abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27838556
Schiermonnikoog

Dit Nederlandse waddeneiland telt zo'n 1000 en wordt jaarlijks bezocht door 300.000 gasten. Op het eiland zijn maar weinig auto's te vinden, aangezien je een vergunning moet hebben wil je je auto mee mogen nemen naar het eiland. Vergunningen worden alleen verleend aan bewoners (één auto per adres), invaliden, goederentransport (inclusief verhuiswagens) en wagens die nodig zijn voor bijv. filmopnamen.

Schiermonnikoog wordt steeds langer omdat het aan de oostkant aangroeit. Het eiland is hierdoor recentelijk de provincie Groningen 'binnengewandeld'. Er zal echter een grenscorrectie komen (inclusief compensatie die Schiermonnikoog aan de Groningse gemeete Eeemsmond moet betalen), waarna Schiermonnikoog weer lekker 100% Fries wordt. Daarnaast heeft Schiermonnikoog het breedste strand van Europa, aldus de website.

pi_27839088
Wat dichter bij huis en met een stukje tekst:

De doorgang ussen Schotland en de Orkney Islands heet Pentland Firth, een naam die bij een hoop zeevaarders bekend is. Deze doorgang kenmerkt zich door de enorme stromingen die zich daar voordoen. Een normale getijdenstroming bijvoorbeeld in Het Kanaal is ongeveer 2 knopen, in Pentland Firth kan de stroming snelheden bereiken van 15 knopen, genoeg om een groot schip genadeloos op de rotsen te gooien. Door die sterke stroming moeten vooral de kleinere schepen veel tegen de stroming in opsturen waardoor ze schijnbaar zijwaarts door Pentland Firth varen. In het snelstromende water zijn ook talrijke draaikolken zichtbaar. Passage door het gebied wordt sterk afgeraden voor iedereen die minder dan zeer ervaren is.

Ten noorden van Pentland Firth ligt de baai Scapa Flow, een baai die net als Pentland Firth verradelijke stromingen kent. Deze stromingen komen het ene moment van de ene kant, en 100 meter verderop van een hele andere kant. Deze overgangen zijn duidelijk te zien in het water, en ook te voelen op het schip dat erdoorheen vaart.
Ondanks de gevaarlijke stromingen in het gebied was Scapa Flow door zijn beschutte ligging een belangrijke ankerplaats voor oorlogsschepen in tijden van oorlog. De bodem van Scapa Flow ligt bezaaid met scheepswrakken, waaronder ook talrijke Britse en Duitse oorlogsschepen uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Sommige wrakken liggen maar een meter of 7 diep en kunnen bij helder weer vanuit de lucht gezien worden.

De Orkney Islands zelf behoorden in het verleden toe aan verschillende overheersers zoals bijvoorbeeld de Kelten en de Vikingen. De cultuur is opgebouwd uit verschillende culturen, ook de historische lokaties op de eilanden zijn van compleet verschillende origine. Er zijn zelfs opgravingen gevonden die ouder zijn dan de piramiden van Giza. Vandaag de dag is de mengeling van volkeren ook nog te zien; je kan er bijvoorbeeld naast de Britse en Schotse kranten ook Noorse kranten krijgen.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_27839363
Lorelei

Dit eiland in het Duitse deel van de Rijn (zo'n 35 km van Koblenz) is onderwerp van een beroemd verhaal. De vrouw Lorelei zou op het eiland zitten en met haar gezang schippers betoveren. Zij zouden hierdoor niet meer aan de gevaren van de rivier denken (flinke stromingen), waardoor het schip op de rotsen liep. De sage werd beroemd door een gedicht van Heinrich Heine.
quote:
Ich weiß nicht was soll es bedeuten
Daß ich so traurig bin;
Ein Märchen aus alten Zeiten,
Das kommt mir nicht aus dem Sinn.

Die Luft ist kühl und es dunkelt,
Und ruhig fließt der Rhein;
Der Gipfel des Berges funkelt
Im Abendsonnenschein.

Die schönste Jungfrau sitzet
Dort oben wunderbar;
Ihr goldnes Geschmeide blitzet,
Sie kämmt ihr goldenes Haar.

Sie kämmt es mit goldenem Kamme
Und singt ein Lied dabei;
Das hat eine wundersame,
Gewaltige Melodei.

Den Schiffer im kleinen Schiffe
Ergreift es mit wildem Weh;
Er schaut nicht die Felsenriffe,
Er schaut nur hinauf in die Höh'.

Ich glaube, die Wellen verschlingen
Am Ende Schiffer und Kahn;
Und das hat mit ihrem Singen
Die Lore-Ley getan.
pi_27839474
Atlantis.

Niemand heeft het ooit gezien, niemand weet of het daadwerkelijk bestaan heeft, maar iedereen kent het Dit eiland dat volgens Plato groter is dan Noord-Afrika en Klein-Azië bij elkaar kende een zeer hoogstaande beschaving, maar verdween rond 9500 voor Christus door een ramp naar de bodem van de zee.
pi_27839686
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 18:58 schreef ChrisJX het volgende:
Atlantis.

Niemand heeft het ooit gezien, niemand weet of het daadwerkelijk bestaan heeft, maar iedereen kent het Dit eiland dat volgens Plato groter is dan Noord-Afrika en Klein-Azië bij elkaar kende een zeer hoogstaande beschaving, maar verdween rond 9500 voor Christus door een ramp naar de bodem van de zee.
Santorini wordt genoemd als plaats waar Atlantis gelegen moet hebben .
pi_27839879
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 19:07 schreef ToXiCitY het volgende:
Santorini wordt genoemd als plaats waar Atlantis gelegen moet hebben .
Samen met nog zo'n 367 andere plaatsen, ja
pi_27840597
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 19:13 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Samen met nog zo'n 367 andere plaatsen, ja
Alle eilanden behalve Urk .

In november 1963 vormde zich door verhevigde vulkanische activiteit een nieuw eiland bij IJsland;
Surtsey werd geboren.

In 1967 stopte de vulkanische activiteit en stopte Surtsey met groeien. Het eiland mat toen drie vierkante kilometer en was 171 meter boven de zee gerezen.

Over Surtsey zijn veel docu`s geweest, erg indrukwekkend om te zien vond ik dat altijd .
  zaterdag 11 juni 2005 @ 19:40:47 #158
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_27840659
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 18:54 schreef ChrisJX het volgende:
Lorelei

Dit eiland in het Duitse deel van de Rijn (zo'n 35 km van Koblenz) is onderwerp van een beroemd verhaal. De vrouw Lorelei zou op het eiland zitten en met haar gezang schippers betoveren. Zij zouden hierdoor niet meer aan de gevaren van de rivier denken (flinke stromingen), waardoor het schip op de rotsen liep. De sage werd beroemd door een gedicht van Heinrich Heine.
[..]

[afbeelding]
De lorelei is geen eiland, maar een Rotspunt/kleine berg die in een binnenbocht ligt.
Ben daar ik weet niet hoe vaak langsgereden, St Goarshausen heet dat dorpje daar vlakbij, ff verder stroomopwaards ligt Kaub.
Bij Kaub heb je wel een eiland in de Rijn. Pfalz heet dat (Vandaar -> Rheinland-Pfalz)
Daar staat een slot op
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_27840742
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:

De lorelei is geen eiland, maar een Rotspunt/kleine berg die in een binnenbocht ligt.
Ik heb toch altijd serieus gedacht dat het een eiland was

Surtsey is idd ook een mooie
  zaterdag 11 juni 2005 @ 19:50:53 #160
45206 Pietverdriet
pi_27840937
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 19:44 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik heb toch altijd serieus gedacht dat het een eiland was
Nope, hoop niet dat ik je teveel teleurstel.
Maar ga er eens heen, zou ik zeggen, is maar een paar uur rijden, en een verschrikkelijk mooie omgeving. Allemaal wijnbergen, op iedere berg een kasteel, kleine dorpjes, en een verrukkelijke regionale keuken. Je kan ook de trein nemen, je neemt de ICE tot keulen, en dan naar Bonn, vanaf Bonn neem je de stoptrein naar Rudesheim - Mainz.
pi_27841432
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 18:22 schreef ChrisJX het volgende:
Schiermonnikoog

Dit Nederlandse waddeneiland telt zo'n 1000 en wordt jaarlijks bezocht door 300.000 gasten. Op het eiland zijn maar weinig auto's te vinden, aangezien je een vergunning moet hebben wil je je auto mee mogen nemen naar het eiland. Vergunningen worden alleen verleend aan bewoners (één auto per adres), invaliden, goederentransport (inclusief verhuiswagens) en wagens die nodig zijn voor bijv. filmopnamen.

Schiermonnikoog wordt steeds langer omdat het aan de oostkant aangroeit. Het eiland is hierdoor recentelijk de provincie Groningen 'binnengewandeld'. Er zal echter een grenscorrectie komen (inclusief compensatie die Schiermonnikoog aan de Groningse gemeete Eeemsmond moet betalen), waarna Schiermonnikoog weer lekker 100% Fries wordt. Daarnaast heeft Schiermonnikoog het breedste strand van Europa, aldus de website.

[afbeelding]
De genoemde provincie-grenswijziging (en daarmee gemeentegrenswijziging) heeft reeds plaatsgevonden (dacht begin dit jaar)...
pi_27842738
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 18:59 schreef Skande het volgende:

[..]

Verder dan een eiland in een meer in een eiland kom ik niet, maar wellicht is er op Samosir nog wel een meertje te vinden:

[afbeelding]
Samosir in het Toba meer is offcieel niet eens een eiland he? het grenst nog ergens aan de krater vast zie:

maar wel heel mooi

pi_27843352
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:

Nope, hoop niet dat ik je teveel teleurstel.
Maar ga er eens heen, zou ik zeggen, is maar een paar uur rijden, en een verschrikkelijk mooie omgeving. Allemaal wijnbergen, op iedere berg een kasteel, kleine dorpjes, en een verrukkelijke regionale keuken. Je kan ook de trein nemen, je neemt de ICE tot keulen, en dan naar Bonn, vanaf Bonn neem je de stoptrein naar Rudesheim - Mainz.
Oeh, dat klinkt dichtbij. Keulen is van mij vandaan slechts 5 kwartier
  zaterdag 11 juni 2005 @ 21:25:32 #164
45206 Pietverdriet
pi_27843625
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 21:16 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Oeh, dat klinkt dichtbij. Keulen is van mij vandaan slechts 5 kwartier
Waar woon jij? Limburg?
pi_27844749
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:

Waar woon jij? Limburg?
Als ik vijf kilometer ver kon spugen, kon ik in Duitsland tuffen
pi_27854078
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 22:08 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Als ik vijf kilometer ver kon spugen, kon ik in Duitsland tuffen
dat kan ook best: gewoon zon heuvel opklimmen en met de wind mee richting duitsland tuffen, die klodder haalt de 5 km wel dan.....
pi_27855388
quote:
Op zondag 12 juni 2005 13:08 schreef Spuit het volgende:
dat kan ook best: gewoon zon heuvel opklimmen en met de wind mee richting duitsland tuffen, die klodder haalt de 5 km wel dan.....
De heuvels liggen allemaal verder weg dan ik nu van Duitsland afzit

Ik kan Duitsland wel zien Althans, de windmolens op Duits grondgebied
  Moderator zondag 12 juni 2005 @ 14:36:24 #168
9859 crew  Karina
Woman
pi_27856591
Bikini
Vooral bekend vanwege de atoomproeven in de jaren '40 en '50 en naamgever aan de bikini natuurlijk.
quote:
Bikini is een onbewoond atol van 6.0 vierkante kilometer in Micronesië in de Grote Oceaan en is te vinden op 11°30' NB en 165°25' OL. . Het maakt onderdeel uit van de Marshalleilanden en bestaat uit 36 eilandjes rond een lagune van 594.2 vierkante kilometer.

Tussen 1946 en 1958 experimenteerde Amerika er met atoomwapens. Vanaf juli 1946 werden er meer dan 20 waterstof- en atoombommen getest. Voorafgaand aan de tests werd de inheemse bevolking verplaatst naar Rongerik Atol. Eind jaren '60, begin jaren '70 keerden sommige van de oorspronkelijke bewoners terug van het eiland Kili, maar ze werden er weer verwijderd doordat er hoge radioactiviteit op het eiland heerste.

Louis Reard vernoemde in 1946 het kledingstuk bikini naar dit atol, maar - in tegenstelling tot bij het kledingstuk - in de uitspraak van de naam van het atol moet de nadruk op de eerste lettergreep worden gelegd.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_27856942
Aha, het eiland heet dus Bíkini? Ik mis trouwens waarom hij het kledingstuk naar het atol vernoemde. Ik heb eens gelezen dat het was omdat Reard verwachtte of hoopte dat het zou inslaan als een bom. Maar of dat waar is
  zondag 12 juni 2005 @ 14:53:33 #170
45206 Pietverdriet
pi_27857113
quote:
Op zondag 12 juni 2005 14:48 schreef ChrisJX het volgende:
Aha, het eiland heet dus Bíkini? Ik mis trouwens waarom hij het kledingstuk naar het atol vernoemde. Ik heb eens gelezen dat het was omdat Reard verwachtte of hoopte dat het zou inslaan als een bom. Maar of dat waar is
Hij heeft het waarschijnlijk zo genoemt om de aandacht af te leiden van het feit dat hij het niet bedacht had. Je kan al afbeeldingen ervan zien op mozaiken op Sicilie van voor de jaartelling
pi_27857177
quote:
Op zondag 12 juni 2005 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Hij heeft het waarschijnlijk zo genoemt om de aandacht af te leiden van het feit dat hij het niet bedacht had. Je kan al afbeeldingen ervan zien op mozaiken op Sicilie van voor de jaartelling
Van het kledingstuk bikini?
  Moderator zondag 12 juni 2005 @ 15:00:17 #172
9859 crew  Karina
Woman
pi_27857274
quote:
The modern bikini was invented by engineer Louis Reard in Paris in 1946 (introduced on July 5), and named after Bikini Atoll, the site of nuclear weapon tests in the Marshall Islands, on the reasoning that the burst of excitement it would cause would be like the atomic bomb.
bron: natiomaster.com
niet zo tof doen
pi_27858552
* GHans7 vind dat deze toch echt niet mag ontbreken.

Oak Island, het enige echte "Treasure Island".

http://www.oakislandtreasure.com/info.htm

"It all began in 1795 when three young men landed on Oak Island. They noticed a tree with one limb sawed off and a depression in the ground underneath. This piqued their interest since the island was uninhabited. Underneath the sawed limb it looked as though something was buried there. They came back the next day and began to dig. The men came upon a layer of logs every ten feet that had been imbedded in the walls of a refilled pit. Some of the platforms were covered with charcoal while others were covered with a putty-like substance. At around thirty feet…they abandoned the dig until they could get help. Later they returned with people from the area and resumed the dig….to no avail….the treasure was much deeper than they could imagine.

Since that time, there have been many major digs in the area at a cost of well over 1 million dollars. In 1897, William Chappell struck iron, then cement, wood, and 32 inches of soft metal plus oak chips, coconut husk fiber, and a small piece of parchment with the letters "ui" "vi" or "wi". They appear to be written in India ink with a quill pen. These were found at the 153-foot level. In 1909, Franklin D. Roosevelt, at the age of 27, was part of an exploration group. He maintained a lifelong interest in Oak Island. Between 1967-1969 an exploratory group brought up oak buds, fragments of 16th century wood and a piece of antique brass. In 1972, a team lowered an underwater camera in a deep shaft close to the Money Pit…called Borehole 10X and photographed what appeared to be logs, sea chests, a human head and hand. This was photographed at 230 feet. To date, the treasure has not yet been uncovered. "
Don't think you are, know you are.
http://forum.fok.nl/topic/258357
  zondag 12 juni 2005 @ 15:46:31 #174
45206 Pietverdriet
pi_27858630
quote:
Op zondag 12 juni 2005 14:56 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Van het kledingstuk bikini?
Ja, uiteraard, niet van H bomtesten
:-)

Sicilie, een prachtig eiland met veel romeinse en griekse ruines

[ Bericht 34% gewijzigd door Pietverdriet op 12-06-2005 15:54:23 ]
  Moderator zondag 12 juni 2005 @ 15:57:57 #175
9859 crew  Karina
Woman
pi_27858979
Fort Boyard
Niet echt een eiland eigenlijk, maar het lijkt er wel op. Bekend van het spelprogramma op TV.

Om de rede van Aix te beschermen waar de schepen uit het Grote Arsenaal werden bewapend en na de verovering van het eiland Aix door de Engelsen in 1757 liet Napoleon Bonaparte in 1804 het Fort Boyard bouwen.

Dit fort werd met veel moeite op een zandbank gebouwd en werd in 1857 voltooid, precies op het ogenblik dat de betere boordartillerie hem overbodig maakte.
niet zo tof doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')