abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27178839
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 09:55 schreef blue-102 het volgende:

[..]

ja daar hinte palpatine ook wel heel erg na, als je weet dat hij de dark lord is. Maar de Sith lord kon zich zelf nujuist niet helen dat was het grappige
Nee maar daarom vroeg hij Anikin om hulp zodat ze beide het geheim konden ontrafelen
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  vrijdag 20 mei 2005 @ 11:20:15 #137
11948 Xortes
Divide and Conquer
pi_27178911
Dit heb ik van Super Shadow:

Count Dooku became Darth Tyranus, Palpatine’s apprentice, in less than a year after the events of The Phantom Menace. One of his first missions was to order a clone army as Sifo Dyas, who was on his way to Kamino. (Sifo Dyas was an Ogdarian born on the asteroid world of Esiken, and discovered by the Jedi when he moved to Allistare.) Count Dooku had Billigo Hilgobottomager (a Jedi master of disguise and possibly a changeling) pretend to be Sifo Dyas and order an army cloned from the bounty hunter, Jango Fett. Jango Fett had proven himself as the best bounty hunter throughout the Galaxy by always beating the formidable cyborg Montross to a mark.

Zou verklaren waarom die lui van Kamino denken dat Sifo Dyas hen heeft ingehuurd. Er staat ook info over hoe Kamino uit het bestand van de Jedi is gewist
Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
  vrijdag 20 mei 2005 @ 11:20:46 #138
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_27178927
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:17 schreef Setambre het volgende:

[..]

Nee maar daarom vroeg hij Anikin om hulp zodat ze beide het geheim konden ontrafelen
Want de meester van Palpatine kon het niet meer vertellen, die was namelijk vermoord door palpatine (zover ik het begrepen heb)
Dus voor de duidelijkheid:
-De sith-lord die mensen van de dood kan redden was de meester van Palpatine
-Palpatine molesteerde die sith-lord in zijn slaap
-Palpatine wist toen dus nog niet hoe hij sterker kon zijn dan de dood
-Palpatine wil dat samen met Anakihn uitvogelen.
Carpe diem
pi_27178954
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 01:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
gezien het feit dat Lucas zich al weinig aantrekt van de Expanded Universe in de boeken beschreven (en dat is officieel van Lucasfilm) zal dat lijkt mij niet het geval zijn
Gegeven dat Lucas er zelfs bijna plezier in schijnt te hebben in het tegenspreken van de EU... Heel begrijpelijk, het alternatief zou namelijk zijn dat hij zou moeten toegeven dat zo'n beetje iedereen (inclusief Kevin J. Anderson) betere dialoog kan schrijven dan Lucas.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 20 mei 2005 @ 11:25:45 #140
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_27179065
Pffft Xortes wat een namen allemaal
  vrijdag 20 mei 2005 @ 11:29:03 #141
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_27179178
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:25 schreef Christine het volgende:
Pffft Xortes wat een namen allemaal
En engels tussen de namen in
Carpe diem
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 mei 2005 @ 11:36:01 #142
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_27179410
heeft iemand nou trouwens nog een verklaring waarom Yoda en Obi-Wan al gelijk beginnen met "emperor" tegen Palpatine? volgens mij kunnen ze dat amper weten dat hij dat is, aangezien op het moment dat zij die security-cam-beelden kijken hij het Galactic Empire laat uitroepen.
Daar komt nog bij dat ik me niet kan voorstellen dat Yoda en Obi-Wan hem als legitiem keizer zullen beschouwen, en hem dus gewoon chancellor of Palpatine zouden noemen. of ze zouden "emperor" uitspreken op een erg sarcastische toon.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_27179666
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:20 schreef Xortes het volgende:
Dit heb ik van Super Shadow:

Count Dooku became Darth Tyranus, Palpatine’s apprentice, in less than a year after the events of The Phantom Menace. One of his first missions was to order a clone army as Sifo Dyas, who was on his way to Kamino. (Sifo Dyas was an Ogdarian born on the asteroid world of Esiken, and discovered by the Jedi when he moved to Allistare.) Count Dooku had Billigo Hilgobottomager (a Jedi master of disguise and possibly a changeling) pretend to be Sifo Dyas and order an army cloned from the bounty hunter, Jango Fett. Jango Fett had proven himself as the best bounty hunter throughout the Galaxy by always beating the formidable cyborg Montross to a mark.

Zou verklaren waarom die lui van Kamino denken dat Sifo Dyas hen heeft ingehuurd. Er staat ook info over hoe Kamino uit het bestand van de Jedi is gewist
Nee volgens het boek Labyrinth of Evil

Heeft Sifo Dyas wel het leger ZELF georderd, omdat hij voelde dat de Sith in 4,5,6 aan de macht kwamen en omdat je Jedi geen soldiers zijn maar peacekeepers hadden ze extra hulp nodig.

Count Dooku en Sifo Dyas waren goede vrienden maar Dooku ververleid door Palpatine naar de Dark Side en werd dus Darth Tyranus. Om zijn loyaliteit te bewijzen aan Palpatine moest hij zijn beste vriend Sifo Dyas slopen.

Doordat Tyranus Sifo Dyas heeft gedood kwam Tyranus erachter dat hij in het geheim een Clone Army wilde maken, maar Sifo had nog een DNA donor. Tyranus heeft daarom Jengo Fett gevraagd omdat hij een bad-ass bounty hunter is, daarna heeft Tyranus alle bewijzen dat die Clone planeet bestaan heeft gedelete (zoals in de bibliotheek)

Nu de Sith een super groot clone leger hebben en ze beide kanten van de oorlog controlen was het makkelijk om alle tegenstand (Jedi + vriendjes ervan) uit te schakelen
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_27179672
Ik zag wel een foutje in het begin van de film waar Anakin en Obi-Wan tegen Dooku vechten. Obi -Wan word 'verplettert' door een plaat metaal of zoiets. En de manier hoe dat gebeurd vond ik best klungelig uitzien.

Verder was het wel een beetje voorspelbaar op het einde. Maar ik snap niet waarom Anakin Sidious niet vermoord als hij doodleuk zegt dat hij zelf Padmé heeft vermoord.
Holler
pi_27179774
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:45 schreef R-Alph het volgende:
Ik zag wel een foutje in het begin van de film waar Anakin en Obi-Wan tegen Dooku vechten. Obi -Wan word 'verplettert' door een plaat metaal of zoiets. En de manier hoe dat gebeurd vond ik best klungelig uitzien.

Verder was het wel een beetje voorspelbaar op het einde. Maar ik snap niet waarom Anakin Sidious niet vermoord als hij doodleuk zegt dat hij zelf Padmé heeft vermoord.
No shit dat het einde voorspelbaard werd

Ooit 4,5 en 6 gezien ?
  vrijdag 20 mei 2005 @ 11:48:52 #146
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_27179784
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:36 schreef Tokus het volgende:
heeft iemand nou trouwens nog een verklaring waarom Yoda en Obi-Wan al gelijk beginnen met "emperor" tegen Palpatine? volgens mij kunnen ze dat amper weten dat hij dat is, aangezien op het moment dat zij die security-cam-beelden kijken hij het Galactic Empire laat uitroepen.
Daar komt nog bij dat ik me niet kan voorstellen dat Yoda en Obi-Wan hem als legitiem keizer zullen beschouwen, en hem dus gewoon chancellor of Palpatine zouden noemen. of ze zouden "emperor" uitspreken op een erg sarcastische toon.
Ik heb niet gehoord dat ze hem meteen met emperor aanspreken, dus dat weet ik niet.
Het is wel zo dat Palpatine legitiem keizer WAS, of de Jedi dat nu leuk vinden of niet.
De manier waarop hij keizer werd was manipulatief, gemeen en erg laag, maar wel legitiem.
Carpe diem
pi_27179832
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:48 schreef Setambre het volgende:

[..]

No shit dat het einde voorspelbaard werd

Ooit 4,5 en 6 gezien ?
Jaja, daarom

Maar ik wil ze nu nog eens zien om weer opheldering te krijgen hoe die ook alweer verliepen. Want dat is een tijd geleden.
Holler
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:09:14 #148
110099 TrumpingPimp
You are fired!
pi_27180490
MAar die keizer had zichzelf dus ook expres laten ontvoeren? Waarom dan?
Make your money bigger, make your money bigger, make your money bigger!
Get the money first! After that you get the women!!!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 mei 2005 @ 12:12:02 #149
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_27180578
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:09 schreef TrumpingPimp het volgende:
sympathie kweken.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_27180789
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:45 schreef R-Alph het volgende:
Zo zaten er vele momenten voor mij in. Dat stukje dat die Dooku met van dat balkonnetje afsprong met een salto of vier zag er ook niet uit.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:40:42 #151
904 L-X
The Lover X
pi_27181370
"I'm not the jedi I should be"

Ik vind dat echt een zielig stukje. Voor de rest enorm genoten gister alleen had toch een beetje gevoel van medelijden met Anakin en begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waar dit vandaan komt.
It takes a minute to have a crush on someone,
an hour to like someone,
and a day to love someone,
but it takes a lifetime to forget someone.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:44:19 #152
110099 TrumpingPimp
You are fired!
pi_27181483
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:12 schreef Tokus het volgende:

[..]

sympathie kweken.
Tja kan aan mij liggen maar die jedi gasten zijn wel ernstig naief. Al die dingen die palpa doet etc. Niet erg subtiel. Ik zou zonder force al ruiken dat die slecht is.
Make your money bigger, make your money bigger, make your money bigger!
Get the money first! After that you get the women!!!
pi_27181486
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:12 schreef Tokus het volgende:

[..]

sympathie kweken.
Tevens was dit ook duidelijk zodat de yedi dooku moesten vermoorden. Voornamelijk dat anakin dit moet doen (heeft er misschien ook een hand in gehad in het gevecht vandaar dat je niet per definite kan zeggen dat anakin zeker moet winnen)
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:57:52 #154
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_27181850
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 17:37 schreef Rekkie het volgende:
En wat is daar raar aan?
Behalve dat jij het waarschijnlijk niet doet?
6 films x 2 uur per film = ruim 12 uur Star Wars kijken .. ach ja volstrekt normaal
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:58:09 #155
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_27181863
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:40 schreef L-X het volgende:
Mja, ik snap nog steeds niet waarom hij zo snel overstapte naar de andere kant...
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:59:20 #156
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_27181894
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:58 schreef Christine het volgende:

[..]

Mja, ik snap nog steeds niet waarom hij zo snel overstapte naar de andere kant...
om zijn angst te overwinnen.. om iemand te verliezen
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_27181970
Om Padme te redden van haar dood.. daarom stapte hij zo snel mogelijk over naar donkere zijden..
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:02:02 #158
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_27181993
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:58 schreef Christine het volgende:

[..]

Omdat de dark-side vertelde Padmé te kunnen redden en de light-side alleen maar zei dat hij afstand moest nemen van dat wat hij bang was kwijt te raken.
Met andere woorden: hij koos voor zichzelf of voor Padmé.
Hij koos voor Padmé en daarmee voor de dark-side, wat uiteindelijk toch niet bleek te helpen
Carpe diem
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:11:32 #159
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_27182291
Ja ik snap wel waaróm hij overstapte, dat was overduidelijk. Maar hij had ook in zijn opvoeding geleerd dat de dark side van the force verkeerd is, en hij had natuurlijk prima kunnen zien dat het een list zou zijn van Darth Sidious.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:11:45 #160
904 L-X
The Lover X
pi_27182297
Maar om van iemand te redden naar complete kinderklasjes uit te moorden zit toch wel een heel groot verschil. Iets wat ik niet in mijn verstand kan overbruggen.
an hour to like someone,
pi_27182347
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:11 schreef Christine het volgende:
Ja ik snap wel waaróm hij overstapte, dat was overduidelijk. Maar hij had ook in zijn opvoeding geleerd dat de dark side van the force verkeerd is, en hij had natuurlijk prima kunnen zien dat het een list zou zijn van Darth Sidious.
Volgens mij is een zekere naivité ook een onderdeel van de standaard Jedi opvoeding, dus die list zien aankomen zou maar zo eens lastig geweest kunnen zijn.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:13:39 #162
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_27182354
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:11 schreef L-X het volgende:
Maar om van iemand te redden naar complete kinderklasjes uit te moorden zit toch wel een heel groot verschil. Iets wat ik niet in mijn verstand kan overbruggen.
ik denk dat wanneer je éénmaal de eerste stap hebt gedaan, de rest heel makkelijk volgt.
Carpe diem
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:15:08 #163
904 L-X
The Lover X
pi_27182398
Mmmh, weet niet. Een kind vermoorden is toch wel heel iets anders dan een volwassen persoon om zeep helpen. Vooral als je weet dat hij die hele tijd als Jedi is opgevoed. Dus dat moet ie wel zo blind zijn van woede. Ik vind het nog steeds vreemd.
an hour to like someone,
pi_27182439
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:57 schreef doppelgänger het volgende:

[..]

6 films x 2 uur per film = ruim 12 uur Star Wars kijken .. ach ja volstrekt normaal
Nergens staat gemeld dat het in 1 keer gebeurt.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 mei 2005 @ 13:17:31 #165
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_27182492
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 07:22 schreef Tokus het volgende:

[..]

Hij spreekt toch in Revenge of the Sith over een Sith-lord die zichzelf kon genezen? En die vermoord werd door z'n apprentice? Iets zegt me dat Palpatine juist die apprentice was, en daarna samen met Anakin ook achter dat geheim wilde komen.
Dat leek mij ook
Maar er werd gezinspeeld op een nog levende meester van Palpatine die dus in de Outer Rim zat en terugkeerde
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 mei 2005 @ 13:21:06 #166
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_27182620
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:09 schreef TrumpingPimp het volgende:
Hij wist dat Anakin achter hem aan ging en wilde een gevecht tussen hem en Dooku uitlokken waarin Anakin zijn woede de loop liet (aldus geschiedde)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_27182736
Ga eindelijk na het weekend ook naar deze 3e deel.
Hoelang is eigenlijk Darth Vader te zien in deze 3e deel ??
Dacht ergens gelezen te hebben dat je hem maar 10 minuten in de gehele film te zien krijgt ??
Is dit ook zo ?
Power of the darkside
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:25:54 #168
904 L-X
The Lover X
pi_27182789
Klopt
an hour to like someone,
pi_27182868
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:24 schreef Darth_Vader2005 het volgende:
Ga eindelijk na het weekend ook naar dit 3e deel.
Hoelang is eigenlijk Darth Vader te zien in dit 3e deel ??
Dacht ergens gelezen te hebben dat je hem maar 10 minuten in de gehele film te zien krijgt ??
Is dit ook zo ?
Sorry kon het niet laten
pi_27182914
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:25 schreef L-X het volgende:
Klopt
Oke tanxs.
Power of the darkside
pi_27182957
Hm, net gezien en ik moet zeggen...jammer maar helaas.

Ondanks de veel betere special effects tov. 4/5/6 halen de prequels het geen moment bij de eerste serie en de voornaamste reden is volgens mij dat Lucas niet kan regisseren, casten of dialoog schrijven.

Haydn Christensen is een acteur die in ONM nog geen rol zou krijgen als het om acteertalent gaat, de talenten van de overige acteurs gaan volledig de mist in door de tragisch slechte dialoog die zij voorgeschoteld krijgen. Ja het is leuk om het verhaal rond te zien komen maar allemachtig wat een drama is het soms om naar te kijken en dan bedoel ik dat niet in een positieve manier.

Als er ooit een 7/8/9 serie komt dan kan je alleen maar hopen dat er dit keer competente regisseurs, schrijvers en acteurs ingehuurd zullen worden.
pi_27182966
quote:

Ik vind dat echt een zielig stukje. Voor de rest enorm genoten gister alleen had toch een beetje gevoel van medelijden met Anakin en begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waar dit vandaan komt.
Dat had ik ook wel een beetje eerlijk gezegd, maar het was eigenlijk ook gewoon een trieste film...

Dart Vader komt volgens mij nog niet eens 10 minuten voor in de film.
pi_27183097
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:27 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Sorry kon het niet laten

Knap van je.
Gaat er gelukkig om dat je me snapt.
Power of the darkside
pi_27183201
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:29 schreef Tijger_m het volgende:
Haydn Christensen is een acteur die in ONM nog geen rol zou krijgen als het om acteertalent gaat, de talenten van de overige acteurs gaan volledig de mist in door de tragisch slechte dialoog die zij voorgeschoteld krijgen. Ja het is leuk om het verhaal rond te zien komen maar allemachtig wat een drama is het soms om naar te kijken en dan bedoel ik dat niet in een positieve manier.
Ik ben geneigd om ook Hayden's bedenkelijke prestatie te wijten aan de dialoog en de fascinatie van Lucas met blue screen (wat toch een beetje een onnatuurlijke vorm van acteren is voor veel acteurs). In bijvoorbeeld Life as a house was hij wel uitstekend in vorm en niet gehinderd door een "visie".
pi_27183354
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:36 schreef Litpho het volgende:

Ik ben geneigd om ook Hayden's bedenkelijke prestatie te wijten aan de dialoog en de fascinatie van Lucas met blue screen (wat toch een beetje een onnatuurlijke vorm van acteren is voor veel acteurs). In bijvoorbeeld Life as a house was hij wel uitstekend in vorm en niet gehinderd door een "visie".
Je ziet ook geen enkele 'chemistry' tussen de acteurs, Ford, Hamill en Fisher hadden dat wel en ook die hadden soms dialogen waar je tenen van krom trokken maar ook een persoonlijkheid om zoals Ford tegen Lucas te zeggen "George, you can write this crap, but you cannot say it!".
pi_27183652
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:39 schreef Tijger_m het volgende:
Je ziet ook geen enkele 'chemistry' tussen de acteurs, Ford, Hamill en Fisher hadden dat wel en ook die hadden soms dialogen waar je tenen van krom trokken maar ook een persoonlijkheid om zoals Ford tegen Lucas te zeggen "George, you can write this crap, but you cannot say it!".
Ik kan me daarentegen ook voorstellen dat ruim twintig jaar Star Wars adulatie ervoor heeft gezorgd dat George steeds minder adviezen is gaan aannemen. Voeg daar aan toe dat bijv. Christensen en Portman met Lucas' successen zijn opgegroeid (itt Ford, Hamill en Fisher) en ik kan me voorstellen dat die drempel nu wel iets hoger ligt. Daarnaast leende de oorspronkelijke films zich meer voor improvisatie (zie de klassieke: I love you - I know wisselwerking tussen Ford en Fisher) terwijl hier op een heleboel punten de setting wat stijfjes is.

De casting is zeker niet perfect, maar ik denk toch echt dat regie, dialoog en bluescreenfascinatie veel meer de doodsteek zijn voor evt. chemistry dan de acteurs en actrices.
pi_27184285
Het lijkt me ook behoorlijk moeilijk als acteur om tegen een blauw scherm te acteren. Je gaat veel moeilijker op in de film en in het verhaal en het wordt dus ook veel moeilijker om te acteren in de context van de film. Als je dan al een beperkte acteur bent, wordt het met zo'n blauw scherm nóg moeilijker om een goede prestatie neer te zetten. Tel daarbij de klotedialogen van Lucas op en je hebt matige acteerprestaties, zelfs van gerenommeerde acteurs als Samuel L. Jackson en Ewan McGregor
  vrijdag 20 mei 2005 @ 14:11:10 #178
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_27184572
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat zat ik tijdens de film ook nog te denken... als acteur heb je toch ook een stel hersens, en kan je toch ook zeggen dat het op die manier niet overkomt?

Nathalie Portman vond ik echt tegenvallen in dit deel, en die Anakin keek de hele tijd depressief
pi_27184747
quote:
"I want more ..."

Darth Vader is wel langer dan 10 minuten te zien. Tenzij je het zwarte pak met bijbehorend masker bedoeld. Darth Vader is namenlijk al in beeld op het moment dat Anakin voor de darkside kiest.

Over de vraag of Darth Plagious (of hoe je het ook schrijft) de master van Sidious was ... ja, dat klopt. Dit soort achtergrond informatie (plus betere dialogen en uitgebreidere scenes) vind je in de novilization.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 14:19:22 #180
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_27184873
Ik zie helemaal niet wanneer ze blue-screen gebruiken.
Ik zie ook niet veel van de special effects.
Ik zit gewoon helemaal in de film en besef op dat moment niet eens dat Coruscant niet bestaat.

Ik heb zo'n mooi leven
Carpe diem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')