abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27002720
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:27 schreef Frank68 het volgende:
Hoi rooierooie,

even een vraagje; welke sterkte heb jij eigenlijk en hoeveel dagen duurde het voordat je zonder lenzen goed zicht had?
Ik weet wel dat het bij mij van ver moet komen (-5,00), maar heb het idee dat het een beetje langzaam gaat. Heb nu de 2e nacht erop zitten, en merk wel wat verschil, maar toch net zo heel veel meer.
Volgens de verhalen ziet bijna iedereen binnen een week scherp genoeg om zonder lenzen de dag door te komen.
En dan nog een vraag; zou het kwaad kunnen als ik deze lenzen ook overdag draag(of een gedeelte ervan)?. Ik heb er beregoed zicht mee, en ze iriteren helemaal niet.
Hoi, je kunt de nachtlenzen prima als gewone lenzen overdag dragen, maar waarom zou je? Ik neem aan dat je juist op nachtlenzen overgegaan bent om overdag geen lenzen meer te hoeven dragen. Je moet niet te veel in één keer willen, geef je ogen gewoon even rustig de tijd om zich aan te passen.

Ik had -2 maar zag na twee nachten ook nog niet meteen haarscherp. Het kan echt wel een paar weken duren voordat de opticien precies de juiste lenzen voor jouw ogen gevonden heeft. Je zult er in die eerste fase even wat tijd in moeten willen steken, dus veel uitproberen, terugkomen voor controle etc. In ieder geval lijkt het mij wel logisch dat jij met je -5 nog lang niet scherp ziet na twee nachtjes dragen. Maar dat wordt echt nog wel veel beter.

In ieder geval ben ik na anderhalf jaar nog steeds ongelofelijk blij met m'n nachtlenzen.
pi_27013056
ik heb zelf -5,25 maar tot welke sterkte kan je nacht lenzen gaan dragen?

edit: misschien een idee om net als andere topics in de eerste post de belangrijke informatie te zetten zoals voor/nadelen. links met meer info enz

[ Bericht 51% gewijzigd door nielsharley op 14-05-2005 22:08:44 ]
pi_27014712
Prima idee van die eerste post, maar ik peins er niet over om dat allemaal bij elkaar te gaan zoeken, hahaha.

Ik dacht dat nachtlenzen maar tot ca. -4,5 à -5 gaan ofzo. Dus ik vraag me af of ze bij jou zouden werken. Het zal bij Frank68 ook op het randje zijn, denk ik.
pi_27025733
erg leuk om een deel 3 te maken zonder link naar de eerste 2 delen
(zeker wanneer de zoekfunctie van Fok! zo denderend werkt!)
pi_27027314
Stelletje zeikerds.

Nachtlens
Nachtlens deel 2!
pi_27659831
Dank je rooirooie , ik had mijn bericht verkeerd geplaatst, kon het niet vinden.
pi_27772935
hoi, ik heb nu 2 weken me nachtlenzen en het gaat goed behalve als ik van buiten naar binnen ga zie ik slechter. Ik ben bang dat mijn pupillen te groot zijn dan.
Nu had ik ergens gelezen dat iemand anders dit ook had, en ik ben benieuwd of dat weg is gegaan of dat er iets aan gedaan kan worden.Mijn opticien is met vakantie en als hij terug is ga ik weg dus ik moet nog even doorgaan zo.
Ik kon het berichtje daarover niet meer terugvinden.
Weet iemand hier meer over.
Sávonds zie ik dus ook veel minder of ik moet veel licht aandoen.

vr.gr
Lyndah
pi_27836254
Er is nou toch iets bizars aan de hand bij mij. Ik heb al ruim anderhalf jaar nachtlenzen, nooit ergens last van gehad, tot de afgelopen paar weken. Met mijn linkeroog zie ik de laatste tijd opeens structureel niet goed meer. Eigenlijk vrij slecht zelfs. Dus vandaag maar eens naar de opticien geweest. Eerst de 'normale' ogentest gedaan, waarbij je telkens moet kiezen tussen twee opties en welke je dan beter ziet. Daar was al iets raars aan, want m'n opticien mat een bepaalde sterkte maar als hij daar dan het bijbehorende glaasje voor zette wat die sterkte zou moeten opheffen, dan werd het niet beter.

Toen de test gedaan waarmee je oogbolling wordt gemeten. Voordat ik nachtlenzen kreeg hadden mijn ogen zo'n beetje -2. Maar wat bleek nou, bij mijn linkeroog corrigeert de nachtlens véél te veel, wel meer dan -5! Dat kán eigenlijk niet eens, want zoals de nachtlenskennertjes uit dit topic wel weten corrigeren nachtlenzen maar tot ongeveer -4,5. M'n opticien vond het ook heel raar. Doordat de lens zoveel corrigeert zit ik nu met m'n linkeroog op +3 ongeveer. Maar ik zie nu zowel dichtbij als veraf slecht met dat oog.

Hij gaat nu de fabrikant bellen om raad. Wordt vervolgd dus.
  zaterdag 11 juni 2005 @ 17:23:00 #9
73888 DIA
die ja .....
pi_27837092
hahah kun je dan niet gewoon een nieuwe krijgen die -2 corrigeert?
  zaterdag 11 juni 2005 @ 17:23:24 #10
73888 DIA
die ja .....
pi_27837104
zit btw zelf ook over de aanschaf ervan te denken wat kosten ze teg?
pi_27983329
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 17:23 schreef DIA het volgende:
zit btw zelf ook over de aanschaf ervan te denken wat kosten ze teg?
Ik heb 295 euro per paar betaald. Vaak moet je de eerste keer ook aanpas kosten betalen(+/- 100 euro). Vloeistof kosten komen hier nog bij.

Met een paar van die lenzen doe ik 2 jaar.
pi_28003584
2 jaar?? Ik dacht dat nachtlenzen altijd maar 1 jaar meegingen.

Mijn linkerlens is nu opgestuurd naar de fabrikant, ik ben zeer benieuwd. Ik word helemaal gek van mijn linkeroog, dan zie ik weer scherp, dan weer slecht, mijn oog accommodeert niet goed, en vooral als ik een tijdje m'n pc heb gebruikt ziet m'n linkeroog héél erg slecht (terwijl m'n rechteroog wel gewoon constant scherp ziet).
pi_28338262
hoi, hoe is het nu met je rooierooie, ben heel benieuwd hoe het is afgelopen?

vr. gr. Lyndah
pi_29536378
Ik ben ook info aan het verzamelen over nachtlenzen. De techniek van het afvlakken van het hoornvlies met lenzen heet orthokeratologie. De lenzen worden naast nachtlenzen ook wel ortho-k lenzen genoemd. Dus daar kun je ook op googlen...zoals eerder al werd gezegd is het woord nachtlens een geregistreerde naam door een van de fabrikanten van nachtlenzen. Als je daarop zoekt vind je dus niet alle leveranciers/opticiens.
pi_29536529
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 14:25 schreef lyndah het volgende:
hoi, hoe is het nu met je rooierooie, ben heel benieuwd hoe het is afgelopen?

vr. gr. Lyndah
O, ik zie deze vraag nu pas. Het is weer helemaal goed gekomen. De lens is teruggestuurd naar de fabrikant, hij bleek erg vervuild te zijn en ze hebben hem daar op een speciale manier helemaal schoongemaakt. Het duurde nog wel een tijdje voordat het echt weer goed was, volgens mij wel een week of twee ofzo, maar nu heb ik helemaal nergens meer last van. Het was mijn eigen schuld, denk ik, ik had ooit begrepen dat als je nachtlenzen te hardhandig schoonmaakt, dat ze dan ook kunnen vervormen, dus eigenlijk maakte ik ze nauwelijks schoon, ik deed ze gewoon altijd alleen maar in de vloeistof. Maar dat is dus het andere uiterste, dat is ook weer niet goed. Dus voorzichtig schoonmaken is het devies.

Ik vind het wel verbazingwekkend trouwens, hoe nauw dat dus blijkbaar komt. Met het blote oog was niet te zien dat de lens vuil was, maar toch was dat vuil dus genoeg om de hele werking van zo'n lens in de war te schoppen.
pi_30693576
Hoi,

ben weer een tijd van dit forum geweest. Helaas zijn de nachtlenzen bij mij geen succes geweest. Toch een te hoge sterkte die -5.00!! De opticien houdt het voor mij in de gaten als de technieken veranderd zijn zodat ik toch weer eens kan proberen.
Maar nu zag ik laatst een advertentie van ContactaLook uit Eindhoven, en die geven gewoon een max. sterkte op van -5.00 met nog eventueel een cilinder!!
Heeft iemand van jullie dan wel goede ervaring met grotere sterktes. Ik merkte vooral in donkere ruimtes en bij schemering dat ik erg slecht zag. Dit kwam omdat het gecorrigeerde stukje op het oog zo klein was, dat de pupil bij minder licht buiten de gecorigeerde vlek uit kwam.
Graag reacties, want ik wil echt heeeel graag nachtlenzen. Lijkt me zo ideaal.
pi_32010198
Waarom moeten nachtlenzen eigenlijk ieder jaar vervangen worden? Nachtlenzen zijn toch harde lenzen, die gaan normaal gesproken een paar jaar mee...
  zondag 6 november 2005 @ 10:04:57 #18
73888 DIA
die ja .....
pi_32017606
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 10:46 schreef rooierooie het volgende:

[..]

Het was mijn eigen schuld, denk ik, ik had ooit begrepen dat als je nachtlenzen te hardhandig schoonmaakt, dat ze dan ook kunnen vervormen, dus eigenlijk maakte ik ze nauwelijks schoon, ik deed ze gewoon altijd alleen maar in de vloeistof. Maar dat is dus het andere uiterste, dat is ook weer niet goed. Dus voorzichtig schoonmaken is het devies.

Ik vind het wel verbazingwekkend trouwens, hoe nauw dat dus blijkbaar komt. Met het blote oog was niet te zien dat de lens vuil was, maar toch was dat vuil dus genoeg om de hele werking van zo'n lens in de war te schoppen.
lijkt mij sterk dat ze door lichte vervuiling van -2 naar +3 vervormen....
en dit bij een lens terwijl je die andere op dezelfde wijze hebt schoongehouden...
ik denk dat dit verhaal eerder een indekking is van de fabrikant....
pi_32020524
Tja, ikzelf geloof het wel. Het ging ook niet om lichte vervuiling, volgens mijn opticien was die lens toen heel erg met eiwit vervuild en aangezien nachtlenzen helemaal zijn afgesteld op de bolling van je oog (veel meer dan gewone lenzen), kan ik me juist heel goed voorstellen dat erge vervuiling van de lens meteen invloed heeft op de mate waarin de nachtlens het oog corrigeert.

Maar goed, dat akkefietje is allang verleden tijd, ik heb nu nergens last meer van, ik wil nu graag weten waarom nachtlenzen eigenlijk zoveel sneller vervangen moeten worden dan gewone zuurstofdoorlatende lenzen. Mijn opticien stond laatst op m'n antwoordapparaat en zei dat het weer tijd is om m'n nachtlenzen te vervangen, terwijl ik denk: ik zie nog steeds haarscherp, ik heb nergens last van, waarom zou ik er niet wat langer mee kunnen doen als dat met gewone harde lenzen ook kan? Of is dat onverstandig?
  zondag 6 november 2005 @ 12:44:24 #20
73888 DIA
die ja .....
pi_32020774
dus wat eiwitten kunnen de lens zo veel van bolling laten veranderen
waarom krijg je dan geen last bij normale harde lenzen als die niet goed schoongehouden worden.
ik denk om het jaar mbt commercie, vervorming, vervuiling, sterkteverandering
pi_32021670
Huh, waar is mijn reactie opeens gebleven??

Ik vroeg daarnet: waar komt die sterkteverandering volgens jou dan door?

Maar goed, volgens mij loop jij ook maar gewoon wat te roepen (no offense verder), ik lees graag ook reacties van mensen die er echt iets vanaf weten of die ook zelf ervaring hebben met nachtlenzen.
pi_32073232
quote:
Op zondag 6 november 2005 12:36 schreef rooierooie het volgende:

Maar goed, dat akkefietje is allang verleden tijd, ik heb nu nergens last meer van, ik wil nu graag weten waarom nachtlenzen eigenlijk zoveel sneller vervangen moeten worden dan gewone zuurstofdoorlatende lenzen. Mijn opticien stond laatst op m'n antwoordapparaat en zei dat het weer tijd is om m'n nachtlenzen te vervangen, terwijl ik denk: ik zie nog steeds haarscherp, ik heb nergens last van, waarom zou ik er niet wat langer mee kunnen doen als dat met gewone harde lenzen ook kan? Of is dat onverstandig?
Heeft te maken met de vervuiling en de daardoor verminderde zuurstof doorlatendheid.

Ik heb mijn eerste set lenzen 2 jaar gedragen. Kon heel goed zij de opticien.
Schijnt dat ik vrij weinig stoffen op mijn oog heb die de boel vervuilen.
Kan gelukkig ook een nacht overslaan met indoen. Echt perfect
pi_32073892
quote:
Op maandag 7 november 2005 23:22 schreef Tombias het volgende:
Heeft te maken met de vervuiling en de daardoor verminderde zuurstof doorlatendheid.
Maar dan nogmaals mijn vraag: waarom gaan gewone harde lenzen dan wel zoveel langer mee?

Ik wou dat ik zo'n meedenkende opticien had...
pi_32086119
Nou, zal'k 'm dan maar beantwoorden?

Over de lens zit een coating. Deze maakt de lens 'lekker glad', dus zodat deze niet zo snel aan je oog blijft plakken doordat het vocht er gemakkelijker onderdoor kan.
Als de coating minder wordt, dan merk je dat op je oog: de lens 'plakt' en je oog lijkt droger.
Als de coating flink is geslonken, dan merk je het ook tijdens schoonmaken: bij wrijven met je vinger voelt de lens echt stroever.

De lenzen zijn vormstabiel. Dit houdt ook echt in dat je ze zelfs hardhandig mag schoonmaken. Maar pas op dat je de coating er niet afhaalt (door bijv. over de tafel te schuiven als die is gevallen)!

Als je de lenzen niet of nauwelijks schoomaakt, dan zullen zich eiwitten en kristallen op de lens gaan afzetten. De eiwitten zijn nog gemakkelijk te verwijderen (pilletje bijvoorbeeld), maar de kristallen kunnen niet worden verwijderd zonder de lens te beschadigen (lees: de coating te verwijderen). Daarom moet je elke keer na het dragen goed wrijven om de beginnende kristalletjes weg te poetsen voordat ze zich vastzetten in de lens.

Frank, met grotere correcties zul je toch 's avonds een soort halo-effect zien. Daar valt weinig aan te doen. Ik heb zelf -4 en daarmee zie ik het ook. Maar de 1 vindt dit hinderlijk en de ander niet. Zo geldt het dubbel voor -5.
pi_32086249
Oh ja - rooierooie, ik denk niet dat je zo'n grote verandering in de sterkte had, maar dat je 'dubbel ziet' met je ene oog. Dat komt dan doordat de lens gewoon niet recht op je oog blijft zitten. Ik kan me wel voorstellen dat de lens dusdanig scheef zit, dat de rand recht op je pupil zit, waardoor je wel hele vreemde dingen kunt krijgen, waaronder een 'deukje' in je oog op die rand. Als je dan door dat deukje kijkt, heb je uiteraard een hele andere sterkte dan gebruikelijk. Dan kun je zelfs links van het midden -2 hebben en rechts ervan +2 of zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')