Een (te) goed werkende overheid.quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als je al weet dat er vanuit Nederland relatief de meeste joden zijn gedeporteerd dan weet je ook de oorzaak en dat heeft weinig met tolerantie of het gebrek eraan te maken.
woohaa.quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:37 schreef Omara het volgende:
[..]
Je wilt toch zeker niet ontkennen dat vanuit Nederland (relatief) de grootste groep joden naar vernietigingskampen werd afgevoerd? In België was het koningshuis standvastig en vastberaden en nam niet met het bijna voltallige kabinet de benen. Italië kende een fascistisch regime, logisch dat men het daar dus niet zo nauw nam met de jodendeportatie. En ook Japan vormde een onderdeel van de as, daarbij is mij niets bekend van jodendeportaties. Misschien kun je met wat bronnen komen.
Maar hoe je het ook benadert met het tolerante Nederland lag de situatie toch echt totaal anders.
Als je dat al niet begrijpt waarom gebruik je dan dit argument?quote:
slechte OP dus... Ieder ander persoon die in de plaats van Donner zou staan, zou van regelzucht beticht worden. Begin es een nuttig topic... schopje naar KLB lijkt me wel toepasselijk. Daar houden ze zich nog serieus met dit soort zaken bezig.quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:46 schreef Omara het volgende:
Een oproep aan alle posters ik wil het in grote lijnen graag hebben over de regelzucht van Donner. Dat zo nu en dan eens een verwijzing wordt gemaakt prima. Maar ik vraag beleefd dit topic niet in een richting te sturen waardoor het niets meer met de OP van doen heeft.
Zo heeft ieder zijn belevingswereld. Natuurlijk heeft de grondige registratie van burgers meegeholpen bij de grootscheepse deportaties van joden uit dit land. En ook hier waren er een paar laffe ambtenaren (joodse naar ik meen) die omwille van hun eigen hachje hun joodse medemensen aan de Duitsers uitleverden.quote:Op dinsdag 26 april 2005 16:03 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als je dat al niet begrijpt waarom gebruik je dan dit argument?
Het had nl niks te maken met lafheid, het gedeelte van de bevolking wat niks deed, wat collaboreerde en wat verzet bood was hier net zo groot als in de rest van Europa. Wat hier speelde was dat de burgelijke stand alles bijhield van de bevolking dus ook geloof dus makkelijk op te sporen voor de nazi's en dat de nazi's in eerste instantie de Nederlanders (waaronder ook de joden) "redelijk goed" behandelde waardoor de joden zich vrijwillig melden voor deportatie naar de "werkkampen".
Met de OP is niets mis. Dat mensen zich vooral focussen op de historische context kan ik niet helpen. En zeg eens wat is nuttig? Soms nog meer regeltjes, voorschriften en 'goedbedoelde' adviezen? Het is nu net die behoefte alles in hokjes en vakjes onder te verdelen, waar de OP naar verwijst. De hokjesgeest die je gebiedt alleen maar binnen een bepaald kader over specifieke onderwerpen te praten, hebben we nu toch wel achter ons gelaten meen ik zo. Het is jammer dat mensen niet de overeenkomsten zien tussen het laffe Nederland toen en de overheid nu die onder de religieuze druk van het islamitisch fascisme meer en meer zwicht. Pas als het (weer) te laat is wordt men in dit land wakker, en durven ze anderen dan ook nog te verwijten dat ze het al die tijd wel hebben geweten.quote:Op dinsdag 26 april 2005 16:22 schreef tudoros het volgende:
[..]
slechte OP dus... Ieder ander persoon die in de plaats van Donner zou staan, zou van regelzucht beticht worden. Begin es een nuttig topic... schopje naar KLB lijkt me wel toepasselijk. Daar houden ze zich nog serieus met dit soort zaken bezig.
Wat heeft dat met belevingswereld te maken?quote:Op dinsdag 26 april 2005 17:04 schreef Omara het volgende:
[..]
Zo heeft ieder zijn belevingswereld. Natuurlijk heeft de grondige registratie van burgers meegeholpen bij de grootscheepse deportaties van joden uit dit land. En ook hier waren er een paar laffe ambtenaren (joodse naar ik meen) die omwille van hun eigen hachje hun joodse medemensen aan de Duitsers uitleverden.
Ho, ho dat zeg ik niet. Ik vraag naar bronnen waar uit blijkt dat ook uit Japan joden zijn gedeporteerd. Beter lezen a.u.b. want dit zijn onnodige toeschrijvingen. Natuurlijk is mij het bestaan van jappenkampen bekend, hoe kun je nou beweren dat ik niets van jappenkampen zou weten?quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:58 schreef kingmob het volgende:
[
En dat je niets weet van jappenkampen is een beetje schokkend...
De wijze waarop bij mensen geschiedenis beklijft is tot op zekere hoogte een subjectief gebeuren. Het lijkt me logisch dat dit dus inherent is aan iemands persoonlijke belevingswereld. Of zie jij dit soms anders?quote:Op dinsdag 26 april 2005 17:19 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat heeft dat met belevingswereld te maken?
Over welke bevolking heb je het dan Black_Tulip?quote:Op dinsdag 26 april 2005 17:34 schreef Black_Tulip het volgende:
*ook lurkt*
Enne, Omara, een expansionistisch bewind hoeft nog niet te betekenen dat de bevolking niet staat te trillen op haar benen.
En nu?quote:Op dinsdag 26 april 2005 16:22 schreef tudoros het volgende:
[..]
slechte OP dus... Ieder ander persoon die in de plaats van Donner zou staan, zou van regelzucht beticht worden.
Kom eens met wat anders dan zo'n dooddoener waarin je jezelf neerzet als iemand die op basis van persoonlijke verdiensten een ander de maat neemt. Of liever nog: zet je intelligente voor de mensen hier daadwerkelijk in de etalage door on topic met een zorgvuldig gewogen welonderbouwde reactie te komen.quote:Begin es een nuttig topic... schopje naar KLB lijkt me wel toepasselijk. Daar houden ze zich nog serieus met dit soort zaken bezig.
Nou dat laat toch maar mooi zien dat er door Donner een beleid wordt aangehangen, dat geen enkele binding heeft met de praktijk. Donner, ik werk niet mee aan een narcostaat! Donner, de overlast los je niet op door een softere aanpak! Donner, we hebben te maken met internationale verdragen, en daar kunnen we niet van afwijken. Donner, ik wil zelfs minder coffeshops! Met al die oneliners laat Donner merken dat hij alleen maar aan ordehandhaving en repressie de voorkeur geeft.quote:Op dinsdag 26 april 2005 17:59 schreef aryan8 het volgende:
[..]
Ik vind dat Donner beter zou moeten toelichten waarom hij het initiatief van de twee limburgse burgemeesters niet steunt die hun stad leefbaar denken te houden door een pilotproject te bepleiten. In dat project zou er een legalisatie van weedaanvoer moeten plaatsvinden. Ik denk dat beide burgemeesters daarna vlug de koffieshops naar de rand van de eigen stad zullen verplaatsen zodat de in binnensteden de overlast van drugstoeristen zal teruglopen.
Donner biedt deze burgemeesters geen enkele handreiking door star op zijn strepen te blijven staan. Zijn partij kan ook in Limburg wel eens afgerekend gaan worden op dat zichtbare gebrek aan een handreiking.
Over alle bevolkingen van alle expansionistische regimes in de geschiedenisquote:Op dinsdag 26 april 2005 17:41 schreef Omara het volgende:
[..]
Over welke bevolking heb je het dan Black_Tulip?
Zoals we Duitsers verwijten dat ze niet voldoende hebben gedaan om de plannen van Hitler te dwarsbomen, zo mogen we ook ons zelf verwijten dat we de bezetter zonder een strobreed in de weg te leggen, hebben meegeholpen bij het deporteren van vele duizenden joden naar vernietigingskampen. Dat kun je toch niet blijven ontkennen.quote:Op dinsdag 26 april 2005 18:24 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Over alle bevolkingen van alle expansionistische regimes in de geschiedenisHet kan wel dat de bevolking net zo dapper is als de leider (en het leger), maar dat hoeft niet.
Ik heb dat niet ontkend, ik had het over iets heel andersquote:Op dinsdag 26 april 2005 18:35 schreef Omara het volgende:
[..]
Zoals we Duitsers verwijten dat ze niet voldoende hebben gedaan om de plannen van Hitler te dwarsbomen, zo mogen we ook ons zelf verwijten dat we de bezetter zonder een strobreed in de weg te leggen, hebben meegeholpen bij het deporteren van vele duizenden joden naar vernietigingskampen. Dat kun je toch niet blijven ontkennen.
Je gaat al de fout in door het over "we" te hebben, het is geen "we"!quote:Op dinsdag 26 april 2005 18:35 schreef Omara het volgende:
[..]
Zoals we Duitsers verwijten dat ze niet voldoende hebben gedaan om de plannen van Hitler te dwarsbomen, zo mogen we ook ons zelf verwijten dat we de bezetter zonder een strobreed in de weg te leggen, hebben meegeholpen bij het deporteren van vele duizenden joden naar vernietigingskampen. Dat kun je toch niet blijven ontkennen.
Donner en geen enkele andere CDA'er, kan dit niet toelichten, omdat ze niet objectief tot de conclusie zijn gekomen. Het is hem een doorn in het oog dat in nederland homo's mogen trouwen, euthenasie gelegaliseerd is en softdrugs verkocht mag worden, alleen vanwege het achterliggende geloof. De partij is officieel echter niet zo'n partij, in de praktijk durf ik dat echter sterk te betwijfelen.quote:Op dinsdag 26 april 2005 17:59 schreef aryan8 het volgende:
[..]
En nu?
[..]
Kom eens met wat anders dan zo'n dooddoener waarin je jezelf neerzet als iemand die op basis van persoonlijke verdiensten een ander de maat neemt. Of liever nog: zet je intelligente voor de mensen hier daadwerkelijk in de etalage door on topic met een zorgvuldig gewogen welonderbouwde reactie te komen.
Ik vind dat Donner beter zou moeten toelichten waarom hij het initiatief van de twee limburgse burgemeesters niet steunt die hun stad leefbaar denken te houden door een pilotproject te bepleiten. In dat project zou er een legalisatie van weedaanvoer moeten plaatsvinden. Ik denk dat beide burgemeesters daarna vlug de koffieshops naar de rand van de eigen stad zullen verplaatsen zodat de in binnensteden de overlast van drugstoeristen zal teruglopen.
Donner biedt deze burgemeesters geen enkele handreiking door star op zijn strepen te blijven staan. Zijn partij kan ook in Limburg wel eens afgerekend gaan worden op dat zichtbare gebrek aan een handreiking.
Zo zie je maar weer hoe makkelijk je het predicaat fout opgeplakt kunt krijgen. Ach, je hebt wel gelijk maar dat is slechts een bijzaak. Als ik 'we' door 'geschiedenis' verander lees je de strekking van mijn zin.quote:Op dinsdag 26 april 2005 18:59 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je gaat al de fout in door het over "we" te hebben,
Ik schreef in de OP de kost gaat voor de baat. Maar juist omdat 95% van de Nederlanders niks deed waren de aantallen joden die vanuit dit land naar vernietigingskampen werden afgevoerd zo immens. Maar bij veel Nederlanders bestond nauwelijks verontwaardiging zoals die wel aanwezig was bij de moord op Fortuyn of Theo van Gogh. In beide moorden was er sprake van grote actiebereidheid, met als ondertoon we pikken het niet langer. Daar was bij de deportatie van de joden geen sprake van. De stakingen in het Amsterdamse tramvervoer en enkele andere stakingen uitgezonderd.quote:
Ruim 95% van de bevolking deed niks anders dan de oorlog zo goed en kwaad mogelijk door te komen (dat is in praktisch elke oorlog en elk land hetzelfde)
Ik heb respect voor de wijze woorden van je opa. Ook ik heb een opa, alleen koos hij ervoor om voor In Duitsland voor de bezetters te werken. Ook hij was een van die 95% die bovenal zijn gezin door de oorlog heen wilde redden. Ook de vrouwen en de kinderen die achterbleven werden door de Duitsers 'gelokt' naar Duitse kampen te gaan. Alleen deze slachtoffers krijgen geen aandacht. Mijn opa is na de oorlog statenloos verklaard en heeft lange tijd geen paspoort meer gekregen. Dat zijn de heldenpraktijken van die ambtenaren die tijdens de oorlog bevelen van de bezetter uitvoerden.quote:en die kun je dan achteraf wel kwalijk gaan nemen dat ze de bezetter niet in de weg hebben gezeten maar dat is wel erg simplistisch gesteld. Dit zijn trouwens niet (alleen) mijn woorden maar van mijn opa die behalve een wijs man ook nog een onderscheiden oorlogsheld was die de laatste 2 jaar van de oorlog in een kamp heeft gezeten omdat hij veraden was.
Nog meer regels is niet echt nuttig. Goede regels zouden nuttig zijn. Daar kun je over discusseren. Dit kabinet denkt dat het nu goed op weg is en is overtuigd van hun eigen regels. Jij twijfelt daaraan. Ik twijfel er ook vaak aan, maar als je de uitkomst vergelijkt met wat er had kunnen gebeuren zonder de visie van dit kabinet dan zou je kunnen zeggen dat het wel effect heeft. Alleen kun je dat niet, wat betekend dat er voor een probleem nooit een éénduidige oplossing te vinden is, eenvoudigweg omdat de uitkomsten niet te vergelijken zijn. Je kunt maar één systeem één keer uitvoeren.quote:Op dinsdag 26 april 2005 17:14 schreef Omara het volgende:
[..]
Met de OP is niets mis. Dat mensen zich vooral focussen op de historische context kan ik niet helpen. En zeg eens wat is nuttig? Soms nog meer regeltjes, voorschriften en 'goedbedoelde' adviezen? Het is nu net die behoefte alles in hokjes en vakjes onder te verdelen, waar de OP naar verwijst. De hokjesgeest die je gebiedt alleen maar binnen een bepaald kader over specifieke onderwerpen te praten, hebben we nu toch wel achter ons gelaten meen ik zo. Het is jammer dat mensen niet de overeenkomsten zien tussen het laffe Nederland van toen en de overheid nu die onder de religieuze druk van het islamitisch fascisme meer en meer zwicht. Pas als het (weer) te laat is wordt men in dit land wakker, en durven ze anderen dan ook nog te verwijten dat ze het al die tijd wel hebben geweten.
Achteraf is het heel makkelijk. Toendertijd waren de Joden (volgens het nieuwe groene boekje, met hoofdletter) geen issue. Men dacht dat het wel meeviel, als men er überhaupt over dacht. Daarnaast regeerde anders wel de angst. Je gaat niet tegen soldaten in oorlogstijd staan protesteren als het je eigen belang niet treft. Ook jij zou niet opgestaan zijn voor de Joden, een bevolkingsgroep die met de nek aangekeken werd. (Of wel?)quote:Op dinsdag 26 april 2005 20:00 schreef Omara het volgende:
[..]
Ik schreef in de OP de kost gaat voor de baat. Maar juist omdat 95% van de Nederlanders niks deed waren de aantallen joden die vanuit dit land naar vernietigingskampen werden afgevoerd zo immens. Maar bij veel Nederlanders bestond nauwelijks verontwaardiging zoals die wel aanwezig was bij de moord op Fortuyn of Theo van Gogh. In beide moorden was er sprake van grote actiebereidheid, met als ondertoon we pikken het niet langer. Daar was bij de deportatie van de joden geen sprake van. De stakingen in het Amsterdamse tramvervoer en enkele andere stakingen uitgezonderd.
[..]
Het is toch ook godverdomme niet te geloven.quote:Op dinsdag 26 april 2005 17:04 schreef Omara het volgende:
[..]
Zo heeft ieder zijn belevingswereld. Natuurlijk heeft de grondige registratie van burgers meegeholpen bij de grootscheepse deportaties van joden uit dit land. En ook hier waren er een paar laffe ambtenaren (joodse naar ik meen) die omwille van hun eigen hachje hun joodse medemensen aan de Duitsers uitleverden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |