abonnement Unibet Coolblue
pi_26638756
De dierenbeschermingsorganisaties Wakker Dier, Bont voor Dieren, Faunabescherming en Comité Anti Stierenvechten hebben gezamenlijk de stichting Dierenrechten Europa opgericht om campagne te voeren tegen de Europese grondwet.
De organisaties roepen Nederlandse dierenvrienden op om 1 juni NEE te stemmen bij het grondwetsreferendum omdat de grondwet buitengewoon dieronvriendelijk is. Bij de referendumcommissie is een aanvraag ingediend voor campagneondersteuning, zodat het publiek kan worden opgeroepen uit oogpunt van dierenwelzijnsoverwegingen tegen de grondwet te stemmen.


De wijze waarop de aandacht voor het dierenwelzijn in de grondwet wordt geformuleerd, vinden de samenwerkende dierenbeschermingsorganisaties volstrekt verwerpelijk. In de eerste plaats is het al een kwalijke zaak dat het respect voor dieren alleen geldt op 'het gebied van landbouw, visserij, vervoer, de interne markt, onderzoek en technologische ontwikkeling en de ruimte'. Dus bijvoorbeeld niet voor gezelschapsdieren, zwerfdieren en in het wild levende dieren. Daarnaast vormt de zeer ruim geformuleerde toevoeging 'onder eerbiediging van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en de gebruiken van de lidstaten, met name met betrekking tot godsdienstige riten, culturele tradities en regionaal erfgoed' een aanzienlijke verdere inperking van dit grondwetsartikel.

Hierdoor krijgen met name alle kwalijke praktijken met dieren die verband houden met begrippen als traditie, religie, regio en etniciteit plotseling een grondwettelijke status, waar dierenbeschermingsorganisaties voortaan vanaf moeten blijven. Deze in dit grondwetsartikel wel erg misplaatste, ondergeschoven toevoeging vormt de harde, meest concrete kern van het grondwetsartikel. Wat eenmaal in de grondwet staat, kan er praktisch niet meer uitgehaald worden. Dat betekent dat al deze kwalijke praktijken zoals stierenvechten, kievitseieren rapen, dansende beren, drijfjacht, hanengevechten en foie gras tot in lengte van jaren door de grondwet beschermd worden.

Bovendien bevat de grondwet een zeer achterhaalde bepaling in artikel III-227 waarin staat dat alleen productieverhoging het uitgangspunt mag vormen van het Europese landbouwbeleid. In artikel III-228 staat dat de gemeenschappelijke ordening zich uitsluitend mag richten op de in 227 omschreven doelstellingen, waarmee de intensieve veehouderij dus grondwettelijke bescherming zou krijgen. Elk gemeenschappelijk streven naar meer kleinschaligheid of een beleid dat inzet op een dier- en milieuvriendelijker landbouw wordt hiermee ongrondwettig verklaard!
De oprichters van de Stichting Dierenrechten Europa hebben al veel steunbetuigingen gekregen van andere dierenbeschermingsorganisaties en verwachten dat er een breed front van dierenbeschermers tegen de EU grondwet kan worden gevormd.


hopla, nog een reden om er tegen te stemmen, ik was er al tegen omdat het voor toetreding was van turkije, maar ik ben ook sterk voor dierenrechten, dus nog een reden dat ik er tegen ben.
  zondag 1 mei 2005 @ 12:55:43 #2
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_26638783
Ach... dieren... ik stem tegen de grondwet, maar dieren hebben daar in elk geval niets mee te maken.

Ik eet vlees uit principe...
  † In Memoriam † zondag 1 mei 2005 @ 13:05:33 #3
43556 miss_dynastie
pi_26638975
Ik heb helemaal niks tegen dieren, allesbehalve dat zelfs, maar de manier waarop deze organisaties doorgaans hun punt maken, staat mij ontzettend tegen. Ze wekken een soort 'agressie' in me op, kan het niet goed verklaren.
  zondag 1 mei 2005 @ 13:10:46 #4
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_26639072
En mensonvriendelijk. De macht wordt nergens goed gescheiden.
pi_26639203
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:05 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik heb helemaal niks tegen dieren, allesbehalve dat zelfs, maar de manier waarop deze organisaties doorgaans hun punt maken, staat mij ontzettend tegen. Ze wekken een soort 'agressie' in me op, kan het niet goed verklaren.
nou je word niet dood gegooid met reclames van ze, en ook geen reclame borden buiten, eigenlijk zowat nergens, alleen dit soort persberichtjes.

Niemand heeft er eigenlijk last van
pi_26639328
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:55 schreef ScienceFriction het volgende:
Ach... dieren... ik stem tegen de grondwet, maar dieren hebben daar in elk geval niets mee te maken.

