Veel klachten over vakantievlucht
Steeds meer zonzoekers tonen zich bij reisbureaus verontrust over hun veiligheid als zij moeten vliegen met Turkse luchtvaartmaatschappijen.
,,Wij krijgen steeds meer vragen aan de balies, terwijl de klanten in het verleden nauwelijks keken naar welke maatschappij ze met vakantie gingen. Nu zijn zij zich daarvan wel bewust'', zegt Simone van den Berk van TUI Nederland. Dat is met Holland International, Arke en Kras Reizen als touroperator marktleider in Nederland.
De grootste Turkije-specialist Corendon heeft afgelopen tijd vele honderden klanten overgezet naar Transavia, omdat zij niet meer met Onur Air willen vliegen. ,,De telefoon staat roodgloeiend. Vroeger hadden wij een wachttijd van hooguit een minuut, nu is het meer dan 20 minuten'', zegt directeur Atilay Uslu. Corendon brengt dit jaar naar verwachting 250.000 Nederlandse vakantiegangers naar Turkije.
Bij het Loket Luchtvaartveiligheid van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) komen dagelijks 'tientallen telefoontjes'' binnen van geschrokken passagiers. ,,De laatste tijd gaan de klachten vooral over Turkse maatschappijen'', aldus een woordvoerder. Onur Air en Fly Air voeren de klachtenlijst aan. Onur Air heeft een laatste waarschuwing gekregen van de inspectie. Nog één ernstige overtreding of onaanvaarbare tekortkoming en er volgt een vliegtverbod op Nederlandse luchthavens.
Veel reisbureaus merken dat de tekortkomingen bij deze maatschappijen, zoals eerder ook bij het Thaise Phuket, de vakantiebranche in diskrediet brengt. ,,Wij zijn hier niet gelukkig mee'', zegt Romana Engeman, directeur van de reisbranche ANVR.
De reisondernemingen willen dat de overheid helder en openbaar maakt hoe wordt aangekeken tegen bepaalde maatschappijen. Politiek Den Haag wil dat ook de Turkse overheid daar aan meewerkt. ,,De toetsing moet structureel inzichtelijk worden gemaakt en dat is nu niet zo'', aldus TUI Nederland. Deze organisatie moest onlangs een oplossing vinden voor reizigers die vlogen met Phuket Air. De vluchten naar Thailand en Indonesië worden inmiddels uitgevoerd door het Taiwanese China Airlines. Vorige week kreeg Phuket Air een start- en landingsverbod, omdat de piloot geen gezondheidsverklaring had.
Het Turkse Onur Air had zich afgelopen week niet aan de veiligheidseisen gehouden bij het inhuren van verouderde toestellen uit het Midden-Oosten. De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaat er bij de Turkse autoriteiten op aandringen kleine luchtvaartmaatschappijen goed in de gaten te houden.
Overigens vliegt TUI niet met Onur Air, maar met het ook Turkse Inter Airlines,een onlangs nog bekroonde maatschappij. ,,De bulk van ons vervoer gaat met het eigen Arkefly en Martinair'', aldus een woordvoerster. OAD doet hoofdzakelijk zaken met Martinair en Transavia. ,,Wij maken voor een klein deel gebruik van Onur Air. Ik denk overigens dat nu één incident onder het vergrootglas wordt gelegd'', zegt bestuursvoorzitter Louis Frankenhuis.
Corendon-directeur Atilay Uslu wijst er op dat Onur Air 'een gerenommeerd bedrijf is met een moderne vloot, die bovendien niet als een riskante prijsvechter moet worden aangemerkt'. ,,Wat hier is gebeurt met vogels in de motor heb ik bij Dutchbird drie keer meegemaakt en kan ook Transavia en Martinair gebeuren. Onur Air is nu heel coulant. Reizigers bij ons met twijfel mogen naar een andere maatschappij overstappen, terwijl wij die lege stoelen bij Onur niet hoeven te betalen. Onur Air bleek altijd betrouwbaar'', aldus de Corendon-directeur, die ook vliegt met Transavia en het Belgisch-Turkse MNG. Volgens Romana Engeman van de ANVR kunnen reizgers op dit moment geen aanspraak maken op kosteloze annulering als zij niet met Onur Air meewillen. (ad.nl)
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."