abonnement Unibet Coolblue
pi_26846151
Electra en electronica horen toch een beetje tot het doehetzelf domein. En daar ik verwacht dat er best wat kennis op beide gebieden rondloopt: Hier is een mooie plek om al die aardige mensen eens helemaal uit te vragen

Dus, in dit topic kun je al je vragen kwijt over:
Electra
Bedrading
Electronica
Electronica onderdelen
Electrocutie

[Toevoeging van de Mods: Iedereeen is natuurlijk altijd vrij een apart topic te openen, het hoeft niet per sé in het centrale topic, hoewel 'de experts' hier wel zullen kijken.]

En, omdat in goede traditie de TS begint, meteen maar mijn vraag:

Ik ben uit hobby bezig met het 'opvoeren' van zo'n leuke electrische vliegenmepper. Naast vreselijk leuk is het ook nog eens vreselijk leerzaam. Ik wist al wat van electronica dankzij mijn lieve pa, maar ik leer dagelijk wat bij. En vandaag dus hopelijk ook nog iets over transformators

Wat is het geval: Ik heb, na wat lossoldeeracties, een tweetal losse transformators liggen. Nu zou ik daar natuurlijk graag mee spelen, en ze eventueel in een vliegenmepper bouwen Helaas weet ik geen fuk van de werking van die dingen af.

De transformator die ik heb liggen is voorzien van 8 pennen, waarvan pennen 2-8 aangesloten zijn. Tussen pennen 5&6 en 7&8 meet ik een (kleine) weerstand, en zo uit mijn hoofd ergens tussen 2,3 en 4 ook.

Nu heb ik inmiddels wat bijgelezen, en weet ik dat transformators alleen met AC (wisselstroom) werken. Logisch ook. Dus meten met mijn gelijkstroom stroomgever doet niet zo veel nuttigs. Vreemd genoeg is de vliegenmepper, waar ook zo'n ding in zit, toch echt ook gelijkstroom. Daar is dus een truukje voor.

Mijn vragen:
- Is er na te gaan welke opkomende kant op welke afgaande kant uitkomt?
- Als ik tussen de plus van mijn stroomgever en de pluspen van de trafo een condensator zet, gaat dat dan voldoende zijn om 'wisselstroom' te maken?
- Is er na te gaan welke pen plus en welke pen min is?

Het moge duidelijk zijn, ik ben hooguit een goedwillende amateurprutser...

[ Bericht 4% gewijzigd door BE op 09-05-2005 11:52:41 ]
pi_26846200
Op www.howstuffworks.com staat erg veel uitleg over de werking van "dingen". Ja, klinkt een beetje lullig maar kijk maar eens als je die site nog niet kende.
pi_26846554
Vandaar dat ik dus inmiddels weet dat transformators niet zo veel doen met gelijkstroom
  maandag 9 mei 2005 @ 11:04:20 #4
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_26847058
quote:
Op maandag 9 mei 2005 10:26 schreef TimberWolf het volgende:
Mijn vragen:
- Is er na te gaan welke opkomende kant op welke afgaande kant uitkomt?
- Als ik tussen de plus van mijn stroomgever en de pluspen van de trafo een condensator zet, gaat dat dan voldoende zijn om 'wisselstroom' te maken?
- Is er na te gaan welke pen plus en welke pen min is?
Van je vragen snap ik niet zoveel, opkomend & afgaand? Trafo's kan je ook omgedraaid aansluiten trouwens, zo kan je ook hoogspanning maken maar kijk aub wel een beetje uit met wat je doet en ga niet "zwevend" dingen aan elkaar solderen.

Polariteit is onbelangrijk bij wisselstroom, dat snap je denk ik zelf ook wel.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_26847166
Koop gewoon een electrische vliegenmepper en vervang de condensator met een van een grotere waarde.... bijv uit een wasmachine
pi_26847281
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:08 schreef Dophertje het volgende:
Koop gewoon een electrische vliegenmepper en vervang de condensator met een van een grotere waarde.... bijv uit een wasmachine
uit een wasmachine

Ten eerste, dan is het 10x batterijen verwisselen voor dat je dat ding vol hebt, ten tweede, je fikt hoogstwaarschijnlijk het hele dradenraster weg, en ten derde: met een beetje pech geef je iemand zo een rotklap dat het hart er mee stopt.
pi_26847356
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:04 schreef hollander172 het volgende:
Van je vragen snap ik niet zoveel, opkomend & afgaand? Trafo's kan je ook omgedraaid aansluiten trouwens, zo kan je ook hoogspanning maken maar kijk aub wel een beetje uit met wat je doet en ga niet "zwevend" dingen aan elkaar solderen.
Het zijn vooralsnog test en speelopstellingen Lees: 10.000 krokodilleklemmen snoertjes. Opkomend/afgaand mag je ook lezen als in en uit. Er zit vast een in en uit kant aan zo'n ding. En ja, ik ben voorzichtig. Diverse mensen gaan heel boos op me zijn als ik dood ga tenslotte. Er staan bij het testen met de vliegenmepper (laag amperage, hoog voltage) constant 2 multimeters langzij, die permanent in het circuit opgenomen zijn. Ik hou niet van verassingen

Gaat mijn truuk met een condensator werken als 'wisselstroom', of moet ik moeilijke dingen doen?
quote:
Polariteit is onbelangrijk bij wisselstroom, dat snap je denk ik zelf ook wel.
Note to self: Eerst koffie, dan posten.
pi_26847437
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:08 schreef Dophertje het volgende:
Koop gewoon een electrische vliegenmepper en vervang de condensator met een van een grotere waarde.... bijv uit een wasmachine
Lieve schat, ik ben al weer een paar stapjes verder Voorlopig heb ik een 2tal weerstanden verwijderd (nouja, 1 verwijderd en 1 ge-draadbrug-t), en staat er een nogal indrukwekkende condensator parralel op het rooster. Het duurt momenteel goed 5 minuten voor het raster ontladen is vanaf de 1600 volt, en de vonken laten plekjes achter op metaal. Met een 9volt batterij ertussen doet ie boven de 2000 volt...

(Nouja, dat was zo tot het ding weer doorbrandde. Nu komt er max 300 volt uit, en niet genoeg amperage om een fruitvliegje de kriebels te bezorgen. Ergens is iets stuk...)
  maandag 9 mei 2005 @ 11:35:06 #9
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_26847807
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:16 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Het zijn vooralsnog test en speelopstellingen Lees: 10.000 krokodilleklemmen snoertjes. Opkomend/afgaand mag je ook lezen als in en uit. Er zit vast een in en uit kant aan zo'n ding. En ja, ik ben voorzichtig. Diverse mensen gaan heel boos op me zijn als ik dood ga tenslotte. Er staan bij het testen met de vliegenmepper (laag amperage, hoog voltage) constant 2 multimeters langzij, die permanent in het circuit opgenomen zijn. Ik hou niet van verassingen

Gaat mijn truuk met een condensator werken als 'wisselstroom', of moet ik moeilijke dingen doen?
nope gaat niet werken vrees ik. Bij wisselstroom "wisselt" de polariteit op een bepaalde frequentie, bij netstroom is dit bijv. 50 keer seconde oftewel 50 hertz. Alleen een condensator krijgt dit niet voor elkaar.

In en uit is niet zo lastig toch? Staat meestal goed aangegeven op de trafo. ~ dit tekentje bij twee pennen is de ingang over het algemeen (tenzij je rare dingen gaat doen ) en de uitgaande zijde is over het algemeen aangegeven met + en -

(zal zo mijn vliegenmepper even openschroeven om met je mee te kijken.

Je wil alleen de afgegeven spanning van die mepper verhogen? Kijk anders even naar schema's van tasers e.d. die zijn vrij duidelijk, makkelijk na te bouwen op een universeel printje en de onderdelen kosten je de kop niet.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_26847974
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:35 schreef hollander172 het volgende:

[..]

nope gaat niet werken vrees ik. Bij wisselstroom "wisselt" de polariteit op een bepaalde frequentie, bij netstroom is dit bijv. 50 keer seconde oftewel 50 hertz. Alleen een condensator krijgt dit niet voor elkaar.
Was ik al een beetje bang voor. Ben dan toch reuze benieuwd hoe ze dat in de vliegenmepper oplossen... Ik bedoel, ik verwacht geen wisselstroom uit 2 penlites
quote:
In en uit is niet zo lastig toch? Staat meestal goed aangegeven op de trafo. ~ dit tekentje bij twee pennen is de ingang over het algemeen (tenzij je rare dingen gaat doen ) en de uitgaande zijde is over het algemeen aangegeven met + en -
De trafo's die ik losgesoldeerd heb (uit een fax... ) hebben helemaal geen markeringen, anders dan de pennummers. Die van de vliegenmepper weet ik het niet van, maar die heeft maar 4 pennen
quote:
Je wil alleen de afgegeven spanning van die mepper verhogen? Kijk anders even naar schema's van tasers e.d. die zijn vrij duidelijk, makkelijk na te bouwen op een universeel printje en de onderdelen kosten je de kop niet.


Dat verhogen is al knap gelukt Standaard stuurt het speeltje zo'n 800 volt naar het rooster, dus verdubbeld heb ik het al... Het is ook meer een speelproject, toch een beetje bekender worden met electronica. En daar dit een redelijk simpel printje is (lijkt), had ik de vliegenmepper maar tot project gebombardeerd Er lijkt qua functionaliteit niet zoveel verschil te zitten tussen mepper en taser trouwens
  maandag 9 mei 2005 @ 11:50:58 #11
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_26848168
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:42 schreef TimberWolf het volgende:
Was ik al een beetje bang voor. Ben dan toch reuze benieuwd hoe ze dat in de vliegenmepper oplossen... Ik bedoel, ik verwacht geen wisselstroom uit 2 penlites
Zal geen "echte" wisselstroom zijn denk ik. Hoeft ook niet voor de toepassing.
quote:
De trafo's die ik losgesoldeerd heb (uit een fax... ) hebben helemaal geen markeringen, anders dan de pennummers. Die van de vliegenmepper weet ik het niet van, maar die heeft maar 4 pennen
Ah zo, die trafo's leveren vaak meerdere spanningen via meerdere uitgangen, eentje voor bijv. het motortje van de rollen en de electronica van de signaalverwerking en bijv. eentje voor het thermische gedeelte. Normaal staat het altijd aangegeven maar dit kan natuurlijk vervaagd zijn.
quote:
Dat verhogen is al knap gelukt Standaard stuurt het speeltje zo'n 800 volt naar het rooster, dus verdubbeld heb ik het al... Het is ook meer een speelproject, toch een beetje bekender worden met electronica. En daar dit een redelijk simpel printje is (lijkt), had ik de vliegenmepper maar tot project gebombardeerd Er lijkt qua functionaliteit niet zoveel verschil te zitten tussen mepper en taser trouwens
Tot hoever wil je gaan? Is het trouwens niet leuker om op een andere manier te gaan experimenteren? * hollander172 denkt aan LED'jes, motortjes, flipflops oid.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_26848508
quote:
Op maandag 9 mei 2005 11:50 schreef hollander172 het volgende:
Tot hoever wil je gaan?
Tsja, mijn multimeter stopt er mee boven de 2000 volt, dus ik heb al redelijk een plafond bereikt
quote:
Is het trouwens niet leuker om op een andere manier te gaan experimenteren? * hollander172 denkt aan LED'jes, motortjes, flipflops oid.
True. Maar ik heb een beperkte hoeveelheid onderdelen. Voor elk dingetje naar de winkel wandelen is ook zo wat En dit vond ik wel een leuk projectje. Is ook begonnen als het lossolderen van een weerstandje, en vanaf daar uit de hand gelopen

Zit trouwens net naar een schema van een taser te kijken, maar daar hoort dus ook gelijkstroom bij. Maar ook een transformator. Dus, ergens in het circuit gaat het naar wisselstroom of iets wat daar voldoende op lijkt. Ik gok dat de immer aanwezige transistor hier wat mee te doen heeft?
  maandag 9 mei 2005 @ 19:13:12 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26861053
quote:
Op maandag 9 mei 2005 12:04 schreef TimberWolf het volgende:
Tsja, mijn multimeter stopt er mee boven de 2000 volt, dus ik heb al redelijk een plafond bereikt
Ja maar als je wisselspanning meet met een andere frequentie als 50 Hz wil je multinmeter het soms ook niet meer snappen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 9 mei 2005 @ 23:02:14 #14
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26868697
quote:
Op maandag 9 mei 2005 12:04 schreef TimberWolf het volgende:

Zit trouwens net naar een schema van een taser te kijken, maar daar hoort dus ook gelijkstroom bij. Maar ook een transformator. Dus, ergens in het circuit gaat het naar wisselstroom of iets wat daar voldoende op lijkt. Ik gok dat de immer aanwezige transistor hier wat mee te doen heeft?
Nou het werkt alsvolgt, vaak word er een IC (integrated circuit) gebruikt om pulsen te maken van de gelijkspanning, of zelfs een volledige sinus. Die lage voltage/stroom wordt door een transisistor(b.v.) versterkt en aan een trafo aangeboden. Of aan een inductieve spoel.

Dus met andere woorden, gelijkspanning op zwart chipje, zwart chipje doet de rest.
pi_26870010
Ik heb niet de indruk dat er iets van een 555 in de mepper zit. Maar is zo'n chipje niet gewoon een verzameling woeste transistors?

En, naieve ik dacht vandaag even leuk een PC voeding te gaan verbouwen. Ik denk, simpel, beetje aanpassen en ik kan er een mooie extra stroomgever van bouwen. Ha. Mijn hemel, wat zijn die kregen woest ingewikkeld vanbinnen. Ik snap er werkelijk geen hol van. De meest bijzondere dingen ook. De 12 volt lijn terugvolgend op de print. Kom een weerstand tegen. Voorkant is 12 volt (bij de uitgaande lijn), achterkant is 5. Een weerstand die het voltage verhoogd. Ik zal het wel niet snappen.

Op zoek naar een simpel projectje dus. Een zelfbouw (regelbare) stroomgever lijkt me wel wat.
  maandag 9 mei 2005 @ 23:51:29 #16
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26870332
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:40 schreef TimberWolf het volgende:
Ik heb niet de indruk dat er iets van een 555 in de mepper zit. Maar is zo'n chipje niet gewoon een verzameling woeste transistors?

En, naieve ik dacht vandaag even leuk een PC voeding te gaan verbouwen. Ik denk, simpel, beetje aanpassen en ik kan er een mooie extra stroomgever van bouwen. Ha. Mijn hemel, wat zijn die kregen woest ingewikkeld vanbinnen. Ik snap er werkelijk geen hol van. De meest bijzondere dingen ook. De 12 volt lijn terugvolgend op de print. Kom een weerstand tegen. Voorkant is 12 volt (bij de uitgaande lijn), achterkant is 5. Een weerstand die het voltage verhoogd. Ik zal het wel niet snappen.

Op zoek naar een simpel projectje dus. Een zelfbouw (regelbare) stroomgever lijkt me wel wat.
Nou dr zal altijd een puls generator moeten zijn om wisselspanning te maken, of een flipflop misschien. Maar electronica is mijn hobby niet zo, te klein en priechelig.
Jij bent wel goed bezig, maar pas op dat je er niet zo uit komt te zien
  dinsdag 10 mei 2005 @ 08:40:36 #17
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_26873862
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:40 schreef TimberWolf het volgende:
Ik heb niet de indruk dat er iets van een 555 in de mepper zit. Maar is zo'n chipje niet gewoon een verzameling woeste transistors?

En, naieve ik dacht vandaag even leuk een PC voeding te gaan verbouwen. Ik denk, simpel, beetje aanpassen en ik kan er een mooie extra stroomgever van bouwen. Ha. Mijn hemel, wat zijn die kregen woest ingewikkeld vanbinnen. Ik snap er werkelijk geen hol van. De meest bijzondere dingen ook. De 12 volt lijn terugvolgend op de print. Kom een weerstand tegen. Voorkant is 12 volt (bij de uitgaande lijn), achterkant is 5. Een weerstand die het voltage verhoogd. Ik zal het wel niet snappen.

Op zoek naar een simpel projectje dus. Een zelfbouw (regelbare) stroomgever lijkt me wel wat.
555 is een klassiek componentje, vaak gebruikt als timer. (kan dus pulsjes geven )

Als je het eenmaal door hebt valt de ingewikkeldheid best mee, volgens mij snap je de werking van weerstanden, diodes, transistoren etc. wel dus ik zou even kijken naar eventueel aanwezige actieve componenten. Kijk of je een datasheet naar boven gegoogled krijgt en kijk die eens in.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_26874596
Weerstanden: Check. Diodes: Check. Transistor: halve check. Nouja, klein checkje. Ik heb bijgelezen 'waarom' ze werken, maar een toepassing die ik begrijp heb ik nog niet gevonden
pi_26878013
ff ander vraagje

In een verlengsnoer zijn de stopcontacten dan parallel of in serie geschakeld?
pi_26878496
Kee, zwaar beginnersvraagje over een bruggelijkrichter (meen ik).



Volgens de uitleg die ik lees gaat het voltage, als de + op de bovenste pool zit, langs d1, over r1, en via d3 naar de andere pool. Voor de onderste is de volgorde d2, r1, d4.

Ik snap niet waarom het voor de bovenste pool bijvoorbeeld niet d1, r1, d4 is. Die diode kan de stroom doorlaten tenslotte. Is dat omdat er al stroom op het andere eind van d4 staat ofzo?

En waarom wordt het een zaagtand, en geen rechte lijn? Of is dat een fout in het plaatje?

*bezig met opfriscursus is*
pi_26878522
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 11:36 schreef G7B het volgende:
ff ander vraagje

In een verlengsnoer zijn de stopcontacten dan parallel of in serie geschakeld?
Parralel.
pi_26879752
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 11:54 schreef TimberWolf het volgende:
En waarom wordt het een zaagtand, en geen rechte lijn? Of is dat een fout in het plaatje?
Omdat-ie nog niet (m.b.v. een elco) afgevlakt is.

Plaatje klopt trouwens niet helemaal; is in werkelijkheid geen zaagtand, maar een 'heuvellandschap'.

pi_26879906
En de condensator (over de beide out-lijnen heb ik begrepen) zorgt dan voor het opvangen van de dalletjes door geladen te blijven, begrijp ik.

Dat is trouwens ook het stukje wat ik zelden echt goed snap. De C komt tussen de out's in, maar veroorzaakt geen kortsluiting??? En als je er dan draadjes aanhangt, staat daar de afgevlakte spanning op... Ik heb nog een hoop te leren
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:43:27 #24
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_26891745
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 11:36 schreef G7B het volgende:
ff ander vraagje

In een verlengsnoer zijn de stopcontacten dan parallel of in serie geschakeld?
Parallel natuurlijk. Als ze in serie geschakeld zouden zijn zouden twee of meer apparaten als spanningsdeler gaan fungeren, waardoor de spanning op elk apparaat lager zou worden dan 230 V.
Ga doorrrrrr!
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:45:56 #25
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_26891815
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:45 schreef TimberWolf het volgende:
En de condensator (over de beide out-lijnen heb ik begrepen) zorgt dan voor het opvangen van de dalletjes door geladen te blijven, begrijp ik.

Dat is trouwens ook het stukje wat ik zelden echt goed snap. De C komt tussen de out's in, maar veroorzaakt geen kortsluiting??? En als je er dan draadjes aanhangt, staat daar de afgevlakte spanning op... Ik heb nog een hoop te leren
Een condensator is normaalgesproken geen geleider. Je kunt een condensator zien als een hele twee hele lange metalen stroken die op miniscule afstand van elkaar liggen. Omdat er een potentiaalverschil staat tussen beide stroken (+ en -) wordt de condensator elektrisch 'geladen'. Op het moment dat de spanning wegvalt stroomt ook deze lading weer weg.

Een condensator wordt een kortsluiting bij hoge frequenties (vaak dus niet bij 50 Hz, uit het lichtnet). Vandaar dat je vaak ook een condensator in serie met een tweeter (soort luidspreker) ziet zitten, op deze manier worden alleen de hoge frequenties doorgegeven.
Ga doorrrrrr!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')