http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1122008722816.htmlquote:Opheffing omroep resultaat van onderling overleg fractieleiders coalitie
Besluit over NPS zonder Van der Laan
Door onze redacteuren Petra de Koning en Merel Thie
DEN HAAG, 23 JULI. Staatssecretaris Medy van der Laan voor Cultuur (D66) was er niet bij toen het besluit werd genomen dat de NPS zou worden opgeheven. Dat besluit viel in een overleg tussen CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen, VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen en D66-Kamerlid Bert Bakker op woensdag 22 juni. Van der Laan reageerde woedend toen ze 's avonds hoorde wat er was afgesproken.
Dat blijkt uit een reconstructie door deze krant van de besluitvorming die voorafging aan het kabinetsplan voor de publieke omroep. De avond voordat Verhagen, Van Aartsen en Bakker daarover een akkoord sloten, hadden de fractievoorzitters overeenstemming bereikt over de WAO. Van der Laan had aan haar fractieleider Boris Dittrich gevraagd of ze bij het overleg over de omroep mocht zijn, maar de drie fractievoorzitters vonden dat niet nodig. Minister De Geus (Sociale Zaken, CDA) was wel aanwezig geweest bij bijeenkomsten van de fractievoorzitters over de WAO.
Van der Laan kreeg die woensdagavond te horen dat de NPS zou worden opgeheven, omdat die omroep niet paste in het nieuwe bestel. In eerdere plannen kon de NPS nog voortbestaan als werkmaatschapij onder de raad van bestuur. Maar het CDA vond dat te veel ,,bordjes verhangen'', zegt Bakker nu. Hij verving fractieleider Dittrich op 22 juni, omdat die in de Tweede Kamer het debat over de WAO moest bijwonen.
Volgens Bakker ,,ontplofte'' Van der Laan toen ze hoorde dat de NPS zou verdwijnen. ,,Ze zei dingen als 'onacceptabel' en 'hier kan ik niet mee naar buiten'.'' De dag daarna kon ze enkele wijzigingen aanbrengen in het akkoord. De raad van bestuur van de publieke omroep zou een deel van het budget van de NPS kunnen gebruiken voor programma's die de omroepverenigingen niet maken, maar waarvan de raad vindt dat die wél moeten worden gemaakt.
Van der Laan is met vakantie en niet bereikbaar voor commentaar. De opheffing van de NPS leidde tot fel verzet in haar eigen partij, maar zij verdedigde het. Tijdens een debat in de Tweede Kamer zei ze dat ze ,,volop betrokken'' was bij de gesprekken over het plan. En: ,,Verschillende mensen die hier over de gang lopen, spreken elkaar tussendoor ook nog wel eens.''
De woordvoerder van Van Aartsen zegt dat het ,,niet ongebruikelijk'' is om politieke problemen op deze manier aan te pakken. ,,Onderhandelen zonder vakminister of staatssecretaris erbij geeft politiek een grotere vrijheid om over een onderwerp te praten.''
Oud-D66-leider Hans van Mierlo, medeauteur van een brief waarin wordt gepleit voor het voortbestaan van de NPS, zegt dat hem ,,iets opvalt'' aan het beleid van dit kabinet: ,,Als het moeilijk wordt, worden zaken opgelost door de fractieleiders.'' Hij noemt dat ,,staatsrechtelijk een bedenkelijk fenomeen'' dat ,,vreemd in strijd is met het beleden dualistische ideaal'' van de fractievoorzitters.
Het CDA heeft zich in de bol gehaald dat de hele PO een complot tegen de regering is: Verhagen heeft onlangs een lezing gehouden met als titel: 1, 2, 3 - Volkskrant. Alles is links volgens hem en het is allemaal tegen hullie gericht.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:14 schreef Sidekick het volgende:
Het CDA heeft het over "bordjes verhangen" toen het ging over plannen om de NPS te handhaven, maar dan in een andere vorm.
En daarom wordt er nu geld beschikbaar gesteld om de NPS-programma's bij andere omroepen onder te brengen.
Tsja, ik weet het niet meer.
dat is het toch ookquote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Het CDA heeft zich in de bol gehaald dat de hele PO een complot tegen de regering is:
interresantquote:Verhagen heeft onlangs een lezing gehouden met als titel: 1, 2, 3 - Volkskrant. Alles is links volgens hem en het is allemaal tegen hullie gericht.
ik ben geen politicus en ik zie/hoor/lees het ookquote:In de nieuwe VN (of die van vorige week) staat een zeer uitvoerige analyse over de 'klaagpoliticus' die in alles dingen ziet die tegen hem gericht zijn,
noem mij eens een rechtse omroep dan. ik kan je zo een paar linkse noemen namelijk.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Het CDA heeft zich in de bol gehaald dat de hele PO een complot tegen de regering is: Verhagen heeft onlangs een lezing gehouden met als titel: 1, 2, 3 - Volkskrant. Alles is links volgens hem en het is allemaal tegen hullie gericht.
Het is maar wat je rechts of links noemt: de AVRO, NCRV, TROS, EO en gedeeltelijk de NOS zijn behoorlijk rechts maar ik vind het onzinnige kwalificaties. Waar meet je het aan af? Bestuursleden? Programmamakers? Programmainvulling?quote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:43 schreef -erwin- het volgende:
[..]
noem mij eens een rechtse omroep dan. ik kan je zo een paar linkse noemen namelijk.
programmainhoud. ik zou bijvoorbeeld niet graag een rechtse tegenhanger van de vpro zien. omroepen als de EO rechts noemen slaat echt nergens op. dat zijn christenfundementalisten. die staan buiten het objectieve links-rechts spectrum.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is maar wat je rechts of links noemt: de AVRO, NCRV, TROS, EO en gedeeltelijk de NOS zijn behoorlijk rechts maar ik vind het onzinnige kwalificaties. Waar meet je het aan af? Bestuursleden? Programmamakers? Programmainvulling?
Interessant.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:40 schreef McCarthy het volgende:
Ze (de PO) geven het notabene zelf toe dat ze links zijn
ask Sidekickquote:Op zaterdag 23 juli 2005 23:32 schreef Verbal het volgende:
[..]
Interessant.
Waar kan ik dat nalezen?
V.
peins er niet overquote:Op zaterdag 23 juli 2005 23:35 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee. JIJ poneert het hier. Bron graag.
V.
quote:Op zondag 24 juli 2005 11:27 schreef McCarthy het volgende:
Ik ben het meerdere malen tegengekomen (oa in HPdeTijd) en ik weet dus dat het gewoon waar is.
Nee, dan geloven we je.quote:Op zondag 24 juli 2005 11:27 schreef McCarthy het volgende:
ik weet dus dat het gewoon waar is.
"we"?quote:
Tuttuttut... niet zo nukkig doen als je er even niet uitkomt.quote:
quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:36 schreef McCarthy het volgende:
Ik zou het trouwens fijn vinden als je voor jezelf spreekt. Je hebt het over WE willen zien. Mensen verschillen nogal weet je. Wij kapitalisten/libertariers houden daar rekening mee (we zijn de goedheid zelve) waar socies het nogal eens over het hoofd zien en graag voor iedereen willen beslissen.
HP de Tijd is een opinieblad.quote:Op zondag 24 juli 2005 11:27 schreef McCarthy het volgende:
Ik ben het meerdere malen tegengekomen (oa in HPdeTijd) en ik weet dus dat het gewoon waar is.
Zoals Herben al zegt in de nieuwe Vrij Nederland over Nova. 'Het maakt toch ook niet uit of een chirurg links is of rechts? Als hij zijn werk maar goed doet.'quote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:40 schreef McCarthy het volgende:
ik ben geen politicus en ik zie/hoor/lees het ook
Ze (de PO) geven het notabene zelf toe dat ze links zijn
Het is wel uit diverse enquetes gebleken dat de meerderheid van de journalisten links stemt. Maar of dat ook terug te zien is in de programma's is een tweede. En dat vind ik niet het geval.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 23:35 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee. JIJ poneert het hier. Bron graag.
V.
heb je soms een dossier over mij aangelegt of zoquote:
we hebben het hier over de media ja, ze zitten direct mensen te beinvloedenquote:Op zondag 24 juli 2005 14:03 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Zoals Herben al zegt in de nieuwe Vrij Nederland over Nova. 'Het maakt toch ook niet uit of een chirurg links is of rechts? Als hij zijn werk maar goed doet.'
As ifquote:Op zondag 24 juli 2005 15:40 schreef McCarthy het volgende:
[..]
heb je soms een dossier over mij aangelegt of zo
Eerst maar eens belasting betalen, dan kun je je druk maken over wat je al of niet pikt.quote:Op zondag 24 juli 2005 15:44 schreef McCarthy het volgende:
[..]
we hebben het hier over de media ja, ze zitten direct mensen te beinvloeden
en met belastinggeld van rechtse mensen wordt linkse troep gefinancieerd
dat pik ik gewoon niet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |