abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27046995
nnenuit...

Gisteren (helaas maar half) gezien, erg interessant. Herhaling: zaterdag 21 mei 2005 14:40 Net 3

Programmamaker Wen-jie Qin, afkomstig uit China, won een half jaar geleden de Tegenlicht prijsvraag voor nieuw talent. Ze won de prijs met een uniek voorstel: een documentaire maken over het Nederlandse inburgeringsprogramma, waaraan ze als nieuwkomer zélf deelneemt.
Een groep hoogopgeleide buitenlanders keert terug naar de schoolbanken om de Nederlandse taal te gaan beheersen en om te leren integreren in de Nederlandse samenleving. Vierentwintig immigranten uit zestien landen, veelal afkomstig uit vrije beroepen, treffen elkaar in het Regionaal Opleiding Centrum in Amsterdam. Ze kwamen naar Nederland vanwege de liefde, maar verliefdheid heeft hier zo z'n prijs. De Vreemdelingenwet vereist dat nieuwkomers met Nederlandse partners hun eerste jaar in Nederland grotendeels op school moeten doorbrengen.

Door de ogen en oren van deze eerstejaars zien we stap voor stap wat er gebeurt in het inburgeringsprogramma. De film onderzoekt hoe taal wordt gebruikt als instrument om buitenlanders Nederlandse normen en waarden bij te brengen. En er wordt gekeken welk effect deelname aan het inburgersprogramma heeft op de psychologische gesteldheid en het sociale leven van de immigrant. Hoe ervaren zij en hun Nederlandse partners deze moeilijke overgangsperiode in hun leven? Integratie of desintegratie? Elk betrokken personage heeft een uniek verhaal te vertellen.

Interview met Wen-jie Qin over haar documentaire:
quote:
'Tijdens mijn eerste bezoek aan Nederland was ik gelijk verliefd op het land. Amsterdam leek mij een tolerante stad en de Nederlanders die ik ontmoette waren erg aardig. En iedereen stond mij altijd vriendelijk in het engels te woord', vertelt Wen-jie Qin (filosofe, doctor in religiestudies en programmamaakster). Toen zij in Amsterdam tijdens het maken van een film haar Nederlandse liefde ontmoette, was het voor Qin dan ook geen moeilijk besluit haar woonplaats in de Verenigde Staten voor Amsterdam te verruilen. Eenmaal hier maakte de euforie over Nederland al snel plaats voor teleurstelling. Haar fantasieën over het vrije en tolerante Nederland botsten met de harde realiteit. Nederlanders bleken minder vrijdenkend te zijn dan zij had verwacht en tot haar grote verbazing moest zij een jaar lang terug naar de schoolbanken. Op het Regionaal Opleidingencentrum in Amsterdam volgde Qin een jaar lang de verplichte inburgeringscursus. In haar documentaire 'Houden van Holland' laat Qin zien hoe het is om als immigrant naar Nederland te komen en de inburgeringscursus te volgen. Met de camera legt zij haar ervaringen en die van drie klasgenoten vast.
Waarom heb je voor dit onderwerp gekozen?
'Het is mijn bedoeling geweest om de Nederlanders en de immigranten dichter tot elkaar te brengen. Er bestaat een groot gat tussen beide groepen, ook in Amsterdam. Ik wilde aan de Nederlanders laten zien hoe het is om hier als immigrant je bestaan op te bouwen.'

Als je een korte beschrijving van de documentaire geeft , waar zou je zeggen dat hij over gaat?
'De film beschrijft mijn liefdesrelatie met Nederland en een Nederlandse man. Het verhaal vertelt ook de prijs die ik daarvoor heb moeten betalen.'

Wat is die prijs dan?
'Het leven in de Verenigde Staten was zwaar, maar het verschil met Nederland is dat ik daar studeerde. Als student had ik een omgeving waar ik in paste en universitaire instellingen waar ik op terug kon vallen. Afgezien van mijn liefde, had ik in Nederland geen doel voor ogen. Ik werd bovendien erg afhankelijk van mijn partner. Mijn welbehagen werd bepaald door zijn welbehagen. Ook vind ik het soms moeilijk de Nederlandse mentaliteit te begrijpen. Veel mensen lijken afstandelijk en ik kan niet altijd de emoties van de gezichten aflezen. Uiteindelijk heeft dit alles ertoe geleid dat ik me nog nooit zo verloren heb gevoeld. Ik heb mezelf opnieuw moeten vinden, een zoektocht die erg zwaar bleek te zijn.'

Was je ook verrast door het Nederlandse integratiebeleid?
'Ja, ik wist niet dat ik verplicht was een inburgeringscursus te volgen en ik was daarover zeer verbaasd. Tijdens mijn verblijf in Nederland kon ik mezelf altijd goed in het Engels redden. Ik had naar mijn idee geen opleiding van een jaar nodig om mezelf in Nederland staande te kunnen houden.'

Hoe heb je de inburgeringscursus uiteindelijk ervaren?
'Ik zat in een klas waarvan het merendeel hoogopgeleid was. De cursus was voor veel klasgenoten echt een stap terug. Door de verplichte examens en de vijf uur les die we per dag hadden, voelden we ons vaak weer als een klein kind. Bovendien sloot de cursus op geen enkele manier aan bij onze professionele of universitaire achtergrond. De cursus is heel erg op de Nederlandse taal gefocust. Zolang de cursus niet aansluit bij de afzonderlijke carrières van de deelnemers, denk ik dat steeds minder hoogopgeleiden ervoor zullen kiezen naar Nederland te immigreren. Aan de andere kant moet ik zeggen dat de cursus ook zijn voordelen heeft gehad. Het was voor sommige klasgenoten een manier om uit hun isolement te komen en andere mensen te ontmoeten.'

Maar het leren van de Nederlandse taal is toch belangrijk wanneer het om integratie gaat?
'Jawel, maar men moet zich ook realiseren dat Nederlands geen internationale taal is. Ik vraag me af waarom niet gerespecteerd kan worden dat sommige immigranten Engels willen blijven spreken. Bovendien is een taal leren niet genoeg om je ergens thuis te voelen. Dat is ook wat ik in de documentaire heb willen laten zien. Het gaat bij integratie niet alleen om taalbarrières, maar ook verschillende culturele waarden en normen die botsen.'
  maandag 16 mei 2005 @ 10:13:47 #2
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_27047396
Het enige wat ik erg grappig, eigenlijk genant, vond was dat die marokkaanse dame de mevrouw van het cbs bijna zag als vriendin. Voor de rest was het wel erg melodramatisch.
  maandag 16 mei 2005 @ 10:14:53 #3
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_27047413
Je kunt hem vanaf internet streamen, als je niet tot de herhaling wilt wachten.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  maandag 16 mei 2005 @ 10:33:52 #4
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_27047667
Ja, logisch dat die inburgeringscursussen op een Chinees/Amerikaanse immigrante kleinerend/overbodig overkomen. Ze zijn natuurlijk ingesteld voor Marokkaanse importbruid(egeomm)en en omdat je niet mag discrimineren, moeten andere categorien immigranten er dan ook aan geloven. Een beetje differientatie naar opleidingsniveau zou geen kwaad kunnen.
  maandag 16 mei 2005 @ 10:35:12 #5
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_27047688
Belachelijk ook dat mensen die vloeiend Engels of Duits spreken zo'n cursus moeten volgen, eigenlijk

[ Bericht 4% gewijzigd door HarigeKerel op 16-05-2005 10:44:29 ]
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  maandag 16 mei 2005 @ 10:42:55 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_27047790
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:14 schreef wadgem het volgende:
Je kunt hem vanaf internet streamen, als je niet tot de herhaling wilt wachten.
Idd

Realmedia: rtsp://streams.omroep.nl/tv/vpro/tegenlicht/bb.laatste.rm
asf: mms://streams3.omroep.nl/tv/vpro/tegenlicht/bb.laatste.asf
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 mei 2005 @ 10:48:31 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27047884
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:35 schreef HarigeKerel het volgende:
Belachelijk ook dat mensen die vloeiend Engels of Duits spreken zo'n cursus moeten volgen, eigenlijk
Want?

Ik vind dat niet zo belachelijk.
Dit is Nederland, geen England of Duitsland.
  maandag 16 mei 2005 @ 10:59:17 #8
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_27048061
Wat ik nogal triest vond is die mevrouw in het park die op de vraag wat voor werk ze deed antwoordde "Ik heb geen werk voor jullie" en "komen jullie uit Polen?". Dan vraag je je toch af wat er door iemands hoofd spookt om tot zulke antwoorden te komen.
De hele documentaire gaf mij het gevoel dat wij als Nederlanders zó zijn verarmd in de manier waarop wij met immigranten omgaan.
  maandag 16 mei 2005 @ 11:07:23 #9
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_27048214
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:59 schreef NewOrder het volgende:
Wat ik nogal triest vond is die mevrouw in het park die op de vraag wat voor werk ze deed antwoordde "Ik heb geen werk voor jullie" en "komen jullie uit Polen?". Dan vraag je je toch af wat er door iemands hoofd spookt om tot zulke antwoorden te komen.
De hele documentaire gaf mij het gevoel dat wij als Nederlanders zó zijn verarmd in de manier waarop wij met immigranten omgaan.
De kwaaien verpesten het voor de goeien, zoals gewoonlijk.
Het zou toch mogelijk moeten zijn te differentieren naar opleidingsniveau.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
  maandag 16 mei 2005 @ 11:08:26 #10
103866 attila
st.anger
pi_27048231
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:35 schreef HarigeKerel het volgende:
ben ik niet met je eens. ik vind het de morele plicht van een immigrant om ten minste een basiskennis van de taal te hebben van het immigratieland.
  maandag 16 mei 2005 @ 11:13:09 #11
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_27048324
quote:
Op maandag 16 mei 2005 11:08 schreef attila het volgende:

ben ik niet met je eens. ik vind het de morele plicht van een immigrant om ten minste een basiskennis van de taal te hebben van het immigratieland.
Dan ga je uit van een permanente immigrant, in Nederland kent men alleen geen aparte vergunningen voor iemand die hier komt om te trouwen en een Japanse manager die hier voor vier jaar heen komt omdat het Europese hoofdkantoor staat.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 mei 2005 @ 11:47:15 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27049026
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:59 schreef NewOrder het volgende:
Je kan je beter afvragen waarom dat zo is.
Hoe we van toch echt 1 van de meest tolerante landen zijn afgegleden naar inderdaad misschien een bedenkelijk nivo.
pi_27049306
Te belachelijk dat hoogopgeleiden uit Westerse landen zo aangepakt worden. Simpelweg discrimineren op basis van herkomst en opleiding, niets mis mee.
  maandag 16 mei 2005 @ 15:02:09 #14
103866 attila
st.anger
pi_27053808
quote:
Op maandag 16 mei 2005 11:13 schreef HarigeKerel het volgende:

[..]

Dan ga je uit van een permanente immigrant, in Nederland kent men alleen geen aparte vergunningen voor iemand die hier komt om te trouwen en een Japanse manager die hier voor vier jaar heen komt omdat het Europese hoofdkantoor staat.
ja, daar heb je wel gelijk in. Ik redeneerde inderdaad met in het achterhoofd de permanente migranten. is het dan mogelijk dat er wettelijk onderscheid tussen deze groepen kan worden gemaakt?
  maandag 16 mei 2005 @ 16:29:15 #15
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_27056101
Ik werd een beejte flauw van die Chop. Dat mens liep werkelijk alleen maar ze zeiken en zeuren over alles: van het gedrag van haar man, de excursies, het leren van de taal en het gedrag van de Nederlander. Dat mens had geen inburgeringscursus nodig, dat mens had een doos anti-depressiva nodig.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_27056971
quote:
Op maandag 16 mei 2005 11:08 schreef attila het volgende:

[..]

Vind ik ook. Als ze aangekomen was met een goede kennis van het Fries had ze die stap zo kunnen overslaan.
  maandag 16 mei 2005 @ 17:07:41 #17
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27057095
Dat gezeik altijd over die taal . Het gaat helemaal niet om die taal. Het gaat erom dat mensen zich kunnen redden. En dat is bij veel van die islamitische immigranten nu eenmaal niet het geval, vandaar dat ze de taal moeten leren.

Echt belachelijk dat slimme, hoogopgeleide immigranten Nederlands moeten leren. Ze redden zich zonder namelijk ook wel.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  maandag 16 mei 2005 @ 17:17:25 #18
103866 attila
st.anger
pi_27057346
quote:
Op maandag 16 mei 2005 17:03 schreef Ulx het volgende:

[..]

Vind ik ook. Als ze aangekomen was met een goede kennis van het Fries had ze die stap zo kunnen overslaan.
we hadden het wel over talen. niet over dialecten.
pi_27060358
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:13 schreef Heerlijkheid het volgende:
Het enige wat ik erg grappig, eigenlijk genant, vond was dat die marokkaanse dame de mevrouw van het cbs bijna zag als vriendin. Voor de rest was het wel erg melodramatisch.
Het is altijd belachelijk als mensen belabberd gaan praten. Net zoals sommige mensen tegen een baby praten, omg, doe eens normaal! Echt dat overdreven articuleren ...

Voor de rest, ja, als je Engels kan praten is het prima. Het is inderdaad meer dat je je moet kunnen redden onder de Nederlanders.

p.s. Wou ze nou echt scheiden, of informeerde ze enkel?
  maandag 16 mei 2005 @ 19:17:44 #20
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_27060534
quote:
Op maandag 16 mei 2005 19:11 schreef chairman.fx het volgende:
Het feit dat je gaat informeren hoelang je nog met je verschrikkelijke man getrouwd moet zijn om een vaste verblijfsvergunning te krijgen lijkt mij iig aantonen dat ze het overwogen heeft. Vreemd eigenlijk dat ze hier wilde blijven, er was toch niets goed hier? Vanuit een ander perspectief zou je kunnen zeggen dat ze juist bijzonder goed geintegreerd is: Ze liep de hele tijd te klagen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_27061628
quote:
Op maandag 16 mei 2005 19:17 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Het feit dat je gaat informeren hoelang je nog met je verschrikkelijke man getrouwd moet zijn om een vaste verblijfsvergunning te krijgen lijkt mij iig aantonen dat ze het overwogen heeft. Vreemd eigenlijk dat ze hier wilde blijven, er was toch niets goed hier? Vanuit een ander perspectief zou je kunnen zeggen dat ze juist bijzonder goed geintegreerd is: Ze liep de hele tijd te klagen.
De vraag kan toch ook deel van de documentaire zijn?
  maandag 16 mei 2005 @ 20:08:23 #22
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_27062167
Het leukste was toen ze even liet zien wat de ware reden van haar hwulijk was (ze belde met de advocaat en kreeg te horen dat ze minimaal 3 jaar met haar *saaie vervelende witte Nederlander* getrouwd moest blijven omdat ze anders haar verblijfsvergunning./status kwijtraakte..
  maandag 16 mei 2005 @ 20:10:20 #23
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_27062236
quote:
Op maandag 16 mei 2005 19:11 schreef chairman.fx het volgende:

Zoals hierboven al staat, ze wilde weten hoe het zat met het *verblijfsstatus-verhaal*

Ze wil pas écht scheiden als ze daarbij geen enkel risico loopt uitgezet te worden .

echte liefde
pi_27063086
quote:
Maar het leren van de Nederlandse taal is toch belangrijk wanneer het om integratie gaat?
'Jawel, maar men moet zich ook realiseren dat Nederlands geen internationale taal is.
dit vind ik nog het belachelijkste waarom zou je het dan niet moeten leren engels is nu eenmaal niet de voertaal
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_27063499
quote:
Op maandag 16 mei 2005 20:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dit vind ik nog het belachelijkste waarom zou je het dan niet moeten leren engels is nu eenmaal niet de voertaal
Het gaat erom dat je kan communiceren met anderen. Engels voldoet in dit opzicht prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')