Gekozen burgemeester? Voor zoiets krijgen ze de Nederlandse grondwet al niet aangepast. De EU grondwet is nu volgens Zalm zelf al ''niet ideaal'', laat staan hoe onmogelijk het straks is om een onwensbare regel uit een 498 pagina's tellende document die iedereen anders uitlegt (nog meer bureaucratie) te schrappen of te veranderen als klein land zijnde. Dat is dan die stap voorwaarts?quote:Op zondag 29 mei 2005 01:08 schreef Keromane het volgende:
Auschwitz of niet (gave Spielberg trailer), laten we beginnen met een gekozen burgermeester. Moet geen probleem zijn.
Nee, de leeftijd vd grondwet is geschat op 40 jaar voordat hij grondig herzien gaat worden. Of dat positief zal zijn, zal nog moeten blijken.quote:Op zondag 29 mei 2005 00:50 schreef Juichtoon het volgende:
Wij zitten er voor ALTIJD aan vast.
Als ze het al hebben over geschat valt het nog maar te zien of en zo ja door welke landen de grondwet mag worden herzien. Ik vertrouw het niet.quote:Op zondag 29 mei 2005 01:48 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Nee, de leeftijd vd grondwet is geschat op 40 jaar voordat hij grondig herzien gaat worden. Of dat positief zal zijn, zal nog moeten blijken.
Ik wacht overigens niet zo lang en stem gewoon lekker NEE, net zoals iedereen dat zou moeten doen.
ik stem altijd vvd, maar zelfs ik begin nu te twijfelen. wat een stelletje eikelbijters daar zeg... er is nog geen een liberaar geweest die me kon vertellen waarom ik nu wel ja zou moeten stemmen. Jozias komt niet verder dan "het is gewoon goed voor nederland" ..quote:Op zondag 29 mei 2005 00:46 schreef Koos Voos het volgende:
Hij verweet het nee-kamp onjuiste angstbeelden bij de bevolking op te roepen over de gevolgen van een nee-stem.
Dat ' Holocaust' spotje komt toch echt uit de VVD koker![]()
Ik stem in ieder geval nooit meer VVD.
En dat is bijvoorbeeld al een goed argument om JA te stemmen, als je NEE stemt, zal er nooit wat veranderen aan de contributie, omdat elk klein klote landje dat van tafel af kan vegen met dat belachtelijke vetorecht.quote:Op zondag 29 mei 2005 02:10 schreef deepthroat het volgende:
[..]
het enige wat mij tot een ja zou kunnen krijgen is dat we minstens 5 jaar geen contributie meer zouden hoeven te betalen zodat ik aan het eind van de maand ook nog eens een keertje wat geld kan overhouden.
lulkoek, ik ben goed ingelicht en ik stem NEE.quote:Op zondag 29 mei 2005 02:34 schreef Sakura het volgende:
[..]
Een goed ingelicht persoon stemt per definitie JA
Uhm vast wel....quote:Op zondag 29 mei 2005 05:35 schreef Vampier het volgende:
Tiesemans ooit van alineas gehoord?
Wat lul je nu man... het is hier 22:22quote:Op zondag 29 mei 2005 05:53 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Uhm vast wel....
Doch in tegenstelling tot Vampier heb ik wel slaapie slaapie nodig.
Dus ff "uitpoepen" die gedachte vond ik zeker van toepassing bij deze.
ja dus wat moeten we er dan mee ?, als de kern van je wetgeving al niet ideaal is wat word de rest van de wetgeving dan ?quote:Vice-premier Zalm noemde die grondwet 'niet ideaal'
Omroep drenthe zend die spot anders gewoon uit.quote:Op zondag 29 mei 2005 08:01 schreef Balthar het volgende:
Dat hele gedoe met die Holocaustspot. Goed ze bedachten zich net op tijd.
En vertel ons, het "domme volk", dan eens waarom jij voor de grondwet bent.quote:Op zondag 29 mei 2005 09:37 schreef -chImp- het volgende:
Als ik kijk naar alle mensen om me heen dan hebben alle NEE-stemmers geen inzicht gehad in de grondwet zelf. Deze mensen wilde ik graag klassificeren onder de woorden "dom volk", "vmbo-tuig" of "onwaardige schepsels", maar dat even terzijde. Het enige wat ik altijd hoor is "jaaaa! maar ze zeggen ook niet waarom je wel moet stemmen!". NOU EN. Ik heb ook nog geen enkel argument gehoord die mij kan vertellen waarom ik nee zou moeten stemmen, en de argumenten die ik wél gehoord heb hebben geen fundament, aangezien het niet eens in de grondwet zelf staat.
Whine.
Of je doet eens je best om je te verdiepen in de tegenargumenten en beperkt je je niet tot wat dom geschreeuw en jouw arrogante reactie daarop. Ik denk dat jij geen goede tegenargumenten leest omdat je niet op plekken komt waar men die goede tegenargumenten ventileert. Dat ligt dus aan jou en aan niemand anders.quote:Op zondag 29 mei 2005 09:37 schreef -chImp- het volgende:
Als ik kijk naar alle mensen om me heen dan hebben alle NEE-stemmers geen inzicht gehad in de grondwet zelf. Deze mensen wilde ik graag klassificeren onder de woorden "dom volk", "vmbo-tuig" of "onwaardige schepsels", maar dat even terzijde. Het enige wat ik altijd hoor is "jaaaa! maar ze zeggen ook niet waarom je wel moet stemmen!". NOU EN. Ik heb ook nog geen enkel argument gehoord die mij kan vertellen waarom ik nee zou moeten stemmen, en de argumenten die ik wél gehoord heb hebben geen fundament, aangezien het niet eens in de grondwet zelf staat.
Whine.
Dat is wel een héél erg discriminerende uitspraak die je hier doet.... Je zegt dus eigenlijk dat mensen die NEE gaan stemmen dom zijn....quote:Op zondag 29 mei 2005 09:37 schreef -chImp- het volgende:
Als ik kijk naar alle mensen om me heen dan hebben alle NEE-stemmers geen inzicht gehad in de grondwet zelf. Deze mensen wilde ik graag klassificeren onder de woorden "dom volk", "vmbo-tuig" of "onwaardige schepsels", maar dat even terzijde.
Hear hear!!quote:Op zondag 29 mei 2005 09:57 schreef Croga het volgende:
[..]
Dat is wel een héél erg discriminerende uitspraak die je hier doet.... Je zegt dus eigenlijk dat mensen die NEE gaan stemmen dom zijn....
Daarnaast is het ook nog eens simpelweg niet waar. De "Nee stemmers" komen uit alle lagen van de bevolking. Van rechters tot lopende-band werkers. Van consultants tot secretaresses. Van Directeuren tot midden kader. Je eigen classificatie gaat dus simpelweg niet op.
Waarom NEE stemmen? Omdat we inderdaad nog helemaal geen inzicht gehad hebben in de grondwet. We hebben van "onze regering" een vodje van 30 paginas gekregen, waarin taal staat die de gemiddelde nederlander niet kan begrijpen. Daarnaast is het een "uittreksel". Een uittreksel van 30 paginas vind ik persoonlijk een grof falen. Vervolgens zijn belangrijke passages uit de volledige versie niet meegenomen, en dus ook niet uitgelegd. Als laatste blijkt uit het uittreksel vooral dat er een enorme bureaucratische machine nodig gaat zijn om alles wat er in staat uit te kunnen voeren. Dat is an sich al reden genoeg voor mij om tegen te stemmen. Nederland zou niet het enige land zijn wat meer moet gaan betalen, naar schatting zou de totale bijdrage aan de EU met zo'n 15 a 25% omhoog moeten om alleen de bureaucratie die het extra met zich mee brengt te bekostigen (zoals het feit dat iedere overheids instelling in staat moet zijn brieven in ieder van de 23 officiele EU talen te beantwoorden in diezelfde taal..... Wel eens bij het UWV een brief in het Pools neergelegd?)
Er is geen reden aangegeven om JA te stemmen. Waarom zou je een bestaande situatie gaan veranderen (veranderen kost altijd geld) als er geen verbetering door te verwachten is?
Persoonlijk ben ik een globalist. Ik zou het liefst zien dat er één set regels en wetten is voor heel de wereld. Op die manier ben je namelijk in één klap af van alle economische en/of politieke migratie en garandeer je dus het behoud van cultuur. Een verenigd europa zou een goede stap in de richting zijn. Echter niet op de manier waarop het nu gedaan wordt: Met dreigementen, onduidelijkheden, onzekerheden en achterkamertjes politiek. Dan liever helemaal niet....
De heer Zalm zegt zelf dat het misschien geen ideale grondwet is, maar het is wel een verbetering. Deze grondwet is de eerste stap die we moeten zetten om bij het eindpunt te komen, namelijk een federatie genaamd Europa.quote:
Natuurljik...elke twee jaar zal deze grondwet geevalueerd gaan worden en zullen er aanpassingen gedaan worden. En wie heeft er eigenlijk behoefte een een fedaratie Europa? Waarom zouden we daar behoefte aan moeten hebben?quote:Op zondag 29 mei 2005 10:17 schreef -chImp- het volgende:
[..]
De heer Zalm zegt zelf dat het misschien geen ideale grondwet is, maar het is wel een verbetering. Deze grondwet is de eerste stap die we moeten zetten om bij het eindpunt te komen, namelijk een federatie genaamd Europa.
Bron?quote:Op zondag 29 mei 2005 09:57 schreef Croga het volgende:
Daarnaast is het ook nog eens simpelweg niet waar. De "Nee stemmers" komen uit alle lagen van de bevolking. Van rechters tot lopende-band werkers. Van consultants tot secretaresses. Van Directeuren tot midden kader. Je eigen classificatie gaat dus simpelweg niet op.
Volgens mij telt de samenvatting maar 20 pagina's. Bovendien spreek je jezelf nu tegen. Aan de ene kant vind je de samenvatting te lang en te ingewikkeld, aan de andere kant zeg je dat er zaken zijn weggelaten. Dat is niet met elkaar verenigbaar.quote:Waarom NEE stemmen? Omdat we inderdaad nog helemaal geen inzicht gehad hebben in de grondwet. We hebben van "onze regering" een vodje van 30 paginas gekregen, waarin taal staat die de gemiddelde nederlander niet kan begrijpen. Daarnaast is het een "uittreksel". Een uittreksel van 30 paginas vind ik persoonlijk een grof falen. Vervolgens zijn belangrijke passages uit de volledige versie niet meegenomen, en dus ook niet uitgelegd.
Onjuist. Ten eerste zijn er 21 officiële talen vastgelegd in de grondwet en ten tweede gaat het niet om overheidsinstellingen maar om de instellingen van de EU.quote:Als laatste blijkt uit het uittreksel vooral dat er een enorme bureaucratische machine nodig gaat zijn om alles wat er in staat uit te kunnen voeren. Dat is an sich al reden genoeg voor mij om tegen te stemmen. Nederland zou niet het enige land zijn wat meer moet gaan betalen, naar schatting zou de totale bijdrage aan de EU met zo'n 15 a 25% omhoog moeten om alleen de bureaucratie die het extra met zich mee brengt te bekostigen (zoals het feit dat iedere overheids instelling in staat moet zijn brieven in ieder van de 23 officiele EU talen te beantwoorden in diezelfde taal..... Wel eens bij het UWV een brief in het Pools neergelegd?)
Er zijn genoeg redenen genoemd om 'ja' te stemmen, maar waarschijnlijk zijn dat voor jou geen redenen om 'ja' te stemmen.quote:Er is geen reden aangegeven om JA te stemmen. Waarom zou je een bestaande situatie gaan veranderen (veranderen kost altijd geld) als er geen verbetering door te verwachten is?
Ik zag laatst een webpagina met ondertekening door een 100-tal wetenschappers die menen dat het NEE moet zijn. Moet even zoeken of ik die kan vinden.quote:Op zondag 29 mei 2005 11:05 schreef NewOrder het volgende:
Bron?
Uit een recent TNS-NIPO onderzoek blijkt dat vooral hogeropgeleiden 'ja' stemmen en dat middelbaar- en lager opgeleiden 'nee' stemmen. Er is dus weldegelijk een onderscheid te maken. Dit rechtvaardigt overigens niet het over één kam scheren van de hele groep nee-stemmers door te beweren dat ze dom zijn.
NIPO zit er helaas wel eens langs: de gemiddelde doelgroep die ze gebruiken bevat niet wetenschappers van Uni's maar doorsnee Nederlanders. En hoewel ik HEAO heb gedaan en dus door hun als hoger opgeleid wordt gezien ben ik geen wetenschapper.quote:Overigens ben ik groot voorstander van de toetreding van Turkije. Terwijl Giscard d'Estaing groot voorstander is van dit Ontwerp en tegenstander van de toetreding van Turkije, ligt het bij mij juist andersom. De toetreding van Turkije kan het beste beoordeeld worden binnen de context van een economisch beleid dat weer zorgt voor volledige werkgelegenheid - anders raken economie en politiek nodeloos vermengd.
Bron? Ikzelf ben Consultant en ga Nee stemmen. Mijn oom is rechter aan het hof in Amsterdam en gaat Nee stemmen. Nagenoeg ons hele kantoor gaat Nee stemmen. Het NIPO kan zeggen wat ze willen, maar de praktijk zegt anders.....quote:Op zondag 29 mei 2005 11:05 schreef NewOrder het volgende:
Bron?
Hoezo is dat niet verenigbaar? Het document is niet compleet, en wat er in staat wordt door de helft van de lezers niet begrepen. Wat is daar "niet verenigbaar" aan?quote:Volgens mij telt de samenvatting maar 20 pagina's. Bovendien spreek je jezelf nu tegen. Aan de ene kant vind je de samenvatting te lang en te ingewikkeld, aan de andere kant zeg je dat er zaken zijn weggelaten. Dat is niet met elkaar verenigbaar.
En het UWV is geen instelling van de EU? Als Europa één is, zijn alle instellingen die overheidsgebonden zijn "instellingen van de EU".quote:Onjuist. Ten eerste zijn er 21 officiële talen vastgelegd in de grondwet en ten tweede gaat het niet om overheidsinstellingen maar om de instellingen van de EU.
Waarom kan niemand die dan naar buiten brengen? Zoals al gezegd: Als een Ja-voorstander op TV komt is het enige wat hij kan zeggen "Omdat dat beter is". De enige andere argumenten zijn allemaal tegen een nee-stem, maar nergens wordt duidelijk waarom er dan Ja gestemd zou moeten worden. Het is net de VS. De presidents-kandidaten kunnen daar alleen maar vertellen hoe slecht het zou zijn om op de ander te stemmen, nooit hoor je waarom het goed zou zijn om te stemmen.quote:Er zijn genoeg redenen genoemd om 'ja' te stemmen, maar waarschijnlijk zijn dat voor jou geen redenen om 'ja' te stemmen.
Jij vindt het dus prima om in een soort federatie te wonen waar de wetten worden voorgeschreven door onverkiesbare mensen? De EU gaat geen parlementaire democratie worden in dit voorstel. Je vindt het prima dat je stem als Nederlander minder waard is dan de stem van bijv. een Duitser of een Maltezer? Dan moet je inderdaad JA gaan stemmen.quote:Op zondag 29 mei 2005 09:37 schreef -chImp- het volgende:
Whine.
Dat is wel een erg subjectieve visie. NIPO geeft een weergave op basis van een steekproef, dat wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn.quote:Op zondag 29 mei 2005 12:52 schreef Croga het volgende:
Bron? Ikzelf ben Consultant en ga Nee stemmen. Mijn oom is rechter aan het hof in Amsterdam en gaat Nee stemmen. Nagenoeg ons hele kantoor gaat Nee stemmen. Het NIPO kan zeggen wat ze willen, maar de praktijk zegt anders.....
Voor een samenvatting dekt de tekst de lading. Er zullen echter altijd mensen zijn die vinden dat er iets bij had gemoeten. Als je al die meningen bij elkaar optelt heb je de complete tekst van de grondwet bijeen.quote:Hoezo is dat niet verenigbaar? Het document is niet compleet, en wat er in staat wordt door de helft van de lezers niet begrepen. Wat is daar "niet verenigbaar" aan?
Zo 'één' wordt Europa niet. Het gaat om de instellingen van de EU zoals vermeld in titel IV van deel I van de grondwet.quote:En het UWV is geen instelling van de EU? Als Europa één is, zijn alle instellingen die overheidsgebonden zijn "instellingen van de EU".
Er zijn voldoende websites van zowel voor- als tegenstander waar weldegelijk een onderbouwing van de standpunten wordt gegeven. Wat tv betreft ben ik nogal selectief en heb zodoende nog maar weinig gezien van het referendum. Daar kan ik dus geen oordeel over vellen.quote:Waarom kan niemand die dan naar buiten brengen? Zoals al gezegd: Als een Ja-voorstander op TV komt is het enige wat hij kan zeggen "Omdat dat beter is". De enige andere argumenten zijn allemaal tegen een nee-stem, maar nergens wordt duidelijk waarom er dan Ja gestemd zou moeten worden. Het is net de VS. De presidents-kandidaten kunnen daar alleen maar vertellen hoe slecht het zou zijn om op de ander te stemmen, nooit hoor je waarom het goed zou zijn om te stemmen.
De grondwet is het middel dat na ruim 2 jaar onderhandelen tot stand is gekomen. Als we nu zeggen dat we daar niet klaar voor zijn is dat op zijn zachts gezegd ongeloofwaardig.quote:En die redenatie gaat hier niet op. Alle argumenten om geen nee te stemmen zijn onzinnig omdat Status-quo behouden blijft. En mischien is de status-quo voor verbetering vatbaar, maar de europeesche grondwet is niet het middel om die verbetering door te voeren. Eerst moet het in den landen maar eens op orde komen, daarna zullen we nog wel eens kijken of we het samen nog beter kunnen maken....
Dus het volk is het hele proces op de hoogte gehouden van wat er besloten werd? Nee, dat kreeg een flutfolder met een flutselectie door de bus gefrommeld die ook nog eens onleesbaar was en dat 3 weken voor het referendum. Dat kan ik niet klaar noemen...eerder een zeer grove fout en minachting van de regering die blijkens de paniekverhalen en arrogante uitspraken totaal niet weet te communiceren met het volk.quote:Op zondag 29 mei 2005 17:19 schreef NewOrder het volgende:
De grondwet is het middel dat na ruim 2 jaar onderhandelen tot stand is gekomen. Als we nu zeggen dat we daar niet klaar voor zijn is dat op zijn zachts gezegd ongeloofwaardig.
Goh... dat wij het nog eens eens zouden zijn...quote:Op zondag 29 mei 2005 00:46 schreef Koos Voos het volgende:
Hij verweet het nee-kamp onjuiste angstbeelden bij de bevolking op te roepen over de gevolgen van een nee-stem.
Dat ' Holocaust' spotje komt toch echt uit de VVD koker![]()
Ik stem in ieder geval nooit meer VVD.
Zalm is een schoolvoorbeeld van een politicus die te lang aan het bewind zit. Zeker als het om Europa gaat is Zalm doof en blind tegelijk, want het is zijn stokpaardje. Meneer trekt nu dan ook alles uit de kast om net te doen alsof Nederland één of andere machtige supernatie in Europa is. Over dat we zo veel inwoners hebben, en dat we zo vermogend zijn. Maar als puntje bij paaltje komt, heeft Nederland helemaal niks in de melk te brokkelen en kan een land als Duitsland rustig de Europese begrotingsregels met voeten treden. Zalm werd recht in z'n gezicht uitgelachen, aaar ja... zoals al gezegd: Zalm is blind en doof tegelijkquote:Op maandag 30 mei 2005 09:54 schreef marcb1974 het volgende:
Sorry hoor, maar volgens mij is Zalm volledig alle contact met Nederland kwijt. Tijd om hem eens goed te laten onderzoeken, want dit kan toch niet langer zo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |