quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:09 schreef twi het volgende:[..]
Ik reageer enkel op welke personen ik hier zie pleiten voor dat oude logo, niet op wat er op een vergadering is gezegd. Ik blijf het onzin vinden, dat de jonge generatie nu ineens terug verlangt naar het oude logo, en blijf het meeloperij vinden met de personen die die periode wel bewust hebben meegemaakt. Stoerdoenerij.
Het was een reactie op die "*insert doodsverwensing* reactie van JaWi. Dan denk ik, flikker op, een 20-jarig broekie dat anderen gaat vertellen dat het oude logo zoveel beter is. Als ik zelf helemaal niks heb met dat oude logo, ga me dat dan ook niet lopen opdringen hier, laat staan er zo op reageren als iemand anders denkt. Dat vind ik triest, en dat meld ik dan hier.
En dus snap ik ook bijvoorbeeld niet dat dat soort mensen zich drukker maken om een logo, dan op een naar de kloten vertrapt veld waarbij de American Football-lijnen op de zondagmiddag nog duidelijk te zien zijn.
Als bijna 40-jarige (jawel!) sta ik 100% achter de campagne 'Geef Ajax z'n gezicht terug!'.
Ik heb het logo vanaf mijn 4e jaar bewust meegemaakt en het was een steek in mijn rug toen het in 1991 vervangen werd. Ik koester de relikwieën die ik uit de jaren 70/80 heb bewaard, waarop in de meeste gevallen het klassieke logo prijkt.
Zet ik dat af tegen de artikelen met het huidige logo, dan is de keuze snel gemaakt. Het huidige logo straalt niks uit, maar dan ook helemaal niets. Ik schaam me er als Ajacied dan ook voor.
Dat is de kern van de campagne, de uitstraling van het logo en de uitstraling die Ajax als club beoogd. Die twee zijn niet met elkaar te rijmen momenteel, het huidige logo is en blijft een karikatuur van zichzelf, al win je alle prijzen die er te winnen zijn..
Dat jongeren hun mening over het logo hier (en elders) kenbaar maken, daar is m.i. niets mis mee.
Om iets mooi te vinden doet het er niet toe wat je leeftijd is. Het begrip 'mooi' wordt bepaald door persoonlijke voorkeuren.
Iedereen heeft zijn mening en de mening van 88% van de personen die de poll op
www.ajax.nl hebben ingevuld, begin maart, is dat de terugkeer van het oude logo gewenst is.
De discussie over het Ajax logo is niet van gisteren of vandaag en heeft ook niets met de stand op de ranglijst, prestaties in de Europacup of Amstel Cup of wat dan ook te maken. Dat wordt door sommigen maar wat graag aangehaald (zie artikel uit de Rijn en Gouwe van vandaag, mediapagina van
www.ajaxlogo.nl) waar Rolf Leeser, ontwerper van het huidige logo, stelt dat het enige echte Ajax logo vandaag de dag niet meer kan en dat de discussie weer boven komt drijven door de slechte prestaties.
Bullshit, de voorbereidingen voor de campagne waren in volle gang toen Ronald Koeman zijn eerste stropdas met die 1 er op om deed. Ajax was een paar maanden daarvoor net landskampioen geworden.
Natuurlijk zijn andere zaken ook belangrijk (o.a. bezetting 1e elftal, Arena, grasmat) alleen dat is iets waarvoor je hard kan gaan roepen, maar waar je minder invloed op hebt (tenzij je bakken geld hebt, wat Ajax simpelweg niet heeft). De herinvoering van het logo is iets wat heel dicht bij de mensen ligt, wat niet veel geld hoeft te kosten (ik voorspel bij herinvoering een hype op het gebied van merchandising-verkoop) en wat relatief makkelijk te realiseren is. Zoals te lezen is op de campagne-website 'Sommige vergissingen kan je nooit meer herstellen. Sommige wel!'.
Ik hoop op een wijs besluit van de ledenraad vanavond en een spoedig bericht dat het klassieke Ajax logo in ere hersteld zal worden. 12 Procent is een minderheid en ik hoop dat de wijs geachte heren dat ook beseffen.