abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26676302
Wij hebben allemaal op school geleerd dat de zwarte dood de builenpest was.
Hier Marburg gevaarlijker dan Ebola was de discussie OT maar omdat er gisteren een uitzending was van timewatch over de zwarte dood zou ik het leuk vinden hier verder te discussieren. Ik had dit topic gisteren willen openen, maar dat ging niet, dus helaas kon ik niet voor de uitzending daar op attenderen.
De Pest theorie heeft een aantal gaten
1) De zwarte dood verspreide zich extreem snel, zo een 5 mijl per dag
2) De pest wordt verspreid door ratten en rattenvlooien, echter in de tijd van de zwarte dood, was alleen de zwarte rat in europa, en dat is een subtropisch beestje, dat in noordeuropa alleen in de steden voorkwam, niet op het platteland, en toch verspreide de ziekte zich over het platte land.
3) Als je historische verslagen bekijkt, blijkt dat de zwarte dood zich in dorpen, zich langs familielijnen verspreide, en niet random, zoals je zou verwachten met een ratten/vlooien verspreiding, maar wijzen op een mens/mens besmetting.
4) Beschrijvingen van de ziekte uit de oudheid lijken de niet echt op de builenpest. Men heeft over zwarte plekken op de huid, het overgeven van bloed. Dingen die veel meer lijken op een een hemoride koorts a la ebola of marburg.
5) De Builenpest, de meest gevreesde ziekte uit de 19e eeuw verspreide zich uit het noorden van china naar hong kong, en van daar naar india. Echter, dit gebeurde veel langzamer dan de zwarte dood dat deed.

Paar intressante linkjes.

http://www.abc.net.au/science/features/blackdeath/default.htm

http://www.intelihealth.com/IH/ihtIH/WSIHW000/333/341/335461.html
  maandag 2 mei 2005 @ 20:46:45 #2
92279 N.icka
Windforce 11
pi_26676468
Waar maak je je druk om
pi_26677104
Misschien was het wel de builenpest maar dan een veel gevaarlijker variant dan de variant die in de 19e eeuw de kop opstak. (denk aan het verschil tussen de griep die massa's mensen begin vorige eeuw het leven kostte versus de jaarlijkse griepepidemie die we nu hebben).
pi_26677763
quote:
Op maandag 2 mei 2005 21:05 schreef Tamea het volgende:
Misschien was het wel de builenpest maar dan een veel gevaarlijker variant dan de variant die in de 19e eeuw de kop opstak. (denk aan het verschil tussen de griep die massa's mensen begin vorige eeuw het leven kostte versus de jaarlijkse griepepidemie die we nu hebben).
Dat verklaard nog niet de verschillen in ziektebeeld.
Waarom zou je persé willen dat het de pest was, en die theorie willen redden? Hij snijdt volgens die nieuwe studies namelijk geen hout.
  maandag 2 mei 2005 @ 21:27:19 #5
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_26677907
Rattenvlooien kunnen natuurlijk wel enige tijd op een mens of bv een kar in leven blijven, als ze dan geen mens kunnen vinden bijten ze gewoon een mens... en is er weer sprake van besmetting.
Toch?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_26678073
quote:
Op maandag 2 mei 2005 21:27 schreef HarigeKerel het volgende:
Rattenvlooien kunnen natuurlijk wel enige tijd op een mens of bv een kar in leven blijven, als ze dan geen mens kunnen vinden bijten ze gewoon een mens... en is er weer sprake van besmetting.
Toch?
De pestbacillen verstoppen de spijvertering van de vlo, en de vlo wordt daardoor gek van de honger, en bespringt dan alles en idereen. Echter, dat verklaard nog niet echt waarom de ziekte zich zo razendsnel kon verspreiden, en ook niet waarom de besmetting zich langs familie lijn lijkt te gaan.
Als het een direct mens mens contact verspreiding is, dan is dat wel verklaard.
Verder blijft dan het ziektebeeld (bij jouw theorie ) niet verklaard.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 12:55:20 #7
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26693121
Ik dacht dat de zwarte dood/de pest iets anders was dan builenpest btw? De pest zou veel besmettelijker en vrijwel altijd dodelijk zijn.

Overigens hebben ze een gen (een gemuteerd gen) ontdekt die resitent is tegen de pest. Dit gen - zover ik begreep- verscheen in eens bij een aantal mensen. Als je van 1 van je ouders dit gen kreeg, dan werd je wel zien, maar je ging er niet aan dood. Als je van zowel je vader als je moeder dit gen kreeg, dan werd je zelf helemaal niet ziek. De Pest had gewoon geen grip op je.

Laatst wat een docu over op Discovery, en hoewel ik hem al eerder had gezien, ben ik blijven kijken. Vind dat soort dingen altijd wel boeiend.
Ook gingen ze van een paar mensen de familiegeschiedenis om te zien of hun voorouders idd mogelijk de pest hadden overleefd en dit kon verklaren waarom deze mensen het gen bij zich droegen.

Erg boeiend.
(Un)masking for the greater good.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 3 mei 2005 @ 13:09:45 #8
35237 Nuongirl
pi_26693639
Hier vind je wat meer informatie over het uitbreken van de pest in de middeleeuwen.

De bacterie Yersinia pestis was de oorzaak van al deze ellende voor 25 miljoen mensen. De bacterie werd genoemd naar haar ontdekker, Alexandre Yersin (1863 - 1943). Oorspronkelijk gaf Yersin de bacterie de naam Pasteurella pestis mee, als eerbewijs aan zijn vroegere leermeester, Louis Pasteur.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 3 mei 2005 @ 22:55:25 #9
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_26712296
Een kleine aanvulling.
Met de zwarte dood wordt meestal de grote uitbraak in Europa van 1347 tot 1351 bedoeld die 1/3 van de Europese bevolking ombracht. Deze uitbraak was de grootste en snelste in de Europese geschiedenis. Sommige dorpen en steden werden enigzins gespaard vanwege erg strikte quarantaine regelingen. Als ik het goed heb is Milaan daar een voorbeeld van.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 4 mei 2005 @ 10:46:26 #10
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26720597
De pest (of het nu wel of niet dezelfde ziekte was is mij niet duidelijk) heerst in Europa toch al sinds de tijd van de Romeinen? Niet met de schaal van die van 1347.

Ik heb Timewatch ook gezien en het is idd frappant. Ik had een andere docu gezien waarin een dokter verslag had gedaan dat er 2 soorten pest waren, 1 waar men na 3 dagen aan dood ging, en een ander, waar men een kans had te overleven, mits men de eerste paar dagen doorstond.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_26720969
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 10:46 schreef Shark.Bait het volgende:
De pest (of het nu wel of niet dezelfde ziekte was is mij niet duidelijk) heerst in Europa toch al sinds de tijd van de Romeinen? Niet met de schaal van die van 1347.
Okay, maar het ging dus even over de zwarte dood, van 1347. Er zijn meer grote epidemien geweest, en met vele, vele doden.
quote:
Ik heb Timewatch ook gezien en het is idd frappant. Ik had een andere docu gezien waarin een dokter verslag had gedaan dat er 2 soorten pest waren, 1 waar men na 3 dagen aan dood ging, en een ander, waar men een kans had te overleven, mits men de eerste paar dagen doorstond.
Frappant vooral vond ik dat men in 19 eeuw de builenpest pandemie meemaakte, en toen dacht, dat moet ook de zwarte dood zijn geweest. Nu men het in detail onderzoekt blijkt dat geenssinds een sluitende verklaring, maar zijn er wel veel mensen die aan de verklaring vast willen houden.
  woensdag 4 mei 2005 @ 11:37:17 #12
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26721948
Ik heb net een stuk gelezen van een link van de TS. Ik snap het nu.

Begin vorige eeuw was er natuurlijk Spanish Flu, die erg dodelijk was. (zo rond 1918, 1919) die 20 tot 40 miljoen mensen gedood heeft, die 'vergeten' ze in dat ene artikel te noemen. Maar afgezien van dat heel interessant leesvoer.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_26722523
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 11:37 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik heb net een stuk gelezen van een link van de TS. Ik snap het nu.

Begin vorige eeuw was er natuurlijk Spanish Flu, die erg dodelijk was. (zo rond 1918, 1919) die 20 tot 40 miljoen mensen gedood heeft, die 'vergeten' ze in dat ene artikel te noemen. Maar afgezien van dat heel interessant leesvoer.
Spaanse griep wordt wel vaker vergeten. Meer slachtoffers als de hele eerste wereldoorlog, in 1 winter...
Toch worden we door de Media altijd volgegooit over de eerste wereldoorlog, (waarschijnlijk vanwege de spectaculaire beelden die er van zijn) en andere oorlogen. Maar hoor je hooguit bij TimeWatch of Horizon eens een keer wat over pandemien. De noord en zuidamerikaanse bevolking is vrijwel uitgeroeit door de ziektes die de ontdekkingsreizigers en missionarissen meenamen. Nog steeds is het voor geisoleerde indianen stammen in de jungle van de amazone een gevaar in contact te komen met moderne mensen. Antropologen die onderzoek naar hun komen doen hebben onbedoelt al menig indiaan om het leven gebracht door een ziekte mee te nemen.
Ook namen ontdekkingsreizigers ziektes mee terug, syfilis bv kwam mee terug en veroorzaakte een groot risico sinds ca 1500 tot 1945, toen de geallieerden de antibiotica meenamen.
  woensdag 4 mei 2005 @ 16:23:16 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26730746
Ze zijn erg bang voor de uitbraak van een nieuwe pandemie hoorde ik op het nieuws. Kan het me wel voorstellen. Zelf wij met onze antibiotica zijn praktisch weerloos als een nieuwe vorm van zo'n virus de kop op steekt. Bovendien wordt het op een gegeven moment ook resitent. En dan ben je helemaal ver van huis.
  woensdag 4 mei 2005 @ 17:17:18 #15
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26732104
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
Ze zijn erg bang voor de uitbraak van een nieuwe pandemie hoorde ik op het nieuws. Kan het me wel voorstellen. Zelf wij met onze antibiotica zijn praktisch weerloos als een nieuwe vorm van zo'n virus de kop op steekt. Bovendien wordt het op een gegeven moment ook resitent. En dan ben je helemaal ver van huis.
SARS bijvoorbeeld....
  woensdag 4 mei 2005 @ 17:48:40 #16
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26732679
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:17 schreef Shark.Bait het volgende:

SARS bijvoorbeeld....
Zit ik daar 10 minuten te dubben over de naam van die ziekte...
Gelukkig ben jij er nog
pi_26732949
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
Antibiotica doen niets tegen een virus, alleen tegen bacterien.
Een pandemie als de spaanse griep kan ieder moment uitbreken, maar het kan ook niet gebeuren. Het enige wat er tegen te doen is, is isolatie van de besmette mensen. Als het aantal besmette mensen echter groot wordt, valt het niet meer tegen te gaan. Daarbij komt dat bv influenza virussen ook door vogels overgebracht kunnen worden, en ook door varkens. Door nog veel meer beesten, maar kippen en varkens zijn nu eenmaal beesten waar men in Azie veel contact mee heeft, en vandaar dat er veel van dit soort virussen daar vandaan komen.
Het heeft trouwens weinig zin je er vreselijk druk over te maken. En met veel weerstand hebben of gezond zijn heb je ook geen garanties. De spaanse griep bv sloeg het hardst toe in de leeftijdsgroepen waar mensen normaal het minste last hebben van griep.

Het hoort er nu eenmaal bij, ziektes. We hebben alleen in europa erg veel geluk gehad in de laatste 50 jaar. Antibiotica bestreed de vele bacteriele ziektes ( cholera, tbc, tyfus, paratyfus, geslachtziektes om er maar een paar te noemen) Inentingen gingen dingen als Mazelen, Polio, Pokken en roodvonk tegen. Toenemende hygiene en antisceptische middelen voorkomen ook veel. Maar goed, daar is het optimum nu ongeveer in bereikt, en dan ligt het veld braak voor een virus dat dit omzeilt, of een TBC bacterie die resistent is geworden.
pi_26733025
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:17 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

SARS bijvoorbeeld....
HIV wat zo succesvol is door zijn lange incubatie tijd, als je daar binnen twee weken aan dood ging was het nooit veel geworden.
SARS omdat het flink besmettelijk is.
variant van TBC die resistent is tegen vrijwel alle antibiotica, veel gevaarlijker dan variant Jacob Creutzfeld.
pi_26733508
Je had destijds builenpest en longpest. De laatste variant verspreidt zich veel sneller.

[ Bericht 1% gewijzigd door NoSigar op 04-05-2005 18:43:53 ]
Helpt waar hij kan!
pi_26733682
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 18:37 schreef NoSigar het volgende:
Je had destijds builenpest en longpest. De laatste variant verspreidt zich veel sneller.
Hoe verspreid longpest zich, wat is de incubatietijd en wat zijn de verschijnselen?
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:12:50 #21
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_26734166
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:48 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zit ik daar 10 minuten te dubben over de naam van die ziekte...
Gelukkig ben jij er nog
Vogelgriep schijnt nog veel gevaarlijker en besmettelijker te zijn, en de kans schijnt vrij reëel te zijn dat dit virus muteert tot een vorm die van mens tot mens overdraagbaar is...en dat zou idd tot een pandemie kunnen leiden zoals de Spaanse griep in 1918...

Ik word nooit vrolijk als ik dat soort nieuwsberichten lees
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_26734189
1.Via hoesten.
2.twee tot drie dagen
3.Patiënten vertonen verschijnselen die passen bij een ernstige longontsteking, met ophoesten van (bloederig) sputum, pijn op de borst en kortademigheid. Tevens kunnen gastro-intestinale symptomen zoals misselijkheid en braken optreden. Primaire longpest ontstaat na inademing van druppeltjes opgehoest door een longpestpatiënt. Het gaat gepaard met dezelfde symptomen, maar zonder voorafgaande builenpest.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoSigar op 04-05-2005 19:19:42 ]
Helpt waar hij kan!
pi_26734477
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:13 schreef NoSigar het volgende:
1.Via hoesten.
2.twee tot drie dagen
3.Patiënten vertonen verschijnselen die passen bij een ernstige longontsteking, met ophoesten van (bloederig) sputum, pijn op de borst en kortademigheid. Tevens kunnen gastro-intestinale symptomen zoals misselijkheid en braken optreden. Primaire longpest ontstaat na inademing van druppeltjes opgehoest door een longpestpatiënt. Het gaat gepaard met dezelfde symptomen, maar zonder voorafgaande builenpest.
Intressant
En hoelang duurt het tot men dood is, en wat is het percentage wat er aan dood gaat?
pi_26734560
95% sterfte binnen een week. Meestal in minder tijd.
Helpt waar hij kan!
pi_26734803
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:32 schreef NoSigar het volgende:
95% sterfte binnen een week. Meestal in minder tijd.
Dat is erg snel, dan heeft een epidemie een flinke kans dood te lopen, omdat de mensen sneller sterven dan ze elkaar besmetten, net als bv Ebola.
pi_26743018
Longpest is een erg succesvolle ziekte die zich in het verleden ruimschoots bewezen heeft.
Helpt waar hij kan!
  donderdag 5 mei 2005 @ 00:14:15 #27
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26743772
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 23:51 schreef NoSigar het volgende:
Longpest is een erg succesvolle ziekte die zich in het verleden ruimschoots bewezen heeft.
Komt deze ziekte eigenlijk nog vaak voor?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_26746086
Google is je vriend .
Hij komt nog wel voor, net als de builenpest, in, jawel, de Derde wereld. Hoe vaak weet ik niet -ik dacht niet heel vaak meer, en het is tegenwoordig te genezen- maar het is geen praktisch uitgeroeide ziekte zoals de Pokken.

Heeft :ibertarianX overigens 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen' gelezen?
Helpt waar hij kan!
pi_26746105
Ik zag laatst een special waaruit bleek dat AIDS ruim 90% overeenkomt met de pest uit de Middeleeuwen. Mensen die afstammen van overlevers uit die tijd zouden een immuniteitsgen beschikken en de plaatsen waar je dat kunt doen worden moe van die aanvragen; je bent dan wel 99% zeker dat je geen AIDS kunt oplopen, maar het kost veel tijd om te kijken of je over dat gen beschikt.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_26748013
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:07 schreef NoSigar het volgende:
Google is je vriend .
Hij komt nog wel voor, net als de builenpest, in, jawel, de Derde wereld. Hoe vaak weet ik niet -ik dacht niet heel vaak meer, en het is tegenwoordig te genezen- maar het is geen praktisch uitgeroeide ziekte zoals de Pokken.

Heeft :ibertarianX overigens 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen' gelezen?
Euh is dat de NL vertaling van guns, germs and steel? Ja, die heb ik gelezen.
pi_26748941
Dat was de (builen)pest. Wat die ziekte in de middeleeuwen allemaal heeft uitgericht wil je niet weten
pi_26748973
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 11:00 schreef renz0r het volgende:
Dat was de (builen)pest. Wat die ziekte in de middeleeuwen allemaal heeft uitgericht wil je niet weten
Renzor, schatteke, of je leest eerst de OP voor je post, hmmm?
pi_26749283
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 11:02 schreef LibertarianX het volgende:

[..]

Renzor, schatteke, of je leest eerst de OP voor je post, hmmm?
Net wakker
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:23:15 #34
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26756089
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:07 schreef NoSigar het volgende:
Google is je vriend .
Laatste geval van pokken in Nederland is geloof ik al een x aantal jaartjes geleden, als ik me niet vergis?
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:28:09 #35
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26756197
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:09 schreef Steeven het volgende:
Ik zag laatst een special waaruit bleek dat AIDS ruim 90% overeenkomt met de pest uit de Middeleeuwen. Mensen die afstammen van overlevers uit die tijd zouden een immuniteitsgen beschikken en de plaatsen waar je dat kunt doen worden moe van die aanvragen; je bent dan wel 99% zeker dat je geen AIDS kunt oplopen, maar het kost veel tijd om te kijken of je over dat gen beschikt.
Idd, dat hoorde ik ook. Geloof dat we dezelfde docu hebben gezien.
Het schijnt datzelfde defecte gen te zijn als zich in de tijd van de pest heeft ontwikkeld.
Een interviewde man vertelde dat er allemaal mensen om hem heen besmet raaksen met het HIV virus en vervolgens aan AIDS stierven, maar hij was zelf zo gezond als een vis.
Op een gegeven moment heeft hij zich laten testen op de aanwezigheid van dat defecte gen en het bleek dat hij zowel van zijn vader als van zijn moeder dat gen had meegekregen en daardoor praktisch immuun was voor het HIV virus.
pi_26756262
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:

[..]

Laatste geval van pokken in Nederland is geloof ik al een x aantal jaartjes geleden, als ik me niet vergis?
"De laatste epidemie van pokken in Nederland, veroorzaakt door variola major, deed zich voor in Tilburg in 1951 .... Tijdens die epidemie hebben zeker 51 patiënten aan pokken geleden."
In 1954 waren de laatste pokken gevallen in NL, dat was een variola minor infectie
http://www.rivm.nl/infect(...)1403/arc_pokken.html

http://www.w8.nl/pokkenepi.htm
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:38:25 #37
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26756441
Thanks, LibertarianX. Dat was een informatief stukje tekst.

Even een quote erbij voor de goede orde. Mijn geboortejaar btw: 1979.
Maar nu de ziekte is uitgeroeid, worden de kids van tegenwoordig nog steeds ingeënd tegen pokken?
quote:
Na deze epidemie werd de vaccinatie in Europa voortvarend aangepakt. Het aantal sterfgevallen door pokken daalde dramatisch in de twintigste eeuw. Buiten de westerse wereld bleef de pokken nog lang heersen. Maar door vaccinatie en door isolatie van geconstateerde pokkengevallen kon het aantal slachtoffers worden teruggedrongen. In 1979 stelde de Wereldgezondheids Organisatie vast dat de pokken was uitgeroeid. Het pokken virus zou alleen nog voor onderzoeksdoeleinden in Rusland en de USA aanwezig zijn. Waarschijnlijk hebben ook andere landen en organisaties het pokkenvirus tot hun beschikking en het kan niet worden uitgesloten dat zij het virus als biologisch wapen kunnen inzetten.
Bron
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:40:39 #38
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26756491
Oeh, 1954 op precies te zijn dus.
Dat toch alweer ruim 50 jaar geleden!
pi_26756603
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 16:38 schreef Natalie het volgende:

Maar nu de ziekte is uitgeroeid, worden de kids van tegenwoordig nog steeds ingeënd tegen pokken?
[..]

Bron
Nee, kijk eens op de deze link http://www.minvws.nl/zoeken/vragen/pokken/default.asp daar word uitgelegt waarom tegenwoordig niet wordt gevacineerd, muv enkele risico groepen.
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:46:52 #40
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26756619
Ik ga even kieken, LibertarianX.

Btw, je bent wel helemaal 'into' de ziektes, hè?
  vrijdag 13 mei 2005 @ 22:32:35 #41
52513 whosvegas
The Trickster
pi_26991278
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 22:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Een kleine aanvulling.
Met de zwarte dood wordt meestal de grote uitbraak in Europa van 1347 tot 1351 bedoeld die 1/3 van de Europese bevolking ombracht. Deze uitbraak was de grootste en snelste in de Europese geschiedenis. Sommige dorpen en steden werden enigzins gespaard vanwege erg strikte quarantaine regelingen. Als ik het goed heb is Milaan daar een voorbeeld van.
1/3 van de bevolking van europa, dat is echt veel.
Moet je eens voorstellen, als dat nu zou gebeuren, zou in heel europa de economie in elkaar donderen. Dan zou er honger, ziekte en oorlog komen, we zouden een flinke stap terug maken in de tijd.
Are you nuts??
pi_26991549
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 22:32 schreef whosvegas het volgende:

[..]

1/3 van de bevolking van europa, dat is echt veel.
Moet je eens voorstellen, als dat nu zou gebeuren, zou in heel europa de economie in elkaar donderen. Dan zou er honger, ziekte en oorlog komen, we zouden een flinke stap terug maken in de tijd.
Wat denk je dat er na de zwarte dood in europa gebeurt is?
Honderdjarige oorlog leefde weer helemaal op.
  zondag 15 mei 2005 @ 12:21:48 #43
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27022315
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 22:41 schreef LibertarianX het volgende:

[..]

Wat denk je dat er na de zwarte dood in europa gebeurt is?
Honderdjarige oorlog leefde weer helemaal op.
Ja, maar wat zou er vandaag de dag gebeuren?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 15 mei 2005 @ 12:25:23 #44
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_27022415
Ik heb die docu op Discovery ook gezien. Ik was wel verbaasd dat mensen dus nu toch nog de pest kunnen krijgen. Ook vreemd dat hij dat van één rat had opgelopen. Die rat hebben ze kunnen vangen en doden, maar die rat moet toch ergens besmet zijn geraakt?
  zondag 15 mei 2005 @ 13:06:02 #45
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27023337
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 16:38 schreef Natalie het volgende:

[..]

Bron
nope...pokken inenting krijg je tegenwoordig zelfs niet meer als je naar egypte op vakantie gaat.

je kunt zien of iemand ingeent is door de littekens die pokken inenting achterlaat: je krijgt nl. een krabje met een beteje pokken-virus en dan krijg je één (soms twee naats elkaar) kleine pokken. mensne die ingeent zijn hebben vaak een of twee ring of cirkelvormige littekens op hun bovenarm.

yugoslavische vriendin van me is ook nog ingeent als kind, toen kreeg je die inenting nog als je naar het oostblok ging, mijn moeder heeft hem van haar egypte reis.

mensen lopen echt ene risico doordat ze zich niet meer goed laten inenten tegen ziektes als ze op verre vakanties gaan. hepatitis A komt veel voor in turkije en egypte en gambia (de nieuwe vakantieparadijzen) en in gambia heb je ook malaria, maar ze schrijven haats nooit meer inentinegn/malaria tabletten voor.

hierdoor komen er toch steeds meer gevallen van import tbc en import hepatitis voor...

ook kinkhoest wordt niet meer voor ingeent, of werd in elk geval een poos niet, en daar zijn weer kleine golven van geweest...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_27128611
En weer een uitbraak van ebola
Uitbraak ebola in Congo bevestigd
pi_27128646
Nu lopen we te kloten met aids en kanker. Raar.
  donderdag 19 mei 2005 @ 12:18:22 #48
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27145899
Als ik naar het buitenland zou gaan en men zou zeggen dat een intenting niet verplicht is, dan zou ik het alsnog wel laten doen. Loop liever geen risico om iets op te lopen.

Maar ik kan ook goed begrijpen dat er mensen zijn die iets hebben van 'Och, als het niet verplicht is, dan zal het ook wel niet nodig zijn'.
pi_27146309
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 12:18 schreef Natalie het volgende:
Als ik naar het buitenland zou gaan en men zou zeggen dat een intenting niet verplicht is, dan zou ik het alsnog wel laten doen. Loop liever geen risico om iets op te lopen.

Maar ik kan ook goed begrijpen dat er mensen zijn die iets hebben van 'Och, als het niet verplicht is, dan zal het ook wel niet nodig zijn'.
Snap niet zo goed wat je daarmee wilt zeggen,veel van de ziektes waar we het hier over hebben kennen geen vaccin. En dan nog, heb jij je laten inenten tegen hepatitus, want dat kan je hier ook oplopen.?
  donderdag 19 mei 2005 @ 12:35:38 #50
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27146428
Ik reageerde op de post van kwakveense over het feit dat veel mensen zich niet laten inenten als ze naar het buitenland op vakantie toe gaan.
Had moeten quoten, dat was handiger geweest.
pi_27146580
Ah, okay, trouwens is vaccinatie niet zomaar alsof je een vitamine c tabletje neemt.
Inenten tegen pokken kan hele nare bijwerkingen hebben bv.
  donderdag 19 mei 2005 @ 12:59:24 #52
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27147307
I know
  donderdag 19 mei 2005 @ 14:59:32 #53
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_27151768
De Snaveldokter. is ook een topic over de pest in de middeleeuwen. Ik schreef daarin een behoorlijke lap tekst die ik hier niet wil herhalen of samenvatten over de drie vormen van de pest die europa toen teisterden. Overigens zijn de builenpest en de zwarte pest twee verschillende vormen, de TS heeft het op school dus niet helemaal juist geleerd...

Wat betreft de verspreiding van 5 mijl per dag: zo snel is dat nu ook weer niet. Niet als je ervan uitgaat dat de verspreiding door europa niet door de ratten of hun vlooien veroorzaakt werd, wel de besmetting zelf.

Als je buurman, overbuurman en de helft van het dorp waarin je woont al de pest heeft of er al overleden is is het een heel natuurlijke reactie om samen met je familie je spullen te pakken en er zo snel mogelijk vandoor te gaan, voordat je het zelf ook krijgt. Helaas kun je dan al besmet zijn, waardoor de bacterie mee kan liften naar een andere stad. Op de plaats van bestemming kunnen de vlooien die je nog meedraagd daar voor verdere besmetting zorgen, of je kunt besprongen worden door de plaatselijke vlooien, die daardoor besmet raken. Binnen die stad zorgen ze dan weer voor de verspreiding van de ziekte. Waarna er natuurlijk weer een paar slimmerikken zijn die de benen nemen, als ratten die het zinkende schip verlaten, zogezegd.

Waar horen de ratten trouwens in dit hele verhaal thuis: Net als nu het geval is vonden de middeleeuwse mensen het niet leuk dat ze door allerlei kleine beestjes zoals vlooien en luizen levend opgevreten werden. Ook de middeleeuwers deden aan persoonlijke hygiëne, wastten zich elke morgen en gingen regelmatig naar het badhuis. Afhankelijk van de mode schoren ze zich ook. Ze liepen dus niet continue rond met allerlei vlooien en andere beestjes, al zullen er in kleding en bedden genoeg verstopt liggen. Die hadden bij de ratten dus een 'permanente thuisbasis'. Ook zorgden de ratten voor de verspreiding van huis naar huis: de vlooien hoeven dus niet direct van mens naar mens te springen.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  zaterdag 21 mei 2005 @ 20:17:02 #54
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27224948
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 14:59 schreef Alecks het volgende:
De Snaveldokter. is ook een topic over de pest in de middeleeuwen. Ik schreef daarin een behoorlijke lap tekst die ik hier niet wil herhalen of samenvatten over de drie vormen van de pest die europa toen teisterden. Overigens zijn de builenpest en de zwarte pest twee verschillende vormen, de TS heeft het op school dus niet helemaal juist geleerd...
Dacht ik al! Zoiets ga ik ook al eerder aan in dit topic. Meende -net als jij- dat builenpest en de zwarte dood van elkaar verschilden! Kreeg alleen geen reactie erop dus dacht even dat ik het dan zelf bij het verkeerde eind had.
pi_27226743
De zwarte dood is gewoon een de bijnaam voor de pest hoor, en zo wordt hij ook gebruikt in boeken van Sidney Painter, J. LeGoff, HPH janssen en B. Tuchman, die ik hier zo snel even voorhanden heb.
Septisch pest wordt ook wel zwarte pest genoemd, en niet de zwarte dood.
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 21:24:47 #56
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27227357
De pest is alsnog iets anders dan de builenpest.

Daar gaat het me om.
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 21:09 schreef NoSigar het volgende:
De zwarte dood is gewoon een de bijnaam voor de pest hoor, en zo wordt hij ook gebruikt in boeken van Sidney Painter, J. LeGoff, HPH janssen en B. Tuchman, die ik hier zo snel even voorhanden heb.
Septisch pest wordt ook wel zwarte pest genoemd, en niet de zwarte dood.
Oke... hoe zit het nu precies? 'De zwarte dood' is een bijnaam voor de pest. De pest in zijn algemeenheid?

En Spetisch pest, wat is dit dan precies? De bijnaam daarvoor is dus 'zwarte pest'. Maar waarin verschilt dit van de 'zwarte dood', wat dus ook een bijnaam voor de pest is, volgens jouw tekst.

* Natalie ziet nu door de bomen het bos niet meer.

[ Bericht 17% gewijzigd door Natalie op 21-05-2005 21:31:41 ]
pi_27228660
Je er is een ziekte, pest genaamd.

In de middeleeuwen, maar niet alleen toen, heeft die ziekte flink huisgehouden in Europa. Men noemde de ziekte de zwarte dood. Dit kwam doordat bij de meest voorkomende variant, de builenpest, de builen donker gekleurd waren.
Wanneer men het nu in handboeken heeft over de zwarte dood,heeft men het in de regel over de grote middeleeuwse pestepidemieën van die in 1348 begonnen en waarbij zowel builenpest als longpest voorkwam.

Van de pest zijn drie varianten bekend: builenpest, longpest en de septische pest. De laatste variant heeft de bijnaam de zwarte pest (dus niet de zwarte dood!).

Het is een nare ziekte.

[ Bericht 6% gewijzigd door NoSigar op 21-05-2005 23:01:16 ]
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 22:53:41 #58
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27230903
NoSigar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: