FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Electra/electronica vragentopic
TimberWolfmaandag 9 mei 2005 @ 10:26
Electra en electronica horen toch een beetje tot het doehetzelf domein. En daar ik verwacht dat er best wat kennis op beide gebieden rondloopt: Hier is een mooie plek om al die aardige mensen eens helemaal uit te vragen

Dus, in dit topic kun je al je vragen kwijt over:
Electra
Bedrading
Electronica
Electronica onderdelen
Electrocutie

[Toevoeging van de Mods: Iedereeen is natuurlijk altijd vrij een apart topic te openen, het hoeft niet per sé in het centrale topic, hoewel 'de experts' hier wel zullen kijken.]

En, omdat in goede traditie de TS begint, meteen maar mijn vraag:

Ik ben uit hobby bezig met het 'opvoeren' van zo'n leuke electrische vliegenmepper. Naast vreselijk leuk is het ook nog eens vreselijk leerzaam. Ik wist al wat van electronica dankzij mijn lieve pa, maar ik leer dagelijk wat bij. En vandaag dus hopelijk ook nog iets over transformators

Wat is het geval: Ik heb, na wat lossoldeeracties, een tweetal losse transformators liggen. Nu zou ik daar natuurlijk graag mee spelen, en ze eventueel in een vliegenmepper bouwen Helaas weet ik geen fuk van de werking van die dingen af.

De transformator die ik heb liggen is voorzien van 8 pennen, waarvan pennen 2-8 aangesloten zijn. Tussen pennen 5&6 en 7&8 meet ik een (kleine) weerstand, en zo uit mijn hoofd ergens tussen 2,3 en 4 ook.

Nu heb ik inmiddels wat bijgelezen, en weet ik dat transformators alleen met AC (wisselstroom) werken. Logisch ook. Dus meten met mijn gelijkstroom stroomgever doet niet zo veel nuttigs. Vreemd genoeg is de vliegenmepper, waar ook zo'n ding in zit, toch echt ook gelijkstroom. Daar is dus een truukje voor.

Mijn vragen:
- Is er na te gaan welke opkomende kant op welke afgaande kant uitkomt?
- Als ik tussen de plus van mijn stroomgever en de pluspen van de trafo een condensator zet, gaat dat dan voldoende zijn om 'wisselstroom' te maken?
- Is er na te gaan welke pen plus en welke pen min is?

Het moge duidelijk zijn, ik ben hooguit een goedwillende amateurprutser...

[ Bericht 4% gewijzigd door BE op 09-05-2005 11:52:41 ]
Conflictmaandag 9 mei 2005 @ 10:28
Op www.howstuffworks.com staat erg veel uitleg over de werking van "dingen". Ja, klinkt een beetje lullig maar kijk maar eens als je die site nog niet kende.
TimberWolfmaandag 9 mei 2005 @ 10:45
Vandaar dat ik dus inmiddels weet dat transformators niet zo veel doen met gelijkstroom
hollander172maandag 9 mei 2005 @ 11:04
quote:
Op maandag 9 mei 2005 10:26 schreef TimberWolf het volgende:
Mijn vragen:
- Is er na te gaan welke opkomende kant op welke afgaande kant uitkomt?
- Als ik tussen de plus van mijn stroomgever en de pluspen van de trafo een condensator zet, gaat dat dan voldoende zijn om 'wisselstroom' te maken?
- Is er na te gaan welke pen plus en welke pen min is?
Van je vragen snap ik niet zoveel, opkomend & afgaand? Trafo's kan je ook omgedraaid aansluiten trouwens, zo kan je ook hoogspanning maken maar kijk aub wel een beetje uit met wat je doet en ga niet "zwevend" dingen aan elkaar solderen.

Polariteit is onbelangrijk bij wisselstroom, dat snap je denk ik zelf ook wel.
Dophertjemaandag 9 mei 2005 @ 11:08
Koop gewoon een electrische vliegenmepper en vervang de condensator met een van een grotere waarde.... bijv uit een wasmachine
mistermaniacmaandag 9 mei 2005 @ 11:13
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:08 schreef Dophertje het volgende:
Koop gewoon een electrische vliegenmepper en vervang de condensator met een van een grotere waarde.... bijv uit een wasmachine
uit een wasmachine

Ten eerste, dan is het 10x batterijen verwisselen voor dat je dat ding vol hebt, ten tweede, je fikt hoogstwaarschijnlijk het hele dradenraster weg, en ten derde: met een beetje pech geef je iemand zo een rotklap dat het hart er mee stopt.
TimberWolfmaandag 9 mei 2005 @ 11:16
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:04 schreef hollander172 het volgende:
Van je vragen snap ik niet zoveel, opkomend & afgaand? Trafo's kan je ook omgedraaid aansluiten trouwens, zo kan je ook hoogspanning maken maar kijk aub wel een beetje uit met wat je doet en ga niet "zwevend" dingen aan elkaar solderen.
Het zijn vooralsnog test en speelopstellingen Lees: 10.000 krokodilleklemmen snoertjes. Opkomend/afgaand mag je ook lezen als in en uit. Er zit vast een in en uit kant aan zo'n ding. En ja, ik ben voorzichtig. Diverse mensen gaan heel boos op me zijn als ik dood ga tenslotte. Er staan bij het testen met de vliegenmepper (laag amperage, hoog voltage) constant 2 multimeters langzij, die permanent in het circuit opgenomen zijn. Ik hou niet van verassingen

Gaat mijn truuk met een condensator werken als 'wisselstroom', of moet ik moeilijke dingen doen?
quote:
Polariteit is onbelangrijk bij wisselstroom, dat snap je denk ik zelf ook wel.
Note to self: Eerst koffie, dan posten.
TimberWolfmaandag 9 mei 2005 @ 11:20
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:08 schreef Dophertje het volgende:
Koop gewoon een electrische vliegenmepper en vervang de condensator met een van een grotere waarde.... bijv uit een wasmachine
Lieve schat, ik ben al weer een paar stapjes verder Voorlopig heb ik een 2tal weerstanden verwijderd (nouja, 1 verwijderd en 1 ge-draadbrug-t), en staat er een nogal indrukwekkende condensator parralel op het rooster. Het duurt momenteel goed 5 minuten voor het raster ontladen is vanaf de 1600 volt, en de vonken laten plekjes achter op metaal. Met een 9volt batterij ertussen doet ie boven de 2000 volt...

(Nouja, dat was zo tot het ding weer doorbrandde. Nu komt er max 300 volt uit, en niet genoeg amperage om een fruitvliegje de kriebels te bezorgen. Ergens is iets stuk...)
hollander172maandag 9 mei 2005 @ 11:35
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:16 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Het zijn vooralsnog test en speelopstellingen Lees: 10.000 krokodilleklemmen snoertjes. Opkomend/afgaand mag je ook lezen als in en uit. Er zit vast een in en uit kant aan zo'n ding. En ja, ik ben voorzichtig. Diverse mensen gaan heel boos op me zijn als ik dood ga tenslotte. Er staan bij het testen met de vliegenmepper (laag amperage, hoog voltage) constant 2 multimeters langzij, die permanent in het circuit opgenomen zijn. Ik hou niet van verassingen

Gaat mijn truuk met een condensator werken als 'wisselstroom', of moet ik moeilijke dingen doen?
nope gaat niet werken vrees ik. Bij wisselstroom "wisselt" de polariteit op een bepaalde frequentie, bij netstroom is dit bijv. 50 keer seconde oftewel 50 hertz. Alleen een condensator krijgt dit niet voor elkaar.

In en uit is niet zo lastig toch? Staat meestal goed aangegeven op de trafo. ~ dit tekentje bij twee pennen is de ingang over het algemeen (tenzij je rare dingen gaat doen ) en de uitgaande zijde is over het algemeen aangegeven met + en -

(zal zo mijn vliegenmepper even openschroeven om met je mee te kijken.

Je wil alleen de afgegeven spanning van die mepper verhogen? Kijk anders even naar schema's van tasers e.d. die zijn vrij duidelijk, makkelijk na te bouwen op een universeel printje en de onderdelen kosten je de kop niet.
TimberWolfmaandag 9 mei 2005 @ 11:42
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:35 schreef hollander172 het volgende:

[..]

nope gaat niet werken vrees ik. Bij wisselstroom "wisselt" de polariteit op een bepaalde frequentie, bij netstroom is dit bijv. 50 keer seconde oftewel 50 hertz. Alleen een condensator krijgt dit niet voor elkaar.
Was ik al een beetje bang voor. Ben dan toch reuze benieuwd hoe ze dat in de vliegenmepper oplossen... Ik bedoel, ik verwacht geen wisselstroom uit 2 penlites
quote:
In en uit is niet zo lastig toch? Staat meestal goed aangegeven op de trafo. ~ dit tekentje bij twee pennen is de ingang over het algemeen (tenzij je rare dingen gaat doen ) en de uitgaande zijde is over het algemeen aangegeven met + en -
De trafo's die ik losgesoldeerd heb (uit een fax... ) hebben helemaal geen markeringen, anders dan de pennummers. Die van de vliegenmepper weet ik het niet van, maar die heeft maar 4 pennen
quote:
Je wil alleen de afgegeven spanning van die mepper verhogen? Kijk anders even naar schema's van tasers e.d. die zijn vrij duidelijk, makkelijk na te bouwen op een universeel printje en de onderdelen kosten je de kop niet.


Dat verhogen is al knap gelukt Standaard stuurt het speeltje zo'n 800 volt naar het rooster, dus verdubbeld heb ik het al... Het is ook meer een speelproject, toch een beetje bekender worden met electronica. En daar dit een redelijk simpel printje is (lijkt), had ik de vliegenmepper maar tot project gebombardeerd Er lijkt qua functionaliteit niet zoveel verschil te zitten tussen mepper en taser trouwens
hollander172maandag 9 mei 2005 @ 11:50
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:42 schreef TimberWolf het volgende:
Was ik al een beetje bang voor. Ben dan toch reuze benieuwd hoe ze dat in de vliegenmepper oplossen... Ik bedoel, ik verwacht geen wisselstroom uit 2 penlites
Zal geen "echte" wisselstroom zijn denk ik. Hoeft ook niet voor de toepassing.
quote:
De trafo's die ik losgesoldeerd heb (uit een fax... ) hebben helemaal geen markeringen, anders dan de pennummers. Die van de vliegenmepper weet ik het niet van, maar die heeft maar 4 pennen
Ah zo, die trafo's leveren vaak meerdere spanningen via meerdere uitgangen, eentje voor bijv. het motortje van de rollen en de electronica van de signaalverwerking en bijv. eentje voor het thermische gedeelte. Normaal staat het altijd aangegeven maar dit kan natuurlijk vervaagd zijn.
quote:
Dat verhogen is al knap gelukt Standaard stuurt het speeltje zo'n 800 volt naar het rooster, dus verdubbeld heb ik het al... Het is ook meer een speelproject, toch een beetje bekender worden met electronica. En daar dit een redelijk simpel printje is (lijkt), had ik de vliegenmepper maar tot project gebombardeerd Er lijkt qua functionaliteit niet zoveel verschil te zitten tussen mepper en taser trouwens
Tot hoever wil je gaan? Is het trouwens niet leuker om op een andere manier te gaan experimenteren? * hollander172 denkt aan LED'jes, motortjes, flipflops oid.
TimberWolfmaandag 9 mei 2005 @ 12:04
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:50 schreef hollander172 het volgende:
Tot hoever wil je gaan?
Tsja, mijn multimeter stopt er mee boven de 2000 volt, dus ik heb al redelijk een plafond bereikt
quote:
Is het trouwens niet leuker om op een andere manier te gaan experimenteren? * hollander172 denkt aan LED'jes, motortjes, flipflops oid.
True. Maar ik heb een beperkte hoeveelheid onderdelen. Voor elk dingetje naar de winkel wandelen is ook zo wat En dit vond ik wel een leuk projectje. Is ook begonnen als het lossolderen van een weerstandje, en vanaf daar uit de hand gelopen

Zit trouwens net naar een schema van een taser te kijken, maar daar hoort dus ook gelijkstroom bij. Maar ook een transformator. Dus, ergens in het circuit gaat het naar wisselstroom of iets wat daar voldoende op lijkt. Ik gok dat de immer aanwezige transistor hier wat mee te doen heeft?
Martijn_77maandag 9 mei 2005 @ 19:13
quote:
Op maandag 9 mei 2005 12:04 schreef TimberWolf het volgende:
Tsja, mijn multimeter stopt er mee boven de 2000 volt, dus ik heb al redelijk een plafond bereikt
Ja maar als je wisselspanning meet met een andere frequentie als 50 Hz wil je multinmeter het soms ook niet meer snappen
tommythemanmaandag 9 mei 2005 @ 23:02
quote:
Op maandag 9 mei 2005 12:04 schreef TimberWolf het volgende:

Zit trouwens net naar een schema van een taser te kijken, maar daar hoort dus ook gelijkstroom bij. Maar ook een transformator. Dus, ergens in het circuit gaat het naar wisselstroom of iets wat daar voldoende op lijkt. Ik gok dat de immer aanwezige transistor hier wat mee te doen heeft?
Nou het werkt alsvolgt, vaak word er een IC (integrated circuit) gebruikt om pulsen te maken van de gelijkspanning, of zelfs een volledige sinus. Die lage voltage/stroom wordt door een transisistor(b.v.) versterkt en aan een trafo aangeboden. Of aan een inductieve spoel.

Dus met andere woorden, gelijkspanning op zwart chipje, zwart chipje doet de rest.
TimberWolfmaandag 9 mei 2005 @ 23:40
Ik heb niet de indruk dat er iets van een 555 in de mepper zit. Maar is zo'n chipje niet gewoon een verzameling woeste transistors?

En, naieve ik dacht vandaag even leuk een PC voeding te gaan verbouwen. Ik denk, simpel, beetje aanpassen en ik kan er een mooie extra stroomgever van bouwen. Ha. Mijn hemel, wat zijn die kregen woest ingewikkeld vanbinnen. Ik snap er werkelijk geen hol van. De meest bijzondere dingen ook. De 12 volt lijn terugvolgend op de print. Kom een weerstand tegen. Voorkant is 12 volt (bij de uitgaande lijn), achterkant is 5. Een weerstand die het voltage verhoogd. Ik zal het wel niet snappen.

Op zoek naar een simpel projectje dus. Een zelfbouw (regelbare) stroomgever lijkt me wel wat.
tommythemanmaandag 9 mei 2005 @ 23:51
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:40 schreef TimberWolf het volgende:
Ik heb niet de indruk dat er iets van een 555 in de mepper zit. Maar is zo'n chipje niet gewoon een verzameling woeste transistors?

En, naieve ik dacht vandaag even leuk een PC voeding te gaan verbouwen. Ik denk, simpel, beetje aanpassen en ik kan er een mooie extra stroomgever van bouwen. Ha. Mijn hemel, wat zijn die kregen woest ingewikkeld vanbinnen. Ik snap er werkelijk geen hol van. De meest bijzondere dingen ook. De 12 volt lijn terugvolgend op de print. Kom een weerstand tegen. Voorkant is 12 volt (bij de uitgaande lijn), achterkant is 5. Een weerstand die het voltage verhoogd. Ik zal het wel niet snappen.

Op zoek naar een simpel projectje dus. Een zelfbouw (regelbare) stroomgever lijkt me wel wat.
Nou dr zal altijd een puls generator moeten zijn om wisselspanning te maken, of een flipflop misschien. Maar electronica is mijn hobby niet zo, te klein en priechelig.
Jij bent wel goed bezig, maar pas op dat je er niet zo uit komt te zien
hollander172dinsdag 10 mei 2005 @ 08:40
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:40 schreef TimberWolf het volgende:
Ik heb niet de indruk dat er iets van een 555 in de mepper zit. Maar is zo'n chipje niet gewoon een verzameling woeste transistors?

En, naieve ik dacht vandaag even leuk een PC voeding te gaan verbouwen. Ik denk, simpel, beetje aanpassen en ik kan er een mooie extra stroomgever van bouwen. Ha. Mijn hemel, wat zijn die kregen woest ingewikkeld vanbinnen. Ik snap er werkelijk geen hol van. De meest bijzondere dingen ook. De 12 volt lijn terugvolgend op de print. Kom een weerstand tegen. Voorkant is 12 volt (bij de uitgaande lijn), achterkant is 5. Een weerstand die het voltage verhoogd. Ik zal het wel niet snappen.

Op zoek naar een simpel projectje dus. Een zelfbouw (regelbare) stroomgever lijkt me wel wat.
555 is een klassiek componentje, vaak gebruikt als timer. (kan dus pulsjes geven )

Als je het eenmaal door hebt valt de ingewikkeldheid best mee, volgens mij snap je de werking van weerstanden, diodes, transistoren etc. wel dus ik zou even kijken naar eventueel aanwezige actieve componenten. Kijk of je een datasheet naar boven gegoogled krijgt en kijk die eens in.
TimberWolfdinsdag 10 mei 2005 @ 09:21
Weerstanden: Check. Diodes: Check. Transistor: halve check. Nouja, klein checkje. Ik heb bijgelezen 'waarom' ze werken, maar een toepassing die ik begrijp heb ik nog niet gevonden
G7Bdinsdag 10 mei 2005 @ 11:36
ff ander vraagje

In een verlengsnoer zijn de stopcontacten dan parallel of in serie geschakeld?
TimberWolfdinsdag 10 mei 2005 @ 11:54
Kee, zwaar beginnersvraagje over een bruggelijkrichter (meen ik).



Volgens de uitleg die ik lees gaat het voltage, als de + op de bovenste pool zit, langs d1, over r1, en via d3 naar de andere pool. Voor de onderste is de volgorde d2, r1, d4.

Ik snap niet waarom het voor de bovenste pool bijvoorbeeld niet d1, r1, d4 is. Die diode kan de stroom doorlaten tenslotte. Is dat omdat er al stroom op het andere eind van d4 staat ofzo?

En waarom wordt het een zaagtand, en geen rechte lijn? Of is dat een fout in het plaatje?

*bezig met opfriscursus is*
TimberWolfdinsdag 10 mei 2005 @ 11:54
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 11:36 schreef G7B het volgende:
ff ander vraagje

In een verlengsnoer zijn de stopcontacten dan parallel of in serie geschakeld?
Parralel.
#ANONIEMdinsdag 10 mei 2005 @ 12:40
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 11:54 schreef TimberWolf het volgende:
En waarom wordt het een zaagtand, en geen rechte lijn? Of is dat een fout in het plaatje?
Omdat-ie nog niet (m.b.v. een elco) afgevlakt is.

Plaatje klopt trouwens niet helemaal; is in werkelijkheid geen zaagtand, maar een 'heuvellandschap'.

TimberWolfdinsdag 10 mei 2005 @ 12:45
En de condensator (over de beide out-lijnen heb ik begrepen) zorgt dan voor het opvangen van de dalletjes door geladen te blijven, begrijp ik.

Dat is trouwens ook het stukje wat ik zelden echt goed snap. De C komt tussen de out's in, maar veroorzaakt geen kortsluiting??? En als je er dan draadjes aanhangt, staat daar de afgevlakte spanning op... Ik heb nog een hoop te leren
Ablazedinsdag 10 mei 2005 @ 19:43
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 11:36 schreef G7B het volgende:
ff ander vraagje

In een verlengsnoer zijn de stopcontacten dan parallel of in serie geschakeld?
Parallel natuurlijk. Als ze in serie geschakeld zouden zijn zouden twee of meer apparaten als spanningsdeler gaan fungeren, waardoor de spanning op elk apparaat lager zou worden dan 230 V.
Ablazedinsdag 10 mei 2005 @ 19:45
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:45 schreef TimberWolf het volgende:
En de condensator (over de beide out-lijnen heb ik begrepen) zorgt dan voor het opvangen van de dalletjes door geladen te blijven, begrijp ik.

Dat is trouwens ook het stukje wat ik zelden echt goed snap. De C komt tussen de out's in, maar veroorzaakt geen kortsluiting??? En als je er dan draadjes aanhangt, staat daar de afgevlakte spanning op... Ik heb nog een hoop te leren
Een condensator is normaalgesproken geen geleider. Je kunt een condensator zien als een hele twee hele lange metalen stroken die op miniscule afstand van elkaar liggen. Omdat er een potentiaalverschil staat tussen beide stroken (+ en -) wordt de condensator elektrisch 'geladen'. Op het moment dat de spanning wegvalt stroomt ook deze lading weer weg.

Een condensator wordt een kortsluiting bij hoge frequenties (vaak dus niet bij 50 Hz, uit het lichtnet). Vandaar dat je vaak ook een condensator in serie met een tweeter (soort luidspreker) ziet zitten, op deze manier worden alleen de hoge frequenties doorgegeven.
zerotolerancewoensdag 11 mei 2005 @ 11:28
Heeft iemand verstand van de regelgeving omtrent stoppenkasten? (NEN 1010?)

Mag de aardedraad van de stoppenkast naar de hoofdschakelaar in de buis van de fase en de nul of moet dat anders?

Ik heb een stoppenkast (automaat eigenlijk) met oude bedrading van de hoofdschakelaar naar de kast, er is nu een aardpunt bijgezet dmv een dikke draad die op de oude buis is gemonteerd. Ik wil de oude draad en buis vervangen en alles het liefst door één buis. Mag dat?
zerotolerancewoensdag 11 mei 2005 @ 11:32
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:40 schreef Treinhomo het volgende:

[..]


Plaatje klopt trouwens niet helemaal; is in werkelijkheid geen zaagtand, maar een 'heuvellandschap'.
Het plaatje klopt wel, er is toch niet gezegd dat er een sinus inging? Je hebt ook zaagtand generatoren....

Volgens mij is je DC out bij een sinus wel AC in wortel 2 als ik me niet vergis. (Het is allemaal lang geleden...)
rotterdamsedonderdag 12 mei 2005 @ 12:19
O.k vraagje van mijn kant. Gisteravond klapte opeens de aardlekschakelaar eruit. Dat is in 21 jaar slechts 1x gebeurd en toen was het koffiezet apparaat kapot. Nu echter nergens lekstroom. Ik heb alles nagelopen, en het hele zooitje 'draait' gewoon. Kunnen er nog andere oorzaken zijn waardoor de aardlek eruit klapt?
kaashemadonderdag 12 mei 2005 @ 13:25
100% zeker dat er niks te veel aan stond of sluiting was oid
zerotolerancedonderdag 12 mei 2005 @ 16:00
Stond er verder nog iets aan?
Ramon73donderdag 12 mei 2005 @ 16:14
@Rotterdamse: Tough Luck in dit geval. Valt de aardlek direct uit, of af en toe?
Ga in ieder geval alle "natte" groepen het eerst na (wasmachine, vaatwasser, droogtrommel, tuinverlichting) en daarna alle groepen met verwarmingselementen (oven, combimagnetron).
Ik heb zelf gevallen gezien waar de aardlek alleen uitviel als de wasmachine in de "snel" stand werd gezet. Dan werkte er een tweede verwarmingselement om het water sneller te verwarmen. Laat nu juist dat element een aardlekje hebben :-(
Probeer groep voor groep uit te schakelen en te testen of de aardlek blijft uitschakelen. Zo kun je vanaf 1 plek de fout lokaliseren.
Overigens hoeft de fout niet 1 apparaat of groep te zitten. 3 groepen die elk 10mA lekstroom hebben, laten de aardlek ook al trippen.
Verder zijn apparaten met netfilters ook berucht voor hoge lekstromen (PC, overspanningsbeveiligingen enz)
Succes, laat eens horen wat het probleem was.
rotterdamsedonderdag 12 mei 2005 @ 21:02
100 % Zeker dat er niets aan stond. Wat aan stond was het volgende, pc, tv en wat verlichting. Vaatwasser, droogtrommel enz niet aan. Wasmachine staat niet op de aardlek maar ook die stond niet aan. Het vreemde was dat toen ik de aardlek weer terug zetten alles het gewoon weer deed, hij klapte er niet opnieuw uit. Ik hoefde de groepen dus niet te testen. Alles heeft ondertussen ook weer gewoon gedraaid, vaatwasser, magnetron, koffiezet apparaat enz. Tv en pc staan nu ook gewoon weer aan alsmede de verlichting. Pc zit ook nog steeds in de overspanningsbeveiliging dus dat is het ook niet. Zoals ik al zei dit is in 21 jaar de 2e keer dat het gebeurt en de vorige keer was gelijk duidelijk waar het aan lag, maar nu kan ik het echt niet vinden. Ik heb in mijn opleiding een stuk electro gedaan dus weet hoe het werkt, daardoor kan ik dit niet plaatsen en ook al werkt het tot nu toe weer goed, het irriteerd me mateloos dat ik dit niet kan verklaren. Omdat ik echter al een poos niet meer met electro werk en de kennis best wel een stuk weggezakt is aan jullie nu de volgende vraag. Ik neem aan dat we met meerdere woningen op 1 aardpen zitten. (het lijkt me stug dat ze in 1 straat 78 aparte aardpennen slaan) Momenteel zijn ze bij mij in de straat aan het renoveren. Het toeval wil dat de 'paddestoel' van waaruit ze alle stroom tappen exact bij mij voor het raam staat, op zo'n 40 cm afstand. Deze trekt zijn stroom uit het ketelhuis verder op in de straat. Vanuit deze 'paddestoel' gaat de stroom alle kanten op, bouwlift enz. (ook precies voor mijn raam) De stroomkabels en contactdozen zitten met tie-rips aan de steiger vast en die steiger staat weer geankerd in mijn muren. (kachels en leidingen daar weer vlak achter) Ik heb werkelijk geen idee of er 's avonds en 's nachts spanning op het hele zooitje blijft staan. Stel dat er in dit systeem iets niet helemaal goed gaat, kan door geleiding dan mijn aardlek eruit klappen? Misschien is het grote onzin wat ik zeg en maak ik een stupide kronkel maar dit is echt het enige wat ik nog kan verzinnen, temeer omdat dit gebeurt precies een dag nadat dit allemaal aangesloten is.
God_de_Vaderdinsdag 17 mei 2005 @ 15:33
je kan uit een wegwerp fototoestel met flits het flitsmechanisme verwijderen ... daarna gewoon het lampje er uit en de contactjes gebruiken ... k kan u garanderen ... dat zijn twee zwarte puntjes op een stuk ijzer
Marsepeinwoensdag 25 mei 2005 @ 23:12
In ene komt er vandaag een vraag bovendrijven waar ik ff niet 1 2 3 een antwoord op had:

Waarom is de zwarte schakeldraad bij normale 230 V installaties uitgevoerd in 1,5 mm2 en de overige kleuren (baluw, bruin en groen/geel) in 2,5 mm2?
Khadgardonderdag 26 mei 2005 @ 01:07
Omdat de zwarte schakeldraad enkel voor een simpel gloeilampje is, en niet naar een 16A geschikt stopcontact hoeft.
BazjeVdonderdag 26 mei 2005 @ 19:58
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 11:32 schreef zerotolerance het volgende:

[..]

Het plaatje klopt wel, er is toch niet gezegd dat er een sinus inging? Je hebt ook zaagtand generatoren....

Volgens mij is je DC out bij een sinus wel AC in wortel 2 als ik me niet vergis. (Het is allemaal lang geleden...)
Het is allemaal niet zo moeilijk...

het wortel2 gebeuren waar jij het over hebt is het verschil tussen de effectieve(gemiddelde) spanning en de topspanning. een multimeter meet de effectieve spanning.
(JA uit het stopcontact komt 230 volt effectief, dus is de spanning op de top van de sinus heel even tegen de 400 volt)

Wat je ook niet moet vergeten bij een gelijkrchter (brugcel) zijn de spanningen die over de diodes gaan staan. dit is bij de meesten 0.7V per diode.

Stel, je gooit er een sinus in van 23V eff, dan zou en achter de brugcel een golf zijn die tusen de 0 en de 38,6V golft. ((23 * wortel2) - ( 2 * 0,7 )).

werking van de elco zal ik even een plaatje bij maken en dan ook online gooien
BazjeVdonderdag 26 mei 2005 @ 20:02
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 01:07 schreef Khadgar het volgende:
Omdat de zwarte schakeldraad enkel voor een simpel gloeilampje is, en niet naar een 16A geschikt stopcontact hoeft.
Als je de bedrading in een hal ziet zal je zien dat er heel wat op die zwarte draad van 1.5mm2 zit.

een pure verlichtingsgroep mag officieel niet de volle 3600 W van een groep gebruiken (16A) maar 'slechts' 2400W (uit mijn hoofd, onder voorbehoud)
BazjeVdonderdag 26 mei 2005 @ 20:27
ok, de condensator.

Zie het als een kleine batterij (in deze toepassing). zolang hij een spanning krijgt laad deze op, krijgt hij minder spanning dan hij al heeft, dan staat hij de opgeladen spanning af (ontladen).

hier een plaatje van het hele gebeuren.



er gaat een eenvoudige sinusvormige wisselspanning in (1), daarna gaat het door de brugcel (waardoor de uitgansspanning 1,4 volt minder zal zijn dan de ingangsspanning). eenmaal door de brugcel heen ziet het signaal eruit als grafiekje 2. op dit moment is het een gelijkspanning, de golf gaat immers niet door de nulgrens heen.
Daarna is er de condensator, deze werkt nu als 'afvlak condensator' en zorgt ervoor dat het signaal al wat beter bruikbaar word als voeding.
de groene gedeeltes in de golf is waar de condensator aan het laden is, het rode gedeelte is het ontladen van de elco. (geel is de oude golf, dit om het duidelijker te maken)

nog een paar kleine opmerkingen:
# Als je dit na gaat meten meet je bij 2 en 3 het zelfde, om te testen zul je de elco echt weg moeten halen en weer terug zetten.
# De uitgansspanning kan hoger zijn dan de ingangsspanning (immers, je doet maal wortel(2) en dan -1,4V, die 1,4V is natuurlijk niets als je een ingangsspanning van honderden volts hebt).
#Wil je een nette voeding maken, pak dan een spanningsregelaar (7805, LM315 enz).
#De grootte van de elco is afhankelijk van de belasting (Stroom in Ampere), hoe meer je trekt, hoe groter deze moet zijn.

Dat was het geloof ik wel
Asschen_sukarzaterdag 28 mei 2005 @ 12:28
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:02 schreef BazjeV het volgende:

[..]

Als je de bedrading in een hal ziet zal je zien dat er heel wat op die zwarte draad van 1.5mm2 zit.

een pure verlichtingsgroep mag officieel niet de volle 3600 W van een groep gebruiken (16A) maar 'slechts' 2400W (uit mijn hoofd, onder voorbehoud)
Ligt er ook aan hoeveel groepen je hebt.. ik weet zo snel de precieze cijfers ook niet .. daarvoor moet ik de archieven induiken.
De_Hertogzaterdag 28 mei 2005 @ 12:42
Laat ik dit topic gebruiken voor een electronica-vraag, en misschien ook een leuke tip. Op www.lirc.org staat een schema om een infrarood-ontvanger te maken, waardoor je in combinatie met winlirc je pc met je afstandsbediening kunt besturen

Er staat, op http://www.lirc.org/transmitters.html, ook een schema op voor een ir-zender, zodat je met je computer bijvoorneeld je stereo kan aanzetten. Alleen, ik krijg die transmitter niet werkend, dat wil zeggen: het ledje stuurt niets uit. Heeft iemand dit toevallig al eens gemaakt, of een idee wat ik zou kunnen doen om het werkend te krijgen?
BazjeVmaandag 30 mei 2005 @ 10:46
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 12:42 schreef De_Hertog het volgende:
Laat ik dit topic gebruiken voor een electronica-vraag, en misschien ook een leuke tip. Op www.lirc.org staat een schema om een infrarood-ontvanger te maken, waardoor je in combinatie met winlirc je pc met je afstandsbediening kunt besturen

Er staat, op http://www.lirc.org/transmitters.html, ook een schema op voor een ir-zender, zodat je met je computer bijvoorneeld je stereo kan aanzetten. Alleen, ik krijg die transmitter niet werkend, dat wil zeggen: het ledje stuurt niets uit. Heeft iemand dit toevallig al eens gemaakt, of een idee wat ik zou kunnen doen om het werkend te krijgen?
ik zou je graag willen helpen maar helaas is mijn glazen bol gisteren kapot gevallen. meer informatie dus graag

dingen als wat heb je gedaan, wat meet je op de verschillende punten e.d.
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 15:09
Even een 'bookmark' voor een vraag die ik later wil stellen
De_Hertogdonderdag 9 juni 2005 @ 15:13
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:46 schreef BazjeV het volgende:

[..]

ik zou je graag willen helpen maar helaas is mijn glazen bol gisteren kapot gevallen. meer informatie dus graag

dingen als wat heb je gedaan, wat meet je op de verschillende punten e.d.
Tsja, ongeveer wat er staat: het schema nagemaakt, en het ledje zend niets uit. Ledje emt batterij en camera getest, dat werkte wel. Daarna nog een ander schema op circuitsonline geprobeerd, ook niets. Ik snap dat je geen glazen bol hebt, maar ik vroeg ook eigenlijk naar iemand met ervaring ermee. Maar iemand die voor een leuk bedrag even een werkende zender/ontvanger wil maken is ook welkom
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 15:30
Oke laat ik maar vast mijn vraag hier neerpleuren!
Geen antiscooterreacties aub, hehe.

Ik ben dus van plan een begrenzer op mijn scooter te bouwen. Dat is toch simpel zul je denken, maar ik zit met een geweldig idee. Als het uit te voeren is tenminste.
Ik heb op dit gebied echt weinig verstand van scooters/CDI.
Ik zat dus te denken dat de begrenzer inwerking moet treden als mijn voorwiel stil staat. Dus, als mijn voorwiel beweegt kan ik een hogere snelheid behalen dan wanneer mijn voorwiel stil staat.
(Met oog op rollerbanken waarbij alleen het achterwiel beweegt, als mijn voorwiel dus stil staat zal ik deze kunnen doorstaan.)
Alleen hoe maak ik van een fietsteller (dit lijkt mij het makkelijkste om de beweging van het voorwiel te meten) een begrenzer?
Ik heb wel een soort van how-to gevonden alleen wordt ik hier niet echt veel wijzer van, hier de link.

Kort samengevat:
De begrenzer moet werken als mijn voorwiel stil staat en dus afslaan als deze in beweging is, de begrensde snelheid zou rond de 55KM/h moeten liggen.

Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en als jij/u mij zou kunnen helpen is mijn dank nog veel groter!

Zie hier: Begrensidee scooter

[ Bericht 4% gewijzigd door kokos op 09-06-2005 20:25:27 ]
God_de_Vaderdonderdag 9 juni 2005 @ 15:30
om snel zo een vliegen mepper te maken is dat eenvoudig ...

men kope een wegwerp foto toestel met flits
men bouwen de flits er uit
in plaats van de lamp ... zet je het rasterwerk

klaar
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 16:14
Of als iemand een site/forum weet waar ik het beste met mijn vraag terecht kan zou het ook perfect zijn.

Zie hier : Begrensidee scooter

[ Bericht 34% gewijzigd door kokos op 09-06-2005 20:25:39 ]
TimberWolfdonderdag 11 augustus 2005 @ 13:17
Oke, hier is ome Timber weer, met een nest domme vragen

Ik ben momenteel bezig om een PC voeding om te bouwen tot een labo-voeding. Zo'n ding levert allerlei leuke voltages, dus dat is makkelijk. Maarrrr, omdat ik het mezelf graag moeilijk maak had ik het volgende bedacht: Voeding 1 levert +/-12v +/-5v, en 3,3v. Dat is voor veel toepassingen genoeg. Voeding 2, in dezelfde kast, wil ik graag inzetten als regelbare voeding.

De vragen:

- Ik wil eigenlijk mijn regelbare voeding tussen de 1 en 20 volt (12 volt x2 - verlies) laten regelen.
Hier heb ik dan dus rondom 24 volt voor nodig. Da's leuk, want dat hebben PC voedingen niet. Nu kun je wel -12 en +12 als 'zwart' en 'rood' gebruiken voor een potentiaalverschil van 24 volt. Maar dan heb je geen ground lijn. Is daar een andere oplossing voor?

- Half gerelateerde vraag: Voor het testen van transformators heb je wisselstroom nodig. Dat doe ik liever niet met 220~. Werkt een transformator die normaal op 220~ ingangsspanning draait ook als je daar 24v~ (ofzo) ingangsspanning aan hangt?

Vraag 2 zou natuurlijk vraag 1 oplossen (gelijkrichter ertussen), al heb ik liever een oplossing die van de heftig gestabiliseerde en beveiligde PC voedingen gebruik maakt.

- Levert een paneelmeter een spanningsval/weerstand op?

Dat waren ze voor zover even Hulp en pointers zijn van harte welkom
Ablazedonderdag 11 augustus 2005 @ 21:33
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 13:17 schreef TimberWolf het volgende:
- Ik wil eigenlijk mijn regelbare voeding tussen de 1 en 20 volt (12 volt x2 - verlies) laten regelen.
Hier heb ik dan dus rondom 24 volt voor nodig. Da's leuk, want dat hebben PC voedingen niet. Nu kun je wel -12 en +12 als 'zwart' en 'rood' gebruiken voor een potentiaalverschil van 24 volt. Maar dan heb je geen ground lijn. Is daar een andere oplossing voor?
-12V is bij de meeste voedingen maar heel beperkt en kan weinig stroom leveren. Maar het spanningsverschil tussen +12V (geel) en -12V (blauw) zou 24V moeten zijn.
quote:
- Half gerelateerde vraag: Voor het testen van transformators heb je wisselstroom nodig. Dat doe ik liever niet met 220~. Werkt een transformator die normaal op 220~ ingangsspanning draait ook als je daar 24v~ (ofzo) ingangsspanning aan hangt?
Yep. En dan komt er ongeveer evenredig minder spanning uit.
quote:
Vraag 2 zou natuurlijk vraag 1 oplossen (gelijkrichter ertussen), al heb ik liever een oplossing die van de heftig gestabiliseerde en beveiligde PC voedingen gebruik maakt.
- Levert een paneelmeter een spanningsval/weerstand op?
Een stroommeter? Ja, maar dat is bij een goede meter verwaarloosbaar klein (anders zou ie tijdens zijn eigen meting een fout creeëren)
Een spanningsmeter? Die zijn meestal erg hoogohmig, dus alleen bij situaties waar bij het aangesloten ding een enorm hoge weerstand heeft geeft dit een fout.
Boris_Boefzondag 14 augustus 2005 @ 22:39
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 23:12 schreef Marsepein het volgende:
In ene komt er vandaag een vraag bovendrijven waar ik ff niet 1 2 3 een antwoord op had:

Waarom is de zwarte schakeldraad bij normale 230 V installaties uitgevoerd in 1,5 mm2 en de overige kleuren (baluw, bruin en groen/geel) in 2,5 mm2?
Omdat 1,5 mm2 tot 16 A belast mag worden, er wordt ook vanuit gegaan dat jij met een normale schakelaar geen 16 A schakelt. De rest van je bedrading is 2,5 mm2, om een marge aan te houden.

[ Bericht 16% gewijzigd door Boris_Boef op 14-08-2005 22:42:13 (vergeten tekst te typen) ]
#ANONIEMzondag 14 augustus 2005 @ 22:43
Vraagje: gaan jullie wel 's naar electrofetish feesten?

http://ebm-industrial.nl/1923460.htm
WouterBwoensdag 14 september 2005 @ 10:25
Vraag 1:

ik moet binnenkort wat bedrading beter weg gaan werken. Ligt een flinke hoeveelheid 220, UTP en telefoonsnoer. Liggen ook al de nodige K75-goten. Door deze goten mag waarschijnlijk of alleen de 220, of alleen de laagspanning lopen, hè?

Vraag 2:
Hoeveel Watt reken je normaliter voor een pc met monitor?
Lionheaadwoensdag 14 september 2005 @ 16:01
quote:
Op woensdag 14 september 2005 10:25 schreef WouterB het volgende:
Vraag 1:

ik moet binnenkort wat bedrading beter weg gaan werken. Ligt een flinke hoeveelheid 220, UTP en telefoonsnoer. Liggen ook al de nodige K75-goten. Door deze goten mag waarschijnlijk of alleen de 220, of alleen de laagspanning lopen, hè?
als er scheidingen in aangebracht zijn mogen ze er allemaal doorheen
quote:
Vraag 2:
Hoeveel Watt reken je normaliter voor een pc met monitor?
400 tot 500 Watt tegenwoordig
dushikatdonderdag 15 september 2005 @ 10:30
In mijn keuken heb ik halogeen-verlichting; 4 spotjes die te regelen zijn met zo'n dimmer. Sinds bijna een jaar werken die lampen niet meer. Ik heb in de tussentijd ontdekt dat er op mijn zolder een transformator ligt waarvan een zekering doorgebrand is. Deze heb ik vervangen.

Nu mijn probleem; ik heb iemand anders met "kennis van zaken" ernaar laten kijken en die is bij de dim-schakelaar met kabels (zwart, bruin, blauw etc.) aan het klooien geweest. ALS ik bovenop zolder de transformator aansluit op het lichtnet doen de spotjes het, maar zijn verder niet te regelen. resp. aan of uit te zetten via de dimmer in de keuken.

Welke snoertjes moet ik op die dimschakelaar aansluiten? De hobby-klusser heeft zwart en bruin aangesloten, maar dat helpt niks.
Ridocardonderdag 15 september 2005 @ 11:16
Wat voor een dimmer is het? en hoeveel aansluitingen zitten erop?
dushikatdonderdag 15 september 2005 @ 11:53
Er zitten 4 aansluitingen op; 2x een L, 1x een A en 1x een kronkeltje met een pijltje. De dimmer is van het merk Tronic.

Als ik de transformator op de zolder aansluit doet het licht het, maar is dmv. de dimmer NIET uit te schakelen of te regelen. Ik heb alle mogelijke combinaties van draden geprobeert (denk ik). Zou het ook kunnen zijn dat die schakelaar kapot is? Het lijkt me sterk, want het probleem is pas onstaan nadat de zekering in de transformator vervangen is.

Ik heb 2 draden die ik gebruiken kan; een zwarte en een bruine.
Ridocardonderdag 15 september 2005 @ 12:28
Ik denk dat je het zodanig moet aansluiten dat de voeding op de dimmer moet worden aangesloten met beide draden, en dat tevens de trafo ook met beide draden aangesloten moet worden.
Op een L en A de voedingszijde, en op L en geregelde uitgang (dat symbool) de trafo.
WouterBzondag 18 september 2005 @ 16:58
En maar weer een paar vragen:

Ik wil een ruimte die nu nog erg ad-hoc is bekabeld netter en beter aanleggen, hiermee ook vooruitlopend op een eventuele keuring in de toekomst. Ik heb redelijk wat ervaring hiermee en kan het allemaal netjes genoeg, ken alleen niet alle NEN1010-normen.

- Voor de maximale belasting van een groep, reken je hier met standaardwaarden of met reële waarden?
Vb. een wcd staat volgens mij voor 200W, op één groep zou je dus 18 wcd's kunnen zetten. Als je echter in al deze wcd's een waterkoker plugt dan heb je een probleem.
- is er een maximaal aantal wcd's per groep? En is 200W voor een enkele wcd, of maakt dit niets uit?
- mag je (mocht je dat willen) alle 3680W van een groep 'gebruiken' of moet je sowieso een marge aanhouden?

Hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven...
WouterBzondag 18 september 2005 @ 21:21
en nog maar twee vragen:

1. Achter een aardlek mogen vier groepen (tenminste, neem aan dat de discussie 3-4 inmiddels beslecht is??), geldt hierbij een driefasengroep als één of als drie?
Met andere woorden, is het toegestaan om achter één aardlekschakelaar twee 16A en twee 40A-groepen te plaatsen?

2. Is er een verschil tussen een driefasengroep en krachtstroom? Ik heb namelijk begrepen dat bij mij krachtstroom is aangelegd en ik weet dat we van die Perilex-stekkers gebruiken, maar hoe zie ik dit terug in de meterkast? Door het gebruik van driefasenschakelautomaten, of heeft dit er niets mee te maken?
TheOneAndOnlymaandag 19 september 2005 @ 09:12
quote:
Op zondag 18 september 2005 21:21 schreef WouterB het volgende:
en nog maar twee vragen:

1. Achter een aardlek mogen vier groepen (tenminste, neem aan dat de discussie 3-4 inmiddels beslecht is??), geldt hierbij een driefasengroep als één of als drie?
Met andere woorden, is het toegestaan om achter één aardlekschakelaar twee 16A en twee 40A-groepen te plaatsen?

2. Is er een verschil tussen een driefasengroep en krachtstroom? Ik heb namelijk begrepen dat bij mij krachtstroom is aangelegd en ik weet dat we van die Perilex-stekkers gebruiken, maar hoe zie ik dit terug in de meterkast? Door het gebruik van driefasenschakelautomaten, of heeft dit er niets mee te maken?
1. een krachtgroep wordt gezien als 1 eindgroep, zo ook een fornuisgroep (2 fase, 2 nullen)
er mogen 4 groepen op 1 aardlek...

2. driefasen is kracht, als er perilex in je huis zit, voor bijvoorbeeld je fornuis of iets dergelijk, dan kun je dat zien in je groepenkast, dan zit er inderdaad een krachtautomaat, die schakelt 4 polen tegenlijk, of een fornuisgroep als je geen kracht hebt, die schakelt ook 4 polen maar die lijkt meer op 2 normale automaatjes naast elkaar, ik denk in jou geval dat je een krachtautomaat hebt of 3 zekeringen naast of boven elkaar...


mijn vraag aan jou, wat moet je met 40 ampere groepen in je huis?
WouterBmaandag 19 september 2005 @ 10:03
quote:
Op maandag 19 september 2005 09:12 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

1. een krachtgroep wordt gezien als 1 eindgroep, zo ook een fornuisgroep (2 fase, 2 nullen)
er mogen 4 groepen op 1 aardlek...

2. driefasen is kracht, als er perilex in je huis zit, voor bijvoorbeeld je fornuis of iets dergelijk, dan kun je dat zien in je groepenkast, dan zit er inderdaad een krachtautomaat, die schakelt 4 polen tegenlijk, of een fornuisgroep als je geen kracht hebt, die schakelt ook 4 polen maar die lijkt meer op 2 normale automaatjes naast elkaar, ik denk in jou geval dat je een krachtautomaat hebt of 3 zekeringen naast of boven elkaar...


mijn vraag aan jou, wat moet je met 40 ampere groepen in je huis?
is geen huis, is pand van studentenvereniging waarvan ik beheerder ben
WouterBdonderdag 22 september 2005 @ 01:39
Heeft trouwens iemand antwoord op mijn vragen van zondagmiddag? Wil binnenkort gaan beginnen en uit de NEN zelf word ik niet veel wijzer.
MSXUserdonderdag 22 september 2005 @ 02:07
quote:
Op donderdag 22 september 2005 01:39 schreef WouterB het volgende:
Heeft trouwens iemand antwoord op mijn vragen van zondagmiddag? Wil binnenkort gaan beginnen en uit de NEN zelf word ik niet veel wijzer.
Over het maximaal aantal aansluitpunten: Zie NEN 1010 artikel 8.510.203, tabel A-5.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Aantal eindgroepen                        Aantal aansluitpunten per eindgroep
uitsluitend of mede voor verlichting                 

1                                          9
2                                         15
3                                         18
4, 5 of 6                                 21 
Meer dan 6                                begrensd door de gelijktijdige
                                          schijnbare belasting en de beveiliging
Moonahvrijdag 23 september 2005 @ 15:53
Even voor de zekerheid:
Ik heb een lamp met 3 draden in het snoer. De geel/groene is toch de aarde-draad?
Blauw en bruin in het kroonsteentje?
Toch?
Lionheaadvrijdag 23 september 2005 @ 15:55
in 1 keer goed....
Moonahvrijdag 23 september 2005 @ 15:56
Die geel/groene kan ik dus gewoon wegmoffelen?
Boschjesmanvrijdag 23 september 2005 @ 16:00
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 15:56 schreef Moonah het volgende:
Die geel/groene kan ik dus gewoon wegmoffelen?
Ja.
Bij een gloeilamp gaat die draad nergens de lamp in .
Lionheaadvrijdag 23 september 2005 @ 16:00
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 15:56 schreef Moonah het volgende:
Die geel/groene kan ik dus gewoon wegmoffelen?
nee.....of je knipt um helemaal af....of je zet er een kroonsteentje op....
Whizkid_RaiLmAnvrijdag 23 september 2005 @ 16:00
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 15:56 schreef Moonah het volgende:
Die geel/groene kan ik dus gewoon wegmoffelen?
Zou je kunnen doen, mits je je armatuur erop moet aansluiten
Moonahvrijdag 23 september 2005 @ 16:02
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:00 schreef Lionheaad het volgende:

[..]

nee.....of je knipt um helemaal af....of je zet er een kroonsteentje op....
Ah, kroonsteentje dus.
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:00 schreef Boschjesman het volgende:

[..]

Ja.
Bij een gloeilamp gaat die draad nergens de lamp in .
Nou, hij komt wél uit de draad van de lamp.

Tnx allen.
Boschjesmanvrijdag 23 september 2005 @ 16:04
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:02 schreef Moonah het volgende:

Nou, hij komt wél uit de draad van de lamp.
Maar hij zal waarschijnlijk ergens aan de andere kant van de draad ook zijn weggemoffeld, denk ik. Hij zit nergens aangesloten.
Boschjesmanvrijdag 23 september 2005 @ 16:15
Ik heb zelf trouwens ook nog een vraagje.

Ik heb op mijn kamer wat 12-volt-ccfl-sfeerverlichting aangebracht, met als resultaat een geweldige kabelzooi door mijn kamer:

Tevens moet ik dit aan- en uitzetten door middel van de schakelaar rechts boven in de hoek.
Nu wil ik er een kastje voor maken (wat op mijn bureau komt), met een viertal schakelaars die de verschillende kleuren licht kunnen regelen.
Ik heb nu: 5 schakelaars, 4 ledjes, 4 weerstandjes, 1 chassis (voor de adapter in te steken), 1 adapter en 4 diodes.
Hoe kan ik dit alles het beste schakelen zodat alles gaat werken en niets doorbrandt .
En het grootste probleem op het moment is: waar kan ik dat 'kastje' van maken? Zijn er zo'n dingen te koop in een winkel ofzo, of kan ik het beste een sigaren-doosje gebruiken en dat na afloop dichtkitten.
Moonahvrijdag 23 september 2005 @ 16:28
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:15 schreef Boschjesman het volgende:
Ik heb op mijn kamer wat 12-volt-ccfl-sfeerverlichting aangebracht, met als resultaat een geweldige kabelzooi door mijn kamer:
Geen inhoudelijk antwoord, maar wat ík net heb opgehangen zioet er eckt beter uit!
Boschjesmanvrijdag 23 september 2005 @ 16:31
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:28 schreef Moonah het volgende:

[..]

Geen inhoudelijk antwoord, maar wat ík net heb opgehangen zioet er eckt beter uit!
Pics!
En ehm, die kabelzooi ligt achter mijn bureau. Tevens zijn de lampen weggewerkt, dus je ziet alleen maar indirect licht op de muren en het interieur

Edit
ff stiekem een afbeelding gejat (niet mijn kamer, maar zo zou het uit moeten gaan zien)
WouterBvrijdag 23 september 2005 @ 20:22
ik heb zelf een keer zo'n kastje van hout gemaakt. Zitten zes 220-schakelaars in. Resultaat is best stoer geworden.
Ballebekzaterdag 24 september 2005 @ 09:49
Mijn nieuwe huis is zoooon fijn project; de originele bedrading uit 1923 en een zooitje aangelegd door een of andere chap die niet veel kaas van electriciteit heeft gegeten. GEVOLG:

Ik sluit behangstomer aan op een stopcontact, ruik ik na 20 min een smeullucht en zie ik rook boven in een hoek waar nog Tempex (!!!) platen hangen, de zooi dus bijna in de fik!

Nog zo een, als je echt slim bent ga je ook echt helemaal achter in het huis een speakersnoertje aansluiten op een stopcontact en plak je deze achter het behang, laat je vervolgens 15 meter richting voordeur gaan om daar de snoertjes aan elkaar te draaien met een trafo en een schakelaar voor de gangverlichting. Wederom vraag ik mij af: Waarom is de zooi niet eerder afgefikt?

Vanmiddag is het zover: Ik trek alle ijzeren buizen uit de muren, plafonds etc en maak nieuwe voegen met inbouw ipv opbouw stopcontacten.
Best mooi hoor, een groepenkast met 6 groepen waarvan 1 alleen voor de vaatwasser, 1 voor de wasmachine, 1 voor de droger en dan nog maar 1 gebruiken voor de rest van het huis...

Zal vanavond even foto's plaatsen van dit kunstzinnige project
HenkieSpankiezaterdag 24 september 2005 @ 12:42
Ik heb gister een 2e hands keramische kookplaat gekocht..
De mensen waar ik hem vandaan haalde, werkten met 2x 220 ipv 1x 380..
Nu hebben ze dus in de stekker lopen kloten. Ze hadden 2 fase's en 2 nul (<- of hoe je dat ook noemt)

Nu heb ik hier (denk ik) een krachtstroom aansluiting.. Ik woon in een oud bejaarde woningkje waar ze geen gas hebben..
Ik heb dus keurig de 2 zwarte draden en 1 bruine op de L1 L2 en L3 aangesloten en de blauwe op de N.. Maar als ik de plaat aansluit gebeurd er niks..

Maar is het wel echt een krachtstroom aansluiting, of hebben ze vanuit de woningbouw misschien ook wel 2x 220 aangesloten?
Hoe meet ik dat? Ja van meten weet ik niet zoveel..

Alvast bedankt
#ANONIEMzaterdag 24 september 2005 @ 16:10
Hoe ziet je aansluiting eruit ?

Zo:


Of zo:
TheOneAndOnlyzaterdag 24 september 2005 @ 18:14
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 12:42 schreef HenkieSpankie het volgende:
Ik heb gister een 2e hands keramische kookplaat gekocht..
De mensen waar ik hem vandaan haalde, werkten met 2x 220 ipv 1x 380..
Nu hebben ze dus in de stekker lopen kloten. Ze hadden 2 fase's en 2 nul (<- of hoe je dat ook noemt)

Nu heb ik hier (denk ik) een krachtstroom aansluiting.. Ik woon in een oud bejaarde woningkje waar ze geen gas hebben..
Ik heb dus keurig de 2 zwarte draden en 1 bruine op de L1 L2 en L3 aangesloten en de blauwe op de N.. Maar als ik de plaat aansluit gebeurd er niks..

Maar is het wel echt een krachtstroom aansluiting, of hebben ze vanuit de woningbouw misschien ook wel 2x 220 aangesloten?
Hoe meet ik dat? Ja van meten weet ik niet zoveel..

Alvast bedankt
je kan wel in de stekker gaan lopen kloten maar dan zou ik niet doen, meestal kan je de kookplaat open schroeven en kan je bij de aansluitingen, daar staat ook in welke contacten je moet doorverbinden als je kookplaat op 2x230 Volt wil laten werken of op 400 Volt, je kan eens in de groepenkast kijken watvoor groep je voor je fornuis hebt en daar een foto van maken en hier plaatsen


en 1 tip:

sluit niet de kookplaat aan als je niet zeker weet dat het goed is, als je em fout aansluit kan je em weg gooien...
Ballebekzaterdag 24 september 2005 @ 18:17
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 18:14 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

en 1 tip:

sluit niet de kookplaat aan als je niet zeker weet dat het goed is, als je em fout aansluit kan je em weg gooien...
En als je pech hebt is je bejaarde huisje dan ook gelijk gecremeerd...
Leuk hoor electra...
TheOneAndOnlyzaterdag 24 september 2005 @ 18:51
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 18:17 schreef Ballebek het volgende:

[..]

En als je pech hebt is je bejaarde huisje dan ook gelijk gecremeerd...
Leuk hoor electra...
geen mooier werk, als vuurwerk.....
WouterBdonderdag 29 september 2005 @ 11:29
Als ik door een goot meerdere groepen wil laten lopen, is het dan toegestaan (ivm huidige situatie) om een combinatie van gewoon installatiedraad (één groep) en YMVK(?)-kabel (twee andere groepen) te gebruiken?
Lionheaaddonderdag 29 september 2005 @ 11:33
Draad mag niet door een goot!!!
WouterBdonderdag 29 september 2005 @ 14:21
huh? Moet je door bijvoorbeeld die K-25 en K-40 goten dan ook nog PVC leggen?
Lionheaaddonderdag 29 september 2005 @ 14:50
Sorry, verkeerd begrepen.
- Combinatie mag niet. Alleen YMvK-kabel (Vult) mag wel.
- Door K25 één kabel of aleen draad
- Door K40 meerdere kabels
WouterBdonderdag 29 september 2005 @ 16:06
Owkee, ben benieuwd wat je dan wel begrepen had

Het gaat op zich om een zelfgemaakte houten goot (ca. 70 mm breed), maar daar leg ik dan wel een paar YMVK-kabels door. Helaas wel wat extra werk, maar dan klopt het iig weer.
Lionheaaddonderdag 29 september 2005 @ 16:12
quote:
Op donderdag 29 september 2005 16:06 schreef WouterB het volgende:
Owkee, ben benieuwd wat je dan wel begrepen had

Het gaat op zich om een zelfgemaakte houten goot (ca. 70 mm breed), maar daar leg ik dan wel een paar YMVK-kabels door. Helaas wel wat extra werk, maar dan klopt het iig weer.
onder een goot versta ik zoiets...