Ik eet vlees uit principe...
Vlees eten of voorkomen dat dieren worden mishandeld zijn twee verschillende dingen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_26639362
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:05 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik heb helemaal niks tegen dieren, allesbehalve dat zelfs, maar de manier waarop deze organisaties doorgaans hun punt maken, staat mij ontzettend tegen. Ze wekken een soort 'agressie' in me op, kan het niet goed verklaren.
Heb je het over die paar mongolen die compleet gestoorde acties uithalen of over organisaties waar intelligente en beschaafde mensen werken die door middel van de media proberen de politiek te beinvloeden.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_26639375
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:55 schreef ScienceFriction het volgende:


Ik eet vlees uit principe...
Ik vraag met af wat voor principes daar bij horen.

pi_26639542
Wonko zegt het goed
  zondag 1 mei 2005 @ 13:53:20 #10
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_26639911
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:54 schreef Jetfire het volgende:
hopla, nog een reden om er tegen te stemmen, ik was er al tegen omdat het voor toetreding was van turkije, maar ik ben ook sterk voor dierenrechten, dus nog een reden dat ik er tegen ben.
Dat zijn dus allebei drogredenen. Het al dan niet toetreden van Turkije tot de EU heeft absoluut niets te maken met de Europese grondwet. En wat betreft de dierenrechten is er een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Dat het allemaal niet ideaal is klopt, maar dat is nog geen reden om dan maar tegen te stemmen.
  zondag 1 mei 2005 @ 14:04:09 #11
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_26640117
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:55 schreef ScienceFriction het volgende:
Ach... dieren... ik stem tegen de grondwet, maar dieren hebben daar in elk geval niets mee te maken.

Ik eet vlees uit principe...
same here
pi_26640155
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:53 schreef NewOrder het volgende:
Het al dan niet toetreden van Turkije tot de EU heeft absoluut niets te maken met de Europese grondwet.
Natuurlijk wel. Deze grondwet regelt dan wel geen toetreding van Turkije, maar als Turkije lid wordt, en dat lijkt onvermijdelijk, dan gelden de regels, rechten en plichten in de voorgestelde grondwet ook voor Turkije.
pi_26640287
Maar goed, dit is meer politiek, daarom hoort dit topic eerder thuis in POL

Schopje => POL
  zondag 1 mei 2005 @ 14:27:36 #14
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_26640454
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:06 schreef Monidique het volgende:
Natuurlijk wel. Deze grondwet regelt dan wel geen toetreding van Turkije, maar als Turkije lid wordt, en dat lijkt onvermijdelijk, dan gelden de regels, rechten en plichten in de voorgestelde grondwet ook voor Turkije.
Als Turkije toetreedt zonder dat de Europese grondwet van kracht is, gelden de huidige verdragen voor Turkije. Ik zie dan ook geen logisch verband tussen tegenstemmen en de toetreding van Turkije tot de EU.
  zondag 1 mei 2005 @ 15:50:57 #15
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_26642166
Waarom moet dierenwelzijn in de europese GRONDWET geregeld worden? Van mij hoeft dat helemaal niet.

Dierenmishandeling staat in het Wetboek van strafrecht van individuele landen. In de uitgangspunten van het europese landbouwbeleid hoeft van mij dierenwelzijn niet expliciet benoemd te zijn. Dat kan ook in andere wetgeving gebeuren.

Ik ga tegen de Europese grondewet stemmen, maar niet vanwege een paar subsidie-afhankelijke lobbygroepen. Het zijn juist enge lobbygroepjes zoals deze, die teveel invloed hebben op het Europese beleid in tegenstelling tot de burgers én de individuele staten in de voorgestelde Europese grondwet.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_26642652
quote:
Op zondag 1 mei 2005 15:50 schreef Tarak het volgende:
Waarom moet dierenwelzijn in de europese GRONDWET geregeld worden? Van mij hoeft dat helemaal niet.

Dierenmishandeling staat in het Wetboek van strafrecht van individuele landen. In de uitgangspunten van het europese landbouwbeleid hoeft van mij dierenwelzijn niet expliciet benoemd te zijn. Dat kan ook in andere wetgeving gebeuren.

Ik ga tegen de Europese grondewet stemmen, maar niet vanwege een paar subsidie-afhankelijke lobbygroepen. Het zijn juist enge lobbygroepjes zoals deze, die teveel invloed hebben op het Europese beleid in tegenstelling tot de burgers én de individuele staten in de voorgestelde Europese grondwet.
Het mishandelen van een dier staat nog steeds gelijk aan het bekrassen van iemand anders zijn auto.


Wakker Dier, Bont voor Dieren, Faunabescherming en Comité Anti Stierenvechten zijn niet van die subsidie groepjes maar als je voor dierenrechten ben kan je maar het beste zoeken in de a-politieke groepjes, enigste inkomsten voor hun zijn meestal vrijwilligers werk en lidmaatschap geld.

maar ik begrijp wat je bedoeld, ik vind die subsidie groepjes ook niet fris, maar ik weet zelf als dierenactivist (a-politiek dierenactivist met rechtse ideeën nog wel) dat subsidie groepjes altijd het geld in hun zak steken.
  zondag 1 mei 2005 @ 16:48:20 #18
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_26643346
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:15 schreef Jetfire het volgende:

[..]

Het mishandelen van een dier staat nog steeds gelijk aan het bekrassen van iemand anders zijn auto.
Je kunt soebatten over de strafmaat van het mishandelen van dieren, maar ik vind dat het strafrecht niet op Europees niveau geregeld moet worden. Ook ben ik van mening dat dieren ongelijk zijn aan mensen en ben een voorstander van dierenproeven (als het niet hoeft prima, maar proeven op dieren dragen bij aan de verbetering van onze gezondheidszorg). Dergelijke clubjes proberen met een overkill aan sentiment, een verbod op proefdieren er door te krijgen. Hetzelfde geldt voor bontfokkers, ik zal zelf geen bont dragen, maar ik vind dat een ander - het recht heeft om bont te dragen. Zaken als het niet vernielen van het eigendom van iemand - of het nu zijn nertsenhouderij is of de bontjas van deze of gene - vind ik schandalig.
quote:
Wakker Dier, Bont voor Dieren, Faunabescherming en Comité Anti Stierenvechten zijn niet van die subsidie groepjes maar als je voor dierenrechten ben kan je maar het beste zoeken in de a-politieke groepjes, enigste inkomsten voor hun zijn meestal vrijwilligers werk en lidmaatschap geld.

maar ik begrijp wat je bedoeld, ik vind die subsidie groepjes ook niet fris, maar ik weet zelf als dierenactivist (a-politiek dierenactivist met rechtse ideeën nog wel) dat subsidie groepjes altijd het geld in hun zak steken.
Wakker Dier is een behoorlijk eng clubje:
quote:
Een voorbeeld. Volkerts rechterhand Sjoerd van de Wouw was niet alleen medeoprichter van VMO, maar tevens beleidsmedewerker bij Milieudefensie, dat in de praktijk als banenmotor voor GroenLinks fungeert, en de man achter Wakker Dier, de opvolger van Lekker Dier. De organisaties zaten in Wageningen in hetzelfde pand.
http://www.geocities.com/mediacontrole/groenlinks06062003.html

Maar er bestaan zeker nog engere clubjes.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  zondag 1 mei 2005 @ 16:49:53 #19
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_26643379
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:36 schreef pberends het volgende:
Partij voor de Dieren is ook al tegen.
De voorzitter van de Partij voor de Dieren is de voorzitter van Wakker Dier.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_26643428
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:49 schreef Tarak het volgende:

[..]

De voorzitter van de Partij voor de Dieren is de voorzitter van Wakker Dier.
Ja en.........?
  zondag 1 mei 2005 @ 16:53:52 #21
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_26643474
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:51 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja en.........?
ehh... niets..... ter informatie!!
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_26643536
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:53 schreef Tarak het volgende:

[..]

ehh... niets..... ter informatie!!
Bedankt .
  zondag 1 mei 2005 @ 18:00:04 #23
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26644929
Je eendjes zijn save, Pberends
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_26645357
Hmm, dit wist ik niet. Goede reden om voor de grondwet te stemmen... mensen moesten zich eens om zichzelf als soort bekommeren, in plaats van om andere dieren. Een hond of een koe is een bezit, en je doet er maar mee wat je wilt. Wat onzinnig om onszelf zulke beperkingen op te leggen... wat dat betreft zijn andere diersoorten verstandiger.

Het hele stukje over tradities schiet me wel in het verkeerde keelgat, omdat het overkomt als een soort excuus.

Overigens mogen die kuthippies van Milieudefensie en dergelijke wat mij betreft wel in een legbatterij geplaatst worden. Ophoeren.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  † In Memoriam † zondag 1 mei 2005 @ 18:51:34 #25
43556 miss_dynastie
pi_26646050
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:25 schreef wonko het volgende:
Heb je het over die paar mongolen die compleet gestoorde acties uithalen
Ik heb het over de fanatiekelingen, waar ik er wel een aantal van ken, ja. Dus niet mensen die echt geweld plegen, maar wel heel fanatiek en dreigend zijn in hun opvattingen.
Mensen die de proporties een beetje uit het oog zijn verloren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')