Maar ik kon deze keer niet stemmen voor of tegen een grondwet omdat ik te lui was om zelf het hele ding te gaan lezen en nergens fatsoenlijke voorlichting vandaan kon halen.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:04 schreef Thomas B. het volgende:
Helemaal waar, maar dat maakt die grondwet niet beter of slechter. Je moet stemmen voor of tegen een grondwet. Niet tegen het propagandabeleid dat daar helaas bij kwam kijken.
Weet je wat nou het mooie is...quote:Op zondag 29 mei 2005 23:09 schreef golfer het volgende:
[..]
Dit NON betekent inderdaad terug gaan naar de onderhandelingstafel en een nieuw, verbeterd voorstel over een jaar of zo opnieuw voorleggen aan de Europese burgers.
Ik heb het geprobeerd met die brochure met de verkorte uitleg van de grondwet. Wollig woordgebruik dat bij mij meer vragen opriep dan beantwoordde.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:05 schreef ScienceFriction het volgende:
Je zou de grondwet kunnen gaan lezen... elke interpretatie van een deskundige is immers subjectief, en dat wil je niet...
Common law en die andere dingen zitten wel beter idd. Maar ik zou het toch liever nog iets aangepast zien.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:12 schreef Thomas B. het volgende:
Ik ben voor het Britse systeem... gewoon geen geschreven grondwet!
Is ongeveer hetzelfde als zeggen: "Als je niets van politiek snapt, kan je beter niet gaan stemmen."quote:Op zondag 29 mei 2005 23:13 schreef ScienceFriction het volgende:
Als je niets van de grondwet snapt, dan kun je beter niet gaan stemmen... Lijkt me logisch.
quote:Op zondag 29 mei 2005 23:13 schreef ScienceFriction het volgende:
Als je niets van de grondwet snapt, dan kun je beter niet gaan instemmen... Lijkt me logisch.
Nou, dat lijkt mij helemaal niet logisch.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:13 schreef ScienceFriction het volgende:
Als je niets van de grondwet snapt, dan kun je beter niet gaan stemmen... Lijkt me logisch.
Bij politiek kun je stemmen op mensen die voor jou politiek gaan bedrijven. Dat lijkt mij een essentieel verschil.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:17 schreef golfer het volgende:
[..]
Is ongeveer hetzelfde als zeggen: "Als je niets van politiek snapt, kan je beter niet gaan stemmen."
Als we eerst een 'proeve van stembekwaamheid' zouden invoeren blijven er in mijn ogen bijzonder weinig stemgerechtigen over en ga je eeuwen terug naar politiek die voor en door de elite wordt gemaakt.
Als je er zo tegenaan kijkt kan je beter het hele stemrecht afschaffenquote:Op zondag 29 mei 2005 23:13 schreef ScienceFriction het volgende:
Als je niets van de grondwet snapt, snap je ook niet waar je voor of tegen stemt. Waarom zou je dan gaan stemmen? Je brengt een stem uit omdat je iets belangrijk vindt lijkt mij toch.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:17 schreef thaleia het volgende:
[..]
Nou, dat lijkt mij helemaal niet logisch.
Ben het met Copycat eens: gewoon nee, en dan mogen ze het over een paar jaar nog eens proberen, om met een goed voorstel te komen EN goed duidelijk te maken waarom het een goed voorstel is.
Waarom?quote:Op zondag 29 mei 2005 23:19 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Als je er zo tegenaan kijkt kan je beter het hele stemrecht afschaffen
Okay. Je wilt dus niet dat er een grondwet komt die volgens jou teveel zou veranderen.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:21 schreef Copycat het volgende:
Ik zeg niet dat ik er niets van snap, maar dat beide 'kampen' me niet hebben weten overtuigen.
Bij twijfel: nee.
Dat staat er toch nietquote:Op zondag 29 mei 2005 23:23 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Okay. Je wilt dus niet dat er een grondwet komt die volgens jou teveel zou veranderen.
Duidelijk.
Nee, waarvan ik nog niet duidelijk zie wat er (op termijn) wel en niet door verandert. En wat de effectieve consequenties daarvan zijn.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:23 schreef ScienceFriction het volgende:
Okay. Je wilt dus niet dat er een grondwet komt die volgens jou teveel zou veranderen.
Als je nog met zoveel onbeantwoorde vragen en twijfels zit, ga je toch niet JA stemmen?? Als ik niet zeker wil dat ik een nieuwe tv of pc wil, wacht ik ook nog even voordat ik zeker weet dat het een fikse verbetering zal zijn.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:20 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Als je niets van de grondwet snapt, snap je ook niet waar je voor of tegen stemt. Waarom zou je dan gaan stemmen? Je brengt een stem uit omdat je iets belangrijk vindt lijkt mij toch.
Ja, dat is bijna hetzelfde...quote:Op zondag 29 mei 2005 23:26 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Als je nog met zoveel onbeantwoorde vragen en twijfels zit, ga je toch niet JA stemmen?? Als ik niet zeker wil dat ik een nieuwe tv of pc wil, wacht ik ook nog even voordat ik zeker weet dat het een fikse verbetering zal zijn.
Ik kan het toch belangrijk vinden te voorkomen dat er over mijn rug (en die van 90% van de bevolking) iets wordt besloten zonder dat wij de kans hebben gekregen aan te geven wat wij ervan vinden? Over een paar jaar, als voorlichting e.d. (hopelijk) beter worden aangepakt, krijg je een veel betrouwbaarder uitslag van het referendum, want dan snappen mensen tenminste waar het over gaat en laten mensen zich bij het stemmen veel minder leiden door oneigenlijke zaken.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:20 schreef ScienceFriction het volgende:
Als je niets van de grondwet snapt, snap je ook niet waar je voor of tegen stemt. Waarom zou je dan gaan stemmen? Je brengt een stem uit omdat je iets belangrijk vindt lijkt mij toch.
In principe wel. Als je niet zeker weet dat het een verbetering voor je is, dan ga je er toch niet mee akkoord?quote:
quote:Op zondag 29 mei 2005 23:25 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nee, waarvan ik nog niet duidelijk zie wat er (op termijn) wel en niet door verandert. En wat de effectieve consequenties daarvan zijn.
Dat argument kun je ook gebruiken om vóór de grondwet te stemmen...quote:Op zondag 29 mei 2005 23:28 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik kan het toch belangrijk vinden te voorkomen dat er over mijn rug (en die van 90% van de bevolking) iets wordt besloten zonder dat wij de kans hebben gekregen aan te geven wat wij ervan vinden? Over een paar jaar, als voorlichting e.d. (hopelijk) beter worden aangepakt, krijg je een veel betrouwbaarder uitslag van het referendum, want dan snappen mensen tenminste waar het over gaat en laten mensen zich bij het stemmen veel minder leiden door oneigenlijke zaken.
Je gaat een "grondwet" vergelijken met de aanschaf van een televisie...quote:Op zondag 29 mei 2005 23:29 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
In principe wel. Als je niet zeker weet dat het een verbetering voor je is, dan ga je er toch niet mee akkoord?
Probeer JIJ dan eens in simpele Jip-en-Janneke taal die 90% aan ons uit te leggen?quote:Op zondag 29 mei 2005 23:30 schreef ScienceFriction het volgende:
De effectieve consequenties kun je voor 90% nu al zien
Voor de derde keer: in principe. Niet onnodig dwars doen. Maar jij vind dus het volgende:quote:Op zondag 29 mei 2005 23:32 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Je gaat een "grondwet" vergelijken met de aanschaf van een televisie...![]()
wat wordt er dan nieuw en verbeterd?quote:Op zondag 29 mei 2005 23:09 schreef golfer het volgende:
[..]
Dit NON betekent inderdaad terug gaan naar de onderhandelingstafel en een nieuw, verbeterd voorstel over een jaar of zo opnieuw voorleggen aan de Europese burgers.
Als je het niet zeker weet, dan kun je je beter onthouden van stemming.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:34 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Voor de derde keer: in principe. Niet onnodig dwars doen. Maar jij vind dus het volgende:
Als je niet helemaal zeker weet of je het wel een goed idee vind, toch ja stemmen?
Je hebt gelijk... een Europese grondwet is immers van veel belangrijkere orde dan een televisiequote:Op zondag 29 mei 2005 23:32 schreef ScienceFriction het volgende:
Je gaat een "grondwet" vergelijken met de aanschaf van een televisie...![]()
(ik denk dat sommige mensen het daar niet mee eens zijnquote:Op zondag 29 mei 2005 23:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je hebt gelijk... een Europese grondwet is immers van veel belangrijkere orde dan een televisie.
Ik neem aan dat ze nu zo slim worden om op zijn minst bij de NEE-stemmers te informeren naar de belangrijkste argumenten om tegen te stemmen en daar dan op in gaan spelen.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:34 schreef SlimShady het volgende:
wat wordt er dan nieuw en verbeterd?
ze weten toch niet op welke punten/artikels de burgers kritiek hebben?
Als iedereen dat doet, wordt het een JA en zitten de twijfelaars al helemaal met de gebakken peren. 1 zin in de grondwet waar je het niet mee eens bent zal al richting een NEE moeten leiden..quote:Op zondag 29 mei 2005 23:35 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Als je het niet zeker weet, dan kun je je beter onthouden van stemming.
Dat lijkt mij inderdaad een goed idee. Verder lijkt het mij goed om Donner buiten de discussie te houden met zijn WOIII verhalen.quote:Op zondag 29 mei 2005 23:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze nu zo slim worden om op zijn minst bij de NEE-stemmers te informeren naar de belangrijkste argumenten om tegen te stemmen en daar dan op in gaan spelen.
Ik betwijfel hetquote:Op zondag 29 mei 2005 23:37 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
(ik denk dat sommige mensen het daar niet mee eens zijn)
Begin je eerst even ergens in te verdiepen voordat je post?quote:Op zondag 29 mei 2005 23:38 schreef khawk het volgende:
Yes, Yes, Yes, Frankrijk zegt nee. En ik stem uiteraard woensdag ook NEE!
Ja, ja. Harry "Balkenende" potter. Volgens mij had je aan het begin van deze kabinetsperiode ons iets beloofd:
Minder Regels! En nu moeten wij van jou voor Meer Regels stemmen???!!!! Een Grondwet is naar mijns inziens namelijk opgebouwd uit regels.
Europese grondwet, beter voor de economie. Ja, vast omdat mijn baas dan straks een pool / bulgaar of andere oost europeaan voor 2/3 van mijn salaris op mijn plek mag plaatsen zonder veel moeite.
Europese grondwet, zodat er dan zaken geregeld kunnen worden die nu heel moeilijk gaan. Nou, das goed voor de politici, as ik eens wat meer vertrouwen in die mensen had.
De eerste zegen is binnen. Frankrijk zegt nee. Woensdag please, please Nederland ook NEE. Komt straks Duitsland nog aan de beurt?
quote:Op zondag 29 mei 2005 23:37 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Als iedereen dat doet, wordt het een JA en zitten de twijfelaars al helemaal met de gebakken peren. 1 zin in de grondwet waar je het niet mee eens bent zal al richting een NEE moeten leiden..
Dat die grondwet er uiteindelijk komt is niet raar en wat mij betreft ook niet ongewenst.quote:Op zondag 29 mei 2005 22:58 schreef golfer het volgende:
Afgang voor Chirac en alle andere campagne-voerders voor een ja-stem.
Verder betekent dit NON van de Fransen, ongeacht of Nederland Ja of Nee stemt, sowieso weer enige jaren uitstel van de Europese Grondwet, die er uiteindelijk toch onherroepelijk zal komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |