abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:50:20 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27295646
Zeg, ik weet niet of ik hier een oude koe uit de sloot haal, maar eeh...

Stel je voor, een rietje, een rietje dat loopt vanaf de aarde tot aan de zon, een rietje licht genoeg om te kunnen verplaatsen.

Stel je voor, ik geef hier op aarde met mijn vinger een zachte tik tegen het ene uiteinde van het rietje, zou een persoon welke zijn vinger tegen het andere uiteinde van het rietje houdt deze tik dan direct voelen?

Waarom wel of waarom niet?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:51:27 #2
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27295667
Nee, want ik kan als niet-wetenschapper zelfs weten dat ook trillingen zich met een bepaalde snelheid verplaatsen.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_27295692
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:51 schreef LaZZ het volgende:
Nee, want ik kan als niet-wetenschapper zelfs weten dat ook trillingen zich met een bepaalde snelheid verplaatsen.
Dit dus.
Ik heb zoiets mij ook afgevraagd maar dan met een touwtje van mijn huis tot dat van mijn oma. Ik was toen een jaar of 9.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:55:00 #4
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27295736
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:51 schreef LaZZ het volgende:
Het gaat niet enkel om de trilling.

Wat als ik het rietje zachtjes naar de zon toe duw? Hoe snel merkt de persoon aan de andere kant van het rietje dan dat het rietje naar hem toekomt?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:57:43 #5
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27295780
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:55 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Wat als ik het rietje zachtjes naar de zon toe duw? Hoe snel merkt de persoon aan de andere kant van het rietje dan dat het rietje naar hem toekomt?
Waar gaat het dan om als ik jou vragen mag? Je voelt toch een trilling? Luchtverplaatsing zal er niet zijn in ieder geval. Overigens vraag ik me af of die trilling wel zo ver reikt.

Op je 2e vraag: als hij het rietje ziet/voelt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 01:00:20 #6
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27295823
Ik weet niet waar ik heen wil met deze vraag, ik vraag het me gewoon af.

Je duwt het rietje vooruit, hoe snel merkt de persoon aan de andere kant van het rietje dat het rietje naar hem toe wordt geduwd?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 01:01:29 #7
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27295848
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:00 schreef Hallulama het volgende:

Je duwt het rietje vooruit, hoe snel merkt de persoon aan de andere kant van het rietje dat het rietje naar hem toe wordt geduwd?
Hoe snel? Ligt eraan met welke snelheid natuurlijk.
pi_27295851
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:55 schreef Hallulama het volgende:

[..]

* mother-mother denkt dat je rietje smelt
pi_27295877
Uitgaande dat er geen rek in je rietje zit. Want dat is wat je bedoelt waarschijnlijk dan zal hij het gelijk merken. Alleen in de praktijk zit er altijd rek in de materie en zal degene aan de andere kant het geeneens merken.
pi_27295888
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:50 schreef Hallulama het volgende:
Zeg, ik weet niet of ik hier een oude koe uit de sloot haal, maar eeh...

Stel je voor, een rietje, een rietje dat loopt vanaf de aarde tot aan de zon, een rietje licht genoeg om te kunnen verplaatsen.

Stel je voor, ik geef hier op aarde met mijn vinger een zachte tik tegen het ene uiteinde van het rietje, zou een persoon welke zijn vinger tegen het andere uiteinde van het rietje houdt deze tik dan direct voelen?

Waarom wel of waarom niet?
HIj blijft wel leuk.
Maak het rietje een lichtjaar lang. En supermateriaal.
Dan kun je met een heen en weer schuiven hier, de situatie een lichtjaar (9460 miljard km) verder wijzigen.
M.a.w. vrijwel instantane veranderingen, terwijl de lichtsnelheid toch een maximum is.
En toch wordt informatie vrijwel instantaan overgebracht.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 01:06:47 #11
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27295926
Ja, met dat rare besef zit ik dus ook
pi_27295971
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:04 schreef Yosomite het volgende:

[..]

HIj blijft wel leuk.
Maak het rietje een lichtjaar lang. En supermateriaal.
Dan kun je met een heen en weer schuiven hier, de situatie een lichtjaar (9460 miljard km) verder wijzigen.
M.a.w. vrijwel instantane veranderingen, terwijl de lichtsnelheid toch een maximum is.
En toch wordt informatie vrijwel instantaan overgebracht.
Er is alleen geen materiaal dat kaarsrecht blijft als het 1 lichtjaar lang is
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2005 @ 01:11:47 #13
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_27296010
Over zo'n afstand zou zelfs het hardste staal zich als elastiek gedragen. Je duw zou na een hele korte afstand al totaal door het materiaal geabsorbeerd zijn. Om moleculen echt tot stilstand te dwingen moet je het tot het absolute nulpunt koelen. Geen idee wat er dan gebeurd.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 01:12:24 #14
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27296019
Er vanuitgaande dat het materiaal perfect is, niet verbrand, kaarsrecht blijft en niet krimpt etc natuurlijk.

Maar je bedoelde dus met een zachte tik dat het rietje een stuk vooruitging klaarblijkelijk?

Ik dacht namelijk dat je met een zachte tik bedoelde: het rietje een tikje geven.
pi_27296059
De persoon zal het niet direct voelen omdat de kracht als golf wordt doorgegeven door de deeltjes waaruit het rietje is opgebouwd. Hoe snel dat gaat hangt af van het materiaal waaruit het rietje is opgebouwd. Dit is iig veel minder dan de lichtsnelheid die zeker nooit ook maar benaderd wordt. Bovendien verliest de initiele duw al zo snel aan energie dat men aan het eind er toch niets van merkt. De afstand is te lang.
pi_27296072
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:14 schreef Vitalogy het volgende:
De persoon zal het niet direct voelen omdat de kracht als golf wordt doorgegeven door de deeltjes waaruit het rietje is opgebouwd. Hoe snel dat gaat hangt af van het materiaal waaruit het rietje is opgebouwd. Dit is iig veel minder dan de lichtsnelheid die zeker nooit ook maar benaderd wordt. Bovendien verliest de initiele duw al zo snel aan energie dat men aan het eind er toch niets van merkt. De afstand is te lang.
dr zal dus n paar jaar overeen gaan voordat t evt gevoeld word?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 01:16:39 #17
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27296079
quote:
Maar dus afgezien van het verlies aan kracht natuurlijk eh.
pi_27296090
Nee het zal nooit aankomen.
pi_27296110
Dan heb ik ook nog een raadsel.

Stel dat je een hele lange dikke brede stalen balk in de ruimte hebt (zeg maar de afstand aarde - maan). En je gaat dat ding om z'n as draaien (stopt nooit, geen weerstand), en je laat hem steeds harder draaien. Zouden op een gegeven moment de uiteinden sneller dan het licht kunnen gaan?
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2005 @ 01:22:14 #20
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_27296148
quote:
Het zou 'kunnen' met materiaal dat tot het absoluut nulpunt gebracht is. Dan zou de overdracht direct zijn. Een soort supergeleiding van kinetische energie. Het absolute nulpunt is echter niet te bereiken en als het wel zou kunnen treedt er ws een toestand op die het op een andere wijze weer verhinderd. Het onmogelijke is immers uitgesloten.
pi_27296152
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:19 schreef Saekerhett het volgende:

Stel dat je een hele lange dikke brede stalen balk in de ruimte hebt (zeg maar de afstand aarde - maan). En je gaat dat ding om z'n as draaien (stopt nooit, geen weerstand), en je laat hem steeds harder draaien. Zouden op een gegeven moment de uiteinden sneller dan het licht kunnen gaan?
Zonder weerstand wel, waarom niet? Moet je wel iets vinden wat het kan aandrijven maar dat is een ander verhaal.
pi_27296166
quote:

Ik denk dat voor iemand die dit van veraf observeert de stalen balk ogenschijnelijk of steeds korter wordt of zich zal verbuigen. De snelheid zal iig nooit boven de lichtsnelheid komen.
pi_27296172
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:22 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Zonder weerstand wel, waarom niet? Moet je wel iets vinden wat het kan aandrijven maar dat is een ander verhaal.
Die machine die het aandrijft, hoeft niet eens zo sterk te zijn. Van mij part accelereert ie in 10 jaar naar die snelheid, maar dat ie er ooit komt, lijkt wel te kunnen lukken
pi_27296240
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:23 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Die machine die het aandrijft, hoeft niet eens zo sterk te zijn. Van mij part accelereert ie in 10 jaar naar die snelheid, maar dat ie er ooit komt, lijkt wel te kunnen lukken
Hij hoeft niet sterk te zijn aangezien er geen weerstand is dat ben ik met je eens. Maar die machine zal toch sneller moeter draaien als het licht. Ik geloof niet dat er al zo'n machine bestaat.
pi_27296298
Die machine gaat sowieso niet sneller dan het licht. Punt.
De vraag is dus als het middenpunt met de snelheid van het licht roteert dan moeten de uiteinden sneller dan het licht draaien?

Nee en dat is dan de relativiteitstheorie....geloof ik
Hoe dichter de machine de snelheid van het licht benadert des te kleiner wordt de ruimte die alle ronddraaiende gedeelten (dus ook de uiteinden) innemen.

Zoiets was het. Ach weet ik veel.
pi_27296336
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:35 schreef Vitalogy het volgende:
Hoe dichter de machine de snelheid van het licht benadert des te kleiner wordt de ruimte die alle ronddraaiende gedeelten (dus ook de uiteinden) innemen.
Dat is. Voor een observant die van veraf er naar kijkt.
Wat zal je zien als je op het uiteinde van die stalen buis zit.
Het middelpunt wat steeds dichter bij komt?

Ik word er nu al misselijk van iig.
pi_27296517
Tis ook geen tijdstip voor dit soort vragen
  dinsdag 24 mei 2005 @ 01:55:10 #28
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27296526
Truste
  dinsdag 24 mei 2005 @ 02:14:10 #29
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_27296692
lijp
pi_27297157
quote:

Nee. Je voelt dat ook, je hebt steeds meer kracht nodig om het nog sneller rond te laten draaien. Nog even los van vertraging die optreedt bij een lang voorwerp: je balk zal bij radiaal versnelling richting spiraalvorm verbuigen. Bij een 100% onbuigzaam voorwerp heb je niet genoeg kracht om alsmaar (radiaal) te versnellen tot het uiteinde de lichtsnelheid heeft. Het 'geen weerstand hebben' is onzin, het ronddraaien is feitelijk een continu versnelling waar continu kracht voor nodig is, zelfs als de radiaal snelheid gelijk blijft.

Wat betreft dat rietje is het antwoord al gegeven. Dat iemand er nu zachtjes tegenaan duwt maakt niets uit. Je versnelt het rietje en versnelling werkt vertragend.
pi_27298229
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:09 schreef Saekerhett het volgende:
Er is alleen geen materiaal dat kaarsrecht blijft als het 1 lichtjaar lang is
Nee, maar als gedachtenexperiment.
Kaarsrecht: je zou je je kunnen voorstellen dat het experiment in een stukje ruimte gedaan wordt waar in de verste verte geen zwaartekrachtbron te vinden is behalve het rietje zelf.

Je komt er dan uiteindelijk achter dat de overdracht van informatie van de ene kant naar de andere kant van het rietje via een drukgolf moet gaan. En de voortplantingssnelheid door de materie van de drukgolf is altijd kleiner dan de lichtsnelheid.

Het argument van vitalogy dat de drukgolf uit zal dempen doordat zo vele atomen gepasseerd moeten worden waar, hoe klein dan ook, altijd wat energie achterblijft, lijkt me ook juist.

Maar als je nu neutronenstermaterie neemt? Incompressibel ook op atomaire schaal? Want de stof bestaat geheel uit neutronen. Geen atoom te bekennen.
Wordt de drukgolf dan omgezet op atomaire schaal in warmte (bewegingsenergie)?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:47:50 #32
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27298246
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 08:46 schreef Yosomite het volgende:

Maar als je nu neutronenstermaterie neemt? Incompressibel ook op atomaire schaal? Want de stof bestaat geheel uit neutronen. Geen atoom te bekennen.
Wordt de drukgolf dan omgezet op atomaire schaal in warmte (bewegingsenergie)?
Ik denk dat je aardig wat energie nodig hebt om het ding een tikje te geven dan.
pi_27298685
quote:

Nee. Je gaat er hierbij uit dat de staaf helemaal "rigid"is, maar de werkelijkheid is dat de staaf zal buigen, en een soort spiraalbeweging gaat maken. De uiteinden gaan niet sneller dan het licht.

En om er nog maar eentje in te gooien: Stel ik heb een licht, en dat projecteer ik op een scherm op willekeurige afstand. Nu komt er een miertje over het scherm heen. Je kunt nu de projectie van de mier met willekeurige snelheid laten gaan, immers :de snelheid op het scherm is de straal maal de hoeksnelheid, en de straal kun je willekeurig groot maken. Je zult dus een snelheid groter dan c kunnen krijgen. Of niet? Muhahaha.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:43:10 #34
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27299502
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 01:00 schreef Hallulama het volgende:

Als jiij het rietje naar voren duwt zal de persoon aan de andere kant dit direct merken. Maar als je er een tikje tegen geeft moet die trilling eerst door het hele rietje heen reizen dus zal de ander dat niet direct merken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_27299660
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:43 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als jiij het rietje naar voren duwt zal de persoon aan de andere kant dit direct merken. Maar als je er een tikje tegen geeft moet die trilling eerst door het hele rietje heen reizen dus zal de ander dat niet direct merken.
Nee, het duwtje kan net zo goed niet instantaan overgebracht worden als het tikje.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:52:35 #36
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27299787
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:48 schreef Maethor het volgende:

[..]

Nee, het duwtje kan net zo goed niet instantaan overgebracht worden als het tikje.
Als het rietje niet verbuigt, absorbeert of iets in die richting dan zal je toch direct de beweging van het hele rietje voelen?
ik bedoel of je nou:

een rietje hebt die zo lang is

of een rietje die zo lang is:

als ik links een duwtje geef dan wordt dat duwtje toch direct doorgegeven?
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_27299886
Ja, maar het probleem is dat je geen oneindig stijf rietje kunt hebben (zwart gat enzo ). Maar, als gedachtenexperiment, stel je hebt zo'n superstijf rietje, dan wel denk ik.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:58:30 #38
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27299955
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:55 schreef Maethor het volgende:
Ja, maar het probleem is dat je geen oneindig stijf rietje kunt hebben (zwart gat enzo ). Maar, als gedachtenexperiment, stel je hebt zo'n superstijf rietje, dan wel denk ik.
Dat bedoel ik idd. Kijk dat is natuurlijk puur theoretisch en in de praktijk zal het materiaal alleen maar verbuigen zodat je aan de andere kant niet eens voelt dat er tegenaangeduwt wordt.
pi_27300006
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 08:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk dat je aardig wat energie nodig hebt om het ding een tikje te geven dan.
Zomaar, omdat ik op de koffie wacht.:

massa neutron: 1,57E-22 kg
straal neutron 5,99e-15 m
lichtjaar: 9,46e15 m

Stel het rietje bestaat uit laagjes van zes neutronen in een cirkel, op elkaar gestapeld.

Dan is de massa 6 x 1,57E-22 x 9,46E+15 / (2 x 5,99E-15) = 7,46E+8 kg
Zeg 750 miljoen kg.
De Saturnus V raket met bijna 3 miljoen kg kregen ze de lucht in.
Je hebt inderdaad dan aardig wat energie nodig.
Maar met een blik spinazie kun je een heel eind komen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:24:15 #40
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27304251
Wat is eigenlijk de snelheid van electro-magnetische kracht dan wel straling?

Dat is immers iets dat een rolspeelt wanneer je het rietje een tik geeft, right? Atomen die verplaatsen, en een electro-magnetisch schokje geven wanneer ze te dicht bij andere atomen komen, om zo vervolgens die andere atomen te verplaatsen?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:26:15 #41
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27304336
Yosomite, die Saturnus V raket moest zich natuurlijk eerst onttrekken van de zwaartekracht, toch?
pi_27304421
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef Hallulama het volgende:
Wat is eigenlijk de snelheid van electro-magnetische kracht dan wel straling?

Dat is immers iets dat een rolspeelt wanneer je het rietje een tik geeft, right? Atomen die verplaatsen, en een electro-magnetisch schokje geven wanneer ze te dicht bij andere atomen komen, om zo vervolgens die andere atomen te verplaatsen?
EM-straling gaat met de lichtsnelheid. Maar dat is niet het punt hier; dergelijke trillingen worden overgebracht door roostertrillingen, en die kun je identificeren met deeltjes genaamd fononen. Deze gaan met de geluidssnelheid.

Overigens leuk om Einsteins oorspronkelijke afleiding van E=mc2 te bekijken; daar gebruikt hij ook instantane informatieoverdracht. Wat hij dus met zijn eigen theorie tegenspreekt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:30:24 #43
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27304494
Is dat verhaal ergens in een "for dummies" variant te vinden?
pi_27304517
edit: Haus was mij voor
pi_27304619
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:31 schreef Yosomite het volgende:
edit: Haus was mij voor
Heb ik het zo druk met praktika, en ben ik nog vervelend
pi_27304700
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:26 schreef Hallulama het volgende:
Yosomite, die Saturnus V raket moest zich natuurlijk eerst onttrekken van de zwaartekracht, toch?
Natuurlijk. En dat schijnt toch tegen te vallen, want het grootste deel van dat gewicht is brandstof.
Maar ik wilde de vergelijking maken met het rietje van een lichtjaar, qua massa, en daarbij slechts een kleine verplaatsing beschouwen, zeg een paar cm.
pi_27304776
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Heb ik het zo druk met praktika, en ben ik nog vervelend
Misschien stoot ik deze zomer per ongeluk tegen een Martinieke slinger aan.
Oeps, sorry.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 15:40:45 #48
17698 nappel
raar menneke..
pi_27310986
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 10:00 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Zomaar, omdat ik op de koffie wacht.:

massa neutron: 1,57E-22 kg
straal neutron 5,99e-15 m
lichtjaar: 9,46e15 m

Stel het rietje bestaat uit laagjes van zes neutronen in een cirkel, op elkaar gestapeld.

Dan is de massa 6 x 1,57E-22 x 9,46E+15 / (2 x 5,99E-15) = 7,46E+8 kg
Zeg 750 miljoen kg.
De Saturnus V raket met bijna 3 miljoen kg kregen ze de lucht in.
Je hebt inderdaad dan aardig wat energie nodig.
Maar met een blik spinazie kun je een heel eind komen.
En hoeveel zuigkracht heb ik nodig om mij cola door dat rietje te zuigen?
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
  dinsdag 24 mei 2005 @ 15:48:45 #49
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27311229
Haha, wat dacht je van yoghurt.

Of een olifant.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 16:16:05 #50
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27312144
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:28 schreef Haushofer het volgende:

Overigens leuk om Einsteins oorspronkelijke afleiding van E=mc2 te bekijken; daar gebruikt hij ook instantane informatieoverdracht. Wat hij dus met zijn eigen theorie tegenspreekt.
Is er al reeds bewezen dat instantane informatieoverdracht wel of niet mogelijk is?

Ik zit natuurlijk als zwever te denken aan het veld, superbewustzijn, particles popping in and out, dat soort dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')