De wens is de vader van de gedachte zullen we maar zeggen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:36 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De oorlog tussen het westen en de Islam is net begonnen
Ik. Je mag mijn uitspraak over 10 jaar nog eens terugkijken, druk dus maar alvast op 'bookmark'.quote:
Ik denk dat Bart Jan Spruyt ook maar eens wat verder in de wereld van toen moet kijken.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:37 schreef MrX1982 het volgende:
Wellicht heb jij andere bronnen over de oorsprong dan ik.
Om even jouw tekst te verwerpen over het feit dat niet-moslims het best goed hadden onder een islamitische overheersing het volgende stukje:
Wie als jood of christen tijdens de Middeleeuwen de pech had om in een land met islamitische heersers te wonen, viel onder de zogeheten djimaa. Dat betekent wel zoiets als beschutting of bescherming, maar in de praktijk stond het voor de degradatie tot tweederangs burgers. joden werden geacht in het geel gekleed te gaan, christenen in het blauw, hun geloof mocht op geen enkele wijze de aandacht trekken en zij dienden speciale belastingen te betalen. Dat soort pesterijen waren natuurlijk voor hun eigen bestwil. Ze waren immers gericht op hun spoedige bekering tot de islam.
Dat is idd een prettig geloof
Nee hoor, het was gewoon veroveren van een stukje heilige grond.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:39 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar de kruistochten hebben een andere oorzaak. Dat ligt meer op het psychologische vlak van de toemalige mensen in Europa.
En dan waarschijnlijk zelfs niet eens. Is er een negatieve trend, dan zou je ook kunnen beredeneren dat zonder de [betreffende aanpak] het nog veel slechter zou zijn geweest. Is er een positieve trend, dan hoeft dat uiteraard niet op conto te komen van [betreffende aanpak].quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:24 schreef Lithion het volgende:
Maar nogmaals, de vraag wat Ali nu met Submission precies heeft bereikt is eenzelfde vraag als wat Cohen met zijn 'de boel bij elkaar houden' nu precies heeft bereikt. Dat zijn zaken waar je pas na een aantal jaren op terug kunt kijken en waar je dan eventueel een antwoord op kunt geven.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:40 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik zal er eerlijk in zijn.
De Nederlandse Islamieten zijn in het verleden met alle egards behandeld en alles wat hen tegen zou kunnen staan werd iet uitgevoerd.
Daarom weet men dat als je het als kwetsend uitlegt, het gevolg zal zijn dat de zaak teniet wordt gedaan.
Bovendien hebben we het overreligieuzen en dan gelden er andere zaken qua belediging, kijk eens wat een onschuldig spotje van Versatel allemaal teweeg kan brengen.
Als Ajax of Oranje fans Peijnenburg aan zouden klagen wegens het spotten met Rinus Michels zouden die echt niet serieus worden genomen.
Wat dat betreft genieten religieuzen een voorkeurspositie, dat is nu eenmaal zo.
Maar we zitten dus met een probleem, en de gemeenschap vind dat degene die de eerste steen geworpen heeft dat te hard gedaan heeft, derhalve pleit ik ervoor (als Islamieten ook de ernst van de situatie inzien) om zélf met oplossingen te komen, maar initiatieven op theeclubjes na, heb ik nog niet gezien.
De kampers stoppen er niet mee, omdat zij een speciale positie in de Nederlandse maatschappij innemen en weten dat bepaalde strafmaten niet voor hen gelden, ze houden er ook andere normen en waarden op na.
ik zou graag vooraanstaande Islamieten verzoeken om op bijeenkomsten, in moskees en op het internet te pleiten voor democratie, verbroedering en gelijkheid.
Ach waarom op mij komt het realistisch over als ik naar de hedendaagse islam kijk.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:41 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat Bart Jan Spruyt ook maar eens wat verder in de wereld van toen moet kijken.
Blijf het gerust ontkennen, Martin. In Drenthe komt alles een paar decennia later zullen we maar denken.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:41 schreef gelly het volgende:
[..]
De wens is de vader van de gedachte zullen we maar zeggen.
Ach, hou op. Lui als jij verkondigen al jaren een burgeroorlog na ieder incident. Je kunt het niet eens onderbouwen behalve met argumenten die uit het onderste van je darmstreek komen. Je wil het graag, dat is duidelijk. Paranoïa bekrompenheid, meer niet. Niks wijst erop dat er een oorlog tussen de Islam en het westen bezig is, niks wijst er ook op dat dat gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:41 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik. Je mag mijn uitspraak over 10 jaar nog eens terugkijken, druk dus maar alvast op 'bookmark'.![]()
Dat voor die tijd zeer zeer tolerant, iets wat van de Christelijke gebieden niet konden zeggen. Iedereen die ietwat vreemd was werd al op de brandstapel gegooitquote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:37 schreef MrX1982 het volgende:
Om even jouw tekst te verwerpen over het feit dat niet-moslims het best goed hadden onder een islamitische overheersing het volgende stukje:
Wie als jood of christen tijdens de Middeleeuwen de pech had om in een land met islamitische heersers te wonen, viel onder de zogeheten djimaa. Dat betekent wel zoiets als beschutting of bescherming, maar in de praktijk stond het voor de degradatie tot tweederangs burgers. joden werden geacht in het geel gekleed te gaan, christenen in het blauw, hun geloof mocht op geen enkele wijze de aandacht trekken en zij dienden speciale belastingen te betalen. Dat soort pesterijen waren natuurlijk voor hun eigen bestwil. Ze waren immers gericht op hun spoedige bekering tot de islam.
Dat is idd een prettig geloof![]()
Waar komt dat stukje vandaan? Url en dergelijke?quote:Om ook nog een concreet voorbeeld te geven het volgende stukje:
Wat hewt leven onder de dhimma concreet betekent, kunnen we leren uit een tekst van de jood Ibn Kammoena, die in het dertiende-eeuwse Bagdad leefde. Ibn Kammoena schreef een Onderzoek van de drie religies en het bijzondere van zijn boek is dat hij als vrijdenker de waarheidsaanspraken van jodendom, christendom en islam aan een examen onderwerpt waarin de rede de enige scheidsrechter is. Hij is zeer kritisch over de islam, en die houding kwam hem duur te staan. Bekeringen tot het islamitische geloof zijn niet meer dan hwet gevolg van sociale druk. 'Tot op deze dag',aldus Ibn Kammoena, 'zien we niemand zich tot de islam bekeren tenzij als gevolg van een denkfout, of uit zucht naar macht, of als poging zware belastingen te ontwijken en aan vernedering te ontkomen, of omdat hij gevangen is genomen op verliefd op een moslimvrouw, of om vergelijkbare redenen. Een gerespecteerde, welgestelde en vrome niet-moslim die zowel in zijn eigen geloof als in de islam goed is onderwezen, gaat nooit over tot het islamitische geloof dan om een van de hier genoemde of vergelijkbare redenen.'Ibn Kammoena ontkwam slechts door te onvluchten aan een opstandige menigte die hem buiten de stadsmuren wilde verbranden.
Dat denk je wel, immers je wil dat iedereen dezelfde ontwikkeling meemaakt als Europa heeft gedaan.quote:Nee ik denk niet dat Europa het middelpunt van de aarde is. Maar ik hecht wel waarde aan mijn cultuur en afkomst en zie die niet graag verloederen vanwege het feit dat er hier mensen komen die een middeleeuws geloof aanhangen en dat proberen te verspreiden.
Maar het waarom van de verovering ligt wel op het psychologische vlak van de toemalige Europeanen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:42 schreef gelly het volgende:
Nee hoor, het was gewoon veroveren van een stukje heilige grond.
Niet alles wat jij graag wil, gebeurt ook.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:41 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik. Je mag mijn uitspraak over 10 jaar nog eens terugkijken, druk dus maar alvast op 'bookmark'.![]()
Rofl inderdaadquote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:41 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik denk dat Bart Jan Spruyt ook maar eens wat verder in de wereld van toen moet kijken.
Nee en in de middeleeuwen was het Christendom een baken van verlichting? Met het standensysteem. De verbranding van ketters en de eindeloze heksenjachten. In het licht van tegenwoordig is dit natuurlijk barbaars, maar in de middeleeuwen was je als anders denkende in het middenoosten toch echt het beste af.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:37 schreef MrX1982 het volgende:
Dat is idd een prettig geloof
Want in Iran bekeren mensen zich ook heel vaak ofzo? Dit is relevant voor hedendaags Iran want?quote:Om ook nog een concreet voorbeeld te geven het volgende stukje:
Wat hewt leven onder de dhimma concreet betekent, kunnen we leren uit een tekst van de jood Ibn Kammoena, die in het dertiende-eeuwse Bagdad leefde. Ibn Kammoena schreef een Onderzoek van de drie religies en het bijzondere van zijn boek is dat hij als vrijdenker de waarheidsaanspraken van jodendom, christendom en islam aan een examen onderwerpt waarin de rede de enige scheidsrechter is. Hij is zeer kritisch over de islam, en die houding kwam hem duur te staan. Bekeringen tot het islamitische geloof zijn niet meer dan hwet gevolg van sociale druk. 'Tot op deze dag',aldus Ibn Kammoena, 'zien we niemand zich tot de islam bekeren tenzij als gevolg van een denkfout, of uit zucht naar macht, of als poging zware belastingen te ontwijken en aan vernedering te ontkomen, of omdat hij gevangen is genomen op verliefd op een moslimvrouw, of om vergelijkbare redenen. Een gerespecteerde, welgestelde en vrome niet-moslim die zowel in zijn eigen geloof als in de islam goed is onderwezen, gaat nooit over tot het islamitische geloof dan om een van de hier genoemde of vergelijkbare redenen.'Ibn Kammoena ontkwam slechts door te onvluchten aan een opstandige menigte die hem buiten de stadsmuren wilde verbranden.
Treffend bovenstaand stukje zou bijna een verhaal kunnen zijn over een hedendaags islamitische land. Iran bijv.
Onzin, het was gewoon religieus getint. Net als die talloze andere godsdienstoorlogen en zuilen waar mot mee was binnen het Christendom.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar het waarom van de verovering ligt wel op het psychologische vlak van de toemalige Europeanen.
Dat er spanningen zijn wil je toch niet ontkennen, wel?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:43 schreef gelly het volgende:
[..]
Ach, hou op. Lui als jij verkondigen al jaren een burgeroorlog na ieder incident. Je kunt het niet eens onderbouwen behalve met argumenten die uit het onderste van je darmstreek komen. Je wil het graag, dat is duidelijk. Paranoïa bekrompenheid, meer niet. Niks wijst erop dat er een oorlog tussen de Islam en het westen bezig is, niks wijst er ook op dat dat gaat gebeuren.
Het waarom bestond uit "Hé, dat is ons heilige stukje grond". Ik weet niet wat voor diepere betekenis jij ten grondslag wil leggen ?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar het waarom van de verovering ligt wel op het psychologische vlak van de toemalige Europeanen.
Nee, die is begonnen in de jaren '70 toen fundi's de liberale regering van Iran omver wierpen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:36 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De oorlog tussen het westen en de Islam is net begonnen
Wist je trouwens, dat Baghdad wel eens de bakermat van beschaving wordt genoemd?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Tja, ik kan het niet anders noemen dan religieuze koloniale drang, gesteund door van alles en nog wat, maar religieus was het zeker.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin, het was gewoon religieus getint. Net als die talloze andere godsdienstoorlogen en zuilen waar mot mee was binnen het Christendom.
De tactiek van de toemalige islamitische machthebbers was er een van intimidatie en geweld. Ik weet niet of dat tolerant is.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:44 schreef Mutant01 het volgende:
Dat voor die tijd zeer zeer tolerant, iets wat van de Christelijke gebieden niet konden zeggen. Iedereen die ietwat vreemd was werd al op de brandstapel gegooitJij weet zelf natuurlijk ook dat in de middeleeuwen de andersgelovigen het aardig goed hadden onder islamitisch gezag in vergelijking met de Christelijke gebieden. De Joden noemen de overheersing van Moslims in Spanje dan ook niet voor niets de Gouden Eeuw, het was een periode van behoorlijke vrijheid van hen en men kon zich vrij ontplooien.
Komt uit een boekquote:Waar komt dat stukje vandaan? Url en dergelijke?
Ik ben blij dat je in mijn hoofd kunt kijkenquote:Dat denk je wel, immers je wil dat iedereen dezelfde ontwikkeling meemaakt als Europa heeft gedaan.
Dat kan zijn, dat laat ik aan jouw, zoals men dat wel eens noemt op dit forum, werkelijkheidsbeleving over, maar dat stukje van de directeur van de Edmund Burke Stichting over de o zo enge islamitische samenleving van toen zou het als politieke propaganda goed doen, maar dat is dan ook wel.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:43 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ach waarom op mij komt het realistisch over als ik naar de hedendaagse islam kijk.
Ik zie eerlijk gezegd wel parallellen
Er zijn genoeg wetenschappelijke auteurs die de oorlog tussen het westen en de Islam uitleggen en zelfs voorspellen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:43 schreef gelly het volgende:
[..]
Ach, hou op. Lui als jij verkondigen al jaren een burgeroorlog na ieder incident. Je kunt het niet eens onderbouwen behalve met argumenten die uit het onderste van je darmstreek komen. Je wil het graag, dat is duidelijk. Paranoïa bekrompenheid, meer niet. Niks wijst erop dat er een oorlog tussen de Islam en het westen bezig is, niks wijst er ook op dat dat gaat gebeuren.
Dat lijkt me wel, daarom mag dat geweld wel een beetje indammen zodat hetgeen dat nog rest van Babylon behouden blijft.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wist je trouwens, dat Baghdad wel eens de bakermat van beschaving wordt genoemd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |