quote:Afslankpil schokt babybrein
Een antirook- en antivreetpil die volgend jaar op de markt komt, moet uit handen blijven van zwangere vrouwen. Rimonabant kan epileptische aanvallen bij de ongeboren baby opwekken, leiden Franse en Hongaarse neurowetenschappers af uit onderzoek bij jonge ratjes.
Je mag tegenwoordig bijna niets meer als zwangere vrouw. Alcohol is taboe, roken blijkt nog schadelijker dan al werd aangenomen. En stresshormonen kunnen het ongeboren kind een slechte start geven, dus wind je vooral niet op over al die beperkingen. Het zal niemand verbazen dat ook blowen, het roken van cannabis, in het lijstje van ongeoorloofde activiteiten staat.
Kinderen van cannabisgebruikers hebben vaak een lichte geestelijke achterstand. Wat is er misgegaan bij hun hersenontwikkeling? Dat wordt langzaam duidelijker. Op de website van het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences staat deze week een artikel dat daar een steentje aan bijdraagt. Bovendien toont het een mogelijk gevaar van 'rimonabant', een afslank- en antirookpil die volgend jaar op de markt moet komen.
Rimonabant is ontwikkeld nadat was ontdekt hoe het komt dat veel mensen van blowen een sterk hongergevoel krijgen. Zogenaamde cannabinoïdreceptoren in de hersenen reageren op de stof THC en dat levert een hongersignaal op. Rimonabant zet juist een rem op die cannabinoïdreceptoren, waardoor de trek in eten vermindert. De trek in een sigaret of een glas whisky trouwens ook, bleek bij praktijkproeven.
Natuurlijk zitten die receptoren niet in het brein om ons gevoelig te maken voor cannabis en pillen. Hun echte taak is te reageren op de zogenaamde endocannabinoïden, signaalstoffen die in de hersenen zelf worden aangemaakt. Zouden die signaalstoffen ook in de vroege ontwikkeling al een rol spelen, vroegen Christophe Bernard en een vijftal collega's uit Frankrijk en Hongarije zich af. En zo ja, raakt het evenwicht dan verstoord bij cannabisgebruik of het slikken van rimonabant?
Ze onderzochten de invloed die de cannabinoïdreceptoren hebben op de ontwikkeling van de hersenen bij pasgeboren ratjes. Die worden naakt, blind en hulpeloos geboren. Mensenbaby's hebben in dat stadium nog een tijdje in de baarmoeder tegoed. Wetenschappers nemen daarom vaak aan dat ratjes in de eerste week na de geboorte goed te vergelijken zijn met ongeboren baby's in de laatste maanden van de zwangerschap.
Het waren niet bepaald prettige proeven voor de diertjes. Er waren experimenten met plakjes hersenen van jonge ratjes, maar ook met levende ratjes die elektroden in hun hersenen geïmplanteerd kregen. Uit die proeven bleek dat de cannabinoïdreceptoren inderdaad aanwezig zijn op bepaalde plekken in het jonge rattenbrein, en dat ze invloed hebben op de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen.
De prikkeloverdracht raakte verstoord wanneer de cannabinoïdreceptoren werden gestimuleerd of geremd. Een injectie met cannabisachtige stoffen legde de activiteit lam, terwijl een spuitje met het actieve bestanddeel uit rimonabant bij de ratjes resulteerde in epilepsieverschijnselen. En dat is relevant, schrijven de onderzoekers. Zowel cannabisgebruik als het slikken van zogenaamde cannabinoïdreceptor-antagonisten, waar rimonabant onder valt, verstoren het evenwicht in de jonge hersenen en beïnvloeden daardoor de ontwikkeling van de netwerkstructuur.
De resultaten steunen dus niet alleen het idee dat blowen tijdens de zwangerschap hersenproblemen bij de baby kan opleveren, maar wijst ook op een gevaar van een pil die nog niet eens op de markt is. Rimonabant kan je straks helpen bij het stoppen met roken of drinken, maar je moet er wel op tijd bij zijn. Wie al zwanger is, zal het van pure wilskracht moeten hebben.
C. Bernard, H. Gozlan, M. Milh, Y.M. Morozov, T.F. Freud en Y. Ben-Ari: "Altering cannabinoid signaling during development disrupts neuronal activity", PNAS Early Edition, 13 juni 2005
quote:Het tegendeel blijkt waar te zijn. Uit onderzoek blijkt dat mensen die dieet cola drinken geen gewicht verliezen, maar juist in gewicht aankomen (wetenschappelijke bijeenkomst van de American Diabetes Association, San Diego juni 2005). De resultaten uit een onderzoek met 1550 Amerikanen zijn verbluffend. De kans om in de loop van 6 jaar overgewicht te ontwikkelen was 32,8% bij gebruik van één tot twee blikjes gewone cola, maar bij gebruik van de zelfde hoeveelheid dieet Cola bleek de kans op overgewicht 54,6%. Ligt het aan de dieet cola? Niemand kent het antwoord. Het kan ook wel zijn dat mensen die merken dat ze te zwaar zijn op dieet cola overgaan. Dat vertekent het beeld behoorlijk.
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:42 schreef Isabeau het volgende:
Ik kom er nu pas achter dat ik als student toegang heb tot een handvol tijdschriften over overgewicht en zo..Gratis artikelen lezen.
ow? okquote:Op maandag 20 juni 2005 10:17 schreef teigan het volgende:
marchien Volgens mij nemen we meestal de negatieve updates niet mee, blijven we meestal toch van het positieve uitgaan....
Juist daarom had ik hem niet meegenomen, omdat dat doorgaans niet gedaan wordt. Ik kan het aanpassen als je wiltquote:Op maandag 20 juni 2005 09:04 schreef marchien het volgende:
Ik ben niet mee-ge-update
Niet zo heel dramatisch was een negatieve update, maar toch
Ik ben dat boekje nog niet tegengekomen in de winkel. Wat is de methode van dat boekje?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 06:18 schreef Stout het volgende: oja, ik lijn met het boekje van Sonja Bakker
Ja maar 2 kilo spieren op 2,5 week?! Dat geloof ik toch ook niet. Vanochtend echt heel verdrietig toen ik op de weegstaal stond. Je gaat gewoon twijfelen of je nog aan sport moet doen, op deze manier... *zucht*quote:Op woensdag 22 juni 2005 09:03 schreef Sjeen het volgende:
voor Droeke... Is het misschien zo dat je nu vet verliest en spieren kweekt? Spieren zijn toch zwaarder dan vet dacht ik. Dan val je dus niet af, maar je geeft wel je lichaam en conditie een megaboost...
quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:05 schreef Maeghan het volgende:
Ik ga jullie aan het huilen maken:
Maeghan (1m67) (30,5) was 93,6 kg, weegt nu 85 kg en wil graag 65 kg wegen –8,6
Gegeten van de week: twee dozen merci, twee satebroodjes, anderhalve liter cola, vijf bolletjes haagen-dasz, twee c1000 chocoladeijsjes, vijf blikjes cassis, twee sinassplitten, vier croissants, twee ham-kaas croissants, een doos lily o'briens bonbons, vijf wodkamixen, en daarnaast mijn gewone eten. Niet gesport, en echt niet weinig gedronken.
Nieuw regeltje:
Maeghan (1m67) (30,2) was 93,6 kg, weegt nu 84.1 kg en wil graag 65 kg wegen –9.5
uh ik zou toch wat minder euforisch zijn Maegan. Ze zeggen bij de WW wel eens "god straft direct, de WW een week later". Het kan best zijn dat je volgende week dus een kloteresultaat hebtquote:Op woensdag 22 juni 2005 19:26 schreef Maeghan het volgende:
Nee ik zou het ook niemand aanraden of zo, maar op de een of andere manier kom ik dus al zeker een maand niet meer aan, wat ik ook eet. Ik vind het wel verdacht, maar zolang ik verder geen schrikbarende verschijnselen krijg hoor je mij niet klagen =P
M'n moeder zat net te roepen dat het vast allemaal vocht was. Lekker boeiend =P Er staat toch 84, of niet? =P
quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:21 schreef octopussy het volgende:
"god straft direct, de WW een week later"
Lichte pillen zijn OK, nuvaring is fantastischquote:Op donderdag 23 juni 2005 11:42 schreef Isabeau het volgende:
Och, octopussy, ik heb net chocolademouse op(en ben al een maand of 2-3 niet aangekomen of afgevallen en niet op oude gewicht terug).
Ik ga trouwens overstappen op een veel lichtere pil (dat scheelt bij mij zo'n 3 kilo aan vocht). Even ter motivatie en dan eens kijken of ik de draad toch weer op kan pakken. Ow, octopussy, doe jij iets speciaals het weekend van 2-3 juli?
Bij mij was ook een stuk wortel achtergebleven, maar hij is net zolang gaan snijden tot het was gevonden. Als ze het niet hebben gevonden dan heb je kans dat het gaat rottenquote:Op donderdag 23 juni 2005 13:19 schreef teigan het volgende:
ik kan ook ff niet eten, mijn verstandskies is weg....
Er is nog een stukje wortel blijven zitten, die is afgebroken, en ze konden hem niet meer vinden..
Maar het bloed nu nog wel steeds, en om half 12 was ik al klaar met die behandeling..
hoort dat zo?(sorry dat het offtopic is)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |