quote:Ich weiß nicht was soll es bedeuten
Daß ich so traurig bin;
Ein Märchen aus alten Zeiten,
Das kommt mir nicht aus dem Sinn.
Die Luft ist kühl und es dunkelt,
Und ruhig fließt der Rhein;
Der Gipfel des Berges funkelt
Im Abendsonnenschein.
Die schönste Jungfrau sitzet
Dort oben wunderbar;
Ihr goldnes Geschmeide blitzet,
Sie kämmt ihr goldenes Haar.
Sie kämmt es mit goldenem Kamme
Und singt ein Lied dabei;
Das hat eine wundersame,
Gewaltige Melodei.
Den Schiffer im kleinen Schiffe
Ergreift es mit wildem Weh;
Er schaut nicht die Felsenriffe,
Er schaut nur hinauf in die Höh'.
Ich glaube, die Wellen verschlingen
Am Ende Schiffer und Kahn;
Und das hat mit ihrem Singen
Die Lore-Ley getan.
Santorini wordt genoemd als plaats waar Atlantis gelegen moet hebbenquote:Op zaterdag 11 juni 2005 18:58 schreef ChrisJX het volgende:
Atlantis.
Niemand heeft het ooit gezien, niemand weet of het daadwerkelijk bestaan heeft, maar iedereen kent hetDit eiland dat volgens Plato groter is dan Noord-Afrika en Klein-Azië bij elkaar kende een zeer hoogstaande beschaving, maar verdween rond 9500 voor Christus door een ramp naar de bodem van de zee.
Samen met nog zo'n 367 andere plaatsen, jaquote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:07 schreef ToXiCitY het volgende:
Santorini wordt genoemd als plaats waar Atlantis gelegen moet hebben.
Alle eilanden behalve Urkquote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:13 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Samen met nog zo'n 367 andere plaatsen, ja
De lorelei is geen eiland, maar een Rotspunt/kleine berg die in een binnenbocht ligt.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 18:54 schreef ChrisJX het volgende:
Lorelei
Dit eiland in het Duitse deel van de Rijn (zo'n 35 km van Koblenz) is onderwerp van een beroemd verhaal. De vrouw Lorelei zou op het eiland zitten en met haar gezang schippers betoveren. Zij zouden hierdoor niet meer aan de gevaren van de rivier denken (flinke stromingen), waardoor het schip op de rotsen liep. De sage werd beroemd door een gedicht van Heinrich Heine.
[..]
[afbeelding]
Ik heb toch altijd serieus gedacht dat het een eiland wasquote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
De lorelei is geen eiland, maar een Rotspunt/kleine berg die in een binnenbocht ligt.
Nope, hoop niet dat ik je teveel teleurstel.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:44 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik heb toch altijd serieus gedacht dat het een eiland was
De genoemde provincie-grenswijziging (en daarmee gemeentegrenswijziging) heeft reeds plaatsgevonden (dacht begin dit jaar)...quote:Op zaterdag 11 juni 2005 18:22 schreef ChrisJX het volgende:
Schiermonnikoog
Dit Nederlandse waddeneiland telt zo'n 1000 en wordt jaarlijks bezocht door 300.000 gasten. Op het eiland zijn maar weinig auto's te vinden, aangezien je een vergunning moet hebben wil je je auto mee mogen nemen naar het eiland. Vergunningen worden alleen verleend aan bewoners (één auto per adres), invaliden, goederentransport (inclusief verhuiswagens) en wagens die nodig zijn voor bijv. filmopnamen.
Schiermonnikoog wordt steeds langer omdat het aan de oostkant aangroeit. Het eiland is hierdoor recentelijk de provincie Groningen 'binnengewandeld'. Er zal echter een grenscorrectie komen (inclusief compensatie die Schiermonnikoog aan de Groningse gemeete Eeemsmond moet betalen), waarna Schiermonnikoog weer lekker 100% Fries wordt. Daarnaast heeft Schiermonnikoog het breedste strand van Europa, aldus de website.
[afbeelding]
Samosir in het Toba meer is offcieel niet eens een eiland he? het grenst nog ergens aan de krater vast zie:quote:Op donderdag 9 juni 2005 18:59 schreef Skande het volgende:
[..]
Verder dan een eiland in een meer in een eiland kom ik niet, maar wellicht is er op Samosir nog wel een meertje te vinden:
[afbeelding]
Oeh, dat klinkt dichtbij. Keulen is van mij vandaan slechts 5 kwartierquote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Nope, hoop niet dat ik je teveel teleurstel.
Maar ga er eens heen, zou ik zeggen, is maar een paar uur rijden, en een verschrikkelijk mooie omgeving. Allemaal wijnbergen, op iedere berg een kasteel, kleine dorpjes, en een verrukkelijke regionale keuken. Je kan ook de trein nemen, je neemt de ICE tot keulen, en dan naar Bonn, vanaf Bonn neem je de stoptrein naar Rudesheim - Mainz.
Waar woon jij? Limburg?quote:Op zaterdag 11 juni 2005 21:16 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Oeh, dat klinkt dichtbij. Keulen is van mij vandaan slechts 5 kwartier
dat kan ook best: gewoon zon heuvel opklimmen en met de wind mee richting duitsland tuffen, die klodder haalt de 5 km wel dan.....quote:Op zaterdag 11 juni 2005 22:08 schreef ChrisJX het volgende:
[..]Als ik vijf kilometer ver kon spugen, kon ik in Duitsland tuffen
De heuvels liggen allemaal verder weg dan ik nu van Duitsland afzitquote:Op zondag 12 juni 2005 13:08 schreef Spuit het volgende:
dat kan ook best: gewoon zon heuvel opklimmen en met de wind mee richting duitsland tuffen, die klodder haalt de 5 km wel dan.....
quote:Bikini is een onbewoond atol van 6.0 vierkante kilometer in Micronesië in de Grote Oceaan en is te vinden op 11°30' NB en 165°25' OL. . Het maakt onderdeel uit van de Marshalleilanden en bestaat uit 36 eilandjes rond een lagune van 594.2 vierkante kilometer.
Tussen 1946 en 1958 experimenteerde Amerika er met atoomwapens. Vanaf juli 1946 werden er meer dan 20 waterstof- en atoombommen getest. Voorafgaand aan de tests werd de inheemse bevolking verplaatst naar Rongerik Atol. Eind jaren '60, begin jaren '70 keerden sommige van de oorspronkelijke bewoners terug van het eiland Kili, maar ze werden er weer verwijderd doordat er hoge radioactiviteit op het eiland heerste.
Louis Reard vernoemde in 1946 het kledingstuk bikini naar dit atol, maar - in tegenstelling tot bij het kledingstuk - in de uitspraak van de naam van het atol moet de nadruk op de eerste lettergreep worden gelegd.
Hij heeft het waarschijnlijk zo genoemt om de aandacht af te leiden van het feit dat hij het niet bedacht had. Je kan al afbeeldingen ervan zien op mozaiken op Sicilie van voor de jaartellingquote:Op zondag 12 juni 2005 14:48 schreef ChrisJX het volgende:
Aha, het eiland heet dus Bíkini? Ik mis trouwens waarom hij het kledingstuk naar het atol vernoemde. Ik heb eens gelezen dat het was omdat Reard verwachtte of hoopte dat het zou inslaan als een bom. Maar of dat waar is
Van het kledingstuk bikini?quote:Op zondag 12 juni 2005 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Hij heeft het waarschijnlijk zo genoemt om de aandacht af te leiden van het feit dat hij het niet bedacht had. Je kan al afbeeldingen ervan zien op mozaiken op Sicilie van voor de jaartelling
bron: natiomaster.comquote:The modern bikini was invented by engineer Louis Reard in Paris in 1946 (introduced on July 5), and named after Bikini Atoll, the site of nuclear weapon tests in the Marshall Islands, on the reasoning that the burst of excitement it would cause would be like the atomic bomb.
Ja, uiteraard, niet van H bomtestenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |