inderdaad ja. Vroeger stond er een doodstraf op het publiceren van dit soort materiaal.
![]()
Dit is een verdeler, er waren en zijn vele soorten verdelers in een centrale ondergebracht.
Hoofdverdeler
LOK-verdeler (lokaal, de ene zaal werd met de ander verbonden)
en de rest van de namen zijn me even ontschoten (10 jaar terug

)
![]()
dit is een unit die telefonie regelt, de nummers worden hier toegekend en beheerd en ook de opties zoals terugbellen, nummerherkenning etc word allemaal hier beheerd.
![]()
een LSA+ casette, de draden worden hierop "afgewerkt" met een lsa+ dog (nog in mijn bezit

)
De kleuren blauw/wit worden voor 2-draads verbindingen gebruikt. KPN'ers zijn lui en tellen alleen de positie's 1, 3, 5, 7 etc. Er word altijd ader-paren gebruikt dus de 2e draad is vanzelfsprekend.
de manier van afwerken van blauw en wit waren er toendertijd 174 verschillende methode's voor. het verschil zat hem in bv naast elkaar of onderelkaar.
Ook zijn er 4-draads verbindingen en die hebben mooie kleurtjes. zoals rood/blauw/oranje en weetnie meer.
![]()
Dit is een standaard KPN rek. Het rek word gevuld met draagramen en elk draagraam kan meerdere apparaten bevatten (posities).
De gele snoeren zijn glas de grijze zijn coax.
de voorschriften gaan zover dat bv de aarding van dit rek moet met een bepaalde bout met een voorgeschreven lengte, dikte. materiaalsoort en plaatsing. incl de ringen in een bepaalde volgorde. Ik heb zulke rekken gekeurd en in dienst gesteld. Het bouwen van 1 rek is aardig wat manuren. Ik heb ze compleet afgekeurd als de volgorde van de ringen bij de boutjes niet volgens voorschrift waren of stickers niet op de juiste plek waren aangebracht.
![]()
dit is een kabelrek, zijn functie is de kabels vanuit een centraal punt door te lussen naar de plek van bestemming. Hierin worden geen draagramen of apparatuur geplaatst.
![]()
Dit is een multiplexer voor grote bedrijven of de backbone. Gezien er binnen allerlei glasvezels en lasers zitten is het volledig afgedekt. Om hiermee te mogen werken moet je opgeleid zijn en bevoegd. Je gezondheid kan grote risico's lopen.
![]()
Dit is een draagraam in een rek. gevuld met apparatuur op verschillende posities. Het betreft hier hoge orde gezien het gebruik van glasvezels. lage orde wordt coax gebruikt.
dit is niet geheel waar, maar de gehele uitleg
![]()
dit is weer een verdeler maar dan de verticale zijde, toestraks zagen we de horizontale zijde. De verticale zijde zitten de in- en uitgangen van de apparatuur op en de horizontale zijde de kabels.
De blauw/witte draden die we eerder zagen noemen we "kruisdraden" die verbinden de horizontale zijde met de verticale waardoor er een routering ontstaat van kabels en apparaten.
vragen?
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S