quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 17:16 schreef tactic het volgende:Water zorgt dan wel voor een snellere stofwisseling, maar water zelf is tegelijkertijd ook gewicht , waardoor je gewicht netto helemaal niet zoveel sneller afneemt als je denkt.
Water wordt over het algemeen binnen enkele uren door je lichaam afgevoerd (zo'n vijf uur max dacht ik). Dat is ook de reden dat het volgende advies wordt gegeven met betrekking tot wegen:
's ochtends, direct na het opstaan wegen. Zorg dat je eerst uitgebreid naar de wc bent geweest, en eet en drink niks.
Door naar de wc te gaan, is al het water van de vorige avond weg. Immers, een mens slaapt gemiddeld 7 uur per nacht, en met een uur of vijf is al het water weer weg. Door niks te drinken, is er ook geen extra vocht binnen, en weeg je dus je lichaam zodra het leeg is.
ieder ander moment op de dag is geen goed weegmoment. Dit omdat het kan zijn dat je nét naar de wc geweest bent, of nét nog niet. Je hebt nog even je prakkie weggestouwd, of al een aantal uur geen tijd gehad om te eten. Je bent lekker in de sauna geweest, of hebt nog even een cafétje gepakt met vrienden... Kortom, allemaal factoren die jouw gewicht, door het vasthouden van vocht, voedsel en afvalstoffen, kunnen beïnvloeden.
Als je op het juiste moment weegt, raakt jouw theorie kant nog wal. Je gewicht neemt keurig even veel af als wanneer je jezelf zou uitdrogen, als je maar weet wanneer je moet wegen. Als ik over een dag verspreid zou wegen, dan zou ik denken dat ik een ernstig stofwisselingsprobleem heb. Dan weer een kilootje lichter (net naar de wc geweest, grote boodschap enzo), dan weer 1,5 kilo zwaarder (net gesport en dorst!)... En zo een paar keer op een dag redelijke schommelingen...
Overigens, dat advies van twee liter water drinken hé... Het is niet de bedoeling dat je dat in eens binnen krijgt, maar lekker over de dag verspreid. Zo zijn die schommelingen ook iets minder groot...