quote:
Op donderdag 14 juli 2005 12:41 schreef lady-wrb het volgende:kan je er iets meer over vertellen idril-2? wat merkte je toen hij jong was en wat nog meer?
ik merkte bij mijn zoontje ook al heel vroeg dat hij "anders" was dan andere kinderen.
had jij ook dat je er niet echt een vinger op kon leggen WAT er nou niet klopte, maar dat je gevoel zei dat er gewoon iets niet klopte? zeg maar een soort moederinstinct?
Wat het precies was weet ik niet meer zo goed (hij is nu 11).
Om te beginnen kwam er iets heel anders uit mijn buik dan ik verwachtte. Geen kopietje van zijn zus, maar een lang, dun, blond
jongetje ![]()
Vandeweek las ik hier eerder iets over en gelukkig ben ik wat dat betreft niet de enige. Het idee alleen al, een jongetje, heb ik erg aan moeten wennen
![]()
Als pasgeboren baby was hij al erg lastig: veel huilen, veel willen drinken waardoor ik doodmoe werd. Eeuwig en altijd spugen en niet slapen. Duidelijk dat hij op de een of andere manier niet lekker in zijn vel zat -> door al die dingen kreeg ik een hekel aan hem, simpel gezegd. Via cons.bureau bij haptonoom terecht gekomen waardoor de verhoudingen beter werden want ik had daarvoor gewoon geen moedergevoelens voor hem. Daarna - hij was toen 9 maanden - ging het beter met spugen.
Wat als een rode draad door zijn leven loopt zijn de volgende dingen:
- slecht eten
- goed praten
- wiebelen, fladderen, tenenlopen, tics
- niet luisteren. niet slecht, maar gewoon
niet- zeer korte concentratieperiodes (was al opvallend op de kleuterschool, ik weet nog dat ik daar erg boos over werd!)
- niet spelen met andere kinderen, op latere leeftijd (ca. 8 jaar) wel eens vriendjes op bezoek waar hij dan soms na een tijdje helemaal niet naar om keek. Ik zei altijd: ze spelen allebei hier, maar niet met elkaar.
Vooral het slechte luisteren daar werd ik gek van. Een kind wat zich niet laat corrigeren, zijn eigen gang gaat, is slopend. Als hij iets héél ergs had gedaan (bahmi in de klep van de videorecorder b.v.) en ik hem op zijn kop gaf daarvoor, keek hij me even lachend aan en draaide zich om om verder te gaan met waar hij mee bezig was. Dat er nog bloed onder mijn nagels zit en hij nog steeds niet achter het behang is geplakt!
![]()
Vandaar ook mijn opluchting toen ik de diagnose kreeg: dat het niet aan mijn opvoed(on)kunde lag, maar aan hém, dat hij de consequenties niet overziet van wat hij doet. En dat vind ik nog altijd de kern van zijn problemen: hij kan zich niet invoelen in andere mensen en kan daardoor geen rekening houden met de gevolgen van wat hij zegt of doet.
Verder neemt hij alles letterlijk, al heeft hij zich daaraan aardig weten aan te passen sinds een jaar. "Dat is bij wijze van spreken hè, mam?" zegt hij dan. Dan weet hij dat het niet letterlijk bedoeld is. Grapjes snapt hij vaak ook niets van. Pas nog een half uur bezig geweest om het grapje "hoe lang is een chinees" uit te leggen, pffff - we hebben het opgegeven, hij zit er nu nog over te piekeren