abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 juli 2005 @ 18:11:49 #241
106911 daisy_ducky
..............................
pi_28837422
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:04 schreef Carnaval het volgende:
is er ergens een site waar de meest voorkomende accoorden opstaan?
heb al veel gegoogeld maar kan het niet echt vinden.
het moet eik in een document staan zodat ik het gelijk kan printen
Ga gewoon ff naar een muziekwinkel
Boeken & boekjes met accoorden en de meeste nog in het Nederlands ook,zodat je het ook nog kan snappen wat je doet
pi_28860712
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 16:27 schreef Litpho het volgende:

[..]

Nah, eerst een paar basisakkoorden leren en daar tussen leren wisselen. Dan kan je al vrij gauw iets spelen wat nog een beetje ergens naar klinkt (een I-IV-V in A of zo) en dan ben je ook gemotiveerd om vanzelf eens een C#mb7add9/B te leren.
Helemaal mee eens

alleen '7' is op zichzelf al b anders is het maj
Ik doe hier niet aan mee.
pi_28861566
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 16:29 schreef Off-ShoRe het volgende:
alleen '7' is op zichzelf al b anders is het maj
. Ook maar snel even iets neergerateld, maar toch... .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_28872542
Als we zo beginnen, laten we er dan maar meteen C#m9/B van maken
.
pi_28876197
Mijn tips voor beginners:

Begin elektrisch; dit kost wat meer geld en moeite maar een elektrische gitaar vind ik gemakkelijker spelen.

Als je nog geen noten kan lezen begin daar dan ook niet mee; het is tijdverspilling en tabs werken prima.
Zie tabs als een hulpmiddeltje; probeer het nummer eerst zelf uit te vogelen. Dit hebben de meeste mensen op internet ook gedaan, dus ga ervan uit dat de echte gitaristen het waarschijnlijk ook niet zo spelen. Als je alleen maar tabs gebruikt word je lui en je krijgt geen gevoel in je spel.

Probeer niet al te veel aan vibrato te denken; leer eerst een beetje spelen, dan komt het vanzelf wel.

Als je niet muzikaal bent, kom niet op Fok! zeuren.
pi_28878792
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 16:35 schreef WhizzVin het volgende:
Voor mij klinken ze allemaal mooi, maar ik hoor niet zo goed als anderen. Het gaat nu om De Vlieger van André Hazes die ik in C wil spelen (origineel is in Ab). Nu heb ik zeker 3 of 4 verschillende versies (2 originelen in Ab, 1 in C en nog een midi die weer iets anders is).
Maakt het veel uit als je in een akkoord een andere bas noot hebt, bijv. F in plaats van F/C? Dat is zoveel makkelijker, het klinkt natuurlijk iets anders maar dan is het toch nog steeds mooi? Of gaat het originele karakter van het nummer dan verloren?
Eigenlijk klinkt het nummer altijd als de verhoudingen intact zijn.
pi_28883299
quote:
Op zondag 17 juli 2005 07:28 schreef MidnightRambler het volgende:
Mijn tips voor beginners:

Begin elektrisch; dit kost wat meer geld en moeite maar een elektrische gitaar vind ik gemakkelijker spelen.

Als je nog geen noten kan lezen begin daar dan ook niet mee; het is tijdverspilling en tabs werken prima.
Zie tabs als een hulpmiddeltje; probeer het nummer eerst zelf uit te vogelen. Dit hebben de meeste mensen op internet ook gedaan, dus ga ervan uit dat de echte gitaristen het waarschijnlijk ook niet zo spelen. Als je alleen maar tabs gebruikt word je lui en je krijgt geen gevoel in je spel.

Probeer niet al te veel aan vibrato te denken; leer eerst een beetje spelen, dan komt het vanzelf wel.

Als je niet muzikaal bent, kom niet op Fok! zeuren.
Wow, wat een bullshit staat hier .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_28883671
mwha valt mee
pi_28883715
quote:
Op zondag 17 juli 2005 15:43 schreef the_legend_killer het volgende:
mwha valt mee
Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat iemand zo dom is om een electrische gitaar aan te bevelen voor een beginner omdat 'het gemakkerlijk is'. Dat is juist de reden waarom je niet met electische gitaar moet beginnen. Met akoestisch krijg je veel meer knijpkracht, je moet meer moeite doen en je vingers worden sterker. Je leert je vingers beter te positioneren. Dat geeft uiteindelijk veel voordeel als je overstapt naar electrisch
We'll keep on whispering our mantras.
pi_28883802
quote:
Op zondag 17 juli 2005 15:44 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat iemand zo dom is om een electrische gitaar aan te bevelen voor een beginner omdat 'het gemakkerlijk is'. Dat is juist de reden waarom je niet met electische gitaar moet beginnen. Met akoestisch krijg je veel meer knijpkracht, je moet meer moeite doen en je vingers worden sterker. Je leert je vingers beter te positioneren. Dat geeft uiteindelijk veel voordeel als je overstapt naar electrisch
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik hel zelf ook over naar acoustische gitaar voor starters, maar het gooit wel een extra drempel op waardoor je lastiger even iets leert spelen wat je verder motiveert. Verder hebben de meeste beginnende gitaristen wel een bepaalde manier van klinken in gedachten en ook daar komt de acoustische sound niet altijd 100% overeen met wat ze zoeken. Vanuit technisch oogpunt zou ik zeggen ja, maar qua motivatie lang niet altijd .
pi_28883968
Da's wel zo ja. Maar goed, op moment dat een beginner eerlijk vraagt "kan ik het beste akoestisch of electrisch beginnen" en hij staat neutraal tegenover beide, zou ik hoe dan ook akoestisch aanraden maar er wel bij vermelden dat het waarschijnlijk iets zwaarder is om mee te starten dan elektrisch.

Dat bullshit verhaal over dat tabs lui maken moet iedereen trouwens maar gewoon negeren
pi_28884082
quote:
Op zondag 17 juli 2005 15:55 schreef Off-ShoRe het volgende:
Dat bullshit verhaal over dat tabs lui maken moet iedereen trouwens maar gewoon negeren
De onderliggende lijn dat op gehoor dingen leren uitzoeken goed voor je spel is vind ik eerlijk gezegd wél de moeite om te onderstrepen. Maar wederom, in eerste instantie wat dingen spelen van tab zodat je materiaal hebt wat je motiveert helpt vermoedelijk meer dan continu bergopwaarts gaan voor slechts een uiteindelijke beloning .
pi_28884397
Ja, natuurlijk. Maar als je veel gebruikt maakt van tabs, is een volgende logische stap om zelf ook tabs te gaan maken. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van mentaliteit. De één wil meer kunnen dan de ander. Als je veel wilt kunnen, doe je daar ook moeite voor. Tabs hebben niets te maken met lui worden an sich, ik ben er van overtuigd dat het altijd de gitarist zelf is die bepaalt wat hij/zij wel en niet wil kunnen. Het is net zo goed ook niet zo dat een capo lui maakt; het is gewoon een hulp middel dat op zichzelf staat.

Door alleen tabs te gebruiken train je trouwens je gehoor ook wel hoor. Of het niet zo snel gaat als wanneer je het allemaal zelf uit zou zoeken is een tweede, dat durf ik niet te zeggen maar als je veelvuldig nummers van tabs naspeelt gaat je brein na verloop van tijd (lees jaren) logica ontdekken in hoe akkoorden klinken en hoe ze gebruikt worden, waardoor tabben en op gehoor nummers uitzoeken steeds makkelijker wordt.
Met andere woorden zolang je actief met muziek bezig bent komt het allemaal wel goed
pi_28884848
Ik zeg niet dat tabs not-done zijn, alleen je hebt van die mensen die de tabs van de intro van Satisfaction van de Stones gaan vragen ofzo? Dat vind ik nogal amuzikaal. Als je nou bijv. een liedje van Steve Vai wilt spelen en je komt er echt niet uit dan kan je de tabs altijd nog raadplegen, alleen vind ik het raar als mensen zeggen "Zo, ik ga dit spelen. Even de tabs opzoeken." Dan ben je geen echte gitarist maar een kopie van een ander.

Trouwens, als je dan al tabs gebruikt koop/leen alsjeblieft een boek want 50% wat op internet staat klopt voor het meerendeel voor geen hol.

En waarom zou je tabs willen maken?

Ik blijf desondanks bij mijn eerder genoemde standpunten. Ze ogen voor de standaard huis-tuin-en-keuken-gitarist(die er hier blijkbaar genoeg zitten) misschien als onzin, maar vertrouw me, it works.
pi_28885027
quote:
Op zondag 17 juli 2005 16:37 schreef MidnightRambler het volgende:
Ik zeg niet dat tabs not-done zijn, alleen je hebt van die mensen die de tabs van de intro van Satisfaction van de Stones gaan vragen ofzo? Dat vind ik nogal amuzikaal. Als je nou bijv. een liedje van Steve Vai wilt spelen en je komt er echt niet uit dan kan je de tabs altijd nog raadplegen, alleen vind ik het raar als mensen zeggen "Zo, ik ga dit spelen. Even de tabs opzoeken." Dan ben je geen echte gitarist maar een kopie van een ander.

Trouwens, als je dan al tabs gebruikt koop/leen alsjeblieft een boek want 50% wat op internet staat klopt voor het meerendeel voor geen hol.

En waarom zou je tabs willen maken?
Als je zoals ik gitaar hebt leren spelen dmv tabs,veel geduld, mentaliteit en discipline, dan kom je best een heel eind. Tabs opvragen doe ik nu enkel om de reden zoals je zei: omdat ik er zelf niet meer uitkom of om een begin te maken. Maar vaak kloppen deze op internet niet nee, en ga ik zelf op gehoor verder.

Tabs maak ik ook, maar dan meer als geheugensteun. Wanneer ik zelf aan het aanklooien ben en een leuk rifje ontdek noteer ik die in tabs.. Gewoon voor het gemak..
  Moderator zondag 17 juli 2005 @ 16:47:26 #256
18653 crew  D.
pi_28885042
quote:
Op maandag 13 juni 2005 23:24 schreef MaRySe het volgende:
Ik ben linkshandig.. Is het beter de snaren om te draaien of proberen die gitaar rechts te spelen
Ik ben ook links maar speel gewoon rechts.
Eigenlijk ook een voordeel omdat je dan met links alle ingewikkelde grepen moet doen
pi_28885115
Tabs zijn heel erg nuttig als je net 24 uur hebt geprobeerd om een setje accoorden uit te vissen in normale stemming, terwijl het vijf minuten werk was geweest in bijvoorbeeld DADGAD .
pi_28885248
quote:
Op zondag 17 juli 2005 16:47 schreef D.Rose het volgende:

[..]

Ik ben ook links maar speel gewoon rechts.
Eigenlijk ook een voordeel omdat je dan met links alle ingewikkelde grepen moet doen
Hehe ja in begin lijken vooral de grepen onwaarschijnlijk moeilijk maar na een hele tijd ga je merken dat een goede slaghand hebben minstens net zo lastig is
  Moderator zondag 17 juli 2005 @ 17:08:52 #259
18653 crew  D.
pi_28885494
quote:
Op zondag 17 juli 2005 16:56 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

Hehe ja in begin lijken vooral de grepen onwaarschijnlijk moeilijk maar na een hele tijd ga je merken dat een goede slaghand hebben minstens net zo lastig is
Kan zijn, maar als je ritmisch bent ben je dat met beide handen wel.
pi_28886018
quote:
Op zondag 17 juli 2005 16:15 schreef Off-ShoRe het volgende:
Ja, natuurlijk. Maar als je veel gebruikt maakt van tabs, is een volgende logische stap om zelf ook tabs te gaan maken. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van mentaliteit. De één wil meer kunnen dan de ander. Als je veel wilt kunnen, doe je daar ook moeite voor. Tabs hebben niets te maken met lui worden an sich, ik ben er van overtuigd dat het altijd de gitarist zelf is die bepaalt wat hij/zij wel en niet wil kunnen. Het is net zo goed ook niet zo dat een capo lui maakt; het is gewoon een hulp middel dat op zichzelf staat.

Door alleen tabs te gebruiken train je trouwens je gehoor ook wel hoor. Of het niet zo snel gaat als wanneer je het allemaal zelf uit zou zoeken is een tweede, dat durf ik niet te zeggen maar als je veelvuldig nummers van tabs naspeelt gaat je brein na verloop van tijd (lees jaren) logica ontdekken in hoe akkoorden klinken en hoe ze gebruikt worden, waardoor tabben en op gehoor nummers uitzoeken steeds makkelijker wordt.
Met andere woorden zolang je actief met muziek bezig bent komt het allemaal wel goed
Je moet proberen alles zelf uit te zoeken. Tabs moet echt je laatste redmiddel zijn want je leert er echt nix van. Je leer veel sneller als je het zelf probeert. Ik heb dan geluk dat ik een gitaarleraar hebt die alles binnen 10 minuten uitgezocht heeft en ook goed, dus die helpt mij daar erg goed mee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')