Ik ben minder positief.
Je kan Star Wars Episode III: Revenge of the Sith delen in twee helften:
-1 Goeie Anakin vs -2 Slechte Anakin.
Het eerste deel (over Goeie Anakin) gaat ten onder aan tenenkrommende dialogen. Nou hebben ALLE Star Wars films natuurlijk tot op zekere hoogte "cheesy" dialogen, maar dit is een nieuw dieptepunt. Het werd een parodie op zichzelf.
Ook durf ik ELKE weddenschap aan te gaan dat Hayden Christensen volgend jaar een Golden Raspberry nominatie voor slechtste acteur krijgt. Wil iemand 5 euro tegen me inzetten? En hij VERDIENT hem te WINNEN.
Goeie Anakin, (Anakin in gewetensnood), slechte Anakin, (verliefde Anakin), het maakt niet uit hij heeft maar 1 (!) gezichtsuitdrukking, waarvan IK kan aflezen dat hij heel erg nodig naar de WC moet. Als je tegen Natalie Portman alleen hoeft te zeggen "ik vind je er mooi uitzien" en dat vervolgens niet overtuigend uit je strot kan krijgen, mag je van mij door twee Star Wars fans anaal verkracht worden.
Er is geen overgang tussen goed naar slecht. (tenminste.. Lucas doet weinig moeite om daar ook maar enige diepgang aan te geven)
Het tweede deel (Slechte Anakin) is een Harry Potter structuur van KINDERLIJKE simpliciteit (enkel bewoond door HELE slechte en hele GOEIE tovenaars). Die scheiding (goed vs kwaad) is in alle Star Wars films natuurlijk zo en daar is NIETS mis mee, MAAR voor de transformatie van Anakin had ik toch wel op meer diepgang gehoopt.
Vervolgens heeft Lucas nog een heel lijstje met punten die hij in snel tempo moet afwerken. Vooral verwijzingen naar Episode 5/6 (en de aansluiting op Episode IV) die hij op nogal klungelige wijze laat zien (en dan nog eens verbaal dubbel uitlegt). (we snappen het heus wel!) Erg leuk voor de fans waartoe ik ook behoor (omdat zo alle ontbrekende puzzelstukjes worden ingevuld) maar het komt erg geforceerd over. (Lucas mag sowieso wel eens een scriptcursus volgen met als titel: "hoe breng ik een spanningsboog in een verhaal" want het tempo was regelmatig te snel, danweer te langdradig)
De SFX zijn fantastisch (alhoewel het laatste [vulkaan] stuk er minder goed uitzag).... (was het geld op? of had ILM een deadline?)
Maar ondanks deze kritiek blijft het een waardige saga afsluiter hoor. Ik ben kennelijk alleen iets kritischer dan andere kijkers.