abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26865113
Ik ben een compleet huis helemaal aan het verbouwen, en binnenkort moet de groepenkast worden aangepakt.

Nu wil ik dat niet zelf doen, maar wil wel goed beslagen ten ijs komen. Daarom heb ik wat vragen.
Als eerste zal ik de globale indeling weergeven, zoals ik die zelf heb bedacht:

1. Slaapkamers / zolder / ketelruimte / overloop
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / Kelder (Comp. ruimte) / buitenverlichting achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
10. Bijkeuken (Verlichting en wcd's) / toilet / garage**
11. Keuken / keuken verlichting / keuken wcd's
** In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken

Ik wil elke groep met 16A afzekeren.
Ook worden er diverse loze leidingen naar bv keuken en bijkeuken en garage gelegd voor toekomstige uitbreidingen.

Dan de vragen:

- Is deze indeling in orde, of zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen?
- Welke groepen mogen samen op een aardlek?
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig?
- Ben ik belangrijke dingen vergeten?
- Hoofdschakelaar op de groepenkast toegestaan?
- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?

Ik hoop dat er professionals zijn die me een goed advies kunnen geven.
pi_26865186
Ik vind het nogal veel groepen, in het vorige huis hadden we er 2 ( ) en in dit huis 4, waarvan 1 op de deurbel Maar ik ben verder ook geen professional
  maandag 9 mei 2005 @ 21:20:54 #3
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26865366
Is het niet een beetje overkill?
pi_26865502
Tja overkill? Misschien wel, waar ik zelf rekeing mee heb gehouden:

- Woonkamer verdeeld over 2 groepen
- Verbruikers waarvan ik bijna zeker weet dat ze boven de 2 Kw zitten een aparte groep
- Badkamer apart

Dan is het niet zo overdreven denk ik, maar misschien schat ik het verkeerd in
pi_26865524
Wolgensmij kom je nu op een belachelijk hoog aantal groepen uit.

Kan je niet de badkamer en slaapkamers samentrekken, de oven en rest vd keuken samentrekken en de vaatwasser toilet/garage ook op 1 groep?
pi_26865569
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef Marsepein het volgende:

Als je het zo stelt lijkt het mee te vallen, maar ik ben op huizenjacht en heb nog weinig huizen gezien met meer dan 6 groepen, dus de huizen(ver)bouwers denken daar kennelijk over het algemeen anders over.
pi_26865581
Wij hebben het n u ook ongeveer zo gedaan.
Zeker de wasmachine/droger op een aparte groep.
Van 5 naar 12 groepen gegaan, verdeeld over 3 aardlekschakelaars.
Mocht er ergens iets gebeuren, ligt niet alles eruit. Wel prettig met wekkers enzo.

[edit]
Ongeveer zo:

1. Oven
2. Vaatwasser
3. Boiler
4. Magnetron
5. Keuken voeding (koelkast, verlichting)
6. Woonkamer
7. Schuur (verlichting, pomp vloerverwarming)
8. Bovenverdieping (twee slaapkamers)
9. Badkamer
10. Wasmachine
11. Droger
12. Zolderkamer (mijn kamer)
  maandag 9 mei 2005 @ 21:27:37 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26865593
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Tja overkill? Misschien wel, waar ik zelf rekeing mee heb gehouden:

- Woonkamer verdeeld over 2 groepen
- Verbruikers waarvan ik bijna zeker weet dat ze boven de 2 Kw zitten een aparte groep
- Badkamer apart

16A biedt bijna 3,5 3,7 kW. Waarom wil je bijv de woonkamer verdelen over 2 groepen? 3 a 4 groepen zouden normaalgesproken toch genoeg moeten zijn voor een thuisomgeving.
pi_26865881
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:14 schreef Marsepein het volgende:
Ik ben een compleet huis helemaal aan het verbouwen, en binnenkort moet de groepenkast worden aangepakt.

2. Badkamer
4. Woonkamer achterzijde / Kelder (Comp. ruimte) / buitenverlichting achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven

** In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken

Ik wil elke groep met 16A afzekeren.
Ook worden er diverse loze leidingen naar bv keuken en bijkeuken en garage gelegd voor toekomstige uitbreidingen.

Dan de vragen:

- Is deze indeling in orde, of zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen?
- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?

Ik hoop dat er professionals zijn die me een goed advies kunnen geven.
- Is deze indeling in orde: ja
- Zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen: nee
maximaal 4 groepen achter een aardlek, wasmachine en wasdroger altijd op een aparte aardlek (mogen wel samen)
groep 1,2,3,4
groep 5,6,7,8
groep 9,10,11
groep 6,7
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig: 4

die is verplicht bij meer dan 8 groepen

weet ik niet.

- In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken. Volgens mij overbodig, die kun je gewoon via WCD's splitsen

* denk even aan de zwaarte van de hoofdzekering, en of het wenselijk is om een 3-fasen aansluiting te nemen.
* denk aan het nemen van dag- en nachtstroom
pi_26865957
makkelijke van zoveel groepen is, als er ergens sluiting is, dat je bij het zien van de groepen duidelijker weet waar je de storing moet zoeken
-
pi_26865978
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:25 schreef Tamea het volgende:
Wolgensmij kom je nu op een belachelijk hoog aantal groepen uit.

Kan je niet de badkamer en slaapkamers samentrekken, de oven en rest vd keuken samentrekken en de vaatwasser toilet/garage ook op 1 groep?
Badkamer en slaapkamers kan ik uit technisch oogpunt niet meer samenvoegen (Groepen tot aan de meterkast al aangelegd)
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Dennis121 het volgende:
Wij hebben het n u ook ongeveer zo gedaan.
Zeker de wasmachine/droger op een aparte groep.
Van 5 naar 12 groepen gegaan, verdeeld over 3 aardlekschakelaars.
Mocht er ergens iets gebeuren, ligt niet alles eruit. Wel prettig met wekkers enzo.

