abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 januari 2007 @ 00:34:47 #151
67128 capibar
Ondertitels zijn overschat.
pi_45844604
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 19:35 schreef Martin2005 het volgende:
Er zit een lijntest circuit in de kaart waar de lijn op aangesloten zit. En alles, maar dan ook alles, is op afstand bedienbaar. De toestellen thuis moeten eruit omdat ze dan de kale lijn meten. De rest is jouw verantwoordelijkheid.

Heb bij een van hun leveranciers gewerkt. Zolang de hardware het deed, kun je alles van achter je bureau doen. Heb op een warme zomeravond nog wel eens software correcties geladen vanaf mijn studeerkamer thuis op een centrale in Stockholm....was uiteraard niet van KPN....
Grappig om dit eens te lezen. Ik werk bij de technische helpdesk van een ISP, en heb regelmatig aanvragen voor dit soort dingen gedaan.
pi_57797705
Ik ook.

IK weet nu waar mijn centrale zit, binnenkort eens langs gaan.. Kijken of er wat te doen valt en hoe groot dat gebouw is, want er zitten maar 500 aansluitingen op.. Misschien dat ze die ADSL2+ ready maken als ik hem eerst in de fik steek ofzo..
pi_57800490
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:44 schreef GSMboy het volgende:
Wie is wel es binnen zo'n centrale geweest ?
Ik
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 23:02 schreef GSMboy het volgende:
Kewl...
Ik wil meer wijkcentrale pics
Sorry ik mag geen foto's nemen hier.
Lambo of Rekt
  donderdag 3 april 2008 @ 11:39:56 #155
67174 Dos37
Come on Twente
pi_57800894
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 20:07 schreef Dos37 het volgende:
Mijne licht ook ver weg zeg
whahahha

wat een sul

Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_57804519
quote:
Op donderdag 3 april 2008 08:28 schreef Steephh het volgende:
Ik ook.

IK weet nu waar mijn centrale zit, binnenkort eens langs gaan.. Kijken of er wat te doen valt en hoe groot dat gebouw is, want er zitten maar 500 aansluitingen op.. Misschien dat ze die ADSL2+ ready maken als ik hem eerst in de fik steek ofzo..
maak foto's
pi_57805434
Ik heb jaren lang bij KPN gewerkt en vele centrale's gezien in zowel noord- als zuidholland.
Ook in Burum bij het centrum voor sattelietverkeer (grondstation KPN Nederland) was ik kind aan huis.

Vroeger was in de centrale alles gescheiden. Het Telefonienetwerk opereerde in principe los van het "vaste verbindingen" netwerk. wel was de back-bone voor transport van centrale naar centrale hetzelfde.

Tegenwoordig is alles met elkaar geintegreerd tot 1 groot netwerk vermoed ik. Vroeger hadden we BBN netwerk. BVN netwerk. NATVAN netwerk en de PDH Backbone die in de periode 1996-2000 is omgezet naar een SDH netwerk.

Inmiddels is beide zeer achterhaald. ook de toenmalig "nieuwe" 5ESS centrale's (centrale is in dit geval geen gebouw maar een computerunit tbv abbonee telefonie) zijn niet meer of nauwelijks in gebruik.

Vroeger was bijna elke telefoonlijn gemiddeld 200 Sec per jaar buiten dienst, voornamelijk s'nachts dus niet opmerkbaar.

Tegenwoordig is snelheid verhogingen etc geen hardware aanpassing maar slechts softwarematig.

De gebouwen zijn ook uitgestorven, waar vroeger soms nog een permanente bezetting was komt tegenwoordig zo nu en dan een monteur langs.

De bordjes met geel/zwart geven aan dat in het gebouw giftige stoffen aanwezig zijn, dit inharent aan de gebruikte apparatuur en middelen tbv afdekking etc.

De regels die bij KPN gelden zijn zeer gedetailleerd, vroeger had ik een reeks handboeken in mijn bezit, te weten een totaal van 23 dikke multimappen met voorschriften en dat was slechts tot 2 MB/s.

Boven de 2MB/s (snelheid van de apparatuur en het gedeelte van het netwerk) gelden hele andere voorschriften, wederom een dikke rij mulitimappen.

Alle afkortingen die binnen KPN worden gebruikt zijn vastgelegd in 2 boekwerken, Het KPN afkortingenboek deel I en deel II. ieder bevatten ze een slordige 900 BLZ.

Het netwerk van de telefonie begint bij 8kb/s (telefoonlijn analoog) en ging tot het jaar 2000 tot 1,4 Gb/s.

Dit is namelijk de maximale snelheid van single fiber.
Tegenwoordig gebruikt men iets van 6 kleuren rood onder 8 verschillende hoeken en is de maximale snelheid vele malen hoger, dit door het gebruik van DWDM techniek. (inmiddels ook achterhaald, ben er een tijdje uit).

Kijk uit met het publiceren van foto's en dergelijke, ik heb niets meer in mijn bezit.

oh en de term "wijkcenrale" is ook achterhaald, de gebouwen zijn 1e orde of 2e orde of knooppuntcentrale's.

dus je vraagt foto's van niet bestaande objecten

schopje -> TRU
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S
pi_57805921
inderdaad ja. Vroeger stond er een doodstraf op het publiceren van dit soort materiaal.

Dit is een verdeler, er waren en zijn vele soorten verdelers in een centrale ondergebracht.
Hoofdverdeler
LOK-verdeler (lokaal, de ene zaal werd met de ander verbonden)

en de rest van de namen zijn me even ontschoten (10 jaar terug )

dit is een unit die telefonie regelt, de nummers worden hier toegekend en beheerd en ook de opties zoals terugbellen, nummerherkenning etc word allemaal hier beheerd.

een LSA+ casette, de draden worden hierop "afgewerkt" met een lsa+ dog (nog in mijn bezit )
De kleuren blauw/wit worden voor 2-draads verbindingen gebruikt. KPN'ers zijn lui en tellen alleen de positie's 1, 3, 5, 7 etc. Er word altijd ader-paren gebruikt dus de 2e draad is vanzelfsprekend.
de manier van afwerken van blauw en wit waren er toendertijd 174 verschillende methode's voor. het verschil zat hem in bv naast elkaar of onderelkaar.
Ook zijn er 4-draads verbindingen en die hebben mooie kleurtjes. zoals rood/blauw/oranje en weetnie meer.

Dit is een standaard KPN rek. Het rek word gevuld met draagramen en elk draagraam kan meerdere apparaten bevatten (posities).
De gele snoeren zijn glas de grijze zijn coax.
de voorschriften gaan zover dat bv de aarding van dit rek moet met een bepaalde bout met een voorgeschreven lengte, dikte. materiaalsoort en plaatsing. incl de ringen in een bepaalde volgorde. Ik heb zulke rekken gekeurd en in dienst gesteld. Het bouwen van 1 rek is aardig wat manuren. Ik heb ze compleet afgekeurd als de volgorde van de ringen bij de boutjes niet volgens voorschrift waren of stickers niet op de juiste plek waren aangebracht.

dit is een kabelrek, zijn functie is de kabels vanuit een centraal punt door te lussen naar de plek van bestemming. Hierin worden geen draagramen of apparatuur geplaatst.

Dit is een multiplexer voor grote bedrijven of de backbone. Gezien er binnen allerlei glasvezels en lasers zitten is het volledig afgedekt. Om hiermee te mogen werken moet je opgeleid zijn en bevoegd. Je gezondheid kan grote risico's lopen.

Dit is een draagraam in een rek. gevuld met apparatuur op verschillende posities. Het betreft hier hoge orde gezien het gebruik van glasvezels. lage orde wordt coax gebruikt.
dit is niet geheel waar, maar de gehele uitleg

dit is weer een verdeler maar dan de verticale zijde, toestraks zagen we de horizontale zijde. De verticale zijde zitten de in- en uitgangen van de apparatuur op en de horizontale zijde de kabels.
De blauw/witte draden die we eerder zagen noemen we "kruisdraden" die verbinden de horizontale zijde met de verticale waardoor er een routering ontstaat van kabels en apparaten.

vragen?
  † In Memoriam † donderdag 3 april 2008 @ 16:01:42 #160
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_57806386
Nostalgie , inclusief de rol kruisdraad aan een rail. Ik denk dat dit het soort foto's is die de meeste mensen wilden zien.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_57806567

Hier zie je niet alleen de LSA+ blokken maar ook nog soldeerstroken.
dat is pure nostalgie, de soldeerstroken worden niet meer gebruikt dacht ik.
net zoals:
Bruineberenblokken
Brandweerblokken
LSA blokken.

Ook kunnen verdelers zijn uitgevoerd met coax ipv koper en ja ook voor glas zijn er verdelers.
Maar glasverdelers zitten in rekken met lade's en zien er heel anders uit dus.

De soldeerblokken als je op de witte en de blauwe draad een luidspreker aansluit kon je "inluisteren" en bepalen of het een actieve verbinding was of bijvoorbeeld oude bedrading die men niet had verwijderd.

elk pennetje en draadje is geregistreerd bij KPN en landelijk op te vragen in maatwerk software.
zo worden alle draadjes uit elkaar gehouden door, lokatie van het gebouw. zaal in het gebouw. verdeler op de zaal, rij en hoogte van het blok, en dan pennen tellen.
zo is alles terug te vinden.
pi_57808652
606 Meter van m'n centrale.. Klopt wel volgensmij. Is dat eigenlijk ver? In vergelijking met anderen..
Laat maar, ik mag niet klagen

[ Bericht 41% gewijzigd door Hagelkaas op 03-04-2008 17:57:35 ]
  donderdag 3 april 2008 @ 18:22:08 #163
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_57809425
Jullie allemaal met je koperlijntjes , hier schieten ze binnekort twee glasvezelkabels naar binnen. Een kabel voor het internet (100mbps ) eentje voor de tv.
Ik lees hier alles over adsl/koper-verbindingen maar heeft iemand ook leuke foto's/informatie over wijkdistributiecentra waar met glasvezel gewerkt wordt?
pi_57809705
leuk om te zien zeg, meer fotootjes graag
Do what you love, love what you do!
pi_57811112
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:28 schreef XcUZ_Me het volgende:
Er staat er hier eentje vlakbij. Ziet er niet echt bijzonder uit vd buitenkant, 't is gevestigd in een of ander oud pand. En er hangt een groen bordje op .
''Hier waakt KPN''
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
commodo eget, vehicula sed, elit.
pi_57811621
Ik twijfel een beetje aan de juistheid van de postcodecheck.
Hij geeft bij mij aan:
De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 294 meter.

Terwijl de telefooncentrale zich bevind in wormerveer bij het voormalige postkantoor oftewel to station.
TomTom geeft aan dat het station via de weg 3,8 KM is en het is een bijna rechte weg.
dus hemelsbreed dik 2,5 KM.

De "telefooncentrale" is de plek waar de actieve apparatuur zich dus verbind. De afstand 294 meter in mijn geval, is de afstand tot aan het wijkknooppunt. hier worden de kabels uitgesplits of komen ze samen. maar net hoe je het ziet.

Vanaf je huis gaat namelijk de 2 aderparen (4 draadjes vandaar de "varkenssnuit" in huis voor je telefoonstekker) in een kabel van 150x2 aderparen oftewel een 300 honderder naar een klein passief kastje in de straat vandaar vertrekt er een 900 honderder (450 x 2) naar of de centrale of een ander knooppuntje.

De maximale afstand huisaansluiting - KPN is dacht ik 5 KM. Daarboven noemen we het een VVA (Ver Verwijderde Aansluiting). en dat is erg kostbaar. vooral veel voorkomend op boerderijen en zulks afgelegen panden.

Dus ik twijfel aan de correctheid. Verder heeft de afstand weining invloed op de snelheid maar wel op de pariteit van een connectie.Hoe verder weg hoe vaker er bitjes omvallen en de byte opnieuw moet worden verzonden.

pi_57811624
* dubbel *

(ja bitjes vielen om)
pi_57811851
quote:
Op donderdag 3 april 2008 16:09 schreef zaans_boefje het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zie je niet alleen de LSA+ blokken maar ook nog soldeerstroken.
dat is pure nostalgie, de soldeerstroken worden niet meer gebruikt dacht ik.
net zoals:
Bruineberenblokken
Brandweerblokken
LSA blokken.

Ook kunnen verdelers zijn uitgevoerd met coax ipv koper en ja ook voor glas zijn er verdelers.
Maar glasverdelers zitten in rekken met lade's en zien er heel anders uit dus.

De soldeerblokken als je op de witte en de blauwe draad een luidspreker aansluit kon je "inluisteren" en bepalen of het een actieve verbinding was of bijvoorbeeld oude bedrading die men niet had verwijderd.

elk pennetje en draadje is geregistreerd bij KPN en landelijk op te vragen in maatwerk software.
zo worden alle draadjes uit elkaar gehouden door, lokatie van het gebouw. zaal in het gebouw. verdeler op de zaal, rij en hoogte van het blok, en dan pennen tellen.
zo is alles terug te vinden.
Hey, die foto heb ik gemaaktj
Deze foto is gemaakt in de centrale in Nunspeet, jaartje of 2 geleden.

edit: mm alweer 5 jaar geleden ofzo, en ik heb ze zelf jaren geleden ook al gepost in dit topic

[ Bericht 3% gewijzigd door DJSmiley op 03-04-2008 20:13:21 ]
pi_57816725
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:04 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

edit: mm alweer 5 jaar geleden ofzo, en ik heb ze zelf jaren geleden ook al gepost in dit topic
pi_58013492
Hm, hoe worden telefoonnummers nou doorgevoerd? En hoe is het hele omnummeren in 1994(??) nou gedaan?
Elke wijkcentrale heel toch een adertje in de kabel PER aansluiting? En hoe worden netnummers nou beheerd enzo?
Is er een telecomtechneut die daar wat over zou kunnen vertellen ?
  † In Memoriam † zondag 13 april 2008 @ 00:26:28 #171
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_58014011
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:04 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

En nog steeds niet rechtop gezet

Soldeerstroken waren in 1998 nog in gebruik in een paar centrales in het Westland iig. maar er liep toen al een moderniseringsproject. In B20's (grote betonnen verdeelkasten, verdeelpunten tussen wijkcentrales en huisaansluiting) komen ze vast nog voor.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_58014371
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:22 schreef Stinosss het volgende:
Jullie allemaal met je koperlijntjes , hier schieten ze binnekort twee glasvezelkabels naar binnen. Een kabel voor het internet (100mbps ) eentje voor de tv.
Ik lees hier alles over adsl/koper-verbindingen maar heeft iemand ook leuke foto's/informatie over wijkdistributiecentra waar met glasvezel gewerkt wordt?
Waar zit je ergens?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zondag 13 april 2008 @ 17:19:49 #173
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_58023301
Valkenswaard (onder Eindhoven) .
  zondag 13 april 2008 @ 17:33:17 #174
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_58023600
Schopje naar DIG
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 13 april 2008 @ 18:38:33 #175
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  zondag 13 april 2008 @ 19:15:50 #176
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_58025905
Leuk om eens te zien .
phluphy for president!
pi_58319294
Hm, hoe worden telefoonnummers nou doorgevoerd? En hoe is het hele omnummeren in 1994(??) nou gedaan?
Elke wijkcentrale heel toch een adertje in de kabel PER aansluiting? En hoe worden netnummers nou beheerd enzo?
  zaterdag 26 april 2008 @ 14:45:51 #178
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_58320713
Leuk om te zien. Maar ik vind het wel ingewikkeld.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_58340079
quote:
Op zondag 13 april 2008 00:26 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

En nog steeds niet rechtop gezet

Soldeerstroken waren in 1998 nog in gebruik in een paar centrales in het Westland iig. maar er liep toen al een moderniseringsproject. In B20's (grote betonnen verdeelkasten, verdeelpunten tussen wijkcentrales en huisaansluiting) komen ze vast nog voor.
Na al die jaren toch maar eens gedraaid
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 13:16 schreef GSMboy het volgende:
Omnummeren was op 10 okt 1995 (10-10) naar 10-cijferig. Had je toen hele mooie omrekendiskettes voor. Kon ook via internet, maar ja, dat hadden niet zoveel mensen, dus ze verstrekten gratis diskettes.
Die diskettes had ik er toen stapels van, zaten in mooie degelijke doosjes, en dat was ideaal voor schoolgebruik. (Diskettes gingen altijd verrot in je schooltas, en je moest ze zelf neemenen op de middelbare school, en in die doosjes overleefden ze t iets langer)

Operatie Decibel heette de hele omnummering

http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Decibel
Omnummeren op 10-10-1995

Yep, in de wijkcentrale komen alle adertjes van alle huizen samen, vandaar dus de enorme kabelspaghettie
pi_58371916
maar hadden ze toen ook in de wijkcentrales wat dingen moet aanpassen? Of was het gewoon een softwarematige aanpak?

Waar worden de telefoonnummer dan beheerd enzo?
En hoe weet de centrale dat 010-9125467 nou bij dat huis uit moet komen? EN welke wijkcentrale hij moet hebben ?
pi_58414034
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:55 schreef zaans_boefje het volgende:
De maximale afstand huisaansluiting - KPN is dacht ik 5 KM. Daarboven noemen we het een VVA (Ver Verwijderde Aansluiting). en dat is erg kostbaar. vooral veel voorkomend op boerderijen en zulks afgelegen panden.
Hoezo is dit erg kostbaar? Moet er spele apparatuur in de wijkcentrale voor zitten? Of..?
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:35:26 #182
204963 Kankerkachelsverkopert
2 halen, 3 betalen!
pi_58414909
1,7 kilometer verder staat dat kreng
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:56:49 #183
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_58415340
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 12:53 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Hoezo is dit erg kostbaar? Moet er spele apparatuur in de wijkcentrale voor zitten? Of..?
ik denk omdat er dan voor 1 boerderij (of een paar aansluitingen) wel een kabel ingegraven moet worden, terwijl in een woonwijk op dezelfde afstand kabel 100x meer aansluitingen zitten.

Vandaar dat het per aansluiting veel duurder is
pi_58416190
En hoe worden de telefoonnummers dan beheerd, eengemaakt, gekoppeld aan een nieuwe aansluiting?
pi_58629635
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 14:37 schreef GSMboy het volgende:
En hoe worden de telefoonnummers dan beheerd, eengemaakt, gekoppeld aan een nieuwe aansluiting?
Hehe, iemand?
pi_58633233
pi_58668785
Interessant topic Heb helaas geen antwoorden voor je, maar heb wel dezelfde vragen
Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
pi_58670765
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 14:37 schreef GSMboy het volgende:
Hoe bedoel je precies?
Lambo of Rekt
pi_58672126
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:42 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies?
Ik neem aan dat hij wilt weten hoe een nieuwe abonnee een telefoonnummer toegewezen krijgt. Wat daarvoor allemaal moet gebeuren.
Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
pi_58672397
Op mijn postcode geeft die database aan dat ik 1,4km vanaf de centrale woon. In werkelijkheid gaf een lijntest vorige week door KPN aan dat ik door alle lussen in de lijn meer dan 3 km weg zit. Daarbij is de lijn zo slecht (40 jaar oude kabel) dat ik snel adsl wel kan vergeten. Noise is bijna 6db dus op het kritieke punt. Sneller dan 6mb lijn is op deze kabel niet mogelijk omdat de verbinding dan onstabiel zal worden.
Nee, ik woon niet in een of ander klein gehuchtje, ik woon in de hoofdstad van Noordholland. Belachelijk toch dat de lijnen hier zo slecht zijn. U zal moeten wachten op glasvezel zei de KPN man heel jolig....grrrrrr
  donderdag 15 mei 2008 @ 08:17:02 #192
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_58677966
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 21:04 schreef Mirre het volgende:
Op mijn postcode geeft die database aan dat ik 1,4km vanaf de centrale woon. In werkelijkheid gaf een lijntest vorige week door KPN aan dat ik door alle lussen in de lijn meer dan 3 km weg zit. Daarbij is de lijn zo slecht (40 jaar oude kabel) dat ik snel adsl wel kan vergeten. Noise is bijna 6db dus op het kritieke punt. Sneller dan 6mb lijn is op deze kabel niet mogelijk omdat de verbinding dan onstabiel zal worden.
Nee, ik woon niet in een of ander klein gehuchtje, ik woon in de hoofdstad van Noordholland. Belachelijk toch dat de lijnen hier zo slecht zijn. U zal moeten wachten op glasvezel zei de KPN man heel jolig....grrrrrr
Je kunt ook die kabel opgraven en met een schep helemaal aan gort helpen, moeten ze wel een nieuwe leggen
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_58746806
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:49 schreef DaFrenk het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hij wilt weten hoe een nieuwe abonnee een telefoonnummer toegewezen krijgt. Wat daarvoor allemaal moet gebeuren.
klopt
pi_59141461
Iemand enig idee?
Vandaag was het weer raak in de centrale? Ik zag een mannetje de wijkcentrale inlopen, maar ik mocht niet naar binnen .

Hoe werken die DSLAM's eigenlijk? I(k hoorde van die beste meneer dat een klant een ADSL storing had? Welke gebruikt de KPN eigenlijk, hoeveel mensen kunnen er op 1 DSLAM op staan? En als mijn overburen oo ADSL nemen, moeten ze dan in de Wijkcentrale een stekekrtje omzetten ofzo, of kan dat voor alle huishoudens realtime of afstand?
pi_59142318
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 12:37 schreef GSMboy het volgende:
Iemand enig idee?
Vandaag was het weer raak in de centrale? Ik zag een mannetje de wijkcentrale inlopen, maar ik mocht niet naar binnen .

Hoe werken die DSLAM's eigenlijk?
I(k hoorde van die beste meneer dat een klant een ADSL storing had? Welke gebruikt de KPN eigenlijk, hoeveel mensen kunnen er op 1 DSLAM op staan?
Da's afhankelijk van het type lijnen wat erop zit... als je een ADSL neemt voor particulier gebruik dan hebben die meestal een overboeking van 1:10, wat dus inhoud dat je de lijn met 10 anderen deelt... neemje business DSL, dan is dat meestal weer 1:1; je hebt dus echt je eigen lijntje.
In de praktijk merk je tegenwoordig nauwelijks nog echt verschil daarin.... 1:10 of 1:1 was vroeger (tot een paar jaar geleden) duidelijk te merken qua performence, maar de huidige ADSL-lijnen halen een dermate performence dat er eigenlijk weinig verschil nog te merken is hiervan.
quote:
En als mijn overburen oo ADSL nemen, moeten ze dan in de Wijkcentrale een stekekrtje omzetten ofzo, of kan dat voor alle huishoudens realtime of afstand?
Afhankelijk per centrale. Soms moet er in de centrale nog een kaart worden aangepast, maar als dat in 't verleden al is gedaan kan het remote gedaan worden.
pi_59142505
Maar als er op die lijn nooit een ADSL-signaal heeft gestaan, dan moet het in de wijkcentrale gebeuren?
En als er storingen zijn bij een bepaalde klant met ADSL, wat zijn de meest voorkomende storingen dan waarvoor een KPN-monteurtje naar de centrale moet gaan?
pi_59142634
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 13:16 schreef GSMboy het volgende:
Maar als er op die lijn nooit een ADSL-signaal heeft gestaan, dan moet het in de wijkcentrale gebeuren?
En als er storingen zijn bij een bepaalde klant met ADSL, wat zijn de meest voorkomende storingen dan waarvoor een KPN-monteurtje naar de centrale moet gaan?
Dat kan vanalles zijn...signaal op een verkeerd aderpaar, slecht signaal, stukkende kaart, stukkende voedingen.... maar ook plaatsing van nieuwe kaarten en maken van rangeringen... er is heel veel te bedenken wat daar mis kan gaan waardoor er iemand moet zijn
  donderdag 5 juni 2008 @ 13:40:52 #198
201614 Doc.Brown
Great Scott!
pi_59143204
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 12:37 schreef GSMboy het volgende:
Iemand enig idee?
Orange heeft inderdaad een landelijke storing. Maar geen idee of dat mannetje daarvoor kwam
You have to come back with me! Back to the Future!
pi_59144067
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 13:40 schreef Doc.Brown het volgende:

[..]

Orange heeft inderdaad een landelijke storing. Maar geen idee of dat mannetje daarvoor kwam
Vast niet, omdat het voor 1 klant was.
@Kroegtijger: En hoe bedoel je Rangeringen?

En elke DSLAM kent profielen voor elke aansluiting met de bijbehorende snelheid he? Ikzelf heb nog een pauperige 8 Mb, maar het omzetten naar ADSL 2 (20Mb max.) is het overzetten naar een andere DSLAM?
pi_59144376
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:11 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Vast niet, omdat het voor 1 klant was.
@Kroegtijger: En hoe bedoel je Rangeringen?

En elke DSLAM kent profielen voor elke aansluiting met de bijbehorende snelheid he? Ikzelf heb nog een pauperige 8 Mb, maar het omzetten naar ADSL 2 (20Mb max.) is het overzetten naar een andere DSLAM?
Een rangering is eigenlijk niets anders dan draadjes trekken van het ene kant van het schakelbord naar de andere kant....lijkt meer dan dat 't is dus

--edit--

Al die blauw/witte draadjes zijn rangeringen dus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')