quote:Volgens mij is het een prachtig voorbeeld van de kosten afwentelen op de gebruiker en deze niet laten dragen door alle burgers. Ik snap je probleem niet ?
We kunnen een paar miljard besparen op de EU.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:07 schreef Byte_Me het volgende:
Alleen, waar moeten ze dat geld vervolgens op bezuinigen. Als er minder belasting wordt geheven, moeten de overheidsuitgaven ook omlaag.
Welke kosten rechtvaardigen deze manier van graaien?quote:Op maandag 30 mei 2005 23:16 schreef UnleashMitch het volgende:
Je betaald belasting omdat je inwoner bent. Je betaald extra belasting als je een auto aanschaft (BPM). Je betaald extra belasting als je een zware auto rijd (wegenbelasting). Je betaald extra belasting als je veel rijd (accijns).
Volgens mij is het een prachtig voorbeeld van de kosten afwentelen op de gebruiker en deze niet laten dragen door alle burgers. Ik snap je probleem niet ?
ja, moet je ja-stemmen. enige mogelijkheid om de bijdrage van Nederland omlaag te brengen.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:51 schreef wonko het volgende:
[..]
We kunnen een paar miljard besparen op de EU.
De kosten die we elk jaar moeten maken voor een compleet uit de hand gelopen zorgstelsel en een totaal onacceptabel sociaal vangnet.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:54 schreef wonko het volgende:
Welke kosten rechtvaardigen deze manier van graaien?
Ik denk toch dat men, als er geen bpm meer is, men graag een duurdere auto wil kopen... Waardoor de economie gesteund wordt.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:07 schreef Byte_Me het volgende:
Alleen, waar moeten ze dat geld vervolgens op bezuinigen. Als er minder belasting wordt geheven, moeten de overheidsuitgaven ook omlaag.
En per saldo ziet de overheid daar minder van terug.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 15:52 schreef 123limburg het volgende:
Ik denk toch dat men, als er geen bpm meer is, men graag een duurdere auto wil kopen... Waardoor de economie gesteund wordt.
Voordat je landen met elkaar vergelijkt is het misschien wel handig als je je er ook wat meer in verdiept. Nederland kent de hoogste uitkeringen en sociale vangnetten en die moeten allemaal betaald worden, daarnaast stijgt de zorgkosten ook nog eens met asociale proporties per jaar.quote:En waarom zou er in nederland wel allerhande belastingen geheven moeten worden, terwijl in andere landen er ook minder belasting is en er ook weinig problemen zijn.
Je betaalt ook belasting voor onderwijs hoor.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:16 schreef UnleashMitch het volgende:
Je betaald belasting omdat je inwoner bent. Je betaald extra belasting als je een auto aanschaft (BPM). Je betaald extra belasting als je een zware auto rijd (wegenbelasting). Je betaald extra belasting als je veel rijd (accijns).
Volgens mij is het een prachtig voorbeeld van de kosten afwentelen op de gebruiker en deze niet laten dragen door alle burgers. Ik snap je probleem niet ?
Inokmsten voor de overheid moeten echter geen streven zijn.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 17:33 schreef UnleashMitch het volgende:
En per saldo ziet de overheid daar minder van terug.
We kunnen kiezen uit ons blauw betalen aan sociale premies via een ongekend inefficient systeem, premies die bovendien de pan uit gaan rijzen, of de zooit ewoon afschaffen. Aangezien het huidige systeem niet eens haalbaar is om te handhaven agv vergrijzing en toegenomen mobiliteit van personen moet het sociale kleefnet wel worden afgeschaft.quote:Voordat je landen met elkaar vergelijkt is het misschien wel handig als je je er ook wat meer in verdiept. Nederland kent de hoogste uitkeringen en sociale vangnetten en die moeten allemaal betaald worden, daarnaast stijgt de zorgkosten ook nog eens met asociale proporties per jaar.
*zoekt middelvinger smiley. Als ik er niet op let dan is spelling een erg zwak puntquote:Op dinsdag 31 mei 2005 17:56 schreef Kaalhei het volgende:
Je betaalt ook belasting voor onderwijs hoor.![]()
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie de absurde situatie in waarin Nederland zich in bevindt. Het social vangnet is veels te groot en geeft niet genoeg stimulans om weer te gaan werken. Daarnaast wordt het misbruikt door mensen die er totaal geen recht op hebben.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 17:58 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Inokmsten voor de overheid moeten echter geen streven zijn.
[..]
We kunnen kiezen uit ons blauw betalen aan sociale premies via een ongekend inefficient systeem, premies die bovendien de pan uit gaan rijzen, of de zooit ewoon afschaffen. Aangezien het huidige systeem niet eens haalbaar is om te handhaven agv vergrijzing en toegenomen mobiliteit van personen moet het sociale kleefnet wel worden afgeschaft.
Het huidige kabinet probeert erin te snijden maar wordt tegengewerkt door bonden die alleen aan de belangen van haar vergrijsde achterban kijken. "Een jaar later met pensioen? Fascisten zijn het, wij moeten ons doodwerken."quote:Op dinsdag 31 mei 2005 18:03 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie de absurde situatie in waarin Nederland zich in bevindt. Het social vangnet is veels te groot en geeft niet genoeg stimulans om weer te gaan werken. Daarnaast wordt het misbruikt door mensen die er totaal geen recht op hebben.
Maar goed, zolang daar niet hard genoeg tegen wordt opgetreden zit er niets anders op dan ergens anders geld vandaan te halen.
Vakbondenquote:Op dinsdag 31 mei 2005 18:12 schreef Kaalhei het volgende:
Het huidige kabinet probeert erin te snijden maar wordt tegengewerkt door bonden die alleen aan de belangen van haar vergrijsde achterban kijken. "Een jaar later met pensioen? Fascisten zijn het, wij moeten ons doodwerken."
Gelukkig zien steeds meer mensen dit in, en worden zulke problemen langzaam maar zeker besproken en opgelost.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 03:28 schreef StefanP het volgende:
Als je in de tabel kijkt dan zie je dat we in West-Europa gigantisch betalen. 50% van je inkomen, 20% BTW en enorme bedragen aan premies. Het is voor mij onvoorstelbaar waar dat geld heen gaat, zo enorme veel moet dat wel niet zijn. Wat hoeft de overheid nou in principe eigenlijk te doen? Onderwijs, zorg, defensie, infrastructuur. Dan heb je het zo'n beetje wel gehad. Ik wil gewoon niet weten waarom we zulke enorme bedragen belasting betalen maar heb hele goede vermoedens (ontwikkelingshulp, EU bijdrage, "sociaal" stelsel, subsidies, 2 miljoen ambtenaren). Elk dubbeltje dat je verdient mag je onderhand meteen afdragen. Dat is wel motiverend ja! Geen wonder al gaat het slecht met de Europese economie. Inmiddels is het in de EU bijna semi-communistisch als je ziet wat er collectief wel niet voor je bepaald wordt, en hoe weinig van je geld je zelf echt overhoudt.
quote:De regel is blijkbaar dat diefstal geen diefstal is als je een ander diensten levert in ruil voor het verkregen geld. Dit zou betekenen dat de bakker een brood op jouw stoep mag leggen dat je niet besteld hebt en vervolgens van jou betaling mag eisen.
quote:Op dinsdag 7 juni 2005 04:07 schreef heiden6 het volgende:
Om maar even de Libertarische Partij aan te halen:
quote:Dat is wel zo, maar datgene wat er oneerlijk aan is is dat de belastingbetaling niet gekoppeld is aan de consumptie van die diensten. Als je geen enkele overheidsdienst consumeert moet je toch evenveel belasting betalen als wanneer je wel overheids diensten consumeerde.
En dat noem ik nou naiviteit.quote:Libertariërs zijn er dus voor om de belastingen af te schaffen. Maar hoe moeten dan de wegen, scholen, sociale uitkeringen, politie etc. betaald worden? Libertariërs beweren dat het niet noodzakelijk is dat de staat voor al deze dingen zorgt. Dit wil echter niet zeggen dat libertariërs al die diensten die de overheid levert willen afschaffen. Libertariërs willen alleen maar dat de financiering van diensten op basis van vrijwilligheid gebeurt in plaats van op basis van dwang (belasting)
Mijn post was eerder sarcastisch bedoeld dan mijn eigen mening. Ik ben het helemaal met je eens. Maar mensen vergeten nog wel eens dat sommige zaken gewoon geld kosten en door iedereen betaald (dienen) te worden. Hier in Florida heb je geen wegenbelasting (ok, een jaarlijkse fooi voor je nummerbord) en het gevolg is dan ook dat de meeste wegen slecht van kwaliteit zijn.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 05:55 schreef Libris het volgende:
Het idee is goed devzero, maar een aantal zaken betaal je nu eenmaal. Het probleem is inderdaad dat dit aantal zaken te hoog is en dat de overheid veel efficienter moet werken.
Ondanks dat ik ook inzie dat de kosten in Nederland veels te hoog zijn vrees ik dat een vergoeding op basis van vrijwilligheid niet de goede kant op gaat. Mensen zullen dan zo weinig mogelijk betalen, in de hoop dat andere het gat wel weer opvangen, met als resultaat dat de voorzieningen (infrastructuur, leger, dijken e.d.) ontzettend achteruit zal gaan.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 05:55 schreef Libris het volgende:
Het idee is goed devzero, maar een aantal zaken betaal je nu eenmaal. Het probleem is inderdaad dat dit aantal zaken te hoog is en dat de overheid veel efficienter moet werken.
Tja, lang leve de uitgebreide sociale zekerheden en het zorgstelsel.quote:Ik kreeg mijn inkomstenbelastingaanslag binnen hier in Singapore, over de eerste 20.000 euro betaal ik (schrik niet) 2.5% over de volgende 10.000 euro betaal ik 9% belasting. Totaal 1500 euro. In Nederland betaal ik voor hetzelfde inkomen 7500 euro belasting, 5 keer zoveel...
zo werkt de maffia in z-italie toch ookquote:De regel is blijkbaar dat diefstal geen diefstal is als je een ander diensten levert in ruil voor het verkregen geld. Dit zou betekenen dat de bakker een brood op jouw stoep mag leggen dat je niet besteld hebt en vervolgens van jou betaling mag eisen.
quote:Op dinsdag 7 juni 2005 05:43 schreef devzero het volgende:
[..]
[..]Ik loop 's avond niet op straat en daarom weiger ik voor straatverlichting te betalen
volledig mee eens. Dit zijn zaken die mensen prima zelf kunnen betalen, dit hoeft echt niet op anderen afgewentelt te worden..quote:Ik heb geen koophuis en weiger daarom mee te betalen aan de hypotheekrenteaftrek van huizenbezitters, idem voor huursubsidie Ik heb geen kinderen en wil ook niet meebetalen aan kinderbijslag Ik studeer niet en wil ook niet meebetalen aan studiefinaciering Ik woon niet "onder de zeespiegel" en daarom wil ik ook niet voor dijken betalen Ik rijdt nooit op de snelweg en wil daar dan ook niet voor betalen
impossible, ondeelbaar collectief goed of zo iets.quote:Ik heb me nooit bedreigd gevoeld door andere landen en daarom wil ik ook niet voor het leger meebetalen.
wat heeft dat hiermee te maken?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 06:37 schreef devzero het volgende:
[..]
Mijn post was eerder sarcastisch bedoeld dan mijn eigen mening. Ik ben het helemaal met je eens. Maar mensen vergeten nog wel eens dat sommige zaken gewoon geld kosten en door iedereen betaald (dienen) te worden. Hier in Florida heb je geen wegenbelasting (ok, een jaarlijkse fooi voor je nummerbord) en het gevolg is dan ook dat de meeste wegen slecht van kwaliteit zijn.
het is zo fucking simpel,quote:Op dinsdag 7 juni 2005 08:20 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Ondanks dat ik ook inzie dat de kosten in Nederland veels te hoog zijn vrees ik dat een vergoeding op basis van vrijwilligheid niet de goede kant op gaat. Mensen zullen dan zo weinig mogelijk betalen, in de hoop dat andere het gat wel weer opvangen, met als resultaat dat de voorzieningen (infrastructuur, leger, dijken e.d.) ontzettend achteruit zal gaan.
Een probleem waar je echter mee kampt is dat de berekenen van de kosten aan de gebruikers ook de nodige kosten met zich meebrengt. De vraag is dus waar het optimale punt ligt, al speelt het natuurlijk mee dat de kosten voor het berekenen van het gebruik agv ontwikkelingen in de ICT dalen.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:59 schreef McCarthy het volgende:infrastructuur moet bekostigt worden door de gebruikers, niet meer niet minder. Zij gebryuiken het, dus zij betalen ervoor
middels accijns kan het natuurlijk prima maar met de tech van vandaag kan het idd middels ICT, de opbrengsten wegen (denk ik) ruimschoots op tegen de evt hoge kosten die het innen met zich mee brengt.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:54 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Een probleem waar je echter mee kampt is dat de berekenen van de kosten aan de gebruikers ook de nodige kosten met zich meebrengt. De vraag is dus waar het optimale punt ligt, al speelt het natuurlijk mee dat de kosten voor het berekenen van het gebruik agv ontwikkelingen in de ICT dalen.
Nou, ik bedoel eigenlijk dat hoe nauwkeurig je wil bijhouden hoeveel kosten iemand maakt, hoe duurder het wordt. Maakt iemand 's nachts gebruik van een B-weg of om 8u van de A2? Dat maakt nogal een verschil in kosten. De vraag is dus waar het optimum ligt tussen winsten uit hogere efficientie agv betere verdiscontering van kosten en kosten voor die verdiscontering. Maar ik denk dat NL inmiddels toe is aan tolheffing op wegen. Een interessant perspectief zou ook kunnen zijn dat het huidige systeem eigenlijk ervoor zorgt dat er staatssteun is voor de transportsector in NL, zonder dat de EU er iets aan kan doen. Hierdoor zou NL ook beter kunnen worden. Maar misschien is het Singaporeese systeem ook niet zo heel slecht, dat werkt in principe met een beperkt aantal slots dat geveild gaat worden.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 14:17 schreef McCarthy het volgende:
[..]
middels accijns kan het natuurlijk prima maar met de tech van vandaag kan het idd middels ICT, de opbrengsten wegen (denk ik) ruimschoots op tegen de evt hoge kosten die het innen met zich mee brengt.
btw: ambtenaren bij de belastingdienst kosten ook vermogens om alle regeltjes, uitzonderingen, teruggaventjes te checken etc. Het kan eigenlijk alleen nog maar goedkoper
Hoe kan China nou zo hoog staan?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:18 schreef McCarthy het volgende:
Oh boy oh boy,
Forbes tax misery 2005 is uit
Voor degene die denken dat het in Nl erg is .
check this
[afbeelding]
Het kan dus nog veel erger
Dat is namelijk "sociaal"
http://www.forbes.com/home/global/2005/0523/024chart.html
quote:
Forbes kennende zijn dit de hoogste belastingschalen. Het zegt dus niet meteen iets over het gemiddelde belastingtarief.quote:
Klopt, kijk maar naar de BTW en loonbelasting in Nederland.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:50 schreef Libris het volgende:
[..]
Forbes kennende zijn dit de hoogste belastingschalen. Het zegt dus niet meteen iets over het gemiddelde belastingtarief.
idd maar daar hebben ze goeie redenen voor, mensen met het meeste inkomen zijn vaak de mensen die nieuwe bedrijfjes beginnen en veel te besteden hebben en dus de aanjagers van de economie.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:50 schreef Libris het volgende:
[..]
Forbes kennende zijn dit de hoogste belastingschalen. Het zegt dus niet meteen iets over het gemiddelde belastingtarief.
Maar wat met de infrastructuur die er al ligt. Krijgt men daar een naheffing over?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:59 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het is zo fucking simpel,infrastructuur moet bekostigt worden door de gebruikers, niet meer niet minder. Zij gebryuiken het, dus zij betalen ervoor
Och er zijn zat semiprivate groeperingen die hun best doen. Werken met huursoldaten was eeuwenlang de algemen praktijk en wordt nog steeds toegepast.quote:leger kan niet geprivatiseerd worden, dat wordt dus dokken. Soit
Niet alleen de zeespiegel is een bedreiging maar ook de dijken. Niet zo raar om bewoners van de maasstreek mee te laten betalen. Maar in principe zijn de waterschapsbelastingen nu ook al gedifferentieerd. Het gaat vnl om de zeeweringen en die mogen van mij best een paar centen kosten.quote:Dijken moeten betaald worden door de inwoners die onder de zeespiegel leven.
Dat zijn er echter heel wat dus dat kunnen we makkelijk dragen. For gods sake waarom zou iemand in Limburg voor onze dijken moeten betalen.
Waarom is dat de PvdA manier? VVD, SGP en CDA doen er net zo lief aan mee hoorquote:Wil je iets hebben dan dok je er zelf ervoor. Niet op de PvdA manier de kosten op de hele gemeenschap afwentelen
Dan gaat iedereen in Limburg wonen. Lijkt me ook geen goed plan.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:59 schreef McCarthy het volgende:Dijken moeten betaald worden door de inwoners die onder de zeespiegel leven.
Dat zijn er echter heel wat dus dat kunnen we makkelijk dragen. For gods sake waarom zou iemand in Limburg voor onze dijken moeten betalen.
bron?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:04 schreef McCarthy het volgende:
mensen met het meeste inkomen zijn vaak de mensen die nieuwe bedrijfjes beginnen
Ik betwijfel toch sterk of nieuwe bedrijfjes en/of mensen met een topinkomen echt aanjagers zijn van de economie.quote:en veel te besteden hebben en dus de aanjagers van de economie.
Ja ach: Singapore, Dubai, Zuid-Korea. Het gaat natuurlijk om causaliteit.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:53 schreef du_ke het volgende:
Wat opvalt is dat veel landen met een hoge belastingdruk ook behoorlijk welvarend zijn. Bv belgie frankrijk en zweden. Zou daar een oorzakelijk verband zijn?
quote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:12 schreef Martijn_77 het volgende:
Kunnen we niet beter naar een flat tax gaan en dan alle ander belastingen en toeslagen afschaffen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |