Grappig om dit eens te lezen. Ik werk bij de technische helpdesk van een ISP, en heb regelmatig aanvragen voor dit soort dingen gedaan.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 19:35 schreef Martin2005 het volgende:
Er zit een lijntest circuit in de kaart waar de lijn op aangesloten zit. En alles, maar dan ook alles, is op afstand bedienbaar. De toestellen thuis moeten eruit omdat ze dan de kale lijn meten. De rest is jouw verantwoordelijkheid.
Heb bij een van hun leveranciers gewerkt. Zolang de hardware het deed, kun je alles van achter je bureau doen. Heb op een warme zomeravond nog wel eens software correcties geladen vanaf mijn studeerkamer thuis op een centrale in Stockholm....was uiteraard niet van KPN....
Ikquote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:44 schreef GSMboy het volgende:
Wie is wel es binnen zo'n centrale geweest?
Sorry ik mag geen foto's nemen hier.quote:
whahahhaquote:
maak foto'squote:Op donderdag 3 april 2008 08:28 schreef Steephh het volgende:
Ik ook.
IK weet nu waar mijn centrale zit, binnenkort eens langs gaan..Kijken of er wat te doen valt en hoe groot dat gebouw is, want er zitten maar 500 aansluitingen op..
Misschien dat ze die ADSL2+ ready maken als ik hem eerst in de fik steek ofzo..
![]()
''Hier waakt KPN''quote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:28 schreef XcUZ_Me het volgende:
Er staat er hier eentje vlakbij. Ziet er niet echt bijzonder uit vd buitenkant, 't is gevestigd in een of ander oud pand. En er hangt een groen bordje op.
Hey, die foto heb ik gemaaktjquote:Op donderdag 3 april 2008 16:09 schreef zaans_boefje het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zie je niet alleen de LSA+ blokken maar ook nog soldeerstroken.
dat is pure nostalgie, de soldeerstroken worden niet meer gebruikt dacht ik.
net zoals:
Bruineberenblokken
Brandweerblokken
LSA blokken.
Ook kunnen verdelers zijn uitgevoerd met coax ipv koper en ja ook voor glas zijn er verdelers.
Maar glasverdelers zitten in rekken met lade's en zien er heel anders uit dus.
De soldeerblokken als je op de witte en de blauwe draad een luidspreker aansluit kon je "inluisteren" en bepalen of het een actieve verbinding was of bijvoorbeeld oude bedrading die men niet had verwijderd.
elk pennetje en draadje is geregistreerd bij KPN en landelijk op te vragen in maatwerk software.
zo worden alle draadjes uit elkaar gehouden door, lokatie van het gebouw. zaal in het gebouw. verdeler op de zaal, rij en hoogte van het blok, en dan pennen tellen.
zo is alles terug te vinden.
quote:Op donderdag 3 april 2008 20:04 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
Hey, die foto heb ik gemaaktj
Deze foto is gemaakt in de centrale in Nunspeet, jaartje of 2 geleden.
edit: mm alweer 5 jaar geleden ofzo, en ik heb ze zelf jaren geleden ook al gepost in dit topic![]()
En nog steeds niet rechtop gezetquote:Op donderdag 3 april 2008 20:04 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
Hey, die foto heb ik gemaaktj
Deze foto is gemaakt in de centrale in Nunspeet, jaartje of 2 geleden.
edit: mm alweer 5 jaar geleden ofzo, en ik heb ze zelf jaren geleden ook al gepost in dit topic![]()
Waar zit je ergens?quote:Op donderdag 3 april 2008 18:22 schreef Stinosss het volgende:
Jullie allemaal met je koperlijntjes, hier schieten ze binnekort twee glasvezelkabels naar binnen. Een kabel voor het internet (100mbps
) eentje voor de tv.
Ik lees hier alles over adsl/koper-verbindingen maar heeft iemand ook leuke foto's/informatie over wijkdistributiecentra waar met glasvezel gewerkt wordt?
Na al die jaren toch maar eens gedraaidquote:Op zondag 13 april 2008 00:26 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En nog steeds niet rechtop gezet![]()
Soldeerstroken waren in 1998 nog in gebruik in een paar centrales in het Westland iig. maar er liep toen al een moderniseringsproject. In B20's (grote betonnen verdeelkasten, verdeelpunten tussen wijkcentrales en huisaansluiting) komen ze vast nog voor.
Omnummeren was op 10 okt 1995 (10-10) naar 10-cijferig. Had je toen hele mooie omrekendiskettes voor. Kon ook via internet, maar ja, dat hadden niet zoveel mensen, dus ze verstrekten gratis diskettes.quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:16 schreef GSMboy het volgende:
Hm, hoe worden telefoonnummers nou doorgevoerd? En hoe is het hele omnummeren in 1994(??) nou gedaan?
Elke wijkcentrale heel toch een adertje in de kabel PER aansluiting? En hoe worden netnummers nou beheerd enzo?
Is er een telecomtechneut die daar wat over zou kunnen vertellen ?
Hoezo is dit erg kostbaar? Moet er spele apparatuur in de wijkcentrale voor zitten? Of..?quote:Op donderdag 3 april 2008 19:55 schreef zaans_boefje het volgende:
De maximale afstand huisaansluiting - KPN is dacht ik 5 KM. Daarboven noemen we het een VVA (Ver Verwijderde Aansluiting). en dat is erg kostbaar. vooral veel voorkomend op boerderijen en zulks afgelegen panden.
ik denk omdat er dan voor 1 boerderij (of een paar aansluitingen) wel een kabel ingegraven moet worden, terwijl in een woonwijk op dezelfde afstand kabel 100x meer aansluitingen zitten.quote:Op donderdag 1 mei 2008 12:53 schreef GSMboy het volgende:
[..]
Hoezo is dit erg kostbaar? Moet er spele apparatuur in de wijkcentrale voor zitten? Of..?
Hehe, iemand?quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:37 schreef GSMboy het volgende:
En hoe worden de telefoonnummers dan beheerd, eengemaakt, gekoppeld aan een nieuwe aansluiting?
Hoe bedoel je precies?quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:37 schreef GSMboy het volgende:
En hoe worden de telefoonnummers dan beheerd, eengemaakt, gekoppeld aan een nieuwe aansluiting?
Ik neem aan dat hij wilt weten hoe een nieuwe abonnee een telefoonnummer toegewezen krijgt. Wat daarvoor allemaal moet gebeuren.quote:
Je kunt ook die kabel opgraven en met een schep helemaal aan gort helpen, moeten ze wel een nieuwe leggenquote:Op woensdag 14 mei 2008 21:04 schreef Mirre het volgende:
Op mijn postcode geeft die database aan dat ik 1,4km vanaf de centrale woon. In werkelijkheid gaf een lijntest vorige week door KPN aan dat ik door alle lussen in de lijn meer dan 3 km weg zit. Daarbij is de lijn zo slecht (40 jaar oude kabel) dat ik snel adsl wel kan vergeten. Noise is bijna 6db dus op het kritieke punt. Sneller dan 6mb lijn is op deze kabel niet mogelijk omdat de verbinding dan onstabiel zal worden.
Nee, ik woon niet in een of ander klein gehuchtje, ik woon in de hoofdstad van Noordholland. Belachelijk toch dat de lijnen hier zo slecht zijn. U zal moeten wachten op glasvezel zei de KPN man heel jolig....grrrrrr
kloptquote:Op woensdag 14 mei 2008 20:49 schreef DaFrenk het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hij wilt weten hoe een nieuwe abonnee een telefoonnummer toegewezen krijgt. Wat daarvoor allemaal moet gebeuren.
Da's afhankelijk van het type lijnen wat erop zit... als je een ADSL neemt voor particulier gebruik dan hebben die meestal een overboeking van 1:10, wat dus inhoud dat je de lijn met 10 anderen deelt... neemje business DSL, dan is dat meestal weer 1:1; je hebt dus echt je eigen lijntje.quote:Op donderdag 5 juni 2008 12:37 schreef GSMboy het volgende:
Iemand enig idee?
Vandaag was het weer raak in de centrale? Ik zag een mannetje de wijkcentrale inlopen, maar ik mocht niet naar binnen.
Hoe werken die DSLAM's eigenlijk?
I(k hoorde van die beste meneer dat een klant een ADSL storing had? Welke gebruikt de KPN eigenlijk, hoeveel mensen kunnen er op 1 DSLAM op staan?
Afhankelijk per centrale. Soms moet er in de centrale nog een kaart worden aangepast, maar als dat in 't verleden al is gedaan kan het remote gedaan worden.quote:En als mijn overburen oo ADSL nemen, moeten ze dan in de Wijkcentrale een stekekrtje omzetten ofzo, of kan dat voor alle huishoudens realtime of afstand?
Dat kan vanalles zijn...signaal op een verkeerd aderpaar, slecht signaal, stukkende kaart, stukkende voedingen.... maar ook plaatsing van nieuwe kaarten en maken van rangeringen... er is heel veel te bedenken wat daar mis kan gaan waardoor er iemand moet zijnquote:Op donderdag 5 juni 2008 13:16 schreef GSMboy het volgende:
Maar als er op die lijn nooit een ADSL-signaal heeft gestaan, dan moet het in de wijkcentrale gebeuren?
En als er storingen zijn bij een bepaalde klant met ADSL, wat zijn de meest voorkomende storingen dan waarvoor een KPN-monteurtje naar de centrale moet gaan?
Orange heeft inderdaad een landelijke storing. Maar geen idee of dat mannetje daarvoor kwamquote:Op donderdag 5 juni 2008 12:37 schreef GSMboy het volgende:
Iemand enig idee?
Vandaag was het weer raak in de centrale? Ik zag een mannetje de wijkcentrale inlopen, maar ik mocht niet naar binnen.
Vast niet, omdat het voor 1 klant was.quote:Op donderdag 5 juni 2008 13:40 schreef Doc.Brown het volgende:
[..]
Orange heeft inderdaad een landelijke storing. Maar geen idee of dat mannetje daarvoor kwam
Een rangering is eigenlijk niets anders dan draadjes trekken van het ene kant van het schakelbord naar de andere kant....lijkt meer dan dat 't is dusquote:Op donderdag 5 juni 2008 14:11 schreef GSMboy het volgende:
[..]
Vast niet, omdat het voor 1 klant was.
@Kroegtijger: En hoe bedoel je Rangeringen?
En elke DSLAM kent profielen voor elke aansluiting met de bijbehorende snelheid he? Ikzelf heb nog een pauperige 8 Mb, maar het omzetten naar ADSL 2 (20Mb max.) is het overzetten naar een andere DSLAM?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |