abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:26:09 #1
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26982921
Hier verder over de maatschappelijke invloed die de film Submission al dan niet op de Nederlandse maatschappij heeft. Het eerste deel vindt men hier

Zoals reeds gezegd, mijn mening is dat de daadwerkelijke invloed die de film Submission en het verdere werk van Ali op de Nederlandse maatschappij heeft gehad nu nog niet gezien kan worden. Die vraag kan men op z'n vroegst pas over enkele jaren beantwoorden.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:27:30 #2
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26982952
Mijn mening is dat de film invloed heeft gehad op een manier die wij niet-moslims ons niet eens (meer) kunnen voorstellen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:29:07 #3
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26982993
quote:
Er is geen enkel bewijs dat de meerderheid een hekel aan Nederland zou hebben, maar ik zie het graag als jij mij een nutteloze opmerking verwijt. Suggereren dat moslims een hekel aan Nederland zouden hebben zonder enig bewijs is pas kansloos lijkt me.
Ik heb nergens beweerd dat er een meerderheid is die een hekel heeft aan Nederland. Ik had het er namelijk over dat het één (een hekel hebben aan de Nederlandse cultuur) het andere (in Nederland wonen) niet uitsluit. Hoe jij daar in godsnaam in wil lezen dat ik het over de meerderheid had waar jij over sprak is mij een raadsel. Ik suggereer dus ook al helemáál niet dat moslims in het algemeen een hekel aan Nederland zouden hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sidekick op 13-05-2005 18:39:02 (Flame verwijderd door mod) ]
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:32:11 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26983064
"Vier vrouwen vertellen hun verhaal en laten hun mishandelde lichaam zien". acteurs?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_26983070
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:29 schreef Lithion het volgende:
Even nog een reactie op de ultiem domme opmerking van het zeldzaam domme figuur gelly:
[..]

Ik heb nergens beweerd dat er een meerderheid is die een hekel heeft aan Nederland. Ik had het er namelijk over dat het één (een hekel hebben aan de Nederlandse cultuur) het andere (in Nederland wonen) niet uitsluit. Hoe jij daar in godsnaam in wil lezen dat ik het over de meerderheid had waar jij over sprak is mij een raadsel. Ik suggereer dus ook al helemáál niet dat moslims in het algemeen een hekel aan Nederland zouden hebben.
Voor een opbouwend topic heeft het weinig zin om iemand zo te kwaliiceren, maar ja wie ben ik...

Maar ik kon de twee-eenheid in die opmerking ook niet stroken Lithion.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:33:07 #6
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26983078
Mensen die zeggen dat de film niks of juist het tegendeel heeft bereikt, die onderschatten (of overschatten, het is maar hoe je het bekijkt) de Nederlandse islamitische gemeenschap.
pi_26983092
Uit de vorige thread:
quote:
Dus die 99% van de moslims die trouw naar de moskee gaan en geen vlieg kwaad doen dat zijn dus juist degenen die de Koran misbruiken

Vraagje: heb jij de Koran zelf weleens van A tot Z gelezen?
Nee fout.
Moslims die gewoon normaal nadenken en modern zijn zullen dat gewelddadige karakter van de islam verwerpen en zijn daardoor een stuk rationeler dan de radicalen die de islam te rigide en vroom belijden. Maar de radicalen kunnen zich wel beroepen op dat gewelddadige karakter. Daar schuilt het gevaar. Ze hebben een ideologische bodem voor hun haat.

Nee ik heb de Koran nooit helemaal gelezen. Mss doe ik dat nog weleens en kom dan wellicht tot andere inzichten.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:34:00 #8
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26983098
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:32 schreef Elgigante het volgende:
Voor een opbouwend topic heeft het weinig zin om iemand zo te kwaliiceren, maar ja wie ben ik...
Sorry, maar ik laat me niet zomaar zulke woorden in de mond leggen. Als een moderator daar niets tegen doet, dan ga ik er zelf wel tegenin.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:35:20 #9
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26983129
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:33 schreef MrX1982 het volgende:
Nee ik heb de Koran nooit helemaal gelezen. Mss doe ik dat nog weleens en kom dan wellicht tot andere inzichten.
Laat je nou niks wijsmaken. Je hoeft dat boek wmb helemaal niet te lezen om een goed onderbouwde mening over de islam te hebben.
pi_26983132
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:33 schreef Lemmeb het volgende:
Mensen die zeggen dat de film niks of juist het tegendeel heeft bereikt, die onderschatten (of overschatten, het is maar hoe je het bekijkt) de Nederlandse islamitische gemeenschap.
Dat er heden ten dage alleen een film van een nederlands politica over het onderwerp is gemaakt geeft te kennen dat men de problematiek binnen eigen kring niet zo serieus neemt.
Yeah baby Yeah!
pi_26983155
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:34 schreef Lithion het volgende:

[..]

Sorry, maar ik laat me niet zomaar zulke woorden in de mond leggen. Als een moderator daar niets tegen doet, dan ga ik er zelf wel tegenin.
Zit ook wat in, maar het gaat er niet om of je gelijk hebt, maar of je gelijk krijgt.

Ik vond Mutant als user/mod niet echt slecht ofzo hoor.
Yeah baby Yeah!
pi_26983167
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:35 schreef Lemmeb het volgende:
Laat je nou niks wijsmaken. Je hoeft dat boek wmb helemaal niet te lezen om een goed onderbouwde mening over de islam te hebben.
Is zo maar ik gaf gewoon antwoord op een vraag.
pi_26983185
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:35 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat vind ik niet waar, dan zou je je alleen kunnen uitten over wat jij van de Islam te zien krijgt.

het zou in elk geval helpen om het te lezen.

ik heb het boek Jihad thuis nog op de plank liggen, mar ben er nog niet aan begonnen.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:38:47 #14
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26983195
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:35 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Dat er heden ten dage alleen een film van een nederlands politica over het onderwerp is gemaakt geeft te kennen dat men de problematiek binnen eigen kring niet zo serieus neemt.
Binnen eigen kring is het gewoon not done om het onderwerp aan te snijden. Vergelijk het met de taboes van het christendom van zo'n honderd jaar geleden.

Juist deze film heeft mensen gedwongen een uitspraak te doen over deze praktijken. Of die uitspraak nou in de vorm van een positieve erkenning of in de vorm van een doodwens aan het adres van HA is, doet er niet zoveel toe. Beide reacties zeggen in wezen genoeg, en beide reacties lokken de broodnodige discussie uit.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:41:32 #15
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26983241
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:38 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Dat vind ik niet waar, dan zou je je alleen kunnen uitten over wat jij van de Islam te zien krijgt.
De islam is niet de Koran. De islam is wat men in de praktijk met die Koran doet.
quote:
het zou in elk geval helpen om het te lezen.
Je mag het wel lezen, natuurlijk.

Maar ik beweer dat je juist door het boek te lezen een deel van je onbevooroordeeldheid en van je onafhankelijkheid opgeeft.

Imo hoort men over een religie te oordelen nav wat die religie laat zien in de dagelijkse praktijk, en niet nav een boek met mooie sprookjes.
pi_26983255
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:38 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Binnen eigen kring is het gewoon not done om het onderwerp aan te snijden. Vergelijk het met de taboes van het christendom van zo'n honderd jaar geleden.

Juist deze film heeft mensen gedwongen een uitspraak te doen over deze praktijken. Of die uitspraak nou in de vorm van een positieve erkenning of in de vorm van een doodwens aan het adres van HA is, doet er niet zoveel toe. Beide reacties zeggen in wezen genoeg, en beide reacties lokken de broodnodige discussie uit.
Ja, confrontatie met eigen gedachtengoed in de tegenwoordige maatschappij is altijd moeilijk, zeker als je in een andere maatschappij leeft dan jij en ik.

Dat er discussie is lijkt me inderdaad een winstpunt, stukje bij beetje schuift men op naar hopelijk een betere verstandhouding.
Yeah baby Yeah!
pi_26983280
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:41 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

De islam is niet de Koran. De islam is wat men in de praktijk met die Koran doet.
[..]

Je mag het wel lezen, natuurlijk.

Maar ik beweer dat je juist door het boek te lezen een deel van je onbevooroordeeldheid en van je onafhankelijkheid opgeeft.

Imo hoort men over een religie te oordelen nav wat die religie laat zien in de dagelijkse praktijk, en niet nav een boek met mooie sprookjes.
Maar als je het boek zelf leest kun je bepaalde beweegredenen misschien wat beter begrijpen en begrip, danwel herleiding neemt een hoop aannames en vooroordelen weg.
Yeah baby Yeah!
pi_26983384
De beweegredenen van de islam, daarvoor hoef je de Koran natuurlijk niet te lezen. Je kunt beter de ontwikkeling van de islam bekijken en daaruit je conclusies trekken zoals Lemmeb zegt
pi_26983396
Johan_de_Blankhe

Wat bedoel je precies met "het is Youssef"..
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:49:17 #20
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26983431
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:42 schreef Elgigante het volgende:
Ja, confrontatie met eigen gedachtengoed in de tegenwoordige maatschappij is altijd moeilijk, zeker als je in een andere maatschappij leeft dan jij en ik.
Nou ja, altijd moeilijk, het hangt van de persoon af. Ik schrik er niet van terug om iets over de Nederlandse maatschappij uit te leggen aan iemand in/uit het buitenland. Integendeel, ik vind het juist heerlijk om erover te vertellen en van anderen te horen hoe ze zelf tegen de Nederlandse maatschappij aankijken en hoe ze hun eigen maatschappij zien. Ik kan wat dat betreft heel wat kritiek hebben, ook als dat niet subtiel wordt gebracht ("You are all a bunch of fuckin' stoners!"). Het is een kwestie van het jezelf niet te snel persoonlijk aantrekken wat er gezegd wordt. Dat is iets wat in maatschappijen of culturen met een zeer hoge mate van sociale cohesie natuurlijk veel moeilijker is. Vanuit dat oogpunt is het ook niet gek dat juist onder moslims Islamkritiek veel hoger op wordt genomen (Islamitische broeders) dan wanneer bijvoorbeeld de Amerikanen het Nederlandse drugsbeleid op de korrel nemen.
pi_26983435
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:47 schreef Youssef het volgende:
Johan_de_Blankhe

Wat bedoel je precies met "het is Youssef"..
Tja, wat daar daar postte was natuurlijk vrij dom, dat moet ik toegeven...
Yeah baby Yeah!
pi_26983491
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:49 schreef Lithion het volgende:

[..]

Nou ja, altijd moeilijk, het hangt van de persoon af. Ik schrik er niet van terug om iets over de Nederlandse maatschappij uit te leggen aan iemand in/uit het buitenland. Integendeel, ik vind het juist heerlijk om erover te vertellen en van anderen te horen hoe ze zelf tegen de Nederlandse maatschappij aankijken en hoe ze hun eigen maatschappij zien. Ik kan wat dat betreft heel wat kritiek hebben, ook als dat niet subtiel wordt gebracht ("You are all a bunch of fuckin' stoners!"). Het is een kwestie van het jezelf niet te snel persoonlijk aantrekken wat er gezegd wordt. Dat is iets wat in maatschappijen of culturen met een zeer hoge mate van sociale cohesie natuurlijk veel moeilijker is. Vanuit dat oogpunt is het ook niet gek dat juist onder moslims Islamkritiek veel hoger op wordt genomen (Islamitische broeders) dan wanneer bijvoorbeeld de Amerikanen het Nederlandse drugsbeleid op de korrel nemen.
Ik schrik er zelf ook niet van, aangezien ik geen algemene wijsheden heb en vor mij alles wat ik denk zie en hoor belicht mag en moet worden, voor mij is er geen absolute zekerheid.
Religieuzen wordt dat wel aangeleerd, en twijfel is een doodzonde als gelovige. en Moslims zijn inderdaad een soort van grote familie en iedereen is aan elkaar verwant als moslim zijnde, maar dat zie je bij meer groepen.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 13 mei 2005 @ 17:52:50 #23
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26983519
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:49 schreef Lithion het volgende:

[..]

True. Maar dat komt ook omdat wij dat nu eenmaal zo gewend zijn. We leven in een heel open maatschappij, waar elk heilig huisje alleen nog maar overeind staat om ingetrapt te worden.

Echter, als je niet gewend bent aan die openheid en die mentaliteit, dan krijg je natuurlijk aanpassingsproblemen. Da's heel begrijpelijk.

Maar nu, 30 jaar later, hadden we toch wel mogen verwachten dat die aanpassingsproblemen tot het verleden zouden behoren. Maar dat blijkt voor velen helaas niet het geval te zijn.
pi_26983601
Wat dat betreft zijn we misschien wel te overdreven geweest met onze bulldozer over de heilige huisjes.
Ik hoop ook dat het slechts een kwestie van tijd is eerdat we open naar elkaar kunnen zijn
Yeah baby Yeah!
pi_26983734
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:33 schreef MrX1982 het volgende:
Uit de vorige thread:
[..]

Nee fout.
Moslims die gewoon normaal nadenken en modern zijn zullen dat gewelddadige karakter van de islam verwerpen en zijn daardoor een stuk rationeler dan de radicalen die de islam te rigide en vroom belijden. Maar de radicalen kunnen zich wel beroepen op dat gewelddadige karakter. Daar schuilt het gevaar. Ze hebben een ideologische bodem voor hun haat.

Ik vind het bijzonder knap dat je zulke zware uitspraken kunt doen over een boek wat je niet eens helemaal gelezen hebt. Of lul je gewoon dom mensen na nu? Daar lijkt het wel op. 't Leuke van de Koran en de Bijbel is dat je bij elke uitspraak zowel letterlijk als symbolisch kunt zijn. Dingen kunt lezen als historie of als nog steeds toepasbaar. Als verhalend of als onderwijzend. En natuurlijk als waar of onwaar. De Koran heeft net zoveel grond voor geweldadigheid als de Bijbel. In de essentie is de Koran net zo vredelievend als de Bijbel. Als ik nu een kruistocht richting Mekka wil houden kan ik daar ook rechtvaardiging in vinden in de Bijbel. En ja, een kruistocht richting Amsterdam zal vast ook rechtgepraat kunnen woorden door de Koran.

Ga er dus niet van uit dat de Islam een geloof is dat streeft naar een soort van 'werelddominatie' dat is niet zo en dat streeft 99,9% van de moslims ook helemaal niet na. Er is geen ideologische basis tot haat jegens anders denkenden en anders gelovenden, in ieder geval niet meer of minder dan in andere geloven. Dat zogenaamde kenners dit blaten zegt meer over hun tolerantie jegens de Islam dan andersom, het is puur feiten verdraaien en interpreteren zoals je ze wil zien en niet interpreteren zoals ze door de gelovigen zelf voor de overgrote meerderheid geinterpreteerd worden.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')