Als je het zo stelt lijkt het mee te vallen, maar ik ben op huizenjacht en heb nog weinig huizen gezien met meer dan 6 groepen, dus de huizen(ver)bouwers denken daar kennelijk over het algemeen anders over.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Dan is het niet zo overdreven denk ik, maar misschien schat ik het verkeerd in![]()
16A biedt bijna 3,5 3,7 kW. Waarom wil je bijv de woonkamer verdelen over 2 groepen? 3 a 4 groepen zouden normaalgesproken toch genoeg moeten zijn voor een thuisomgeving.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Tja overkill? Misschien wel, waar ik zelf rekeing mee heb gehouden:
- Woonkamer verdeeld over 2 groepen
- Verbruikers waarvan ik bijna zeker weet dat ze boven de 2 Kw zitten een aparte groep
- Badkamer apart
Dan is het niet zo overdreven denk ik, maar misschien schat ik het verkeerd in![]()
- Is deze indeling in orde: jaquote:Op maandag 9 mei 2005 21:14 schreef Marsepein het volgende:
Ik ben een compleet huis helemaal aan het verbouwen, en binnenkort moet de groepenkast worden aangepakt.
1. Slaapkamers / zolder / ketelruimte / overloop
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / Kelder (Comp. ruimte) / buitenverlichting achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
10. Bijkeuken (Verlichting en wcd's) / toilet / garage**
11. Keuken / keuken verlichting / keuken wcd's
** In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken
Ik wil elke groep met 16A afzekeren.
Ook worden er diverse loze leidingen naar bv keuken en bijkeuken en garage gelegd voor toekomstige uitbreidingen.
Dan de vragen:
- Is deze indeling in orde, of zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen?
- Welke groepen mogen samen op een aardlek?
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig?
- Ben ik belangrijke dingen vergeten?
- Hoofdschakelaar op de groepenkast toegestaan?
- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?
Ik hoop dat er professionals zijn die me een goed advies kunnen geven.![]()
Badkamer en slaapkamers kan ik uit technisch oogpunt niet meer samenvoegen (Groepen tot aan de meterkast al aangelegd)quote:Op maandag 9 mei 2005 21:25 schreef Tamea het volgende:
Wolgensmij kom je nu op een belachelijk hoog aantal groepen uit.
Kan je niet de badkamer en slaapkamers samentrekken, de oven en rest vd keuken samentrekken en de vaatwasser toilet/garage ook op 1 groep?
Dat verschilt niet eens zo heel veel met wat ik bedacht had. Blijkbaar zijn er meer 'gekken' zoals ik.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Dennis121 het volgende:
Wij hebben het n u ook ongeveer zo gedaan.
Zeker de wasmachine/droger op een aparte groep.
Van 5 naar 12 groepen gegaan, verdeeld over 3 aardlekschakelaars.
Mocht er ergens iets gebeuren, ligt niet alles eruit. Wel prettig met wekkers enzo.
[edit]
Ongeveer zo:
1. Oven
2. Vaatwasser
3. Boiler
4. Magnetron
5. Keuken voeding (koelkast, verlichting)
6. Woonkamer
7. Schuur (verlichting, pomp vloerverwarming)
8. Bovenverdieping (twee slaapkamers)
9. Badkamer
10. Wasmachine
11. Droger
12. Zolderkamer (mijn kamer)
Ik hoef niet persee de groepen tot het maximale te belasten, maar een woonkamer verdelen is puur makkelijk, geeft gewoon iets meer zekerheid.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
16A biedt bijna 3,5 3,7 kW. Waarom wil je bijv de woonkamer verdelen over 2 groepen? 3 a 4 groepen zouden normaalgesproken toch genoeg moeten zijn voor een thuisomgeving.
Heb je zoveel kritische apparatuur aan staan ofzo? Ik heb zelf eigenlijk vrijwel nooit een kortsluiting, overbelasting of aardlek.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:38 schreef Marsepein het volgende:
Ik hoef niet persee de groepen tot het maximale te belasten, maar een woonkamer verdelen is puur makkelijk, geeft gewoon iets meer zekerheid.
De meeste electrische apparatuur gebruikt verre van dat, dus zo'n ramp is dat ook niet.quote:En natuurlijk geeft 16A ruim 3,5 Kw maar een beetje stofzuiger doet al 1400 Watt of meer, dan blijft er plots nog maar 2 Kw over.
De vraag is ook waar je die gebruikt.quote:Natuurlijk is de kans op samengebruiken van grootverbruikers klein, maar aanwezig.
Dank je wel Woe voor je reply, maar ik neem aan dat je bedoelt:quote:Op maandag 9 mei 2005 21:35 schreef Woe het volgende:
maximaal 4 groepen achter een aardlek, wasmachine en wasdroger altijd op een aparte aardlek (mogen wel samen)
groep 1,2,3,4
groep 5,6,7,8
groep 9,10,11
groep 6,7
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig: 4
Ik heb ze vaker met 4 gezien, maar dat was wel in industriele omgevingen..quote:Op maandag 9 mei 2005 21:46 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij mogen er 3 groepen op 1 aardlekschakelaar.
quote:Op maandag 9 mei 2005 21:43 schreef Lucille het volgende:
Verbruikt een sfeerhaard zoveel dat er een aparte groep voor nodig is? Ik ken mensen met zo'n ding en die hebben er geen aparte groep voor aan hoeven te leggen.
quote:Op maandag 9 mei 2005 21:44 schreef Lucille het volgende:
Keuken en bijkeuken kan natuurlijk ook op 1 groep.
Een sfeerhaard trekt in iedergeval voor de verwarming alleen al max 2Kw, dus met verlichting is het daar overheen.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:46 schreef Lucille het volgende:
25A x 230 V = 5.7 Kwquote:Op maandag 9 mei 2005 21:49 schreef Duvel het volgende:
Ik krijg een beetje het idee van overkill... Denk je er ook aan dat je wel 10 groepen van 16A kunt hebben, maar dat je daarmee het risico loopt je hoofdzekering van 25A naar de klote te helpen?
Is het trouwens de bedoeling dat het aparte groepenkastje met 10A veiligheden onder een aparte 16A groep komt te hangen?
Dat heb ik ook meer gehoord! Maar ik dacht dat vandaag de dag alles achter een aardlek moest zitten?quote:Op maandag 9 mei 2005 21:58 schreef Lucille het volgende:
En hoewel het raar klinkt worden vaatwasser en wasmachine meestal niet op een aardlekschakelaar gezet. Ook de droger is buiten de aardlek gehouden in mijn groepenkast.
Ik heb 3 jaar geleden mijn groepenkast laten verbouwen en toen zijn de vaatwasser, droger en wasmachine bewust buiten de aarlek gehouden. De monteur gaf toen aan dat dit volgens de regels was.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:01 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Dat heb ik ook meer gehoord! Maar ik dacht dat vandaag de dag alles achter een aardlek moest zitten?
beun de beunhaas zeker?quote:Op maandag 9 mei 2005 22:05 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ik heb 3 jaar geleden mijn groepenkast laten verbouwen en toen zijn de vaatwasser, droger en wasmachine bewust buiten de aarlek gehouden. De monteur gaf toen aan dat dit volgens de regels was.
Dat bedoelde ik, selectiviteit komt in het gedrang...quote:Op maandag 9 mei 2005 22:07 schreef TheOneAndOnly het volgende:
en nog even over die 10 ampere.... daar heb je toch niks aan want als je het echt via de regels wil doen moet je selectief gaan doen, dat wil zeggen dat er 2 stappen tussen de zekeringen moet zitten, vanaf 16A is het dus eerst 10A en daarna 6A, daar zou je het dus mee af moeten zekeren.... dus gewoon vanuit je huis doen en niet eerst naar een ander kastje....
Leuk bedacht, maar je hebt geen garantie dat in geval van problemen je 10A zekeringen eerder doorslaan dan de 16A gevallen! Als je automaten gebruikt dan kan je wellicht nog iets met de 'karakteristiek' doen, maar dan moet je even een 'echte' electricijn raadplegen.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:14 schreef Marsepein het volgende:
[...]
[...]
** In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken
[...]
Zo uit mijn hoofd 'overleeft' een ALS ongeveer 40A (dit staat er ook van op). Even rekenen dus!quote:- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig?
Heb je vrij specifieke meetapparatuur voor nodig. Uit mijn hoofd is de eis dat er 25A bij 1V tegen aarde kan lopen.quote:- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?
Dat klopt, maar vanaf 2 aardlekschakelaars meer.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:46 schreef Lucille het volgende:
Echt geen beun de haas, gekwalificeerd personeel van een erkend elektrotechnisch installatiebureau.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:08 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
beun de beunhaas zeker?
ALLES moet achter aardlek.....
Ik heb er hier ook 2. En da's erg mager, ook omdat de grootste groep (woonkamer, slaapkamer, douche (wasmachine), helft van de keuken) maar 10A isquote:Op maandag 9 mei 2005 21:16 schreef Youssef het volgende:
Ik vind het nogal veel groepen, in het vorige huis hadden we er 2 () en in dit huis 4, waarvan 1 op de deurbel
![]()
Maar ik ben verder ook geen professional
Ik heb toch ook altijd geleerd dat in ieder geval je wasmachine nooit op een aardlek mag. Is dat dan tegenwoordig weer veranderd?quote:Op maandag 9 mei 2005 22:08 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
beun de beunhaas zeker?
ALLES moet achter aardlek.....
Wat zou de rede zijn dat je een wasmachine niet op een aardlek mag aansluiten?quote:Op maandag 9 mei 2005 22:58 schreef rotterdamse het volgende:
[..]
Ik heb toch ook altijd geleerd dat in ieder geval je wasmachine nooit op een aardlek mag. Is dat dan tegenwoordig weer veranderd?(ik moet geloof ik weer eens bij gaan scholen)
Jij snapt iets niet van mijn verhaal, maar dat kan ook aan mijn schrijven liggen.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:30 schreef TheOneAndOnly het volgende:
weet niet in welk jaar jij beunt maar aarde vanuit de groepenkast hoeft niet meer, gewoon een 2,5mm2 aarddraad naar aardpuntje achter de spiegel of onder de wasbak en daar het aardnetje, doucheputje, waterleiding en radiator op.....
en buis van thermostaat kun je meestal ook wel gewoon rechstreeks maken naar je ketel...
Hier staan zowel de droger als wasmachine op een aparte groep, maar of die achter de aardlek zitten weet ik niet zeker. Voor zover ik weet wel, in een half jaar tijd (zolang hangt die nieuwe groepenkast er ongeveer) er nog niet uitgeknald...quote:Op maandag 9 mei 2005 23:07 schreef rotterdamse het volgende:
Er is mij vroeger altijd geleerd dat een wasmachine regelmatig een beetje lekstroom heeft. Zou je hem op de aardlek zetten dan klapt die er vaak tot zeer vaak uit. Maar...ik ben al een poosje uit de electro dus het kan best zijn dat dit nu niet meer van toepassing is. Bij mij in huis staat de wasmachine trouwens idd in zijn eentje op een groep buiten de aardlek om.
Dit is dus ook het verhaal dat ik te horen kreeg.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:07 schreef rotterdamse het volgende:
Er is mij vroeger altijd geleerd dat een wasmachine regelmatig een beetje lekstroom heeft. Zou je hem op de aardlek zetten dan klapt die er vaak tot zeer vaak uit.
ik ben iets vergeten.....quote:Op maandag 9 mei 2005 23:06 schreef tommytheman het volgende:
[..]
Jij snapt iets niet van mijn verhaal, maar dat kan ook aan mijn schrijven liggen.
Pardon je hebt gelijk wat betreft de aarde, je mag gewoon vanuit je centraaldoos 2,5mm2 pakken tegenwoordig. Ik begin ouder te wordenquote:Op maandag 9 mei 2005 23:06 schreef tommytheman het volgende:
[..]
Jij snapt iets niet van mijn verhaal, maar dat kan ook aan mijn schrijven liggen.
naar de MK zoals jij het zei, MK staat bij mij voor MeterKast, of het moet zijn dat jij MerwarmingsKetel bedoelde?quote:Op maandag 9 mei 2005 23:15 schreef tommytheman het volgende:
[..]
Pardon je hebt gelijk wat betreft de aarde, je mag gewoon vanuit je centraaldoos 2,5mm2 pakken tegenwoordig. Ik begin ouder te worden![]()
Wat betreft de thermostaat, dat bedoelde ik rechtstreekts naar de ketel, wat anders?
Jongens beter opletten op school hoor, de binnenkomende hoofdzekeing is dan de zekering voor het kastje in de schuur, das vaak 40A ofzo, dus trek je een grondkabel van 3x4 naar de schuur en daar je kastje. Waarom: voordeel bij het prutsen in de schuur.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik, selectiviteit komt in het gedrang...
25 -> (20) -> 16 -> (10) -> 6
Of je moet een trage smelpatroon gebruiken, maar of je daar zo makkelijk aan komt...
dus jij wilt de kabel rechtstreeks op de hoofdzekering zetten van de energieleverancier?quote:Op maandag 9 mei 2005 23:18 schreef tommytheman het volgende:
[..]
Jongens beter opletten op school hoor, de binnenkomende hoofdzekeing is dan de zekering voor het kastje in de schuur, das vaak 40A ofzo, dus trek je een grondkabel van 3x4 naar de schuur en daar je kastje. Waarom: voordeel bij het prutsen in de schuur.
Gebruik dan idd wel gewoon 16A
klopt wat je zegt maar denk dat je dan wel iets meer aan abbo moet betalen dan, en 35A kun je al vrij veel op kwijt, 35 x 230 = ruim 8000 Wquote:Op maandag 9 mei 2005 23:22 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben 7 groepen en aardig wat aparatuur in huis staan, wat je zou kunnen vragen aan het electriciteit bedrijf is of ze je op 3 fase kunnen zetten.
Normaal heb je 1 fase en komt er 220 binnen met 3 fase komt er 3 keer 220 binnen, je hebt dus drie hoofdzekeringen.
Met 1 fase heb je 1 zekering van 35 ampere max. met 3 fase heb je 3 keer 25 ampere.
Je kan je stroom dan beter verdelen over je huis.
meestal zitten er al 3 fasen in je huis dus is een kwestie van zekeringen vervangen, bij oude huizen is het wel eens anders.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:28 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben niet meer hoeven te betalen als met 1 fase, het aansluiten zal je wel moeten betalen (geen idee hoeveel dat kost omdat mijn man de hoofdzekering had opgeblazen o.i.d. per ongeluk)
Nee, gewoon een goed doordachte opzet. Als ik een nieuwe installatie zou opzetten zou ik hem ook zo ruim opzettenquote:
Zou hem een klein beetje aan passenquote:Op maandag 9 mei 2005 21:14 schreef Marsepein het volgende:
Nu wil ik dat niet zelf doen, maar wil wel goed beslagen ten ijs komen. Daarom heb ik wat vragen.
Als eerste zal ik de globale indeling weergeven, zoals ik die zelf heb bedacht:
1. Slaapkamers / zolder / ketelruimte / overloop
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / Kelder (Comp. ruimte) / buitenverlichting achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
Haha nee natuurlijk niet, op de hoofdzekering in je hoofdverdeler.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:20 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
dus jij wilt de kabel rechtstreeks op de hoofdzekering zetten van de energieleverancier?
(sinds wanneer bestaat een 40A zekering?)
neem aan dat topicstarter geen 3x80A in huis krijgt met zijn 11 groepjes....quote:Op maandag 9 mei 2005 23:34 schreef tommytheman het volgende:
[..]
Haha nee natuurlijk niet, op de hoofdzekering in je hoofdverdeler.Sinds hoofdzekeringen uit automaten bestaan zie ik ze vaak.
Heb weleens huizen gezien met 3 x 80A![]()
ok MTS-equote:Op maandag 9 mei 2005 23:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, gewoon een goed doordachte opzet. Als ik een nieuwe installatie zou opzetten zou ik hem ook zo ruim opzetten
En ja ik ken de haken en ogen van zo'n uitgebreide installatie. Heb MTS-E gedaan
[..]
Zou hem een klein beetje aan passen
1. zolder / ketelruimte / overloop / Kelder (Comp. ruimte)
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde / Slaapkamers voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / buitenverlichting achterzijde / slaapkamers achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
12. CV
Zou de slaapkamers verdelen anders als een stop er uit klapt zit de complete verdieping zonder stroom. Met de woonkamer doen je het ook dus waarom boven niet?
Stop = zekering = smeltveiligheidquote:
En toch wist je wat ie bedoeldequote:Op maandag 9 mei 2005 23:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:
een stop is niks, stoppen doe je voor een rood verkeerslicht......
Wij hebben een oud huis.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:31 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
meestal zitten er al 3 fasen in je huis dus is een kwestie van zekeringen vervangen, bij oude huizen is het wel eens anders.
knap werk als ie de hoofdzek opblaast![]()
1. Indeling is primaquote:Op maandag 9 mei 2005 21:14 schreef Marsepein het volgende:
Dan de vragen:
- Is deze indeling in orde, of zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen?
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig?
- Ben ik belangrijke dingen vergeten?
- Hoofdschakelaar op de groepenkast toegestaan?
- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?
Niet verplicht, bij combiketel zelfs onnodig.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:21 schreef tommytheman het volgende:
Denk ook aan een lose leiding onder de wasbak voor een eventuele boiler (tegenwoordig verplicht)
Lijkt me verstandig.quote:Denk eraan omzoveel mogelijk "natte groepen"gescheiden te houden. Zoals buitenverlichting/schuur. ivm eventuele storing.
ALEMATS zijn totaal onnodig als hij dit kastje van een groep uit de hoofdverdeler haalt.quote:Ik vind een groepenkastje voor de schuur/garage een goed plan, je hoeft daar ook geen aardleks toe te passen, of je neemt een klein kastje met 3 ALAMATS(eindgroep met ingebouwde aardlek)
Verhaal klopt niet helemaal.quote:Denk ook aan het centrale aardpunt in de badkamer, dus buis vanaf daar naar de MK, liefst 3/4" met 6mm2 blank koper. verbinden met aardpen. verbing tussen aardblokje en aardpen 25mm2 blank koper.(jaja NL, overdreven hoor). Verbind alle metalen delen in de badkamer met het CAP
quote:
Dit is niet waar. Het is wel wenselijk, maar je mag ook enkelfase aardleks gebruiken.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:03 schreef psychosucker het volgende:
vergeet niet dat als je voor een 3 fase aansluiting gaat je ook 3 fase aardleks moet hebben
Dan mis ik een stop op het plaatje want ik te maar 5 stoppen. Denk dat je er idd drie voor de keramische kookplaat hebt (De bovenste drie gok ik) en dat het rest van het huis op de twee (onderste) hangt.quote:Op woensdag 14 september 2005 21:46 schreef anisubs het volgende:
Volgens mij hebben we heel ons huis op één groep.
We hebben ook geen aarlekschakelaar.
1 voor wasmachine
1voor droger
3 voor keramische kookplaat
1voor het overige
[afbeelding]
Oh alsjeblieft, stop ermee.quote:Op woensdag 14 september 2005 21:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan mis ik een stop op het plaatje want ik te maar 5 stoppen. Denk dat je er idd drie voor de keramische kookplaat hebt (De bovenste drie gok ik) en dat het rest van het huis op de twee (onderste) hangt.
STOP toch met te zeuren over het woordje STOP....quote:Op donderdag 15 september 2005 08:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Oh alsjeblieft, stop ermee.
BTW: mijn groepenkast telt drie actieve groepen en één reservegroep, en acht zekeringen.
Als je hier boven leest, kun je zien dat betreffende poster al eerder prat ging op zijn MTS-E verleden. Dan kun je zo'n reactie verwachten.quote:Op donderdag 15 september 2005 08:43 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
STOP toch met te zeuren over het woordje STOP....
stop is een heel normaal woord in de volksmond, net zoals stopcontact.
Sorry, maar ook op MTS'ers hebben het over een stoppenkast omdat dan iedereen begrijpt waar je het over het hebt.quote:Op donderdag 15 september 2005 08:54 schreef Duvel het volgende:
[..]
Als je hier boven leest, kun je zien dat betreffende poster al eerder prat ging op zijn MTS-E verleden. Dan kun je zo'n reactie verwachten.
Ik vind het goed. Zo lang je maar niet zegt dat er stroom op het stopcontact staat!quote:Op donderdag 15 september 2005 20:31 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Sorry, maar ook op MTS'ers hebben het over een stoppenkast omdat dan iedereen begrijpt waar je het over het hebt.
Ik kan het ook over smeltveiligheden, groepenkast en wandcontactdoos hebben als jullie dat graag hebben. Maar ik hou het graag begrijpbaar voor iedereen.
Voor zover ik weet mogen er maximaal 4 groepen achter 1 ALS. Verder laat ik deze vraag graag over aan de echte electro-experts.quote:Op donderdag 20 november 2008 18:42 schreef klussenman het volgende:
Hallo allen,
ik ben ook met een nieuwe kast indeling bezig:
Aansluiting 3 x 25 A Invoerkabel 10 mm2 aderdikte
- Hoofdschakelaar (40 Ampere)
Kast Holec Medusa (3 rijen, allen volledig gevuld)
bovenste rij 12 x 1 fase automaten)
middelste rij 3 x aardlekschakelaar (4 polig)
onderste rij 2 x 3 fasen automaat plus hoofdschakelaar (4 polig
Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 1:
- 1 => krachtstroom hobby ruimtes
- 2 => wasmachine
- 3 => zolder (inc. CV instalatie)
- 4 => keuken / bijkeuken
- 5 => slaapkamers
Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 2:
- 1 => krachstroom koopkplaten
- 2 => droger
- 3 => wcd's en verlichting kelder
- 4 => vaatwasser
- 5 => woonkamer
Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 3:
- 1 => kelder (boilertje plus handroger e.d.)
- 2 => badkamer en buiten aansluitingen balkon
- 3 => wcd's en verlichting kelder
- 4 => buitenverlichting / garage
Ik overweeg nog de beide 3 fasen groepen samen te voegen als een 3 fasen groep achter een 4 polige aparte aardlekschakelaar.
Mag dit wel zo of moet ik e.e.a. aanpassen?
Gaarne reacties.
Groeten Ben
dit is helemaal geen overkillquote:
Dat heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien.quote:Op donderdag 20 november 2008 22:10 schreef _Jeffrey_ het volgende:
- " 3 => zolder (inc. CV instalatie)"... vaak wordt de CV ketel door een eigen groep gevoed, puur voor betrouwbaarheid. Het is geen verplichting.
Bij mijn nieuwe huis is dat anders ook (en dat huis is uit 2007)quote:Op donderdag 20 november 2008 22:59 schreef Cothen het volgende:
[..]
Dat heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien.
quote:Op donderdag 20 november 2008 21:35 schreef Archont het volgende:
[..]
dit is helemaal geen overkill
in belgie is het de gewoonte om iedere kamer zelfs een aparte groep te geven, vraag me niet om maar te beginnen met tellen.
Ik denk dat wij zelfs een drietal zekeringskasten hebben thuis met telkens wss evenveel zekeringen als marsepein op oog heeft
Mijn antieke topic leeft weerquote:Op donderdag 20 november 2008 23:16 schreef thaduck het volgende:
Hoezo overdone, ik heb op mijn werk voor alleen het serverhok 12 groepen. Daar jaag ik op dit moment een amper of 45 doorheen totaal en ik verbruik tussen de 75.000 en 100.000 kWh per jaar.
Wat jij dan met je amper stroomverbruik met 11 groepen moet, is mij een raadsel. Het enige wat ik je kan aanraden is het laten aanleggen door iemand met verstand ervan. Je zal niet de eerste zijn die zijn huis in de hens zet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |