quote:
Op maandag 30 mei 2005 02:47 schreef DeX090 het volgende:M'n geestelijk gehandicapte broertje. Heb me altijd al afgevraagd hoe het er in zijn hoofd aan toe gaat.
Grappig:
Ik werk met verstandelijk gehandicapten en het eerste dat bij mij op kwam bij dit topic, was dat ik wel eens zou willen kijken in de hoofden van de bewoners (1 tegelijk) en dan een paar in het bijzonder:
Een autist: Ik vraag me af hoe hij denkt. Als iets niet gaat zoals hij denkt dat het moet, begint hij te schreeuwen en te schelden (typisch autistisch), maar als je op vakantie geweest bent, vraagt hij altijd hoe het was (niet typisch autistisch). Doet hij dat laatste omdat het hoort, of is het echt interesse?
Een man met syndroom van Down: Hij is het laagste niveau vd bewoners en kan erg langzaam reageren. Komt het dan echt niet bij hem aan, of denkt hij: 'Jullie kunnen me wat, ik doe gewoon alsof ik het niet hoor of snap!' en is hij dus eigenlijk heel slim!
Een vrouw met ook een psychisch ziektebeeld: Ze kan erg achterdochtig reageren. Denkt vaak dat er achter haar rug over haar gesproken wordt, terwijl dat helemaal niet zo is. Lijkt me een erg onzeker bestaan!
Een man met het hoogste niveau van de woning: Hij woont eigenlijk beneden zijn niveau. Is vrij zelfstandig, gaat ook zelfstandig Amsterdam in, naar de buurt waar hij opgegroeid is. (heeft zijn groep ook een keer met begeleiding een tour gegeven door zijn buurt
![]()
) Wat vindt hij van zijn woonplek? Vergelijkt hij zich met de andere bewoners, of beseft hij zich dat hij hoger niveau heeft? Beseft hij zich überhaupt dat hij verstandelijk gehandicapt is? (dit laatste vraag ik mij bij alle verstandelijk gehadicapten wel eens af btw)