[edit]
Ongeveer zo:

1. Oven
2. Vaatwasser
3. Boiler
4. Magnetron
5. Keuken voeding (koelkast, verlichting)
6. Woonkamer
7. Schuur (verlichting, pomp vloerverwarming)
8. Bovenverdieping (twee slaapkamers)
9. Badkamer
10. Wasmachine
11. Droger
12. Zolderkamer (mijn kamer)
Dat verschilt niet eens zo heel veel met wat ik bedacht had. Blijkbaar zijn er meer 'gekken' zoals ik.
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

16A biedt bijna 3,5 3,7 kW. Waarom wil je bijv de woonkamer verdelen over 2 groepen? 3 a 4 groepen zouden normaalgesproken toch genoeg moeten zijn voor een thuisomgeving.
Ik hoef niet persee de groepen tot het maximale te belasten, maar een woonkamer verdelen is puur makkelijk, geeft gewoon iets meer zekerheid.

En natuurlijk geeft 16A ruim 3,5 Kw maar een beetje stofzuiger doet al 1400 Watt of meer, dan blijft er plots nog maar 2 Kw over.

Natuurlijk is de kans op samengebruiken van grootverbruikers klein, maar aanwezig.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:42:54 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26866092
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:38 schreef Marsepein het volgende:

Ik hoef niet persee de groepen tot het maximale te belasten, maar een woonkamer verdelen is puur makkelijk, geeft gewoon iets meer zekerheid.
Heb je zoveel kritische apparatuur aan staan ofzo? Ik heb zelf eigenlijk vrijwel nooit een kortsluiting, overbelasting of aardlek.
quote:
En natuurlijk geeft 16A ruim 3,5 Kw maar een beetje stofzuiger doet al 1400 Watt of meer, dan blijft er plots nog maar 2 Kw over.
De meeste electrische apparatuur gebruikt verre van dat, dus zo'n ramp is dat ook niet.
quote:
Natuurlijk is de kans op samengebruiken van grootverbruikers klein, maar aanwezig.
De vraag is ook waar je die gebruikt.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:43:01 #13
23152 Lucille
Smartass
pi_26866096
Verbruikt een sfeerhaard zoveel dat er een aparte groep voor nodig is? Ik ken mensen met zo'n ding en die hebben er geen aparte groep voor aan hoeven te leggen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_26866132
Verlichting en WCD's worden ook wel apart gehouden omdat je anders in het donker zit als iets mis gaat
  maandag 9 mei 2005 @ 21:44:06 #15
23152 Lucille
Smartass
pi_26866137
Keuken en bijkeuken kan natuurlijk ook op 1 groep.
pi_26866161
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:35 schreef Woe het volgende:

maximaal 4 groepen achter een aardlek, wasmachine en wasdroger altijd op een aparte aardlek (mogen wel samen)
groep 1,2,3,4
groep 5,6,7,8
groep 9,10,11
groep 6,7
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig: 4
Dank je wel Woe voor je reply, maar ik neem aan dat je bedoelt:
aardlek 1: groep 1,2,3,4
aardlek 2: groep 5,8,9,10
aardlek 3: groep 11
aardlek 4: groep 6,7

Kan ik niet op de aardlek van de wasmachine en van de droger een andere groep erbij nemen? Dat scheelt 1 aardlekschakelaar.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:46:05 #17
23152 Lucille
Smartass
pi_26866201
Volgens mij mogen er 3 groepen op 1 aardlekschakelaar.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:47:20 #18
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26866240
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:46 schreef Lucille het volgende:
Ik heb ze vaker met 4 gezien, maar dat was wel in industriele omgevingen..
  maandag 9 mei 2005 @ 21:49:34 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_26866329
Ik krijg een beetje het idee van overkill... Denk je er ook aan dat je wel 10 groepen van 16A kunt hebben, maar dat je daarmee het risico loopt je hoofdzekering van 25A naar de klote te helpen?

Is het trouwens de bedoeling dat het aparte groepenkastje met 10A veiligheden onder een aparte 16A groep komt te hangen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_26866616
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:43 schreef Lucille het volgende:
Verbruikt een sfeerhaard zoveel dat er een aparte groep voor nodig is? Ik ken mensen met zo'n ding en die hebben er geen aparte groep voor aan hoeven te leggen.
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:44 schreef Lucille het volgende:
Keuken en bijkeuken kan natuurlijk ook op 1 groep.
quote:
Een sfeerhaard trekt in iedergeval voor de verwarming alleen al max 2Kw, dus met verlichting is het daar overheen.

10 en 11 kan waarschijnlijk wel samen, dat moet wel gaan ja.

En over de maximaal 3 of maximaal 4 groepen achter een aardlek laat ik mij nog goed informeren.
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:49 schreef Duvel het volgende:
Ik krijg een beetje het idee van overkill... Denk je er ook aan dat je wel 10 groepen van 16A kunt hebben, maar dat je daarmee het risico loopt je hoofdzekering van 25A naar de klote te helpen?

Is het trouwens de bedoeling dat het aparte groepenkastje met 10A veiligheden onder een aparte 16A groep komt te hangen?
25A x 230 V = 5.7 Kw

Scenario: Zaterdag ochtend:
- Wasmachine aanzetten
- Oven aanzetten
- Sfeerhaard aan
- Stofzuigen

Dan zou die hoofdzekering al af moeten slaan.

Dus of die 25 is weet ik niet, maar anders is het inderdaad misschien te weing, dat zal de praktijk dan uit moeten wijzen.

En die extra groepenkast in de garage is meer een eigen idee, zodat ik bv:
- Tuinverlichting
- Toegangshek
- Tuinstopcontacten apart heb.

Deze groepenkast heb ik sowieso over dus kost me niets extra en kan ik ook zelf wel installeren.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:58:44 #21
23152 Lucille
Smartass
pi_26866652
En hoewel het raar klinkt worden vaatwasser en wasmachine meestal niet op een aardlekschakelaar gezet. Ook de droger is buiten de aardlek gehouden in mijn groepenkast.
pi_26866742
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:58 schreef Lucille het volgende:
En hoewel het raar klinkt worden vaatwasser en wasmachine meestal niet op een aardlekschakelaar gezet. Ook de droger is buiten de aardlek gehouden in mijn groepenkast.
Dat heb ik ook meer gehoord! Maar ik dacht dat vandaag de dag alles achter een aardlek moest zitten?
  maandag 9 mei 2005 @ 22:05:06 #23
23152 Lucille
Smartass
pi_26866844
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:01 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat heb ik ook meer gehoord! Maar ik dacht dat vandaag de dag alles achter een aardlek moest zitten?
Ik heb 3 jaar geleden mijn groepenkast laten verbouwen en toen zijn de vaatwasser, droger en wasmachine bewust buiten de aarlek gehouden. De monteur gaf toen aan dat dit volgens de regels was.
  maandag 9 mei 2005 @ 22:07:09 #24
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26866903
verdeling ziet er goed uit, niks mis mee, vergeet ook niet meteen een beltrafo in de kast te plaatsen...

aparte groepenkast hoeft niet voor je buitenverlichting, gewoon een zakleiding maken van een wandcontactdoos in je woonkamer en dan met een dikke boor vanuit de hoek vloer/muur schuin naar beneden boren, dan zit je meteen in de grond en van daaruit kun je alle kanten op, je kunt ook vanuit een schakelaar een zakleiding maken, dan kun je meteen je buitenverlichting schakelen.

elke 4 groepen 1 aardlek, dus 8 groepen 2 aardleks, 9 groepen 3 aardleks, tegenwoordig is het volgens mij ALTIJD verplicht een hoofdschakelaar te plaatsen....

en je kan beter nu een groepje teveel plaatsen dan straks 1 te weinig hebben......
zo duur is het allemaal niet en al zeker niet als je het zelf doet....

en nog even over die 10 ampere.... daar heb je toch niks aan want als je het echt via de regels wil doen moet je selectief gaan doen, dat wil zeggen dat er 2 stappen tussen de zekeringen moet zitten, vanaf 16A is het dus eerst 10A en daarna 6A, daar zou je het dus mee af moeten zekeren.... dus gewoon vanuit je huis doen en niet eerst naar een ander kastje....
  maandag 9 mei 2005 @ 22:08:09 #25
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26866944
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:05 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik heb 3 jaar geleden mijn groepenkast laten verbouwen en toen zijn de vaatwasser, droger en wasmachine bewust buiten de aarlek gehouden. De monteur gaf toen aan dat dit volgens de regels was.
beun de beunhaas zeker?
ALLES moet achter aardlek.....
  maandag 9 mei 2005 @ 22:14:19 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_26867144
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:07 schreef TheOneAndOnly het volgende:
en nog even over die 10 ampere.... daar heb je toch niks aan want als je het echt via de regels wil doen moet je selectief gaan doen, dat wil zeggen dat er 2 stappen tussen de zekeringen moet zitten, vanaf 16A is het dus eerst 10A en daarna 6A, daar zou je het dus mee af moeten zekeren.... dus gewoon vanuit je huis doen en niet eerst naar een ander kastje....
Dat bedoelde ik, selectiviteit komt in het gedrang...

25 -> (20) -> 16 -> (10) -> 6

Of je moet een trage smelpatroon gebruiken, maar of je daar zo makkelijk aan komt...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_26867265
Zoals ik al aangaf was dat meer een eigen idee, dat laat ik bij deze varen! Iig bedankt voor je advies. Heb je per ongeluk ook kennis van aardpennen en of ik kan meten of die in orde is?
  maandag 9 mei 2005 @ 22:21:21 #28
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_26867388
quote:
[...]

[...]

[...]
Leuk bedacht, maar je hebt geen garantie dat in geval van problemen je 10A zekeringen eerder doorslaan dan de 16A gevallen! Als je automaten gebruikt dan kan je wellicht nog iets met de 'karakteristiek' doen, maar dan moet je even een 'echte' electricijn raadplegen.
quote:
Zo uit mijn hoofd 'overleeft' een ALS ongeveer 40A (dit staat er ook van op). Even rekenen dus!
quote:
Heb je vrij specifieke meetapparatuur voor nodig. Uit mijn hoofd is de eis dat er 25A bij 1V tegen aarde kan lopen.
  maandag 9 mei 2005 @ 22:21:33 #29
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26867396
quote:
Dat klopt, maar vanaf 2 aardlekschakelaars meer.

Zo'n groepen indeling is niet verkeerd, en wasmachine/droger hoeft tegenwoordig niet meer op een aparte aardlek, dat was vroegah, toen ze nog regelmatig lekstroom hadden en drúit klapten.
Vroegah moest je aardlek van 500mA gebruiken, het kan nu gewoon echt met 30mA.

Denk ook aan een lose leiding onder de wasbak voor een eventuele boiler (tegenwoordig verplicht )

Denk eraan omzoveel mogelijk "natte groepen"gescheiden te houden. Zoals buitenverlichting/schuur. ivm eventuele storing.

Ik vind een groepenkastje voor de schuur/garage een goed plan, je hoeft daar ook geen aardleks toe te passen, of je neemt een klein kastje met 3 ALAMATS(eindgroep met ingebouwde aardlek)

Denk ook aan het centrale aardpunt in de badkamer, dus buis vanaf daar naar de MK, liefst 3/4" met 6mm2 blank koper. verbinden met aardpen. verbing tussen aardblokje en aardpen 25mm2 blank koper.(jaja NL, overdreven hoor). Verbind alle metalen delen in de badkamer met het CAP

Is er ook gedacht aan een buis voor de thermostaat kabel naar de MK? Thermostaat op 1,50M, on een binnenmuur, op een niet in de zonstaande plek, niet boven een warmtebron?

kijk eens naar deze kast: VKS443L 11 groepen / 3 aardlek, op http://www.elektroonline.nl/elektro/

Dan ben je klaar voor: ¤ 388.23

Shit mijn beunwerk, wat doe ik
  maandag 9 mei 2005 @ 22:30:06 #30
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26867669
weet niet in welk jaar jij beunt maar aarde vanuit de groepenkast hoeft niet meer, gewoon een 2,5mm2 aarddraad naar aardpuntje achter de spiegel of onder de wasbak en daar het aardnetje, doucheputje, waterleiding en radiator op.....

en buis van thermostaat kun je meestal ook wel gewoon rechstreeks maken naar je ketel...
  maandag 9 mei 2005 @ 22:39:04 #31
23152 Lucille
Smartass
pi_26867962
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:08 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

beun de beunhaas zeker?
Echt geen beun de haas, gekwalificeerd personeel van een erkend elektrotechnisch installatiebureau.
pi_26868264
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:16 schreef Youssef het volgende:
Ik vind het nogal veel groepen, in het vorige huis hadden we er 2 ( ) en in dit huis 4, waarvan 1 op de deurbel Maar ik ben verder ook geen professional
Ik heb er hier ook 2. En da's erg mager, ook omdat de grootste groep (woonkamer, slaapkamer, douche (wasmachine), helft van de keuken) maar 10A is Dat levert leuke effecten op als je de stofzuiger aanzet met iets te veel vermogen, zelfs al staat alles uit. De andere groep is gelukkig wel 16A.
  maandag 9 mei 2005 @ 22:58:14 #33
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_26868556
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:08 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

beun de beunhaas zeker?
Ik heb toch ook altijd geleerd dat in ieder geval je wasmachine nooit op een aardlek mag. Is dat dan tegenwoordig weer veranderd? (ik moet geloof ik weer eens bij gaan scholen)
pi_26868759
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:58 schreef rotterdamse het volgende:

[..]

Ik heb toch ook altijd geleerd dat in ieder geval je wasmachine nooit op een aardlek mag. Is dat dan tegenwoordig weer veranderd? (ik moet geloof ik weer eens bij gaan scholen)
Wat zou de rede zijn dat je een wasmachine niet op een aardlek mag aansluiten?
  maandag 9 mei 2005 @ 23:06:22 #35
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26868845
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:30 schreef TheOneAndOnly het volgende:
weet niet in welk jaar jij beunt maar aarde vanuit de groepenkast hoeft niet meer, gewoon een 2,5mm2 aarddraad naar aardpuntje achter de spiegel of onder de wasbak en daar het aardnetje, doucheputje, waterleiding en radiator op.....

en buis van thermostaat kun je meestal ook wel gewoon rechstreeks maken naar je ketel...
Jij snapt iets niet van mijn verhaal, maar dat kan ook aan mijn schrijven liggen.
  maandag 9 mei 2005 @ 23:07:45 #36
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_26868896
Er is mij vroeger altijd geleerd dat een wasmachine regelmatig een beetje lekstroom heeft. Zou je hem op de aardlek zetten dan klapt die er vaak tot zeer vaak uit. Maar...ik ben al een poosje uit de electro dus het kan best zijn dat dit nu niet meer van toepassing is. Bij mij in huis staat de wasmachine trouwens idd in zijn eentje op een groep buiten de aardlek om.
pi_26868954
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:07 schreef rotterdamse het volgende:
Er is mij vroeger altijd geleerd dat een wasmachine regelmatig een beetje lekstroom heeft. Zou je hem op de aardlek zetten dan klapt die er vaak tot zeer vaak uit. Maar...ik ben al een poosje uit de electro dus het kan best zijn dat dit nu niet meer van toepassing is. Bij mij in huis staat de wasmachine trouwens idd in zijn eentje op een groep buiten de aardlek om.
Hier staan zowel de droger als wasmachine op een aparte groep, maar of die achter de aardlek zitten weet ik niet zeker. Voor zover ik weet wel, in een half jaar tijd (zolang hangt die nieuwe groepenkast er ongeveer) er nog niet uitgeknald...
  maandag 9 mei 2005 @ 23:10:52 #38
23152 Lucille
Smartass
pi_26869000
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:07 schreef rotterdamse het volgende:
Er is mij vroeger altijd geleerd dat een wasmachine regelmatig een beetje lekstroom heeft. Zou je hem op de aardlek zetten dan klapt die er vaak tot zeer vaak uit.
Dit is dus ook het verhaal dat ik te horen kreeg.
  maandag 9 mei 2005 @ 23:11:49 #39
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26869035
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:06 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Jij snapt iets niet van mijn verhaal, maar dat kan ook aan mijn schrijven liggen.
ik ben iets vergeten.....

de 2,5mm2 mag gewoon uit de centraaldoos komen....

vroeger was het inderdaad zo dat je een blanke 6mm2 vanuit het aardpunt in de meterkast naar het aardpuntje in de badkamer moest leggen, tegenwoordig is dat niet meer.....
  maandag 9 mei 2005 @ 23:15:00 #40
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26869138
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:06 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Pardon je hebt gelijk wat betreft de aarde, je mag gewoon vanuit je centraaldoos 2,5mm2 pakken tegenwoordig. Ik begin ouder te worden

Wat betreft de thermostaat, dat bedoelde ik rechtstreekts naar de ketel, wat anders?
  maandag 9 mei 2005 @ 23:16:20 #41
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26869209
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:15 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Pardon je hebt gelijk wat betreft de aarde, je mag gewoon vanuit je centraaldoos 2,5mm2 pakken tegenwoordig. Ik begin ouder te worden

Wat betreft de thermostaat, dat bedoelde ik rechtstreekts naar de ketel, wat anders?
naar de MK zoals jij het zei, MK staat bij mij voor MeterKast, of het moet zijn dat jij MerwarmingsKetel bedoelde?
pi_26869255
Voor zware apparaten zoals wasmachine, droger, oven enz zijn er speciale aardlekschakelaars die pas bij 500 mA lekstroom uitschakelen ipv 30 mA bij de gewone.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  maandag 9 mei 2005 @ 23:18:36 #43
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26869298
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik, selectiviteit komt in het gedrang...

25 -> (20) -> 16 -> (10) -> 6

Of je moet een trage smelpatroon gebruiken, maar of je daar zo makkelijk aan komt...
Jongens beter opletten op school hoor, de binnenkomende hoofdzekeing is dan de zekering voor het kastje in de schuur, das vaak 40A ofzo, dus trek je een grondkabel van 3x4 naar de schuur en daar je kastje. Waarom: voordeel bij het prutsen in de schuur.
Gebruik dan idd wel gewoon 16A
  maandag 9 mei 2005 @ 23:20:50 #44
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26869386
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:18 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Jongens beter opletten op school hoor, de binnenkomende hoofdzekeing is dan de zekering voor het kastje in de schuur, das vaak 40A ofzo, dus trek je een grondkabel van 3x4 naar de schuur en daar je kastje. Waarom: voordeel bij het prutsen in de schuur.
Gebruik dan idd wel gewoon 16A
dus jij wilt de kabel rechtstreeks op de hoofdzekering zetten van de energieleverancier?

(sinds wanneer bestaat een 40A zekering?)
  maandag 9 mei 2005 @ 23:21:46 #45
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26869425
oh ja, ik heb even opgezocht, als je de wasmachine "vast" aansluit dan hoeft deze niet perse achter een aardlek, sluit je em aan met de stekker gewoon in het stopcontact, dan is het wel verplicht....
pi_26869446
Wij hebben 7 groepen en aardig wat aparatuur in huis staan, wat je zou kunnen vragen aan het electriciteit bedrijf is of ze je op 3 fase kunnen zetten.
Normaal heb je 1 fase en komt er 220 binnen met 3 fase komt er 3 keer 220 binnen, je hebt dus drie hoofdzekeringen.
Met 1 fase heb je 1 zekering van 35 ampere max. met 3 fase heb je 3 keer 25 ampere.
Je kan je stroom dan beter verdelen over je huis.
  maandag 9 mei 2005 @ 23:24:52 #47
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26869544
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:22 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben 7 groepen en aardig wat aparatuur in huis staan, wat je zou kunnen vragen aan het electriciteit bedrijf is of ze je op 3 fase kunnen zetten.
Normaal heb je 1 fase en komt er 220 binnen met 3 fase komt er 3 keer 220 binnen, je hebt dus drie hoofdzekeringen.
Met 1 fase heb je 1 zekering van 35 ampere max. met 3 fase heb je 3 keer 25 ampere.
Je kan je stroom dan beter verdelen over je huis.
klopt wat je zegt maar denk dat je dan wel iets meer aan abbo moet betalen dan, en 35A kun je al vrij veel op kwijt, 35 x 230 = ruim 8000 W

aangezien je toch nooit alles tegelijk gebruikt.....
pi_26869650
Wij hebben niet meer hoeven te betalen als met 1 fase, het aansluiten zal je wel moeten betalen (geen idee hoeveel dat kost omdat mijn man de hoofdzekering had opgeblazen o.i.d. per ongeluk)
  maandag 9 mei 2005 @ 23:31:20 #49
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26869743
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:28 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben niet meer hoeven te betalen als met 1 fase, het aansluiten zal je wel moeten betalen (geen idee hoeveel dat kost omdat mijn man de hoofdzekering had opgeblazen o.i.d. per ongeluk)
meestal zitten er al 3 fasen in je huis dus is een kwestie van zekeringen vervangen, bij oude huizen is het wel eens anders.

knap werk als ie de hoofdzek opblaast
  maandag 9 mei 2005 @ 23:32:07 #50
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26869768
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:20 schreef Alicey het volgende:
Nee, gewoon een goed doordachte opzet. Als ik een nieuwe installatie zou opzetten zou ik hem ook zo ruim opzetten

En ja ik ken de haken en ogen van zo'n uitgebreide installatie. Heb MTS-E gedaan
quote:
Nu wil ik dat niet zelf doen, maar wil wel goed beslagen ten ijs komen. Daarom heb ik wat vragen.
Als eerste zal ik de globale indeling weergeven, zoals ik die zelf heb bedacht:
2. Badkamer
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
Zou hem een klein beetje aan passen

1. zolder / ketelruimte / overloop / Kelder (Comp. ruimte)
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde / Slaapkamers voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / buitenverlichting achterzijde / slaapkamers achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
12. CV

Zou de slaapkamers verdelen anders als een stop er uit klapt zit de complete verdieping zonder stroom. Met de woonkamer doen je het ook dus waarom boven niet?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 9 mei 2005 @ 23:34:36 #51
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26869842
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:20 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

dus jij wilt de kabel rechtstreeks op de hoofdzekering zetten van de energieleverancier?

(sinds wanneer bestaat een 40A zekering?)
Haha nee natuurlijk niet, op de hoofdzekering in je hoofdverdeler. Sinds hoofdzekeringen uit automaten bestaan zie ik ze vaak.

Heb weleens huizen gezien met 3 x 80A
  maandag 9 mei 2005 @ 23:39:59 #52
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26870007
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:34 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Haha nee natuurlijk niet, op de hoofdzekering in je hoofdverdeler. Sinds hoofdzekeringen uit automaten bestaan zie ik ze vaak.

Heb weleens huizen gezien met 3 x 80A
neem aan dat topicstarter geen 3x80A in huis krijgt met zijn 11 groepjes....

zijn meestal wel leuke huisjes met 3x 80 ampere of meer, ben ik ook weleens geweest, lift in huis enzo, groepenkast met 64 eindgroepen enzo....

maar meestal komen wij in de utiliteit, dan is 80 ampere normaal.....
  maandag 9 mei 2005 @ 23:42:22 #53
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26870087
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:32 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, gewoon een goed doordachte opzet. Als ik een nieuwe installatie zou opzetten zou ik hem ook zo ruim opzetten

En ja ik ken de haken en ogen van zo'n uitgebreide installatie. Heb MTS-E gedaan
[..]

Zou hem een klein beetje aan passen

1. zolder / ketelruimte / overloop / Kelder (Comp. ruimte)
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde / Slaapkamers voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / buitenverlichting achterzijde / slaapkamers achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
12. CV

Zou de slaapkamers verdelen anders als een stop er uit klapt zit de complete verdieping zonder stroom. Met de woonkamer doen je het ook dus waarom boven niet?
ok MTS-e

wat is een stop?
  maandag 9 mei 2005 @ 23:45:46 #54
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26870177
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:42 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

ok MTS-e

wat is een stop?
Stop = zekering = smeltveiligheid
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 9 mei 2005 @ 23:46:23 #55
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26870193
een stop is niks, stoppen doe je voor een rood verkeerslicht......
  maandag 9 mei 2005 @ 23:52:26 #56
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26870371
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:
een stop is niks, stoppen doe je voor een rood verkeerslicht......
En toch wist je wat ie bedoelde
pi_26870660
vergeet niet dat als je voor een 3 fase aansluiting gaat je ook 3 fase aardleks moet hebben
pi_26871311
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:31 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

meestal zitten er al 3 fasen in je huis dus is een kwestie van zekeringen vervangen, bij oude huizen is het wel eens anders.

knap werk als ie de hoofdzek opblaast
Wij hebben een oud huis.
Uitglijdertje met een schroevedraaier
pi_26873567
Wat Martijn_77 ook al een beetje aangaf: Als je zorgt dat er op elke verdieping tenminste 1 stroompunt niet op de smeltveiligheid van die verdieping is aangesloten, heb je altijd licht. Kies vooral voor de overloop/hal. Dat is niet alleen handig als de stroom een keer uitvalt, maar ook als je een kapotte lamp moet vervangen in het donker. Aannemend dat de overloop aansluit op alle slaapkamers, heb je altijd handig strooilicht om bij te prutsen
pi_26873615
indeling is prima, ik zou er alleen op letten dat je kamers die naast elkaar liggen op verschillende aardlek schakelaars zet. Zodra een aardlek spingt ben je 4 groepen kwijt, liggen die naast elkaar dan zit je letterlijk in het donker. 4 groepen per aardlek is toegestaan, en bij meer dan 2 aardleks moet je een hoofdschakelaar plaatsen.

Aardelektrode kan je zelf meten, maar dat kun je net zo goed laten doen, als je niet zeker van je zaak bent kant je zelf een elektrode bij slaan, en die parralel zetten.

Verder bij je schuur, heb je beschikking over krachtstroom? dan kan je daarnaartoe eventueel 3 fasen en nul leggen, waardoor je kabel stukken lichter kan.

Beltrafo niet vergeten in je meterkast zoals al eerder werd opgemerkt

En in de keuken MOETEN 2 groepen aanwezig zijn. het mag niet zo zijn dat bij wegval van een groep de keuken in het donker staat. dit ivm gevaar doordat er gekookt wordt.

veel succes ermee
  dinsdag 10 mei 2005 @ 08:23:10 #61
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_26873696
quote:

Dan de vragen:

1. Indeling is prima
2. Bij dit aantal groepen 4 op 1 aardlek - wasmachine niet!!
3. je hebt dus 4 aardleks nodig
4. Ik zou groep 10 en 11 naar boven schuiven (5 en 6) zoadat ze voor de losse apparaten staan. Dit is overzichtelijker.
Keuken moet verdeeld zijn over twee algemene groepen.
5. Hoofdschakelaar is hier verplicht
6. Altijd een ander laten doen, anders wordt de installatie nooit goedgekeurd.

Dat was 1.
wordt aan gewerkt....ben net terug
  dinsdag 10 mei 2005 @ 08:23:20 #62
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_26873699
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:21 schreef tommytheman het volgende:

Denk ook aan een lose leiding onder de wasbak voor een eventuele boiler (tegenwoordig verplicht )
Niet verplicht, bij combiketel zelfs onnodig.
quote:
Denk eraan omzoveel mogelijk "natte groepen"gescheiden te houden. Zoals buitenverlichting/schuur. ivm eventuele storing.
Lijkt me verstandig.
quote:
Ik vind een groepenkastje voor de schuur/garage een goed plan, je hoeft daar ook geen aardleks toe te passen, of je neemt een klein kastje met 3 ALAMATS(eindgroep met ingebouwde aardlek)
ALEMATS zijn totaal onnodig als hij dit kastje van een groep uit de hoofdverdeler haalt.
quote:
Denk ook aan het centrale aardpunt in de badkamer, dus buis vanaf daar naar de MK, liefst 3/4" met 6mm2 blank koper. verbinden met aardpen. verbing tussen aardblokje en aardpen 25mm2 blank koper.(jaja NL, overdreven hoor). Verbind alle metalen delen in de badkamer met het CAP
Verhaal klopt niet helemaal.

CAP in badkamer 2,5mm aarddraad van de dichtsbijzijnde wcd. Dus niet meer naar de MK trekken.
Vanaf CAP alle metalen delen in badkamer aarden.

Vanaf MK aardraad naar Hoofdaardrail. Vanaf daar 16mm naar aardpen. 25mm is hier totaal onnodig.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 08:29:33 #63
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_26873741
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:42 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

ok MTS-e

wat is een stop?

* Duvel komt voor minder dan 1000ADC zijn bed niet uit!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2005 @ 08:29:37 #64
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_26873743
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 00:03 schreef psychosucker het volgende:
vergeet niet dat als je voor een 3 fase aansluiting gaat je ook 3 fase aardleks moet hebben
Dit is niet waar. Het is wel wenselijk, maar je mag ook enkelfase aardleks gebruiken.

Verder denk ik niet dat krachtstroom hier wenselijk is. Als er geen apparaten zijn die krachtstroom gebruiken. Je gaat dan namelijk meer vastrecht aan de energiemaatschappij betalen.

Denk wel dat de TS een 40A hoofdzekering kan aanvragen. Dan kan hij de groep voor de schuur en buitenverlichting afzekeren met 25 A en de onderverdeler in de schuur de goepen afzekeren met 16a.
pi_30585224
Volgens mij hebben we heel ons huis op één groep.
We hebben ook geen aarlekschakelaar.
1 voor wasmachine
1voor droger
3 voor keramische kookplaat
1voor het overige
Amstelveen de beste
  woensdag 14 september 2005 @ 21:55:03 #66
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30585579
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:46 schreef anisubs het volgende:
Volgens mij hebben we heel ons huis op één groep.
We hebben ook geen aarlekschakelaar.
1 voor wasmachine
1voor droger
3 voor keramische kookplaat
1voor het overige
[afbeelding]
Dan mis ik een stop op het plaatje want ik te maar 5 stoppen. Denk dat je er idd drie voor de keramische kookplaat hebt (De bovenste drie gok ik) en dat het rest van het huis op de twee (onderste) hangt.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 15 september 2005 @ 08:41:43 #67
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30594372
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:55 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dan mis ik een stop op het plaatje want ik te maar 5 stoppen. Denk dat je er idd drie voor de keramische kookplaat hebt (De bovenste drie gok ik) en dat het rest van het huis op de twee (onderste) hangt.
Oh alsjeblieft, stop ermee.

BTW: mijn groepenkast telt drie actieve groepen en één reservegroep, en acht zekeringen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 15 september 2005 @ 08:43:56 #68
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_30594399
quote:
Op donderdag 15 september 2005 08:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Oh alsjeblieft, stop ermee.

BTW: mijn groepenkast telt drie actieve groepen en één reservegroep, en acht zekeringen.
STOP toch met te zeuren over het woordje STOP....
stop is een heel normaal woord in de volksmond, net zoals stopcontact.
  donderdag 15 september 2005 @ 08:54:21 #69
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30594503
quote:
Op donderdag 15 september 2005 08:43 schreef Lionheaad het volgende:

[..]

STOP toch met te zeuren over het woordje STOP....
stop is een heel normaal woord in de volksmond, net zoals stopcontact.
Als je hier boven leest, kun je zien dat betreffende poster al eerder prat ging op zijn MTS-E verleden. Dan kun je zo'n reactie verwachten.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 15 september 2005 @ 20:31:51 #70
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30613462
quote:
Op donderdag 15 september 2005 08:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als je hier boven leest, kun je zien dat betreffende poster al eerder prat ging op zijn MTS-E verleden. Dan kun je zo'n reactie verwachten.
Sorry, maar ook op MTS'ers hebben het over een stoppenkast omdat dan iedereen begrijpt waar je het over het hebt.

Ik kan het ook over smeltveiligheden, groepenkast en wandcontactdoos hebben als jullie dat graag hebben. Maar ik hou het graag begrijpbaar voor iedereen.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 15 september 2005 @ 20:36:28 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30613639
quote:
Op donderdag 15 september 2005 20:31 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Sorry, maar ook op MTS'ers hebben het over een stoppenkast omdat dan iedereen begrijpt waar je het over het hebt.

Ik kan het ook over smeltveiligheden, groepenkast en wandcontactdoos hebben als jullie dat graag hebben. Maar ik hou het graag begrijpbaar voor iedereen.
Ik vind het goed. Zo lang je maar niet zegt dat er stroom op het stopcontact staat!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63380759
Hallo allen,

ik ben ook met een nieuwe kast indeling bezig:

Aansluiting 3 x 25 A Invoerkabel 10 mm2 aderdikte
- Hoofdschakelaar (40 Ampere)
Kast Holec Medusa (3 rijen, allen volledig gevuld)
bovenste rij 12 x 1 fase automaten)
middelste rij 3 x aardlekschakelaar (4 polig)
onderste rij 2 x 3 fasen automaat plus hoofdschakelaar (4 polig

Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 1:

- 1 => krachtstroom hobby ruimtes

- 2 => wasmachine
- 3 => zolder (inc. CV instalatie)
- 4 => keuken / bijkeuken
- 5 => slaapkamers

Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 2:

- 1 => krachstroom koopkplaten

- 2 => droger
- 3 => wcd's en verlichting kelder
- 4 => vaatwasser
- 5 => woonkamer

Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 3:

- 1 => kelder (boilertje plus handroger e.d.)
- 2 => badkamer en buiten aansluitingen balkon
- 4 => buitenverlichting / garage

Ik overweeg nog de beide 3 fasen groepen samen te voegen als een 3 fasen groep achter een 4 polige aparte aardlekschakelaar.

Mag dit wel zo of moet ik e.e.a. aanpassen?

Gaarne reacties.

Groeten Ben
pi_63383476
quote:
Op donderdag 20 november 2008 18:42 schreef klussenman het volgende:
Hallo allen,

ik ben ook met een nieuwe kast indeling bezig:

Aansluiting 3 x 25 A Invoerkabel 10 mm2 aderdikte
- Hoofdschakelaar (40 Ampere)
Kast Holec Medusa (3 rijen, allen volledig gevuld)
bovenste rij 12 x 1 fase automaten)
middelste rij 3 x aardlekschakelaar (4 polig)
onderste rij 2 x 3 fasen automaat plus hoofdschakelaar (4 polig

Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 1:

- 1 => krachtstroom hobby ruimtes

- 2 => wasmachine
- 3 => zolder (inc. CV instalatie)
- 4 => keuken / bijkeuken
- 5 => slaapkamers

Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 2:

- 1 => krachstroom koopkplaten

- 2 => droger
- 4 => vaatwasser
- 5 => woonkamer

Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 3:

- 1 => kelder (boilertje plus handroger e.d.)
- 2 => badkamer en buiten aansluitingen balkon
- 4 => buitenverlichting / garage

Ik overweeg nog de beide 3 fasen groepen samen te voegen als een 3 fasen groep achter een 4 polige aparte aardlekschakelaar.

Mag dit wel zo of moet ik e.e.a. aanpassen?

Gaarne reacties.

Groeten Ben
Voor zover ik weet mogen er maximaal 4 groepen achter 1 ALS. Verder laat ik deze vraag graag over aan de echte electro-experts.
pi_63386412
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:20 schreef Alicey het volgende:
dit is helemaal geen overkill

in belgie is het de gewoonte om iedere kamer zelfs een aparte groep te geven, vraag me niet om maar te beginnen met tellen.

Ik denk dat wij zelfs een drietal zekeringskasten hebben thuis met telkens wss evenveel zekeringen als marsepein op oog heeft
pi_63387887
Een paar dingetjes die ik zo snel even zie;

- ZoalsDonJames al zei: max. 4 eindgroepen per aardlek.

- " 1 => kelder (boilertje plus handroger e.d.)"... Wat is het vermogen van de boiler en handdroger? Grote kans dat die een eigen eindgroep nodig hebben.

- Aardlekschakelaar nummer 3 mag een 2-polige zijn.

- " 3 => zolder (inc. CV instalatie)"... vaak wordt de CV ketel door een eigen groep gevoed, puur voor betrouwbaarheid. Het is geen verplichting.
pi_63389696
quote:
Op donderdag 20 november 2008 22:10 schreef _Jeffrey_ het volgende:
- " 3 => zolder (inc. CV instalatie)"... vaak wordt de CV ketel door een eigen groep gevoed, puur voor betrouwbaarheid. Het is geen verplichting.
Dat heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien.
So we just called him Fred too
  donderdag 20 november 2008 @ 23:11:29 #77
62913 Blik
The one and Only!
pi_63390139
quote:
Op donderdag 20 november 2008 22:59 schreef Cothen het volgende:

[..]

Dat heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien.
Bij mijn nieuwe huis is dat anders ook (en dat huis is uit 2007)
  donderdag 20 november 2008 @ 23:16:29 #78
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_63390343
Hoezo overdone, ik heb op mijn werk voor alleen het serverhok 12 groepen. Daar jaag ik op dit moment een amper of 45 doorheen totaal en ik verbruik tussen de 75.000 en 100.000 kWh per jaar.

Wat jij dan met je amper stroomverbruik met 11 groepen moet, is mij een raadsel. Het enige wat ik je kan aanraden is het laten aanleggen door iemand met verstand ervan. Je zal niet de eerste zijn die zijn huis in de hens zet.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_63391911
quote:
Op donderdag 20 november 2008 21:35 schreef Archont het volgende:

[..]

dit is helemaal geen overkill

in belgie is het de gewoonte om iedere kamer zelfs een aparte groep te geven, vraag me niet om maar te beginnen met tellen.

Ik denk dat wij zelfs een drietal zekeringskasten hebben thuis met telkens wss evenveel zekeringen als marsepein op oog heeft
quote:
Op donderdag 20 november 2008 23:16 schreef thaduck het volgende:
Hoezo overdone, ik heb op mijn werk voor alleen het serverhok 12 groepen. Daar jaag ik op dit moment een amper of 45 doorheen totaal en ik verbruik tussen de 75.000 en 100.000 kWh per jaar.

Wat jij dan met je amper stroomverbruik met 11 groepen moet, is mij een raadsel. Het enige wat ik je kan aanraden is het laten aanleggen door iemand met verstand ervan. Je zal niet de eerste zijn die zijn huis in de hens zet.
Mijn antieke topic leeft weer

Mijn huis staat niet in de hens, en er is nog nooit zonder reden een zekering gesprongen, zelfs de hoofdzekering (Slechts 1x2535) draait vrolijk door, ondanks de 'zwaardere' huishoudelijke apparaten die gelijktijdig draaien

[ Bericht 0% gewijzigd door Marsepein op 21-11-2008 00:16:16 ]
pi_63391946
hihi, had niet gekeken naar datum van OP

denk niet dat ik toen al op fok! zat, bekijk het maar als een laattijdig advies marsepein
pi_63392254
Het is je vergeven

Ik zie dat ik me toch nog aan de adviezen heb gehouden. Er zijn geen losse Aardleks geplaats maar keurig 11 alamatjs, en een losse beltrofo. (Leuk dat ik 'draadloze' bellen heb opgehangen )

Verder ligt de elektra in de tuin er inmiddels maar moet nog even op een aparte groep, ik heb geen onderverdeling naar de garage gemaakt. Het wordt gewoon 1x16A naar tuin en schuur.
pi_63393102
Erg makkelijk hoor aarlekautomaten, ik heb er geen groep zonder. Hoewel die dingen normaal schreeuwend duur zijn (ja echt!) zijn we wel manieren om er (legaal) goeiekoop aan te komen(zoek maar op Achterbergh bv =>link: http://www.eprotech.nl/shop/ ). heb ik ook een heel deel vandaan(Aeg) en prima spul moet ik je zeggen.

Succes met de verdeling, das wel slim als je daar van te voren eens goed voor gaat zitten. Dat had ik ook nl. Maar nu achteraf wel wat veranderingen aangebracht.... Maar goed gedane zaken nemen geen keer dus we moeten t ermee doen

En ff bytheway: Pien maak eens een deel 4 aan joh Er is nu al 3 maanden geen post gepost van pino en zijn verherbouw huis
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')