abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33239341
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 11:01 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik krijg een beetje het idee dat voorstanders tegen de mogelijkheid van beroep aantekenen zijn.
En als je juist in het kader van de doodstraf een rechtsmiddelenverbod zou instellen (los van de vraag of dat uberhaupt wel kan in het licht van (mensenrechten)verdragen), dan ben je echt in de fundamenten van de rechtsstaat aan het zagen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 20 december 2005 @ 11:37:05 #202
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_33240076
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 11:01 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik krijg een beetje het idee dat voorstanders tegen de mogelijkheid van beroep aantekenen zijn.
Heb mensen hier ook wel eens iets dergelijks horen zeggen... 'want DNA blablabla'

Tsja...
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_33245797
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:58 schreef Diebitch het volgende:
Ik ben stellig TEGEN de doodstraf om de volgende redenen:

1) Een straf gaat er vooralsnog deels van uit dat iemand te verbeteren is. Doden verbetert niemand.
2) Hoe kun je nou als staat een signaal uitgeven dat je niet mag doden, terwijl deze zelf wel mag doden? Iemand doden omdat een persoon iemand heeft gedood?? Iets klopt hier niet!
3) Wat als je er nou achter komt dat iemand fout is veroordeeld? Ik kan wel een aantal voorbeelden noemen!! Je hebt iemand gedood dus kun je nooit meer ongedaan maken!!

Daarbij straf je niet de persoon zelf, maar zijn familie en de geliefden om hem heen die misschien hartstikke "braaf" leven.

(heb even mijn ongenuanceerde woordje DOM weggehaald!)
Over je argumente tegen de doodstraf:

1) Op dit punt is het verschil tussen de doodstraf en levenslang nagenoeg afwezig. Enige echte verschil hier is dat personen die levenlang krijgen wat meer tijd krijgen om hun leven te beteren dan personen die de doodstraf krijgen. Er kan natuurlijk best een ruime tijd worden genomen tussen het uitspreken van de doodstraf en het uitvoeren ervan. Als iemand tien jaar lang na de uitspraak een klootzak blijft, wordt hij in jaar elf echt niet ineens een engel.
Beide straffen roepen tov van het punt van verbeteren van het leven ook dezelfde vragen op:
a) Heeft het wel zin dat iemand zijn leven betert als hij toch niet meer terugkeert in de maatschappij?
b) Als iemand zijn leven betert, is het dan nog moreel juist om hem levenslang vast te houden of te doden?

2) De staat heeft in principe ook al een monopolie op het gebruiken van geweld. Soms is het gewoon wenselijk dat de staat net iets meer mag dan de inwoners van die staat.

3) Ik stel bij dezen voor om als doodstraf mensen levend te begraven. De enige doodstraf die omkeerbaar is
Serieus: geen enkele straf is volledig omkeerbaar. Je kunt iemand die gevangenzit wel vrijlaten, maar als dat na tien jaar is, heb je hem hoe dan ook een levensfase ontnomen. Financiële genoegdoening is dan wel een zeer schrale troost. Geen enkele straf kun je echt ongedaan maken.
Het ongedaan maken van straf kun je in het geval van levenslang dan ook beter omschrijven als: "redden wat er nog te redden valt".
Dit is natuurlijk nog altijd beter dan de situatie waarin de veroordeelde al dood is, maar toch is het argument van de onomkeerbaarheid van de doodstraf lang niet zo sterk als het lijkt.
  dinsdag 20 december 2005 @ 15:19:20 #204
3542 Gia
User under construction
pi_33246019
Had hier net nog een discussie over met mijn moeder. Zij is absoluut tegen de doodstraf. Ik ben in uitzonderlijke gevallen vóór.

Vóór: indien er sprake is van moord met voorbedachte rade of lustmoord, waarbij schuld onomstotelijk bewezen is of wanneer de dader bekend heeft terwijl er sterke aanwijzingen zijn dat het de juiste dader is.

In alle andere gevallen ben ik tegen de doodstraf.
  dinsdag 20 december 2005 @ 15:22:57 #205
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33246100
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 15:19 schreef Gia het volgende:
of wanneer de dader bekend heeft terwijl er sterke aanwijzingen zijn dat het de juiste dader is.
Kees B. zou dus de doodstraf hebben gekregen?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 20 december 2005 @ 15:40:37 #206
3542 Gia
User under construction
pi_33246477
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 15:22 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Kees B. zou dus de doodstraf hebben gekregen?
Nou.....? Ik weet niet of de aanwijzingen in die zaak wel sterk genoeg waren. Alleen een bekentenis en een vermoeden is niet voldoende.

Natuurlijk blijft het stom om iets te bekennen wat je niet gedaan hebt. Tenzij je een sterke doodswens hebt.

Ik denk in het geval van Kees B. ook dat hij niet bekend zou hebben, als de doodstraf bestond. Vaak bekennen mensen ook bepaalde misdrijven om onderdak en verzorging te hebben. Zullen ze niet doen als de doodstraf bestond.
pi_33246583
quote:
of wanneer de dader bekend heeft terwijl er sterke aanwijzingen zijn dat het de juiste dader is.
Lijkt me onwenselijk. Je maakt het zo feitelijk onmogelijk voor een berouwvolle moordenaar om zichzelf aan te geven. Je gaat eventuele behulpzaamheid bestraffen.
pi_33247261
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 00:08 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eerst zeg je dat voorstanders van de doodstraf geld belangrijker vinden dan leven, en daarna zeg je dat geld geen issue is, omdat de doodstraf toch duurder is. Daar klopt iets niet.

Het kost miljoenen om iemand levenslang op te sluiten. Met dat geld kun je leuke dingen voor de mensen doen. Zoals mensenlevens redden. Zo zou je bijvoorbeeld het productieproces en de verkoop van GBH aan kunnen pakken, waardoor meisjes van 13 niet meer verkracht worden. Of hun ouders aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Maar ik dwaal af.

Waarom is de doodstraf zo duur? Niet omdat een spuitje zo veel geld kost. Ga maar eens naar een dierenarts. Voor een paar knaken helpt hij je uit de brand. Nee, de doodstraf is zo duur, omdat mensen die tegen de doodstraf zijn zich het leplazerus procederen om de ter dood veroordeelde vrij te krijgen. En dat kost inderdaad bakken vol met geld. De overheid betaalt zich het blauw aan proceskosten. Eenzelfde strategie wordt overigens toegepast om kernenergie duurder dan nodig te maken, maar dat terzijde.
Dus als we alles slikken wat ons wordt opgelgd is dat goedkoop en dus een plus punt.. Lekker is dat. Het is dus de schuld volgens jouw van diegene die procedures starten dat de doodstraf zo duur is en daarom niet wordt ingevoerd?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33252003
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:07 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]
Het is dus de schuld volgens jou van diegene die procedures starten dat de doodstraf zo duur is en daarom niet wordt ingevoerd?
Nee, de reden dat de doodstraf in Nederland niet wordt ingevoerd, is dat de meerderheid van de Nederlanders beschaafd zijn. Men wil het gewoon niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 21 december 2005 @ 09:03:40 #210
3542 Gia
User under construction
pi_33266588
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 15:44 schreef Petera het volgende:

[..]

Lijkt me onwenselijk. Je maakt het zo feitelijk onmogelijk voor een berouwvolle moordenaar om zichzelf aan te geven. Je gaat eventuele behulpzaamheid bestraffen.
Ik heb het niet over mensen die 'snappen' en dan in een opwelling hun vrouw vermoorden, maar over moordenaars die willens en wetens, met voorbedachte rade dus, iemand vermoorden.

Het slaat natuurlijk nergens op dat iemand een moord planned, deze uitvoert en vervolgens naar de politie stapt en spijt betuigt.

In het geval van lustmoordenaars, zo één die een klein kind verkracht en vervolgens wurgt, heb je ook niks aan spijt. Die zijn gewoon ongeneeslijk gestoord. Met de doodstraf doe je die een groter plezier dan met jarenlange opsluiting.
pi_33268598
quote:
Op woensdag 21 december 2005 09:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb het niet over mensen die 'snappen' en dan in een opwelling hun vrouw vermoorden, maar over moordenaars die willens en wetens, met voorbedachte rade dus, iemand vermoorden.

Het slaat natuurlijk nergens op dat iemand een moord planned, deze uitvoert en vervolgens naar de politie stapt en spijt betuigt.
De vrouw die jarenlang mishandeld wordt, kan prima een plan beramen om haar mishandelaar (haar echtgenoot) om het leven te brengen, s nachts als ie slaapt. Zij maakt zich schuldig aan het delict van 289 Sr voorzover zij aan dat plan een succesvolle uitvoering geeft en is daarmee te kwalificeren als een ´moordenaar´. Niets meer, maar zeker ook niet minder. Toch vraag ik me af of de gegeven omstandigheden dusdanig zijn dat de vrouw in kwestie in aanmerking moet komen voor de doodstraf.
quote:
In het geval van lustmoordenaars, zo één die een klein kind verkracht en vervolgens wurgt, heb je ook niks aan spijt. Die zijn gewoon ongeneeslijk gestoord. Met de doodstraf doe je die een groter plezier dan met jarenlange opsluiting.
De sociaal maatschappelijke wenselijkheid een lid van de maatschappij definitief uit die maatschappij te verwijderen, is naar mijn overtuiging niet voldoende reden om een overheid de wettelijke bevoegdheid te verlenen aan die wenselijkheid tegemoet komen middels het doden van die specifieke burger. Ergens moet de reikwijdte van de dwingend optredende overheid ophouden en het leven in zijn algemeenheid, lijkt me een mooie grens.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_33268757
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 18:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, de reden dat de doodstraf in Nederland niet wordt ingevoerd, is dat de meerderheid van de Nederlanders beschaafd zijn. Men wil het gewoon niet.
Dat de meerderheid het niet wil, is wel voldoende reden. Met beschaving heeft het weinig te maken.
quote:
Op woensdag 21 december 2005 09:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd boeit het mij in deze discussie niet zoveel hoe iemand ertoe kwam om een ander te doden. Of het ergens op slaat dat iemand spijt krijgt van een geplande moord interesseert mij ook niet.

Wat mij wel interesseert is dat het in mijn ogen oneerlijk is om eventuele behulpzaamheid in de vorm van een bekentenis te "belonen" met de doodstraf. Dan vind ik het Amerikaanse systeem toch logischer, waar de aanklager, in ruil voor een bekentenis van de verdachte, bepaalde aanklachten laat vallen. Ook niet perfect, maar wél logischer.

In mijn ogen moet de straf afhangen van de gepleegde misdaad en niet van de bewijslast (Ik reken de bekentenis daar nu ook even toe, of dit formeel correct is weet ik niet). De bewijslast moet uitsluitend gebruikt worden om de schuld vast te stellen, niet de straf.

Het slaat toch nergens op als de rechter zegt: "ik acht u schuldig, maar wegens gebrek aan bewijs [lees: geen bekentenis] krijgt u slechts levenslang"? Hier heeft Sidekick gewoon een heel sterk punt:
quote:
Op zondag 18 december 2005 15:07 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het gevaar van deze redenering is een ernstige devaluatie van het rechtssysteem. Ons rechtssysteem is gebouwd op het feit dat de schuld 100% vast moet staan ongeacht welk delict. Torn je daaraan, dan is de rechtsspraak niets meer waard. Hoor je het de rechter al zeggen "we zijn er niet zeker van of u iemand heeft vermoord, dus krijgt u maar levenslang."?
Een rechter hoort uitsluitend iemand te straffen als hij volledig overtuigd is van zijn of haar schuld, als hij niet zeker genoeg is om de doodstraf uit te spreken, dan twijfelt hij blijkbaar nog aan zijn of haar schuld en behoort vrijspraak te volgen op dat punt van de aanklacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Petera op 21-12-2005 11:32:17 ]
pi_33269455
quote:
Op woensdag 21 december 2005 11:18 schreef Petera het volgende:

Een rechter hoort uitsluitend iemand te straffen als hij volledig overtuigd is van zijn of haar schuld, als hij niet zeker genoeg is om de doodstraf uit te spreken, dan twijfelt hij blijkbaar nog aan zijn of haar schuld en behoort vrijspraak te volgen op dat punt van de aanklacht.
Zou een rechter sneller geneigd iemand te veroordelen met twijfels aan de schuld als diegene de gevangenis in gaat ? Er is dan in tegenstelling tot een doodvonnis nog de kans om het vonnis te herroepen, helemaal onlogisch is het niet.

Als je ter dood wordt veroordeeld in de VS is er ook veel meer aandacht voor die zaak, veel meer dan bij levenslang veroordeelden waardoor ook meer onterechte veroordelingen worden ontdekt. De doodstraf zou dus de kwaliteit van de rechtsgang bevorderen.
  woensdag 21 december 2005 @ 13:21:53 #214
3542 Gia
User under construction
pi_33272314
quote:
Op woensdag 21 december 2005 11:18 schreef Petera het volgende:
Dat is dus onzin. Er worden nu mensen veroordeeld op grond van "circumstancial evidence". Dat mag dus bij doodstraf niet gebeuren.
pi_33274746
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat is dus onzin. Er worden nu mensen veroordeeld op grond van "circumstancial evidence". Dat mag dus bij doodstraf niet gebeuren.
Als dergelijk bewijs voor de rechter voldoende is om elke twijfel weg te nemen, waarom dan niet? Ik zie werkelijk niet in, waarom indirect bewijs wél goed genoeg zou zijn om iemand onterecht voor het leven op te sluiten, maar níét om iemand onterecht te doden. Dat een onterechte levenslange celstraf nog gedeeltelijk ongedaan kan worden gemaakt vind ik persoonlijk een slap argument, want je mag er als rechter niet op rekenen dat als je iemand onterecht levenslang geeft de waarheid toch nog wel ooit boven tafel komt en dat dat bovendien nog tijdens het leven van de veroordeelde gebeurt.

Ik vind het best als indirect bewijs in het geheel niet meer gebruikt zou mogen worden, maar waarom zou dat dan alleen voor de doodstraf moeten gelden?
  woensdag 21 december 2005 @ 14:54:34 #216
3542 Gia
User under construction
pi_33275003
Er zijn in het verleden al mensen tot levenslang veroordeeld op basis van indirect bewijs (kon straks niet op het woord komen), die het dan later niet gedaan hadden. Mensen die ook steeds volgehouden hebben onschuldig te zijn.
Daarom zeg ik ook dat op basis van voldoende indirect bewijs, samen met een bekentenis, wel een doodvonnis mag volgen.
Zonder bekentenis moet er waterdicht bewijs zijn, hetzij dna, hetzij ooggetuigen, hetzij heterdaad.
pi_33275170
Iemand voor de rest van zijn leven vast zetten is een stuk erger dan de doodstraf..1 nadeel:het kost een hoop geld zown 900 euro per dag ...
pi_33276324
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:54 schreef Gia het volgende:
Er zijn in het verleden al mensen tot levenslang veroordeeld op basis van indirect bewijs (kon straks niet op het woord komen), die het dan later niet gedaan hadden. Mensen die ook steeds volgehouden hebben onschuldig te zijn.
Daarom zeg ik ook dat op basis van voldoende indirect bewijs, samen met een bekentenis, wel een doodvonnis mag volgen.
Zonder bekentenis moet er waterdicht bewijs zijn, hetzij dna, hetzij ooggetuigen, hetzij heterdaad.
Ik begrijp waarom je die bekentenis erbij wil hebben. Toch blijf ik erbij dat de mate van bewijs geen invloed mag hebben op de straf, behalve dan het al dan geven ervan. Maar ik ben bang dat we het hierover niet eens zullen worden.
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:58 schreef dedoorroker het volgende:
Iemand voor de rest van zijn leven vast zetten is een stuk erger dan de doodstraf..1 nadeel:het kost een hoop geld zown 900 euro per dag ...
900 euro per dag?
Kunnen we dat geld dan niet beter direct "doneren" aan potentiële misdadigers onder de woorwaarde dat ze zich koest houden? Misschien werkt dat wel (ik denk trouwens van niet)
  woensdag 21 december 2005 @ 16:41:09 #219
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33278652
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:58 schreef dedoorroker het volgende:
Nadeel? Doodstraf is duurder.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  woensdag 21 december 2005 @ 17:21:41 #220
3542 Gia
User under construction
pi_33280174
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:41 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Nadeel? Doodstraf is duurder.
En hoe komt dat?
  woensdag 21 december 2005 @ 18:26:51 #221
33569 Daniel.San
Manic Expressive
pi_33282115
ik vind dat een veroordeelde verdachte een keuze moet krijgen tussen doodstraf of levenslang.
  woensdag 21 december 2005 @ 18:58:36 #222
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33283047
quote:
Op woensdag 21 december 2005 17:21 schreef Gia het volgende:

[..]

En hoe komt dat?
Hier wel een leuk artikeltje http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GR9KQMPA. Paar quotes:
quote:
Onderzoek in de verschillende Amerikaanse staten bewijst het keer op keer: doodstrafzaken zijn gemiddeld driemaal duurder dan vergelijkbare zaken waar de doodstraf niet werd uitgesproken. Dat komt niet zozeer door de kosten van death row en de executie zelf (samen 22 procent van de kosten), maar vooral omdat zo'n proces langer duurt en omdat er veel vaker beroep wordt aangetekend, tot bij het Opperste Gerechtshof. De beroepskosten zijn daarom 21 maal hoger in doodstrafzaken.
quote:
Schrikt de doodstraf af? Ook niet. Het zuiden van de VS is goed voor 85 procent van het aantal executies, maar het is tegelijk het gebied met het hoogste aantal moorden in verhouding tot de bevolking. FBI-cijfers bewijzen dat het zuiden van de VS zelfs de enige regio is met een ,,moordgemiddelde'' boven het nationale VS-gemiddelde.

De doodstraf doet het aantal moorden helemaal niet dalen. In 2003 steeg bijvoorbeeld het aantal moorden in Texas en Oklahoma, de twee staten met de meeste executies. Datzelfde jaar daalde het aantal moorden in de staten die de doodstraf niet toepassen.
pi_33283897
Er wordt gesteld dat de doodstraf duurder is dan levenslang opsluiten. Dat heeft onderzoek in de VS uitgewezen. Zo wordt er gesteld dat de doodstraf drie keer duurder is. Onthoud dat getal.

Niemand die z'n harses gebruikt en bedenkt dat het Amerikaanse penitiaire systeem veel goedkoper is dan het Nederlandse.

De cijfers. In de Florida betaalt men zo'n 50$ per dag per gevangene. In 2001 was het gemiddelde in de VS 63 dollar. In Nederland is dat zo'n 125 tot 180 euro per dag.

Afhankelijk van de stand van de dollar zouden we net kiet kunnen spelen, zelfs als Amerikaanse advocaten alle registers hier open komen trekken om de ter dood veroordeelden van hun straf af te helpen. Hierbij houd ik er overigens geen rekening mee dat het Nederlandse rechtssysteem relatief goedkoop is. De verhouding zou dus nog gunstiger uit kunnen vallen.

Voor een TBSser zijn we zo'n 470 euro per dag kwijt. Voor een TBSser die ook nog eens levenslang vast zit, lijkt me een keuze voor de doodstraf op basis van de kosten dan snel gemaakt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_33284185
quote:
Op woensdag 21 december 2005 19:23 schreef Lyrebird het volgende:
Er wordt gesteld dat de doodstraf duurder is dan levenslang opsluiten. Dat heeft onderzoek in de VS uitgewezen. Zo wordt er gesteld dat de doodstraf drie keer duurder is. Onthoud dat getal.

Niemand die z'n harses gebruikt en bedenkt dat het Amerikaanse penitiaire systeem veel goedkoper is dan het Nederlandse.

De cijfers. In de Florida betaalt men zo'n 50$ per dag per gevangene. In 2001 was het gemiddelde in de VS 63 dollar. In Nederland is dat zo'n 125 tot 180 euro per dag.

Afhankelijk van de stand van de dollar zouden we net kiet kunnen spelen, zelfs als Amerikaanse advocaten alle registers hier open komen trekken om de ter dood veroordeelden van hun straf af te helpen. Hierbij houd ik er overigens geen rekening mee dat het Nederlandse rechtssysteem relatief goedkoop is. De verhouding zou dus nog gunstiger uit kunnen vallen.

Voor een TBSser zijn we zo'n 470 euro per dag kwijt. Voor een TBSser die ook nog eens levenslang vast zit, lijkt me een keuze voor de doodstraf op basis van de kosten dan snel gemaakt.
Misschien is het voor het vergelijken ook handig dat je even kijkt wat de procedure kosten in de VS t.o.v. die in Nederland zijn. Je gaat er bij je berekening voor het gemak maar vanuit dat deze hetzelfde zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 21 december 2005 @ 19:43:25 #225
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33284582
quote:

ipv voor de doodstraf zou je ook voor het verlagen van de kosten kunnen zijn
pi_33284658
quote:
Op woensdag 21 december 2005 19:43 schreef DionysuZ het volgende:
ipv voor de doodstraf zou je ook voor het verlagen van de kosten kunnen zijn
In Nederland? Nee, die kosten kunnen niet om laag. We hebben net gevangenen van hun porno beroofd, en dat viel bij velen al niet in goede aarde.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 21-12-2005 19:46:56 (dat vergeten) ]
pi_33284705
quote:
Op woensdag 21 december 2005 19:32 schreef Monolith het volgende:
Misschien is het voor het vergelijken ook handig dat je even kijkt wat de procedure kosten in de VS t.o.v. die in Nederland zijn. Je gaat er bij je berekening voor het gemak maar vanuit dat deze hetzelfde zijn.
Ik wil die berekening best doen, maar ik kan je nu voorspellen dat het Amerikaanse systeem duurder is.
pi_33285622
Wanneer ik mij in de gedachtegang van een moordenaar of dergelijke verplaats vind ik de doodstraf veel minder beangstigend dan een leven lang in een gevangenis. Daarnaast vraag ik me af of het rechtvaardig is onder welke omstandigheid dan ook iemand van zijn leven te beroven. Tegen dus.
pi_33285911
Tegen.
-(echte) levenslange gevangenisstraf onder mensonterende omstandigeheden is minstens zo erg als doodstraf, en is niet zo onomkeerbaar als de doodstraf
-In geen enkel land dat de doodstraf heeft ingevoerd heeft het zo afschrikwekkend gewerkt dat de criminaliteit sterk is gedaald, ook zijn er onschuldigen door de regering vermoord.
-Het is een bron van conflicten, aangezien de voor- en tegenstanders van doodstraf erg fel zijn in hun zaak
-Zodra de regering mensen ter dood gaat veroordelen, is volgens mij de kans dat burgers het recht in eigen hand gaan nemen een stuk groter. Want een moordzuchtige regering kan een moordzuchtig volk tot gevolg hebben.
-Als er ooit een echt extreme regering aan de macht komt (wat niet onmogelijk is met de hoeveelheid domme tokkies) na bijv. een aanslag, kan de doodstraf misbruikt worden.
  woensdag 21 december 2005 @ 20:42:37 #230
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33286765
quote:
Op woensdag 21 december 2005 19:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In Nederland? Nee, die kosten kunnen niet om laag. We hebben net gevangenen van hun porno beroofd, en dat viel bij velen al niet in goede aarde.
En je denkt dat de doodstraf eerder geaccepteerd wordt dan een soberder gevangenisregime?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 21 december 2005 @ 20:46:43 #231
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33286922
quote:
Op woensdag 21 december 2005 11:46 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Zou een rechter sneller geneigd iemand te veroordelen met twijfels aan de schuld als diegene de gevangenis in gaat ? Er is dan in tegenstelling tot een doodvonnis nog de kans om het vonnis te herroepen, helemaal onlogisch is het niet.

Als je ter dood wordt veroordeeld in de VS is er ook veel meer aandacht voor die zaak, veel meer dan bij levenslang veroordeelden waardoor ook meer onterechte veroordelingen worden ontdekt. De doodstraf zou dus de kwaliteit van de rechtsgang bevorderen.
De verwachte bevordering van de kwaliteit wanneer het om een oordeel tot de doodstraf gaat, gaat in deze redenering natuurlijk wel ten koste van de kwaliteit van jarenlange of levenslange gevangenisstraffen.
  woensdag 21 december 2005 @ 20:49:45 #232
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33287043
quote:

Vooraf is nooit duidelijk of een TBS'er levenslang vast zit. TBS is namelijk geen straf met een tijdslimiet, maar eindigt wanneer de kans op recidive door de psyychische problemen klein genoeg wordt geacht.
  woensdag 21 december 2005 @ 20:53:51 #233
62182 Georges
That's the shit
pi_33287204
Ik ben tegen.
Twee redenen:
1. Levenslang is veel erger, mits het ook echt levenslang is. Overigens zou levenslang veel meer een kwelling moeten zijn dan het nu is, met andere woorden: gevangenis mag best een hel zijn.
2. In geval van vergissing kan de fout niet gecorrigeerd worden; iemand die ten onrechte de doodstraf krijgt.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_33287528
quote:
Op woensdag 21 december 2005 20:49 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Vooraf is nooit duidelijk of een TBS'er levenslang vast zit. TBS is namelijk geen straf met een tijdslimiet, maar eindigt wanneer de kans op recidive door de psyychische problemen klein genoeg wordt geacht.
Dat klopt. Maar andersom is er een levenslang veroordeelde die nu weer in de van Mesdag kliniek zit.
pi_33287595
quote:
Op woensdag 21 december 2005 20:42 schreef Sidekick het volgende:

[..]

