Slaolie kost bij de supermarkt 0.65, maar dat is onpraktisch. Maar wel makkelijker te krijgen natuurlijk. Ik geloof dat het per liter vanaf de pomp in het geval van die oliemolen ongeveer evenduur is. Je spaart dan dus geen geld maar het is wel gemakkelijker, en iig zeker legaal.quote:
Omdat het in literflessen zitquote:Op woensdag 27 april 2005 23:43 schreef ChRoNiC het volgende:
Scheelt wel met een liter diesel van 1 euro..
Maar ja moet je nog wel een juiste auto vinden o.a.
Waarom is slaolie trouwens onpraktisch?
Heb ik even gedaan en daar staat idd dat het wel mag.quote:Op woensdag 27 april 2005 23:44 schreef Diebitch het volgende:
Je moet de link nog maar eens goed lezen drXL Trouble.....
http://www.solaroilsystems.nl/index1.html
-het gaat hier om plantaardige brandstof. Voor voedingsmiddelen ligt dat andersquote:Op donderdag 28 april 2005 00:15 schreef DrXLTrouble het volgende:
[..]
Heb ik even gedaan en daar staat idd dat het wel mag.
Maar op http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/607 staat:
"Twee jaar geleden is er in de Tweede Kamer wel een motie aangenomen die zegt dat alleen deelnemers aan een door de overheid goedgekeurd experiment plantaardige brandstof mogen gebruiken."
Er is dus een speciale ontheffing nodig om op plantaardige olie te mogen rijden en die zullen ze w.s. niet aan iedereen verstrekken.
Ik zit er ook aan te denken om mijn auto om te laten bouwen.quote:Op donderdag 28 april 2005 10:12 schreef Konijn het volgende:
Ik rij nu sinds een maand op zonnebloemolie. In eerste instantie begonnen met bijmengen 25 > 50% zonnebloemolie. Maar sinds 2 weken rij ik gewoon 100% pure zonnebloemolie.
Het is goed te doen alleen is het starten wat lastiger maar als het blok eenmaal loopt is er niets aan de hand.
Het vermogen is hetzelfde gebleven evenals het verbruik. Je krijgt wel een beetje een oliebollengeur maar ja das niet echt storend.
Auto: VW Golf 1.9D uit 1995 met 290.000km op de teller
Dank, vannelle.quote:Op donderdag 28 april 2005 17:25 schreef vannelle het volgende:
Hier een heel verslag incl. foto's over goedkoop dieselen.
Edit: de foto's beginnen op pagina 3
mijn leraar techniek doet dat in zn Landroverquote:Op woensdag 27 april 2005 23:18 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Slaolie kost bij de supermarkt 0.65, maar dat is onpraktisch. Maar wel makkelijker te krijgen natuurlijk. Ik geloof dat het per liter vanaf de pomp in het geval van die oliemolen ongeveer evenduur is. Je spaart dan dus geen geld maar het is wel gemakkelijker, en iig zeker legaal.
Kon em zo snel niet vinden.quote:Op donderdag 28 april 2005 21:11 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dank, vannelle.
Maar je kunt ze natuurlijk ook rechtstreeks naar de repo verwijzen. En die staat hier.
Het is beter, maar het hoeft niet altijd. Hangt van je auto af.quote:Op vrijdag 29 april 2005 00:28 schreef Harry_Sack het volgende:
hm, ik las ergens dat je de olie op de een of andere manier moest voorverwarmen op > 65 C
Wanneer hoeft het wel en wanneer niet dan?quote:Op vrijdag 29 april 2005 08:11 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Het is beter, maar het hoeft niet altijd. Hangt van je auto af.
Je hoeft alleen maar je olie voor te verwarmen als het buiten kouder dan 5 gradenquote:Op vrijdag 29 april 2005 13:03 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Wanneer hoeft het wel en wanneer niet dan?
Ik dacht dat verhitting nodig was om de vloeistof minder stroperig te maken oid![]()
Het merk/type van je brandstofpomp vooral. Of je injectiesysteem er ook nog iets mee te maken heeft weet ik niet.quote:Op vrijdag 29 april 2005 13:03 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Wanneer hoeft het wel en wanneer niet dan?
Ik dacht dat verhitting nodig was om de vloeistof minder stroperig te maken oid![]()
Dat is meestal met frituurvetinstallaties, omdat het koelwater eerst op temperatuur moet komen om het vet te laten smelten. Ik dacht dat een broer van een fokker zoiets eens volledig zelf gebouwd heeft.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:11 schreef Gurb het volgende:
heb ook gehoord dat je met twee tanken kan werken, eentje met diesel om te starten en ff een beetje op te warmen, en eentje met PPO
In Frankrijk kun je het ook tanken.quote:Op zaterdag 30 april 2005 16:56 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gelul. Ik kan perfect naar Duitsland rijden en daar de tank volmikken met Pflanzenöl. En in het land waar je tankt, moet je de accijnzen voldoen. 'Helaas' is Pflanzenöl accijnsvrij...
Kanttekening: er is afaik nog een antieke wet die verbiedt om met meer dan een bepaalde -lage- hoeveelheid in je tank de grens over te steken.quote:Op zaterdag 30 april 2005 16:56 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gelul. Ik kan perfect naar Duitsland rijden en daar de tank volmikken met Pflanzenöl. En in het land waar je tankt, moet je de accijnzen voldoen. 'Helaas' is Pflanzenöl accijnsvrij...
Ik meen 5 liter.quote:Op zaterdag 30 april 2005 18:21 schreef Daffodil31LE het volgende:
En hoeveel is die lage hoeveelheid dan wel?
Geldt dit ook voor vliegtuigen?quote:Op zaterdag 30 april 2005 17:46 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Kanttekening: er is afaik nog een antieke wet die verbiedt om met meer dan een bepaalde -lage- hoeveelheid in je tank de grens over te steken.
quote:
Misschien heb ik er overheen gekeken, maar volgens mij gaat hij niet zover terug.quote:Op zaterdag 30 april 2005 19:12 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ja hoor; ik kan het vinden. Jij ook. Knopje onderin "My Active Topics".
In dergelijke gevallen zullen ze wel wat brandstof uit je tank moeten pompen om na te gaan wat er in zit. Dit gebeurt volgens mij nauwelijks ik heb wel eens gezien in Blik op de Weg (of een ander betrap programma) dat de belastingdient bij de diesels controleerde of er rode diesel in de tank zat. Maar zulke controles zijn volgens mij zeer zeldzaam. En ik denk dat oom agent er niet naar maalt als er toch een zekere oliebollen lucht uit je uitlaat komt.quote:Op zaterdag 30 april 2005 10:38 schreef Blackheart het volgende:
IN alle geval, als je op slaolie rijd in België, en een ambetantenaar van accijnzen pakt je hierop, dan kijken ze gewoon naar de kilometerstand, en berekenen ze heel simpel hoeveel taxen er ontdoken zijn. En die berekening is poepsimpel. Verbruik, door de fabrikant opgegeven als gemengd gebruik * aantal kilometer=aantal liters en elke eurominiem aan tax komt in een mooie rekening "te betalen" in je bus. En dan komt er de rechtzaak voor fraude bovenop.
Het is simpel, je mag alleen met motorbrandstoffen de openbare weg op. Ergo, alleen diesel ,benzine of LPG. De zeldzame officieel toegelaten uitzonderingen hebben dus een uitzonderingsmachtiging. En daar kijken ze zeer streng op toe.
Kan, maar het schijnt nogal riskant te zijn. Je merkt er normaal niets van, maar de politie schijnt lpg tankstations in de gaten te houden en kentekens na te trekken.quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:31 schreef casejunkie het volgende:
waarom dan zo moeilijk doen?
gewoon een Bezine wagen ombouwen naar een illegale LPG installatie
Tjah andere landen stimuleren rijden op aardgas of lijnzaadolie. Ze verbieden in bepaalde steden zelfs te rijden met gewone brandstoffen terwijl je met aardgas lekker door mag tuffen. Maar nee hier geven ze subsidie op roetfilters voor de zwaar vervuilende diesel.quote:Op woensdag 18 mei 2005 08:56 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind dat echt weer het ultieme voorbeeld dit. De overheid gebruikt altijd zo mooi het milieu als argument maar als er een oplossing voor handen is. Milieuvriendelijk en zonder het complete wagenpark van nederland om te hoeven bouwen dan mag dat ineens niet.
Verkoop die rommel aan de pomp en hef en iets minder accijns op als je het zo met het milieu op hebt.
Maar nee, pas op dat je geen belastingcentjes laat lopen hoor
kutoverheid.
Tja ik zie het punt niet zo, het is beter voor het milieu en je kan daar toch ook gewoon accijns over heffen als ze zo enorm geilen op geld in den haagquote:Op woensdag 18 mei 2005 14:19 schreef Fixers het volgende:
[..]
Tjah andere landen stimuleren rijden op aardgas of lijnzaadolie. Ze verbieden in bepaalde steden zelfs te rijden met gewone brandstoffen terwijl je met aardgas lekker door mag tuffen. Maar nee hier geven ze subsidie op roetfilters voor de zwaar vervuilende diesel.
Rare vraag mischien: moet je dat eigenlijk roeren? Of mengt dat zichzelf wel tijdens het rijden/stuiteren over slechte weg/pompen naar de motor.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 02:00 schreef Lonestarr101 het volgende:
vandaag 15 liter zonnebloemolie in m'n tank van 70 l. gemieterd (bij de diesel die er al in zat / Peugeot 405 1.9D 1991). Behalve een beetje een oliebollenlucht rijdt hij als een zonnetje!!!
Pure onzin, de politie doet hier helemaal niets mee. Ja, misschien doen ze iets als ze zien dat je met een geopende kofferdeksel aan het tanken bent. Of ze nemen het mee met een grote verkeerscontrole. In dat geval zal de Belastingdienst/Douane er meer interesse in hebben.quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:37 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Kan, maar het schijnt nogal riskant te zijn. Je merkt er normaal niets van, maar de politie schijnt lpg tankstations in de gaten te houden en kentekens na te trekken.
Hmm dit vind ik vreemd:quote:Op maandag 18 juli 2005 13:00 schreef bolkedebeer het volgende:
De brandstofprijzen stijgen en je ziet gelijk meer en meer mensen die op slaolie gaan rijden.
Forget Shell, Esso and BP!!!
Lidll rules![]()
http://degeinigekoe.nl/index.php?name=News&file=article&sid=520
Voor zover ik weet is het tanken van plantaardige brandstof ontduiking van belastingen, je betaald immers niet de accijnzen. Als je het legaal wilt doen moet je een ontheffing aanvragen bij de belastingdienst.quote:De afdeling motorrijtuigenbelasting van de belastingdienst heeft evenmin bezwaar. ,,Het is voor ons geen enkel probleem dat die meneer zonnebloemolie tankt. Hij betaalt gewoon motorrijtuigenbelasting voor een dieselauto'', aldus een woordvoerder.
Jij denkt te soepel. Er zijn voor de accijns op brandstof weer andere ambtenaren. Dit moet je zoeken in de hoek van de douane. De afdeling motorrijtuigenbelasting heeft er idd weinig mee te maken.quote:Op maandag 18 juli 2005 15:17 schreef Fixers het volgende:
[..]
Hmm dit vind ik vreemd:
[..]
Voor zover ik weet is het tanken van plantaardige brandstof ontduiking van belastingen, je betaald immers niet de accijnzen. Als je het legaal wilt doen moet je een ontheffing aanvragen bij de belastingdienst.
Oh inderdaad ja de ene ambtenaar zou toch weten dat iets het werk van zijn collega is. Langleve de bureaucratie. Zegt ook wel iets over de journalist, bij de verkeerde afdeling vragen om een mening over belastingen.quote:Op maandag 18 juli 2005 17:50 schreef smvs het volgende:
[..]
Jij denkt te soepel. Er zijn voor de accijns op brandstof weer andere ambtenaren. Dit moet je zoeken in de hoek van de douane. De afdeling motorrijtuigenbelasting heeft er idd weinig mee te maken.
Die grote groene Macdonalds recycling vrachtwagens rijden op plantaardige brandstof.quote:Op maandag 18 juli 2005 17:14 schreef Chokeme het volgende:
Volgens zag ik vanmiddag een auto op die olie rijden, leek wel of ik achter een frituurpan reed![]()
Ik betaal liever wat meer aan benzine dan dat ik die frituurlucht in mn auto heb denk ik
Die geur hangt niet in, maar achter je auto. Geen last van dus....quote:Op maandag 18 juli 2005 17:14 schreef Chokeme het volgende:
Volgens zag ik vanmiddag een auto op die olie rijden, leek wel of ik achter een frituurpan reed![]()
Ik betaal liever wat meer aan benzine dan dat ik die frituurlucht in mn auto heb denk ik
Behalve als je achteruit rijdtquote:Op maandag 18 juli 2005 18:06 schreef Lonestarr101 het volgende:
[..]
Die geur hangt niet in, maar achter je auto. Geen last van dus....![]()
Als de weg achter 'm blauw staat, zou het eerder kunnen zijn dat er een probleem is met de motorolie.quote:Op maandag 18 juli 2005 18:35 schreef Chokeme het volgende:
Hm en het is wel normaal dat het zo veel rookt ? Letterlijk de hele weg achter hem stond blauw.
Hoe zit het overigens met de schadelijkheid van de uitlaatgassen ?
Dat zijn de zelfde boetes, je pleegt immers hetzlefde strafbare feit (accijnsontduiking) of je dat nu doet met rode diesel of met zonnebloem olie maakt de hreen douaniers niet uit.quote:Op donderdag 21 juli 2005 13:40 schreef smvs het volgende:
Zowel vandaag als gisteren stond er een heel verhaal in de TelevaagTelegraaf over rijden op biobrandstof (Zonnebloemolie van de LIDL). Dit blijkt dus inderdaad illegaal te zijn en ze controleren er ook op, echter de boete is nog te overzien. (circa 4.50 euro maal je tankinhoud + de accijns van 1000 euro diesel, dat komt dus ongeveer neer op 4.50 * 50 (liter) + 350 euro.) Als je veel rijdt is dat wel te overzien natuurlijk, echter ik begin er niet aan. (Je hoort weleens van die verhalen wat voor boete's je kan krijgen voor rijden op landbouwdiesel, daar word je echt niet vrolijk van)
Ze kunnen wel altijd al mensen pakken die op landbouwdiesel rijden, hoe zit dat dan?quote:Op donderdag 21 juli 2005 16:44 schreef dimage het volgende:
er staat nergens in de wet dat rijden op andere brandstoffen verboden is.. Heb net contact opgenomen met een advocaat en die heeft het dus uitgezocht.. De douane heeft geen poot om op te staan .
Er wordt door de douane wel op gecontroleerd. Bij Hoogeveen zit een pompstation waar ook rooie diesel aan de pomp te krijgen is en daar wordt wel een gecontroleerd, zitten ze aan de andere kant van de weg op het industrieterrein met een verrekijker. In kloosterhaar een dorpje hier vlakbij zit een onbemande pinpomp met ook rooie diesel. Vrij regelmatig staat er een onopvallende douane auto tegenover op het parkeer terrein naast de kerk. En de opvallende staat een eindje verderop op de weg achter de kerk langs om je te onderscheppen. Die duikt dan de grotere weg op om je aan de kant te zetten.quote:Op maandag 23 mei 2005 22:56 schreef bolkedebeer het volgende:
[..]
Pure onzin, de politie doet hier helemaal niets mee. Ja, misschien doen ze iets als ze zien dat je met een geopende kofferdeksel aan het tanken bent. Of ze nemen het mee met een grote verkeerscontrole. In dat geval zal de Belastingdienst/Douane er meer interesse in hebben.
dat is gewone diesel met eenkleur toevoeging waarop minder accijnsbelasting is geheven. Dus een minerale olie. in de hele wet staat niets over plantaardige olieën .quote:Op donderdag 21 juli 2005 18:22 schreef smvs het volgende:
[..]
Ze kunnen wel altijd al mensen pakken die op landbouwdiesel rijden, hoe zit dat dan?
Dan bestaat er altijd nog een kans dat ze het onder een milieu-delict gooien. Dan zijn de boetes nog vele malen hoger. Het grote verkwisten moet immers doorgaan.quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:26 schreef dimage het volgende:
[..]
dat is gewone diesel met eenkleur toevoeging waarop minder accijnsbelasting is geheven. Dus een minerale olie. in de hele wet staat niets over plantaardige olieën .
