abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26551371
Bij sommige autos is het mogelijk om op lijnzaadolie te gaan rijden. Maar hoe zit het nou mag het nou in Nederland of niet? Er zal vast al wel een topic over zijn, maar ja de search doet het nog steeds niet he.
When there is no more room in hell, the dead will walk the earth
  woensdag 27 april 2005 @ 22:38:58 #2
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_26555847
volgens mij kandat zowieso alleen met diesels. en controleren zulle ze ut wel niet.
Remlof is een Spellings Nsb'er
  woensdag 27 april 2005 @ 23:01:46 #3
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26556418
Is al vaker langsgekomen, maar met die brakke search vind je thet wat lastig:
Samengevat:

-verschillende soorten olie, met verschillende eisen aan de auto.
-ruwweg kun je het bij ouderwetse "tractordiesels" (indirect ingespoten) het makkelijkst; cdi/tdci/pompverstruivervarianten zijn lastiger.
-bij die oude moeten je brandstofpompen er geschikt voor zijn: die in de motor, maar ook die in de tank. Schijnt makkelijk na te gaan te zijn
-niet 100% lijnzaadolie gebruiken, beter 1/4-1/3 diesel gebruiken.
-er wordt voor zover bekend niet op gecontroleerd. Bijkomende maas in de wet is dat slaolie een voedingsmiddel is en geen brandstof. Via de noordnederlandse oliemolen in emmen kun je accijnsvrijgestelde olie kopen.
-de stank valt verhoudingsgewijs mee, zolang je niet op plantaardige olie of nog erger frietenvet rijdt.
-mocht het niet zomaar kunnen bij je auto dan is het vaak alsnog mogelijk door een simpel verwamingselementje of door het toevoegen van wat petroleum. Dat is een stuk goedkoper dan een volledige ombouw.

Het kan verder weinig kwaad lijkt het als je auto er geschikt voor is. M'n kadett uit '89 liep als een zonnetje erop.
Vampire Romance O+
pi_26556793
Wat kost dat nou per liter ?
  woensdag 27 april 2005 @ 23:18:39 #5
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26556829
quote:
Op woensdag 27 april 2005 23:16 schreef ChRoNiC het volgende:
Wat kost dat nou per liter ?
Slaolie kost bij de supermarkt 0.65, maar dat is onpraktisch. Maar wel makkelijker te krijgen natuurlijk. Ik geloof dat het per liter vanaf de pomp in het geval van die oliemolen ongeveer evenduur is. Je spaart dan dus geen geld maar het is wel gemakkelijker, en iig zeker legaal.
Vampire Romance O+
pi_26556840
Mijn volgende auto wordt een diesel, ga ik lekker tanken bij de lidl
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  woensdag 27 april 2005 @ 23:28:30 #7
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_26557082
You onley live once...so BiNaughty....
pi_26557356
Nee, het mag niet.De staat is bang om accijns mis te lopen.
De meeste handelaren die het spul in bulkverpakking verkopen laten je daarom een verklaring ondertekenen dat je het niet als brandstof ga gebruiken.
Maar ja, wie maakt zich daar nu druk over.
Bij Dirk v/d Broek zijn de flessen slaolie 0,53 euro/liter. Het is alleen af en toe een probleem om al die lege flessen kwijt te raken
pi_26557523
Scheelt wel met een liter diesel van 1 euro..

Maar ja moet je nog wel een juiste auto vinden o.a.


Waarom is slaolie trouwens onpraktisch?
  woensdag 27 april 2005 @ 23:44:50 #10
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_26557542
Je moet de link nog maar eens goed lezen drXL Trouble.....
http://www.solaroilsystems.nl/index1.html
You onley live once...so BiNaughty....
  woensdag 27 april 2005 @ 23:47:55 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26557626
quote:
Op woensdag 27 april 2005 23:43 schreef ChRoNiC het volgende:
Scheelt wel met een liter diesel van 1 euro..

Maar ja moet je nog wel een juiste auto vinden o.a.


Waarom is slaolie trouwens onpraktisch?
Omdat het in literflessen zit
Vampire Romance O+
pi_26558338
quote:
Op woensdag 27 april 2005 23:44 schreef Diebitch het volgende:
Je moet de link nog maar eens goed lezen drXL Trouble.....
http://www.solaroilsystems.nl/index1.html
Heb ik even gedaan en daar staat idd dat het wel mag.
Maar op http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/607 staat:
"Twee jaar geleden is er in de Tweede Kamer wel een motie aangenomen die zegt dat alleen deelnemers aan een door de overheid goedgekeurd experiment plantaardige brandstof mogen gebruiken."

Er is dus een speciale ontheffing nodig om op plantaardige olie te mogen rijden en die zullen ze w.s. niet aan iedereen verstrekken.
  donderdag 28 april 2005 @ 09:38:42 #13
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26562948
quote:
Op donderdag 28 april 2005 00:15 schreef DrXLTrouble het volgende:

[..]

Heb ik even gedaan en daar staat idd dat het wel mag.
Maar op http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/607 staat:
"Twee jaar geleden is er in de Tweede Kamer wel een motie aangenomen die zegt dat alleen deelnemers aan een door de overheid goedgekeurd experiment plantaardige brandstof mogen gebruiken."

Er is dus een speciale ontheffing nodig om op plantaardige olie te mogen rijden en die zullen ze w.s. niet aan iedereen verstrekken.
-het gaat hier om plantaardige brandstof. Voor voedingsmiddelen ligt dat anders
-die ontheffing wordt verleend over de brandstof zelf, dus niet aan de deelnemers. Als je dus dat spul van die Noordnederlandse Oliemolen koopt mag je het automatisch gebruiken.
Vampire Romance O+
pi_26563582
Ik rij nu sinds een maand op zonnebloemolie. In eerste instantie begonnen met bijmengen 25 > 50% zonnebloemolie. Maar sinds 2 weken rij ik gewoon 100% pure zonnebloemolie.

Het is goed te doen alleen is het starten wat lastiger maar als het blok eenmaal loopt is er niets aan de hand.
Het vermogen is hetzelfde gebleven evenals het verbruik. Je krijgt wel een beetje een oliebollengeur maar ja das niet echt storend.

Auto: VW Golf 1.9D uit 1995 met 290.000km op de teller
  donderdag 28 april 2005 @ 16:05:20 #15
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_26572687
quote:
Op donderdag 28 april 2005 10:12 schreef Konijn het volgende:
Ik rij nu sinds een maand op zonnebloemolie. In eerste instantie begonnen met bijmengen 25 > 50% zonnebloemolie. Maar sinds 2 weken rij ik gewoon 100% pure zonnebloemolie.

Het is goed te doen alleen is het starten wat lastiger maar als het blok eenmaal loopt is er niets aan de hand.
Het vermogen is hetzelfde gebleven evenals het verbruik. Je krijgt wel een beetje een oliebollengeur maar ja das niet echt storend.

Auto: VW Golf 1.9D uit 1995 met 290.000km op de teller
Ik zit er ook aan te denken om mijn auto om te laten bouwen.
Ik heb een nieuwer model auto en die moet persé omgebouwd
worden om op 100% koolzaadolie te laten draaien.
You onley live once...so BiNaughty....
pi_26574440
Ja, koolzaadolie is eigenlijk ook niet ideaal omdat, het wat stroperiger is als zonnebloemolie. Aan mijn auto heb ik nog geen aanpassingen gedaan. Wel wil ik voor de komende winter er een warmtewisselaar in bouwen.
De olie voorverwarmen tot ongeveer 60C schijnt het meest ideale te zijn.
  donderdag 28 april 2005 @ 17:16:07 #17
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26574484
een vriend van me rijdt met een Peugot 205 1.9D en 206 000 km de laatste 70 000 km rijdt hij op slaolie en is daar erg over te spreken ... de olie is een stuk zuiverder dus dieselfilters en dergelijke heb je allemaal niet meer te vervangen... starten loopt ook super goed... kwa vermogen merkt hij naar eigen zeggen niets.
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  donderdag 28 april 2005 @ 17:21:44 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26574651
@konijn: waarom heb je voor zonnebloemolie ipv slaolie gekozen? Scheelt weer een paar cent per liter

edit:

Oja, voor het geval iemand op ideeen gaat komen: in een eerder topic is gemeld dat sommige oudere fords waarvan je zou verwachten dat ze het zonder aanpassingen zouden drinken dat toch niet doen. Was ook ivm zwakke brandstofpompen die moeite met de stroperigheid hadden. Dus let er even op of het voor je exemplaar wel kan.
Vampire Romance O+
  donderdag 28 april 2005 @ 18:32:18 #20
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26576368
ken iemand die met zijn peugot 205 diesel uit 1986 al dik 200 000 km heeft gedaan op pure slaolie ... zonder aanpassingen
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
pi_26580545
quote:
Op donderdag 28 april 2005 17:25 schreef vannelle het volgende:
Hier een heel verslag incl. foto's over goedkoop dieselen.

Edit: de foto's beginnen op pagina 3
Dank, vannelle.

Maar je kunt ze natuurlijk ook rechtstreeks naar de repo verwijzen. En die staat hier.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_26580581
quote:
Op woensdag 27 april 2005 23:18 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Slaolie kost bij de supermarkt 0.65, maar dat is onpraktisch. Maar wel makkelijker te krijgen natuurlijk. Ik geloof dat het per liter vanaf de pomp in het geval van die oliemolen ongeveer evenduur is. Je spaart dan dus geen geld maar het is wel gemakkelijker, en iig zeker legaal.
mijn leraar techniek doet dat in zn Landrover

alleen wel pech als het koud is, dan start ie niet zo nostalgie
-
pi_26580930
quote:
Op donderdag 28 april 2005 21:11 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Dank, vannelle.

Maar je kunt ze natuurlijk ook rechtstreeks naar de repo verwijzen. En die staat hier.
Kon em zo snel niet vinden.
pi_26585647
Zonnebloemolie is even duur als slaolie (beide 59 cent) dus het is maar net wat er in de schappen ligt.
Wel heeft de Aldi een beetje een klote beleid. Je moet namelijk in principe ALLE flessen op de toonbank leggen.
Nu is alleen de doos (a 15 flessen) meestal wel voldoende. Feit blijft dat het omslachtig is.

Als je niet weet welke brandstofpomp hebt heb ik hier een link voor:
http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm

Forum voor PPO rijders
http://www.u-xperience.co(...)f78a4ece6a554d5a928a
  vrijdag 29 april 2005 @ 00:28:13 #25
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26586115
hm, ik las ergens dat je de olie op de een of andere manier moest voorverwarmen op > 65 C
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_26587041
Of je mengt het met petroleum, wordt ie ook dunner van.
pi_26587321
Afgewekte frituurolie is wel t goedkoopst. ff door de nylonkous en een snackbarlucht in en achter de auto.
  vrijdag 29 april 2005 @ 08:11:23 #28
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26588796
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 00:28 schreef Harry_Sack het volgende:
hm, ik las ergens dat je de olie op de een of andere manier moest voorverwarmen op > 65 C
Het is beter, maar het hoeft niet altijd. Hangt van je auto af.
Vampire Romance O+
pi_26592116
heb ook gehoord dat je met twee tanken kan werken, eentje met diesel om te starten en ff een beetje op te warmen, en eentje met PPO
  vrijdag 29 april 2005 @ 13:03:16 #30
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26595096
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 08:11 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Het is beter, maar het hoeft niet altijd. Hangt van je auto af.
Wanneer hoeft het wel en wanneer niet dan?
Ik dacht dat verhitting nodig was om de vloeistof minder stroperig te maken oid
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  vrijdag 29 april 2005 @ 14:18:36 #31
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_26596996
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 13:03 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Wanneer hoeft het wel en wanneer niet dan?
Ik dacht dat verhitting nodig was om de vloeistof minder stroperig te maken oid
Je hoeft alleen maar je olie voor te verwarmen als het buiten kouder dan 5 graden
is.
Je kan dan wat diesel bijmengen 25% ofzo
You onley live once...so BiNaughty....
  vrijdag 29 april 2005 @ 23:22:02 #32
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_26610158
Ik rij zelf ook op zonnebloemolie van de Lidl. Gewoon 80% slaolie erin en 20% petroleum. Werkt als een zonnetje En dat voor slechts ¤0,59 per liter voor de slaolie en ¤0,92 voor de petroleum

Ik heb zelf een Hyundai H100 bestelbus 2.5D met een Bosch EP/VE brandstofpomp. Er is niets aangepast.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 29 april 2005 @ 23:27:23 #33
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26610230
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 13:03 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Wanneer hoeft het wel en wanneer niet dan?
Ik dacht dat verhitting nodig was om de vloeistof minder stroperig te maken oid
Het merk/type van je brandstofpomp vooral. Of je injectiesysteem er ook nog iets mee te maken heeft weet ik niet.


nb: ik heb het nog steeds over oudere auto's. Nieuwere moeten dus echt omgebouwd worden, een verwarmingselementje is dan zelden genoeg.
Vampire Romance O+
  vrijdag 29 april 2005 @ 23:28:45 #34
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26610257
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 11:11 schreef Gurb het volgende:
heb ook gehoord dat je met twee tanken kan werken, eentje met diesel om te starten en ff een beetje op te warmen, en eentje met PPO
Dat is meestal met frituurvetinstallaties, omdat het koelwater eerst op temperatuur moet komen om het vet te laten smelten. Ik dacht dat een broer van een fokker zoiets eens volledig zelf gebouwd heeft.
Vampire Romance O+
pi_26614953
IN alle geval, als je op slaolie rijd in België, en een ambetantenaar van accijnzen pakt je hierop, dan kijken ze gewoon naar de kilometerstand, en berekenen ze heel simpel hoeveel taxen er ontdoken zijn. En die berekening is poepsimpel. Verbruik, door de fabrikant opgegeven als gemengd gebruik * aantal kilometer=aantal liters en elke eurominiem aan tax komt in een mooie rekening "te betalen" in je bus. En dan komt er de rechtzaak voor fraude bovenop.
Het is simpel, je mag alleen met motorbrandstoffen de openbare weg op. Ergo, alleen diesel ,benzine of LPG. De zeldzame officieel toegelaten uitzonderingen hebben dus een uitzonderingsmachtiging. En daar kijken ze zeer streng op toe.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:56:57 #36
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_26621446
Gelul. Ik kan perfect naar Duitsland rijden en daar de tank volmikken met Pflanzenöl. En in het land waar je tankt, moet je de accijnzen voldoen. 'Helaas' is Pflanzenöl accijnsvrij...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 30 april 2005 @ 17:14:23 #37
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_26621945
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:56 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gelul. Ik kan perfect naar Duitsland rijden en daar de tank volmikken met Pflanzenöl. En in het land waar je tankt, moet je de accijnzen voldoen. 'Helaas' is Pflanzenöl accijnsvrij...
In Frankrijk kun je het ook tanken.
You onley live once...so BiNaughty....
  zaterdag 30 april 2005 @ 17:46:52 #38
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26622809
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:56 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gelul. Ik kan perfect naar Duitsland rijden en daar de tank volmikken met Pflanzenöl. En in het land waar je tankt, moet je de accijnzen voldoen. 'Helaas' is Pflanzenöl accijnsvrij...
Kanttekening: er is afaik nog een antieke wet die verbiedt om met meer dan een bepaalde -lage- hoeveelheid in je tank de grens over te steken.
Vampire Romance O+
  zaterdag 30 april 2005 @ 18:21:06 #39
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_26623639
En hoeveel is die lage hoeveelheid dan wel?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 30 april 2005 @ 18:22:49 #40
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26623678
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 18:21 schreef Daffodil31LE het volgende:
En hoeveel is die lage hoeveelheid dan wel?
Ik meen 5 liter.

Edit: ik kan het oude topic werkelijk nergens meer vinden. Daar werd dit onderbouwd.
Vampire Romance O+
pi_26624570
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 17:46 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Kanttekening: er is afaik nog een antieke wet die verbiedt om met meer dan een bepaalde -lage- hoeveelheid in je tank de grens over te steken.
Geldt dit ook voor vliegtuigen?
  zaterdag 30 april 2005 @ 18:58:14 #42
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26624654
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 18:54 schreef vannelle het volgende:

[..]

Geldt dit ook voor vliegtuigen?


Maareh, jij had toch ook in dat oude gepost? Kun jij het niet nog vinden toevallig?
Vampire Romance O+
  zaterdag 30 april 2005 @ 19:12:12 #43
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_26625010
Ja hoor; ik kan het vinden. Jij ook. Knopje onderin "My Active Topics".
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_26625158
Ik vond alleen deze

In dit topic komt een alternatief voor diesel ter sprake, maar ik denk niet dat je deze bedoelt.

Daffodil, enlighten us please.
  zaterdag 30 april 2005 @ 19:18:31 #45
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26625176
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 19:12 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ja hoor; ik kan het vinden. Jij ook. Knopje onderin "My Active Topics".
Misschien heb ik er overheen gekeken, maar volgens mij gaat hij niet zover terug.

Maareh, als je hem kennelijk toch gevonden hebt dan kun je gelijk de link even posten
Vampire Romance O+
  zaterdag 30 april 2005 @ 19:27:11 #46
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_26625397
Deze. En die moet ook in jouw lijst staan, daar de laatste entry ergens in maart is geweest.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_26625421
goed topic hier, helaas geen auto. Trouwens, die 5 liter regel, is die nog wel rechtsgeldig ivm een heel oude wet die nooit gebruikt wordt
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_27062600
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 10:38 schreef Blackheart het volgende:
IN alle geval, als je op slaolie rijd in België, en een ambetantenaar van accijnzen pakt je hierop, dan kijken ze gewoon naar de kilometerstand, en berekenen ze heel simpel hoeveel taxen er ontdoken zijn. En die berekening is poepsimpel. Verbruik, door de fabrikant opgegeven als gemengd gebruik * aantal kilometer=aantal liters en elke eurominiem aan tax komt in een mooie rekening "te betalen" in je bus. En dan komt er de rechtzaak voor fraude bovenop.
Het is simpel, je mag alleen met motorbrandstoffen de openbare weg op. Ergo, alleen diesel ,benzine of LPG. De zeldzame officieel toegelaten uitzonderingen hebben dus een uitzonderingsmachtiging. En daar kijken ze zeer streng op toe.
In dergelijke gevallen zullen ze wel wat brandstof uit je tank moeten pompen om na te gaan wat er in zit. Dit gebeurt volgens mij nauwelijks ik heb wel eens gezien in Blik op de Weg (of een ander betrap programma) dat de belastingdient bij de diesels controleerde of er rode diesel in de tank zat. Maar zulke controles zijn volgens mij zeer zeldzaam. En ik denk dat oom agent er niet naar maalt als er toch een zekere oliebollen lucht uit je uitlaat komt.
pi_27106723
Ikzelf heb al 2 keer zo'n controle gehad. Bestel-, vrachtwagens en taxi's zijn geliefde prooi voor vliegende douanebeambten.
En zo'n kontrole is vrij simpel. Een pipet met slangetje in je tank. Of als ze verder willen gaan, de filter voor de injector open en die leegkappen in een testbeker. Wat testjes erop om te kijken dat het geen "gewassen" rode diesel is. En je mag al dan niet verder rijden.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  woensdag 18 mei 2005 @ 08:56:58 #50
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27107089
Ik vind dat echt weer het ultieme voorbeeld dit. De overheid gebruikt altijd zo mooi het milieu als argument maar als er een oplossing voor handen is. Milieuvriendelijk en zonder het complete wagenpark van nederland om te hoeven bouwen dan mag dat ineens niet.
Verkoop die rommel aan de pomp en hef en iets minder accijns op als je het zo met het milieu op hebt.

Maar nee, pas op dat je geen belastingcentjes laat lopen hoor

kutoverheid.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')