En je denkt dat de doodstraf eerder geaccepteerd wordt dan een soberder gevangenisregime?
Nee. Maar dat zeg ik ook niet. Het enige wat ik probeer te doen, is aan te tonen dat de doodstraf in Nederland niet duurder hoeft te zijn dan levenslange opsluiting.
pi_33341626
quote:
Op woensdag 21 december 2005 20:53 schreef Georges het volgende:
Ik ben tegen.
Twee redenen:
1. Levenslang is veel erger, mits het ook echt levenslang is. Overigens zou levenslang veel meer een kwelling moeten zijn dan het nu is, met andere woorden: gevangenis mag best een hel zijn.
2. In geval van vergissing kan de fout niet gecorrigeerd worden; iemand die ten onrechte de doodstraf krijgt.
Ondanks alle verhalen in de trant van 'hotel-gevangenissen' schijnt het wel degelijk een hel te zijn (meer psychologisch). En van mensonvriendelijke omstandigheden wordt niet niemand blij, dus daar zie ik geen reden toe.

[ Bericht 1% gewijzigd door LedZep op 23-12-2005 13:27:53 ]
pi_33342049
quote:
Op woensdag 21 december 2005 21:02 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar andersom is er een levenslang veroordeelde die nu weer in de van Mesdag kliniek zit.
Vawege misdragingen/strafbare feiten in de gevangenis alsnog TBS gekregen? Dat kan namelijk wel
pi_33346941
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 13:36 schreef Chewie het volgende:

[..]

Vawege misdragingen/strafbare feiten in de gevangenis alsnog TBS gekregen? Dat kan namelijk wel
Deze levenslanggestrafte kreeg zulke psychologische problemen dat ze hem in een kliniek, de van Mesdag kliniek op moesten nemen. Blijkbaar kwam hij z'n bed niet meer uit. Totale lethargie.

Ik zie het nut van levenslang opsluiten niet in. Het is alles behalve humaan. Je kunt zeggen wat je wil over Mohammed Bouyeri, maar alleen opgesloten zitten is geen pretje.

Er zijn twee verschillen tussen levenslang opsluiten en de doodstraf.

1) Als politie en justitie fouten hebben gemaakt, dan kun je een straf terugdraaien. Voor Mo B lijkt me duidelijk dat politie en justitie het bij het juiste einde hebben. Reserveer de doodstraf voor eenvoudige, duidelijke zaken.

2) Een ander verschil is dat je als land/overheid geen moord zou willen plegen. Hierbij ga je ervan uit dat het plegen van een moord minder beschaafd is dan het levenslang opsluiten. Ik zie dat niet. De Nederlandse staat heeft er overigens geen enkel probleem mee om jaarlijks duizenden babies te laten aborteren, of om oude vandagen te euthaniseren. Maar dan komt het wel hypocriet over om moordenaars en kinderverkrachters de hand boven het hoofd te houden.
pi_33428921
quote:
Op maandag 30 mei 2005 13:56 schreef speknek het volgende:
Tegen. Ik vertrouw niemand het recht toe mij eventueel te mogen doden.
Zolang je zelf je dat recht niet toeeigent, heeft ook inderdaad niemand dat recht.
Maar op het moment dat jijzelf denkt je het recht toe te kunnen eigenen om een ander het recht op het leven te ontnemen, heeft wat mij betreft dan ook de overheid het recht om jou het recht op leven te ontnemen.

Whimpey is dus voor.
pi_33429703
quote:
Op maandag 30 mei 2005 12:08 schreef nietzman het volgende:
De doodstraf is me te makkelijk en te duur.
een eenmalige executie lijkt me toch goedkoper dan iemand bijvoorbeeld 35 jaar onderhouden
quote:
Levenslang is een veel ergere en goedkopere straf.
wel erger, niet goedkoper dus, en je hebt het nadeel dat iemand altijd nog op vrije voeten kan komen door ontsnapping, gratie, etc
  dinsdag 27 december 2005 @ 08:40:21 #241
110767 LOCALMOTION
Eho'OnipoKaua*
pi_33432079
Ik zou graag even een vraagje stellen..hoeveel van de Fokkers hebben als lid van de jury op
een rechtzaak gezeten!!Alleen ben ik niet op de hoogte of de rechtzaken in Nederland een jury
hebben.
" Aia i AINA ka 'ano'i - na pua keu a ke ALOHA... A he ipo 'oe na'u i Aloha - ka'ano'i a ku'u pu'uwai
There at the ISLAND is my LOVE where the girls are too much when it comes to loving..
You're the Sweetheart I LOVE, the desire of my hear
  dinsdag 27 december 2005 @ 08:50:11 #242
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33432130
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 08:40 schreef LOCALMOTION het volgende:
Ik zou graag even een vraagje stellen..hoeveel van de Fokkers hebben als lid van de jury op
een rechtzaak gezeten!!Alleen ben ik niet op de hoogte of de rechtzaken in Nederland een jury
hebben.
We hebben GEEN jury-rechtspraak in NL.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 27 december 2005 @ 08:56:35 #243
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_33432177
quote:
Had hier net nog een discussie over met mijn moeder. Zij is absoluut tegen de doodstraf. Ik ben in uitzonderlijke gevallen vóór.

Vóór: indien er sprake is van moord met voorbedachte rade of lustmoord, waarbij schuld onomstotelijk bewezen is of wanneer de dader bekend heeft terwijl er sterke aanwijzingen zijn dat het de juiste dader is.

In alle andere gevallen ben ik tegen de doodstraf.
Daar ben ik het ook mee eens. Maar zelf pedofielen en verkrachter zitten bij mij in hetzelfde groepje als moordenaars.

Ok het kan eens zijn dat er een persoon tussenzit die gek genoeg is om te bekennen, terwijl die persoon het niet heeft gedaan. Maar daarvoor heb je immers dat onomstotelijke bewijs nodig.
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
  dinsdag 27 december 2005 @ 09:45:26 #244
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_33432628
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 01:06 schreef Whimpey het volgende:
Zolang je zelf je dat recht niet toeeigent, heeft ook inderdaad niemand dat recht.
Maar op het moment dat jijzelf denkt je het recht toe te kunnen eigenen om een ander het recht op het leven te ontnemen, heeft wat mij betreft dan ook de overheid het recht om jou het recht op leven te ontnemen.
Een nogal kortzichtige redenatie. Als we deze projecteren op misdrijven als mishandeling en verkrachting, dan zou de overheid dus het recht hebben om een mishandelaar te mishandelen en een verkrachter te verkrachten. Toch is iedereen, op een enkeling na, het er wel over eens dat lijfstraffen niet van deze tijd zijn. Waarom zou je dan de ultieme lijfstraf, de doodstraf, wél willen opleggen?
pi_33432719
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 09:45 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Een nogal kortzichtige redenatie. Als we deze projecteren op misdrijven als mishandeling en verkrachting, dan zou de overheid dus het recht hebben om een mishandelaar te mishandelen en een verkrachter te verkrachten. Toch is iedereen, op een enkeling na, het er wel over eens dat lijfstraffen niet van deze tijd zijn. Waarom zou je dan de ultieme lijfstraf, de doodstraf, wél willen opleggen?
Een lijfstraf niet zo zeer, maar ik vind de doodstraf toch wel iets hebben hoor. Afhankelijk van de ernst van het delict vind ik dit zeker kunnen. Sommige mensen kunnen hun plaats niet meer in de maatschapij terugvinden, dit door extreem crimineel gedrag of neigingen. Er zijn ook mensen die levenslag vastzitten. Zulke mensen hebben iets gedaan wat veel te erg is (waarschijnlijk moord of verkrachting). Zulke mensen kun je toch beter afmaken dan ze laten wegkwijnen?
  dinsdag 27 december 2005 @ 09:58:58 #246
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_33432800
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 09:51 schreef boyv het volgende:
Een lijfstraf niet zo zeer, maar ik vind de doodstraf toch wel iets hebben hoor. Afhankelijk van de ernst van het delict vind ik dit zeker kunnen. Sommige mensen kunnen hun plaats niet meer in de maatschapij terugvinden, dit door extreem crimineel gedrag of neigingen. Er zijn ook mensen die levenslag vastzitten. Zulke mensen hebben iets gedaan wat veel te erg is (waarschijnlijk moord of verkrachting). Zulke mensen kun je toch beter afmaken dan ze laten wegkwijnen?
Als je ze 'afmaakt' dan kun je eigenlijk niet meer spreken van een straf. Een straf vereist per definitie dat de gestrafte zich bewust is van de straf en daar is bij de doodstraf geen sprake van, althans niet na uitvoering van de straf.
pi_33432836
Ik ben stellig VOOR de doodstraf, doch onder voorbehoud.

Het hoeft niet zo te zijn dat eens straf enkel bestemd is om iemand te verbeteren. Er zijn psycho's die niet te behandelen zijn en niet alleen een enorm gevaar voor de maatschappij zijn, maar ook dermate grote misdaden hebben begaan dat ze mijns inziens "verwijderd" zouden mogen worden.
quote:
Wat als je er nou achter komt dat iemand fout is veroordeeld? Ik kan wel een aantal voorbeelden noemen!! Je hebt iemand gedood dus kun je nooit meer ongedaan maken!!
En daarom ben ik dus voor de doodstraf, maar onder voorbehoud dat zijn/haar schuld absoluut zeker te bewijzen is. (DNA sporen, etc. De kans op een onterechte veroordeling kan met behulp van de moderne wetenschap nogal slinken)
quote:
Daarbij straf je niet de persoon zelf, maar zijn familie en de geliefden om hem heen die misschien hartstikke "braaf" leven.
Dat doe je ook door iemand in de gevangenis te gooien nietwaar? De familie heeft er niet om gevraagd, maar de veroordeelde heeft ook eigen verantwoordelijkheid. Als die zijn/haar familie niet wil kwetsen kan hij/zij ook ervoor kiezen om een misdaad niet te begaan. Ik word er zo kotsmisselijk van dat al dat tuig steeds weer met de mantel der liefde wordt bedekt....
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_33434439
In principe voor, uitsluitend als middel om iemand definitef ervan te weerhouden ooit nog in herhaling te vervallen. Als afschrikking zal het niet werken, het soort mensen waar de doodstraf voor bedoeld is is compleet gestoord of ervan overtuigd dat ze niet gepakt zullen worden.

Mocht de wetenschap ooit een middel ontwikkelen dat net zo 100% effectief is in het voorkomen van recidive bij moordenaars als de dood dan kan de doodstraf meteen weer weg.
pi_33434600
Volgens mij wordt de doodstraf nooit ingevoerd, dus de discussie hierover is puur theoretisch.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_33434628
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:33 schreef lionsguy18 het volgende:
Volgens mij wordt de doodstraf nooit ingevoerd, dus de discussie hierover is puur theoretisch.
Dat gaat op voor 75% van de dingen die op internet staan.
pi_33434702
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:33 schreef lionsguy18 het volgende:
en dus zou de discussie nutteloos zijn?
pi_33441191
Ik stel voor dat alle kortzichtige Neanderthalers die voor de doodstraf zijn, 1 keer de dodelijke injectie moeten toedienen bij de executie van een gevangene. Eens kijken of ze hierna nog zo voor de doodstraf zijn.
pi_33441303
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 15:33 schreef bloebert het volgende:
Ik stel voor dat alle kortzichtige Neanderthalers die voor de doodstraf zijn, 1 keer de dodelijke injectie moeten toedienen bij de executie van een gevangene. Eens kijken of ze hierna nog zo voor de doodstraf zijn.
Het is wel erg gemakkelijk (en irritant) om iedereen die een andere mening bedeeld is dan de jouwe meteen kortzichtige neanderthalers te noemen.

Waarom denk jij dat men van gedachten zal veranderen wanneer ze zelf een executie zouden uitvoeren?
pi_33442421
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 15:33 schreef bloebert het volgende:
Oh yes, very sophtisticated. Een simpele redenatie voor een complex probleem.
  dinsdag 27 december 2005 @ 16:36:10 #255
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33443085
het enige punt vóór de doodstraf blijft nog steeds het wraak punt. Klinkt nog steeds erg primitief.
pi_33447735
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 16:36 schreef DionysuZ het volgende:
het enige punt vóór de doodstraf blijft nog steeds het wraak punt. Klinkt nog steeds erg primitief.
Er zijn nog meer punten voor:

1) In Nederland kan het in specifieke gevallen goedkoper zijn, zie mijn eerdere bijdragen.
2) Het is humaner.

Vooral nummer 2 is belangrijk. Hoe primitief is het om iemand zijn of haar (Lucy de B.) hele leven in een klein hokje achter slot en grendel te stoppen? Wat is het nut hiervan? Bewijzen we hier de maatschappij een dienst mee? Bewijzen we hier het slachtoffer een dienst mee? Bewijzen we hier de veroordeelde een dienst mee? Je kunt precies dezelfde vragen stellen bij de doodstraf. Ik vind de doodstraf minder primitief dan iemand in een klein hokje stoppen.

En deze verzin ik er net ter plaatse bij:
3) Het verplicht justitie en politie om hun kwaliteit omhoog te schroeven. Nu vinden wordt er een beetje gemord als mensen jarenlang onterecht hebben vastgezeten (Puttense moordzaak), maar bij een doodstraf worden dat soort blunders niet meer geaccepteerd.
pi_33448124
ik ben voor, iedereen de doodstraf !!!111!!!111!!
pi_33448290
Als ik het even mag samenvatten

Voor doodstraf:
- dader is definitief uitgeschakeld (kan niet ontsnappen, gratie krijgen of personeel/medegevangenen wat aandoen)
- over het algemeen meer voldoening bij maatschappij of slachtoffers/nabestaanden (is per persoon verschillend)
- vaak helpt het bij het verwerkingsproces bij nabestaanden als bekend is dat de dader niet meer bestaat
- goedkoper voor de maatschappij
- afschrikwekkende werking voor de maatschappij (per persoon/maatschappij verschillend)

Tegen doodstraf:
- niet terug te draaien
- een uitzichtloos bestaan in een nare omgeving is een ergere straf dan een eenmalige executie
- maatschappij verhardt, moraal gaat omlaag (discutabel)
- criminelen hebben niets te verliezen als ze gepakt dreigen te worden, kunnen hierdoor meer meedogenloos te werk gaan

volgens mij zijn we er dan wel zo'n beetje.. of je voor of tegen bent hangt er maar net vanaf hoeveel waarde je hecht aan bovenstaande punten.
pi_33449877
Tegen, levenslang is een zwaardere straf plus het is goedkoper. Dat het goedkoper kan is onzin IMO omdat je gelukkig niet zonder de nodige rechtzaken iemand kan executeren. Maar als het er toch zou zijn niet echt heel veel problemen mee, maar kan beter.

-edit-

Levenslang wel op water/brood/bijbel om de kosten te drukken.

[ Bericht 22% gewijzigd door NightH4wk op 27-12-2005 20:07:31 ]
  woensdag 28 december 2005 @ 00:48:10 #260
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33459085
Ik zag vandaag toch weer dat er 1 in de gevangenis zat, op 'death row' voor 4 jaar.
Hij zat voor een eerdere misdaad in de gevangenis, toen de moord gepleegd werd waar hij vervolgens voor tot dood veroordeeld werdt.

Zo, dat is inderdaad een geval van heb ik jou daar.

Dan zit iedereen daar, de schuldigen, met gedachten als 'had ik dit of dat maar niet gedaan dan zat ik hier nu niet'

maar een onschuldige? Heeft dat niet een beetje veel risico?
Nog steeds tegen dus. Ik vind het gewoon een fout voorbeeld geven, en niemand heeft het recht over het leven van een mens. (en kom nu ajb niet met abortus aanzetten).
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 28 december 2005 @ 01:21:34 #261
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33459687
Altijd die voorbeelden uit de VS.

Vergeet niet dat er veel staten zijn waar die doodstraf al afgeschaft is voordat Nederland dat deed.

Michigan bijvoorbeeld al rond 1870.

Maar nogmaals: Tegen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 28 december 2005 @ 01:36:48 #262
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33459946
Knuppel : Hoenderhok.

Wat vinden alle mensen die tegen de doodstraf zijn van abortus en euthanasie?

Ik ben voor alle drie, met heel veel mitsen en maren.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_33460650
quote:
Op woensdag 28 december 2005 01:36 schreef Knarf het volgende:
Knuppel : Hoenderhok.

Wat vinden alle mensen die tegen de doodstraf zijn van abortus en euthanasie?

Ik ben voor alle drie, met heel veel mitsen en maren.
abortus: is geen moord, een hoopje drek met een stofzuiger uit iemands kut zuigen zie ik niet als moord
euthanasie: je mag zelf weten hoe en wanneer je dood gaat
doodstraf: iemand wil je dood maken voor iets wat je in het verleden gedaan hebt, diegene die je dood wil is dan niet beter zijn dan jouzelf; want zeg nou zelf, wat is nou erger dan moord?
pi_33460860
quote:
Op woensdag 28 december 2005 02:31 schreef alsem het volgende:

[..]
abortus: is geen moord, een hoopje drek met een stofzuiger uit iemands kut zuigen zie ik niet als moord

-----------vooral niet als dat er door een hoop drek ingespoten is, mee eens.......

-----------mee eens, ondragelijk lijden, ik hoop dan ook op een spuitje, liever iets voor t lijden, als erna, dit is geen doodstraf, echt niet.

doodstraf: iemand wil je dood maken voor iets wat je in het verleden gedaan hebt, diegene die je dood wil is dan niet beter zijn dan jouzelf; want zeg nou zelf, wat is nou erger dan moord?

--------doodstraf is moord. ik ben er tegen, meer nog tegen t rechtssysteem, wat \wie iemand veroordeeld. hoe vaak hebben ze t mis.
de meesten die de doodstraf krijgen zijn uitgekotste mensen, die een zware misdaad begaan, uit wanhoop, geschitf, of gelovigen, die gek gemaakt zijn.
dat ze daar eens geld insteken, van die halvegaren eerder opvangen,
Ook in Nederland, zitten ouders met hun zwaar gestoorde kind thuis, geen opvang, geen geld voor.
dat is dieptriest.
De Puta Madre
pi_33461712
quote:
Op woensdag 28 december 2005 02:51 schreef Killer_Mom het volgende:

-----------mee eens, ondragelijk lijden, ik hoop dan ook op een spuitje, liever iets voor t lijden, als erna, dit is geen doodstraf, echt niet.
Dat is wel heel makkelijk, net als zeggen dat de doodstraf alleen op schuldige moordenaars wordt toegepast. Comapatiënten die niet kunnen instemmen met het beeidigen van hun leven en pasgeboren baby's daar wordt ook euthanasie op toegspast.

En wat als een ziekte die vorige week ongeneselijk was nu wel genezen kan worden, is een euthahasie van twee weken geleden nu dan moord geworden ?

Net als de doodstraf zal euthanasie in de praktijk door fouten en moedwillig misbruik leiden tot onnodig sterven. Maar de hoeveelheid onnodig lijden dat het voorkomt maakt dat euthanasie veel meer goed dan kwaad doet. Je kan voor de doodstraf eenzelfde redenering maken.
pi_33462965
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 16:17 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Oh yes, very sophtisticated. Een simpele redenatie voor een complex probleem.
Misschien inderdaad simpel. Wat ik bedoel is dat het erg gemakkelijk is om van een afstandje te roepen dat zware criminelen maar geexecuteerd moeten worden. Ik ben van mening dat elk persoon die voor de doodstraf is ook bereid zou moeten zijn om zelf de executie uit te voeren of hier bij aanwezig te zijn. Pas dan merk je hoe walgelijk en middeleeuws deze praktijken zijn. Roepen dat daar "mannetjes" voor zijn, is een vorm van afschuiven en kortzichtigheid.
pi_33463046
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:03 schreef bloebert het volgende:

[..]

Misschien inderdaad simpel. Wat ik bedoel is dat het erg gemakkelijk is om van een afstandje te roepen dat zware criminelen maar geexecuteerd moeten worden. Ik ben van mening dat elk persoon die voor de doodstraf is ook bereid zou moeten zijn om zelf de executie uit te voeren of hier bij aanwezig te zijn. Pas dan merk je hoe walgelijk en middeleeuws deze praktijken zijn. Roepen dat daar "mannetjes" voor zijn, is een vorm van afschuiven en kortzichtigheid.
Het is jouw mening, wees dan ook zo redelijk om andere meningen te respecteren. Dat jij het er niet mee eens bent houdt niet in dat die mening kortzichtig is.

Ik vind de doodstraf niet walgelijk, de misdaden van veel veroordeelden wel. Het gaat me er ook niet om of levenslang goedkoper is, als je kijkt hoeveel onbehandelbare TBS'ers ontsnappen vind ik het zeker een optie om bepaalde figuren op de "alternatieve" manier te straffen.

Een dode seriemoordenaar of kinderverkrachter bijvoorbeeld zal nooit meer in herhaling kunnen vallen. Ik denk dat dat een aspect is dat familie van de slachtoffers toch geruststeld en een zeker gevoel van rechtvaardigheid geeft.
pi_33463192
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:22 schreef Esc het volgende:

Voor doodstraf:
- dader is definitief uitgeschakeld (kan niet ontsnappen, gratie krijgen of personeel/medegevangenen wat aandoen)
- over het algemeen meer voldoening bij maatschappij of slachtoffers/nabestaanden (is per persoon verschillend)
- vaak helpt het bij het verwerkingsproces bij nabestaanden als bekend is dat de dader niet meer bestaat
- goedkoper voor de maatschappij
- afschrikwekkende werking voor de maatschappij (per persoon/maatschappij verschillend)
Voor de laatste 3 punten zie ik graag bronnen. Voor zover je ze vindt weet ik 99% zeker dat het tegengestelde zal blijken.
pi_33463348
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:18 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Voor de laatste 3 punten zie ik graag bronnen. Voor zover je ze vindt weet ik 99% zeker dat het tegengestelde zal blijken.

bron voor de op 2 na laatste
pi_33463984
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:26 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

bron voor de op 2 na laatste
Duurt maar een half uur voor die pagina geladen is
quote:
Sixty percent also think the death penalty is fair because it gives satisfaction and closure to the families of victims
Is dit nu je bron? Beetje magertjes vind ik dat... nee sorry, dit noem ik geen bron om dat punt te ondersteunen.

Even wat citaatjes van die website
quote:
And the strongest argument in favor — that it prevents killers from killing again — is also achieved by life in prison without parole.
Is dat nou het sterkste argument voor? Het is niet zo dat iemand die op z'n 17e een moord pleegt op z'n 30e nog steeds een wandelende tijdbom is. Hangt helemaal van de persoon en de situatie toendertijd af. Verder kijken dan de neus lang is...
quote:
56 percent agree with the argument that it's fair because it represents "an eye for an eye — the killer is killed."
Tsja, nogmaals het verder kijken dan de neus lang is verhaal... Oog om oog tand om tand lijkt me geen gezonde vuistregel. Dan zijn er een hoop mensen wiens leven per direct kapot gemaakt mag worden.
pi_33464234
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:57 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

[..]

Is dit nu je bron? Beetje magertjes vind ik dat... nee sorry, dit noem ik geen bron om dat punt te ondersteunen.
ja hey je vroeg het ook niet aan mij maar ik dacht ik help een handje.
Ik kan me wel in de redenering vinden hoor, een straf voor de dader is ook een zekere genoegdoening voor slachtoffer of nabestaanden daarvan.

Iemand die op zijn 17e een moord pleegt en tot levenslang veroordeeld wordt, of dezelfde persoon die de doodstraf krijgt, wat maakt het dan uit of diegene op zijn 30e nog steeds een wandelende tijdbom is? (behalve het feit dat diegene in het laatste geval wat eerder dood gaat)
  woensdag 28 december 2005 @ 11:17:17 #272
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33464513
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:57 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

[..]

Even wat citaatjes van die website
[..]

Is dat nou het sterkste argument voor? Het is niet zo dat iemand die op z'n 17e een moord pleegt op z'n 30e nog steeds een wandelende tijdbom is. Hangt helemaal van de persoon en de situatie toendertijd af. Verder kijken dan de neus lang is...
[..]

Tsja, nogmaals het verder kijken dan de neus lang is verhaal... Oog om oog tand om tand lijkt me geen gezonde vuistregel. Dan zijn er een hoop mensen wiens leven per direct kapot gemaakt mag worden.
quote:
56 percent agree with the argument that it's fair because it represents "an eye for an eye — the killer is killed."
Mijn god, zijn dat diezelfde 56% die geloven dat de mensen naast de Tyrannosaurus Rex gelopen hebben in vroegere tijden?

Dus als een dief steelt, worden zijn handen afgehakt, iemand die een auto beschadigd krijgt zijn eigen auto beschadigd terug, iemand die een huis in brand steekt krijgt als straf dat ie zijn eigen huis ook in de hens mag steken, en zo kan ik wel even verder gaan met debiele vergelijkingen, even debiel als 'the killer is killed'.

An eye for an eye and the whole world gets blind.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33464597
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:17 schreef Yildiz het volgende:
Mijn god, zijn dat diezelfde 56% die geloven dat de mensen naast de Tyrannosaurus Rex gelopen hebben in vroegere tijden?

Dus als een dief steelt, worden zijn handen afgehakt, iemand die een auto beschadigd krijgt zijn eigen auto beschadigd terug, iemand die een huis in brand steekt krijgt als straf dat ie zijn eigen huis ook in de hens mag steken, en zo kan ik wel even verder gaan met debiele vergelijkingen, even debiel als 'the killer is killed'.

misschien even relativeren, als je het mij vraagt moet het ook niet overal voor toegepast worden, maar een er zijn mensen die een dermate groot gevaar zijn voor de maatschappij dat het misschien beter is als ze daar nooit meer in terugkeren. Eventuele ontsnappingsrisico's sluit je natuurlijk met de doodstraf wel uit
pi_33464626
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:07 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

ja hey je vroeg het ook niet aan mij maar ik dacht ik help een handje.
Ik kan me wel in de redenering vinden hoor, een straf voor de dader is ook een zekere genoegdoening voor slachtoffer of nabestaanden daarvan.

Iemand die op zijn 17e een moord pleegt en tot levenslang veroordeeld wordt, of dezelfde persoon die de doodstraf krijgt, wat maakt het dan uit of diegene op zijn 30e nog steeds een wandelende tijdbom is? (behalve het feit dat diegene in het laatste geval wat eerder dood gaat)
Nee weet ik, maar ik reageer er toch effe op

Het verschil is het onomkeerbare karakter van de dood.
pi_33464720
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:17 schreef Yildiz het volgende:

Kidnappers opsluiten maakt de hele wereld gevangene. Dronken automobilisten hun rijbewijs afpekken maakt de hele wereld voetganger. Winkeldieven een boete geven maakt de hele wereld bedelaar.
pi_33464741
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:21 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Nee weet ik, maar ik reageer er toch effe op

Het verschil is het onomkeerbare karakter van de dood.
met het onomkeerbare karakter van de dood zit ik niet zo eerlijk gezegd
wel vind ik dat het erg voorzichtig, bij bepaalde misdaden, moet worden toegepast, en alleen als het zeker is dat de veroordeelde schuldig is.
pi_33464885
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:26 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

met het onomkeerbare karakter van de dood zit ik niet zo eerlijk gezegd
Wel wanneer je als samenleving iemand vermoordt met als idee 'die zal nooit meer moorden'... terwijl dat misschien toch al helemaal niet aannemelijk zou zijn.

Overigens, moet de samenleving dan ook dood, volgens het oog om oog principe?
quote:
wel vind ik dat het erg voorzichtig, bij bepaalde misdaden, moet worden toegepast, en alleen als het zeker is dat de veroordeelde schuldig is.
Tsja, definieer 'zeker' maar eens....
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:25 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Kidnappers opsluiten maakt de hele wereld gevangene. Dronken automobilisten hun rijbewijs afpekken maakt de hele wereld voetganger. Winkeldieven een boete geven maakt de hele wereld bedelaar.
Heerlijk van die mensen voor wie alles uitgekauwd moet worden.

Het gaat om om het oog om oog argument op zich. Wat jij iemand aandoet mag een ander jou ook aandoen... als je dat accepteert wordt het inderdaad een zooitje.
pi_33465329
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:31 schreef Pappie_Culo het volgende:
Wel wanneer je als samenleving iemand vermoordt met als idee 'die zal nooit meer moorden'... terwijl dat misschien toch al helemaal niet aannemelijk zou zijn.
Ik geef toe dat het niet aannemelijk is dat iemand ontsnapt, de mogelijkheid is er echter natuurlijk wel. (kijk naar al die TBS'ers hier in NL )
Er zijn mensen die zo door en door slecht zijn dat je misschien beter geen enkel risico kunt nemen. De genoegdoening voor nabestaanden van slachtoffers kan ik eigenlijk wel goed begrijpen... als een familielid vermoord is en de dader wordt ter door veroordeeld geeft dat waarschijnlijk het grootste gevoel van rechtvaardigheid. (familielid krijg je er niet mee terug, maar de dader ondergaat hetzelfde lot)
De samenleving gaat daar naar mijn mening niet aan dood, zolang zorgvuldig omgegaan wordt met de doodstraf. Een beslissing over leven en dood moet natuurlijk ook niet licht opgevat worden.
quote:
Tsja, definieer 'zeker' maar eens....
Met behulp van DNA materiaal bijvoorbeeld. Het is niet alsof de politie en de wetenschap met lege handen staan.
pi_33465497
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:46 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
Met behulp van DNA materiaal bijvoorbeeld. Het is niet alsof de politie en de wetenschap met lege handen staan.
Okee, dat geeft in combinatie met bewijs wel redelijke 'zekerheid'. Maar ook hierbij is er sprake van een (kleine) foutenmarge.
pi_33465638
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:51 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Okee, dat geeft in combinatie met bewijs wel redelijke 'zekerheid'. Maar ook hierbij is er sprake van een (kleine) foutenmarge.
in combinatie met bewijs en alibi's van betrokken denk ik dat een 100% zekerheid mogelijk is. Wanneer die zekerheid er niet is ben ik van mening dat de doodstraf in dat geval niet gegeven mag worden. Juryrechtspraak kent een grotere foutenmarge, ik denk dat in ons Napoleontisch rechtsstelsel een berechting het meest rechtvaardig verloopt. (wat een stomme zin eigenlijk)
  woensdag 28 december 2005 @ 12:05:59 #281
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33465901
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:46 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

Ik geef toe dat het niet aannemelijk is dat iemand ontsnapt, de mogelijkheid is er echter natuurlijk wel. (kijk naar al die TBS'ers hier in NL )
TBS'ers zouden niet in aanmerking komen voor de doodstraf. Zeker niet de TBS'ers die met proefverlof gaan, aangezien dat een methode is om ze te te voorbereiden op een terugkeer in de maatschappij. Doodstraf gaat alleen gelden voor mensen die levenslang in de cel moeten zitten. En hoeveel ontsnappingen zijn er geweest de afgelopen 50 jaar?

Met de doodstraf moet je daarnaast ook nog iemand 5 - 20 jaar opsluiten in een dodencel, dus je zal sowieso goede bewaking nodig hebben....
pi_33466032
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:05 schreef Sidekick het volgende:
TBS'ers zouden niet in aanmerking komen voor de doodstraf. Zeker niet de TBS'ers die met proefverlof gaan, aangezien dat een methode is om ze te te voorbereiden op een terugkeer in de maatschappij.
Helaas gaat (ging?) men daar niet zo zorgvuldig mee om. Maar misschien is dat inderdaad niet zo'n goed voorbeeld. Ontsnappingen zijn er zeker wel geweest de afgelopen 50 jaar, hoewel ik daar geen exacte cijfers van kan voorleggen.
quote:
Met de doodstraf moet je daarnaast ook nog iemand 5 - 20 jaar opsluiten in een dodencel, dus je zal sowieso goede bewaking nodig hebben....
ik zie niet in waarom dat zo lang zou moeten duren
  woensdag 28 december 2005 @ 12:46:04 #283
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33467130
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:11 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

ik zie niet in waarom dat zo lang zou moeten duren
Zoals je zelf ook al zei: je moet het niet te licht opvatten, en je wil gewoon "100% zekerheid". Daar gaan jaren van extra juridische procedures mee gemoeid. Je ziet het in de VS ook met recent voorbeeld Tookie die 24 jaar in de dodencel zat. Gemiddeld is de wachttijd zo'n 10 jaar daar. Ik denk niet dat bij een herinvoering van de doodstraf in Nederland het erg zou verschillen...
pi_33467305
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:46 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Zoals je zelf ook al zei: je moet het niet te licht opvatten, en je wil gewoon "100% zekerheid". Daar gaan jaren van extra juridische procedures mee gemoeid. Je ziet het in de VS ook met recent voorbeeld Tookie die 24 jaar in de dodencel zat. Gemiddeld is de wachttijd zo'n 10 jaar daar. Ik denk niet dat bij een herinvoering van de doodstraf in Nederland het erg zou verschillen...
de VS kent wel een heel ander rechtssysteem... Tookie had wel een erg interessante zaak natuurlijk, een van de betere voorbeelden dat het niet altijd zo zwart-wit ligt als veel mensen denken...

