Voor de volledigheid post ik Reya's artikel onverkort, let vooral op het dikgedrukte.quote:Op zondag 22 mei 2005 23:52 schreef Godslasteraar het volgende:...................... bla bla bla ................................
......Mischien zouden we meer oog moeten hebben voor de motieven waaróm mensen zich verzetten tegen het verschijnsel evolutie en Darwin's theorie, wat is het doel, wat denken creationisten hiermee te bereiken, wat is de agenda.
.quote:'IK ZIE GEEN enkele reden�, verklaarde de autodidactische historicus David Irving enkele jaren geleden voor een gezelschap in Calgary, �om smaakvol te zijn over Auschwitz. It is baloney. It is a legend... Ik beweer � en het is nogal smakeloos � dat er meer vrouwen stierven op de achterbank van Edward Kennedy�s auto in Chappaquiddick dan in een gaskamer in Auschwitz... Er lopen zo veel Auschwitz-overlevenden rond, het aantal neemt in de loop der jaren toe, wat biologisch gezien op zijn zachtst gezegd nogal vreemd is... I�m going to form an association of Auschwitz Survivors, Survivors of the Holocaust and Other Liars, or the ASSHOLS.� �They will wheel out all the so-called eyewitnesses�, merkte hij voor een bezoek aan Australië smalend op, en hij beweerde dat overlevenden niet hebben geleden, �per definitie niet, niet half zo veel als zij die stierven�.
Hoewel hij dus meer dan duidelijk was geweest, meende hij toch dat professor Deborah Lipstadt van de Emory Universiteit in Atlanta met haar in 1993 verschenen Denying the Holocaust zijn carrière had geschaad. Pas op 17 januari van dit jaar startte het Londense proces dat hij tegen Lipstadt en Penguin Books aanspande, omdat het inmiddels moeilijk was geworden om lezingen te geven en boekcontracten af te sluiten. Hij werd onder andere in Canada, Duitsland en Oostenrijk � geen commentaar � tot persona non grata verklaard, op basis van haat-statuten of verboden op valse berichtgeving. In de Verenigde Staten, waar men tegen de klippen op verslingerd is aan het Eerste Amendement op de Grondwet, de freedom of speech, kon men zijn redevoeringen niet officieel verbieden, maar wel met blokkades en protesten verhinderen.
OOIT WAS DAVID IRVING een ook door echte historici gewaardeerde auteur van The Destruction of Dresden, Churchill�s War en Hitler�s War, boeken die het vertrouwde �overwinnaarsperspectief� op de Tweede Wereldoorlog relativeerden � iets wat A.J.P. Taylor en anderen ook al hadden gedaan, zij het voorzichtiger. Irving maakte naam als expert van het nazi-tijdperk, raakte intiem bevriend met oud-militairen en voormalige medewerkers van Hitler, ging lezingen geven in kringen die men niet frequenteert en belandde geleidelijk aan in �revisionistisch� vaarwater. Hij beweerde dat Anne Franks dagboek een �roman� was en beschuldigde een Auschwitz-overlevende ervan de armtatoeage zelf te hebben aangebracht. Hij claimde dat er tijdens de oorlog niet meer dan één miljoen joden stierven, dat er geen gaskamers werden gebruikt en dat er geen sprake was van een geplande genocide.
De publieke opmars van internet opende nieuwe kanalen, maar de antisemitische en revisionistische ideeën, verscholen in uithoeken als www.kaiwan.com/~ihrgreg-/misc/smear1.html, waren van eergisteren. Meteen na de oorlog ging het al mis, hoe ijverig de Amerikaanse overwinnaar ook Duitse burgers langs de lijkenbergen in zojuist bevrijde kampen stuurde. De wereld wist aanvankelijk niet dat er in de vernietigingskampen vooral joden waren omgebracht. Joodse organisaties in Amerika, schrijft Eva Hofmann in de New York Review of Books, zich baserend op Peter Novicks The Holocaust in American Life, hadden er geen behoefte aan het beeld van eeuwige slachtoffers te benadrukken. Ze adviseerden hun eigen leden geen vijandige opmerkingen over Duitsland te maken. Duitsland, dat bij toverslag was veranderd in een bondgenoot bij de strijd tegen de homo sovjeticus; Churchill had al vroeg in de oorlog het vermoeden uitgesproken dat men bezig was het verkeerde zwijn te slachten. Ook de Verenigde Staten waren nooit helemaal van antisemitische smetten vrij. In het McCarthey-tijdperk was het niet verstandig om, als vertegenwoordiger van een aspirant-vijfde colonne, de aandacht op zich te vestigen.
Met het Eichmann-proces (1961) en de Jom-Kippoer-oorlog (1973) trad er een verandering in. Elie Wiesel bedacht in 1963 de term �holocaust� � naar verluidt was hij er uiteindelijk zelf niet gelukkig mee � en het betwijfelen van de holocaust werd definitief �politiek incorrect�, zoals negationisten spottend opmerken. Het werd daarmee ook veel interessanter om gaskamers, massamoord en Hitlers aandeel in de genocide te ontkennen. Bardèche en Rassinier (opmerkelijk genoeg zelf een overlevende) haalden de internationale pers; Austin J. App publiceerde in 1973 de Six Million Swindle; en Arthur R.Butz deed in 1977 een gooi naar de onsterfelijkheid met The Hoax of the Twentieth Century. Het Institute of Historical Review uit Californië, opgericht door de alomtegenwoordige racist Willis Carto, loofde vijftigduizend dollar uit voor het eerste individu dat de historische werkelijkheid van vergassingen kon bewijzen. Mel Mermelstein, een Auschwitz-overlevende die diverse familieleden had verloren, sleepte het instituut voor de rechtbank en inde een bedrag van negentigduizend dollar, omdat de rechtbank van mening was dat de vergassingen �niet redelijkerwijs voor discussie vatbaar� waren en dat het Amerikaanse rechtssysteem niet de plaats was om te proberen �crackpot theories� te bewijzen. In Frankrijk werd Robert Faurisson van de Sorbonne verwijderd op basis van het Gayssot-amendement van 1990, dat ontkenning van misdaden tegen de mensheid verbiedt.
In 1988 moest de Canadese revisionist Ernst Zündel voor het gerecht verschijnen. Om zijn verdediging te ondersteunen liet hij de �ingenieur� en specialist executie-inrichtingen Ernst Leuchter naar Auschwitz afreizen. Leuchter dwaalde door de ruïnes en bikte wat willekeurige stukjes steen weg, waarvan hij niet kon weten of ze uit de binnenwand van gaskamers afkomstig waren. De laborant wist noch wat hij binnenkreeg, noch wat hij geacht werd te bewijzen; hij verklaarde later dat hij andere experimenten had moeten doen, en publiceerde het beruchte Leuchter-rapport. Er waren in de steenmonsters geen zyklon-B sporen aangetroffen � volgens Zündel en de zijnen een doorslaggevend bewijs dat de vergassingen een fabeltje waren. Zelfs beginnende chemici konden de rechter uitleggen dat, ook wanneer Leuchter de goede stukken steen zou hebben geoogst, ruim veertig seizoenen Poolse sneeuwbuien en verzuurde regens korte metten zouden hebben gemaakt met de gassporen. De hele geschiedenis was een treurig voorbeeld van het soort quasi-wetenschappelijke uitspattingen waar holocaust-ontkenners zich schuldig aan maken � eindeloos gezeur over kleine inconsistenties in getuigenissen en technische beschrijvingen. Inmiddels heeft Irving, die op heroïsche wijze zichzelf verdedigt, voor rechter Gray toegegeven dat het Leuchter-rapport een misser was.
WAAR GAAT Irving versus Lipstadt over? Michael Shermer schrijft op de opiniepagina van het maandblad Skeptic dat het �een van de belangrijkste processen� is uit het voortgaande debat over �de limieten van de persvrijheid�. Hij is een sterk tegenstander van verbodsbepalingen � �negeer of debunk David Irving, maar censureer hem niet�. Ook Ken McVay, een prominente Canadese antiracist en schepper van de imponerende Nizkor-website (www.nizkor.org), is tegen harde maatregelen. Verboden geven de holocaust-ontkenners slechts de kans om te beweren dat het establishment de waarheid �onderdrukt� en �censureert�, een bekrachtiging van hun wetenschappelijke pose; ze bedrijven immers �historisch onderzoek� en pleiten voor een �vrij en open debat�. Maar debatteren over vaststaande feiten, merken hun critici op, is al het begin van een ontkenning.
James Najarian betoogt in het artikel �Rhetoric of Holocaust Denial� dat de ontkenners heel slim appelleren aan objectiviteit en fair play; �retoriek is uit de mode�, men is nu �zelfbewust antiretorisch�. Maar met retoriek op zichzelf is niets mis, terwijl antiretoriek op een misleidende manier retorisch kan zijn � het imiteren van wetenschappelijk proza, het hanteren van een onpersoonlijke toon en het citeren van autoriteiten. Irving presenteert op zijn thuisbasis (www.fpp.co.uk) lange lijsten van documenten en verwijzingen, waarmee een suggestie van betrouwbaarheid en nauwkeurigheid wordt gewekt; hij verwijst uitdagend naar de tegenstander, de Nizkor-site. De postmoderne nadruk op �discourse deconstructing� heeft als nadeel dat er strak wordt vastgehouden aan de idee dat er altijd twee kanten aan de zaak zijn � �but simply put, there are not two sides to every story�, meent Najarian. Cynische ontkenners als Des Pres geloven dat macht bepaalt wie er gelijk heeft en ze dopen hun tegenstanders tot �exterminationisten�.
De intelligentste holocaust-ontkenners hebben zich aangepast aan de tijdgeest; hun quasi-wetenschappelijkheid en minutieuze feitelijkheid vormen het moderne uiterlijk van het vooroordeel. Friedrich Paul Berg probeert met emissiecurves, brandstof-lucht-ratio�s en de Wet van Henderson te bewijzen dat het onmogelijk is om, zoals in Treblinka en Belzec gebeurde, met de uitlaatgassen van dieselmotoren mensen in afgesloten ruimten om te brengen (onjuist, bewezen Britse onderzoekers aan de hand van dierproeven); omdat er op de schaarse luchtfoto�s van Auschwitz-Birkenau geen rookwolken voorkomen, wordt het bestaan van crematoria ontkend (aan de hand van vluchtdata en kansberekening is aangetoond dat zulks geen verwondering hoeft te wekken); wanneer Raoul Hilberg in Destruction of the European Jewry (1961) het aantal vermoorde joden op 5,1 miljoen stelt (niet meer dan de laagst te verantwoorden schatting) wordt dat gezien als een ondermijning van het holocaust-concept; en zo gaat het verder � Zyklon-B is wel in grote hoeveelheden aangevoerd, maar het werd gebruikt ter �ontluizing�, al die zoekgeraakte joden wonen �ergens in Centraal-Azië�, waar zouden de Duitsers �al die menselijke as� hebben moeten laten, de gaskamers zijn na de oorlog om �propagandistische redenen� geheel herbouwd, en verder is er altijd wel een Pool te vinden die destijds in de buurt woonde en �niets� geroken heeft.
David Irving is een meester in de selectieve presentatie. Hij probeert Michael Shermer, hoofdredacteur van Skeptic, wijs te maken dat �Ausrottung� in die goede oude tijd iets anders betekende dan �vermoorden�. Hij neemt in zijn site de Engelse vertaling op van de Wannsee-conferentie, die gruwelijkste aller vergaderingen, maar hij kan zich dat permitteren omdat er in de tekst sprake is van �oplossingen�, �problemen� en �verhuizingen�, en niet van �moord�; de aanwezigen wisten precies wat er bedoeld werd met �Sonderbehandlung�, en dat gold ook voor de verslaglegger � Obersturmbannführer Adolf Eichmann, medewerker van het Reichs Sicherheit Hauptamt te Berlijn, afdeling Jodenzaken. �Tenslotte werden er verschillende mogelijke oplossingen besproken, tijdens welke discussie Gauleiter dr. Meyer en staatssecretaris dr. Bühler zich op het standpunt stelden, dat zekere voorbereidende werkzaamheden onmiddellijk moesten worden uitgevoerd in de betreffende gebieden, tijdens welk proces het alarmeren van de bevolking diende te worden vermeden.�
HET IS NODIG te vermelden dat iedere twijfel in het geval van de holocaust uitgesloten is, ook al bleek bij een enquête dat 22 procent van de Amerikanen het voor mogelijk hield dat de historici zich vergisten (na een gecorrigeerde vraagstelling daalde dat aantal tot acht procent). Irving heeft Lipstadt in de positie gebracht waarin ze, als aangeklaagde, moet bewijzen dat Irving vaststaande feiten ontkent � een eigenaardigheid van de Britse wetgeving. Bewijzen zijn er natuurlijk in overvloed. Oud-SS�ers weidden na de oorlog ruimhartig uit over hun genocidale verleden, tijdens de Neurenberg-processen en de rechtszaak tegen Eichmann in Jeruzalem zijn honderden, elkaar vaak tot in de details bevestigende getuigenissen opgetekend, en er is administratie overgeleverd: bestellijsten, transportlijsten, dodenlijsten. Voormalige personeelsleden hebben zeer nauwkeurig verteld hoe ze te werk gingen.
Höss was jarenlang de commandant van Auschwitz, en zijn verhaal komt, om maar een voorbeeld te noemen, tot in de details overeen met dat van de Duits-Engelse tolk Pery Broad. Om deze overeenkomsten te verklaren moeten negationisten in ieder geval aannemen dat al deze getuigen hun verhaal onderling hebben afgestemd, dat wil zeggen: ook de nazi�s en hun joodse slachtoffers onderling!, terwijl Duitsers er weinig belang bij hadden om zo openhartig te zijn. Er is een geregistreerde rede van Himmler in Poznan, 4 oktober 1943, waarin hij onbevangen spreekt over de �Ausrottung� van het joodse volk. Hitlers politieke testament, een dag voor zijn dood geschreven, roept het nageslacht nogmaals op het antisemitische beschavingswerk voort te zetten.
In Neurenberg werd Höss ondervraagd: �Voelde u, denkend aan uw eigen familie en kinderen, ooit sympathie voor uw slachtoffers?� Höss: �Ja.� �Hoe was het voor u dan mogelijk om uw handelingen uit te voeren?� Höss: �Ondanks alle twijfels die ik had, waren de strikte orders en de redenen die Reichsführer Himmler had gegeven doorslaggevend.�
Wat zou Höss tijdens deze vragen hebben gedacht en gevoeld? Niets, misschien?
DE ONTKENNERS proberen feiten tot een verschil van mening te reduceren, en dat is de reden waarom historici niet in debat willen gaan over de feiten. Irving heeft tijdens het Londense proces al diverse malen gedemonstreerd hoe hij met betrouwbare documenten en vervelende vragen omgaat: wanneer ze hem niet bevallen antwoordt hij domweg niet, of hij zoekt naar vernuftige vluchtwegen. Revisionisten en negationisten willen geen feiten, ze willen haten, vervormen en dwarsliggen. De historicus Evans heeft aan Lipstadts verdediging een lijvig boekwerk bijgedragen, waarin hij niets heel laat van de wijze waarop Irving in de loop der jaren zijn bronnen gebruikte. Hij is een meester in de zogeheten snapshot fallacy, het uit de context rukken van een detail. Er is één geval bekend waarin Hitler beval een transport met joden niet te vernietigen, misschien omdat hij ditmaal andere bedoelingen had � juist een bewijs tégen Hitlers onwetendheid, zou je zeggen, maar Irving draait de zaken om. Zijn ijver in het misleiden van zijn lezers wekt verbazing, en de vraag rijst wat zijn psychische programma kan zijn. Waar is de mens Irving werkelijk op uit?
Tijdens onze e-mail-wisseling onthult Ken McVay dat hij niet gelooft in allerlei subtiele verschillen tussen revisionisten en negationisten. Hij heeft lang geleden al geconcludeerd dat ze allemaal jodenhaters zijn. �Waarin ze naar mijn mening verschillen is, of ze al dan niet werkelijk geloven in de onzin die ze over de holocaust uitkramen.� Iemand als Ernst Zündel weet heel goed dat zijn ontkenning uit de lucht is gegrepen, terwijl anderen �simpelweg te stom of door haat verblind� zijn om te begrijpen wat werkelijkheid is en wat niet. Hij kan zich geen andere verklaring voorstellen, wanneer ontkenners �maand na maand met dezelfde vermoeiende beweringen aan komen zetten�, zelfs wanneer ze weten dat die al �talloze malen ontkracht� zijn. Volgens McVay weet Irving dat hij onzin beweert, en is hij niet meer dan een �abjecte racist�.
Een tochtje langs diverse hate-sites maakt niet duidelijk wat de werkelijke motieven van de ontkenners zijn. Volgens sommige bronnen willen ze het fascisme rehabiliteren, dat vooral door de holocaust een �slechte naam� heeft gekregen, of zijn ze antisemiet, van nature stoute jongens die het heerlijk vinden beweringen te doen die verkeerd vallen; �men wekt de doden tot leven om de levenden beter te kunnen treffen�, schreef Vidal-Naquet. De verhalen over internationale samenzweringen zijn onuitroeibaar. De joodse lobby zou de publieke opinie met slachtofferverhalen willen manipuleren.
De foto van Ernst Zündel, op de Nizkor-site, toont een uitdagende, enigszins gezette man die er met zijn helm uitziet als de voorman op een boortoren. Hij wordt gesecondeerd door twee in stemmig bruin gestoken lijfwachten met zonnebrillen � jongensboek en genocide, padvinders van de dood. De psychologie van het fascisme is vaak geanalyseerd, en we mogen constateren dat de verklaringen op een grens zijn gestuit. Gaat het uiteindelijk vooral om sociale druk, gewoonte en plichtsbewustzijn? De 450 leden van Reserve-politiebataljon 101, gewone Duitse mannen uit Hamburg en omstreken, schoten in zestien maanden veertigduizend Poolse joden neer, terwijl ze het volste recht hadden om niet aan de executies deel te nemen (een van de hardnekkigste mythen over het nazi-tijdperk is dat op dit soort weigeringen de doodstraf stond). Uit Eugen Kogons Der SS-staat valt op te maken dat verveling en afstomping een belangrijke rol spelen bij wreedheden � het moorden en passant, om niets, zoals dat in het Cambodja van de Rode Khmer op grote schaal plaatsvond; soms leek het erop alsof het meer inspanning kostte om iemand niet neer te schieten dan wel. Hannah Arendt heeft de verbazingwekkende banaliteit van het kwaad uitvoerig beschreven. Natuurlijk kunnen antisemitisme en ontkenningspsychologie verschillende oorzaken hebben; er zijn altijd de persoonlijke geschiedenissen, coïncidenties, machtsvacuüms, tijdgebonden veten, karakterzwakheden die door specifieke omstandigheden aan het licht komen, zoals er ook individuen zijn die zich toevallig redelijk blijven gedragen, bij gebrek aan ontplooiingskansen. Misschien is een Grand Unified Theory van het menszijn voor altijd illusoir.
En de bevrediging, het gelukzalig toegeven aan de haat? Toen Höss in Dachau voor de eerste keer zag hoe een gevangene gegeseld werd, raakte hij �onaangenaam opgewonden�. �Ik kreeg het warm en koud tegelijk... ik kan dit niet uitleggen.� Globocnik, door Himmler belast met de uitroeiing van Poolse joden in het kader van de Aktion Reinhard, schreef aan een collega: �De Reichsführer der SS heeft ons zo veel nieuw werk gegeven dat daarmee al onze geheime wensen vervuld kunnen worden. Ik ben hem daarvoor zeer dankbaar, en hij kan er zeker van zijn dat zijn wensen binnen de kortst mogelijke keren zullen worden vervuld.�
ER ONTBREEKT IETS bij de ontkenners, iets wat we een �dieper� motief zouden kunnen noemen � of ronduit �psychologie�. Wanneer McVay de ontkenners �abjecte racisten� noemt, is er geen sprake van een diepgaande analyse. Het wordt niet duidelijk wat ethisch minvermogenden als Greg Raven, de huidige voorzitter van de IHR en bedenker van de term �holohoax�, werkelijk drijft. Op het eerste gezicht lijkt het onbegrijpelijk dat een antisemiet de holocaust ontkent omdat die toch zijn geheime wensen vervult � denk aan de arbeidssatisfactie van politiechef Globocnik. Maar ook een schurk wil respectabel zijn, en ook hij moet, om het freudiaans te formuleren, aan zijn Über-ich gehoorzamen; omdat genocide misdadig is, zal de antisemiet zijn genoegen moeten afweren met een verhaal dat zo schandalig is dat hij het schuldgevoel over zijn wrede genoegen ermee kan verdringen.
McVay toont weinig affiniteit met psychologische uitweidingen. Hij meent dat veel negationisten zo dom zijn dat het niet interessant is om naar motieven te zoeken, en inderdaad staat het verstand stil bij een �antizionistisch manifest� waarin wordt opgemerkt dat het wel verdacht is dat er bij de ramp met het Swissair-toestel, vlak bij New York, zo weinig joden omkwamen, terwijl toch �bijna de helft (onjuist) van de New Yorkse bevolking uit joden bestaat�. Bij het doorworstelen van honderden pagina�s ontkenningsproza is het opvallend dat iedere neiging tot kritische zelfreflectie bij de auteurs afwezig is; ze verzinnen complottheorieën, maar hun eigen motieven blijven duister. �Zou de activiteit van het denken als zodanig�, vroeg Hannah Arendt zich hoopvol af, �de gewoonte om te onderzoeken en na te denken over wat er gebeurt, ongeacht specifieke inhouden en tamelijk afhankelijk van resultaten, zou deze activiteit van een zodanige aard kunnen zijn dat zij mensen tegen slechte daden conditioneert?�
DE DIRECTEUR van het Yad Vashem-instituut in Jeruzalem, Yehuda Bauer, heeft opgemerkt dat het proces Irving versus Lipstadt �een van de klassiekers van het holocaust-bewustzijn� kan worden. �Het is de eerste rechtstreekse confrontatie met ontkenning van feiten over de holocaust voor een rechtbank. Er is nooit een proces zoals dit geweest.� Insiders verwachten overigens dat Irving geen schijn van kans heeft, maar de wereld zal er wel niet veel op vooruitgaan � waarom zou dat het geval zijn?
Naar verluidt heeft Einstein ooit beweerd dat alleen domheid eeuwig is. Misschien had hij �en wreedheid� daaraan kunnen toevoegen. Enkele maanden geleden omschreef Joachim Fest in Der Spiegel het Boze als een Werkelijke Macht, een boodschap die wij nog altijd niet hebben begrepen; de antropologie kent geen �anachronismen�, �das Stück beginnt jeden Tag neu�. Misschien zal de holocaust tot in lengte van dagen het symbool zijn van een Tegenverlichting, of erger nog: de Tegenverlichting zelf.
.quote:..
The supposed lack of intermediary forms in the fossil record remains the fundamental canard of current antievolutionism. Such transitional forms are sparse, to be sure, and for two sets of good reasons—geological (the gappiness of the fossil record) and biological (the episodic nature of evolutionary change, including patterns of punctuated equilibrium, and transition within small populations of limited geographic extent). But paleontologists have discovered several superb examples of intermediary forms and sequences, more than enough to convince any fair-minded skeptic about the reality of life's physical genealogy.
...During the past fifteen years, new discoveries in Africa and Pakistan have greatly added to our paleontological knowledge of the earliest history of whales. The embarrassment of past absence has been replaced by a bounty of new evidence—and by the sweetest series of transitional fossils an evolutionist could ever hope to find. Truly we have met the enemy and he is now ours. Moreover, to add blessed insult to the creationists' injury, these discoveries have arrived in a gradual and sequential fashion—a little bit at a time, step by step, from a tentative hint fifteen years ago to a remarkable smoking gun early in 1994. Intellectual history has matched life's genealogy by spanning gaps in sequential steps. Consider the four main events in chronological order.
........Still, our creationist incubi, who would never let facts spoil a favorite argument, refuse to yield, and continue to assert the absence of all transitional forms by ignoring those that have been found, and continuing to taunt us with admittedly frequent examples of absence.......
Dat de werkelijkheid is gemanipuleerd is nl. het fundament van hun denken... Kunnen ze dat niet bewijzen dan vervalt iedere verdere aanspraak...quote:Wil de stelling waar zijn dan moet nl. aan een drietal criteria worden voldaan.
1. Er dient bewezen te worden dat er idd zoiets bestaat als manipulatie door links via media en schoolopleiding. Het liefst zelfs zou moeten worden bewezen dat er een samenzwering bestaat, want zoiets wordt wel gesuggereerd. Sturman heeft geprobeerd te bewijzen dat het NOS-journaal links is, maar Sturman is niet onafhankelijk en de gebruikte definities waren arbitrair. Bovendien is met naam en toenaam bewezen dat een bepaalde spraakmakende NOS-journalist, die men betichtte van (extreem)linkse sympathieën, nog nooit links heeft gestemd.
2. Er moet dmv wetenschappelijke kennis, die door alle partijen wordt erkend, bewezen worden dat wat door links gezegd wordt idd een (grove) vertekening is van de werkelijkheid. Lukt dit niet dan slaat het argument ook terug op de gebruiker zelf (nipped in the butt dus). Hoe weten wij immers dat zijn visie wél de juiste is omtrent de werkelijkheid? Je kunt maw geen scheidsrechter en deelnemer ineen zijn in discussies rondom de werkelijkheid (om niet solipsistisch te zijn) en al eerder aangehaald tegenargument geldt ook: er bestaan slechts gradaties van waarschijnlijkheid, geen waarheden.
3. Als laatste zou bewezen dienen te worden dat het bij mensen die linkse sympathieën koesteren (zoals ik bijv.) stelselmatig aan kritische vermogens ontbreekt. Immers zij kunnen niet meer zelfstandig nadenken, aangezien zij gehersenspoeld zijn
Ik wel.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 14:42 schreef Koekepan het volgende:
Ik vind niet dat je holocaustrevisionisten op één hoop moet gooien met decreationisten
.
Kan ik de Openings post nog aanpassen? heb al die frummels eruit gehaaldquote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:00 schreef Alicey het volgende:
Ik vind het gelijkstellen wel een erg grote stap. De enige overeenkomst is wellicht dat ze creatief omgaan met begrippen feit en mening, maar is dat een reden om ze gelijk te stellen, of zijn er ook andere redenen?
De stap is veel kleiner dan je denkt imho. Zij scharen zich allen onder een argument dat een Fok!kertje vaak gebruikt(e) en dat je samen kunt vatten onder de noemer: gemanipuleerde werkelijkheidsbeleving. Creationisme, ook Holocaustontkenning zijn daarvan slechts afgeleiden.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:00 schreef Alicey het volgende:
Ik vind het gelijkstellen wel een erg grote stap. De enige overeenkomst is wellicht dat ze creatief omgaan met begrippen feit en mening, maar is dat een reden om ze gelijk te stellen, of zijn er ook andere redenen?
Exactemundo.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De stap is veel kleiner dan je denkt imho. Zij scharen zich allen onder een argument dat een Fok!kertje vaak gebruikt(e) en dat je samen kunt vatten onder de noemer: gemanipuleerde werkelijkheidsbeleving. Creationisme, ook Holocaustontkenning zijn daarvan slechts afgeleiden.
In feite lijkt dat op de afspraak onder biologen om géén discussie aan te gaan met creationisten. Dawkings en Gould hebben eens een gezamelijke openbrief geschreven waarin ze collega's opriepen niet in discussie te gaan. Voornamelijk omdat creationisten respectabiliteit ontlenen als ze een discussie hebben met een gerenomeerd wetenschapper. Ook als de vloer is gedweild met deze creationist wordt een dergelijke discussie door creationisten aangevoerd als bewijs voor de respectabiliteit van hun ''theorie''. De gedweilde vloer wordt vervolgens natuurlijk verzwegen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:05 schreef Ryan3 het volgende:
Cheers, Godslasteraar, uiteindelijk vallen de puzzlestukjes wel in elkaar.
............. Historici doen het feitelijke repliek in de regel niet meer mbt negationisten. Dat is na Irving vs Lippstadt ook niet meer nodig. Het verruimt ook niet onze veel geroemde "vrijheid van meningsuiting" zoals in bepaalde kringen weleens met veel gedrevenheid wordt volgehouden... (Dit laatste is overigens hun sluwste argument wmb).
Die vraag is van technische aard.. Het moet mogelijk zijn, maar bij erg grote posts wil het soms niet. Proberen is de enige mogelijkheid..quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:06 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Kan ik de Openings post nog aanpassen? heb al die frummels eruit gehaald![]()
Ik vraag me af of die overeenkomsten zo opmerkelijk zijn, of beter gezegd : Of het een opmerkelijk verband is. Als je bewezen feiten onderuit wilt halen, dan is de enige optie tegenbewijs te leveren. Bij gebrek daaraan ontkom je niet aan allerlei spelletjes als je toch zo nodig de feiten niet wilt zien..quote:En gelijkstellen. ik provoceer een beetje, maar ik vind de overeenkomsten opmerkelijk. Vooral dus de gespannen verhouding met feiten, en de methodiek om een onhoudbare theorie te verdedigen met vervalsingen, verdraaiingen, en knalharde leugens.
Dit is wel een prachtig voorbeeld van gemiereneuk om kleine details om daarmee te proberen het grote geheel te ontkrachten.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:14 schreef Vampier het volgende:
Eigenlijk heeft die gozer de feiten voorzich en niet tegen op dit moment. Het aantal mensen dat omgekomen kan zijn in concentratie kampen wordt steeds meer naar beneden bijgesteld..... maargoed.... het zal allemaal wel... een gemiddeld persoon heeft al genoeg aan zichzelf omdat de evolutie te snel gaat.
Ik denk dat ik weet wat ik fout heb gedaan. Ik heb deze post in het windows kladblok samengesteld en gesaved. Dat wil wel eens complicaties geven als je vervolgens zo'n kladblok tekst in een html omzet. (geloof ik)quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die vraag is van technische aard.. Het moet mogelijk zijn, maar bij erg grote posts wil het soms niet. Proberen is de enige mogelijkheid..
Heel juist, maar er speelt meer. Het gaat me om de motieven om de feiten te willen weerleggen. Nog geeneens zozeer de manier waarop dat gebeurt. Ik bespeur bij fanatieke creationisten ook een politiek element, of eigenlijk vooral een politiek element. Het gaat eigenlijk ook helemaal niet om ''God'' het gaat om de boekjes. In het gesloten FAQ Creationisme Debate zag ik een user die de bijbel en God in één teug noemde. Mijn post in dat topic was er nu juist op gericht te laten zien dat die twee in ieder geval níet gerelateerd zijn. Blijkbaar een gedachtegang die voor een gelovige onvoorstelbaar is, ik geloof ook niet dat de user het begreep..quote:Ik vraag me af of die overeenkomsten zo opmerkelijk zijn, of beter gezegd : Of het een opmerkelijk verband is. Als je bewezen feiten onderuit wilt halen, dan is de enige optie tegenbewijs te leveren. Bij gebrek daaraan ontkom je niet aan allerlei spelletjes als je toch zo nodig de feiten niet wilt zien..
Hier zit in ieder geval in het eerste geval iets in. Met betrekking tot de tweede groep, de holocaust-ontkenners.. Is die groep niet een subgroep van een grotere groep die het liefst ziet dat bepaalde groepen mensen uiteindelijk verdwijnen?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:52 schreef Godslasteraar het volgende:
Heel juist, maar er speelt meer. Het gaat me om de motieven om de feiten te willen weerleggen. Nog geeneens zozeer de manier waarop dat gebeurt. Ik bespeur bij fanatieke creationisten ook een politiek element, of eigenlijk vooral een politiek element. Het gaat eigenlijk ook helemaal niet om ''God'' het gaat om de boekjes.
-knip-
Een bepaald deel van de mensen verlangt naar een autoritaire statische samenleving, een stammensamenleving waar in ieder zijn vaste plaats heeft. en dus moeiteheeft met vrijheid van meningsuiting, met mensen die een andere mening hebben dan zijzelf, kritisch denken, enz. enz. Die verlangens vinden ze terug in de archaïsche teksten in de bijbel/koran. Het zijn dezelfde verlangens die Holocaustontkenners hebben.
Jammer dat je het nodig vond om je post meteen ook weer te verwijderen. Ik heb net genoeg tijd gehad om jouw reactie te lezen, en toen ik erop wilde reageren was alweer alles verwijderd???quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:52 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik denk dat ik weet wat ik fout heb gedaan. Ik heb deze post in het windows kladblok samengesteld en gesaved. Dat wil wel eens complicaties geven als je vervolgens zo'n kladblok tekst in een html omzet. (geloof ik)
[quote]Op dinsdag 24 mei 2005 14:23 schreef Godslasteraar het volgende:
knip
De enige link die ik kan leggen tussen het creationisme en het revisionisme en aansluit bij het betreffende topic, is wanneer ik er vanuit ga dat creationisten 'feiten' inzake de evolutieleer alleen maar tot verschil van mening willen reduceren.quote:DE ONTKENNERS proberen feiten tot een verschil van mening te reduceren, en dat is de reden waarom historici niet in debat willen gaan over de feiten. Irving heeft tijdens het Londense proces al diverse malen gedemonstreerd hoe hij met betrouwbare documenten en vervelende vragen omgaat: wanneer ze hem niet bevallen antwoordt hij domweg niet, of hij zoekt naar vernuftige vluchtwegen. Revisionisten en negationisten willen geen feiten, ze willen haten, vervormen en dwarsliggen.
Het laten verdwijnen van bepaalde groepen mensen vind je ook in religies terug, en wel de ''ongelovigen''. Religie is ook de meest fundamentele scheidslijn om onderscheid te maken tussen groepen mensen, het uitsluiten van mensen. Wij versus zij. Of het nu de religie, huidskleur of ''ras'' het komt allemaal op hetzelfde neer.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hier zit in ieder geval in het eerste geval iets in. Met betrekking tot de tweede groep, de holocaust-ontkenners.. Is die groep niet een subgroep van een grotere groep die het liefst ziet dat bepaalde groepen mensen uiteindelijk verdwijnen?
Heej je integreerd of je doet het nietquote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dit is wel een prachtig voorbeeld van gemiereneuk om kleine details om daarmee te proberen het grote geheel te ontkrachten.
Dat bedoel ik ook min of meer, maar de groep is dan veel breder..quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:14 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het laten verdwijnen van bepaalde groepen mensen vind je ook in religies terug, en wel de ''ongelovigen''. Religie is ook de meest fundamentele scheidslijn om onderscheid te maken tussen groepen mensen, het uitsluiten van mensen. Wij versus zij. Of het nu de religie, huidskleur of ''ras'' het komt allemaal op hetzelfde neer.
Exactemundo.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:17 schreef Vampier het volgende:
[..]
Bepaalde Joden gebruiken de holocaust om sterker te staan in discussies. Als je een keer een goed argument aanbrengt kan je gelabeld worden als anti semiet of als holocaust ontkenner. Net zoals je vroeger voor alle argumenten tegen de kerk voor godslasteraar kon worden uitgemaakt (dit terwijl de kerk los staat van een god)... en sommige Joden verdienen bakken met geld aan de holocaust (ik noem een chindlers list... ik noem rechtzaken tegen landen die aan de joden vervolging meegedaan hebben... ik noem een CIDI en MDI dat leeft op subsidies die voortkomen uit het fenomeen dat gecrieerd is na de 2de wereld oorlog ... dit zijn allemaal toch behoorlijk bekende joodse instellingen)
Zodra religie politiek wordt is het gedaan met het fatsoen.
Dat is wel erg vaag Alicy. Zoals door Godslasteraar al aangehaald werden ook mensen die een bepaalde geloofsidee niet wilden aanhangen, ter dood veroordeeld, gemarteld en gefolterd, als afvalligen bestempeld, in de ban gedaan en geëxcommuniceerd.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook min of meer, maar de groep is dan veel breder..
Ik heb de indruk dat je mijn reactie verkeerd leest.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:33 schreef lucida het volgende:
[..]
Dat is wel erg vaag Alicy. Zoals door Godslasteraar al aangehaald werden ook mensen die een bepaalde geloofsidee niet wilden aanhangen, ter dood veroordeeld, gemarteld en gefolterd, als afvalligen bestempeld, in de ban gedaan en geëxcommuniceerd.
Eenzelfde insteek zie je terug bij mensen die vraagtekens plaatsten bij het historische feitenrelaas rondom de Holocaust.
De "holocaustgelovigen" zijn zo van hun waarheid overtuigd, dat ze in wezen afstevenen op dezelfde teloorgang als die ten deel is gevallen aan religies welke (tegen beter weten in) aan de onwrikbaarheid en onveranderlijkheid van hun geloofsleer vast bleven houden.
Soms zeg je, zij het zeer sporadisch, ook wel zinnige dingenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:26 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Nu neem je zelfs mijn fraseringen over.
De vraag stellen is haar beantwoorden.quote:Wie adoreert hier nou eigenlijk wie?
Die indruk heb ik niet. Ik stel alleen dat het vaag is.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat je mijn reactie verkeerd leest.
Met betrekking tot de onveranderlijkheid. Dat is min of meer wat Godslasteraar ook aangaf : Een mogelijk verband tussen het onwrikbaar zijn in gedachten, en de drang om mensen die niet conformeren aan je eigen gedachten uit te schakelen. In zekere zin denk ik dat dat verband er wel is. Veel mensen die op een onwrikbare manier denken hebben ook de neiging om die onwrikbare manier op te leggen aan anderen. Degenen die niet willen meewerken mogen er op alle mogelijke manieren toe gedwongen worden...
Ik hoop toch echt dat je deze formule verbindend verklaart op Holocaustontkenners c.q. creationisten en per se niet de andere kant, anders begin ik toch te twijfelen of je überhaupt in staat bent te begrijpen wat met OP wordt geïmpliceerd of ook maar iets van filosofie... Ik heb al eerder geschreven, en je ziet het hier dan ook stante pede aan je voorbij trekken in een lange grauwe (rouw)stoet, dat het sluwste argument, waarvan dit gilde zich bedient, het argument is dat het niet mogen discussiëren over schepping c.q. ontkennen van de Holocaust de meest fundamentele beperking is die onze vrijheid van meningsuiting kent; aangevuld zelfs met uitlatingen zoals je bij luus kunt lezen over een zogenaamde religio Holocaustu... Herken dit aub als de retoriek waarvoor het staat. Men wordt niet gedwongen om te denken dat de Holocaust heeft bestaan nl.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Met betrekking tot de onveranderlijkheid. Dat is min of meer wat Godslasteraar ook aangaf : Een mogelijk verband tussen het onwrikbaar zijn in gedachten, en de drang om mensen die niet conformeren aan je eigen gedachten uit te schakelen. In zekere zin denk ik dat dat verband er wel is. Veel mensen die op een onwrikbare manier denken hebben ook de neiging om die onwrikbare manier op te leggen aan anderen. Degenen die niet willen meewerken mogen er op alle mogelijke manieren toe gedwongen worden...
Sorry luus, ik heb zeer duidelijk aangegeven waar dit topic naar toe zou kunnen gaan. (Dit kan er wellicht toebijdragen dat jij niet steeds in recidive valt, hè.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:17 schreef lucida het volgende:
[..]
Die indruk heb ik niet. Ik stel alleen dat het vaag is.![]()
Hoe dan ook, zelfs op deze manier zal het topic niet vlot getrokken kunnen worden. Want behalve dat nu het begrip van de Holocaust de boventoon dreigt te voeren. Komt de tegenstelling tussen creationisme/revisionisme versus de evolutieleer en het vooruitgangsdenken niet uit de verf. Ik geef je op een briefje dat dit topic ook gedoemd is te verzanden in een algehele slowchat als niet duidelijker wordt aangegeven waar de OP naar toe wil.
Juist m.b.t. tot mogelijke brugfunctie tussen 'evolutietheorie' en 'creationisme' komt de derde stroming in deze discussie te weten Intelligent Disigne (ID) te weinig aan bod.
Voorstanders van die derde stroming zien een verklarende kracht achter het ontstaan van levens(vormen), meestal gedefinieerd als 'God'. Ze menen de onvolkomenheden van de gangbare evolutietheorie met een omvattende verklaring te kunnen omzeilen, op basis van de opvatting dat de complexiteit van het leven niet kan worden toegeschreven aan natuurlijke selectie en toeval.
De tegenstanders van deze derde stroming verwijten de aanhangers ervan slechts te 'verklaren' wat nog niet ontdekt is. Creationisten op hun beurt beschouwen de basis van hun geloof als de opvatting dat er meer is tussen hemel en aarde. En dan geldt het verwijt van de evolutionisten dat zij zich met zo'n opvatting buiten de grenzen van het wetenschappelijk discours (het niet waarneembare) begeven.
![]()
Van deze (historische) wurggreep zijn we nog altijd niet bevrijd.quote:Waarschijnlijk bepaalt niets het intellectuele debat over goed en kwaad, waarheid en leugen, recht en onrecht, in hogere mate de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog en de concentratiekampen. Zelfs achter ogenschijnlijk zuiver academische en esoterische discussies als de Methodenstreit in de sociale wetenschappen en de postmoderne filosofie gaan de oorlog en de shoah schuil. De onuitgesproken aanwezigheid van deze gruwelen in het debat heeft vaak een belemmerende werking, namelijk in die zin dat ze helder denken over een kwestie verhindert, omdat al te snel een parallel wordt getrokken met bepaalde praktijken in nazi-Duitsland.
Sorry, Ryan, maar zo'n reactie komt op mij een beetje over als precies de reactie die revisionisten, creationisten zelf hebben...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:05 schreef Ryan3 het volgende:
Cheers, Godslasteraar, uiteindelijk vallen de puzzlestukjes wel in elkaar.
Als dat zo zou zijn waarom wordt het ontkennen daarvan dan strafbaar gesteld?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:18 schreef Ryan3 het volgende:
Men wordt niet gedwongen om te denken dat de Holocaust heeft bestaan nl.
Je wekt telkens de indruk iets van of over mij te willen weten, alleen lukt het je maar steeds niet dit verstaanbaar onder woorden te brengen. Jammer want je lijkt me verder een leuk, slim en pienter ventje.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:46 schreef Koekepan het volgende:
Heee lucida, ik heb een nieuw plaatje. Deze bevalt je vast beter, ook al val je niet op vrouwen.
Mijn reactie leek mij duidelijk genoeg, maar voor het geval het toch niet zo is : Ik verklaar het verbindend op mensen die hun eigen denkkader willen opleggen aan anderen, zij het dat het vooral gaat om de excessen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik hoop toch echt dat je deze formule verbindend verklaart op Holocaustontkenners c.q. creationisten en per se niet de andere kant, anders begin ik toch te twijfelen of je überhaupt in staat bent te begrijpen wat met OP wordt geïmpliceerd of ook maar iets van filosofie...
Die is helemaal niet nieuw, die heb ik je al vaker zien gebruiken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:46 schreef Koekepan het volgende:
Heee lucida, ik heb een nieuw plaatje. Deze bevalt je vast beter, ook al val je niet op vrouwen.
Ook dat is retoriek, makker, sjuuun ontkent óók de genocide niet, weet je nog, in overigens een antwoord aan RM-rf. (grappig toneelstukje hebben jullie uitgehaald om de lezer te doen geloven dat dit een "val" was btw, maar niet heus). Hoe zat het ook weer??? Getuigenissen waren vals niet waar??? Er zijn machtig veel mensen (als het er al 1 1/2 miljoen waren that is) omgekomen: aan allerlei nare epidemieën, oververmoeidheid e.d. Gelukkig was daar Zyklon-B nog, om kleren en bedden te desinfecteren, anders was de ramp nog groter geweest... Dat soort niet ontkennen is óók ontkennen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:41 schreef lucida het volgende:
Voor eens en voor altijd ik ontken niet en zal dat nooit doen dat de holocaust heeft plaatsgevonden. Elke toeschrijving in die richting is dan ook nergens op gebaseerd. Ook heb ik niets tegen joden of om het even welke andere groep.
Daarom herhaal ik nog maar eens wat ik eerder ook al heb geschreven:
[..]
Ik zie geen wurggreep, een historische gegevenheid is geen wurggreep. Jij ziet het als wurggreep. Ik zie dat iedere generatie opnieuw een antwoord oprobeert te geven op deze historische gegevenheid.quote:Van deze (historische) wurggreep zijn we nog altijd niet bevrijd.![]()
Het is dus duidelijk dat je niets begrijpt.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mijn reactie leek mij duidelijk genoeg, maar voor het geval het toch niet zo is : Ik verklaar het verbindend op mensen die hun eigen denkkader willen opleggen aan anderen, zij het dat het vooral gaat om de excessen.
Of jij begrijpt niet wat de rijkwijdte is van mijn reactie.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is dus duidelijk dat je niets begrijpt.
Ik denk dat je niets van die discussie gevolgd hebt oid, anders zou je niet antwoorden zoals je nu doet. Je kunt je wereldbeeld nu eenmaal niet funderen op het idee dat je opponenten/duistere krachten/vul maar in die gemanipuleerd zouden hebben, omdat dat onbewijsbaar is (althans onbewijsbaar gebleken). Jij stelt dan dat ik hiermee zou stellen dat mijn wereldbeeld waar is, maar dat stel ik niet. Het gaat hier nl. niet over mijn wereldbeeld, noch over mijn denkkader, zoals de Holocaust ook niet mijn specifieke wereldbeeld of denkkader is. De Holocaust is een historische gegeven, het heeft plaatsgevonden, voldoende bewezen. Het enige dat ik doe is ontkrachten dat de wereld gemanipuleerd is. En paranoïa dus aan banden leggen. Wat waar en niet waar is kan aan bepaalde voorwaarden opgehangen worden. Doen we dat niet dan lijkt me dat heel verstrekkende implicaties te hebben.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:48 schreef RM-rf het volgende:
Eeventjes een soort van korte posts, omdat ik nu geen tijd heb alle posts te lezen, heb enkel godslasteraars beginstuk gelezen
[..]
Sorry, Ryan, maar zo'n reactie komt op mij een beetje over als precies de reactie die revisionisten, creationisten zelf hebben...
het is een bepaalde visie aanhangen en voornamelijk zoeken naar de bevestiging ervan... de 'puzzelstukjes die opeens in elkaar vallen' ...
Dat absolutionistische idee van de werkelijkheid, de geschiedenis kan snel uitlopen in het aanhangen van een dogmatische waarheid.... en het behandelen van bewijsmateriaal enkel op basis ervan of dit de eigen stellingname onderschrijft, en negeren als het deze _niet_ onderschrijft ...
Ik ontken niet dat David Irving dat doet, maar de verkettering waaraan hij deel gevallen is, deel ik ook niet helemaal, juist omdat ik hem wel degelijk interessant vind uit moreel oogpunt .. misschien deels ook omdat ik zelf ook niet precies kan 'pinpointen' waar Irving zelf de fout in gegaan is, van een absoluut aardevol geschiedkundigde die een hele kritische blik had op het geschiedkundige beeld in de tweede wereldoorlog... eentje die heel genuanceerd naar het 'goed'-'fout' cliche keek, bijna oordeelloos een objectieve blik kon bereiken....
Ik ermk echter dat veel discussies die ingaan _tegen_ revisionisme of creationisme ook vaak overhellen naar het stellen van hun visie als 'bij voorbaat' juist.. en het niet eens meer toelaten van een andere, hogstwaarschijnlijk toch foute visie..
Zoals je zelf daaronder stelt, er is geen enkele noodzaak meer tot repliek, eenvoudig het stellen dat zij bij voorbaat een 'gemanipuleerde werkelijkheidbeleving' aanhangen...
waarbij het natuurlijk volgt dat _jouw_ werkelijkheidsbeleving ongemanipuleerd zou zijn..
dat is een stellingname die ik fundamenteel fout vind, omdat het iedere zelfkritische blik ook lastig maakt, en al snel van bestaande 'aanname's' waarheden maakt, waaraan uit maatschappelijk belang niet getornd mag worden ...
Ik vrees dan eerder dat we onze 'platte wereld' snel zelf scheppen, en de eerstedebeste Galileo galilei gaan veroordelen, als hij zijn vraagtekens plaatst bij het heersende maatschappelijke wereldbeeld.
Je prevelt een formule, die je ooit uit je hoofd hebt geleerd, omdat dat politiek correct was onder gegeven omstandigheden, dat is de reikwijdte???quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of jij begrijpt niet wat de rijkwijdte is van mijn reactie.
De indruk dat je iets heel anders leest dan ik schrijft wordt versterkt door deze reactie.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je prevelt een formule, die je ooit uit je hoofd hebt geleerd, omdat dat politiek correct was onder gegeven omstandigheden, dat is de reikwijdte???
Ik heb aangegeven dat ik deze discussie niet geheel heb doorgelezen, wel heb ik de vorige discussie in Feedback gevolgd en daarin ook gepost..., alswel recentelijk een discussie over creationisme in WFL.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
Ik denk dat je niets van die discussie gevolgd hebt oid, anders zou je niet antwoorden zoals je nu doet. Je kunt je wereldbeeld nu eenmaal niet funderen ...
Tja, dat is projectie dan. Ik redeneer niet in unter- en über-visies. Je hebt de discussie in wfl destijds ook niet gevolgd, neem ik aan. Ik refereer er expliciet naar. Ieder denken dat een samenzwering als basis neemt voor haar wetenschappelijke- of levensbeschouwelijke visie is gebaseerd op ondeugdelijk denken, omdat het fundament niet/nooit bewezen kan worden. Het heeft niets met de door jou zo gemakkelijk naar vorengeschoven waardeoordeeltjes te maken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik heb aangegeven dat ik deze discussie niet geheel heb doorgelezen, wel heb ik de vorige discussie in Feedback gevolgd en daarin ook gepost..., alswel recentelijk een discussie over creationisme in WFL.
verder opvallend dat je weer eenzelfde 'houding' tentoonsteld, iemand die een aantal kritische punten aangeeft, wordt door jou gelijk afgeserveerd als zou hij en 'unter-visie' uitten en niet weten waar hij het over heeft ...
Sorry, maar als je ontkent of in twijfel trekt dat de Duitsers gepoogd hebben systematisch het Joodse ras uit te roeien en daartoe gaskamers gebruikt hebben, dan negeer je zoveel verklaringen (niet alleen van slachtoffers) en bewijsmateriaal dat het wel heel suspect wordt. Het woord dat hierbij past is tendentieus.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:47 schreef RM-rf het volgende:
verder opvallend dat je weer eenzelfde 'houding' tentoonsteld, iemand die een aantal kritische punten aangeeft, wordt door jou gelijk afgeserveerd als zou hij en 'unter-visie' uitten en niet weten waar hij het over heeft ...
Veel interessanter is de vraag wat de motieven van de revisionisten en ontkenners zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:51 schreef lucida het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn waarom wordt het ontkennen daarvan dan strafbaar gesteld?![]()
Vooral het laatste argument horen we nogal vaak op Fok!, de laatste tijd. Met als triest dieptepunt het 'aantonen' dat getuigenissen van kampslachtoffers berusten op pseudoherinneringen.quote:Tijdens onze e-mail-wisseling onthult Ken McVay dat hij niet gelooft in allerlei subtiele verschillen tussen revisionisten en negationisten. Hij heeft lang geleden al geconcludeerd dat ze allemaal jodenhaters zijn. ‘Waarin ze naar mijn mening verschillen is, of ze al dan niet werkelijk geloven in de onzin die ze over de holocaust uitkramen.’ Iemand als Ernst Zündel weet heel goed dat zijn ontkenning uit de lucht is gegrepen, terwijl anderen ‘simpelweg te stom of door haat verblind’ zijn om te begrijpen wat werkelijkheid is en wat niet. Hij kan zich geen andere verklaring voorstellen, wanneer ontkenners ‘maand na maand met dezelfde vermoeiende beweringen aan komen zetten’, zelfs wanneer ze weten dat die al ‘talloze malen ontkracht’ zijn. Volgens McVay weet Irving dat hij onzin beweert, en is hij niet meer dan een ‘abjecte racist’.
Een tochtje langs diverse hate-sites maakt niet duidelijk wat de werkelijke motieven van de ontkenners zijn. Volgens sommige bronnen willen ze het fascisme rehabiliteren, dat vooral door de holocaust een ‘slechte naam’ heeft gekregen, of zijn ze antisemiet, van nature stoute jongens die het heerlijk vinden beweringen te doen die verkeerd vallen; ‘men wekt de doden tot leven om de levenden beter te kunnen treffen’, schreef Vidal-Naquet. De verhalen over internationale samenzweringen zijn onuitroeibaar. De joodse lobby zou de publieke opinie met slachtofferverhalen willen manipuleren.
Alsof ik daar greep op hebquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:17 schreef lucida het volgende:
...................... Ik geef je op een briefje dat dit topic ook gedoemd is te verzanden in een algehele slowchat als niet duidelijker wordt aangegeven waar de OP naar toe wil.
............
Mein Lieber,quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:19 schreef Koekepan het volgende:
Op die manier kun je natuurlijk alles ter wereld wel ontkennen, lucida. Gewoon zeggen dat elk tegenargument een gevoelsargument is, en je bent klaar. Eens kijken, wat zal ik vandaag eens ontkennen? Het bestaan van vrouwen, of zo. (Daar heb jij toch geen problemen mee neem ik aan.) Of het bestaan van holocaust-ontkenners.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |