abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 31 mei 2005 @ 08:22:25 #1
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27502519
Dit is alweer deel 3 van het topic (ouders van) kinderen met autisme.

De openingspost van (ouders van) kinderen met autisme deel 1 is:
Op verzoek van Lois hier een topic over kinderen met autisme.
Ikzelf ben ervaringsdeskundige omdat ik zelf autisme heb. Met dit topic kan ik (en andere FOK!kers die ervaring hebben met autisme) wellicht ouders, geïnteresseerden en lurkers helpen met info, (opvoedings)adviezen etc.

Onder autisme wordt in dit topic alle vormen van autisme bedoelt, zoals PDD-NOS, het Syndroom van Asperger en kernautisme.

Voor meer info over autisme, kijk eens op Site van de stichting Autsider, of
Site van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, of
Engelstalige site over het Syndroom van Asperger, of
Startpagina autisme.
Ook handig is een Korte uitleg autisme en aanverwante stoornissen.

Verschillende Fok!kers hebben mij al geholpen (oa. in de topics Studieswitch? en Koken is moeilijk door autisme (tips?) en daarom wil ik een bescheiden zet terug doen. Misschien dat ik een keer de vraag Waarom doet tie nou zo?kan beantwoorden, of mee kan denken met een probleem.

P.S. Laat dit geen (verkapt) zelfdiagnose topic worden, want die zijn er al genoeg/teveel in R&P. Ga in geval van twijfel naar een huisarts/CB en vraag een doorverwijzing. Per mail kan ik ook adressen doorgeven van goede instanties.

Groetjes Oxymoron.

Deel 1: (ouders van) kinderen met autisme
Deel 2: (ouders van) kinderen met autisme deel 2
Deel 3: (ouders van) kinderen met autisme deel 3

[ Bericht 91% gewijzigd door Lois op 15-07-2005 19:50:18 ]
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_27502984
Sterkte lady-wrb

Ik heb vanmorgen een gesprekje gehad op de vrijeschool en ze hebben wel plek maar hebben de afspraak dat ze -2mnd voor de vakantie geen nieuwe kinderen aannemen, wel kan er een aanname gesprek plaatsvinden maar ik baal toch wel even aangezien chavez op die andere school (zo bleek uit gesprekken met de psycholoog) echt doodongelukkig was, nu zou hij dus alsnog naar zijn oude school terug moeten tot de vakantie... pff wat een gedoe.

Wat ik wel erg prettig is dat de "directeur" van de vrijeschool, het mozaïek + medewerkers kent (dit is de school op de bleskolk) dus dat scheelt weer, ook hebben ze ervaring met kinderen die eerder op de bleskolk en dus het mozaïek hebben gezeten.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2005 09:05:20 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 31 mei 2005 @ 09:06:09 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27503042
Da's ook balen Logician Ik kan me er wel iets bij voorstellen van de school uit gezien, maar voor jullie is het wel heel vervelend. Ik zou zeker dat gesprek met ze aangaan. Misschien kun je de situatie uitleggen en willen ze jullie alsnog tegemoet komen, je weet maar nooit.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_27503118
ik had het vanmorgen al wat uitgelegd en ik snap ook wel dat als ze 1x een uitzondering voor iemand maken ze waarschijnlijk wel bezig kunnen blijven, maar het idee dat als Chavez over 2wk thuis zou komen nog anderhalve maand naar zijn oude school zou moeten, waar hij bijna elke dag alleen met een tafeltje op de gang moest zitten omdat de juf overspannen was en nog niet 100% herstelt, daar word ik echt een beetje naar van. Maar ik kan hem moeilijk anderhalve maand thuis houden, hij moet toch naar school

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2005 09:11:09 ]
  dinsdag 31 mei 2005 @ 09:10:34 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27503142
Oh, dat is dan weer heel erg balen logician.

Sterkte vandaag Lady-wrb
***
  dinsdag 31 mei 2005 @ 09:11:36 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27503163
Is de Bleskolk heel ver van jullie vandaan?
Zou het een mogelijkheid zijn te proberen of hij niet daar nog op de mozaiek kan blijven tot de zomer?
***
pi_27503199
Het is 45min heen en 45min terug dus idat is voor ons helaas geen optie.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 31 mei 2005 @ 09:23:13 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27503407
Het vooruitzicht dat ie dan nog 1,5 maand op die andere school moet blijven lijkt me inderdaad erg onprettig als ik dat zo lees Maar thuis houden gaat ook niet natuurlijk. Valt er niet met zijn oude school te praten? Het gaat tenslotte nog om 6 weken, zijn ze daar niet in staat om er nog wat geduld voor hem op te brengen voor die overzienbare periode?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_27503818
Het stomme is dat die juf altijd een houding heeft van ''het gaat prima'', maar dat ik van Chavez en andere kinderen hoor (en ouders) dat Chavez weer de hele dag op de gang heeft gezeten. De juf is al een keer een maand weggeweest omdat ze overspannen was en 1wk niet had geslapen.

In het laatste gesprek met haar zei ik dat als ze het niet aankon met Chavez ze dat best mocht aangeven en dat we dan naar een oplossing zouden kunnen zoeken. Ze is toen vreselijk boos geworden en voelde zich blijkbaar enorm aangevallen met hoge stem vertelde ze dat ze verdorie 26 moeilijke kinderen in haar klas had en dat was erg moeilijk en zij was ook maar een mens etc etc..

Ook is Chavez in de 9mnd dat hij op die school zat (verhuisd van Groningen naar Enschede) van een totale A-score naar B-C score is afgezakt, ik wil hier niet meteen de school de schuld van geven maar ik maak me er wel zorgen om aangezien dit in combinatie met een erg labiele juf gebeurd is ..

M.a.w ik zie er enorm tegen op dat hij straks eventueel weer bij haar in de klas zou zitten.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2005 09:40:19 ]
pi_27503926
Misschien dat het mogelijk is om thuis met hem werkjes te maken tot de zomervakantie? Iemand hier ervaring mee? En zou dat uberhaubt mogen volgens de leerplichtwetgeving?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 31 mei 2005 @ 09:59:25 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27504367
Volgens mij was daar al eens een topic over (klusje voor de goede zoekers hier ). Waarom bel je niet eens met de Onderwijsinspectie? Of de leerplichtambtenaar? Aangezien het om een zeer tijdelijke situatie gaat is er misschien wel wat mogelijk. Gewoon proberen, het gaat immers om een overbrugging.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_27504512
ik zal zo eens op google zoeken
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 31 mei 2005 @ 10:07:55 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27504616
Probeer deze eens: http://www.nvvto.nl/

Topic op Fok! kan ik zo snel niet vinden, maar ik denk dat je met die site al een eind komt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_27505353
thx
pi_27508366
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:41 schreef Logician het volgende:
Misschien dat het mogelijk is om thuis met hem werkjes te maken tot de zomervakantie? Iemand hier ervaring mee? En zou dat uberhaubt mogen volgens de leerplichtwetgeving?
Volgens mij heeft Mirage een keer een topic geopend over thuisonderwijs. Het zoeken laat ik aan de experts over. (Miss_D, waar ben je? )
Eeuwig vijfentwintig
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:05:51 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27508662
Hmmm... via google.fok.nl vind ik dit Maar als ik erop klik krijg ik een heel ander topic. En als ik het topicnummer overneem krijg ik weer iets anders...
***
pi_27508853
Thuisonderwijs

Gevonden

(topiclijst op 3 tot 6 maanden gezet & Control+F op 'thuis')
Eeuwig vijfentwintig
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:13:33 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27508932
Ah, ik was bij 6-9 mnd begonnen.
***
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:16:05 #19
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_27509019
Er is ook pas een uitzending geweest bij een of ander programma (ik gok bij de EO) ik weet niet meer precies maar misschien dat iemand anders het weet? Het was best interessant.
pi_27509133
Misschien idd proberen de afspraak te maken met school en leerplichtambtenaar dat hij die 6 weken wel bij een school staat ingeschreven (ivm leerplichtwet) maar niet of nauwelijks naar school gaat, maar thuis alles mag doen. Combinatie van thuisonderwijs en schoolonderwijs dus. Sommige scholen zoals Aventurijn werken met een strippenkaart zodat kinderen voor sommige dingen naar school gaan en de rest thuis doen. Met een beetje creativiteit en meewerkendheid moet het toch mogelijk zijn een goede oplossing voor Chavez te vinden voor die 6 weken.
pi_27509315
ik heb net een telefoontjegehad van de bleskolk dat we op 16 juni het evaluatie gesprek kunnen hebben en hem dan met een nabehandeling/advies mee naar huis kunnen nemen dan kunnen hun het traject netjes afsluiten en dan kan Chavez vast wennen aan het idee dat hij weer naar huis komt en dan heb ik ook wat tijd om school e.d te regelen. bedankt iedereen voor het zoeken, ik denk idd dat zo'n combinatie wellicht een goed idee zou kunnen zijn
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:31:34 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_27509469
Logi, ik vind ik het echt TOP! wat je probeert te regelen voor Chavez.

Zo.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 18:56:25 #23
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27521386
Zow eindelijk bijgelezen, wat gaat het ineens hard.

Ladywrb hoe is het vandaag gegaan??

Logi, wat een toestand, ik heb er geen ander woord voor. Ik vind dat je je goed staande houd, in een hele onzekere situatie. Fantastisch ook hoe je het allemaal zo goed mogelijk voor Chavez wilt regelen

hier een klein stukje over Eva's nieuwe school, ik wil niet crossposten maar het past in allebei de topics.

[ Bericht 20% gewijzigd door Lois op 31-05-2005 19:17:33 ]
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2005 @ 19:32:14 #24
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27522353
hoe het vandaag gegaan is?
ik ben niets wijzer geworden. ze weten het nog niet.
aan de ene kant heeft hij dingen waarvan ze zeggen: hij heeft duidelijk pdd-nos en aan de andere kant doet hij dingen waarvan ze zeggen: nee hij heeft het toch niet.
ze vinden hem heel erg intelligent, charmant, en verbaal heel sterk. hij heeft een indrukwekkende woordenschat, is leergierig en heeft heel veel fantasie.
aan de andere kant kan hij heel gesloten zijn, zich enorm bezeren maar dan nog niet eens met zijn ogen knipperen, een ondoordringbare muur om zich heen optrekken, enorm angstig zijn, enorme woedeaanvallen hebben en het is een enorme control-freak.
ze vroegen of het goed was als ze hem op de wachtlijst zouden zetten voor sociale vaardigheidstraining, speciaal voor kleintjes zoals hij. er zitten kinderen die een diagnose hebben en kinderen zonder diagnose, zoals luca. ze hopen hiermee duidelijk te krijgen wat er nou met hem mis is.

maar ja, dat neemt het gevoel weer met lege handen te staan niet weg.
zo lang bezig en nog steeds geen uitsluitsel; ik word er wel moedeloos van.
  Jubileum moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 19:35:40 #25
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27522465
Jeeeetje wat een teleurstelling! Verwacht je toch sluitende diagnose, weet je nog niks.
Jammer hoor...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2005 @ 20:04:45 #26
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27523228
ach, we modderen weer door....
geen diagnose heeft ook zijn voordelen
(sprak de struisvogel en stak de kop weer in het zand )
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2005 @ 20:06:39 #27
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27523279
de school is er nu trouwens ook in betrokken..... het begint nu wel erg echt te worden.
maar goed, we gaan met frisse moed wachten op de oproep voor dat sociale vaardigheden gedoe.
daar moet ik trouwens ook bij op komen draven tijdens de speciale sessies voor ouders.
  Jubileum moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 20:51:38 #28
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27524591
Toch is het ergens wel lekker dat het nog niet helemaal duidelijk is en ze hem nog geen etiketje willen geven.
Bij Eva zijn er artsen (oa een uroloog en artsen met andere specialismen) die na 5 minuten kennismaking al vragen "ehm....... Eva is autistisch en/of geestelijk gehandicapt?" dat is nl. zo overduidelijk dat ze er niet gauw naast kunnen zitten. Zolang ze het niet zeker weten is een (fout) etiketje natuurlijk snel geplakt.

In het kader van de geweldige opmerkingen hadden we vandaag ook wel weer een paar mooie. Eerst kreeg ik commentaar in de supermarkt van 2 compleet vreemden dat ik Eva aan het troosten was "zohee zo leert ze het nooit, als je steeds toegeeft aan die driftbuien" terwijl Eva geen driftbui had maar machteloos stond te huilen omdat we volgens haar visie de verkeerde kant op gingen en ze in de war raakte.
Daarna moesten we naar het GGD, voor de inenting DTP en Kinkhoest. Ik had vooraf opgebeld, voor een afspraak natuurlijk, en om uit te leggen dat ze geestelijk gehandicapt is en moeilijk benaderbaar. (ik vind dat altijd prettig om dat eventjes vooraf te laten weten zodat ze op de hoogte zijn)
We kwamen bij het GGD en het eerste wat ze vroegen aan Eva was "hallo hoe heet jij?" Toen Eva mij hulpeloos en helemaal in de war stond aan te staren bleven ze die vraag maar herhalen met een "hoe oud ben je dan?" erachteraan.
Vervolgens moest de prik, gingen ze echt keihard praten tegen haar "JE MOET JE ARMEN HEEL ERG LOS HOUDEN ALS WE GAAN PRIKKEN!!!" alsof ze doof was ipv in de war. Eva en haar armen slap houden? Nou dat is niet mogelijk natuurlijk, ze gilde de hele toko bij elkaar.
Het prikken is gelukt en we kregen nog "toch jammer dat ze niet even haar armen slap wilde houden, dan gaat het veel beter" mee op de weg naar buiten.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_27524825
Pfff wat een dwazen heb je erbij he Lois (dit moet ik even kwijt is oftopic maar herkenbaar hoe ze tegen Eva deden maar t nam een leuike wending) Ik had een evaluatiegesprek van een client op zijn dagcentrum. (toen ik nog werkte dus) Deze client praatte wat binnensmonds en ook zacht. Zijn begeleider ging steeds harder praten. En op een gegeven moment ook gebaren (er zat ook een dove jongen in zijn groep, vandaar dat er in groepsverband ook gebarentaal gebruikt werd, maar dit was absoluut geen groepsverband) gebruiken. En die client van me die schiet me in de lach, kijkt mij aan en maakt een die is gek beweging met zijn hand voor zijn hoofd. Toen kon je me opvegen
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_27528380
Jammer Lady.. maar toch kan het idd ook voordelen hebben..

Lois, nou jaa... Je armen los laten hangen om goed geprikt te worden is bij een angstig kind al bijna eerder een sadistische opmerking dan een meelevende. Je hebt wel pech gehad daar.. of eigenlijk Eva.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 22:48:58 #31
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_27528418
Wat is er ineens veel gebeurd in een paar dagen.
Chavez die naar weer naar huis komt, hopelijk krijg je zijn schooltijd/opvang/zorg rond Logician en hoeft hij niet nog 6 weken op de gang te zitten....
En Eva die naar 'school' gaat, spannend Lois en heel herkenbaar. Toen het hier zo definitief werd had ik het er ook even moeilijk mee. Weg beeld van mama die haar kind met de fiets naar school brengt en haalt en direct contact heeft met de leraar. In plaats daarvan een taxibusje voor de deur en een schrift voor de communicatie. Maar het went hoor en als je kind het er naar de zin heeft begin je ook wel de voordelen ervan te zien. Nu vind ik het wel prettig dat ik nog niet zo vaak op en neer hoef te fietsen. Voor Sverre gaan we nu 2 keer per week naar psz en dan is het al goed plannen :-)
lady-wrb vervelend dat je zo zonder 'etiket' blijft zitten. Het lijkt me heel onzeker om zolang in dat niemandsland te zweven. Zelf weten en merken dat er iets niet goed gaat, maar niet duidelijk krijgen wat. En daar dus ook niet op de juiste manier zorg aan kunnen geven. Heel veel sterkte meis en hopelijk werpen de sociale vaardighedentrainingen hun vruchten af...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  † In Memoriam † woensdag 1 juni 2005 @ 10:15:27 #32
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27536262
ik heb nu knallende hoofdpijn...
zal wel een reaktie op de spanning van gisteren zijn.
maar goed, wat klaag ik? ik heb hier maar zorg te dragen voor 1 kind (die andere zorgt wel voor zichzelf) jullie hebben er allemaal 2 of meer. en toch kan ik me soms zo afgeleefd voelen
t is soms zo inspannend. eigenlijk bij alles wat ik met hem wil ondernemen denk ik van tevoren hoe ik het aan moet pakken om luca er niet mee te overvallen.
wat ik wel heel goed van hem vindt, is dat hij zich van de een op de andere dag uit zichzelf aankleedt. hij wil dan wel uitgebreid de hemel ingeprezen worden, maar dat heb ik er wel voor over.
ook stond hij raar te kijken bij zijn nieuwe sokken. t zijn van die sneakersokken. die kende hij niet en ik heb moeten praten als brugman om ze aan zijn voeten te krijgen. maar ze zitten
en natuurlijk dat vest weer aan. ik mag het niet wassen, want het vest MOET aan. (ik ga dr binnenkort nog maar 1 kopen, want zo gaat het natuurlijk niet
  woensdag 1 juni 2005 @ 22:17:36 #33
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_27559135
lekker he lady-wrb, dat hij zichzelf aankleedt. Storm deed het ook heel lang niet. Toen kwam hij steeds bij ons om te helpen. En laatst zei jij dat het het allemaal niet meer wist ''er waren teveel kleren en hij wist niet hoe hij ze aan moest doen'' Sindsdien zoeken we savonds de kleding uit en leggen het in aankleed volgorde op zijn stoeltje op slaapkamer en dat werkt ineens prima. Hij komt aangekleed beneden sochtends. En als zijn stemming goed is dan ligt zelfs het ondergoed en hemd op de wasautomaat, in zijn mindere dagen ligt het als een vodje op de grond.
Maar het op de juiste manier aanpakken blijft moeilijk he, het was hier vandaag ook erg slecht, ik ga ook lekker slapen nu, ik ben er gewoon moe van, bleh...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  vrijdag 3 juni 2005 @ 07:00:59 #34
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27597201
Logican, wat vervelend dat er nu weer aan de diagnose getwijfeld wordt. En vooral dat die 'deskundigen' het niet eens zijn. Dat lijkt me dan nog het moeilijkste. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt omtrent hoe en wat, zodat je weet waar je aan toe bent en hoe je het beste met hem om kunt gaan.

Wat ondeskundig van die mensen bij het prikken Lois. Je ziet het heel vaak, ook ik in de zorg, dat mensen weinig weten van handicaps, leerachterstanden en austisme enzo. Nou moet ik zeggen dat ik vaak ook wel twijfel of ik me voor moet stellen aan iemand die moeite heeft met contacten. Van de ene kant is het voor diegene misschien fijner wanneer ik niks zeg en hem/haar negeer, van de andere kant vind ik het ook niet netjes. Er zijn ook juist weer mensen die het niet leuk vinden als er niet tegen ze gesproken wordt. Met kinderen is het dan wel handig als er een ouder bij is waar je tegen kunt praten.

Die sessie voor ouders is wel handig lady-wrb. Ik weet niet hoe ze het bij jullie aanpakken, maar ik was er altijd erg blij mee als er een ouder kwam. Sociale vaardigheden leren op een cursus is leuk, maar het gaat toch vooral om het 'echte' leven. Het is ontzettend fijn als ouders weten wat er gebeurt en hun kind ondersteunen, ipv van het raar aan te kijken wanneer een kind het goed probeert te doen. Als hij 'huiswerk' krijgt, is het ook handig als je weet waar het over gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator zondag 5 juni 2005 @ 21:54:14 #35
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27657445
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:48 schreef Genuivere het volgende:

En Eva die naar 'school' gaat, spannend Lois en heel herkenbaar. Toen het hier zo definitief werd had ik het er ook even moeilijk mee. Weg beeld van mama die haar kind met de fiets naar school brengt en haalt en direct contact heeft met de leraar. In plaats daarvan een taxibusje voor de deur en een schrift voor de communicatie. Maar het went hoor en als je kind het er naar de zin heeft begin je ook wel de voordelen ervan te zien.
Wil je wel geloven dat ik er amper van slaap de laatste dagen......
Het beeld van mijn kleine meisje, met haar rugzakje, in een taxibusje zo'n eind weg.... ik heb het er enorm moeilijk mee.
Zo had ik het me inderdaad niet voorgesteld.
Tuurlijk zie ik de voordelen van speciale opvang maar het moet denk ik even goed wennen dit...
Morgenochtend gaan we "wennen" met zijn 3en. Nog zonder taxibusje, dat gebeurd pas volgende week. Haar rugzakje staat klaar, en ik heb mijn tas vol ingevulde formulieren voor alle artsen en andere zaken die aan het okdc zijn verbonden.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 5 juni 2005 @ 22:10:09 #36
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_27658037
Lois, , maar ook ...
Sterkte!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zondag 5 juni 2005 @ 22:10:26 #37
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27658047
Eva, Lois en clark Succes morgen!!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 5 juni 2005 @ 22:12:15 #38
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_27658129
Heel veel succes morgen Lois, en hopelijk gaat het je allemaal meevallen. Zo ging het ons gelukkig wel. Storm heeft ook een heel aardige juf (zijn mentrice), hij kan het er goed mee vinden. Je ziet hoe ze werken als je zo'n ochtendje komt wennen en je leert de andere kindjes een beetje kennen.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  maandag 6 juni 2005 @ 19:18:25 #39
24188 Belana
kloon van belana
pi_27684995
hoe was het Lois?
stormy waters...
sailin'
  maandag 6 juni 2005 @ 19:36:48 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_27685633
quote:
Op maandag 6 juni 2005 19:18 schreef Belana het volgende:
hoe was het Lois?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator maandag 6 juni 2005 @ 19:38:35 #41
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27685696
Het ging echt geweldig goed Ik zal straks even het lange verhaal hier of in het kleutertopic zetten, ik vind het een beetje moeilijk te bepalen waar ik het nou precies moet plaatsen.
Eerst moet ik nog even opruimen, was opvouwen e.d. en dan komt een verslagje oke?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † zondag 12 juni 2005 @ 10:19:29 #42
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27851297
oei, even moeten zoeken waar dit topic uithing.
had logician niet geschreven over chavez toen hij een fiets kreeg en hij in eerste instantie niet zo reageerde?
ik ben blij dat ik het gelezen heb, want hier hebben we in eerste instantie dezelfde reaktie gehad van luca toen hij zijn skelter kreeg.
we hadden de skelter in de voortuin gezet met een hoes erover heen en de luxaflex dichtgedaan.
ik had een fotootje uitgeprint en erbij gezet: kijk eens naar buiten. en dat in een envelop bovenop de kleine kadootjes.
hij pakte de kleine kadootjes eerst uit en was razend enthousiast over wat erin zat. (echt hele kleine dingetjes hoor, potloden, stiften en snoepjes enzo) tot hij bij de envelop met de foto kwam.
wat staat daar? zei hij? dus ik las op: kijk eens naar buiten. geen reaktie
dus ik zeg: kijk dan eens naar buiten.
hij: jahaaaa straks.
ik: kijk dan eens wat zou daar nou staan?
hij : een skelter.
ik : wil je dr niet op dan?
hij: nee, nu niet
hij was ook niet blij ofzo (ik had verwacht dat hij wel een gat in de lucht zou springen want het was zijn liefste wens)

t is dat ik dat van logician gelezen had, anders had ik waarschijnlijk die skelter uit frustratie weggebracht.
later kreeg hij nog een kentekenplaat van zijn zus en dat vond hij erg leuk, maar het verband skelter-nummerbord zag hij niet volgens mij.
pas later op de dag heb ik hem min of meer gedwongen op de skelter te gaan en nog moest ik trappen, hij ging achterop.
een rondje gereden en meneer was om! razend enthousiast en wilde zelf rijden.
en vandaag baalt hij omdat het regent en hij niet kan rijden
  † In Memoriam † zondag 12 juni 2005 @ 10:27:35 #43
7074 moussy
kuttekop
pi_27851349
Lady, denk je niet dat Luca misschien een beetje overdonderd was, en niet wist hoe te reageren?

Wij hebben dit nnl psies zo met René dr verjaardag gehad. Fiets midden in de kamer met balonnen en slingers. Ze liep er eerst 4x aan langs voor het door drong en toen ze hem zag kregen wij ook zo'n reactie. Mijn schoonmoeder vertelde dat heel veel kinderen dit hadden bij iets wat ze héél graag willen hebben.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † zondag 12 juni 2005 @ 10:33:02 #44
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27851392
zou kunnen hoor, tis ook wel typisch een reaktie voor luca. maar nu istie dolgelukkig en het dreigt ook weer op te klaren, dus ik denk dat er straks weer gecrosst gaat worden.
pi_28008975
Lady inderdaad precies zoals het bij ons ging

Blergh wij hebben gister het evaluatie gesprek gehad op de bleskolk, eindgesprek zo dachten wij..
Maar niets bleek minder waar.. het komt er op neer dat ze bij de klinische opname/observatie periode wel degelijk een aantal sterke pdd-nos kenmerken zien, en dat hij door zijn hoge iq dat af en toe weet te maskeren, ook vinden ze dat hij lugubere fantasieen heeft over de dood en moord enz. en zien ze behoorlijke tekenen van adhd, m.a.w hij komt volgend weekend niet thuis en ik had me er nog zo op ingesteld... ik heb de hele weg naar huis zitten janken en weet eigenlijk niet wat ik moet voelen nu, ik ben zo boos, aangezien ze allemaal een andere mening verkondigen en allemaal op zon goede en onderbouwde manier waardoor je niet anders kan dan geloven wat ze zeggen.. ik weet niet meer wat ik moet geloven en wie.. we hebben besloten het toch nog maar 3mnd aan te zien als ze echt denken dat dat het ebste is voor chavez moeten we dat gewoon volgen.. maar ik ben mijn vertrouwen in de hulpverlening wel een beetje aan het kwijtraken op deze manier..

ps: sorry dat ik alleen maar post als ik me kutvoel

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2005 10:31:49 ]
  vrijdag 17 juni 2005 @ 10:31:04 #46
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28009110
Shit... nou weer dit.
Het wordt eens tijd dat al die hotemetoten daar eens met elkaar om de tafel gaan zitten en bepalen wat ze nou echt willen/wat er nou echt aan de hand is. Hier schieten jullie (en Chavez) toch niks mee op!
Eerst wel, dan weer niet, dan weer wel...

Ik kan me voorstellen dat je er goed van baalt! Enneh... niet schuldig voelen dat je hier je hart lucht hoor! Ook daar is het forum voor!

***
pi_28009179
De hele toekomst is gewoon zo onduidelijk.. ze dachten gister echt dat het thuis niet zou gaan lukken ... omdat hij zoveel speciale aandacht nodig heeft en zoveel rust wat nooit zou lukken met de 2 kleintjes .. eigenlijk word elkehoop op thuiskomst telkens weer afgenomen, het voelt als een enorme tegenwerking ofzo..
  † In Memoriam † vrijdag 17 juni 2005 @ 10:36:39 #48
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28009254
weet je dat ik het heel moeilijk vind om te beoordelen of iets bij pdd-nos hoort, of dat het gewoon gedrag van het kind zelf is?
hebben ze ook gezegd welke gedachten ze luguber vinden? elk kind heeft wel fantasien over moord en dood, maar waar ligt dan volgens hen de grens bij normaal kindergedrag en pdd-nos-gerelateerd gedrag?
waar ligt de grens bij een druk kind en een kind met adhd?
juist met de hoge intelligentie verdenk ik luca ervan dat hij "aangepast gedrag" vertoont. zo klein als hij is, is hij volgens mij in staat dingen tot op zekere hoogte aan te passen.
heb jij ook wel eens het gevoel dat hij zijn prestaties op school aanpast aan het gemiddelde niveau?

tja, ik weet niet hoe ik je op kan beuren logician, maar ik leef met je mee.
  † In Memoriam † vrijdag 17 juni 2005 @ 10:38:06 #49
43556 miss_dynastie
pi_28009285
Ach logi, wat kut dat niemand het eens lijkt te worden
Is er geen mogelijkheid tot observatie door een 'onafhankelijke' derde? Dat die zn licht er eens over laat schijnen?
  vrijdag 17 juni 2005 @ 10:57:18 #50
1762 YPPY
Yppiaans
pi_28009818
Wat ontzettend vervelend dat je nog steeds geen duidelijkheid hebt. Soms kan het jaren duren duren voor er duidelijkheid is. Ik hoop dat het bij jullie een stuk sneller gaat.

Uit Trouw
quote:
Slimme autist heeft eigen school nodig
Slimme kinderen met een autistische stoornis blijven vaak jarenlang thuis. Want in de gewone school lopen ze vast en ook in het speciaal onderwijs (meestal vmbo) gaat het mis. Een speciale school voor havo/vwo biedt uitkomst. De Tweede Kamer debatteert vandaag met minister Van der Hoeven over de problemen in het speciaal onderwijs.

Het is pauze en Bastiaan (13) zit in zijn klaslokaal in Amsterdam-Zuid achter de computer. Een directe vraag van een vreemde beantwoordt hij niet. Hij gaat te zeer op in zijn spelletje. Ondanks dat de zon buiten schijnt, wil hij niet naar het schoolplein.

Vraag je Bastiaan wat hij in het weekeinde heeft gedaan, dan is het antwoord: gecomputerd. Niets anders? ’Nee’. Zijn leraar Adriaan Verkade: ,,De computer is voor kinderen op deze school heilig. Ze spelen spelletjes en vaak hetzelfde spel, dat verveelt ze nooit.’’

Bastiaan heeft, net als ruim 80 procent van de kinderen op deze speciale school voor havo-vwo, een autistische stoornis. ,,Hij is heel snel in paniek’’, vertelt Verkade. ,,Het verloop van de les en wat er van hem verwacht wordt, moet heel duidelijk zijn. Je merkt meteen als het hem te veel wordt, dan staat hij op en gaat heen en weer lopen.’’

Maar Bastiaan is ook ’superintelligent’ . ,,Ik geef hem Duits. Als je hem de Duitse naamvallen uitlegt en hoe die gebruikt worden, kan hij ze meteen toepassen.’’

Bastiaan, die om privacy-redenen een gefingeerde naam heeft, zou op een gewone havo of vwo gepest worden, denkt Verkade, en uitvallen. Scholen voor speciaal onderwijs boden tot voor kort echter niet meer dan vmbo, ook geen goed alternatief dus. ,,Hij zou daar te weinig uitgedaagd worden en nog meer gedragsproblemen ontwikkelen.’’

Voor kinderen als Bastiaan is daarom anderhalf jaar geleden het Amsterdamse Altra College voor speciaal onderwijs begonnen met een nieuwe afdeling: voor havo/vwo. ,,Als deze mogelijkheid er niet was gekomen, zat Bastiaan waarschijnlijk thuis”, denkt Verkade.

Slimme kinderen met een gedragsstoornis die niet naar school gaan, het gebeurt elders in Nederland te veel, melden ouderorganisaties en de Stichting Ombudsman. Want buiten Amsterdam is er alleen in Den Haag een havo-vwo school voor speciaal onderwijs, de Pleysierschool, die bij de oprichting van de school in Amsterdam als voorbeeld diende.

Gerard Gruppen, directeur van het Altra College: ,,Wij krijgen aanvragen van ouders uit het hele land met vaak erbij de schrijnende opmerking: als mijn kind wordt toegelaten bij jullie, verhuizen we wel naar Amsterdam.’’ Hij moet hen teleurstellen: deze school heeft al een lange wachtlijst met kinderen uit de eigen regio, die voorrang krijgen.

Gruppen: ,,Elders in het land wordt inmiddels ook wel gekeken of er mogelijkheden zijn om deze kinderen op te vangen, maar zo’n speciale school is duur. Doordat wij in Amsterdam een heel grote school voor speciaal onderwijs hebben, konden wij het financieel opvangen iets nieuws te starten. In andere regio’s is dat lastiger.’’

Het Altra Colllege begon in november 2003 met 7 kinderen op de afdeling havo-vwo, inmiddels telt de afdeling 38 kinderen en is er een lange wachtlijst. Na lang onderhandelen heeft de gemeente Amsterdam een ander gebouw in het vooruitzicht gesteld, waardoor de school na de zomer verdrievoudigt: tot ruim 100 leerlingen.

,,Een spectaculaire groei’’, zegt Gruppen. ,,Ik denk dat we na de zomer van 2006 doorgroeien naar 140, maar dat is ons maximum. Een grotere school is voor deze leerlingen niet goed, daar kunnen ze niet tegen. We gaan daarom tegelijk ook veel meer aan voorlichting doen over begeleiding van deze autistische kinderen op reguliere scholen. Zodat veel kinderen het daar toch kunnen redden en de instroom beperkt wordt.’’

Circa 0,6 procent van alle kinderen lijdt volgens de Nederlandse Vereniging van Autisme (NVA) aan een vorm van autisme, een grote meerderheid jongens. Zij lopen steeds vaker vast in zowel het reguliere als vervolgens het speciale onderwijs, blijkt uit onderzoek dat de Stichting De Ombudsman en de NVA vorige maand publiceerden.

Dat geldt niet alleen voor de slimme kinderen, ook het vmbo is vaak te ongestructureerd en het speciaal onderwijs is soms niet geschikt voor autisten. In het speciaal onderwijs komen deze autistische kinderen vaak terecht in het zogenoemde cluster 4: de zmok-school, de school voor moeilijk opvoedbare kinderen.

Daar komen ze in een groep kinderen met andere ernstige gedragsproblemen. ,,En de ene groep werkt dan als een rode lap op een stier voor de andere’’, zegt Gruppen, ,,waardoor de autisten ook daar niet te handhaven zijn. Die belanden dan thuis. Cijfers zijn daar niet over, want niemand houdt het echt goed bij. Maar ik weet wel zeker dat er in Nederland duizenden kinderen thuiszitten. Soms voor korte tijd, wachtend op een plek op een andere school, soms voor jaren.’’

Elders in het land kijken ouders jaloers naar de mogelijkheden die het Altra College nu biedt voor de slimmere autisten. ,,Door heel Nederland zou het mogelijk moeten zijn om speciaal onderwijs te hebben voor havo/vwo’’, vinden Maartje Berger van de Stichting de Ombudsman en Arga Paternotte van oudervereniging Balans. ,,Dat zou voorzien in een grote behoefte.’’

Joost van Caam, afdelingsleider van het Altra College voor havo-vwo, herkent twee typen kinderen op zijn school. De ene groep heeft een psychische stoornis die al op vroege leeftijd werd ontdekt en is tegelijk slim. Deze kinderen, waar Bastiaan toe behoort, stromen direct door vanuit het speciaal basisonderwijs.

De andere groep is vastgelopen in het reguliere voortgezet onderwijs. ,,Dat zijn vaak kinderen met een autistische stoornis waarvan de ouders het liefst willen dat ze naar een normale school gaan. Die hebben het op de basisschool nog gered, maar vallen uit in de leerfabrieken die het middelbaar onderwijs geworden zijn. De meeste gebeurt dit in de derde klas. Als ze gaan puberen en het opvalt dat ze eenlingen zijn. Ze worden vaak gepest.’’

Er zijn op deze school ook kinderen met andere psychische problemen, zoals depressies. ,, Soms kunnen kinderen het eerste jaar van het voortgezet onderwijs nog probleemloos en vrolijk zijn en bij het puberen geweldig in de knoop raken’’, zegt Van Caam.

De school is rechtstreeks verbonden aan het psychiatrisch kindercentrum De Bascule. Alle scholieren zijn daar ook in behandeling. Ze volgen verschillende therapieën, bijvoorbeeld ’anders boos worden’. Van Caam: ,,Deze kinderen ontploffen nogal snel als ze niet kunnen bevatten wat er om hen heen gebeurt. Deze training leert hen hoe ze anders met agressie om kunnen gaan.’’ Maar ook individuele gesprekken met psycholoog of psychiater en ouderbegeleiding zijn mogelijk.

Zeker de helft van de leerlingen van deze school heeft in het verleden langdurig thuisgezeten, zegt Van Caam. ,,Er bestond gewoon geen school die is aangepast op wat zij nodig hebben.’’

De leerlingen volgen op deze school nu alle reguliere vakken van havo en vwo en doen ook eindexamen. Maar ze zitten in klasjes van maximaal acht kinderen. De lessen duren 50 minuten en niet de leerlingen maar de leraren wisselen van lokaal.

Van Caam: ,,Iedere les heeft hetzelfde patroon, eerst instructie, dan zelf werken, alles volgens vaste regels, die ook nog eens op het bord staan. In ieder lokaal hangt een grote klok. Ieder kind weet precies hoe de les zal verlopen en wat er van hem verwacht wordt. Er wordt niet samengewerkt, wel maken ze werkstukken, maar nooit in een groepje.’’

Het studiehuis is hier niet ingevoerd, zegt Van Caam:. ,,Het studiehuis vergt een te grote mate van zelfstandigheid. Deze 17- en 18-jarigen kunnen vaak zelf hun boekentas niet inpakken, dat doen hun ouders nog voor ze. Plannen is heel moeilijk.’’

De eindexamens zijn verspreid over twee jaar. De Amsterdamse universiteiten en de Hogeschool Holland hebben inmiddels een speciaal programma voor autistische kinderen, zodat ze ook kunnen gaan studeren.

,,De kinderen zijn vaak verbazend realistisch over hun toekomst. Ze zullen niet gauw zeggen: ik wil leraar worden, dat kunnen ze ook niet. Maar wel: ik wil computerprogrammeur worden of werken in een archief’’, aldus Van Caam. ,,Dat is mogelijk.’’

Er zitten in Nederland meer dan 2500 kinderen thuis, omdat er voor hen geen geschikt onderwijs is. Dat berekende het Tweede-Kamerlid Angelien Eijsink (PvdA) aan de hand van contacten die zij ’overal in het land’ heeft met ouders, leerlingen, scholen en andere betrokkenen bij het speciaal onderwijs. Daaronder zijn veel kinderen met een autistische stoornis.

Minister Van der Hoeven schrijft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat het aantal getraceerde thuiszitters gedaald is van 196 in 1004 tot 94 dit jaar. Wel geeft zij in dezelfde brief aan dat met deze cijfers ’enige voorzichtigheid in acht dient te worden genomen’, omdat mogelijk niet alle thuiszitters bekend zijn.

,,Van die getallen klopt niets’’, zegt Eijsink. ,,Vaak staan kinderen nog wel ingeschreven op een school, maar komen ze daar al weken niet meer. Er is gewoon niemand die deze cijfers echt goed bijhoudt.’’

Ze zal vandaag bij een overleg in de Tweede Kamer met minister Van der Hoeven spreken over de gebreken in het speciaal onderwijs. ,,De minister moet ervoor zorgen dat er regionaal veel meer wordt samengewerkt tussen het reguliere onderwijs, het speciaal onderwijs en de jeugdzorg. Zodat er voor alle kinderen een goed onderwijsaanbod is.’’


Hoeveel kinderen blijven thuis?

Er zitten in Nederland meer dan 2500 kinderen thuis, omdat er voor hen geen geschikt onderwijs is. Dat berekende het Tweede-Kamerlid Angelien Eijsink (PvdA) aan de hand van contacten die zij ’overal in het land’ heeft met ouders, leerlingen, scholen en andere betrokkenen bij het speciaal onderwijs. Daaronder zijn veel kinderen met een autistische stoornis.

Minister van der Hoeven schrijft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat het aantal getraceerde thuiszitters gedaald is van 196 in 1004 tot 94 dit jaar. Wel geeft zij in dezelfde brief aan dat met deze cijfers ’enige voorzichtigheid in acht dient te worden genomen’, omdat mogelijk niet alle thuiszitters bekend zijn.

,,Van die getallen klopt niets,’’ zegt Eijsink. ,,Vaak staan kinderen nog wel ingeschreven op een school, maar komen ze daar al weken niet meer. Er is gewoon niemand die deze cijfers echt goed bijhoudt.’’

Ze zal vandaag bij een overleg in de Tweede Kamer met minister Van der Hoeven spreken over de gebreken in het speciaal onderwijs. ,,De minister moet ervoor zorgen dat er regionaal veel meer wordt samengewerkt tussen het reguliere onderwijs, het speciaal onderwijs en de jeugdzorg. Zodat er voor alle kinderen een goed onderwijsaanbod is.’’
Nog een tip
quote:
11e ontmoetingsdag autisme
1 oktober Harderwijk

Op zaterdag 1 oktober is de 11e landelijke PhiladelphiaSupport ontmoetingsdag voor ouders en familieleden van mensen met een stoornis uit het autistisch spectrum en een verstandelijke beperking.

Het thema is Van Lege Tijd naar Vrije Tijd De vrijetijdsbesteding van mensen met autisme in de thuissituatie is vaak een lastige zaak: ‘ze lijken zo weinig interesses te hebben’, of ‘hij is niet achter de computer weg te slaan en heeft helemaal geen vrienden’. ‘s Morgens houdt Annemiek Palmen (orthopedagoog en psycholoog bij het Dr. Leo Kannerhuis samen met Marissa Leoncini (groepsbegeleider en pedagogisch medewerker) een inleiding. Zij gaan nader in op hoe het komt dat kinderen met een autistische stoornis problemen hebben met vrijetijdsbesteding. Daarnaast geven zij tips hoe je in de praktijk met die problemen kunt omgaan en ze kunt verminderen. Als afsluiting vertelt een familielid een persoonlijk ervaringsverhaal en is er ruim gelegenheid om vragen te stellen aan de sprekers. Na de lunch kunt u tijdens het middagprogramma twee workshops bijwonen.

U hebt de keuze uit:
• vrijetijdsbesteding thuis
• financiering van de zorg
• ervaringen uitwisselen
• seksualiteit en relaties
• overgeven/overnemen van de zorg
• muziektherapie met Jobrabox.

Plaats: Landstede, Westeinde 31-33 te Harderwijk.
Tijd: zaterdag 1 oktober van 9.30-16.15 uur
Kosten: incl. lunch: ¤ 13,50 voor leden van PhiladelphiaSupport; niet-leden ¤ 18,50. Info en aanmelden: (030) 236 37 38, Jenny Munsterman/Annemieke Bouwman of
via www. philadelphiasupport.nl (kijk onder Agenda). Als uw betaling binnen is, ontvangt u een week van tevoren het programma, een routebeschrijving en nadere informatie.

Dit jaar is er voor het eerst een eigen programma voor broers en zussen (12-18 jaar) van kinderen met autisme.

Speciaal programma voor broers en zussen van 12-18 jaar
Opgroeien in een gezin waar ook een broer of zus met een autistische stoornis is, is anders. Het bepaalt je leven. De ene keer kun je als broer of zus beter met je ervaringen omgaan dan de andere keer. Contacten met andere broers en zussen kunnen daarbij helpen.

Daarom organiseert PhiladelphiaSupport een programma voor broers en zussen op deze landelijke dag. Dit programma loopt parallel aan de dag van de ouders. Op een creatieve en gezellige manier zullen we ervaringen uitwisselen.

Kosten voor de dag zijn ¤ 7,50 inclusief lunch. Je kunt je opgeven via het aanmeldingsformulier van je ouders (via de post of internet). Meer info? Bel of mail met Jenny Munsterman,(030) 236 37 38 of j.munsterman@philadelphiasupport.nl
En nog een boekentip: 'Ik ben niet boos op je, mijn jongen!". Van Thea van Laarhoven. Het gaat over een moeder van een autistische zoon en wat zij mee maakt met hem.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_28009910
Aaaahh Logi wat KUT, zoals ik net al tegen je zei, ik vind dat jij je gevoel moet volgen, wat jij denkt dat het beste is!
pi_28009924
Ik heb me ook maar even aangemeld..zo dat ik hier ook even kan reageren.
Volgens mij is het ook echt moeilijk lady om echt te kunnen zeggen of het wel of er niet bij hoort...

En logician je kunt altijd met me praten...en vergeet nooit je eigen gevoel en wat die zegd!! Want om een moedergevoel kan je nooit heen!!
Groetjes Nathalie
pi_28011033
Hoi! Ik zal me ff voorstellen, voor ik een heel verhaal ga uittypen en jullie zoiets hebben , van waar heeft ze het over LOL, ik ben 23, moeder van 4 kids (8,5,4, bijna 2) allemaal dochters Mijn dochter Lorraine van 4 heeft de diagnose PDD-NOs met ADHD kenmerken, wij "lopen" bij het Accare in Groningen en haar arts daar heeft maandag aangekaart dat ze haar wilden opnemen in de kliniek (dagopvang). dit lijkt mij ook een goed plan aangezien ze ook een spraak-taal achterstand van plus minus 22 maanden heeft en een algehele ontwikkelingsachterstand van 13 maanden. Ik moet nu gaan , d ekindjes van school halen, ik vertel later wel wat meer over ons!
  vrijdag 17 juni 2005 @ 12:44:19 #54
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28013664
Hoi FISLE, welkom!
Ook bij jullie een kindje naar de dagopvang... Lijkt me moeilijk hoor, maar aan de andere kant mss voor Lorraine wel beter en mss een opstapje.
***
  vrijdag 17 juni 2005 @ 13:21:37 #55
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28015003
Nog een artikel/tip. Over de Applied Behavioral Analysis/Lovaas. Beiden zijn theorieën en methoden om autisme ed. te behandelen.

Eerste ABA school in Nederland start in september 2005 in Boxmeer.

Momenteel zijn er veel kinderen van enige vorm van onderwijs uitgesloten en zitten tot hun 18e jaar op een KDC of thuis. Dit was ook het geval van Jasper, een 10 jarige jongen die door de nieuwe wetgeving m.b.t. “recht op onderwijs voor ieder kind”, instroomde vanuit een KDC naar een reguliere ZMLK school.
Echter na een half jaar van forse achteruitgang in gedrag en ontwikkeling, erkende de school niet instaat te zijn dat te leveren wat Jasper nodig had. Hierop besloten wij als ouders om hem direct van school af te halen ter voorkoming van verdere achteruitgang. Aangezien wij ervan overtuigd zijn dat deze categorie kinderen ook leerbaar is, zijn wij op zoek gegaan naar een onderwijsvorm welke wel hierbij aansluit. Wij hadden al jaren goede ervaring met de DTT methode, een onderdeel van de ABA en het was voor de hand liggend dat dit een rode draad zou moeten zijn in het nieuw op te zetten schooltje. Na enig speurwerk hebben we Caroline Masse ontmoet. Caroline heeft na haar studie in Amerika een eigen instituut als gedragsdeskundige opgezet, met als specialisatie de ABA. Deze was na het horen van onze plannen direct erg enthousiast en heeft aangeboden om onze school inhoudelijk te gaan ondersteunen en begeleiden.

ABA is een intensieve leermethode (20 a 40 uur per week), die het mogelijk maakt de ontwikkeling te stimuleren bij kinderen met een (ernstige) ontwikkelingsachterstand. Het programma is oorspronkelijk ontwikkeld in de Verenigde staten op basis van meer dan 40 jaar wetenschappelijk onderzoek. Het is bewezen dat deze methodiek effectief is in het aanleren van vaardigheden bij kinderen met autisme en/of een taalontwikkeligsstoornis1). Het is gericht op het bevorderen van taal, sociaal/spel, (voor)schoolse vaardigheden en zelfredzaamheid, zodat de kinderen beter gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van hun omgeving. De methode maakt gebruik van gedragstherapeutische principes. Het aanleren van vaardigheden gebeurt in kleine stapjes en op basis van veel herhaling en oefening. De leersituatie wordt zo opgebouwd dat de persoon maximaal succes heeft en minimaal faalt. De opdrachten worden zo eenvoudig mogelijk gemaakt, en er wordt gewerkt met het belonen van gewenste gedragingen. Sleutelwoord hierbij is de persoon motiveren om te participeren in het leerproces. Er worden geen aversieve interventies gebruikt.

De leermethode is gestructureerd, systematisch, individueel en richt zich op de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind.
Nadat er een beeld gevormd is van de huidige mogelijkheden van het kind, wordt er gezamenlijk met ouders besloten om aan een of meerdere van de volgende ontwikkelingsgebieden te gaan werken, te weten, communicatie, zelfredzaamheid, imitatie, motivatie, spel, sociale vaardigheden, schoolse vaardigheden.
Omdat het erg belangrijk is voor het kind om duidelijk te kunnen maken wat het wil, leren we als eerste het kind vragen om de dingen die het wil. Dit doen we door middel van spraak, of gebaren of door het overhandigen van foto’s of picto’s. De laatste manier van communiceren wordt ook wel PECS genoemd, het Picture Exchange Communication System. Het is een systeem waardoor kinderen die niet kunnen praten, toch snel kunnen leren om te vragen om de dingen die ze wensen. We zien steeds dat zodra kinderen kunnen vragen om dingen die ze willen, de kinderen gelukkiger worden en probleem gedrag snel afneemt. Immers, veel probleemgedrag zoals huilen, schreeuwen, slaan, heeft als functie om datgene te verkrijgen wat ze willen of juist niet willen.

In ABA programma’s worden zeer concrete leerdoelen uitgezet, door vaardigheden te analyseren en in kleine stapjes te delen. De stapjes op weg naar het doelgedrag worden concreet omschreven en in zgn. programma’s verwerkt. Er zijn bestaande programma’, maar er zal altijd een afstemming op het individuele kind moeten plaatsvinden. Het aanleren van vaardigheden gebeurt in een 1 op 1 leersituatie en in de natuurlijke leefomgeving van het kind, zowel thuis als op school. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het kind de verworven vaardigheden generaliseert naar nieuwe situaties. Voor meer informatie over de methode verwijs ik u naar de website van Caroline Masse; www.masse.nl. Caroline Masse zal onze nieuwe school inhoudelijk gaan begeleiden.

Graag willen wij u uitnodigen voor een informatie avond waar wij nadere toelichting zullen geven over deze nieuwe school. Caroline Masse zal er een lezing houden over de ABA.

Aangezien wij van tevoren willen weten hoeveel personen er komen, zouden wij het op prijs stellen dat u zich middels onderstaande E-mail aanmeldt met vermelding van het aantal personen. henry@marion-geenen.tmfweb.nl

De voorlichting zal gegeven worden op 11 juli om 20.00 uur in het informatiecentrum van MEE, welke wij dankbaar zijn voor de gastvrijheid.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † vrijdag 17 juni 2005 @ 16:47:48 #56
37843 lady-wrb
kortaf
  vrijdag 17 juni 2005 @ 18:21:26 #57
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28024611
nou het gaat wel goed hoor. Alleen dinsdag heb ik een deur stukgemaakt. Maar dat is alweer gerepareerd . Op de boerderij is het ook leuk omdat de koeien buiten staan en de vogels lekker van de kersen snoepen . En volgende week woensdag is er zomermarkt in Wolfheze waar ook dingen worden verkocht die ik heb gemaakt op de dagbehandeling. Hopelijk vinden de mensen het mooi en kopen ze het ook .
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † vrijdag 17 juni 2005 @ 22:07:35 #58
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28031038
he wat leuk zeg! heb je ook foto's van de dingen die je gemaakt hebt?
  zaterdag 18 juni 2005 @ 07:54:32 #59
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28037862
Nee ik heb er geen foto's van maar het lijkt wel op deze dingen als je kijkt bij houtbewerking, kaarsenproductie, keramiek en grafisch werk.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_28039437
Welkom FISLE en djmlcn

FISLE: Hoe gaat dat nu met dat weglopen?

Chavez komt zo thuis, mijn vriend is hem nu aan het ophalen...
Gelukkig weet hij van alles wat er om hem heen gebeurd is helemaal niets..
maar het voelt raar, want aan de andere kant voel ik me schuldig dat hij er
helemaal niets van weet, lekker tegenstrijdig dus.
Ik word toch wel een beetje emotioneel bij de gedachte dat hij eindelijk weer
echt thuis zou zijn.. maar dat is dus niet het geval ..


En qua gevoel volgen, ik weet niet of dat slim is, gevoel is soms zo veranderlijk
ik probeer juist zo rationeel mogelijk te zijn in de hoop de beste keuzes voor
Chavez te kunnen maken..

(en terwijl dit aan het typen kreeg ik een jehova getuige aan de deur en zijn we 15min verder )

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2005 10:58:57 ]
  † In Memoriam † zaterdag 18 juni 2005 @ 15:31:45 #61
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28044479
dat ziet er leuk uit oxy
ik ben helemaal gek van houtbewerking.
wat heb jij allemaal gemaakt?

(en ik zag een witte haan bij de dierverzorging )
  zondag 19 juni 2005 @ 16:38:53 #62
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28065484
Die witte haan ken ik niet, want die site was maar een voorbeeld. Ik ben bij een ander centrum in behandeling. Tot nu toe heb ik een a4-bakje, een tijdschriftenhouder, een krantenbak en een vogelhuisje gemaakt. En ook dieren gefiguurzaagd uit hout.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_28102436
Hey Logician, heb ik iets gemist? Komt Chavez nu voor het weekend of helemaal thuis..

En ja met dat weglopen gaat t niet echt beter alleen ik heb mezelf erop aangepast in de zin van dat ik erg alert ben op deurgeluiden (de klik van het slotje e.d) zeer vermoeiende bezigheid.

Verder had ik aangegeven bij haar arts dat ik wel vond dat ze met de Dipiperon wel ERG vriendelijk was tegen onbekende mensen, dat was ze altijd al, ze kakelt er vrolijk op los tegen de ranzigste figuren maar nu klampt ze zich echt letterlijk vast aan iemands been en zegt dat ze diegene lief vindt , en dus moesten we maar stoppen met de medicatie, wat ik dus nu een week heb gedaan en direct merk ik het (negatieve) verschil, ze wil weer 3,4 dingen tegelijk doen en denken en is weer ERG chaotisch, dus ik ga vanaf vandaag ze weer geven , de druppels en morgen haar arts erover bellen (zij was niet bereikbaar vandaag) maar het liefste wil ik overstappen op een ander medicijn, misschien dat ze bij een ande rmedicijn niet zo'n bijwerking heeft als bij de Dipiperon, ik vind het zowiezo wel vreemd dat zij dat niet voorstelde, haar arts, aangezien zij zelf had gezegd dat het soms uiproberen is welk medicijn het beste aanslaat bij een kind en ze ook weet dat Lorraine zowiezo niet voor niets medicatie krijgt en dat geen medicatie dus eigenlijk geen optie is...

O ja en ik heb het boek "Geef me de 5" besteld schijnt erg goed te zijn, tenminste mijn VHT-er werkt met dat boek, en is er erg enthousiast over.
Ik ga nu weer de oude pictrogrammen opzoeken want we gaan eindelijk weer beginnen met die dingen in te voeren in de dag.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 22:22:13 #64
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28116429
Zaterdag 8 oktober is er een autisme congres, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Onderwerpen van lezingen zijn oa. Autisme en:- eenzaamheid, -seksualiteit, - forensische psychiatrie, -autisme bij kinderen en volwassenen, - communicatie, - voeding, - de rol van de ouders en autisme en informatieverwerking.
Lezingen worden gegeven door (bekende) deskundingen. Tijdens de lezingen en in de pauzes is er een informatiemarkt.

Aanmeldingsformulieren en programma kan worden aangevraagd bij de NVA (030 229 98 05). Toegang is 45 euro voor leden van de NVA en 65 euro voor niet-leden. Locatie: Beatrixtheater Jaarbeurs Utrecht.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_28121521
Oxy, ontzettend fijn dat je hier steeds tips & ervaringen blijft geven. Ik heb er al veel aan gehad!
Ik wil beslist niet op een verkeerde manier "gebruik maken" van jou(w positie), maar heb tegelijkertijd wel wat vragen die ik erg graag aan je zou willen stellen.
Weet alleen niet of je dat vervelend vindt, en (als dat niet het geval is) of ik dat dan het beste hier kan doen of bijv. per mail?
  woensdag 22 juni 2005 @ 08:16:05 #66
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28123663
De vragen weet ik niet en daarom kan er ook niet gezegd worden of ik ze kan beantwoorden. Per mail is wel goed, sommige dingen kunnen de openbaarheid van het forum niet 'aan', wellicht, ik weet het niet. Mijn adres is ... Het adres haal ik vanmiddag weg.

[ Bericht 5% gewijzigd door Oxymoron op 22-06-2005 16:56:53 ]
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_28123810
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 08:16 schreef Oxymoron het volgende:
De vragen weet ik niet en daarom kan er ook niet gezegd worden of ik ze kan beantwoorden.
Nee, daar heb je gelijk in.

Ik heb je mailadres genoteerd, bedankt.
pi_28126011
FISLE: alleen het weekend helaas... spreek je wel even aan op msn straks.
  maandag 27 juni 2005 @ 13:14:05 #69
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28270305
Tv-melding: morgenavond, 28 juni, om 23:35 op BBC1 een programma waarin één van een tweeling autistisch is en gevolgd wordt nadat zijn ouders de Son-Rise therapie gestart zijn.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_28274297
ik ga kijken!
  † In Memoriam † maandag 27 juni 2005 @ 19:14:20 #71
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28281145
o dat ga ik proberen te onthouden.

gisteren denk ik nog: wat nou autistische neigingen, dr is volgens mij helemaal niks mis met luca.
herinner me daar maar niet meer aan. vanmiddag heeftie weer om een of andere onbekende reden een echt gigantische woedeaanval gehad. gillen, schreeuwen krijsen, dreigen te slaan, schoppen, hij hield niet op. en dat waarschijnlijk omdat ik hem had gevraagd naar een info van school die hij in de zandbak gegooid had.
hi is zelf naar zijn kamer gegaan en na een tijdje mocht ik weer bij hem komen. en daarna ging hij zijn bad in dat klaarstond in de tuin. (zie fototopic) en er was niks meer van de woedeaanval te merken.
  Jubileum moderator maandag 27 juni 2005 @ 20:14:31 #72
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28282859
Moeilijk is dat Lady, aan de ene kant zie je dan een bevestiging van het autisme, aan de andere kant (als je niet beter weet) zou je misschien gewoon denken dat Luca moeite heeft met zijn emoties. Heel veel kinderen kunnen explosief uitbarsten om na 10 minuten gewoon weer vrolijk verder te spelen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † maandag 27 juni 2005 @ 22:25:04 #73
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28286190
ik mag er ook niet op terugkomen van hem, dan klapt hij weer dicht.
ik vind het zoooo moeilijk.

ook gister bij ome willem. bij de liedjes die hij herkende ging hij meedoen, en bij het stukje over de dode vogel van ome willem, ging hij er helemaal in mee, zo ver zelfs dat hij ging roepen naar ome willem.
in het theater was hij er helemaal vol van en we stappen naar buiten en het is of er een knop omgaat: er mag niet meer over gepraat worden en hij gaat weer over toto de orde van de dag.
en we hebben het er ook niet meer over gehad, want ook dan klapt hij dicht.
pi_28342816
Hoi!! ik heb het boek van colette de bruin binnen, iemand al ervaringen hiermee?
pi_28352937
autisme..

het lijkt wel of iedereen die zich niet normaal gedraagt dat dan maar weer heeft. ik las ook ergens iets over iemand die dacht dat minister donner het zou hebben omdat hij geen emotie toonde? volkert van der g zou het ook hebben.

heel vervelend.
  † In Memoriam † donderdag 30 juni 2005 @ 11:11:38 #76
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28353075
nou, bedankt voor je bijdrage, ik heb dr echt wat van opgestoken
pi_28353103
wat ik wil zeggen - als je je echt zorgen maakt zoek een pschycholoog die je erbij kan helpen..
pi_28353223
Heb je al die verhalen hier gelezen over psychologen, psychiaters, therapeuten, leraren en begeleiders die het niet met elkaar eens zijn?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † donderdag 30 juni 2005 @ 11:21:29 #79
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28353279
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 11:13 schreef MidnightRambler het volgende:
wat ik wil zeggen - als je je echt zorgen maakt zoek een pschycholoog die je erbij kan helpen..
o je denkt dat hier ouders zitten die zelf maar een diagnose stellen?
lees om te beginnen de topics eens door en kom dan weer opnieuw de betweter uithangen
pi_28353417
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 11:21 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

o je denkt dat hier ouders zitten die zelf maar een diagnose stellen?
lees om te beginnen de topics eens door en kom dan weer opnieuw de betweter uithangen
is het niet zo dan? heeft iemand die diagnose dan al gesteld?
  † In Memoriam † donderdag 30 juni 2005 @ 11:32:20 #81
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28353525
OF we zitten gigantisch lang elkaar heen te kletsen, OF je wil het ECHT niet snappen.
om bij mijzelf te blijven: mijn kind is al een jaar in behandeling bij riagg jeugd, nou ja behandeling, ze durven nog niet echt een diagnose te stellen. maar wat ze tot nu toe gevonden hebben, gaat richting pdd-nos. maar de definitieve diagnose schuiven ze nog even voor zich uit.
pi_28353697
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 11:26 schreef MidnightRambler het volgende:

[..]

is het niet zo dan? heeft iemand die diagnose dan al gesteld?
Waar HEB je het over.. mijn dochter heeft wel degelijk een OFFICIELE diagnose, lees het topic door voor je reageert a.u.b
pi_28353708
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 11:32 schreef lady-wrb het volgende:
OF we zitten gigantisch lang elkaar heen te kletsen, OF je wil het ECHT niet snappen.
om bij mijzelf te blijven: mijn kind is al een jaar in behandeling bij riagg jeugd, nou ja behandeling, ze durven nog niet echt een diagnose te stellen. maar wat ze tot nu toe gevonden hebben, gaat richting pdd-nos. maar de definitieve diagnose schuiven ze nog even voor zich uit.
oke. maar mijn eerdere post was niet op jou bedoeld. gewoon in het algemeen.

al die kranten die alle gekken op de wereld maar autistisch noemen.. dat irriteert mij nogal. zoals die rare australier ofzo die was aangespoelt en niet praatte.. dat zijn er weer een paar lui die zeggen dat het maar autistisch is. als ik mensen in mijn omgeving erover hoor denken zij dat het een soort down-syndroom patient in een rolstoel is.
pi_28353886
dan nog is dit niet de plek om dat soort opmerkingen te plaatsen, kan best kwetsend zijn;)
  donderdag 30 juni 2005 @ 18:24:56 #85
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28363669
MidnightRambler, beetje late reactie.
Wat je zegt zit op zich wat in... althans... er wordt tegenwoordig heel snel met allerlei termen gezwaaid. Maar NIET in dit topic. Hier zitten nou juist ouders (en betrokkenen) van kindjes die WEL een diagnose hebben of iig echt in het circuit zitten.

Volgende keer dus even iets beter een topic doorlezen voor je reageert. Zoals FISLE al zei, het kan heel kwetsend overkomen.

Tip: als je het hier echt over wil hebben, de discussie die jij wil aangaan is al meerdere malen gevoerd in het R&P forum.
***
  † In Memoriam † donderdag 30 juni 2005 @ 21:56:34 #86
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28370226
sterker nog, er loopt er volgens mij eentje over asperger.

gelukkig was ik deze keer niet de enige die zich ergerde

edit: dit is 'm: Syndroom van Asperger

[ Bericht 40% gewijzigd door lady-wrb op 01-07-2005 23:14:10 (link ander topic toegevoegd) ]
  † In Memoriam † vrijdag 1 juli 2005 @ 23:17:27 #87
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28401161
hoe gaat het met chavez, logician?
  Jubileum moderator zaterdag 2 juli 2005 @ 22:34:17 #88
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28427635
Vraagje aan andere ouders: hoe doen jullie het tandartsbezoek? Gaan jullie naar een gewone (eigen) tandarts of naar een speciale? Hoe gaat dat?

Eva moet toch binnenkort echt eens voor controle, en ik vrees dat dat een enorm drama gaat worden. Daarnaast heeft ze 2, al eerder, afgebroken ondertandjes waar nu echt eens naar gekeken moet worden. Dat is eerder nooit gelukt omdat ze moord en brand gilt bij die beste man.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_28427711
Heb je ervaring met stichting bijter? Daar ging ik heen met met bewoners van mijn werk. Daar kan er behandeling onder lachgas plaatsvinden. Ging heel erg goed. En dat waren dan bewoners die echt extreem angstig waren. Maar ook gingen bijten slaan en schoppen anders. Je zou eens kunnen informeren op de school van Eva. Daar hebben ze er vast wel info over. Of bij je eigen tandarts!
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Jubileum moderator zaterdag 2 juli 2005 @ 22:38:12 #90
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28427754
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 22:36 schreef jessie het volgende:
Heb je ervaring met stichting bijter? Daar ging ik heen met met bewoners van mijn werk. Daar kan er behandeling onder lachgas plaatsvinden. Ging heel erg goed. En dat waren dan bewoners die echt extreem angstig waren. Maar ook gingen bijten slaan en schoppen anders.
Nee nooit van gehoord maar ik ga gelijk zoeken.
quote:
Je zou eens kunnen informeren op de school van Eva. Daar hebben ze er vast wel info over.
Dat is een goeie! Daar denk ik nou weer niet aan he
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † zaterdag 2 juli 2005 @ 23:00:51 #91
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28428599
ik vond dit op een belgische gezondheidssite:
quote:

Autisme mogelijk gekoppeld aan hersengroei


De hersenen van autistische kinderen zijn bij de geboorte doorgaans kleiner maar groeien sneller tijdens het eerste levensjaar dan die van normale kinderen, zeggen Amerikaanse onderzoekers. Hoe sterker de groei, hoe sterker ook de latere symptomen van autisme. Ze stelden bij 48 autistische kinderen vast dat de hoofdomtrek bij de geboorte tot de 25% kleinste groep thuishoorde, maar na één jaar bij de 15% grootste groep. Nadien viel de abnormale groei stil.
Mogelijk kennen de hersenen door de te snelle groei een abnormale ontwikkeling waardoor bepaalde circuits als het ware niet worden ontwikkeld. Volgens de onderzoekers kan deze ontdekking helpen om autisme in een vroeg stadium, nog voor de eerste symptomen zichtbaar zijn, te ontdekken en reeds te behandelen. Wat de oorzaken zijn van die versnelde groei is evenwel niet duidelijk.
is het iets dat jullie bekend voorkomt?

lois, gaat eva wel mee naar de tandarts? al is het maar om te kijken?
zo hebben we het met luca wel aangepakt en toen hij een jaar of 3 was,durfde hij wel, maar dan wel bij mij op schoot, en de laatste jaren gaat hij alleen de stoel op.
(maar onze tandarts geeft bij goed gedrag een muntje en dan mag hij iets uit de automaat halen, dus wie weet helpt dat bij hem)
pi_28429506
Ha, bedankt voor die tip, Jessie! Wij zitten hier met hetzelfde probleem (en ook een afgebroken tand).
Het is alleen een heel eind weg zie ik (Rijnmond), maar goed als dat het ergste is.... Ik ga nog eens verder Google-en, wie weet zijn er meer van dit soort stichtingen?
  † In Memoriam † zaterdag 2 juli 2005 @ 23:39:39 #93
7074 moussy
kuttekop
pi_28430001
Lois, in het ziekenhuis in Alkmaar zitten tandartsen die ook op NHaven komen, anders is dat misschien wat?
Je zou er haast een boek over schrijven!
  Jubileum moderator zaterdag 2 juli 2005 @ 23:49:46 #94
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28430395
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:39 schreef moussy het volgende:
Lois, in het ziekenhuis in Alkmaar zitten tandartsen die ook op NHaven komen, anders is dat misschien wat?
Ook een goeie tip, dank je wel
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † zaterdag 2 juli 2005 @ 23:53:10 #95
7074 moussy
kuttekop
pi_28430528
Ik wil anders morgen wel ff aan mn schoonouders vragen hoe of wat, mijn zwager is er ook wel eens geweest die nog gewoon thuis woont
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_28435544
Bij Ipse (Nootdorp ZH) locatie Crayenburg zit een speciale tandarts voor mensen/ kinderen met een verstandelijke beperking. Behandeling doen ze vaak onder narcose.. (controle niet, maar de tandartsen hebben veel geduld en nemen de tijd)
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  zondag 3 juli 2005 @ 22:42:59 #97
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_28458918
Lois, hier gelukkig geen probleem met Storm met de tandarts. Hij gaat al mee vanaf het hele prille begin en nu wil hij tijdens de controle zelfs als eerste bij mama op schoot in de stoel. Wel gaf school ons een tijdje terug informatie mee over de speciale tandarts (gewoon regionaal, dus in de buurt) voor probleemkindjes. Dus school moet je zeker verder kunnen helpen. Ik heb het hier gelezen en weer weggegooid. Zolang Storm nog zo goed meegaat naar onze tandarts is het hier geen noodzaak.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  † In Memoriam † maandag 4 juli 2005 @ 00:22:43 #98
7074 moussy
kuttekop
pi_28462591
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:53 schreef moussy het volgende:
Ik wil anders morgen wel ff aan mn schoonouders vragen hoe of wat, mijn zwager is er ook wel eens geweest die nog gewoon thuis woont
Gevraagd, de eerste keer dat Ruud er kwam liep de beste man zelfs in een cowboypak Als je namen wil, gaan we wel ff over op de mail en zo
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_28764520
Dan meld ik me ook maar even want ik héb het niet meer vandaag ... gisteren de uitslag van de onderzoeken bij de GGZ gehad van onze zoon van 11. Dat hij Asperger had was al eerder geconstateerd maar we wilden er toch nog eens naar laten kijken. 't Gaat erg slecht op school, voortgezet onderwijs zit eraan te komen enz.enz.
Uitslag is dat hij inderdaad Asperger heeft, daarnaast NLD.
Dat wordt dus aanmelden voor een "rugzakje" en speciaal onderwijs.

Eerst maar eens op me in laten werken wat dit allemaal voor hem en voor ons gaat betekenen.

Maar nu ben ik helemaal

moest 't effe kwijt
pi_28766555
Wie heeft die diagnose gesteld kdril-2 Ik weet niet beter of Asperger is een diagnose vanuit psychiatrische hoek, en NLD vanuit neurologische, waarover nog gediscussieerd wordt of het eigenlijk niet hetzelfde is.
Ken je het forum van Ouders Online? Misschien kun je eens in de rubriek 'Ouders en school' vragen of er nog meer mogelijkheden zijn voor je zoon dan rugzakje en/of speciaal onderwijs?
pi_28768224
De diagnose is gesteld door een psycholoog van de GGZ Jeugd. Over een maand hebben we een afpsraak bij een psychiater die deze diagnose kan/zal bevestigen. Ze heeft hem drie ochtenden gezien/getest en een uitgebreid rapport geschreven. Een groot verschil tussen performaal en verbaal IQ is één van de meest opvallende dingen. En dat wijst weer op NLD.
Het is weliswaar een neurologische afwijking, maar de kenmerken zijn heel goed te vinden met observaties en testen. Niet dat we hier vanuit gingen, maar er vallen wel weer heel veel puzzelstukjes op zijn plaats. Het onvermogen om te kunnen rekenen en toch zijn goede spraak/taal ontwikkeling, het spoorde niet volgens mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')