Dat is het werk van de douane, heffen van en toezoen op de acijnzen in import belastingen. Ze doen dus exact waar ze betaalt voor worden.quote:Op donderdag 21 juli 2005 20:55 schreef bolkedebeer het volgende:
Zoals ik dus al stelde, de douane/belastingdienst doet er misschien wel iets mee maar de politie niet.
Kan de douane zich niet beter met belangrijkere zaken bezighouden? Of brengt dat minder geld binnen?
zullen ze toch eerst daavoor een wet moeten aanmaken en dat duurt jaren en jaren.quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:31 schreef bolkedebeer het volgende:
[..]
Dan bestaat er altijd nog een kans dat ze het onder een milieu-delict gooien. Dan zijn de boetes nog vele malen hoger. Het grote verkwisten moet immers doorgaan.
Helemaal correct, hierbij een linkje naar de website van de belastingdienstquote:Op donderdag 21 juli 2005 22:26 schreef dimage het volgende:
[..]
in de hele wet staat niets over plantaardige olieën .
Waarom zou het een mileu-delict zijn? Slaolie is schoner dan gewone diesel. Daar kunnen ze je dus echt niet op pakken. En idd er word op die site niks vermeld over plantaardige olieen. Maas in de wet denk ik.quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:31 schreef bolkedebeer het volgende:
[..]
Dan bestaat er altijd nog een kans dat ze het onder een milieu-delict gooien. Dan zijn de boetes nog vele malen hoger. Het grote verkwisten moet immers doorgaan.
Helaas zijn plantaardige oliën gelijk gesteld aan minerale oliën als het gaat om gebruik als energieproduct:quote:Op woensdag 27 juli 2005 23:15 schreef ninja-mod het volgende:
Het enigste wat word gemeld is een bepaling waar word ingegaan op het gebruiken van minerale oliën als brandstof.
Aangezien soja-, zonnebloem en alle andere oliën plantaardig zijn gaat die vlieger niet op.
De douane heeft er iets van op hun site staan dacht ik.
quote:Op donderdag 28 juli 2005 00:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Helaas zijn plantaardige oliën gelijk gesteld aan minerale oliën als het gaat om gebruik als energieproduct:
http://www.mvo.nl/biobrandstoffen/wetgeving/Accijns.html
Hallo lang leve europa, het is dus toegestaan om geen accijns op minerale te heffen (zoals Duitsland dus doet). Maar we kennen de Nederlandse regering en komt gegarandeerd accijns op natuurlijk. Huftersquote:Biotransportbrandstoffen
Vooralsnog is de mogelijkheid die de EU energierichtlijn biedt om biotransportbrandstoffen vrij te stellen van accijns niet overgenomen in de Wet op de accijns. Op dit moment wordt gewerkt aan een aanpassing van de Wet op de accijns.
dus 66 cent per liter !!!!!!!!!!. Dan word je fles zonnebloem olie dus duurder dan diesel. Hufters.quote:De accijns bedraagt voor:
a.
lichte olie, per 1000 L bij een temperatuur van 15°C ¤ 733,73 indien het gelode lichte olie betreft en ¤ 658,88 indien het ongelode lichte olie betreft
Ok, waar kan ik dat lezen?quote:Op woensdag 27 juli 2005 23:15 schreef ninja-mod het volgende:
Het enigste wat word gemeld is een bepaling waar word ingegaan op het gebruiken van minerale oliën als brandstof.
Aangezien soja-, zonnebloem en alle andere oliën plantaardig zijn gaat die vlieger niet op.
De douane heeft er iets van op hun site staan dacht ik.
Beetje off-topic, maar de Fox is toch een pas nieuw model?quote:Op vrijdag 9 september 2005 05:08 schreef Fu_fITA het volgende:
Ik heb VW Polo 1.4 ltr diesel uit 1992 van het type FOX.
weet iemand of dit model ook op slaolie kan?
Dat is het type Fox, Fox was ook een uitvoering van de oude polo.quote:Op vrijdag 9 september 2005 14:41 schreef Fixers het volgende:
[..]
Beetje off-topic, maar de Fox is toch een pas nieuw model?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |