abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27410187
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 15:33 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Je ziet het altijd he, kijk eens wat een 'service' de belastingdienst, de burgerlijke stand, de NS, de gemeentelijke vervoerbedrijven etc leveren.

En al helemaal een IND waar geen alternatief voor is en waar je tot verplicht bent.
Mijn ervaringen met de belastingdienst, de burgerlijke stand, de NS en het gemeentelijke OV zijn over het algemeen positief (m.u.v. de belastingtelefoon, dat is werkelijk een zooitje a la IND), verder is het uiteraard geen excuus voor de inmense puinhoop bij de IND en het is zeker geen verzachtende omstandigheid voor Verdonk dat haar collega ministers er op hun ministeries soms ook een puinhoop van maken.
pi_27410282
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:11 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Mijn ervaringen met de belastingdienst, de burgerlijke stand, de NS en het gemeentelijke OV zijn over het algemeen positief (m.u.v. de belastingtelefoon, dat is werkelijk een zooitje a la IND), verder is het uiteraard geen excuus voor de inmense puinhoop bij de IND en het is zeker geen verzachtende omstandigheid voor Verdonk dat haar collega ministers er op hun ministeries soms ook een puinhoop van maken.
Ik bedoelde het ook niet als excuus, maar als opmerking die wel relevant is.
Yeah baby Yeah!
pi_27410482
Dat er niets is verandert de afgelopen tijd blijkt wel uit het volgende artikel van een jaar geleden:

'Negatieve geest overheerst bij IND'


DEN HAAG - Advocaten en andere deskundigen menen dat een negatievere geest is gaan heersen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND. De dienst is de afgelopen jaren verworden tot "een beschikkingenfabriek, die targets moet halen." IND-medewerkers zijn slecht op de hoogte van eigen procedures en gaan niet bereidwillig met dossiers om. Ze zijn niet te bereiken en bovendien trekt de IND zich regelmatig niets van rechterlijke uitspraken aan. Het aantal klachten stijgt explosief.

Een en ander kwam maandag naar voren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, die de fracties over het functioneren van de IND hielden. Advocaten stelden dat uitspraken van de rechter die in het voordeel van de asielzoeker uitpakken, vaak leiden tot nieuwe tegenwerking van de IND. Daardoor duren asielprocedures soms jaren langer dan nodig is. Het gaat volgens hen zeker niet om incidenten.

Volgens advocate mr. G. Later zoekt de dienst naar tegenstrijdigheden of voert het vonnis niet direct of op een andere manier uit. Zo besliste de rechter in Breda dat een Iraanse cliënt van Later recht had op een verblijfsvergunning vanaf 1999. De IND gaf daarop de cliënt een status vanaf 2003, wat nadelen voor de naturalisatie oplevert. Daar wordt nu hoger beroep over gevoerd."

Bron: De Telegraaf
  vrijdag 27 mei 2005 @ 16:28:25 #54
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27410752
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:20 schreef Vhiper het volgende:
Dat er niets is verandert de afgelopen tijd blijkt wel uit het volgende artikel van een jaar geleden:

'Negatieve geest overheerst bij IND'


DEN HAAG - Advocaten en andere deskundigen menen dat een negatievere geest is gaan heersen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND. De dienst is de afgelopen jaren verworden tot "een beschikkingenfabriek, die targets moet halen." IND-medewerkers zijn slecht op de hoogte van eigen procedures en gaan niet bereidwillig met dossiers om. Ze zijn niet te bereiken en bovendien trekt de IND zich regelmatig niets van rechterlijke uitspraken aan. Het aantal klachten stijgt explosief.

Een en ander kwam maandag naar voren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, die de fracties over het functioneren van de IND hielden. Advocaten stelden dat uitspraken van de rechter die in het voordeel van de asielzoeker uitpakken, vaak leiden tot nieuwe tegenwerking van de IND. Daardoor duren asielprocedures soms jaren langer dan nodig is. Het gaat volgens hen zeker niet om incidenten.

Volgens advocate mr. G. Later zoekt de dienst naar tegenstrijdigheden of voert het vonnis niet direct of op een andere manier uit. Zo besliste de rechter in Breda dat een Iraanse cliënt van Later recht had op een verblijfsvergunning vanaf 1999. De IND gaf daarop de cliënt een status vanaf 2003, wat nadelen voor de naturalisatie oplevert. Daar wordt nu hoger beroep over gevoerd."

Bron: De Telegraaf
het verdient geen schoonheidsprijs en er zal idd alles op alles gezet moeten worden om de vernieuwingen (waar ik het dan wel weer mee eens ben, beleidsmatig dus) snel tot een geolied apparaat te maken.
te vroeg uit de school klappen door het openbaarte maken kan averechts werken en zal de procedure zeker niet sneller laten verlopen.
tuurlijk is het vervelend omdat het hier direct om mensen gaat en niet om geld zoals de aanleg van een carpoolstrook bijvoorbeeld.

ot: wel jammer dat sch er niet is. nu vind ik je zo eenzaam... maar wel dapper en genuanceerder. je leest ook ineens veel beter. maar dat dus terzijde.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27410761
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:20 schreef Vhiper het volgende:
Dat er niets is verandert de afgelopen tijd blijkt wel uit het volgende artikel van een jaar geleden:

'Negatieve geest overheerst bij IND'


DEN HAAG - Advocaten en andere deskundigen menen dat een negatievere geest is gaan heersen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND. De dienst is de afgelopen jaren verworden tot "een beschikkingenfabriek, die targets moet halen." IND-medewerkers zijn slecht op de hoogte van eigen procedures en gaan niet bereidwillig met dossiers om. Ze zijn niet te bereiken en bovendien trekt de IND zich regelmatig niets van rechterlijke uitspraken aan. Het aantal klachten stijgt explosief.

Een en ander kwam maandag naar voren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, die de fracties over het functioneren van de IND hielden. Advocaten stelden dat uitspraken van de rechter die in het voordeel van de asielzoeker uitpakken, vaak leiden tot nieuwe tegenwerking van de IND. Daardoor duren asielprocedures soms jaren langer dan nodig is. Het gaat volgens hen zeker niet om incidenten.

Volgens advocate mr. G. Later zoekt de dienst naar tegenstrijdigheden of voert het vonnis niet direct of op een andere manier uit. Zo besliste de rechter in Breda dat een Iraanse cliënt van Later recht had op een verblijfsvergunning vanaf 1999. De IND gaf daarop de cliënt een status vanaf 2003, wat nadelen voor de naturalisatie oplevert. Daar wordt nu hoger beroep over gevoerd."

Bron: De Telegraaf
Je zet steeds meer vragen bij de verantwoordelijkheid van ambtenaren he.....

Hoeveel mensen werken er eigenlijk?
Yeah baby Yeah!
pi_27410839
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:20 schreef Vhiper het volgende:
Dat er niets is verandert de afgelopen tijd blijkt wel uit het volgende artikel van een jaar geleden:

'Negatieve geest overheerst bij IND'


DEN HAAG - Advocaten en andere deskundigen menen dat een negatievere geest is gaan heersen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND. De dienst is de afgelopen jaren verworden tot "een beschikkingenfabriek, die targets moet halen." IND-medewerkers zijn slecht op de hoogte van eigen procedures en gaan niet bereidwillig met dossiers om. Ze zijn niet te bereiken en bovendien trekt de IND zich regelmatig niets van rechterlijke uitspraken aan. Het aantal klachten stijgt explosief.

Een en ander kwam maandag naar voren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, die de fracties over het functioneren van de IND hielden. Advocaten stelden dat uitspraken van de rechter die in het voordeel van de asielzoeker uitpakken, vaak leiden tot nieuwe tegenwerking van de IND. Daardoor duren asielprocedures soms jaren langer dan nodig is. Het gaat volgens hen zeker niet om incidenten.

Volgens advocate mr. G. Later zoekt de dienst naar tegenstrijdigheden of voert het vonnis niet direct of op een andere manier uit. Zo besliste de rechter in Breda dat een Iraanse cliënt van Later recht had op een verblijfsvergunning vanaf 1999. De IND gaf daarop de cliënt een status vanaf 2003, wat nadelen voor de naturalisatie oplevert. Daar wordt nu hoger beroep over gevoerd."

Bron: De Telegraaf
En dan hebben veel mensen er een handje van om de zeggen dat het de eigen schuld is van de asielzoekers als hun procedure zo lang duurt. "Hadden ze maar niet tegen beter weten in door moeten gaan." Maar dat de IND dit ook doet, daar zul je ze nooit over horen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_27410939
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:30 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

En dan hebben veel mensen er een handje van om de zeggen dat het de eigen schuld is van de asielzoekers als hun procedure zo lang duurt. "Hadden ze maar niet tegen beter weten in door moeten gaan." Maar dat de IND dit ook doet, daar zul je ze nooit over horen.
a) is er natuurlijk wel wat voor te zeggen als iemand twee keer in beroep gaat
b) vind ik het onsterfelijk belachelijk dat er geen uitkomst is binnen een termijn van 2 maanden per geval.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 27 mei 2005 @ 16:36:13 #58
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27411053
c) om de gang van zaken die al járen aan de hand is bij ind nu op het bordje van verdonk te leggen is ook niet kies. de erfenis zal toch echt eerst opgelost moeten worden.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 28 mei 2005 @ 17:59:36 #59
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_27434846
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 09:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Hmmm, ik vraag me ook af wat je zou moeten doen om zoiets in te zien. Zou je als burger een aanvraag in kunnen dienen? Of als medewerker van Vluchtelingenwerk oid?
Openheid van Bestuur?
pi_27502960
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:28 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

het verdient geen schoonheidsprijs en er zal idd alles op alles gezet moeten worden om de vernieuwingen (waar ik het dan wel weer mee eens ben, beleidsmatig dus) snel tot een geolied apparaat te maken.
te vroeg uit de school klappen door het openbaarte maken kan averechts werken en zal de procedure zeker niet sneller laten verlopen.
tuurlijk is het vervelend omdat het hier direct om mensen gaat en niet om geld zoals de aanleg van een carpoolstrook bijvoorbeeld.
Ben blij dat je in ieder geval met me eens bent, dat het compleet misgaat bij de IND Nu de kamer nog, zodat ze Verdonk eens een schop onder haar reet geven, zodat ze er eens wat aan gaat doen.
quote:
ot: wel jammer dat sch er niet is. nu vind ik je zo eenzaam... maar wel dapper en genuanceerder. je leest ook ineens veel beter. maar dat dus terzijde.
Met mij geen medelijden hoor

Ik draag gewoon mijn mening uit (Die overigens ook niet altijd dezelfde is als die van SCH)
pi_27503484
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:28 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Je zet steeds meer vragen bij de verantwoordelijkheid van ambtenaren he.....

Hoeveel mensen werken er eigenlijk?
3.500 man die ieder jaar gemiddeld zo'n 25 aanvragen moeten afwerken (Zijnde zo'n 90.000 migranten per jaar) en blijkbaar is dat te veel werk voor ze
pi_27503517
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:36 schreef zoalshetis het volgende:
c) om de gang van zaken die al járen aan de hand is bij ind nu op het bordje van verdonk te leggen is ook niet kies. de erfenis zal toch echt eerst opgelost moeten worden.
Verdonk is nu de verantwoordelijke minister. Het is haar taak het op te lossen, dat wist ze toen ze eraan begon.
pi_27503980
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:26 schreef Vhiper het volgende:

[..]

3.500 man die ieder jaar gemiddeld zo'n 25 aanvragen moeten afwerken (Zijnde zo'n 90.000 migranten per jaar) en blijkbaar is dat te veel werk voor ze
Ik heb geen inzicht in het begin- en eindstation en de verwerkingsprocessen ertussen. Dus of 25 aanvragen (2 per maand) te doen is ja of nee kan ik niet beoordelen.
Hoewel ik vind dat mocht een asielzoeker in het begin van de riedel al leugen op leugen stapelen, zijn dossier op een lager pitje mag en een bijzondere verklaring mag afleggen van het hoe en waarom, anders wordt het proces vroegtijdig beëindigd en wordt hij/zij teruggezonden.
Yeah baby Yeah!
pi_27504010
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:27 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Verdonk is nu de verantwoordelijke minister. Het is haar taak het op te lossen, dat wist ze toen ze eraan begon.
Maar als je Verdonk hierom dus de laan uit stuurt zul je geen opvolger kunnen vinden die die functie namens een partij wil bekleden.
Yeah baby Yeah!
pi_27504330
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:43 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ik heb geen inzicht in het begin- en eindstation en de verwerkingsprocessen ertussen. Dus of 25 aanvragen (2 per maand) te doen is ja of nee kan ik niet beoordelen.
Hoewel ik vind dat mocht een asielzoeker in het begin van de riedel al leugen op leugen stapelen, zijn dossier op een lager pitje mag en een bijzondere verklaring mag afleggen van het hoe en waarom, anders wordt het proces vroegtijdig beëindigd en wordt hij/zij teruggezonden.
Jahaa, maar wat ga je doen als elke asielzoeker door de leugens van de voorganger al met een scheef oog bekeken wordt? Je wilt niet weten op hoeveel slakken de IND zout legt. Mijn punt is dat het bovenstaande scenario dan bij elke asielzoeker uit de kast getrokken gaat worden, kan ik je op een briefje geven. Het gebeurt nu namelijk al.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_27504663
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:57 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Jahaa, maar wat ga je doen als elke asielzoeker door de leugens van de voorganger al met een scheef oog bekeken wordt? Je wilt niet weten op hoeveel slakken de IND zout legt. Mijn punt is dat het bovenstaande scenario dan bij elke asielzoeker uit de kast getrokken gaat worden, kan ik je op een briefje geven. Het gebeurt nu namelijk al.
Je moet uiteraard voorzichtig zijn en soms heb je dankzij ervaring misschien wel een reden om sceptisch te zijn, toch dient iedereen afzonderlijk beoordeeld te worden en niet op basis van vooringenomenheid. Ik weet niet hoe groot de zoutpot bij het IND is en welke regelgeving echt belangrijk is voor de procedure en welke zaken niet relevant zijn, als het om leugens gaat.
Als iemand liegt over zijn leeftijd, liegt over het land of plaats van herkomst, liegt over de gezinssituatie of vermeende politieke ambities of lidmaatschappen die hem hebben doen vluchten vind ik dat een kwalijke zaak (wel begrijpelijk, maar zo werkt het nu eenmaal niet als je toegelaten wilt worden).
Yeah baby Yeah!
pi_27504858
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:43 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ik heb geen inzicht in het begin- en eindstation en de verwerkingsprocessen ertussen. Dus of 25 aanvragen (2 per maand) te doen is ja of nee kan ik niet beoordelen.
Hoewel ik vind dat mocht een asielzoeker in het begin van de riedel al leugen op leugen stapelen, zijn dossier op een lager pitje mag en een bijzondere verklaring mag afleggen van het hoe en waarom, anders wordt het proces vroegtijdig beëindigd en wordt hij/zij teruggezonden.
Het ene dossier zal wat meer tijd kosten dan de ander, maar mijn persoonlijke dossiertje was voor hun 1 uur werk:

Half uurtje alle info inkloppen die ik voor ze moest verzamelen
Kwartiertje voor verwerken en aanmaken pasje
Kwartiertje briefje naar Vhiper tikken en aan postzegel likken.

Voor dat ene uurtje werk moet ik vervolgens ook nog eens ¤ 430,- aftikken, bovenop de belastingen die ik al betaal om dat zooitje ongeregeld van inkomsten te voorzien.

Nou was mijn geval natuurlijk eenvoudig, westerse migrant, voldoet aan alle voorwaarden, maar zo is minimaal de helft van alle gevallen en het is mij niet te verkopen dat ze de rest van de tijd voor de rest echt nodig hebben. Er gaat daar heel veel tijd en dus ons belastinggeld verloren.
pi_27504973
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:44 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Maar als je Verdonk hierom dus de laan uit stuurt zul je geen opvolger kunnen vinden die die functie namens een partij wil bekleden.
Wedden van wel?

Al zou ik het zelf moeten doen
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:57:39 #69
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_27510209
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 10:16 schreef Vhiper het volgende:

[..]


Voor dat ene uurtje werk moet ik vervolgens ook nog eens ¤ 430,- aftikken, bovenop de belastingen die ik al betaal om dat zooitje ongeregeld van inkomsten te voorzien.

Nou was mijn geval natuurlijk eenvoudig, westerse migrant, voldoet aan alle voorwaarden, maar zo is minimaal de helft van alle gevallen en het is mij niet te verkopen dat ze de rest van de tijd voor de rest echt nodig hebben. Er gaat daar heel veel tijd en dus ons belastinggeld verloren.
Westerse migranten betalen dus geen 430,- maar 30,-

[ Bericht 1% gewijzigd door oYo op 31-05-2005 13:03:38 (spelfout etc.) ]
pi_27511037
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 12:57 schreef oYo het volgende:

[..]

Westerse migranten betalen dus geen 430,- maar 30,-
Die 30 euro is het tarief voor EU landen. Mijn vrouw komt uit Canada. Een westers land, maar dus geen EU land. Ik betaal dus gewoon 430 euro.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 19:01:57 #71
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_27521502
Dan hoor je te melden een niet-MVV plichtig land.
pi_27535216
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:01 schreef oYo het volgende:
Dan hoor je te melden een niet-MVV plichtig land.
Hoezo? Ik meld Westers. Wil jij hier gaan beweren dat landen als Canada, de Verenigde Staten, Australie, etc. geen westerse landen zijn?

Ik zag overigens vanmorgen in de krant dat de aankomende verlenging van de verblijfsvergunning ¤ 188 euro gaat kosten i.p.v. de 285 euro die het nu is en de eveneens aankomende vergunning voor onbepaalde tijd in prijs is verlaagd van 890 euro naar 201 euro.

Eindelijk eens een besluit waarvan ik zeg: Goed gedaan, mevrouw Verdonk!

Werd ook wel eens tijd, aangezien die leges in de afgelopen paar jaar met ruim 4000% zijn gestegen en veruit de duurste van Europa zijn
pi_27539361
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 10:09 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Je moet uiteraard voorzichtig zijn en soms heb je dankzij ervaring misschien wel een reden om sceptisch te zijn, toch dient iedereen afzonderlijk beoordeeld te worden en niet op basis van vooringenomenheid. Ik weet niet hoe groot de zoutpot bij het IND is en welke regelgeving echt belangrijk is voor de procedure en welke zaken niet relevant zijn, als het om leugens gaat.
Als iemand liegt over zijn leeftijd, liegt over het land of plaats van herkomst, liegt over de gezinssituatie of vermeende politieke ambities of lidmaatschappen die hem hebben doen vluchten vind ik dat een kwalijke zaak (wel begrijpelijk, maar zo werkt het nu eenmaal niet als je toegelaten wilt worden).
Kijk, en dat is het dus: er wordt niet alleen daarop geconcentreerd, maar overal wordt op ingegaan om maar één tegenstrijdigheid (vaak ook nog eens zo vergezocht dat het belachelijk is) te kunnen (willen) vinden, dat er enorm veel manuren verspild worden aan futiliteiten die niks bewijzen (en ook nog eens op slechte research gebaseerd zijn) maar slechts worden gebruikt om de schijn op te wekken ("er is een vermoeden van schijnhuwelijk").

Leeftijd en land van herkomst zijn vrij makkelijk te checken tegenwoordig. Maar vooral bij het laatste punt laten ze enorm veel steken vallen. omdat ze gewoon de kennis niet in huis hebben (bijvoorbeeld: in één land kunnen meerdere talen gesproken worden).
De gezinssituatie is ook makkelijk te achterhalen aan de hand van persoonlijke correspondentie, maar daar zit je dus al met een ethisch probleem.
Politieke ambities en lidmaatschappen zijn gewoonweg onmogelijk te ontzenuwen. In de landen waar het om gaat gebeurt sowieso weinig officieel en op papier. Mugabe heeft ws. bar weinig op papier staan over wie of wat, maar feit is dat je er lastiggevallen kunt worden als je niet pro-ZANU bent. Maar van die groep mensen is geen lijst oid.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 1 juni 2005 @ 19:55:58 #74
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_27553853
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:39 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ik zag overigens vanmorgen in de krant dat de aankomende verlenging van de verblijfsvergunning ¤ 188 euro gaat kosten i.p.v. de 285 euro die het nu is en de eveneens aankomende vergunning voor onbepaalde tijd in prijs is verlaagd van 890 euro naar 201 euro.

Eindelijk eens een besluit waarvan ik zeg: Goed gedaan, mevrouw Verdonk!

Werd ook wel eens tijd, aangezien die leges in de afgelopen paar jaar met ruim 4000% zijn gestegen en veruit de duurste van Europa zijn
Moet je nog even afwachten of er geen overgangsregeling is.
De IND kan best bepalen dat iemand die onder de oude regeling een VTV aanvroeg ook de daarbij geldende kosten verlenging moet betalen.

Maar verder, 830 euro voor een MVV wat vroeger 50 euro was.. my god, nu begrijp ik waarom op MinJus staat dat ze volgend jaar 15 miljoen winst maken.
  woensdag 1 juni 2005 @ 19:58:28 #75
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_27553956
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:39 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Hoezo? Ik meld Westers. Wil jij hier gaan beweren dat landen als Canada, de Verenigde Staten, Australie, etc. geen westerse landen zijn?
Ja wel, maar in IND-termen moet je spreken over MVV-vrijgestelde landen of MVV-plichtige landen.
Onder Wetserse landen had ik westeuopees begrepen - zijnde dus EU-gemeenschapsonderdanen.

Indonesie is volgens BuZa ook een westers land, alleen gelgt daar wel een MVV-plicht voor. Japan is ook een 'westers' land (raar he?) en die zijn vrijgesteld.
pi_27565981
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 11:55 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Kijk, en dat is het dus: er wordt niet alleen daarop geconcentreerd, maar overal wordt op ingegaan om maar één tegenstrijdigheid (vaak ook nog eens zo vergezocht dat het belachelijk is) te kunnen (willen) vinden, dat er enorm veel manuren verspild worden aan futiliteiten die niks bewijzen (en ook nog eens op slechte research gebaseerd zijn) maar slechts worden gebruikt om de schijn op te wekken ("er is een vermoeden van schijnhuwelijk").

Leeftijd en land van herkomst zijn vrij makkelijk te checken tegenwoordig. Maar vooral bij het laatste punt laten ze enorm veel steken vallen. omdat ze gewoon de kennis niet in huis hebben (bijvoorbeeld: in één land kunnen meerdere talen gesproken worden).
De gezinssituatie is ook makkelijk te achterhalen aan de hand van persoonlijke correspondentie, maar daar zit je dus al met een ethisch probleem.
Politieke ambities en lidmaatschappen zijn gewoonweg onmogelijk te ontzenuwen. In de landen waar het om gaat gebeurt sowieso weinig officieel en op papier. Mugabe heeft ws. bar weinig op papier staan over wie of wat, maar feit is dat je er lastiggevallen kunt worden als je niet pro-ZANU bent. Maar van die groep mensen is geen lijst oid.
Yup Yup, dit alles in het kader van "ontmoedingingsbeleid" zeggen ze dan nog zelf ook, waarbij mij de indruk wordt gewekt dat ze er expres een zooitje van maken, zolang het maar ten koste van de migrant gaat, of deze nou wel of niet aan de voorwaarden voldoet.

Verbaast me dus niets dat mevrouw Verdonk geen haast heeft met schoon schip maken. Die ziet liever een compleet incapabele IND die migranten voortdurend onwettig en onetisch tegenwerkt, in de hoop dat een migrant er zo psychisch gestoord van wordt dat hij nog liever naar antartica zou willen emigreren dan naar Nederland en het dus voor gezien houd.
pi_27565992
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 19:55 schreef oYo het volgende:

[..]

Moet je nog even afwachten of er geen overgangsregeling is.
De IND kan best bepalen dat iemand die onder de oude regeling een VTV aanvroeg ook de daarbij geldende kosten verlenging moet betalen.
Hehehe Dan ken jij de IND nog niet goed. De IND kijkt voor elke procedure apart naar de aanvraagdatum en die is geldend voor de prijs van de leges. Iedereen die na 1 juli een aanvraag doet voor een verlenging betaald de nieuwe prijs, ook al had je dus voor 1 juli al een verblijfsvergunning. Die verlenging is een aparte procedure.

Kom je op 30 juni aankakken bij de IND, mag je dus nog het oude, 100 euro duurdere tarief betalen voor exact hetzelfde pasje.
quote:
Maar verder, 830 euro voor een MVV wat vroeger 50 euro was.. my god, nu begrijp ik waarom op MinJus staat dat ze volgend jaar 15 miljoen winst maken.
Volgens Verdonk is het zelfs met deze nieuwe tarieven nog niet eens kostendekkend

Grappig dan dat Nederland honderden euro's duurder is dan elk ander Europees land...Zouden al die landen voor hun migranten er geld op toeleggen, liegt mevrouw Verdonk of is dit een ander symptoom van de enorme geldverspilling bij de IND?

Het eerste acht ik ongeloofwaardig, het tweede zou me niets verbazen, maar het derde zal wel waar zijn. Verdonk, doe daar nou eens wat aan!
pi_27566410
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 06:23 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Yup Yup, dit alles in het kader van "ontmoedingingsbeleid" zeggen ze dan nog zelf ook, waarbij mij de indruk wordt gewekt dat ze er expres een zooitje van maken, zolang het maar ten koste van de migrant gaat, of deze nou wel of niet aan de voorwaarden voldoet.
Ik denk idd dat deze situatie oa in stand wordt gehouden door bovenstaande reden. Er zijn namelijk toch weinig mensen die wakker liggen om een asielzoeker minder.
quote:
Verbaast me dus niets dat mevrouw Verdonk geen haast heeft met schoon schip maken. Die ziet liever een compleet incapabele IND die migranten voortdurend onwettig en onetisch tegenwerkt, in de hoop dat een migrant er zo psychisch gestoord van wordt dat hij nog liever naar antartica zou willen emigreren dan naar Nederland en het dus voor gezien houd.
Het gevolg is overigens dat een groot deel van de asielzoekers -dus ook degenen die hier blijven- blijvende psychische schade oploopt.
Ga maar na, als 5 jaar of langer alles buiten jouw bereik blijft en je niks mag, dan wordt je enorm passief. Dat is dus een groot probleem bij een hoop asielzoekers: ze regelen niks voor zichzelf omdat ze geleerd hebben dat alles verplicht voor ze gedaan wordt. Je zult echt een hoop karakter moeten hebben om tijdens die verplichte passieve periode je al te profileren als een geslaagde immigrant: netwerkje opbouwen, Nederlands leren, misschien zelfs een opleiding doen.
Laatst was er een Armeens meisje van 15 op de FP dat inmiddels in een koepeltentje woonde en desondanks eindexamen deed. Zo ver moet je soms gaan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_27567095
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 08:12 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik denk idd dat deze situatie oa in stand wordt gehouden door bovenstaande reden. Er zijn namelijk toch weinig mensen die wakker liggen om een asielzoeker minder.
Behalve bij asielzaken, doet deze situatie zich ook voor bij reguliere migratie. Migratie waarbij men dus zelf de knip trekt. Ik verwacht een goede service voor die honderden euro's die ik eraan uitgeef, helaas krijg ik dat dus niet.
quote:
Het gevolg is overigens dat een groot deel van de asielzoekers -dus ook degenen die hier blijven- blijvende psychische schade oploopt.
Ga maar na, als 5 jaar of langer alles buiten jouw bereik blijft en je niks mag, dan wordt je enorm passief. Dat is dus een groot probleem bij een hoop asielzoekers: ze regelen niks voor zichzelf omdat ze geleerd hebben dat alles verplicht voor ze gedaan wordt. Je zult echt een hoop karakter moeten hebben om tijdens die verplichte passieve periode je al te profileren als een geslaagde immigrant: netwerkje opbouwen, Nederlands leren, misschien zelfs een opleiding doen.
Laatst was er een Armeens meisje van 15 op de FP dat inmiddels in een koepeltentje woonde en desondanks eindexamen deed. Zo ver moet je soms gaan.
Yup, maarja, als je dergelijke argumenten aandraagt ben je tegenwoordig "emotioneel" bezig en dat is "not-done". Je dient tegenwoordig op een zakelijke manier over mensenlevens te beslissen.

Dat er regels moeten zijn, prima. Dat ze streng moeten zijn, ook prima. maar voer ze dan wel op de aangegeven manier uit
pi_27567764
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 09:06 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Behalve bij asielzaken, doet deze situatie zich ook voor bij reguliere migratie. Migratie waarbij men dus zelf de knip trekt. Ik verwacht een goede service voor die honderden euro's die ik eraan uitgeef, helaas krijg ik dat dus niet.
Dat weet ik
quote:
Yup, maarja, als je dergelijke argumenten aandraagt ben je tegenwoordig "emotioneel" bezig en dat is "not-done". Je dient tegenwoordig op een zakelijke manier over mensenlevens te beslissen.
Ik snap zelf eigenlijk niet wat er emotioneel is aan de constatering dat er mensen aantoonbaar geconditioneerd worden om niks meer bij te kunnen dragen aan de maatschappij. Het lijkt mij 100x zo nuttig om mensen zo "af te leveren" dat we nog iets aan ze hebben.
quote:
Dat er regels moeten zijn, prima. Dat ze streng moeten zijn, ook prima. maar voer ze dan wel op de aangegeven manier uit
+1
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 21 juni 2005 @ 22:22:01 #81
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28116422
Nog meer kritiek, nu van buitenaf:
quote:
Ombudsman: IND laat veel steken vallen

ANP

DEN HAAG - De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft veel steken laten vallen rond de verlening en verlenging van reguliere verblijfsvergunningen. Ook de behandeling van klachten laat veel te wensen over. Dat constateert de Nationale Ombudsman in twee rapporten die dinsdag aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) zijn aangeboden.

De ombudsman krijgt al jaren de meeste klachten over de IND. Vorig jaar kwamen er 1775 binnen, 386 meer dan in het jaar ervoor. Naar aanleiding daarvan begon de ombudsman eind vorig jaar onderzoeken naar de problemen bij de dienst, die onder het ministerie van Justitie valt.

Door de overheveling van alle administratieve taken van de vreemdelingendiensten van de politie naar de IND in april vorig jaar ontstond veel vertraging in de verwerking van aanvragen van verblijfsvergunningen. Bovendien was de IND daardoor gebrekkig bereikbaar, aldus de ombudsman.

Ook bij de verlenging van verblijfsvergunningen ging veel mis. Drie maanden voor het verstrijken van de geldigheidsduur ervan stuurt de IND een aanvraagformulier toe. Maar de dienst is vaak niet in staat om binnen deze drie maanden een nieuw document te verstrekken. De ombudsman vindt het niet juist dat Verdonk zich daarbij beroept op een wettelijk bepaalde behandeltermijn van zes maanden. Hij vindt dat mensen direct aansluitend aan de geldigheidsduur van de oude vergunning een nieuw document moeten krijgen.

Ook staat de ‘slechte service’ volgens de ombudsman in schril contrast met de maatregel om hoge leges te heffen voor de verlengingsaanvragen. Hij meent verder dat de minister onvoldoende mogelijkheden heeft om toezicht te houden op de uitreiking van de verblijfsdocumenten. Hij adviseert haar dit alsnog te regelen.

Over de behandeling van klachten van gedupeerden is de ombudsman ook niet te spreken. In alle stadia daarvan hebben zich ‘grote problemen’ voorgedaan. Regelmatig doet de IND klachten onterecht als ‘kennelijk ongegrond’ af. Ook klaagden mensen erover dat helemaal niet werd gereageerd op hun klacht, of te laat, niet inhoudelijk of onduidelijk.

Bron: De Volkskrant
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_28123207
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 22:22 schreef Sidekick het volgende:
Nog meer kritiek, nu van buitenaf:
[..]
Duidelijk verhaal van de Ombudsman, het aantal klachten stijgt nog steeds, de puinhopen worden groter en Verdonk wil of kan er niets aan doen. Tijd voor iemand die nu wel eens de bezem door die dienst haalt.
  woensdag 22 juni 2005 @ 07:33:05 #83
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_28123414
wat een wespennest.....brrrrrr

3500 mensen werkzaam (30 % overhead) 90.000 aanvragen per jaar = 37 aanvragen die jaarlijks verwerkt moeten worden per persoon. Nou poe poe...
Dat komt ongeveer neer op 1 werkweek (= 5 dagen) per aanvraag (werkjaar telt 200 werkdagen)
Het lijkt erop dat de organisatie van binnenuit verziekt is, exact hetzelfde verhaal als in de zorgsector.

En dan is 30 % overhead nog behoorlijk veel te noemen (juridisch struikelblok ?!?), er zijn zat commerciele bedrijven die een beter rendement scoren.

Daar mag inderdaad de bezem door, als je puur kijkt naar de macht van de getallen (zonder iets over de inhoud te hoeven weten).
pi_28124042
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 07:33 schreef Drugshond het volgende:
wat een wespennest.....brrrrrr

3500 mensen werkzaam (30 % overhead) 90.000 aanvragen per jaar = 37 aanvragen die jaarlijks verwerkt moeten worden per persoon. Nou poe poe...
Dat komt ongeveer neer op 1 werkweek (= 5 dagen) per aanvraag (werkjaar telt 200 werkdagen)
Het lijkt erop dat de organisatie van binnenuit verziekt is, exact hetzelfde verhaal als in de zorgsector.

En dan is 30 % overhead nog behoorlijk veel te noemen (juridisch struikelblok ?!?), er zijn zat commerciele bedrijven die een beter rendement scoren.
Daar mag inderdaad de bezem door, als je puur kijkt naar de macht van de getallen (zonder iets over de inhoud te hoeven weten).
De sleutel tot het ambtenarenwezen. Het is niet voor niks dat een groot deel er niet in het bedrijfsleven zit...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 22 juni 2005 @ 14:01:57 #85
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_28132325
Ik had vanmorgen een open discussie over managment en organisatie en al brainstormend hielden we een twee overheidsinstellingen tegen het licht.
  • Informatie Beheergroep
  • IND

    Informatie Beheergroep was een heel leuk (en concreet) voorbeeld van een organieke puinhoop die is omgezet naar een (redelijk) goed geoliede organisatie.
    Waar zit het probleem.... op dit moment werken alle onderdelen van het IND als een cascade ketting.
  • 1 groep doet de aanvraag afhandeling.
  • 1 groep doet de doet de toetsing
  • etc
    Pas als alle ketens zijn doorlopen komt er een eindoordeel, zonder dat elke afzonderlijke keten het totaal traject kan overzien.

    De Informatie Beheergroep werkte vroeger op een soortgelijke manier. Middels een reorganisatieplan is besloten om de organisatie om te zetten tot kleine taskforce gebiedjes met ieder hun eigen totale (!!) verantwoordelijkheid.
    0p die manier was opeens de kwaliteit van het werk (binnen de groep) meetbaar alsook een snellere doorstroming van de dosiers omdat binnen een groep de gestelde knelpunten duidelijk zichtbaar waren (ze konden opeens het proces overzien), en er konden opeens duidelijke doelen gesteld worden waar vroeger geen inzicht in was.
    En bijkomend voordeel was de veel mindere overhead om zo'n taskforce te besturen en door die organisatie wijziging waren er opeens een heleboel managers redudant geworden.
    - 1 keer raden wie tegen deze organisatie plannen waren...... juist de (tussenlaag) managers zelf.-

    Van R.Verdonk die zelf een organisatie achtergrond heeft valt me dit zwaar tegen. Dit is ooit al eens succesvol toegepast ... dus waarom weer opnieuw het wiel ontdekken.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 22-06-2005 15:16:17 ]
  • pi_28133942
    Niet alleen Verdonk kan de boel prachtig verdraaien, ook de IND zelf kan er wat van:

    Van de website van de IND:

    "Aantal klachten over de IND daalt
    Het aantal klachten over de IND is de afgelopen maanden gedaald tot het niveau van voor de totale overname van de taken van de Vreemdelingenpolitie in mei 2004. De daling doet zich met name voor bij Regulier en Naturalisatie.

    Het aantal klachten moet worden bezien in relatie tot het aantal beslissingen dat wordt genomen. Sinds de overname neemt IND meer dan tweemaal zoveel beslissingen.

    Vanzelfsprekend is het streven om het aantal klachten de komende maanden verder terug te dringen."

    Prachtige kop, zou je zeggen, maar als je het artikel vervolgens leest, blijkt het aantal klachten juist wederom flink te zijn toegenomen (Zie ook de meest recente rapporten van de Ombudsman die pasgeleden weer zijn opgesteld en waarin de IND wederom een flinke tik op de vingers krijgt), maar omdat de IND ook meer beslissingen nemen in vergelijking tot vorig jaar, moet je het volgens de IND zo bekijken, dat ze in vergelijking tot het aantal beslissingen minder klachten hebben gehad.

    En dan vinden ze het daar nog raar als zelfs hun eigen medewerkers klagen dat er door de directie mooi weer wordt gespeeld, terwijl het een bende is (Zie een paar weken terug, de interne rapportage over de werksfeer bij de IND.)
      woensdag 22 juni 2005 @ 17:35:40 #87
    117864 vanthof
    www.genoegisgenoeg.net
    pi_28138652
    Alleen al vanwege dit rapport moet mevrouw Verdonk opstappen en de schade die velen hierdoor hebben opgelopen omdat ze niet tijdig hun papieren kregen zou op haar persoonlijk verhaald moeten worden.

    Maar het CDA zal Verdonk wel weer de handen boven het hoofd houden in het parlement omdat ze zulk goed 'werk' doet. De opper opportunist wil nog geen verkiezingen. Laat hij eens te rade gaan bij zijn gereformeerde wortels in plaats van altijd die nietszeggende dooddoeners te herhalen. Nooit heb ik hem kunnen betrappen op één zinnige bijdrage aan de Nederlandse politiek.
    pi_28138784
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 14:56 schreef Vhiper het volgende:
    Niet alleen Verdonk kan de boel prachtig verdraaien, ook de IND zelf kan er wat van:

    Van de website van de IND:

    "Aantal klachten over de IND daalt
    Het aantal klachten over de IND is de afgelopen maanden gedaald tot het niveau van voor de totale overname van de taken van de Vreemdelingenpolitie in mei 2004. De daling doet zich met name voor bij Regulier en Naturalisatie.

    Het aantal klachten moet worden bezien in relatie tot het aantal beslissingen dat wordt genomen. Sinds de overname neemt IND meer dan tweemaal zoveel beslissingen.

    Vanzelfsprekend is het streven om het aantal klachten de komende maanden verder terug te dringen."

    Prachtige kop, zou je zeggen, maar als je het artikel vervolgens leest, blijkt het aantal klachten juist wederom flink te zijn toegenomen (Zie ook de meest recente rapporten van de Ombudsman die pasgeleden weer zijn opgesteld en waarin de IND wederom een flinke tik op de vingers krijgt), maar omdat de IND ook meer beslissingen nemen in vergelijking tot vorig jaar, moet je het volgens de IND zo bekijken, dat ze in vergelijking tot het aantal beslissingen minder klachten hebben gehad.

    En dan vinden ze het daar nog raar als zelfs hun eigen medewerkers klagen dat er door de directie mooi weer wordt gespeeld, terwijl het een bende is (Zie een paar weken terug, de interne rapportage over de werksfeer bij de IND.)
    Cohen had toch een paar maanden terug eenzelfde blunder dat het veiliger was geworden in Amsterdam..

    Leg de casus met cijfers voor aan VMBO 2e klas en ze zullen een betere conclusie kunnen trekken dan de Amsterdamse politie en de gemeenteraad bij elkaar.

    Ik vind het Ongo-verhaal toch wel erg zwaar wegen (Heb NOVA of andere rubrieken niet gezien, maar alleen teletekst) en ondanks dat ze niet zelf, maar haar ambtenaren, de info doorspeelt valt dit toch onder haar verantwoordelijkheid, zeker als je het eerst loopt te ontkennen.

    Het lijkt also ze door de bomen het bos niet meer ziet en of een leugentje om bestwil wel kan, dat vind ik niet, dag Rita...
    Was werkelijk hilarisch!
    Yeah baby Yeah!
    pi_28153050
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 17:40 schreef Elgigante het volgende:

    [..]

    Cohen had toch een paar maanden terug eenzelfde blunder dat het veiliger was geworden in Amsterdam..

    Leg de casus met cijfers voor aan VMBO 2e klas en ze zullen een betere conclusie kunnen trekken dan de Amsterdamse politie en de gemeenteraad bij elkaar.
    Cohen mogen ze ook een schop onder z'n draaikont geven.
    quote:
    Ik vind het Ongo-verhaal toch wel erg zwaar wegen (Heb NOVA of andere rubrieken niet gezien, maar alleen teletekst) en ondanks dat ze niet zelf, maar haar ambtenaren, de info doorspeelt valt dit toch onder haar verantwoordelijkheid, zeker als je het eerst loopt te ontkennen.

    Het lijkt also ze door de bomen het bos niet meer ziet en of een leugentje om bestwil wel kan, dat vind ik niet, dag Rita...
    Was werkelijk hilarisch!
    Zie mijn meer algemene Verdonk topic voor meer over het Congo gebeuren.
    pi_28153761
    Den Haag, 21 juni 2005

    Onderzoek Nationale ombudsman wijst uit:
    PROBLEMEN IND MET REGULIERE VERBLIJFSVERGUNNINGEN EN KLACHTBEHANDELING
    Vandaag biedt de Nationale ombudsman twee rapporten over het functioneren van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) aan de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie aan. Naar aanleiding van vele klachten van gedupeerde mensen, is de Nationale ombudsman eind vorig jaar onderzoeken gestart naar de problemen rondom de verlening en verlenging van reguliere verblijfsvergunningen en naar problemen met de klachtbehandeling bij de IND. Uit de onderzoeken blijkt dat de IND veel steken heeft laten vallen.

    In 2004 ontving de Nationale ombudsman honderden klachten over verlen(g)ing van reguliere verblijfsvergunningen, het uitreiken van verblijfsdocumenten en over de manier waarop klachten hierover door de IND zelf werden afgedaan. Hij heeft over het aantal en de aard van de klachten zijn zorgen geuit in een brief van 13 augustus 2004 aan de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie. Deze brief heeft geleid tot een brede discussie over de problemen bij de IND. Uiteindelijk heeft de minister aan de Algemene Rekenkamer verzocht om een structureel onderzoek naar het functioneren van de IND. Dit onderzoek onthief de Nationale ombudsman echter niet van zijn plicht om de klachten die hij had ontvangen in onderzoek te nemen. Uit efficiencyoverwegingen heeft de Nationale ombudsman een aantal klachten gebundeld die hebben geresulteerd in twee rapporten.

    Reguliere verblijfsvergunningen

    Iedereen die, anders dan als asielzoeker, vanuit het buitenland naar Nederland komt om hier te wonen, werken of studeren, heeft een (reguliere) verblijfsvergunning nodig. Zonder dit verblijfsdocument is deelname aan het maatschappelijk verkeer vrijwel niet mogelijk. Zolang iemand niet over een verblijfsdocument beschikt waarmee hij zijn rechtmatig verblijf kan aantonen, kan hij bijvoorbeeld geen opleiding beginnen en geen werk zoeken. Ook vreemdelingen die al langer in Nederland verblijven raken in de problemen als zij niet tijdig een nieuw verblijfsdocument ontvangen.

    Uit de onderzochte 24 klachten over dit onderwerp kwam naar voren dat als gevolg van de overheveling van alle administratieve taken van de vreemdelingendiensten naar de IND in april 2004 op grote schaal vertraging in de verwerking van reguliere verblijfsaanvragen en een gebrekkige bereikbaarheid van de IND ontstond. Wat betreft verlengingsaanvragen speelt het volgende. Drie maanden voor het verstrijken van de geldigheidsduur van de verblijfsvergunning stuurt de IND een aanvraagformulier toe. De IND is vaak niet in staat om binnen deze drie maanden een nieuw document te verstrekken. De minister beroept zich daarbij op een wettelijk vastgestelde behandeltermijn van zes maanden. De Nationale ombudsman vindt dit niet juist. Hij is van mening dat mensen, wanneer zij op tijd een nieuwe verblijfsvergunning aanvragen, de nieuwe vergunning moeten krijgen direct aansluitend aan de geldigheidsduur van het oude document.

    De slechte service rond de behandeling van vooral de verlengingsaanvragen en de uitreiking van verblijfsdocumenten staat bovendien in schril contrast met de maatregel om hoge leges te heffen voor de verlengingsaanvragen. De door de IND getroffen maatregelen om de schade als gevolg van het niet beschikken over een verblijfsdocument te beperken, konden niet voorkomen dat mensen toch ernstige problemen hebben ondervonden. De Nationale ombudsman constateert op basis van de onderzoeken ook dat de minister niet over voldoende mogelijkheden beschikt om toezicht te houden op de uitreiking van verblijfsdocumenten. Hij doet haar de aanbeveling dit alsnog te regelen.

    Klachtbehandeling

    Onder meer de problemen met verlen(g)ing van reguliere verblijfsvergunningen en het uitreiken van verblijfsdocumenten hebben geleid tot een groot aantal klachten bij de IND. Komt iemand er met de IND zelf niet uit, dan kan hij met zijn klacht terecht bij de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman heeft 50 van deze klachten over de klachtbehandeling door de IND in een onderzoek gebundeld. Mensen klaagden er bijvoorbeeld over dat er helemaal niet was gereageerd op hun klacht, te laat, niet inhoudelijk of dat de reactie op hun klacht niet duidelijk was.

    De Nationale ombudsman constateert dat zich in alle stadia van klachtbehandeling grote problemen hebben voorgedaan. Wat bijvoorbeeld opvalt is dat klachten regelmatig onterecht worden afgedaan als ‘kennelijk ongegrond’. Dat kan alleen wanneer uit de klachtbrief direct duidelijk is dat de klacht niet gegrond is. In praktijk gebeurt dit echter ook met klachten waarnaar door de IND al nader onderzoek is ingesteld.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')