Ja, dat heb ik ook nog gehad. Een @-teken moest dan een heel eng monster voorstellen. My god, wat was dat realistisch. En mooi.quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:57 schreef Monidique het volgende:
Ik had zelfs een adventure, zo'n doolhof-soort-spelletje, en dat was opgebouwd uit gewone ASCII-tekens. Je kon dan een ander lettertype laden (ik weet niet meer precies hoe en wat) en dan was het net alsof het grafisch was,.
LHquote:Op vrijdag 29 april 2005 23:56 schreef Ultrawuft het volgende:
yeah. uren tweaken met je config.sys en autoexec.bat om net die extra 10kb geheugen vrij te krijgen
copy con autoexec.batquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:00 schreef Harry_Sack het volgende:
Argh, ik weet nog gewoon hoe je een config.sys en een autoexec.bat moet aanmaken met het type commando![]()
Ja, dan kwam er iemand langs 'die het wel even wist' en die ging dan memmaker draaien zodat je zorgvolgdig getweakte config.sys en autoexec.bat weer verkloot waren en je VIJFTIG K minder vrij had.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:01 schreef GoodspeeD het volgende:
memmaker
quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:59 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
LH
emm386.exe
himem.sys
En dan in de goede volgorde, om die klote verbrokkelde UMB's zo optimaal mogelijk te gebruiken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | @echo off echo. echo. echo LET OP ALLE BESTANDEN VAN SCHIJF C:\ WORDEN HIERBIJ GEWIST! echo. choice if errorlevel = %1 then do if errorlevel = %2 then exit :do format c: /u :exit cls |
Big duh! Alle toetsencombinaties weet ik nog. Sterker nog, volgens mij staat de MS-DOS versie hier nog op de pc.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:08 schreef blessed19 het volgende:
gebruikte niemand dan norton commander?
ik kon gewoon niet zonder dat progje
Okeej, het zwaardere geschutquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:01 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
copy con autoexec.bat
@echo off
lh mouse.com
lh anderzooi.com
Dat is pas de shit..
Ik nog steeds nietquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:08 schreef blessed19 het volgende:
programma's gewoon typen man !quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:08 schreef blessed19 het volgende:
Je doet net alsof je een ouwe rot bent die het van vroeger allemaal nog kent.quote:
Ja ik ook.quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:57 schreef __Saviour__ het volgende:
Toen Windows95 er net was opende ik vaak DOS-boxen om gewoon door te typen bestanden te verwijderen, kopieëren en dergelijke. Ik kon niet wennen aan alles met een grafische interface doen. Nu kan ik niet meer zonder
Nee, mijn eerste pc had 512 kb geheugen.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je doet net alsof je een ouwe rot bent die het van vroeger allemaal nog kent.. Volgens mij heb je niet eens meegemaakt dat er computers waren met 16kb werkgeheugen.
toen de 56k modems betaalbaar waren zat ik al onder windows.. neehh Kermit ofzo met een 2400 boud modem, that's the real shitquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:17 schreef Wepeel2 het volgende:
[..]
Ja ik ook.
Vet overbodig die grafische interface. Nu type ik toch ook.![]()
En inbellen met je 56k6 modempje op BBS'en. Dat was allemaal pas true.![]()
ja ik heb een EOS uit 1994 daar staat iets in over video over een wereldwijd netwerk ... ik vond dat toen zo'n onzinquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:19 schreef Ruis het volgende:
MS-Dos, toen PC's nog 20 kilo wogen en internet nog een verre illusie leek.
de "|" zat ook in dos hoorquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Nu ik er aan terugdenk: wat was dat een beperking!
En wat ben ik nu blij met m'n ls -l, alias, less, |, cat, grep, sed, cp, mv, en nog veel meer fantastische programma's!
1 | type read.me|more |
BOO-YAA !!!!quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:20 schreef Kreator het volgende:
Newbie. Mijn eerst pc was een commodore PET:
[afbeelding]
NO WAY!quote:
Daarvoor had ik nog 2 jaar een C64, maar die tel ik niet mee, want die was eigenlijk van mn neef. Daar heb ik pas veel op geprogrammeerd.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:20 schreef Kreator het volgende:
[..]
[afbeelding]
Ja ik heb er nog eenquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:19 schreef Ruis het volgende:
MS-Dos, toen PC's nog 20 kilo wogen en internet nog een verre illusie leek.
Ja 2400 baud heb ik uiteraard ook wel gehad.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:20 schreef pijnboom het volgende:
[..]
toen de 56k modems betaalbaar waren zat ik al onder windows.. neehh Kermit ofzo met een 2400 boud modem, that's the real shit
Je kon wel kleurtjes en informatie gebruiken met ansi in de promptquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:22 schreef nixan het volgende:
Prompt $p$g
Turbo (ging die meteen van 4.77 naar 8 (!) Mhz)
Maar zelfs edlin gebruikte je niet omdat er handiger tooltjes beschikbaar waren.quote:
set comspec=c:\tools\4dos\4dos.comquote:
Ja, want die krengen waren best wel duurquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:24 schreef nixan het volgende:
DD diskettes bewerken met een perforator, om ze als HD te kunnen gebruiken
Neen :-)quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:55 schreef QyRoZ het volgende:
Verlang jij ook zo terug naar die goede ouwe tijd van [...]
Dat deden wij dus met dBASE IV, zie pagina 1.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:26 schreef LennyKravitz het volgende:
Op school je eerste database programma leren... tijdens informatica... PCFILE (kent iemand dat nog?)...
ik gebruikte beidequote:Op zaterdag 30 april 2005 00:28 schreef LennyKravitz het volgende:
was geen fan van arj
gebruikte altijd pkzip en pkunzip...
vraag me niet waarom...
ohja die had je ook nogquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:34 schreef QyRoZ het volgende:
LHA, dat was pas hip.
quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:08 schreef blessed19 het volgende:
Norton commander was een must, alles doen via commando's typen dat was niet te doen. File Commander is de norton commander (inclusief alle toetsen combinaties) voor Windows 98/2000/XP. Niet dat ik het gebruik, maar toch wel leuk om ff mee te klooienquote:
Had ook een dergelijk proggie... heette gewoon SHELL... veel gebruikt...quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:28 schreef pijnboom het volgende:
Het n00b-programma dat ik altijd gebruikte, genaamd pcshell (van pctools) werkt gewoon onder WinXP
[afbeelding]
Windows Commander/Total Commander is ook best okay.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:36 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
[..]
Norton commander was een must, alles doen via commando's typen dat was niet te doen. File Commander is de norton commander (inclusief alle toetsen combinaties) voor Windows 98/2000/XP. Niet dat ik het gebruik, maar toch wel leuk om ff mee te klooien
2400 Baud, tering, wat modern, ik gebruikte een 1200/75 Bd viditel modem, 1200 download, 75 upload (je hoefde tenslotte veel minder te uppen dan te downenquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:36 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
[..]
NC samen met Telix waren wel mijn meest gebruikte programma's. Telix natuurlijk gebruiken om met je 2400baud modem de nieuwste games van soms wel 500KB(!!) te downloaden.. deed ie een uurtje over ofzoNiet te geloven trouwens dat Telix zelfs nu nog te vinden is -> Telix by deltaComm
Ja maar met arj kon je het gemakkelijk over meerdere floppies spreiden.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:28 schreef LennyKravitz het volgende:
was geen fan van arj
gebruikte altijd pkzip en pkunzip...
vraag me niet waarom...
arj a -va -r was slimmer, want dan paktie die de ruimte die het nog had en ging dan verder op de volgende diskettequote:Op zaterdag 30 april 2005 00:39 schreef Wepeel2 het volgende:
[..]
Ja maar met arj kon je het gemakkelijk over meerdere floppies spreiden.
Arj a -v1440 *.* vetspel.arj
of iets dergelijks.
Ja, DOOM op 500 floppies.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:40 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
arj a -va -r was slimmer, want dan paktie die de ruimte die het nog had en ging dan verder op de volgende diskette
Tja, en dan een crc error bij volume 467quote:
ZZT?quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:57 schreef Monidique het volgende:
Ik had zelfs een adventure, zo'n doolhof-soort-spelletje, en dat was opgebouwd uit gewone ASCII-tekens. Je kon dan een ander lettertype laden (ik weet niet meer precies hoe en wat) en dan was het net alsof het grafisch was,.
En daar kom je nu mee.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:40 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
arj a -va -r was slimmer, want dan paktie die de ruimte die het nog had en ging dan verder op de volgende diskette
Dat had ik met Space Quest nummer zoveel. Geen idee meer eik. Toen zat ineens de schijf van 40Mb vol! Hoe was het mogelijk, een schijf van die omvang. VOL!quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:44 schreef Wepeel2 het volgende:
Monkey Island 2 was pas een ramp. Die was fucking 10 mb. Moest verder alles van m'n pc gooien anders had ik te weinig ruimte.
ja idd, en altijd was de laatste kapotquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:46 schreef Bosbeetle het volgende:
haha ja mortal combat op tig schijfjes
Castle (quote:Op vrijdag 29 april 2005 23:58 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook nog gehad. Een @-teken moest dan een heel eng monster voorstellen. My god, wat was dat realistisch. En mooi.
NOSTALGIE! Volgens mij heb ik die nog wel ergens op een flop staanquote:Op zaterdag 30 april 2005 00:51 schreef MrTinux het volgende:
[..]
Castle ()
[afbeelding]
(trouwens, Norton Commander gebruiken wij op het werk nog steeds)
hehe ja toen was dat nog nodig ... 128 MB harde schijf ... en dan maar proberen dat ding zo leeg mogelijk te houden !quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:59 schreef Henno het volgende:
AIN was de beste archiver in die tijd geloof ik. Ik gebruikte ook altijd AINEXE, dat was een tool waarmee je .EXE files kleiner kon maken. Hij comprimeerde dan de code in de file, en plaatste self-contained unpack code erbij. Wanneer je zo'n gecomprimeerde .EXE startte, pakte hij zichzelf uit in RAM en en werd ie daarna gestart. Wat je al niet deed om schijfruimte te besparen in die tijdDit werkte overigens niet meer goed bij de .EXE files met overlays die niet in z'n geheel in RAM werden geladen bij uitvoeren, de overlay code (die tijdens programma-executie wordt geladen) werd dan niet gecomprimeerd.
1 | DIR/S/O-D/P |
OMDAT DAT DING NIET KON CACHEN.quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:07 schreef Bosbeetle het volgende:
dskcopy A:\ B:\ en dan telkens je schijfjes wisselen![]()
Daar had je Smartdrive voor, maar dan moest je wel wachten tot je schijfje uitgerateld was.quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:08 schreef QyRoZ het volgende:
OMDAT DAT DING NIET KON CACHEN.
Pas bij MS-DOS 6.2 kon ie cachen via de harde schijf..
Ja, dat was supergaaf! Een .exe was zeker 8x sneller dan de .bas, plus dat je je source kon beschermen om op te scheppen. Ik was ook heel erg blij met Turbo Pascal 6.0, met dat schaakspelletjequote:Op zaterdag 30 april 2005 01:10 schreef Henno het volgende:
Ik ben jammer genoeg al mijn QuickBASIC 4.5-creaties kwijtgeraaktIk heb hele dagen achter elkaar zitten programmeren daarin... en het was fenomenaal dat je je eigen .EXE files kon maken met de linker die erbij zat... alleen was een Hello World app dan al 20 KB oid wanneer je 'm self-contained wilde distribueren zonder andere files erbij
Ik heb echt veel gemaakt... een complete Yahtzee-game, Monopoly en Mens Erger Je Niet had ik nagemaakt, aan Hotel was ik begonnen maar halverwege mee opgehouden, en ook een hele text adventure. En dan natuurlijk de reguliere Master Mind spelletjes, morse-code uitbrakers (tik je tekst en hoor de bijbehorende pestherrie inclusief lichtsignalen) en tetris-varianten...
Ik hoop echt dat ik het allemaal ooit nog terugvind (al stond het allemaal op diskettes en is er al vele keren grote schoonmaak gehouden)... zo ja dan zet ik het allemaal online
Voor een echte programmeur is geen enkele code onleesbaar. Sterker nog, 't leest als een goed boek.quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:11 schreef QyRoZ het volgende:
Ik had zooooooooo veel GWBASIC dingen gemaakt, echt geniale dingen met allemaal hacks omdat dat ding geen kloot kon..
Had er een complete grafische omgeving in gemaakt.
Echt duizenden regels code. In GWBASIC. Heb je enig idee hoe onbeheersbaar dat was?![]()
dskcopy kon tot DOS 6.2 maar 640k in zn geheugen houden, dus als je een schijfje van 1.4 meg wilde kopiëren moest je meerdere keren wisselen.quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Daar had je Smartdrive voor, maar dan moest je wel wachten tot je schijfje uitgerateld was.
Anders was-ie stuk, hoewel-ie daar sowieso al een handje van had.
[Diskettes] Godverdegodverdegodverdegodverdegodver
quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:26 schreef Henno het volgende:
Een andere grote herinnering uit mijn DOS-tijd waren de trackers. Ik gebruikte voornamelijk DigiTracker, FastTracker en later Impulse Tracker, en was helemaal gelukkig met m'n 16-bits ISA geluidskaart (die dus al wel gewoon CD-kwaliteit sound kon uitspugen). Dit was al wat later doen ik m'n 486 had gekregen.
Toen ik mijn eerste CD-ROM speler kocht, leende ik regelmatig CD's die helemaal vol stonden met de meest uiteenlopende MOD en XM files. De meeste waren vrij ranzig, maar er zaten ook juweeltjes tussen (dat je je echt zit te verbazen wat je met 4 geluidskanalen en goedgekozen samples al niet kan doen).quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]modtrackers
gnenene daar heb ik nog eens een zooi bagger mee gemaakt zeg
dat wil je niet weten
quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:30 schreef Henno het volgende:
[..]
Toen ik mijn eerste CD-ROM speler kocht, leende ik regelmatig CD's die helemaal vol stonden met de meest uiteenlopende MOD en XM files. De meeste waren vrij ranzig, maar er zaten ook juweeltjes tussen (dat je je echt zit te verbazen wat je met 4 geluidskanalen en goedgekozen samples al niet kan doen).
Yeah, S3M was hetquote:Op zaterdag 30 april 2005 01:30 schreef Henno het volgende:
[..]
Toen ik mijn eerste CD-ROM speler kocht, leende ik regelmatig CD's die helemaal vol stonden met de meest uiteenlopende MOD en XM files. De meeste waren vrij ranzig, maar er zaten ook juweeltjes tussen (dat je je echt zit te verbazen wat je met 4 geluidskanalen en goedgekozen samples al niet kan doen).
2 woorden...quote:1 van de ergernissen van vroegah
quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:40 schreef HAL9000S het volgende:
memmaker gebruikers?? Om door 'vals' te spelen zoveel mogelijk memory vrij te maken zodat je toch Rise of the Triads of Mortal kombat 2 kon spelen??
quote:
Tsk. De mijne een Acorn Electron, die kloksnelheid werd nog in KHz uitgedrukt.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:20 schreef Kreator het volgende:
Ik was een groot fan van Raptor:quote:Op zondag 1 mei 2005 14:40 schreef Chandler het volgende:
[..]
Maar dan moeten we ook Snake (mamba), Commander Keen en Crystal Caves niet vergeten!!!!
Vooral leuk als je later veel dingen moest toevoegen en je regelnummers op waren.quote:Op zondag 1 mei 2005 15:00 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Tsk. De mijne een Acorn Electron, die kloksnelheid werd nog in KHz uitgedrukt.
(BASIC programmeren met regelnummers... *zwijmel* Daarmee vergeleken is Edlin zaligheid!)
quote:Op zondag 1 mei 2005 15:09 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ik was een groot fan van Raptor:
[afbeelding]
Maar goed, dat was al bijna in de Win95 tijd.
Ja, maar die ging via een temp-file, niet zo handig dus. Moest je eerst wachten tot het commando links van de | klaar was voor je überhaupt enige vorm van output kreeg.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:21 schreef pijnboom het volgende:
de "|" zat ook in dos hoor
quote:Op zondag 1 mei 2005 15:10 schreef QyRoZ het volgende:
Vooral leuk als je later veel dingen moest toevoegen en je regelnummers op waren.
was idd wel cool, maar leip na eerste level altijd vastquote:Op zondag 1 mei 2005 15:09 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
[afbeelding]
Ja die was ook goed alleen kwam wat later volgens mij (4 jaar later ofzo)quote:Op zondag 1 mei 2005 15:09 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
[afbeelding]
Raptor... GEWELDIG. Ik heb nu het linkje naar het spel wee rop mijn desktop staanquote:Op zondag 1 mei 2005 15:09 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
[afbeelding]
Mooi spul was dat he! Maar mijn favo was XM (Fasttracker (][)) . Ik vond hem persoonlijk beter dan Scream Tracker 3 of het latere Impulse Tracker.quote:Op zondag 1 mei 2005 18:02 schreef Ridocar het volgende:
S3M was idd de bom, heb ook veel rommel gemaakt met fast/screamtracker, en zelfs raw-wavjes gemaakt.
Dat was idd een stoere hack ja! Gewoon lekker je aantal levens laten bevriezen, werkte vrij goed.quote:Op zondag 1 mei 2005 18:02 schreef Ridocar het volgende:
Weet iemand nog iets van GameWizard? een tsr-tool om je spellen te kunnen cheaten (gewoon in het geheugen laten zoeken naar waardes (levens of munitie ofzo) en dan handmatig bijwerken.
Het leuke is dat die composers van Future Crew; Skaven en Purple Motion, nog steeds bezig zijn.quote:Op zaterdag 30 april 2005 01:37 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Yeah, S3M was het
The Future Crew was echt vet!
Er hebben zelf mensen win95 gekocht die geen pc haddenquote:Op zondag 1 mei 2005 22:57 schreef Ridocar het volgende:
Ik weet nog:
- dat iedereen braaf zijn computer uit liet staan op 6 maart, namelijk de incubatiedatum van het o zo beruchte Michelangelo-virus.
- over Windows 95, op school beter bekend als Codenaam Chicago, omdat we niet wisten hoe het nieuwe produkt van Microsoft zou heten.
- 24 augustus, de wereldwijde verkoopdatum van Windows 95, mensen die in slaapzakken voor de deur lagen om een exemplaar te bemachtigen, terwijl een kopie (op ruim 30 diskettes) een maand geleden in de klas rondging.
- dat ik "onzin" zei, toen ik hoorde van cd's waarop je kon schrijven. wist ik veel.
http://www.dosgamesarchive.com/download/game/15quote:Op zondag 1 mei 2005 23:19 schreef alsem het volgende:
ik weet nog dat ik nooit geloofte dat je 3d spellen ooit op je eigen pc kon draaien, tot een vriend van me met wolfenstein 3d aan kwam zetten, die ook nog eens multiplayer was! er ging een wereld voor me open!
ohjaquote:Op zondag 1 mei 2005 18:38 schreef Ablaze het volgende:
[..]
Mooi spul was dat he! Maar mijn favo was XM (Fasttracker (][)) . Ik vond hem persoonlijk beter dan Scream Tracker 3 of het latere Impulse Tracker.
En eigenlijk maakte het niet uit waarin je alles maakte, je kon het toch gewoon afspelen met Cubic Player.
Ja!, erg leuk als je muziek had gemaakt en je was er echt even helemaal zat vanquote:Op zondag 1 mei 2005 23:33 schreef timbob het volgende:
[..]
ohja
en fast tracker 2 had zo'n onwijs gave snake versie erin!
hehequote:Op maandag 2 mei 2005 12:39 schreef L.Denninger het volgende:
Scorched Earth - the mother of all games
spy vs spy op de NES was wel vetquote:Op maandag 2 mei 2005 13:18 schreef Lynx666 het volgende:
Dr zijn nog wel nieuwe Spy vs. Spy games uitgekomen op de consoles, maar die schijnen flink tegen te vallen.
Alley catquote:Op maandag 2 mei 2005 12:59 schreef timbob het volgende:
[..]
hehe
dat was vet tof op je 33 mhz, met een nuke, en dan 1.5 minuut wachten tot ie uitgerekend had hoe groot dat rondje moest maken
maar alley cat was ook onwijs stoer
[afbeelding] [afbeelding]
De standaard bestaat al sinds 1992quote:Op maandag 2 mei 2005 14:42 schreef Frollo het volgende:
Mp3? In het DOS-tijdperk?
Raptorquote:Op zondag 1 mei 2005 15:09 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
[afbeelding]
Zat tegen 1994 altijd met .mod geluidsbestanden te kloten.quote:
Omgerekendquote:
Ik hing voornamelijk op EroNet rond, via frontdoor en bleuwave. Dat was pas mega snel chatten, als je vandaag een bericht plaatste, werd het snachts naar de verschillende centrale points uitgewisseld, en kon je een dag later al antwoord verwachten, van waar dan ook vandaan van de wereld. Echt verbazend vele malen sneller dan snailmailquote:Op zaterdag 30 april 2005 19:05 schreef neok het volgende:
Nog iemand point geweest bij Fidonet?![]()
Programma's als frontdoor, fastecho, GoldED. Elke avond connecteren met je 2400 met V42bis datacompressie naar het BBS een paar dorpen verder om je mail en news op te halen. Ze hadden een ip alternatief in de stijl van 2:452/15.17Ooit nog een sysop proberen te overtuigen eind jaren 80 dat internet wel degelijk groter zou worden dan Fidonet
![]()
![]()
![]()
Mijn god, ik ben oud
Alleycat ging altijd veel te snel bij mij. Maar goed, ik dacht dat dat gewoon zo hoorde.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:59 schreef timbob het volgende:
[..]
hehe
dat was vet tof op je 33 mhz, met een nuke, en dan 1.5 minuut wachten tot ie uitgerekend had hoe groot dat rondje moest maken
maar alley cat was ook onwijs stoer
[afbeelding] [afbeelding]
Inderdaad, dat is het grootste nadeel tegenwoordig; je hoeft nergens verstand van te hebben om zo'n ding aan te schaffen.quote:Op maandag 2 mei 2005 18:57 schreef Ronaldsen het volgende:
Het mooie van de pre windows tijd was, dat je wel verplicht was enige basis kennis van de pc te hebben om er mee te werken. Zonder de basis commando's van bestanden kopieren etc etc kwam je al nergens
Tegenwoordig kopen de grootste noobs al een windows xp pc van de aldi om hem vervolgens in record tempo te verneuken door middel van spyware en virussen etc...
Zie daar waardoor (inderdaad) alle spyware enzo komt.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:00 schreef Quarks het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is het grootste nadeel tegenwoordig; je hoeft nergens verstand van te hebben om zo'n ding aan te schaffen.
De computer-leken maken de spyware nietquote:Op maandag 2 mei 2005 19:11 schreef DigiJasper het volgende:
[..]
Zie daar waardoor (inderdaad) alle met spyware geinfecteerde enzo komt.
Moet je vooral een werkende link naar toe plaatsen. Veel leken 'klikken' maar wat aan!quote:
Of is het een voordeel?quote:Op maandag 2 mei 2005 19:00 schreef Quarks het volgende:
Inderdaad, dat is het grootste nadeel tegenwoordig; je hoeft nergens verstand van te hebben om zo'n ding aan te schaffen.
nee idd de computer boeren schuiven een amd sempron (opvolger duron) onder je neus als ze de athlon xp niet hebben met de smoes: "is nieuwer , dus beter".quote:Op maandag 2 mei 2005 19:00 schreef Quarks het volgende:
[..]
quote:Op maandag 2 mei 2005 13:18 schreef Lynx666 het volgende:
Dit moeten de meesten hier ook kennen!
Spy vs. Spy
Twee spionnen, precies hetzelfde. De een is te herkennen aan zijn witte outfit en de ander aan de zwarte. En allebei hebben ze dezelfde missie. Het vinden van alle onderdelen van een raket. Elk van hen heeft een arsenaal aan vallen en explosieven om de ander tijdelijk uit te schakelen en evt. zn zakken te legen.
Dat verneuken doet de gebruiker niet, dat gebeurt automatisch wel als je met Windows na een schone installatie over het web gaat surfen. Overigens had je niet zoveel aan de kennis van commando's als je PC de griep had gekregen door een virus.quote:Het mooie van de pre windows tijd was, dat je wel verplicht was enige basis kennis van de pc te hebben om er mee te werken. Zonder de basis commando's van bestanden kopieren etc etc kwam je al nergens
Tegenwoordig kopen de grootste noobs al een windows xp pc van de aldi om hem vervolgens in record tempo te verneuken door middel van spyware en virussen etc...
het verneuken doet de gebruiker altijd zelf. hij/zij klik altijd wel op ja/nee en het downloaden programma's van kazaa...quote:Op dinsdag 3 mei 2005 00:43 schreef Beathoven het volgende:
Dat verneuken doet de gebruiker niet, dat gebeurt automatisch wel als je met Windows na een schone installatie over het web gaat surfen. Overigens had je niet zoveel aan de kennis van commando's als je PC de griep had gekregen door een virus.
bedoel je dit trouwens met het pre windows tijdperk ?
wat bedoel je met " hij/zij klikt altijd wel op ja / nee?"quote:Op dinsdag 3 mei 2005 08:38 schreef mschol het volgende:
[..]
het verneuken doet de gebruiker altijd zelf. hij/zij klik altijd wel op ja/nee en het downloaden programma's van kazaa...
Owww Carmageddon.... Met dat spel ben ik voor het eerst tegen de limitaties van mijn LCD-scherm aan gekomen.quote:Op maandag 2 mei 2005 22:46 schreef boempa het volgende:
Ik weet nog dat ik op mijn 486DX4-66 met 8MB ram en een 1MB Diamond videokaart Carmageddon onder DOS bijna had uitgespeeld toen het spel net uit was.
Een level laden duurde zo'n 5 minuten en het draaide dan met zo'n 1FPS.
Later bij een vriend draaide het vet soepel op zijn Pentium 200, toen stond ik echt versteld van hoe geweldig mooi het spel was toen ik het spel voor het eerst goed kon spelen.
Ook heb ik met die vriend heel vaak Death Rally gespeeld onder DOS.
ik doel met ja/ne op de activce x installaties daar is de gebruiker echt zelf bij..quote:Op dinsdag 3 mei 2005 10:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
wat bedoel je met " hij/zij klikt altijd wel op ja / nee?"
Onder OS X download ik ook genoeg van Kazaa achtige programma's (Cabos, Limewire e.d.) maar ik heb nog nooit iets van Spyware of Virussen gezien. Misschien kun je me helpen om er eentje te installeren want je hebt zo te horen ervaring
maakt weinig uit tenzij het kleine crt's waren , heb hier een 19" crt maar das ook om te huilen (jammer genoeg, ik heb genoeg oude dos spellen)quote:Op dinsdag 3 mei 2005 11:40 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
*Zucht* waarom heb ik nou die CRT's bij het grofvuil gezet....
Ik heb nog een 486 bij mn ouders onder het stof staan. Geen idee of ie het nog doet.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:04 schreef Kjew het volgende:
Wat een cool topic.. als ik al die oude spellen weer zie...geweldig! En al die oude systemen weggegooid he...
![]()
Hehehe... XT, 286, 486 en alles tot PII 533 Mhz weggegooid...quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:06 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ik heb nog een 486 bij mn ouders onder het stof staan. Geen idee of ie het nog doet.
Ik verzeker je dat als je ze nu weer opstart je het na ongeveer 2 minuten alweer bekeken hebt, je kunt deze spellen trouwens nog steeds draaien..quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:04 schreef Kjew het volgende:
Wat een cool topic.. als ik al die oude spellen weer zie...geweldig! En al die oude systemen weggegooid he...
![]()
Wel Stunts.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:10 schreef Kjew het volgende:
[..]
Hehehe... XT, 286, 486 en alles tot PII 533 Mhz weggegooid...![]()
486.. windows 3.1 en spellen als Golden Axe en Testdrive enzo??![]()
Die heb ik nog op CD als het goed is... in doosje MET hoes!quote:Op zondag 1 mei 2005 15:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]![]()
raptor
oi wat heb ik dat veel gedaan !
Dat olifanten-spel zat inderdaad in een een of andere computercursus die bij die Philips-computers zatquote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:52 schreef Kjew het volgende:
1987... opstarten vanaf een DD-schijfje in A:\ en dan in B:\ wat je wil draaien... jaaaaa het spelletje met de Slang die de Olifant binnen de omheining moest drijven...![]()
in 1987 voor 5500 gulden een CGA-scherm, X86 en matrix-printer, alles van Philips... ik zie mn pap nog binnen komen met die mega-dozen...
Ik had een groenbeeld monitor vroegerquote:Op vrijdag 29 april 2005 23:55 schreef QyRoZ het volgende:
Verlang jij ook zo terug naar die goede ouwe tijd van dir /p, type readme.txt | more, DoubleSpace, 640k, EMS, XMS, Microsoft Antivirus, PC Tools, WP 5.1, EGA en CGA beeldschermen met 80x25 regels pure tekst? Kom hier nostalgisch dromen over de goeie ouwe tijd. Toen het gras nog groen was en de beeldschermen nog monochroom waren.
1 2 | beep goto 1 |
Stunts, wings of fury, California games, street rod en larryquote:
quote:
Jaaa ik heb me altijd afgevraagd hoe ze die dingen maakten. In het begin ging ik proberen de EXE te bewerken met editquote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:30 schreef L.Denninger het volgende:
De "Future Brain Incorporated" cracktro's uit eind jaren 80 !
http://artscene.textfiles.com/intros/PC/1989/fbi.zip
Tja, lekker makkelijk, je kiest een spel wat geprerenderde omgevingen had.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:38 schreef Beathoven het volgende:
Ook de spellen en programma's zagen er grafisch namelijk perfect uit.
Myst (1993)
ik had tot verkort een 286 staan met o.a. commander keenquote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:47 schreef Kjew het volgende:
[..]
Die heb ik nog op CD als het goed is... in doosje MET hoes!![]()
Maar dat is nog niet echt oldskool he..
Dat was al meer als de gemiddelde pc toen kon hoorquote:Op dinsdag 3 mei 2005 15:00 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Tja, lekker makkelijk, je kiest een spel wat geprerenderde omgevingen had.
Kortom, alleen maar plaatjes inladen van disk
quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:40 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Was dat die game waar je vop an die gastjes kon schieten die als ze genoeg hadden gehad op hun knieën gingen zitten om je te smeken hun niet af te maken ? Was dat ook niet de eerste game waarbij je ook naar beneden en boven kon richten ? (zij het dan niet met je muis, want volgens mij was dat pas met Quake).quote:
idd daar heb je gelijk inquote:Op dinsdag 3 mei 2005 15:00 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Tja, lekker makkelijk, je kiest een spel wat geprerenderde omgevingen had.
Kortom, alleen maar plaatjes inladen van disk
Doublespace: je had twee keer zoveel ruimte, maar elk bestand nam ook twee keer zoveel plek in.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:53 schreef QyRoZ het volgende:
Al die mensen die ik moest helpen omdat ze hun drive hadden geDoubleSpaced en er problemen mee kregen..
Dat scheurt gevels.quote:Op woensdag 4 mei 2005 00:06 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Doublespace: je had twee keer zoveel ruimte, maar elk bestand nam ook twee keer zoveel plek in.
rd /squote:Op woensdag 4 mei 2005 00:06 schreef star_gazer het volgende:
[..]
En twee commando's die ik tegenwoordig mis... DELTREE...
quote:... en UNDELETE!!
De recycling bin is voor n00bs, ik gebruik altijd shift+deletequote:Op woensdag 4 mei 2005 00:36 schreef MrTinux het volgende:
[afbeelding]![]()
nou ja, oke, dat is niet écht undelete, maar goed
en UNFORMAT.EXE!quote:Op woensdag 4 mei 2005 00:06 schreef star_gazer het volgende:
En twee commando's die ik tegenwoordig mis... DELTREE en UNDELETE!!
quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:53 schreef QyRoZ het volgende:
Al die mensen die ik moest helpen omdat ze hun drive hadden geDoubleSpaced en er problemen mee kregen..
Of de tijd dat je een [strike]il[/strike]legale copie van C&C moest hebben.. op Flop omdat de cd-brander niet erg protable was! 40 Flopjes het hele land over.. om na een half jaar tot de conclusie te komen dat op flop 39 bad-sectors zatenquote:Op woensdag 4 mei 2005 11:56 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Of een vriend die mij vroeg hem te komen helpen met zijn pc omdat "ie het niet meer deed". Die knakker woonde aan de andere kant van het land en kon niet echt zeggen waarom die pc het nietmeer deed.
Kom ik daar, heeft hij z'n HELE disk gestackerd. En de stacker executables zaten natuurlijk IN de gestackerde partitie. En het enige wat hij nog had was een multi-disk ARJ archief met de stacker software... maar geen kilobyte ruimte om het uit te kunnen pakken....
![]()
...id Games...quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:43 schreef BrickTop het volgende:
...dat je uitkeek naar nieuwe games van Lucas Arts, Sierra, Westwood...
Dat kon met Double Dragon ook!quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:52 schreef Scorpie het volgende:
En daarnaast Axe gespeeld, dat spelletje kon je met zn 2en op 1 toetsenbord spelen! GEWELDIG spel!!
Ja! Via de pc-speaker volgens mij zelfs.quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:53 schreef Frollo het volgende:
Maar het aller-aller-überste spel was natuurlijk Rad van Fortuin met de echte stem van Hans van der Togt!!!!
Nee, toch wel al via de SB als ik het me goed herinner.quote:
stunts!quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:03 schreef L.Denninger het volgende:
Ik voel een meeting aankomen met veel bier, Double Dragon, Sopwith, Testdrive, Stunts etc. !
quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:50 schreef star_gazer het volgende:
Day of the tentacle anybody?
ik ging net nog DOTT draaien, maar hij blijft steeds hangen als die gast gaat pratenquote:Op woensdag 4 mei 2005 16:18 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
"Look Hoagie, it's a hamster! Just what I need for dissection lab tomorrow!"
En oef, zie ik daar opeens LASTDRIVE staan, aaaargh, ik had die idiote driveletters net zo ongeveer vergeten...
Probeer ScummVM eens.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:25 schreef timbob het volgende:
[..]
ik ging net nog DOTT draaien, maar hij blijft steeds hangen als die gast gaat praten
quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:28 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Probeer ScummVM eens.
Werkte prima met mijn DOTT cd
Westwood maakte sowieso gave spellen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:32 schreef star_gazer het volgende:
legend of Kyrandia was ook zo mooi. En dan vooral deel 2, hand of fate heettie die toch? Van westwood waren die spelletjes
Die's keihandig iddquote:Op woensdag 4 mei 2005 16:44 schreef Shark.Bait het volgende:
Een van de weinige Dos commando's die ik nu nog gebruik is dir/b/o >test.txt
Is dat op het punt dat hij zegt "Did you say Bernard?"? Daar heb ik namelijk ook een vastloper zitten... Precies daarvoor het spel opslaan, vervolgens in de instellingen geluid uitzetten, 10 seconden verderspelen, weer opslaan, geluid weer aanzetten en doorspelen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:25 schreef timbob het volgende:
[..]
ik ging net nog DOTT draaien, maar hij blijft steeds hangen als die gast gaat praten
Je komt op... ACHThonderd gulden!quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:53 schreef Frollo het volgende:
Maar het aller-aller-überste spel was natuurlijk Rad van Fortuin met de echte stem van Hans van der Togt!!!!
DESCENT 1!quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:03 schreef L.Denninger het volgende:
Ik voel een meeting aankomen met veel bier, Double Dragon, Sopwith, Testdrive, Stunts etc. !
Ja! Net weer eventjes gespeeld, zo tof, al die stem samples!quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:53 schreef Frollo het volgende:
op een dvdtje kan je aardig wat dosspellen kwaijtquote:Op woensdag 4 mei 2005 15:46 schreef Lynx666 het volgende:Zoveel herinneringen. Ben nu begonnen al m'n ouwe DOS-games-meuk bij elkaar te rapen en er een leuke compilatie CD of DVD van te maken
Sommige klassiekers zijn toch nog best groot, zeker toen men begon spellen op CD te persen - toen kwam er ook een hele zwik filmpjes bij om het op te leukenquote:Op woensdag 4 mei 2005 20:14 schreef JimmyBoy het volgende:
[..]
op een dvdtje kan je aardig wat dosspellen kwaijt
quote:Op woensdag 4 mei 2005 21:37 schreef Lambiekje het volgende:
Ik was z'n gast die een Gravis Ultrasound Max geluidskaart had in de DOS-tijdperk .. dat was geweldig .. met Win95 was het snel over met de pret.
MEMMAKER werkte idd niet super. Maar je kon het wel goed gebruiken als je wist hoe. Wat ik meestal deed was:quote:Op woensdag 4 mei 2005 21:37 schreef Lambiekje het volgende:
Ik kan me nog goed herinneren dat je QEMM moest gebruiken om zo veel mogelijk geheugen vrij te krijgen. MEMMAKER was een teringtooltje en werkt gewoon niet.
dat was simon the sorcererquote:Op woensdag 4 mei 2005 22:47 schreef Beathoven het volgende:
welke adventure is dat?
ook een fijn spel uit '89, Grand Prix Circuit (Test Drive 1)
[afbeelding]
Dat is Simon The Sorcererquote:
nox was idd ook van hun maar die is uit 1999 ofzo, das niet echt dos tijdperk meerquote:Op woensdag 4 mei 2005 16:40 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Westwood maakte sowieso gave spellen.
Dune (2!!)
Legend of Kyrandia serie ()
Blade Runner
Lands of Lore
Nox was geloof ik ook nog van hun
En natuurlijk de Command&Conquer reeks!
[afbeelding]
Digger... staat er echt bovenquote:Op donderdag 5 mei 2005 08:51 schreef mschol het volgende:
[..]
dat spel was bij mij al niet meer te draaien
heb helaas ook de naam kwijt
Hij doet het!!!!quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:32 schreef __Saviour__ het volgende:
probeer eerst dat vdmsound eens, dat werkt goed.
Of download anders DosBox.
Yep, die moet nog ergens liggen hier.quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:55 schreef LintuxCx het volgende:
toevoegen om het compleet te maken.
Kent iemand Kingdom O' Magic trouwens?
quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:22 schreef -Xerxes- het volgende:
[afbeelding KoM]
Geweldige adventure met de meest belachelijke dialogen.
das toch niet de echte digger???quote:
Wahaha, briljant was die reeks, Gobliiins 1, Gobliins 2, Goblins 3quote:* LintuxCx zit nu al een paar minuten lang "tobor tobor tobor" te mompelen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |