Tuurlijk, ik vind.. Het is totaal niet mijn bedoeling om ook maar iets van de dingen die ik hier zeg als feiten te bestempelen, alles is mijn mening, net als alles jouw mening is, maar wat is daar mis mee?quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Precies, jij vind. En dat is nu dus PRECIES hetzelfde met "de islamitische cultuur". Vrouwenbesnijdenis heeft an sich al niks met "islamitische" te maken, het gebeurde al zelfs voordat de islam bestond, en het is regio gebonden. En zo kan ik (in mijn ogen) ook al die andere zaken weerleggen. Maar het kan HEEL goed zijn dat een andere moslim zegt (een somalier bijv.) dat hoort bij "mijn cultuur". Ja dat is dan ZIJN cultuur, de somalische, en niet de islamitische.
ja was heel erg indrukwekkend. auschwitz ook trouwens.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:08 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Indrukwekkend hè? Wanneer was dat zo'n beetje?
En dat begrijp ik ook wel, die gedachten. Maar ik wijs er slechts op dat die aanname zeer gevaarlijk is. Het beinvloed namelijk je verhouding t.o.v. die GEHELE allochtone gemeenschap, en je moet er in de toekomst toch mee samenleven. Door die aanname krijg je ook de lieve schattige Marokkaantjes tegen je, omdat zij op hun beurt (onterecht ook) denken dat alle Nederlanders zo zijn (na verschillende confrontaties). En dan is het einde echt zoek want dan raak je in een bepaalde spiraal.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik vind.. Het is totaal niet mijn bedoeling om ook maar iets van de dingen die ik hier zeg als feiten te bestempelen, alles is mijn mening, net als alles jouw mening is, maar wat is daar mis mee?
En hoe jij nu praat, zo zou de perfecte autochtoon moeten reageren inderdaad, en een heleboel doen daar ook hun best voor. Daarmee bedoel ik; wat ik in mijn eerdere voorbeeld aangaf over dat programma van BNN, waarin een groep Marokkaanse jongeren aangaf dat ze geen respect toonden voor een meisje in 'n kort rokje, in tegenstelling tot een meisje met een hoofddoekje. Dat komt er dus bij mij niet in, daar word ik best een beetje kriegelig van mag je weten.
Als ik nu door Utrecht (HC) loop, krijg ik alleen maar blikken en opmerkingen van allochtonen, nooit van autochtonen. Jarenlang heb ik iedere keer als ik me daar aan ergerde gedacht 'Ze zijn niet allemaal zo, ze zijn niet allemaal zo, ze zijn niet allemaal zo', en gepoogd mezelf er aan te blijven herinneren dat dat niet-respectvolle naar een meisje zonder hoofddoekje alleen tot hún cultuur behoorde en bijvoorbeeld niet tot het jouwe..
Maar na dat je dat echt continu mee maakt, word je steeds minder voorzichtig naderhand, en ga je vooroordelen krijgen. Waardoor het dus best zou kunnen zijn dat als ik jou tegen kom op straat met wat vrienden, ik liever een straatje om loop in plaats van langs jullie te lopen.
Ongetwijfeld heel kortzichtig en zwak van mij, maar wel begrijpelijk en menselijk, en geloof me - niet iets typisch Nederlands -![]()
Hiermee bedoel ik te zeggen dat als je via de media en op straat de hele tijd met dit soort dingen word geconfronteerd, je na een tijdje vanzelf gaat aannemen dat dat iets van de algehele cultuur van de allochtoon is. Kun je zeggen dat dat fout gedacht is, dat ben ik absoluut met je eens, maar het heeft dus wel z'n redenen.
volgens mij zitten we al een tijdje in die spiraal. ik vrees dat niet veel meer gaat helpen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dat begrijp ik ook wel, die gedachten. Maar ik wijs er slechts op dat die aanname zeer gevaarlijk is. Het beinvloed namelijk je verhouding t.o.v. die GEHELE allochtone gemeenschap, en je moet er in de toekomst toch mee samenleven. Door die aanname krijg je ook de lieve schattige Marokkaantjes tegen je, omdat zij op hun beurt (onterecht ook) denken dat alle Nederlanders zo zijn (na verschillende confrontaties). En dan is het einde echt zoek want dan raak je in een bepaalde spiraal.
Ja, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat ik degene ben die moet beseffen dat mijn houding heel gevaarlijk is. Ik bedoel, ik doe er geen vlieg kwaad mee, het zal jou een zorg zijn als ik om jou en je vrienden heen loop in plaats van er langs neem ik aan.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dat begrijp ik ook wel, die gedachten. Maar ik wijs er slechts op dat die aanname zeer gevaarlijk is. Het beinvloed namelijk je verhouding t.o.v. die GEHELE allochtone gemeenschap, en je moet er in de toekomst toch mee samenleven. Door die aanname krijg je ook de lieve schattige Marokkaantjes tegen je, omdat zij op hun beurt (onterecht ook) denken dat alle Nederlanders zo zijn (na verschillende confrontaties). En dan is het einde echt zoek want dan raak je in een bepaalde spiraal.
En dit had ik altijd eens tegen je willen zeggen: Stap eens uit die godsganse pessimistische visie op de samenleving zeg! Ik heb Drugshond er ook uit geholpen, hij was volgens mij nog pessimistischer dan jij, en nu is ie lekker vrolijk tijdens discussies en heb ik weer een goeie (doch rechtsequote:Op woensdag 4 mei 2005 12:20 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volgens mij zitten we al een tijdje in die spiraal. ik vrees dat niet veel meer gaat helpen.
Bush? Bush is vanavond niet in Nederland hoor, aankomend weekend pasquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:05 schreef desiredbard het volgende:
Waar ik op het moment over zit te denken is de stilte verstoring gepland voor vanavond tijdens bushes bezoek.
Ergens vind ik het respectloos dat die herdenking verstoord gaat worden
Anderzijds wat doet die hufter er dan ook, hij is de oorzaak dat er nog steeds zulke doden vallen
Graag zou ik die stilte met een knalletje verstoord zien worden.... en die ambulance mag dan best een minuutje wachten
Ja maar wat kan een onschuldig persoon, zoals ik, doen aan de actie van een ander? Niets! Jij hebt toch ook niet in de hand dat Klaas een moskee in de fik steekt? Stel dat ik jou zou willen ontmoeten? Dan kan dat niet, alleen al om het feit dat jij om me heen loopt, vanwege een actie die iemand anders heeft gedaan!?quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:22 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat ik degene ben die moet beseffen dat mijn houding heel gevaarlijk is. Ik bedoel, ik doe er geen vlieg kwaad mee, het zal jou een zorg zijn als ik om jou en je vrienden heen loop in plaats van er langs neem ik aan.
Natuurlijk moet ik mensen gelijk blijven behandelen, wat ik zowieso al doe, maar waar iets aan gedaan moet worden (vind ik) zijn die allochtonen die het verpesten voor de rest. Mijn vooroordelen zijn namelijk een reactie daarop. En ik vind dat de actie aan moet worden gepakt, niet de reactie. En daar wordt naar mijn mening toch te vaak wél de aandacht op gevestigd.
ik doe alles wat in mijn macht ligt om positief en constructief naar deze groep te kijken. ik vind dat getuigen van een ongebreidelde positivisme aangezien ze telkens keihard hun eigen glazen ingooien. pessimistisch of niet, de spanningen zijn te groot geworden en daar zal jij met je badinerende gedrag niks meer aan veranderen. zou je het woord godganse willen veranderen in allahganse? bijvoorbaat dank.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dit had ik altijd eens tegen je willen zeggen: Stap eens uit die godsganse pessimistische visie op de samenleving zeg! Ik heb Drugshond er ook uit geholpen, hij was volgens mij nog pessimistischer dan jij, en nu is ie lekker vrolijk tijdens discussies en heb ik weer een goeie (doch rechtse) discussiepartner er bij. Jij bent de volgende.
Goedzoquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
1) Cultuur is niet te definieren, mijn "cultuur" bestaat uit een mix van Nederlandse, Marokkaanse en Islamitische invloeden.
Daar heb ik het nergens over gehad. Toch ga jij gelijk lopen gillen dat ik wat over jouw achtergrond zou hebben gezegtquote:1a) Omdat als er gesproken wordt over "de Islamitische cultuur" of "de Marokkanen", het over een van de invloeden gaat die mijn identiteit vormen.
Ik had dus gelijk, en heb niets over jouw cultuur gezegt, ik had het vrij algemeen over andere culturen in NL en niet wenselijke uitwassen daarbinnen. Niet lopen janken als je niet geslagen wordtquote:2) Nee, maar het heeft ook niets met mijn cultuur te maken.#
En in de ene meer als in de andere en het is niet wenselijk, noch acceptabelquote:3) Nee, overigens vind vrouwen onderdrukking in alle gemeenschappen plaats.
goedzoquote:4) Hier komt de Nederlandse invloed aan bod, dat zijn mijnsinsziens gewoon waardige mensen zoals jij en ik.
Ik vrees ook wel eens dat er niets meer aan te doen is en dat deze 'spiraal van onbegrip' wellicht ergere vormen zal gaan aannemen. Daarom ben ik voor spreiding van allochtonen op scholen, wijken etc. waardoor er dus iets veranderd zal moeten worden aan huurprijzen in bepaalde wijken etc.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:20 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volgens mij zitten we al een tijdje in die spiraal. ik vrees dat niet veel meer gaat helpen.
Hmmmm ik beweer ook niet dat jíj er iets aan moet doen hoor... dacht ik tenminste..quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja maar wat kan een onschuldig persoon, zoals ik, doen aan de actie van een ander? Niets! Jij hebt toch ook niet in de hand dat Klaas een moskee in de fik steekt? Stel dat ik jou zou willen ontmoeten? Dan kan dat niet, alleen al om het feit dat jij om me heen loopt, vanwege een actie die iemand anders heeft gedaan!?
Ik weet dat jij dat niet beweerd, maar ik krijg wel de gevolgen over mij heenquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:30 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hmmmm ik beweer ook niet dat jíj er iets aan moet doen hoor... dacht ik tenminste..![]()
Ik zei alleen dat behalve dat autochtonen begrip moeten opbrengen voor verschillen in cultuur, allochtonen ook begrip moeten opbrengen voor de reactie van sommige autochtonen, al is dat waarschijnlijk net zo'n moeilijke opgave als dat ik continu moet blijven beseffen dat allochtonen niet allemaal dezelfde ideeen aanhangen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik weet dat jij dat niet beweerd, maar ik krijg wel de gevolgen over mij heen
welke gevolgen, dat je niet meer in de bus mag? niet meer in winkels? niet meer je godsdienst mag belijden? uit fok geflikkerd wordt? wat wat wat? of zit je een beetje het slachtoffertje te spelen zonder kritiek op eigen nest?quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, de gevolgen van de acties van andere "kut-marokkaantjes". Zoals bijv dat het moeilijker is om een stageplek te vinden, of om contact te leggen met bepaalde autochtonen. In die zin ben ik weldegelijk een "slachtoffertje". Nu heb ik het geluk dat ik hoogopgeleid ben, voor de laagopgeleiden zal het nog lastiger zijn.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
welke gevolgen, dat je niet meer in de bus mag? niet meer in winkels? niet meer je godsdienst mag belijden? uit fok geflikkerd wordt? wat wat wat? of zit je een beetje het slachtoffertje te spelen zonder kritiek op eigen nest?
tsja, wat doen we eraan he?quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, de gevolgen van de acties van andere "kut-marokkaantjes". Zoals bijv dat het moeilijker is om een stageplek te vinden, of om contact te leggen met bepaalde autochtonen. In die zin ben ik weldegelijk een "slachtoffertje". Nu heb ik het geluk dat ik hoogopgeleid ben, voor de laagopgeleiden zal het nog lastiger zijn.
dat soort gezeik krijg je ook altijd. wel frapant als je dan weer artikelen ziet dat in islamitische landen mensenrechten en vrouwenrechten worden geschonden. was het ook niet zo dat blijf-van-mijn-lijf huizen vol zaten met islamitische vrouwen die bijvoorbeeld niet uitgehuwelijkt wilden worden.quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hier hebben we een prachtig voorbeeld van een soort persoon die ik eerder had genoemt. Schapen-gedrag en onwetendheid komen hier prachtig naar voren. Immers "het onderdrukken van vrouwen" en zelfs "het besnijden van vrouwen" is een "gebruik" in de cultuur! Nou nou nou mon ami, beide zijn zeker geen gebruik in mijn cultuur.
Islamitische landen zijn vaak dictaturen, niet zo gek dat daar mensenrechten geschonden wordenquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:40 schreef beffelholt het volgende:
[..]
dat soort gezeik krijg je ook altijd. wel frapant als je dan weer artikelen ziet dat in islamitische landen mensenrechten en vrouwenrechten worden geschonden. was het ook niet zo dat blijf-van-mijn-lijf huizen vol zaten met islamitische vrouwen die bijvoorbeeld niet uitgehuwelijkt wilden worden.
als we geen islamieten in nederland hadden dan was nederland in ieder geval een stuk leefbaarder geweest dan dat het nu is. maar een gegeven paard moet je niet in de bek kijken (gewoon rustig afwachten, gaat vanzelf wel een keer dood)
Margraten??????quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:22 schreef Absinth het volgende:
[..]
Bush? Bush is vanavond niet in Nederland hoor, aankomend weekend pas
Sterker nogquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mmmquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Islamitische landen zijn vaak dictaturen, niet zo gek dat daar mensenrechten geschonden worden![]()
En daar geef je vervolgens autochtonen de schuld vanquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tja invloed van het wahabisme he, vanaf 1900. Aanslagen zijn er natuurlijk overal, en worden door verschillende groeperingen gepleegd, ETA , JDL , Army of the Lord...quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:54 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Mmm
Maar niet alleen door de regeringen, kijk ook wat er gebeurt in Algarije en Egypte enzo. Aanslagen , hele dorpen die uitgemoord worden, landen die kapot worden gemaakt uit naam van Islam, of liever hoe bepaalde doorgedraaide figuren dat intrepreteren.
Nee, niet "de autochtonen", wel de autochtonen die aan de spiraal meewerken. Lonsdalers, maar ook extreem-rechts.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:56 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
En daar geef je vervolgens autochtonen de schuld van
lekker is dat
99 en ben het helemaal met je eensquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:51 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Sterker nog
Die gevolgen krijgen we allemaal over ons heen
Ik ben in 98 vertrokken uit NL en sinds een half jaar terug en kan niet zeggen dat ik de verandering in NL zo te gek vindt.
Je kunt toch ook gewoon zeggen dat je het ook klootzakken vindt, temeer omdat zij de naam van de hele Marokkaanse gemeenschap te grabbel gooien, waar jij ook de dupe van wordt?quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:43 schreef Mutant01 het volgende:
Zelfs ALS ik die etterbakjes niet verdedig, maar wel de rest van de gemeenschap, beschouw je dat als het "bagetalliseren van daden". De gehele gemeenschap MOET de grond in worden geduwt anders heb ik niet genoeg afstand genomen toch? Ik vermeld 1 keer dat ik er afstand van neem, maar ga dat niet de hele discussie vermelden, dat doe jij ook niet als een of andere Klaas een moskee in de hens steekt.
Daarom zijn het ook bijna altijd moslims die zich er schuldig aan maken. Omdat de islam dat zo sterk verbiedt.quote:Zoals je zelf weten is eerwraak geen aspect van de Islamitische cultuur, maar van de mediterane cultuur. Eerwraak is zelfs verboden in de islamitische cultuur.
Ja dat wordt de hele tijd geroepen, maar er zijn ook al onderzoeken geweest die iets heel anders uitwezen. Namelijk dat we hier een structureel probleem te pakken hebben. Maar je moet dat probleem wel willen zien natuurlijk. Als men zich alleen maar persoonlijk aangevallen voelt door dit soort uitspraken, en meteen op de achterste benen gaat staan, verandert er nooit wat.quote:Ten tweede, van de tientallen moskee's zijn er slechts 2 of 3 aan te wijzen die haat jegens homo's en andersdenkenden propageren, (oftewel zo'n minimaal aandeel, dat je niet van gewoonte in een cultuur kunt spreken).
Het is pure onderdrukking van de vrouw. En dat noemen we in Nederland achterlijk.quote:Ten 3e vraag ik mij af wat er achterlijk is aan een hoofddoekje.
Dat zijn die 'lange tenen' waar we het de hele tijd over hebben. En dan valt de lengte bij jou nog mee.quote:Niet direct, maar als je het via een omweg doet komt het ook even hard aan.
Niet als SCH of Lord_Vetinari zich ermee gaat bemoeienquote:Dat geloof ik niet, het helpt weldegelijk.
Autochtone meisjes worden inderdaad bespuugd. En als ik wat zou zeggen van dat soort wangedrag, kan ik ook een knal voor m'n kop verwachten. Of erger. Ik ben immers maar zo'n vieze, minderwaardige kaaskop, een varken.quote:Dus jouw achtergrond wordt telkens te kakken gezet? Er wordt constant op gekankerd en op gespuugd?
Het gaat er niet om dat je iets anders doet of gelooft. Het gaat erom dat je gelooft in een religie die achterlijke zaken propageert.quote:Je wordt uitgescholden voor achterlijke omdat je iets anders gelooft of doet dan een ander?
Ach daar hebben we Ritalin voor. Of een ouderwets pak slaag.quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:02 schreef zhe-devilll het volgende:
Ach het zijn vast NIEUWETIJDSKINDEREN
die vertonen ook onaangepast gedrag soms
kunnen ze weinig aan doen![]()
Dus men moet maar gewoon z'n mond houden, omdat jij anders indirect de gevolgen ervan ondervindt? En jij denkt dat er vanzelf iets verandert als iedereen braaf z'n mond houdt?quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, niet "de autochtonen", wel de autochtonen die aan de spiraal meewerken. Lonsdalers, maar ook extreem-rechts.
quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
1) Cultuur is niet te definieren, mijn "cultuur" bestaat uit een mix van Nederlandse, Marokkaanse en Islamitische invloeden.
quote:
quote:4) Hier komt de Nederlandse invloed aan bod, dat zijn mijnsinsziens gewoon waardige mensen zoals jij en ik.
quote:
Wat is dat toch met lonsdalers... niet iedere lonsdale drager is een extremistquote:Op woensdag 4 mei 2005 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, niet "de autochtonen", wel de autochtonen die aan de spiraal meewerken. Lonsdalers, maar ook extreem-rechts.
het typeert je verbitterdheid en je tekortkomingen dat je hier zo van geniet...quote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:56 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Whahaha, nu staat dat hele topic-deel 1 vol met onzin van Lemmeb en zoalshetis.
Bovendien had elke andere Amerikaanse leider hoogstwaarschijnlijk hetzelfde pad bewandeld als George Double U.quote:Op woensdag 4 mei 2005 12:22 schreef Absinth het volgende:
[..]
Bush? Bush is vanavond niet in Nederland hoor, aankomend weekend pas
Van mij ook. Ik ga er eens lekker voor zitten en trek de popcorn alvast open.quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:14 schreef Elgigante het volgende:
Op degenen die het lef hebben de komst van Bush te verstoren op een zeer beladen plaats als Margraten mag van mij met scherp op geschoten worden
Da's geen reactie op kritiek. Da's meer een reactie op huiliegedrag. Zo van 'Oh uitkering te laag en nu janken? Als je het er niet mee eens bent ga je maar lekker naar je eigen land'.quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ken genoeg autochtonen die na een beetje kritiek al gillen "ga naar je eigen land als het daar zo veel beter is". Ik noem dat niet "schouders ophalen".
Verschil is dat jij jezelf die slachtofferrol toedicht en ik die Lonsdalers.quote:Waarom weer die slachtofferrol aan het einde toekennen aan de Lonsdalers? Jij doet PRECIES hetzelfde als waarvan jij mij betichtte!
Met het verschil dat dat laatste gewoon een leugen is. Kut-Marokkaantjes worden helemaal niet gediscrimineerd. Was het maar waar.quote:Waarom? Je bagetalliseert de acties van Lonsdalers. Neem er dan ook gewoon hard afstand van en ken ze geen slachtofferrol toe. Dit is net zoiets als dat ik zou zeggen: "Ach die kut-marokkaantjes zijn geen echte criminelen joh, het zijn gewoon laffe kereltjes die net iets te veel gediscrimineerd werden door de autochtonen"
bron: NRC Handelsblad, 3 mei 2005.quote:Allochtone jongeren naar Westerbork
Bezoek aan voormalig kamp moet begrip voor lot van joden tijdens de oorlog vergroten
Om allochtonen bij de dodenherdenking te betrekken, ging een groep gisteren naar Westerbork. "Ik heb niets gehoord over de Marokkaanse betrokkenheid."
Door onze redacteur FROUKJE SANTING
WESTERBORK, 3 MEI. Eigenlijk is ze teleurgesteld. Samen met haar nichtje Loubna Amnih (19) stapte de Marokkaanse Hannen Benhammou (19) gisteren in Utrecht op de bus naar het voormalige kamp Westerbork. Ze wonen al hun hele leven in Nederland en kennen de verhalen over de jodenvervolging en de holocaust, de dwangarbeid van jonge mannen in Duitsland en de verzetsbeweging: het collectieve Nederlandse geheugen. Maar ze hadden hun eerste vakantiedag juist opgeofferd om stil te staan bij het gedeelde verleden, zegt Benhammou. Ze hadden graag, zoals in de uitnodiging stond, meer gehoord over hoe Marokkaanse militairen, als onderdeel van een Frans regiment, meestreden in Zeeland. "Dat is nieuw voor mij, daar heb ik vrijwel nooit iets over gelezen."
Amnih en Benhammou maken deel uit van een bont gezelschap van circa 300 allochtonen, veelal van Marokkaanse afkomst maar er zijn ook enkele tientallen oudere Turken. Ze komen behalve Utrecht uit Den Bosch, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Op initiatief van de stichting Diversity Affairs, uitgever van het Nederlands-Marokkaanse tijdschrift Mzine, en Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling, bezoeken ze Westerbork, eerst opvangkamp en vanaf 1942 een doorgangskamp voor joden. Hier heeft ten minste een vrouw van Marokkaanse afkomst gezeten. Ze kwam uit Casablanca en ze is niet teruggekeerd.
Volgens uitgever Abdel Razak Chraou is de reis mede bedoeld om aan te tonen dat Marokkanen wel degelijk geinteresseerd zijn in de Nederlandse samenleving en haar geschiedenis. En om de gespannen relatie tussen joden en Marokkanen in Nederland te verbeteren. Twee jaar geleden voetbalden jonge Marokkanen in Amsterdam tijdens de dodenherdenking op 4 mei met rouwkransen en doorbraken ze de twee minuten stilte met de kreet 'joden, we moeten ze doden'. Dat is de reden dat ook Ronnie Naftaniel van het CIDI, het Centrum voor Informatie Documentatie Israel en joodse jongeren meereizen. Evenals Mohammed Sini, voorzitter van Islam en Burgerschap.
Het regent als mannen in djellaba, vrouwen en meisjes met en zonder hoofddoek, oudere Turkse vrouwen in lange mantels en Marokkaanse en Nederlandse agenten in uniform, opgespitst in vier groepen door de bossen naar het kampterrein wandelen.
Vier overlevenden vertellen hun levensgeschiedenis. De meesten luisteren met respect, een groepje Marokkaanse jongeren trekt ravottend over de velden en maakt ruzie met fotografen en cameramensen. Mischa Schliesser (1938) staat onder een grote blauwe paraplu aan de rand van een grasveld waar de mannenafdeling van het ziekenhuis stond. Samen met zijn ouders, uit Berlijn gevluchte joden, bracht hij de gehele oorlog in Westerbork door. Dat ze nooit zijn weggevoerd, komt door de uitzonderingspositie van zijn vader als ober was voor de Duitse kampleiding, en later hoofd van de leerfabriek in het kamp. Dat voorkwam dat ze, als een van de weinigen, naar een vernietigingskamp in Duitsland moesten.
Schliesser houdt zijn gehoor voor dat hij niet langer de illusie koestert dat door over de jodenvervolging te praten, een nieuwe holocaust voorkomen kan worden. "Maar wat ik zeker zo belangrijk vind, is dat mensen met grote trauma's worden geholpen.
De meisjes zien vooral parallellen met hun eigen situatie. "Ik heb altijd gedacht dat ik Nederlander was", zegt Benhammou terug in de bus naar Utrecht. "Maar sinds 11 september, en zeker na de moord op Theo van Gogh vorig jaar, word ik teruggeworpen op mijn Marokkaanse achtergrond, op mijn moslim-zijn." Zahira Marissou (27) meent dat "de situatie nu in Nederland niet is te vergelijken met wat de joden in 1940-1945 is aangedaan. Maar Marokkanen krijgen wel overal de schuld van." Sini van Islam en Burgerschap: "We moeten ons voortdurend realiseren waartoe discriminatie kan leiden."
In Westerbork noemden ze die barakken....quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:27 schreef Calella het volgende:
Hadden ze maar voor een clubhuis moeten zorgen daar in Westerbork.
Beetje te makkelijk om die kansarme jongeren op hun gedrag aan te spreken.
Inderdaad.quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:27 schreef Calella het volgende:
Hadden ze maar voor een clubhuis moeten zorgen daar in Westerbork.
Beetje te makkelijk om die kansarme jongeren op hun gedrag aan te spreken.
Jij toch ookquote:Op woensdag 4 mei 2005 13:32 schreef BansheeBoy het volgende:
Lemmeb, het moet me van het hart dat ik je een wat rare user vind. Mijn excuses daarvoor. Het valt mij nl. op dat je altijd haantje de voorste bent bij topics waarin Moslims en Marokkanen negatief worden bejegend.
Laat maar zitten Lemmeb,quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ze kunnen er immers zelf helemaal niks aan doen dat ze kansarm zijn. Want dat komt natuurlijk helemaal niet doordat ze hun school niet afmaken, een strafblad hebben van hier tot Casablanca en geen enkel baantje kunnen vasthouden vanwege een grote bek naar de baas en veelvuldig te laat komen.
Nee, dat komt door de racistische inborst van de autochtoon.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |