Kun je nagaan... al die jaren 'Europa dit, Europa dat...'
Europese regels mbt veiligheid van auto's, apparaten enz enz enz.
Samenwerking, een eenheid vormen voor de wereldvrede, verdragen sluiten, bladiebla....
Zie het als een mens. Even heel plat gezegd.
Een mens alleen is maar eenzaam.
Een mens in een vriendenclubje niet.
Een mens in een hele grote vriendengroep ook niet.
Een mens in een hele grote vriendengroep leert de anderen kennen. Met de één klikt het meer dan met de ander natuurlijk. Maarja, het gaat gewoon toppie en ze doen allemaal dingen samen, lekker samen stappen, op vakantie enz enz. Als de één 5-sterren wil eten en de ander naar de Mac, joh geen probleem, dat kan. En het is een vriendengroep die door anderen ook geweldig wordt gevonden, dus het groeit.
Poeh, wat groeit die vriendengroep! En ze doen zóveel dingen samen! Maar omdat het zo groot wordt, denken ze: hey, weet je wat? We richten een stichting op! En dan doet iedereen wat in het potje! En dan gaan we dáárvan uit eten, op vakantie en gaan we lekker stappen!
Een heleboel van die vrienden vinden het helemaal geweldig! Een paar weten het nog niet zo, maar wikken en wegen en besluiten toch maar mee te doen. Alleen is maar alleen. Want als je niet meedoet, val je erbuiten, ben jij misschien wel één van de maatjes maar als het erop aankomt heb je weinig te zeggen over de bestemmingen. Even wat babbelen met andere vriendjes uit dat vriendengroepje, en de slimmeriken die echt bezig zijn met die stichting zeggen: joh, denk er ff over na, we kunnen de afspraken nog wel wat bijvijlen, maar je weet het he: het rommelt her en der wat, doe gewoon mee, dat scheelt veel gezeik en het is allemaal beter voor elkaar!
Een paar vriendjes hebben zoiets van, poeh, moet ik dat doen, moeilijk hoor, vindt mijn familie dat goed? Toch maar eens aan ze vragen.... Maar God sta me bij, hopelijk zeggen ze van, ja, leuk, dan kunnen er allerlei activiteiten ontstaan en kunnen wij ook meedoen! Als ze dát maar beseffen....
En dan zeggen een paar uit die groep van, ja hallo, ja of nee, als die en die en die niet mee willen doen, dan kunnen we óf weer dat hele godvergeten kolereplan door gaan nemen met zijn allen, of we kappen er gewoon mee. Dan blijven we doorgaan zoals vroeger. Het is kiezen of delen, gozert!
Ja, als dat 'en publique' tegen je wordt gezegd, dan voel je je echt wel ff lullig! Je wil erbij horen en niet er een beetje bij hangen en meer decoratie van de feestjes zijn, dan dat je er echt deel van uitmaakt!
Das naar! En misschien gaan zij wel lekker door, terwijl jij echt helemaal buiten de boot valt! Dus dan zegt je familie opeens, hey, laat maar, dat bevalt me niks want je zit er zo aan vast, jij moet wel je bijdrage leveren, maar die ene keer Kernwasser Wunderland die je ervoor terugkrijgt is me echt te mager!
Dus je hangt er een beetje bij, met een paar anderen, en dat duurt en duurt en duurt.... en op een gegeven moment trek je het niet en geef je wel je mening tegen die grote groep met die belangrijke mensen! En zij zeggen dan, tja, je kón meedoen! We hébben je gevraagd! En opeens zijn er ook weer andere landen die wél mee wilden doen en die opeens zoiets hebben van, nah, dat is niet helemaal de bedoeling geweest van die stichting volgens ons! En die zeggen er ook weer wat van! En opeens zit iedereen daar te keuvelen en te doen en moet er eentje huilen en de andere boos en de één lust geen olijven en de ander weer geen aardappelpuree.... En dat gaat maar door....
Nou, drie keer raden wat er dan inene met dat leuke vriendengroepje gebeurt...?