Zoals aan Tjabbo beloofd:
Chevrolet Corvette LT-4Type 5.7 Liter (LT4) MFI V8
Block Cast Iron
Cylinder Head Cast Aluminum
Hydraulic lifters Yes/Roller
Bore & Stroke (in.) 4.0 x 3.48
Bore & Stroke (mm) 101.6 x 88.4
Cam drive Chain
Redline (rpm) 6300
Displacement (liters/CID) 5.7/350
Compression ratio 10.8:1
Fuel induction SFI
Horsepower @ engine rpm 330 @ 5800 ***
Torque (lb.-ft.) 340 @ 4000
Exhaust System Aluminized Stainless Steel
Tailpipe(s) Dual
Ignition System 12-volt opti-spark
Delcotron alternator rating 140 amp
Battery (SAE capacity rating) 525 amp
Recommend fuel (unleaded) 91 Octane
Engine oil (quarts) 5.0 (without oil filter)
Engine Coolant (quarts) 15.0
De keuze voor een LT-4 was al zo'n 2 jaar geleden gemaakt, en sinds die tijd heb ik me wekelijks, wat zeg ik, dagelijk geörienteerd via diverse internetsites over aanschafprijzen, opties e.d. Ik had er dus een goed beeld van waar ik moest zoeken en wat het totale kostenplaatje zou worden. Dat de Corvette uit de USA moest komen stond vast. Er rijden namelijk maar 3 (voor zover ik heb kunnen nagaan) LT-4's rond in Nederland, en die voldoen niet aan mijn wensen. Ook bij onze buurlanden ben ik er geen tegengekomen.
Er zijn dan ook maar 614 black on black LT-4 gebouwd en hoeveel er na 10 jaar nog over zijn weet niemand.
*** De 1996 Corvette is leverbaar met 2 motorvarianten, de LT-1 en de LT-4. De LT-1 heeft 300 pk en bestond van '91 t/m '95 naast de ZR-1 die van '93 t/m '95 zelfs 405 pk had (van '90 t/m '92 375pk) Omdat de ZR-1 in 1996, het laatste jaar van de C4, niet meer leverbaar was en men toch vond dat er ter overbrugging naar de C5 een model boven het basismodel moest bestaan heeft General Motors de LT-1 helemaal opnieuw ontworpen en hier is de LT-4 uitgekomen. De LT-4 moest minimaal 10% aan pk's meer leveren en staat dus ook in de papieren als een 330 pk motor. Echter, omdat de LT-4 een soort van opgevoerde LT-1 was varieerde het aantal pk's wat de motor had aanzienlijk. Zo is een onafhankelijk bedrijf dat 125 LT-4's heeft getest zelfs modellen met zo'n 390pk tegen gekomen, maar gemiddeld is zo'n 350 tot 360pk gemeten. De verhalen die gaan voor de reden dat GM deze waardes niet officieel noemt is dat ze de nieuw te verschijnen C5 niet als een mendere Corvette over wilde laten komen, omdat deze 'maar' 345 pk meekreeg. De LT-1 was in 1996 alleen als automaat verkrijgbaar en alle handbakken waren voorzien van deze LT-4. En automaat was voor mij zowiezo geen optie, dus de keuze voor de LT-4 lijkt me duidelijk.
één van de eerste foto's
![]()
Foto's nadat ik had besloten m te kopen (met inmiddels de nieuwe 'originele' velgen)
![]()
![]()
![]()
Zo'n 7 weken later kwam ie in NL aan en mocht ik m ophalen
![]()
![]()
![]()
Nu staat ie (gepoetst) te wachten op de TUV en RDW keuring zodat er eindelijk gereden mag worden.
[ Bericht 34% gewijzigd door D. op 06-05-2005 14:20:40 ]