Maar dat is ook de grap van het geheel en iets wat maar niet duidelijk wil worden: De evolutieleer sluit een schepping niet per definitie uit. Maar er is ook geen enkel argument voor een schepper.quote:Op zondag 15 mei 2005 18:22 schreef FuifDuif het volgende:
Het is overigens wel mijn persoonlijk geloof dat God bestaat, op welke wijze deze dan ook vormgegeven mag worden. Ik zie God dan vooral als de bezielende kracht achter de evolutie. De evolutie als voortdurende schepping, ja, dat klinkt mij wel goed in de oortjes.
Ach het naïeve moeke van de kweekschool onder wiens gezag lekker werd gesjoemeld in de subsidievijver had al eerder gezegd dat ze het homohuwelijk als een fout zag. Het is altijd goed om te zien dat de toekomst van Nederland bij een volstrekt incapabele debiel ligt. Heerlijk ook dat nog geen enkele politieke partij er echt over gevallen is.quote:Op zondag 15 mei 2005 13:41 schreef thabit het volgende:
Inderdaad. Voor zo'n beetje elke baan moet je papieren en kwalificaties hebben. Maar minister dat kan iedere domme hoer worden. Levensgevaarlijk.
hulde!quote:Op zondag 15 mei 2005 18:15 schreef FuifDuif het volgende:
Ik geef overigens toe dat ik niet heel veel gelezen heb over de evolutietheorie en dat ik regelmatig om mijn bek ben gegaan door verkeerde indrukken daarvan en opvattingen daarover. Ik ben daarom ook van plan, om mij meer te verdiepen in de hardcore materie.
Als levensbeschouwelijke theorie...prima. Als wetenschappelijke theorie heeft het echter absoluut geen plek op scholen vanwege een volledig gebrek aan empirisch bewijs en dergelijke. Ik heb het zelfs al onderwezen gekregen op de middelbare school tijdens een vak waar alle 'mainstream' levensbeschouwelijke visies aan bod kwamen van humanisme tot aan islam tot aan boeddhisme. Dat lijkt me ook bevorderlijk voor begrip tussen mensen, maar helaas lijkt de tendens tegenwoordig een beetje dat de jeugd óf gelovig is óf zwaar gekant tegen elke vorm van religie.quote:Op zondag 15 mei 2005 18:14 schreef FuifDuif het volgende:
Hoewel ik het niet eens ben met het idee om het creationisme buiten beschouwing te laten binnen het onderwijs.
Even ter aanvulling op averty's grote post: hier staat de link naar '15 Answers to Creationist Nonsense', op sciam.com, maar zonder dat je een account nodig hebt.quote:Op zondag 15 mei 2005 14:09 schreef averty het volgende:
Jammer genoeg moet je er tegenwoordig een account voor hebben maar op www.sciam.com staat een artikel '15 answers to creationist nonsens' waarin alle standaard bedenkingen van creationisten over de evolutietheorie worden ontkracht. Dus: hoe kan een oog ontstaan, als je een klok vind moet er toch ook een schepper zijn, bla, bla, bla.
Waarom is een God nodig? Hmmm, ja dat is een zeer goede vraag. Kijk, ik kan niet anders zeggen dan dat het geloof mij in ieder geval wat op de been houdt. Het geeft een soort hoop, een houvast. Dus ja, misschien is het hele geloof in een almachtige Vader, of een Kracht wel gebaseerd op angst voor het ledige, maar dan zij het maar zo. Ik zie nog geen reden om aan te nemen, dat er geen god zou bestaan.quote:Op maandag 16 mei 2005 12:23 schreef averty het volgende:
Maar waarom is die god nodig? Waarom een god introduceren in het verhaal als we bij het om ons heen kijken kunnen zien dat complexiteit (iets wat het leven wel degelijk is) gewoon gebeurt. Een sneeuwvlok is een behoorlijk complex bouwsel.
Kijk hier eens: sneeuwvlokken
Toch ontstaat hij op geheel natuurlijke wijze. Waarom zou er dan in de miljarden jaren sinds het ontstaan van het heelal niet een complexiteit zijn kunnen ontstaan die een zeer rudimentaire vorm van leven heeft mogelijk gemaakt. Het mag duidelijk zijn dat de wetenschap momenteel nog gist naar hoe leven is ontstaan. Maar er zijn wel al aanwijzingen.
De verklaringen van het creationisme zijn, naast oncontroleerbaar, aangenamer dan wat de wetenschap biedt. Het gaat hier om de schijnbare zekerheid van creationisme versus de onzekerheid die wetenschap biedt. En wanneer de gemiddelde mens mag kiezen, kiest hij voor het eerste. Dat klinkt goed in de oren.
Het thee-servies argument is een vaak gebruikte analogie als het gaat over agnosticisme. Je kan agnostisch zijn over het bestaan van God, maar dan moet je net zo agnostisch zijn over elk willekeurige andere bewering waar geen argumenten voor zijn.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 11:33 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind die vergelijking met het thee-servies toch wel een beetje denigrerend, Doffy. Je zet er wel een ':)' bij, maar ondertussen maak je mijn aanname wel belachelijk.
Dat mag jijquote:Ik vind het bestaan van God aannemelijker is dan het rondvliegende thee-servies.
In principe heb je gelijk natuurlijk, maar er is ook nog zoiets als gezond verstand en logicaquote:Op dinsdag 17 mei 2005 11:37 schreef Doffy het volgende:
Het thee-servies argument is een vaak gebruikte analogie als het gaat over agnosticisme. Je kan agnostisch zijn over het bestaan van God, maar dan moet je net zo agnostisch zijn over elk willekeurige andere bewering waar geen argumenten voor zijn.
Gelukkigquote:
Invulling van zaken als "gezond verstand" verschilt van mens tot mens, dus dat is nauwelijks een referentie. Als je met 'logica' de wetenschappelijke logica bedoelt, dan is dat juist iets dat geen god nodig heeft.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 11:43 schreef FuifDuif het volgende:
In principe heb je gelijk natuurlijk, maar er is ook nog zoiets als gezond verstand en logica. Ik vind dat je als agnost best gebruik mag maken van die menselijke vaardigheden.
Nee. Natuurlijk kan je 'god' zien als 'alles wat de natuur is', maar dat is zinloos. Ik geloof niet in een 'hoger wezen' dat zaken actief (met een 'wil') bestuurt, laat staan dat het zou communiceren via hele oude, multi-interpretabele teksten. Ik geloof dat de bestaande religie's allen afspiegelingen zijn van oude wensen (eeuwig leven ed), vermengd met een vroege variant van 'wetgeving'.quote:Maar Doffy, als ik jou naar je persoonlijk geloof mag vragen: geloof jij dan in het bestaan van God (op welke manier deze dan ook vormgegeven wordt) of niet?
Maar dat is toch een rare benadering? Jij hebt baat bij het geloof in iets. En je wil dat er bewijs komt voor het niet bestaan ervan, voor dat je het laat 'vallen'. Maar je kunt nooit bewijzen dat iets niet bestaat. Dus kun je stellen dat je altijd zult geloven, zeker als je bereidt bent om nieuwe wetenschappelijke feiten toch weer aan god toe te wijzen. Eerst had god alle wezens gewoon direct geschapen, nu blijkt dat er toch evolutie is en nu heeft god het leven wel opgestart, om het daarna te laten evolueren. Straks blijjkt misschien dat die start van dat leven ook geen goddelijke oorsprong heeft en moet de hand van god steeds verder weg worden geplaatst.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 11:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Waarom is een God nodig? Hmmm, ja dat is een zeer goede vraag. Kijk, ik kan niet anders zeggen dan dat het geloof mij in ieder geval wat op de been houdt. Het geeft een soort hoop, een houvast. Dus ja, misschien is het hele geloof in een almachtige Vader, of een Kracht wel gebaseerd op angst voor het ledige, maar dan zij het maar zo. Ik zie nog geen reden om aan te nemen, dat er geen god zou bestaan.
Wederom de paarden achter de wagen. Als er sprake is van natuurlijke werking (dat werkt dus al) waarom nog een supernatuurlijk wezen er bij halen om iets mogelijk te maken dat al mogelijk is?quote:Bovendien, ja, laat bijvoorbeeld een sneeuwvlokje ontstaan zijn door natuurlijke processen, maar hoe weten we zeker dat de werking van de natuur in feite niet de werking van God is. Kunnen wij om de observeerbare biologische en natuurkundige mechanismen kijken? Volgens mij niet. Wij zien alleen die exacte en causale processen via onze menselijke ogen en meetinstrumenten, maar wat daar op een hoger niveau aan ten grondslag ligt, weten we niet.
ALS daar wat buiten is..quote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:19 schreef FuifDuif het volgende:
Maar misschien werkt God wel in een dimensie die voor ons ontoegankelijk is. Misschien kunnen wij alles wel verklaren, maar dat alleen binnen ons observeerbaar gebied. Ook al verklaren we alles, dan nog weten we niet wat daarbuiten zit.
Misschien heb je gelijk!quote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:19 schreef FuifDuif het volgende:
Maar misschien werkt God wel in een dimensie die voor ons ontoegankelijk is. Misschien kunnen wij alles wel verklaren, maar dat alleen binnen ons observeerbaar gebied. Ook al verklaren we alles, dan nog weten we niet wat daarbuiten zit.
Stel je dan voor hoe vervelend het is, om telkens wanneer een wetenschapper een geheel natuurlijk verschijnsel beschrijft, er toch over te moeten horen, dat dit gods werk is, terwijl daar geen enkele aanwijzing voor is. En het feit dat hij het niet ziet eigenlijk een tekortkoming is, terwijl er miljarden zijn op deze aarde, die het ook niet zien, maar schijnbaar wel weten hoe het zit.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:29 schreef FuifDuif het volgende:
Jawel Frollo, ik ben het er geheel mee eens, maar ik vind het nogal vervelend om telkens dat argument van de "verschuivende God" of "the God of the gaps" voor mijn voeten te krijgen. Er is een groot verschil tussen dogmatische en een agnostische beschouwing over het bestaan van God.
Ja, dat kan. Maar met zulke redenaties schep je een enorme vrijheid van ideeen, en kun je bijna alles rechtvaardigen. Dat lijkt me niet een efficiente manier van redenerenquote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:19 schreef FuifDuif het volgende:
Dan klopt hetgene wat geschreven staat in bijv. de bijbel over het 'ontstaan' niet meer in de optiek van deze gelovigen... dit zou betekenen dat zij met 2 verschillende 'waarheden' te maken hebben!quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:21 schreef Reya het volgende:
Als evolutie blijkbaar hetgene is waar de levende wereld om draait, waarom negeren religieuzen dan - in hun optiek - het werk van de schepper, in dit geval evolutie? Ze zouden dan juist evolutie moeten omarmen, naar mijn mening.
Ik heb bijvoorbeeld niks tegen de evolutietheorie, ik geloof dat dat op een uiterste correcte wijze een biologisch proces van selectie beschrijft, waarbij soorten zich aanpassen aan omstandigheden...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:21 schreef Reya het volgende:
De evolutietheorie kunnen we in principe als de waarheid zien
Volledig mee eens, Reya. Dit doet mij denken aan het idee dat de aarde plat is, zoals dat idee vroeger bestond. Je kunt wel blijven vasthouden aan je idee, maar als de waarheid nu precies anders is, dan is dat absurd! Wat voor waarde heeft je geloof dan nog?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:21 schreef Reya het volgende:
De weerstand van bepaalde religieuze lieden tegen de evolutietheorie doet mijn wenkbrauwen toch wel enigszins fronsen. De evolutietheorie kunnen we in principe als de waarheid zien - althans, er zijn tot nu toe nog geen reële alternatieven. Als religieuze kun je dan stug blijven volhouden hetgeen in jouw geloofsboek staat als de waarheid te blijven zien, of door zulk soort theorieën juist nieuw inzicht vergaren in het werk van jouw god. Het laatste zal de kloof tussen wetenschap en geloof aanzienlijk kleiner maken, en je zult op veel meer begrip stuiten. Daarnaast mogen het huidige creationisme en het evolutionisme elkaar wel praktisch uitsluiten, in de essentie kunnen ze gewoon samengaan. Als evolutie blijkbaar hetgene is waar de levende wereld om draait, waarom negeren religieuzen dan - in hun optiek - het werk van de schepper, in dit geval evolutie? Ze zouden dan juist evolutie moeten omarmen, naar mijn mening.
Beginnen we weer met deze ongefundeerde opmerkingen? Kom eens met bronnen als je iets "revolutionairs" te melden hebt...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:04 schreef pmba het volgende:
het punt van de hele discussie is nou juist dat er zoveel feiten TEGEN het evolutionisme / VOOR het creationisme spreken (een boom door miljoenenjaren aardlaag heen steekt; een 'oudere' aardlaag boven een jongere aardlaag, GEEN missing links, GEEN bewijs voor het structureel mixen van grondsoorten etc. etc.) en dat het daarom een reeele optie is en dus gewoon in de lesboeken thuis hoort.
FUD. Er zijn juist onvoorstelbaar veel bewijzen voor.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:04 schreef pmba het volgende:
het punt van de hele discussie is nou juist dat er zoveel feiten TEGEN het evolutionisme / VOOR het creationisme spreken (een boom door miljoenenjaren aardlaag heen steekt; een 'oudere' aardlaag boven een jongere aardlaag, GEEN missing links, GEEN bewijs voor het structureel mixen van grondsoorten etc. etc.) en dat het daarom een reeele optie is en dus gewoon in de lesboeken thuis hoort.
ik was ook altijd overtuigd van een soort tussenweg, maar ik geloof nu dat deze niet mogelijk is.... helaas
Omdat er in een boekje (en ook nog andere boekjes, die iets anders zeggen), geschreven door een mens zoveel duizend jaar geleden, staat dat er een god is die alles geschapen heeft (waarvan ook nog verschillende manieren van schepping zijn, in verschillende geloven) is dat een reeele optie?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:04 schreef pmba het volgende:
Lees de FAQquote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:38 schreef pmba het volgende:
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie missing links en miljarden overgangs fossielen die zouden bewijzen dat evolutie van grondsoorten bestaat.
Jij hebt nooit Descartes gelezenquote:eigenlijk hebben evolutie- en creatieleer 1 groot ding gemeen: ze doen een enorme aanname.
creatieleer, omdat ze aannemen dat God bestaat
evolutieleer, omdat ze aannemen dat processen die nu waarneembaar zijn in het verleden ook hebben plaatsgevonden (platentectoniek zeg maar, waarbij je terug gaat rekenen waar de plaat dan vandaan zou komen)
Als je het fatsoen had gehad om dit topic te lezen, wat duidelijk niet zo is, dan had je gezien dat iemand deze link al had gepost waarin uitgebreid uitgelegd staat waarom die zogenaamde weddenschap van jouw apoleten-site'tje je reinste volksverlakkerij is. Zoals alle "argumenten" waar creationisten mee aankomen.quote:maar ik zal eens even in mijn creationistische propaganda duiken om wat goeie titels op te sporen
trouwens, als je denkt evolutietheorie te kunnen bewijzen dan weet ik nog een goeie voor je:
http://www.drdino.com:8080/Ministry/250k/index.jsp
250000$ is niet slecht
give it a shot!
boekje Evolutie: een kip zonder ei.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:46 schreef pmba het volgende:
nou, hier is iets om je even in vast te bijten:
de belangrijkste methode om vast te stellen hoe oud iets is (eigenlijk zo'n beetje al het stoffelijke) is de methode waarbij de hoeveel radio actieve straling wordt gemeten die uit carbon afkomstig is. Omdat de halveringstijd bekend is van de straling kan worden achterhaald hoe lang de stof daar al aan het vervallen is en dus hoe oud het is.
Het probleem is dat a) er wordt aangenomen dat de straling ooit op 100% begon en b) dat het process manipuleerbaar is. etc.
Voor een uitgebreidere uitleg van de beperktheid van de dateringsmethoden verwijs ik (bron) naar
http://www.creationism.org/topbar/carbon14.htm
http://www.creationism.org/caesar/datingunreliability.htm
of naar het boekje Evolutie: een kip zonder ei. maar er zullen vast nog veel meer websites hier over spreken, dus google maar als je niet overtuigd bent.
schoffie! ga je mond spoelen!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:46 schreef Doffy het volgende:
Als je het fatsoen had gehad om dit topic te lezen, wat duidelijk niet zo is, dan had je gezien dat iemand deze link al had gepost waarin uitgebreid uitgelegd staat waarom die zogenaamde weddenschap van jouw apoleten-site'tje je reinste volksverlakkerij is. Zoals alle "argumenten" waar creationisten mee aankomen.
of haushofer:quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:13 schreef Godslasteraar het volgende:
Er zijn overigens een hele reeks aan daterings methoden: Thermoluminescence, Dendrochronologie en iets van 9 radiometrische methoden waaronder de c14-methode, en waarschijnlijk nog wel meer.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:25 schreef Haushofer het volgende:
Zover ik weet wordt er voor oudere objecten bijvoorbeeld U-234 gebruikt, dit is nauwkeurig tot vele miljoenen jaren. Kun je hier bronnen van aangeven, waar de C-14 methode wordt gebruikt bij leeftijden ouder dan die 50.000 jaar?
[..]
tja, kansloze titel, maar ik kan er niks aan doen. je zou het eens moeten lezen voordat je er iets over zegt. datzelfde geldt voor die websites.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:53 schreef Bensel het volgende:
boekje Evolutie: een kip zonder ei.
OMG.. zo'n titel zegt al genoeg.. En een website van creationisten is uiteraard een betere bron dan wetenschappelijk onderzoek..
En er word niet vanuit gegaan dat de straling op 100% begon.
,aar goed, ik praat hier toch tegen dovemansoren
je hebt gelijk, ik werd alleen gevraagd om iets te beweren met bron erbij (die vervolgens niet gelezen wordt.... maar dat terzijde) dus vandaar. maar ik had idd beter een ander voorbeeld kunnen noemen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:55 schreef DionysuZ het volgende:
pmba, lees dit topic eens door. Beide dingen die je aandraagt zijn al behandeld. Dan had je bijv. deze post van godslasteraar niet gemist:
[..]
of haushofer:
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:54 schreef pmba het volgende:
schoffie! ga je mond spoelen!
Het is des te treuiriger dat jij je eigen topic niet eens gelezen hebtquote:als JIJ het fatsoen had gehad om te checken wie deze topic had gestart!!
daarnaast weet ik heel goed wie dat heeft gedaan, dat is namelijk mijn huisgenoot.
mwah, misschien stammen sommige mensen idd van de apen af....
Dit is onwaar. Evolutie is waar te nemen.quote:CARBON-14 -Evolution needs time. It has to have it. Creation theory can survive either way - either 6,000 years, or long ages that "God" started and put into motion. But for strict evolutionists lots and lots of time is required ... particularly since we don't see evolution happening in our world today!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |