Dat verklaard nog niet de verschillen in ziektebeeld.quote:Op maandag 2 mei 2005 21:05 schreef Tamea het volgende:
Misschien was het wel de builenpest maar dan een veel gevaarlijker variant dan de variant die in de 19e eeuw de kop opstak. (denk aan het verschil tussen de griep die massa's mensen begin vorige eeuw het leven kostte versus de jaarlijkse griepepidemie die we nu hebben).
De pestbacillen verstoppen de spijvertering van de vlo, en de vlo wordt daardoor gek van de honger, en bespringt dan alles en idereen. Echter, dat verklaard nog niet echt waarom de ziekte zich zo razendsnel kon verspreiden, en ook niet waarom de besmetting zich langs familie lijn lijkt te gaan.quote:Op maandag 2 mei 2005 21:27 schreef HarigeKerel het volgende:
Rattenvlooien kunnen natuurlijk wel enige tijd op een mens of bv een kar in leven blijven, als ze dan geen mens kunnen vinden bijten ze gewoon een mens... en is er weer sprake van besmetting.
Toch?
Okay, maar het ging dus even over de zwarte dood, van 1347. Er zijn meer grote epidemien geweest, en met vele, vele doden.quote:Op woensdag 4 mei 2005 10:46 schreef Shark.Bait het volgende:
De pest (of het nu wel of niet dezelfde ziekte was is mij niet duidelijk) heerst in Europa toch al sinds de tijd van de Romeinen? Niet met de schaal van die van 1347.
Frappant vooral vond ik dat men in 19 eeuw de builenpest pandemie meemaakte, en toen dacht, dat moet ook de zwarte dood zijn geweest. Nu men het in detail onderzoekt blijkt dat geenssinds een sluitende verklaring, maar zijn er wel veel mensen die aan de verklaring vast willen houden.quote:Ik heb Timewatch ook gezien en het is idd frappant. Ik had een andere docu gezien waarin een dokter verslag had gedaan dat er 2 soorten pest waren, 1 waar men na 3 dagen aan dood ging, en een ander, waar men een kans had te overleven, mits men de eerste paar dagen doorstond.
Spaanse griep wordt wel vaker vergeten. Meer slachtoffers als de hele eerste wereldoorlog, in 1 winter...quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:37 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik heb net een stuk gelezen van een link van de TS. Ik snap het nu.
Begin vorige eeuw was er natuurlijk Spanish Flu, die erg dodelijk was. (zo rond 1918, 1919) die 20 tot 40 miljoen mensen gedood heeft, die 'vergeten' ze in dat ene artikel te noemen. Maar afgezien van dat heel interessant leesvoer.
SARS bijvoorbeeld....quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
Ze zijn erg bang voor de uitbraak van een nieuwe pandemie hoorde ik op het nieuws. Kan het me wel voorstellen. Zelf wij met onze antibiotica zijn praktisch weerloos als een nieuwe vorm van zo'n virus de kop op steekt. Bovendien wordt het op een gegeven moment ook resitent. En dan ben je helemaal ver van huis.
Zit ik daar 10 minuten te dubben over de naam van die ziekte...quote:
Antibiotica doen niets tegen een virus, alleen tegen bacterien.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
Ze zijn erg bang voor de uitbraak van een nieuwe pandemie hoorde ik op het nieuws. Kan het me wel voorstellen. Zelf wij met onze antibiotica zijn praktisch weerloos als een nieuwe vorm van zo'n virus de kop op steekt. Bovendien wordt het op een gegeven moment ook resitent. En dan ben je helemaal ver van huis.
HIV wat zo succesvol is door zijn lange incubatie tijd, als je daar binnen twee weken aan dood ging was het nooit veel geworden.quote:
Hoe verspreid longpest zich, wat is de incubatietijd en wat zijn de verschijnselen?quote:Op woensdag 4 mei 2005 18:37 schreef NoSigar het volgende:
Je had destijds builenpest en longpest. De laatste variant verspreidt zich veel sneller.
Vogelgriep schijnt nog veel gevaarlijker en besmettelijker te zijn, en de kans schijnt vrij reëel te zijn dat dit virus muteert tot een vorm die van mens tot mens overdraagbaar is...en dat zou idd tot een pandemie kunnen leiden zoals de Spaanse griep in 1918...quote:Op woensdag 4 mei 2005 17:48 schreef Natalie het volgende:
[..]
Zit ik daar 10 minuten te dubben over de naam van die ziekte...
Gelukkig ben jij er nog
Intressantquote:Op woensdag 4 mei 2005 19:13 schreef NoSigar het volgende:
1.Via hoesten.
2.twee tot drie dagen
3.Patiënten vertonen verschijnselen die passen bij een ernstige longontsteking, met ophoesten van (bloederig) sputum, pijn op de borst en kortademigheid. Tevens kunnen gastro-intestinale symptomen zoals misselijkheid en braken optreden. Primaire longpest ontstaat na inademing van druppeltjes opgehoest door een longpestpatiënt. Het gaat gepaard met dezelfde symptomen, maar zonder voorafgaande builenpest.
Dat is erg snel, dan heeft een epidemie een flinke kans dood te lopen, omdat de mensen sneller sterven dan ze elkaar besmetten, net als bv Ebola.quote:Op woensdag 4 mei 2005 19:32 schreef NoSigar het volgende:
95% sterfte binnen een week. Meestal in minder tijd.
Komt deze ziekte eigenlijk nog vaak voor?quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:51 schreef NoSigar het volgende:
Longpest is een erg succesvolle ziekte die zich in het verleden ruimschoots bewezen heeft.
Euh is dat de NL vertaling van guns, germs and steel? Ja, die heb ik gelezen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:07 schreef NoSigar het volgende:
Google is je vriend.
Hij komt nog wel voor, net als de builenpest, in, jawel, de Derde wereld. Hoe vaak weet ik niet -ik dacht niet heel vaak meer, en het is tegenwoordig te genezen- maar het is geen praktisch uitgeroeide ziekte zoals de Pokken.
Heeft :ibertarianX overigens 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen' gelezen?
Renzor, schatteke, of je leest eerst de OP voor je post, hmmm?quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:00 schreef renz0r het volgende:
Dat was de (builen)pest. Wat die ziekte in de middeleeuwen allemaal heeft uitgericht wil je niet weten
Net wakkerquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:02 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Renzor, schatteke, of je leest eerst de OP voor je post, hmmm?
Laatste geval van pokken in Nederland is geloof ik al een x aantal jaartjes geleden, als ik me niet vergis?quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:07 schreef NoSigar het volgende:
Google is je vriend.
Hij komt nog wel voor, net als de builenpest, in, jawel, de Derde wereld. Hoe vaak weet ik niet -ik dacht niet heel vaak meer, en het is tegenwoordig te genezen- maar het is geen praktisch uitgeroeide ziekte zoals de Pokken.
Idd, dat hoorde ik ook. Geloof dat we dezelfde docu hebben gezien.quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:09 schreef Steeven het volgende:
Ik zag laatst een special waaruit bleek dat AIDS ruim 90% overeenkomt met de pest uit de Middeleeuwen. Mensen die afstammen van overlevers uit die tijd zouden een immuniteitsgen beschikken en de plaatsen waar je dat kunt doen worden moe van die aanvragen; je bent dan wel 99% zeker dat je geen AIDS kunt oplopen, maar het kost veel tijd om te kijken of je over dat gen beschikt.
"De laatste epidemie van pokken in Nederland, veroorzaakt door variola major, deed zich voor in Tilburg in 1951 .... Tijdens die epidemie hebben zeker 51 patiënten aan pokken geleden."quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
[..]
Laatste geval van pokken in Nederland is geloof ik al een x aantal jaartjes geleden, als ik me niet vergis?
Bronquote:Na deze epidemie werd de vaccinatie in Europa voortvarend aangepakt. Het aantal sterfgevallen door pokken daalde dramatisch in de twintigste eeuw. Buiten de westerse wereld bleef de pokken nog lang heersen. Maar door vaccinatie en door isolatie van geconstateerde pokkengevallen kon het aantal slachtoffers worden teruggedrongen. In 1979 stelde de Wereldgezondheids Organisatie vast dat de pokken was uitgeroeid. Het pokken virus zou alleen nog voor onderzoeksdoeleinden in Rusland en de USA aanwezig zijn. Waarschijnlijk hebben ook andere landen en organisaties het pokkenvirus tot hun beschikking en het kan niet worden uitgesloten dat zij het virus als biologisch wapen kunnen inzetten.
Nee, kijk eens op de deze link http://www.minvws.nl/zoeken/vragen/pokken/default.asp daar word uitgelegt waarom tegenwoordig niet wordt gevacineerd, muv enkele risico groepen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:38 schreef Natalie het volgende:
Thanks, LibertarianX. Dat was een informatief stukje tekst.
Even een quote erbij voor de goede orde. Mijn geboortejaar btw: 1979.
Maar nu de ziekte is uitgeroeid, worden de kids van tegenwoordig nog steeds ingeënd tegen pokken?
[..]
Bron
1/3 van de bevolking van europa, dat is echt veel.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 22:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Een kleine aanvulling.
Met de zwarte dood wordt meestal de grote uitbraak in Europa van 1347 tot 1351 bedoeld die 1/3 van de Europese bevolking ombracht. Deze uitbraak was de grootste en snelste in de Europese geschiedenis. Sommige dorpen en steden werden enigzins gespaard vanwege erg strikte quarantaine regelingen. Als ik het goed heb is Milaan daar een voorbeeld van.
Wat denk je dat er na de zwarte dood in europa gebeurt is?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 22:32 schreef whosvegas het volgende:
[..]
1/3 van de bevolking van europa, dat is echt veel.
Moet je eens voorstellen, als dat nu zou gebeuren, zou in heel europa de economie in elkaar donderen. Dan zou er honger, ziekte en oorlog komen, we zouden een flinke stap terug maken in de tijd.
Ja, maar wat zou er vandaag de dag gebeuren?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 22:41 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Wat denk je dat er na de zwarte dood in europa gebeurt is?
Honderdjarige oorlog leefde weer helemaal op.
nope...pokken inenting krijg je tegenwoordig zelfs niet meer als je naar egypte op vakantie gaat.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:38 schreef Natalie het volgende:
Thanks, LibertarianX. Dat was een informatief stukje tekst.
Even een quote erbij voor de goede orde. Mijn geboortejaar btw: 1979.
Maar nu de ziekte is uitgeroeid, worden de kids van tegenwoordig nog steeds ingeënd tegen pokken?
[..]
Bron
Snap niet zo goed wat je daarmee wilt zeggen,veel van de ziektes waar we het hier over hebben kennen geen vaccin. En dan nog, heb jij je laten inenten tegen hepatitus, want dat kan je hier ook oplopen.?quote:Op donderdag 19 mei 2005 12:18 schreef Natalie het volgende:
Als ik naar het buitenland zou gaan en men zou zeggen dat een intenting niet verplicht is, dan zou ik het alsnog wel laten doen. Loop liever geen risico om iets op te lopen.
Maar ik kan ook goed begrijpen dat er mensen zijn die iets hebben van 'Och, als het niet verplicht is, dan zal het ook wel niet nodig zijn'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |