Minder animo voor Pinkpop 2005
LANDGRAAF - Popfans staan niet massaal te springen om Pinkpop 2005 te bezoeken. Organisator Jan Smeets zag tot dusver in de voorverkoop 15.000 kaarten over de toonbank gaan, terwijl hij zijn terrein in het Limburgse Landgraaf dit jaar heeft ingericht voor 30.000 bezoekers. Daarmee hield hij al rekening met minder animo, want de locatie kan in principe 60.000 muziekliefhebbers huisvesten.
De 36e editie van Pinkpop heeft komend pinksterweekeinde plaats, met artiesten als Golden Earring, The Prodigy, Faithless, Di-rect, Kane en Saybia. Smeets denkt dat het aantal verkochte kaartjes de komende dagen nog flink kan stijgen. "Ik heb wel eerder meegemaakt dat de verkoop op het laatste moment nog flink aantrok", zei hij maandag.
Toch erkent de Pinkpopbaas dat de voorverkoop dit jaar tegenvalt en dat de verkoop de afgelopen jaren ook niet meezat. Volgens hem komt dat vooral omdat de grote rockbands, door Smeets 'rampestampers' genoemd, moeilijk te boeken zijn. "Voorheen boekte ik samen met het Duitse festival Rock am Ring grote acts die dan de ene dag bij mij stonden en de andere in Duitsland" , aldus Smeets. "Maar nu Rock am Ring naar een andere datum is gegaan sta ik alleen. Ik kan op mijn kop gaan staan om bands als Linkin' Park en 3 Doors Down te krijgen, maar dat lukt niet in mijn eentje."
Verder constateert Smeets dat er veel concurrentie is van andere festivals en popconcerten. "De jeugd heeft natuurlijk niet zoveel te besteden en moet keuzes maken. Het is veelzeggend dat als je naar advertenties van al die concerten kijkt, je nauwelijks het plakkertje 'uitverkocht' terugziet. De concurrentie is erg groot."
Een andere trend speelt Pinkpop wellicht ook parten, filosofeert Smeets. " Wij zijn een driedaags festival en hebben daarom ook een camping. Toen wij laatst op de radio gratis kaarten weggaven reageerden de prijswinnaars in eerste instantie enthousiast, maar later gaven ze aan dat ze eigenlijk weinig zin hadden om in de modder te gaan liggen. Misschien dat een deel van de huidige jeugd op die manier denkt."
Omdat Rock am Ring volgend jaar weer met Pinkpop samenvalt denkt Smeets dan minder problemen te hebben met het boeken van hardrock-acts. Op termijn wil Smeets het festival verkopen aan een andere organisator, maar dat is volgens hem vooralsnog niet aan de orde. Over de nabije toekomst maakt hij zich niet zorgen. "Pinkpop is een fenomeen en een fenomeen kent ups en downs. Ik heb wel vaker minder kaarten verkocht. Maar ik organiseer het festival natuurlijk om in een behoefte te voorzien, niet alleen voor mezelf."
(TELEGAAF)