* Kwartfinale
Robert de Niro - Anthony Hopkins
Oh, how the mighty have fallen. De Niro weet er de laatste jaren het ene wanprodukt na het andere uit te persen. Z'n gevoel voor goeie scripts lijkt verdwenen. Het blijft alleen natuurlijk wel een geweldige acteur. Hopkins was ook goed op dreef in The Elephant Man en in Silence of the Lambs, maar kan toch niet op tegen het geweld van Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas, The Godfather part 2, Once upon a time in America of The Deer Hunter. Nou maar hopen dat De Niro weer eens op het rechte pad komt.
Al Pacino - Steve Buscemi
Zoals al door sommige anderen gemeld: deze twee acteurs zitten niet eens een beetje in dezelfde categorie. Pacino wint deze tweestrijd dan ook hands down.
Edward Norton - Johnny Depp
Edward Norton leek een tijdje de nieuwe ster te worden aan het acteerfront. Dat valt (tot nu toe) toch nog wat tegen. Hij zette een prima prestatie neer in American History X en ook in Fight Club en 25th Hour kon ik 'm waarderen. Toch is dit niet voldoende om te winnen van een acteur die al een wat langere staat van dienst heeft en zich al wat meer bewezen heeft. Depp kiest meestal niet voor de makkelijke rollen. Het levert wel altijd memorabele prestaties op.
Clint Eastwood - Jack Nicholson
Deze keuze is voor mij niet al te moeilijk. Natuurlijk, Eastwood heeft vermakelijke films gemaakt, maar Nicholson is zonder twijfel de betere acteur. Nicholson heeft ook af en toe geteerd op een bepaald kunstje, maar er blijven ook nu nog schitterende prestaties van de man komen (met About Schmidt voor mij een van de recente hoogtepunten).
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.