaan of hechtingen laten zetten na een valpartij. ’s Ochtends kruipt ze bij haar ouders in bed en laat zien dat ze geknuffeld wil worden, ze is nieuwsgierig als een nieuwe persooner iemand nieuws het huis binnenkomt. Afgelopen week zei ze ineens de naam van haar favoriete begeleidster.

Marienel Blankers weet uit ervaring dat een kind dat ’anders’ is veel vraagt van de krachten van de ouders. ,,Hoe graag je ook zou willen, je kunt zo’n kind niet in je eentje begeleiden. Je raakt uitgeput en dat heeft weer consequenties voor de kwaliteit die je je kind kunt bieden.’’ Het helpt om zelf de mensen uit te kiezen die je je kind toevertrouwt, zegt ze. ,,Als vanzelf ontstonden aan de keukentafel boeiende gesprekken over de ervaringen die van de coaches hadden met Anemoon. Heel inspirerend voor mij als moeder; het is heerlijk om te horen dat je kind weer een belangrijke stap heeft gezet. En het is onbetaalbaar dat er met je wordt meegedacht over de volgende stap.’’

Met haar ervaringsdeskundigheid helpt Blankers inmiddels andere ouders met gehandicapte kinderen op weg. ,,Het is belangrijk in kaart te brengen waar de uitdagingen en moeilijke punten liggen en op die manier je eigen weg met je kind te zoeken. Wij kunnen daarbij helpen. We hebben inmiddels zoveel kennis, informatie, contacten, ervaring en expertise dat we mensen kunnen begeleiden.’’ Volgens Marienel gaat het niet om grote inzichten of geweldige vondsten. ,,De kern is dat je de moed vindt om je eigen weg te volgen. Dat begint ermee dat je met je gevoel en je intuïtie serieus neemt te nemen en te doen wat je voelt dat je moet doen.’’

Anemoon geniet ondertussen zichtbaar van haar favoriete toetje: een vanille-ijsje van het merk Australian. Autistische kinderen staan bekend om hun grote smaakgevoeligheid. ,,Stap voor stap hebben we haar menukaart uitgebreid. Vroeger kon ze geen broccoli verdragen vanwege de structuur. Nu eet ze bijna alle groenten en fruit. Ze heeft veel gevoel voor kwaliteit. Een snoepje met kleur-, geur- en smaakstoffen spuugt ze gewoon uit. Daar moet ik erg om lachen.’’ Het was even zoeken, zegt Marienel, terwijl ze naar haar dochter kijkt. ,,Anemoon en wij zitten inmiddels op dezelfde frequentie. En van daar uit gaan we verder. Samen.’’

Meer informatie is te vinden op: www.blankers-coaching-support.nl
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_29781352
De dag voor de grote vakantie begon hebben wij de diagnose van de psycholoog van het GGZ mogen aanhoren: inderdaad Asperger én NLD. Op 15 augustus hadden we een gesprek met de psychiater om dit te bevestigen maar zij kon het niet keihard maken. J is een "licht" geval van Asperge, in die zin dat je bij sommige kwalificatie-punten denkt: mjah, niet echt. Maar dat wisten wij ook al. Nu wil zij maandag met hem praten en de maandag erna weer alleen met ons als ouders.

Inmiddels hebben we besloten om toch te proberen J voor het speciaal onderwijs op te geven, wat weer een heel gedoe met zich meebrengt aan formulieren etcetera. Maar eerst moet natuurlijk die diagnose er zijn.

Pfffff .......
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:16:28 #143
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_29797634
Succes Idril-2 met het verkrijgen van alle benodigde papieren. Voor je dat allemaal rondhebt :-( wat voor speciaal onderwijs ga je hem straks voor opgeven? hij is inmiddels 11 dacht ik he? Storm is nu 4 jaar 6 maanden en zit nu nog op medisch kinderdagverblijf en via daar ook wat dagdelen school. Maar dit kan zowiezo maar tot zeven en dan moeten we toch verder kijken...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_29898045
Dat postte ik onder mijn alter ego (vanaf m'n werk waar ik sinds dien niet meer kon inloggen wegens drukte).
Hij gaat nu naar groep 8 maar loopt hevig achter met rekenen (1 1/2 jaar). We gaan ervoor om hem op een school voor speciaal basisonderwijs te geven die ook nog een groep 9 hebben om hem verder bij te spijkeren. Dan naar het vervolgonderwijs, maar eerst stap één.

Als ik jullie was zou ik me zowiezo eens gaan oriënteren op wat er zoal is aan hulp/school aanbod in de buurt van waar je woont. Time flies!
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:58:36 #145
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_29901471
Via school hebben we inderdaad al wat mogelijkheden gehoord, mijn man is toen naar de voorlichtingsavond geweest en heeft zich verbaasd over de verscheidenheid aan mogelijkheden die er is. Maar zo hoor je ook steeds weer nieuwe dingen, een groep 9 wel een goede oplossing lijkt me, nog een extra jaar basisonderwijs.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  woensdag 24 augustus 2005 @ 07:57:44 #146
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_29911062
Een groep 9 klinkt goed. Ik was in groep 8 twee jaar achter met rekeken. Toch ging ik naar de middelbare school.
Maar ik moest wel 5 jaar lang bijles wiskunde en rekenen volgen, twee keer per week. Liever had ik ook naar een groep 9 gegaan.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_29928320
Ja, ik hoop maar dat het zo ver komt. Er zijn zo verdomd weinig plaatsen ...
Maandag eerst maar het gesprek met de psychiater afwachten.
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_29996034
Is er eigenlijk een lijstje met alle 'boekentips' die in deze topics zijn genoemd?

Ik heb zelf 'Een echt mens' van Gunilla Gerland gelezen, maar ik weet niet of dit niet al eens genoemd is. Ik vond het een intrigerend boek, waarin een jonge vrouw die pas na haar twintigste de diagnose 'hoog functionerend met autisme' heeft gekregen, beschrijft hoe ze al die jaren tegen het leven heeft aangekeken en hoe onbegrepen ze zich heeft gevoeld.
pi_30069349
Hier gaat mijn hele leven zo maar op de schop: mijn oudste van vier met autisme is dit weekend voor het eerst uit logeren geweest in een Kort Verblijfhuis. Vanaf oktober gaat hij op regelmatige basis zo'n twee dagen per week naar een logeerhuis en tot dan is het soms een weekendje hier.
Hij heeft het er echt fantastisch gehad, heeft zelfs met een kindje gespeeld! Er was iemand jarig, hij had goed gegeten, geslapen, alles. Dus ik had niet wakker hoeven liggen. Het probleem ligt bij mij: ik mis hem, terwijl hij bij wijze van spreken met de eerste de beste persoon mee zou gaan.
Verder krijgt hij vanaf vandaag Ritalin. Eens kijken wat dat doet.
De mallemolen begint te werken hier...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_30086720
Wat ontzettend fijn dat je zoontje het naar zijn zin heeft gehad!

Heeft het jou nog rust gegeven? Ik hoor regelmatig van ouders dat ze toeleven naar de logeerweekenden, omdat ze dan zelf niet op hun tenen hoeven te lopen.

Op internet staan wel wat overzichten Arianna, maar ik geloof niet dat ze in deze topics staan. Je mag altijd zelf een overzicht maken natuurlijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_30087333
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 07:22 schreef YPPY het volgende:
Wat ontzettend fijn dat je zoontje het naar zijn zin heeft gehad!

Heeft het jou nog rust gegeven? Ik hoor regelmatig van ouders dat ze toeleven naar de logeerweekenden, omdat ze dan zelf niet op hun tenen hoeven te lopen.

Op internet staan wel wat overzichten Arianna, maar ik geloof niet dat ze in deze topics staan. Je mag altijd zelf een overzicht maken natuurlijk.
Ik heb niet echt uitgerust nee, heb er zelfs wakker om gelegen ("zou hij wel goed kunnen slapen?").
Maar dat gaat er wel uit, want ik heb hem nu gezien daar, en het ging prima
Over een week of 2 nog es, en dan zal ik echt mijn best doen om er zelf ook mee te slapen.

Zijn er hier meer ouders met logeerhuizen of zelfs voltijdse opvang?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_30100153
Nou, wij hebben gisteren de diagnose gekregen en ik ben d'r niet vrolijk van. Volgens de psychiater is het toch PDD-NOS met wel een mondelinge toelichting dat hij moeilijk in één hokje te plaatsen is. Maar het meeste wees voor haar toch naar pdd-nos. We hebben nu Het Papier en kunnen verder de ambtelijke molen in om hem naar het speciaal onderwijs geplaatst te krijgen.

@Mwanatabu: toevallig is Jorrit in deze zomervakantie voor het eerst in het logeerhuis geweest. We werden gebeld dat er kinderen waren uitgevallen i.v.m. de vakanties en hij mocht zomaar een week komen! Wij helemaal van want we hadden onze rust eigenlijk best hard nodig. Omdat we wisten dat hij het er goed zou hebben en dat hij zich er wel zou redden hebben we hem met een gerust hart erheen gebracht (en wéér een stapel ingevulde formulieren )

Ach vergelijk het met voor het eerst naar school gaan; zelf ben je waarschijnlijk meer in de stress dan je kind en als het eenmaal goed is gegaan kan je er vast ook makkelijker van genieten
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:14:25 #153
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30104836
Ik snap het niet: eerst zeggen jullie dat je kind het wel naar zijn zin heeft op de opvang, maar daarna in hetzelfde bericht dat jullie er verdrietig om zijn (toch? of snap ik het niet).
Het is toch leuk dat je kind naar een goede opvang kan gaan?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_30107681
Dat klopt Oxymoron. Helemaal goed wat je opmerkt dat de moeders er twee soorten gevoelens over hebben. Het ene gevoel is dat we blij zijn dat het kind wat heel veel aandacht van je vraagt een tijdje weg is uit het gezin. Dat maakte het voor ons in huis tenminste een stuk rustiger omdat we de hele dag door erg veel met Jorrit bezig zijn.

Aan de andere kant, het tweede gevoel, is een schuldgevoel. Wij zijn toch de moeder, er is toch niemand anders op de hele wereld die zo goed voor dat kind kan zorgen als wij? Denken we. Het is natuurlijk niet zo! Want in het logeerhuis wordt natuurlijk prima voor de kinderen gezorgd. Ze mogen er zelfs dingen die ze thuis niet mogen!

Waar ik bijvoorbeeld best moeite mee heb is als ik 's avonds naar bed ga, en dan kom ik langs Jorrit zijn kamer waar een leeg bed staat. Dat hoort niet, daar schrik je van. Hij hoort lekker in zijn eigen bed te liggen om die tijd. Maar het bed is leeg en dat klopt gewoon niet.

En zo komt het dat we blij zijn en toch tegelijk verdrietig.
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_30108131
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:14 schreef Oxymoron het volgende:
Ik snap het niet: eerst zeggen jullie dat je kind het wel naar zijn zin heeft op de opvang, maar daarna in hetzelfde bericht dat jullie er verdrietig om zijn (toch? of snap ik het niet).
Het is toch leuk dat je kind naar een goede opvang kan gaan?
Ja het is leuk dat hij/zij het leuk heeft.
Maar de reden dat het kind daar na toegaat is triest.
Ook is het triest dat je blij bent dat je kind even weg is en dat je even rust hebt.

(Dit is geschreven door Jorrit z'n tweede vader)
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_30122168
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:14 schreef Oxymoron het volgende:
Ik snap het niet: eerst zeggen jullie dat je kind het wel naar zijn zin heeft op de opvang, maar daarna in hetzelfde bericht dat jullie er verdrietig om zijn (toch? of snap ik het niet).
Het is toch leuk dat je kind naar een goede opvang kan gaan?
Idd, het is erg dubbel. Lekker even rust, maar je kindje is er opeens even niet. Gewoon een gevoelskwestie.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:13:26 #157
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31232863
Hoe gaat het eigenlijk met de kinderen met autisme? Eva, Storm, Chavez, (Luca) enz?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † donderdag 6 oktober 2005 @ 16:25:22 #158
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31233129
met luca gaat het prima oxymoron. gewoon zijn gangetje. we zijn qua diagnose ook nog niet verder gekomen. hij zit nu in groep 3 en daar moeten allemaal nieuwe dingen geleerd worden. daar heeft hij het best moeilijk mee. hij kan het wel (blijkt achteraf) maar durft het niet toe te passen op de een of andere manier. met veel complimentjes komen we een heel eind.

en hoe is het met jou? nog gekokkereld de laatste tijd?
  Jubileum moderator donderdag 6 oktober 2005 @ 19:33:01 #159
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_31237449
Jemig Lady, nog steeds geen definitieve uitspraak. Wordt je daar niet hartstikke moedeloos van ondertussen? Zo blijf je heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 22:46:57 #160
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_31294689
Met Storm gaat het de laatste tijd best heel goed. Blijkbaar is de overstap naar een hogere groep op het medisch kinderdagverblijf en meer dagdelen naar school goed geweest voor hem. Hij is beter te corrigeren, luistert wat beter en is vaak heel lief voor zijn kleine broertje en zusje.
De afgelopen week werd het wel wat minder. We zijn een midweek op vakantie geweest in Zeeland, samen met opa en oma. De jongens wilden natuurlijk bij opa en oma in het huisje, maar samen slapen op één kamer is toch moeizamer. Na twee dagen hebben we Storm maar bij Lune op de kamer gelegd en dat ging wat beter. Al met al heeft hij wel minder geslapen en heel veel indrukken opgedaan dus dan wordt hij toch wat vervelender. Maar we bouwen het ritme weer op, op tijd eten en op tijd slapen en dan komt het allemaal weer goed. Maandag weer school voor het baasje...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  woensdag 12 oktober 2005 @ 15:42:45 #161
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31385883
Probeer je kinderen een beetje weerbaar te maken als dat kan. Want vandaag was ik niet weerbaar toen er twee tieners naast mij bij het stoplicht stonden en op mij spuugden. Mijn gezicht en bril zaten onder het speeksel en ik heb al een grote hekel aan lichaamssapppen (helemaal van anderen)! Het was heel vies en vervelend.
Ik wilde de politie bellen maar ik had geen goed signalement, alleen de omschrijving van de schoenen van beiden. Op straat word ik heel vaak uitgscholden en vaker nog omdat ik het niet doorheb. Dan voel ik me als een omdat die ook weinig van mensen weten maar veel van dieren en de natuur.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  woensdag 12 oktober 2005 @ 15:48:11 #162
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_31386005
de grote wereld is hard he oxymoron. Het is al niet leuk als je zoiets overkomt en voor jouw kan ik me helemaal voorstellen dat je het verschrikkelijk vindt (met je hekel aan lichaamssappen). Bah, mensen moesten eens leren anderen te accepteren zoals ze zijn.
Ik vind het wel moeilijk hoor om je kinderen weerbaar te maken, het moet ook wel een beetje uit hunzelf komen.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  woensdag 12 oktober 2005 @ 16:39:42 #163
24188 Belana
kloon van belana
pi_31386581
he, wat walgelijk oxymoron...
stormy waters...
sailin'
  woensdag 12 oktober 2005 @ 20:58:11 #164
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_31392331
Oxy ! Wat laf zeg !!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  woensdag 12 oktober 2005 @ 21:01:30 #165
24188 Belana
kloon van belana
pi_31392427
Ian, Nick zijn zoontje van 8, gaat onderzocht worden... Voor de zomervakantie zijn er al wat testen geweest en gesprekken e.d. en dat bureau denkt aan PDD-NOS, maar dat staat nog niet vast.
Moeilijk hoor... in hoeverre moet je nou je manier van opvoeden aanpassen dan? Nahja, we gaan eerst maar eens afwachten wat er allemaal uitkomt. Hij kon wel vrij snel al terecht, dat is dan wel weer prettig.
stormy waters...
sailin'
  woensdag 12 oktober 2005 @ 22:30:06 #166
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_31395009
Belana, hij is toch ook niet constant bij jullie of wel? Ik zou het opvoeden nog niet echt gaan aanpassen. Ritme, regelmaat en voorspelbaarheid zijn wel de handvaten waar PDD-ers vaak baat bij hebben, maar ieder kind is weer anders. Waarschijnlijk doe je gewoon al een aantal dingen waatr hij zich goed bij voelt. Succes met de mallemolen...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2005 @ 07:04:50 #167
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31401171
gaat het op de tijden dat hij bij jullie is niet goed dan? wat zou je willen veranderen ?
pi_31406025
Vandaag aangekondigd op het forum van OOL:
quote:
IKON-televisie
donderdag 10 november 2005 Nederland 1
23.09 - 00.01 uur: DE DONDERDAG DOCUMENTAIRE: MAAK ME NORMAAL

'Ik voel me altijd zo vreselijk schuldig." "Waarom?" "Omdat ik zó geboren ben!" Het is een hartverscheurende passage uit een gesprek van de twaalfjarige Roxanne (12) met haar begeleidster. Roxanne lijkt op het eerste gezicht een heel gewoon tienermeisje. Ze is dol op trendy kleren en ziet er leuk uit. Maar Roxanne is niet 'normaal', ze is autistisch en dat weet ze zelf maar al te goed. Roxanne zit op de Spa School, een van de grootste onderwijsinstellingen in Engeland voor autistische kinderen. Documentairemaker Jonathan Smith volgt vier kinderen van het hoogste niveau gedurende één schoolperiode.

Esther (18), Moneer (12), Roxanne (12) en Roy (18) zijn autistisch. Wat de^ kinderen met elkaar gemeen hebben, is dat ze de wereld om zich heen niet begrijpen. Ze hebben er geen vat op en dat maakt hen kwetsbaar en onzeker. Ze trekken zich terug in hun eigen - meestal starre en dwangmatige - cocon. Iedere verstoring kan leiden tot angst, frustratie, woede en agressie. Op de Spa School leren de kinderen, voor zover hun niveau dat toelaat, om zich te handhaven in het dagelijks leven.

Esther is voor de kijkers een gids door de wereld van het autisme. In korte monologen tussen de scènes door analyseert ze haarscherp wat er met haar aan de hand is en wat er aan haar gedrag ontbreekt om voor 'normaal' door te kunnen gaan. Want dat is haar grootste wens: normaal zijn.

Moneer heeft het syndroom van Asperger. Hij wil er zelf niet aan. "Het is een vergissing dat ik op deze school zit." Zijn gedrag is echter bijzonder problematisch en als zijn moeder komt te overlijden, vliegt hij volledig uit de bocht en maakt hij zeer moeilijke maanden door.

Roxanne is een typische puber. De lichamelijke en emotionele veranderingen die bij haar leeftijd horen, maken haar bovenmatig onzeker. Haar gedrag wordt steeds onevenwichtiger en regelmatig reageert ze haar frustraties af op de filmploeg. Ze is zich heel goed bewust van het feit dat ze afwijkt van haar leeftijdgenoten en dat maakt het voor haar extra pijnlijk. "Maak me normaal, maak me normaal", smeekt ze, terwijl ze rusteloos om de camera heen draait.

Roy is druk bezig om te wennen aan de 'echte' wereld waarin hij na zijn laatste schooljaar wordt losgelaten. Hij gaat regelmatig zelfstandig op stap en doet pogingen om een meisje te versieren. Hij lijkt zich redelijk goed te kunnen redden, tot de momenten dat zijn autistische gedrag de boventoon krijgt. Dan kan hij uren bezig zijn met het beplakken van één videotape van zijn lievelingsserie 'Eastenders'.

Dit is een productie van Channel4, 2005. Oosrponkelijke titel: Make me normal.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 12:23:05 #169
24188 Belana
kloon van belana
pi_31406400
@Guinevere en lady wrb...
Tja, heel verhaal altijd natuurlijk. Ik ken Ian vanaf dat hij 3 is en ik heb altijd wel het vermoeden gehad dat er "iets" aan de hand was. Moeilijk om je vinger op te leggen, maar bepaalde dingen in zijn gedrag die niet "kloppen". Te veel aan andere mensen zitten, zowel kinderen als volwassenen, te dicht erop zeg maar. Hij heeft geen beeld van tijd en ruimte. Oorzaak/gevolg is iets wat er bij hem niet in gaat. En ja, daar lopen we dus al jaren tegenaan. Hij zoekt het nooit bij zichzelf als wij boos zijn en hij straf krijgt. Dat doen wij hem aan! Dat hij daar zelf invloed op heeft snapt hij niet.
We zijn op zich ook niet van plan trouwens om echt iets te veranderen. We zijn altijd erg consequent geweest, iets wat ik het belangrijkst in een opvoeding vind. Daarnaast ben ik ook niet van plan Ian anders op te voeden als Liam, dat kan gewoon niet.
Maar wat wel moeilijk is, is dat je je toch een beetje schuldig voelt over hoe je met hem bent omgegaan, terwijl hij aan bepaalde dingen weinig kan doen.
Ik hoop dat hij naar een bijzondere school kan snel, want hij is niet happy waar hij nu is, de kinderen om hem heen beginnen te merken dat er iets "mis" is met hem en dat maakt hem steeds onzekerder. Helaas hebben wij er weinig invloed op.
Nick heeft binnenkort wel een gesprek met jeugdzorg, dat vind ik wel netjes, dat ze de vader niet vergeten.
stormy waters...
sailin'
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2005 @ 16:49:28 #170
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31412984
maar waar is ian zijn moeder in dit verhaal? gaan jullie goed met haar om?
  donderdag 13 oktober 2005 @ 17:17:47 #171
24188 Belana
kloon van belana
pi_31413607
Ian woont bij zijn moeder lady wrb, de omgang met haar is niet goed, ook niet slecht. Maar echt makkelijk praten hierover is het nooit geweest. Gelukkig ziet zij natuurlijk ook wel dat het niet goed gaat en zij is dan ook degene die alle onderzoeken en de initiatieven daartoe regelt. Wij staan een beetje langs de zijlijn, hebben weinig invloed, maar we hebben er uiteraard evengoed mee te maken en we zijn ook net zo bezorgd
stormy waters...
sailin'
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2005 @ 22:00:51 #172
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31421712
t is wel moeilijk dan he?
ik zit eigenlijk in de andersom-situatie, met het verschil dat er tussen mijn ex en mij totaal geen communicatie is. ik weet dat hij op de hoogte is van het feit dat luca bij jeugdzorg loopt, maar ik heb uitdrukkelijk gezegd dat er geen uitkomsten doorgegeven mogen worden.
is het bij ian ook zo dat er op het ene moment er helemaal niets aan de hand lijkt te zijn en een ander moment kan hij iets doen, waarvan je denkt: hoe komtie daar nou bij?
luca kan het ene moment heel lief met de kippen doen en een moment later staat hij ze met een tuinslang nat te spuiten
en als je dan vraagt waarom staatie je een beetje stom aan te kijken
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:17:10 #173
24188 Belana
kloon van belana
pi_31430558
Nou, niet precies dat, maar idd wel regelmatig dat je denkt "hoe kom je daar nou op om dat te doen??? "
Ach, de communicatie met Nick zijn ex is niet altijd even geweldig (het is ook niet voor niks zijn ex natuurlijk), maar wat Ian betreft proberen we altijd normaal tegen elkaar te doen. Nick is en blijft zijn vader en zij is en blijft zijn moeder. Nick wordt dan wel weer apart uitgenodigd voor een gesprek, hij is bij de eerste onderzoeken helemaal niet betrokken geweest, wist alleen dat ze plaats vonden. Magoe... als het met Ian maar goed komt...
stormy waters...
sailin'
pi_31430662
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 22:00 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb uitdrukkelijk gezegd dat er geen uitkomsten doorgegeven mogen worden.
ik heb er natuurlijk niks mee te maken maar waarom???
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:42:03 #175
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31435116
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 09:24 schreef bixister het volgende:

[..]

ik heb er natuurlijk niks mee te maken maar waarom???
daar heb ik mijn redenen toe. vind je het erg dat ik dat niet op een openbaar forum zet?
voorlopig is er toch niks zeker, dus ik wil geen slapende honden wakker maken.
  Jubileum moderator donderdag 10 november 2005 @ 21:59:42 #176
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_32161502
TV TIP

TV TIP
Vanavond om 23.20, Ned. 1

Documentaire

Ik voel me altijd zo vreselijk schuldig. Waarom? Omdat ik zó geboren ben! Het is een hartverscheurende passage uit een gesprek van de twaalfjarige Roxanne met haar begeleidster. Roxanne lijkt op het eerste gezicht een heel gewoon tienermeisje. Ze is dol op trendy kleren en ziet er leuk uit. Maar Roxanne is niet normaal, ze is autistisch en dat weet ze zelf maar al te goed. Roxanne zit op de Spa School, een van de grootste onderwijsinstellingen in Engeland voor autistische kinderen.
Documentairemaker Jonathan Smith volgt vier kinderen van het hoogste niveau gedurende één schoolperiode. Esther (18), Moneer (12), Roxanne (12) en Roy (18) zijn autistisch. Wat de kinderen met elkaar gemeen hebben, is dat ze de wereld om zich heen niet begrijpen. Ze hebben er geen vat op en dat maakt hen kwetsbaar en onzeker. Ze trekken zich terug in hun eigen - meestal starre en dwangmatige - cocon. Iedere verstoring kan leiden tot angst, frustratie, woede en agressie. Op de Spa School leren de kinderen, voor zover hun niveau dat toelaat, om zich te handhaven in het dagelijks leven.
Esther is voor de kijkers een gids door de wereld van het autisme. In korte monologen tussen de scènes door analyseert ze haarscherp wat er met haar aan de hand is en wat er aan haar gedrag ontbreekt om voor normaal door te kunnen gaan. Want dat is haar grootste wens: normaal zijn. Moneer heeft het syndroom van Asperger. Hij wil er zelf niet aan. Het is een vergissing dat ik op deze school zit. Zijn gedrag is echter bijzonder problematisch en als zijn moeder komt te overlijden, vliegt hij volledig uit de bocht en maakt hij zeer moeilijke maanden door.
Roxanne is een typische puber. De lichamelijke en emotionele veranderingen die bij haar leeftijd horen, maken haar bovenmatig onzeker. Haar gedrag wordt steeds onevenwichtiger en regelmatig reageert ze haar frustraties af op de filmploeg. Ze is zich heel goed bewust van het feit dat ze afwijkt van haar leeftijdgenoten en dat maakt het voor haar extra pijnlijk. Maak me normaal, maak me normaal, smeekt ze, terwijl ze rusteloos om de camera heen draait.
Roy is druk bezig om te wennen aan de echte wereld waarin hij na zijn laatste schooljaar wordt losgelaten. Hij gaat regelmatig zelfstandig op stap en doet pogingen om een meisje te versieren. Hij lijkt zich redelijk goed te kunnen redden, tot de momenten dat zijn autistische gedrag de boventoon krijgt. Dan kan hij uren bezig zijn met het beplakken van één videotape van zijn lievelingsserie Eastenders.



DetailsZender:
Datum en tijdstip: 10 november 2005, 23:20-00:10 uur
Genre: Documentaire
Omroep: IKON
Url: www.donderdagdocumentaire.nl
Bijzonderheden: Teletekst ondertiteld
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 10 november 2005 @ 22:32:01 #177
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_32162528
~Ik had 't ook gezien Lois. Bij ons in de gids stond er nog wel een kanttekening bij dat 't portretten zijn van 5 personen en aangezien elke autist zo anders is, Niet te veel rekenen op herkenning.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 10 november 2005 @ 23:05:23 #178
35189 Troel
scherp en bot
pi_32163709
Dank je wel Lois, ik ga zeker kijken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 11 november 2005 @ 10:43:30 #179
35189 Troel
scherp en bot
pi_32172845
Ik vond het een heel mooie documentaire. Ik heb met tranen in mijn ogen zitten kijken en bedacht mezelf dat ik het nog niet eens zo slecht had.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2005 @ 15:12:14 #180
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32180152
ik heb een gedeelte gekeken. het werd me toch iets te laat.
ik herkende zeker wel wat dingetjes van de 13 jarige jongen. ik vond hem in een bepaald opzicht toch redelijk normaal. (maar misschien komt dat omdat het er hier thuis (zij het een stukje milder) ook zo toegaat.
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2005 @ 15:18:20 #181
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32180351
ehmmm ik weet niet of dat nou autisten-gerelateerd is, maar luca raakt helemaal in paniek als ik zijn nagels wil knippen, of als ik maar wil kijken of er wat te knippen valt ( eigenlijk nooit, want hij zorgt door ze af te bijten, dat ik niets te knippen heb)
ik heb vorige maand 1 keer 1 nagel mogen knippen na veel aandringen cq dreigen boos te worden.
het was de nagel van zijn kleine teen, die aan het inscheuren was. hij gaf aan pijn te hebben bij het sokken aantrekken, maar gilde toen ik wou helpen.
hij is toch verdorie al zes en half maar als ik 6 keer in zijn hele leven nagels geknipt heb bij hem, is het veel.
  vrijdag 11 november 2005 @ 15:18:39 #182
35189 Troel
scherp en bot
pi_32180362
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:12 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb een gedeelte gekeken. het werd me toch iets te laat.
ik herkende zeker wel wat dingetjes van de 13 jarige jongen. ik vond hem in een bepaald opzicht toch redelijk normaal. (maar misschien komt dat omdat het er hier thuis (zij het een stukje milder) ook zo toegaat.
Maneer bedoel je? Waarvan de moeder overleden was?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 11 november 2005 @ 15:21:22 #183
35189 Troel
scherp en bot
pi_32180453
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:18 schreef lady-wrb het volgende:
ehmmm ik weet niet of dat nou autisten-gerelateerd is, maar luca raakt helemaal in paniek als ik zijn nagels wil knippen, of als ik maar wil kijken of er wat te knippen valt ( eigenlijk nooit, want hij zorgt door ze af te bijten, dat ik niets te knippen heb)
ik heb vorige maand 1 keer 1 nagel mogen knippen na veel aandringen cq dreigen boos te worden.
het was de nagel van zijn kleine teen, die aan het inscheuren was. hij gaf aan pijn te hebben bij het sokken aantrekken, maar gilde toen ik wou helpen.
hij is toch verdorie al zes en half maar als ik 6 keer in zijn hele leven nagels geknipt heb bij hem, is het veel.
Vind hij het ook eng als hij het zelf doet? Ik moet zelf ook niet hebben dat er iemand aan mijn nagels zit (alhoewel ik mijn moeder pas wel mijn teennagels heb laten knippen omdat het bukken toen nog zo'n pijn deed).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2005 @ 15:25:29 #184
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32180588
o en samenspelen is op het ogenblik een drama.
op school schijnt het wel te gaan (ik heb het nagevraagd), maar als een vriendje hier binnen komt spelen is al een paar weken drama. vriendjes mogen nergens aankomen, geen geluid maken of worden totaal genegeerd.
buiten spelen gaat overigens wel goed.
ik word er een beetje moedeloos van. het ging zo lekker daarvoor.....
had echt het gevoel van: zitten we dr nou allemaal zo naast en is er gewoon niks mis?
die cursus waar hij voor is opgegeven heb ik ook nog niks van gehoord.
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2005 @ 15:26:19 #185
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32180619
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:18 schreef Troel het volgende:

[..]

Maneer bedoel je? Waarvan de moeder overleden was?
ja die (ik kon even niet op de naam komen)
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2005 @ 15:27:49 #186
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32180673
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:21 schreef Troel het volgende:

[..]

Vind hij het ook eng als hij het zelf doet? Ik moet zelf ook niet hebben dat er iemand aan mijn nagels zit (alhoewel ik mijn moeder pas wel mijn teennagels heb laten knippen omdat het bukken toen nog zo'n pijn deed).
hij bijt ze er af om te voorkomen dat ik ze moet knippen. dat heeft hij me zelf gezegd.
ook niet tot bloedens toe hoor. want zo lang ze niet te lang zijn, bijt hij niet. ik zie het hem in elk geval nooit doen. ik vind alleen maar nagels op de grond af en toe
  vrijdag 11 november 2005 @ 15:30:46 #187
35189 Troel
scherp en bot
pi_32180768
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:27 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

hij bijt ze er af om te voorkomen dat ik ze moet knippen. dat heeft hij me zelf gezegd.
ook niet tot bloedens toe hoor. want zo lang ze niet te lang zijn, bijt hij niet. ik zie het hem in elk geval nooit doen. ik vind alleen maar nagels op de grond af en toe
Ik weet niet of hij ze eventueel zelf zou kunnen knippen hoor, maar misschien moet kun je dat proberen. Nagels bijten is niet fijn natuurlijk. En zijn teennagels, kan hij die ook bijten?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2005 @ 15:36:08 #188
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32180919
ik heb geen idee. ik zie het hem nooit doen, maar aangezien ik die ook nooit knip, zal hij die op de een of andere manier ook wel verwijderen.
pi_32181701
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:18 schreef lady-wrb het volgende:
ehmmm ik weet niet of dat nou autisten-gerelateerd is, maar luca raakt helemaal in paniek als ik zijn nagels wil knippen, of als ik maar wil kijken of er wat te knippen valt ( eigenlijk nooit, want hij zorgt door ze af te bijten, dat ik niets te knippen heb)
ik heb vorige maand 1 keer 1 nagel mogen knippen na veel aandringen cq dreigen boos te worden.
het was de nagel van zijn kleine teen, die aan het inscheuren was. hij gaf aan pijn te hebben bij het sokken aantrekken, maar gilde toen ik wou helpen.
hij is toch verdorie al zes en half maar als ik 6 keer in zijn hele leven nagels geknipt heb bij hem, is het veel.
autisten zijn gevoelig voor prikkels. En dan vaak voor de ene prikkel wat meer dan de andere. Ik ken een aantal autisten die haren borstelen, haren wassen, maar ook nagels knippen verschrikkelijk vinden.
Het "hoort" dus wel bij de stoornis in het autistisch spectrum, maar het wil niet zeggen dat ALLE autisten er niet tegen kunnen. Het is in ieder geval niet ongebruikelijk.
Ook het feit dat mensen in de nabijheid komen is vaak erg lastig voor iemand met een autistische stoornis.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2005 @ 16:54:41 #190
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32183157
haren wassen gaat wel. dat doe ik zo'n 2 a 3 keer in de week bij hem. vroeger was dat inderdaad ook een ramp. wat hier ook tot de onmogelijkheden behoort is het schoonhouden van zijn intieme delen. iedere poging daartoe loopt uit op hysterisch krijsen, gillen en schreeuwen.
pi_32538039
Unieke verhalenbundel ‘Loslaten uit liefde’: Ervaringen van moeders met hun autistische zoons actueel


Inge Ketelaar en Rianne van Leeuwen zijn goede vriendinnen en de moeders van Jelmer van 10 en Manuel van 9 jaar. Samen schreven zij een verhalenbundel over hun ervaringen met hun twee autistische zoons. Verhalen vol echte emoties, zonder ook maar ergens sentimenteel te worden. Ze hopen dat hun bundel een feest van herkenning zal zijn voor andere ouders en een bron van inspiratie voor hulpverleners.

Inge en Rianne beschrijven hun belevenissen met Jelmer en Manuel vanaf de dag dat de vier elkaar ontmoetten in de wachtruimte van de peuterunit. Hun levens zijn de afgelopen jaren behoorlijk parallel gaan lopen. Door het delen van veel lief en leed is een hechte vriendschap ontstaan. Rianne schreef al eerder het ontroerende boekje "Altijd lief" met bijzondere verhalen over haar bijzondere zoon. Vorig jaar september stelde ze Inge voor om samen een verhalenbundel te schrijven.

Loslaten uit liefde
Over autisme zijn vooral medische boeken verschenen, maar er is weinig te vinden van ervaringsdeskundigen. In die leemte wil de bundel Loslaten uit liefde voorzien. Het auteursduo heeft de thema’s van de 27 hoofdstukken eerlijk verdeeld. Dat het toch een goed leesbaar geheel werd, komt doordat ze veel vergelijkbare ervaringen hadden. Zo groeiden ze samen toe naar de bijna onmogelijke beslissing om hun kwetsbare, gehandicapte zoons te plaatsen in een instelling. Dit proces en alle emoties die ermee gepaard gaan zullen voor ouders in een soortgelijke situatie zeer herkenbaar zijn. Bij hulpverleners hopen Inge en Rianne nog meer begrip te kweken voor de ouders van gehandicapte kinderen.

In aansluiting op de bundel geven Rianne en Inge ook lezingen over het onderwerp tijdens ouderavonden of cursusdagen in de zorg. Verder hopen ze dat het gastenboek op hun website veel reacties zal uitlokken. De verhalenbundel Loslaten uit liefde kost 10 euro; eventuele verzendkosten bedragen 2 euro per boek.
Het boek is te bestellen via de website www.loslaten.info.

Bron: www.loslaten.info
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 24 november 2005 @ 16:09:36 #192
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_32539725
Leuk ik heb naast Rianne gewoond en ook haar zoontje ontmoet. Het boek Altijd Lief heb ik van haar gekregen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 24 november 2005 @ 17:10:08 #193
35189 Troel
scherp en bot
pi_32541450
Bij toeval kwam vorige week tijdens een les autisme op tafel. We hadden een les "Nieuwe Testament" en we hadden het over bidden. Een klasgenootje van mij vertelde van een gebed van een autist die gebeden had of hij misschien spastisch kon worden in plaats van autistisch, want dat leek hem veel prettiger.
Toen mijn klasgenoot dat vertelde moest ik even slikken en eigenlijk zonder dat ik het doorhad gaf ik de autist gelijk. Waarom natuurlijk mijn klasgenoot, maar ook de docent mij aankeek van, weet je wel wat je zegt.
Uiteindelijk na een goed gesprek (we hadden mte drie personen les) bleek dat de zoon van de docent ook autistisch was en dat mijn klasgenoot veel met autisten werkt.
Tijdens dat gesprek zijn er toch behoorlijk wat tranen gevloeid en een aantal dingen over tafel gerold waar de rest toch best van schrok. Moeilijk hoor
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32559080
@ TroeI: Ik ken het idee, hoor. Toen Lukas getest werd of hij misschien doof was zei ik tegen de vrouw die de test afnam dat ik een fles zou opentrekken als hij doof was en daarom achterliep. In mijn familie stikt het van de autistische stoornissen en ik wist gewoon wat een problemen dat zou kunnen geven. Die mevrouw gaf mij toen een vreemde blik, alsof ik hem doofheid toewenste ofzo. Dat kun je niet uitleggen, he?

Er zijn hier weer veranderingen op til (en dus vrijwel zeker weer een terugval van Lukas). We zijn in februari verhuisd en toen kreeg ik ook een baan in diezelfde week en daardoor is hij de volgende 3 maanden gewoon achteruit gegaan in zijn ontwikkeling. Nou, dat doen kinderen normaal echt nooit. Hij heeft gewoon een kwartaal op zijn eigen planeet gezeten, leek het wel.

Inmiddels gaat hij elk weekend logeren, en dat geeft een hoop meer lucht hier. Ik ben niet meer elke seconden politie-agentje aan het spelen, en daar krijgt hij natuurlijk ook een beter zelfbeeld van. Als je naam de hele dag alleen maar in de corrigerende modus geschreeuwd wordt, daar word je ook niet vrolijker van kan ik me zo voorstellen.

Maar goed, hij moet af van het Medisch Kleuterdagverblijf. Het is gewoon te hoog gegrepen, blijkt. Hij gaat nu naar een dagcentrum voor geestelijk gehandicapten waar ze meer met hem persoonlijk bezig gaan. Ik ben er geweest en ik denk dat hij het er leuk zal hebben. Veel buitenspelen, zwembadje e.d.

Ook kan het best zijn dat hij binnenkort niet meer terecht kan op het logeerhuis, want dit gaat verhuizen en veranderen. Hopelijk is de wachtlijst voor een ander tegen die tijd korter...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator donderdag 12 januari 2006 @ 20:45:27 #195
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_33988244
Even een reuzeschop (wat is dit topic ver weggezakt)

Kent iemand de boeken van Martine Delfos?
Ik kan morgenavond nl. naar een lezing van haar over autistische kinderen, mits ik de oppas rond krijg, en ik had nog nooit van haar gehoord.
Als ik de persoon die de lezing organiseerd moet geloven is ze een grote naam op het gebied van autisme-onderzoek maar ik kende haar helemaal niet.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:14:34 #196
35189 Troel
scherp en bot
pi_33992870
Ja, ik heb daar wel eens wat van gelezen. Sterker nog, bij ons op school staan meerdere boeken van haar bij de pedagogische boeken.

Een aanradertje. Ik hoop voor je dat je een oppas kan vinden!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_33997632
Wij ghebben op het werk een studiedag met haar gehad. Ze kan apart overkomen, maar haar benadering is gewelidig. Ik weet dat wij er op de groep veel aan gehad hebben!!!
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2006 @ 09:36:34 #198
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34004617
hoe is het eigenlijk met alle ouders en kindjes in dit topic?

ik zal even aftrappen met updaten:
nog steeds geen definitieve uitslag. luca zou starten met een groep voor kinderen met diagnose en kinderen die net zoals luca twijfelgevallen zijn.
vorige maand hoorden we dat dat dan (eindelijk) in januari zou gaan gebeuren.
ondertussen is januari op de helft en we hebben nog steeds niets gehoord. ( ik was van de week nog bij het riagg voor luca en zijn begeleidster zou het nog even aankaarten, want ze vond het ook vaag)
verder gaat het hier met ups en downs. (het niets laten horen met kerst van zijn vader hakte er bij luca aardig in en was in zijn gedrag weer goed te merken)
wat heel positief werkt is zijn sport. in kickboksen kan hij heel goed zijn energie kwijt. het is een heel strikte sport, waarbij de verhoudingen heel duidelijk zijn. de leraar is aan de ene kant heel strikt en eist absolute inzet, maar aan de andere kant geeft hij heel veel complimenten als het goed gaat en weet zijn leerlingen goed te motiveren en dat is nou precies dat luca nodig heeft. hij heeft nogal de neiging om te gaan "rondfladderen" maar wordt door de leraar op een prima manier bij de les gehouden.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 09:42:05 #199
35189 Troel
scherp en bot
pi_34004730
Fijn dat hij zich zo op zijn sport kan storten en dat hij daarin een goede begeleider heeft! Dat zal inderdaad heel veel schelen voor hem.

Ik hoop dat je snel een reactie krijgt van die groep!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2006 @ 09:44:59 #200
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34004788
hij heeft uit zichzelf aan de juf gevraagd of hij een keer zijn kickboksspullen mee mag nemen om te laten zien.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 10:01:25 #201
35189 Troel
scherp en bot
pi_34005174
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 09:44 schreef lady-wrb het volgende:
hij heeft uit zichzelf aan de juf gevraagd of hij een keer zijn kickboksspullen mee mag nemen om te laten zien.
Gaaf! Een mini-spreekbeurt achtig iets?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34005199
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 09:36 schreef lady-wrb het volgende:
hoe is het eigenlijk met alle ouders en kindjes in dit topic?

ik zal even aftrappen met updaten:
nog steeds geen definitieve uitslag. luca zou starten met een groep voor kinderen met diagnose en kinderen die net zoals luca twijfelgevallen zijn.
vorige maand hoorden we dat dat dan (eindelijk) in januari zou gaan gebeuren.
ondertussen is januari op de helft en we hebben nog steeds niets gehoord. ( ik was van de week nog bij het riagg voor luca en zijn begeleidster zou het nog even aankaarten, want ze vond het ook vaag)
verder gaat het hier met ups en downs. (het niets laten horen met kerst van zijn vader hakte er bij luca aardig in en was in zijn gedrag weer goed te merken)
wat heel positief werkt is zijn sport. in kickboksen kan hij heel goed zijn energie kwijt. het is een heel strikte sport, waarbij de verhoudingen heel duidelijk zijn. de leraar is aan de ene kant heel strikt en eist absolute inzet, maar aan de andere kant geeft hij heel veel complimenten als het goed gaat en weet zijn leerlingen goed te motiveren en dat is nou precies dat luca nodig heeft. hij heeft nogal de neiging om te gaan "rondfladderen" maar wordt door de leraar op een prima manier bij de les gehouden.
Wat mooi dat hij het dan net treft met zo'n sport/trainer! Met dat soort mensen in je "team" scheelt het toch een stuk of niet?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')