[ Bericht 1% gewijzigd door ikbeneenkiwi op 28-12-2005 19:25:28 ]
pi_33478063
ik ben voor. als iemand het nodig vindt iemand anders leven zodanig te vernietigen dat die geen waardig bestaan meer heeft met opzet en zonder goedkeuren, mag die wat mij betreft ook dood.

is de vraag alleen wat er gebeurt met de persoon die de doodstraf uitvoert :p
YOU'RE THE MAN NOW DOG !
http://www.ytmnd.com/
pi_33490988
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:52 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

de VS kent wel een heel ander rechtssysteem... Tookie had wel een erg interessante zaak natuurlijk, een van de betere voorbeelden dat het niet altijd zo zwart-wit ligt als veel mensen denken...
jij kletst onzin. met veul taal vauten...... neu, ik ga er niet meer op in. Groetjes........
De Puta Madre
  donderdag 29 december 2005 @ 00:22:24 #287
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33491370
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:02 schreef davonovski het volgende:
ik ben voor. als iemand het nodig vindt iemand anders leven zodanig te vernietigen dat die geen waardig bestaan meer heeft met opzet en zonder goedkeuren, mag die wat mij betreft ook dood.

is de vraag alleen wat er gebeurt met de persoon die de doodstraf uitvoert :p
en hoe je voorkomt dat onschuldigen gedood worden.
pi_33491470
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:22 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

niet, en je kunt t ook niet meer goedmaken,
De Puta Madre
  donderdag 29 december 2005 @ 00:29:21 #289
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_33491607
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:22 schreef Esc het volgende:

Tegen doodstraf:

- maatschappij verhardt, moraal gaat omlaag (discutabel)

volgens mij zijn we er dan wel zo'n beetje.. of je voor of tegen bent hangt er maar net vanaf hoeveel waarde je hecht aan bovenstaande punten.
het beste voorbeeld is amerika. hoeveel mensen worden er daar per jaar ter dood veroordeeld?

bekijk procentueel over hoeveel mensen we het hier jaarlijks in nederland hebben en je zal zien dat de doodstraf helemaal niet nodig is. het is marginaal en voor die marginalitiet zou ik niet graag de onbewuste beul willen zijn. ik leef liever in een samenleving met ultiem respect voor het leven en eenzame opsluiting voor de rest van het leven van de crimineel.

lichtere criminelen moeten gaan werken voor hun comfort in de gevangenis. komt nog wel.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_33491649
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:22 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Je bedoelt doordat gevangenen na een paar jaar vrij komen en oude omaatjes ombrengen?
pi_33491848
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:29 schreef zoalshetis het volgende:

ik leef liever in een samenleving met ultiem respect voor het leven...
"Ultiem respect voor het leven". Mooi is dat. Dus je bent tegen abortus en tegen euthenasie. En kom nu niet aanzetten met het opzuigen van een beetje drek, zoals Alsem het verwoordt:
quote:
Ik plaats het plaatje niet. Kijk zelf maar hier.
  donderdag 29 december 2005 @ 00:37:20 #292
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33491911
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je bedoelt doordat gevangenen na een paar jaar vrij komen en oude omaatjes ombrengen?
mensen die levenslang zitten in nederland, zitten ook levenslang en kunnen geen oude omaatjes meer ombrengen. Dit zouden degenen zijn die voor de doodstraf in aanmerking komen, maar die komen sowieso niet meer op straat dus dat excuus kan ook de prullenbak in. Ik heb het over onschuldig veroordeelden, waarvan we er nog steeds veel te veel zien.
pi_33491968
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:37 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

mensen die levenslang zitten in nederland, zitten ook levenslang en kunnen geen oude omaatjes meer ombrengen. Dit zouden degenen zijn die voor de doodstraf in aanmerking komen, maar die komen sowieso niet meer op straat dus dat excuus kan ook de prullenbak in. Ik heb het over onschuldig veroordeelden, waarvan we er nog steeds veel te veel zien.
Snap ik. Het was ook sarcastisch bedoelt. Ik zit net met afgrijzen te lezen hoe men weer een oud omaatje te grazen heeft genomen. Het zou je moeder maar wezen.
pi_33492017
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

of in de fout gaan om kinderen te verkrachten, ja. of andere gekke dingen te doen.
de fout is dat ze hier mensen " beter" willen maken. en na een paar jaar op verlof sturen,
wekt niet, gewoon opsluiten en de sleutel weggooien, aan t werk zetten,
mja, wij in 'sosiaal " Nederland, mag niet he? moet jaren in onderzoek, en.....moet geld kosten.
De Puta Madre
  donderdag 29 december 2005 @ 00:41:54 #295
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33492051
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:40 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

of in de fout gaan om kinderen te verkrachten, ja. of andere gekke dingen te doen.
de fout is dat ze hier mensen " beter" willen maken. en na een paar jaar op verlof sturen,
wekt niet, gewoon opsluiten en de sleutel weggooien, aan t werk zetten,
mja, wij in 'sosiaal " Nederland, mag niet he? moet jaren in onderzoek, en.....moet geld kosten.
Wij kennen hier in Nederland gewoon levenslang hoor, en het is niet dat die straf nooit toegewezen wordt.
pi_33492205
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:29 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

het beste voorbeeld is amerika. hoeveel mensen worden er daar per jaar ter dood veroordeeld?

bekijk procentueel over hoeveel mensen we het hier jaarlijks in nederland hebben en je zal zien dat de doodstraf helemaal niet nodig is. het is marginaal en voor die marginalitiet zou ik niet graag de onbewuste beul willen zijn. ik leef liever in een samenleving met ultiem respect voor het leven en eenzame opsluiting voor de rest van het leven van de crimineel.

lichtere criminelen moeten gaan werken voor hun comfort in de gevangenis. komt nog wel.
Amerika is zo achterlijk, als maar zijn kan, al die onzin, dik vet oorlog-zuchtig land, met een idioot als baas, lachen, dom volk.....
moeten wij ons daar aan meten, niemand niet, en nooit niet, dus dit is niet ter sprake.

11 blanken in een jury, een zwarte verdachte, een blanke doker met een spuitje. jah.
laat maar.
De Puta Madre
pi_33492849
quote:
Op donderdag 29 december 2005 00:47 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

Amerika is zo achterlijk, als maar zijn kan, al die onzin, dik vet oorlog-zuchtig land, met een idioot als baas, lachen, dom volk.....
moeten wij ons daar aan meten, niemand niet, en nooit niet, dus dit is niet ter sprake.

11 blanken in een jury, een zwarte verdachte, een blanke doker met een spuitje. jah.
laat maar.
Ah een expert! Geloof niet wat de Nederlandse en Amerikaanse media je voorschotelen. Ga zelf eens kijken.
pi_33493157
quote:
Op donderdag 29 december 2005 01:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ah een expert! Geloof niet wat de Nederlandse en Amerikaanse media je voorschotelen. Ga zelf eens kijken.
wat is t verschil?
niet nodig om erheen te gaan, hier zie ik geen doodstraf. gelukkig.
De Puta Madre
pi_33495967
quote:

[..]

laat maar.
Huilie.

100% pro-doodstraf.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  donderdag 29 december 2005 @ 09:38:37 #300
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_33496851
quote:

[..]

laat maar.
heerlijk die over een land oordelen waar ze nog nooit geweest zijn , omdat er een aap aan de leiding staat betekend het niet meteen dat het een slecht land....amerika rocks
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')