abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26517897
Er waart een ongure wind door het land. Het is de wind van een confessionele regressie en repressie. Donner kan worden aangemerkt als de grote aanjager van het maatschappelijk angstdebat. Overal waar deze minister opduikt zou er sprake zijn van dreiging, handhavings- en geweldproblemen, en zo niet blaast hij het wel tot die omvang op.
Geen enkele andere minister is er in geslaagd om binnen zo'n kort tijdsbestek met zoveel nieuwe regeltjes te komen. Wat zegt dat over de bewindsman? Dat hij niet over voldoende natuurlijk gezag beschikt? Dat hij het gebrek aan politiek charisma, door een overdaad aan regelgeving tracht te compenseren? Wie het denkt te weten, mag het zeggen.

Wat opvallend mag worden genoemd is de 'makke' houding van zijn collega bewindspersonen. Kennelijk accepteren zij de status aparte van deze hoofdgeitenbreier en achten ze klaarblijkelijk zijn autoriteit boven elke twijfel verheven.

Als we de tussentijdse balans opmaken dan zien we dat Donner er ondanks al zijn nieuwe regels en wetten niet in slaagt zijn huis op orde te krijgen. Iemand als Wilders kan zich nog steeds niet, zonder gevaar voor eigen leven in het openbaar begeven. Mensen voelen zich door represailles en intimidatie van een klein groepje moslimradicalen naar de keel gegrepen. En kiezen, zoals ooit de Nederlanders wegkeken toen de joden werden weggevoerd, de kant van de agressor.

Of het nu een Kerkraadse burgermeester is die het Hirsi Ali verbiedt om haar werkzaamheden als volksvertegenwoordigster uit te oefenen, of een boekenwinkel in Amsterdam die het niet aandurft Wilders uit te nodigen om zijn boek te signeren. Ook nu betonen de Nederlanders hun ware volksaard: Laf en collaborerend voor het eigen hachje. Nog steeds waart de NSB-cultuur binnen het ambtelijk apparaat, alleen wordt nu innig aangevleid tegen een islamitische neofascistische ideologie. En weer zwichten we voor de tiran maar is het inmiddels aardedonker. En weer gaan er stemmen op die beweren dat ze het niet hebben geweten. Ach weten wij het niet al langer? De meeste Nederlanders hebben een grote mond maar bij de minste geringste tegenwind blazen ze als bange vogeltjes de aftocht (de monarchie en het toenmalig kabinet zijn daar de onomstotelijke troonvoorbeelden van). Is hun moraal niet: weet te marchanderen met principes, want de kost gaat nu eenmaal voor de baat?

Veel Nederlanders zijn ruggengraatloze beroepsevangelisten die zichzelf vooral inter pares maar wat graag kietelen. Uit angst, schaamte en onzekerheid geboren ijdeltuiten die er naar hunkeren hun vooringenomenheid, gekoketteer en zedige tartufferie zoveel en zovaak als maar mogelijk is bevestigd en opgehemeld te krijgen.

Wanneer krijgt Nederland eindelijk eens de "sterke mensen" die de tijden aan weleer doen herleven? Ik bedoel ik zie zo'n Donner het nog niet zover schoppen dat hij, zoals in 1933, het ambtenaren bij wet verbiedt lid/sympathisant te zijn van partijen of organisaties die de omverwerping van de Nederlandse staatsvorm als programmapunt hebben.
smachtend naar mensen met een bewegelijk verstand
pi_26518185
wat 'n oeverloos gelul
staan nauwelijks feiten in, het is maar gescheld op donner en NL in 't algemeen.

Als je wil dat over Donner wordt nagedacht en gepraat, de discussie op gang brengen moet je echt met wat beters komen.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_26518253
Eén ding staat vast: als het er op aan komt, is ieder volk zwak en zonder ruggegraat als hun samenleving getroffen wordt door uit het evenwicht brengende elementen. Alleen dictaturen kunnen zulk iets bezweren door onderdrukking met gebruikmaking van nog meer angst van de bevolking.

Een Donner kan zulke sociaal-maatschappelijke spanningen dus niet verhelpen, hoeveel regels hij ook bedenkt. Iemand anders kan dat ook niet. Behalve sterke figuren als Hitler, Mussolini of Stalin.

Daarnaast de kanttekening: confessionele regressie en repressie. Waar haal je dat vandaan? Het confessionele gedachtegoed is rond 1978 met het CDA voorgoed vaarweg gezegt. Een nieuw soort christelijke ideologie kwam op die niet op confessionele waarden rustte. Voor Donner, Balkenende co. zijn de christelijke waarden niet meer het belangrijkste om door te voeren in hun beleid, maar ze putten nu juist hun inspiratie uit deze bronnen. En dat heeft niets met confessie meer te maken!
Ik zie geen van de handelingen van Donner getuigen van confessionele overtuiging.
pi_26518610
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 13:23 schreef mister_popcorn het volgende:
wat 'n oeverloos gelul
staan nauwelijks feiten in, het is maar gescheld op donner en NL in 't algemeen.

Als je wil dat over Donner wordt nagedacht en gepraat, de discussie op gang brengen moet je echt met wat beters komen.
Geef eens een voorbeeld.
  dinsdag 26 april 2005 @ 13:48:47 #5
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_26518780
Ik ben het eens met je stelling dat de nieuwe maatregelen de problemen niet op gaan lossen.
Dat je Donner of dit kabinet daarvan de schuld geeft niet. Het is in de praktijk vrijwel onmogelijk om door regelgeving criminaliteit te voorkomen.

Je had je inderdaad best eens mogen inlezen voordat je begon te tieren.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_26519033
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 13:48 schreef wadgem het volgende:
Ik ben het eens met je stelling dat de nieuwe maatregelen de problemen niet op gaan lossen.
Dat je Donner of dit kabinet daarvan de schuld geeft niet. Het is in de praktijk vrijwel onmogelijk om door regelgeving criminaliteit te voorkomen.
Inderdaad. Criminaliteit voorkom je door de oorzaken aan te pakken. Het huidige kabinet, en zeker Donner, voert een beleid dat de oorzaken van criminaliteit juist in de hand werkt.
pi_26519398
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 13:26 schreef tudoros het volgende:
Eén ding staat vast: als het er op aan komt, is ieder volk zwak en zonder ruggengraat als hun samenleving getroffen wordt door uit het evenwicht brengende elementen. Alleen dictaturen kunnen zulk iets bezweren door onderdrukking met gebruikmaking van nog meer angst van de bevolking.
De moderne geschiedenis heeft het tot nu toe aangetoond, maar staat daarmee ook vast staat dat ieder volk zwak en zonder ruggengraat is? We denken aan de Spartanen, Vikingen, Romeinen, Schotten, Germanen, Gothen, Kelten, Mongolen, Moren, Ottomanen toch allemaal volkeren die heldhaftig en vastberaden waren. Op het moment echter dat het christendom haar intrede deed (barmhartigheid) werden de gekerstende volkeren verweekt.
quote:

Een Donner kan zulke sociaal-maatschappelijke spanningen dus niet verhelpen, hoeveel regels hij ook bedenkt. Iemand anders kan dat ook niet. Behalve sterke figuren als Hitler, Mussolini of Stalin.
Dat is precies wat ik probeer aan te geven. En daarom is het voor mij een raadsel hoe het kan dat die man zoveel bestuurlijke macht naar zich toe kan trekken. Als ik aan "sterke mensen" denk komen trouwens niet de namen in mij op die jij noemt.
quote:
Daarnaast de kanttekening: confessionele regressie en repressie. Waar haal je dat vandaan? Het confessionele gedachtegoed is rond 1978 met het CDA voorgoed vaarweg gezegt.
Ik zie wel degelijk een 'opleving' van het christelijk gedachtegoed. Ook binnen het CDA wordt, vergeleken met het no nonsense kabinet van Lubbers, christelijke politiek bedreven. Wat jij bedoelt is dat ze met de lippen hebben afgezworen, wat ze met het hart nog steeds belijden. Maria van der Hoeven hoorde ik onlangs nog zeggen 'wij geloven dat ons geloof het enige ware geloof is'. Dat is dan note bene nog minister van Onderwijs.
quote:

Een nieuw soort christelijke ideologie kwam op die niet op confessionele waarden rustte.
Kun je daar eens een paar voorbeelden van geven?
quote:
Voor Donner, Balkenende co. zijn de christelijke waarden niet meer het belangrijkste om door te voeren in hun beleid, maar ze putten nu juist hun inspiratie uit deze bronnen.
Wat is volgens jou het verschil? Moet ik me soms voorstellen dat ze in staat zijn hun geloof strikt van hun politieke functioneren gescheiden te houden?
quote:
En dat heeft niets met confessie meer te maken!
Ik zie geen van de handelingen van Donner getuigen van confessionele overtuiging.
Daar denken sommigen toch echt anders over. De poging tot een aanscherping van de wet op godslastering is toch wel een goed voorbeeld hoe Donner de voorkeur geeft aan de christelijke deugdenleer boven de vrijheid van meningsuiting.
pi_26519781
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 13:41 schreef Omara het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld.
van wat?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_26519789
quote:
Wanneer krijgt Nederland eindelijk eens de "sterke mensen" die de tijden aan weleer doen herleven?
Wat lul je nou? Eerst schrijf je een heel verhaal waarmee je bewijst dat Donner een sterke man is die doet wat hij wil en niet luistert naar anderen. En vervolgens ga je vragen wanneer we eindelijk een een 'sterke man' krijgen...!

Jij wil gewoon een sterke man die doet wat JIJ wil, niet een sterke man die doet wat HIJZELF wil.

Je bent gewoon een kinderachtige zeurpiet. Roepen om een pappie, maar als je pappie dan niet doet wat jij wil, dan wordt je boos op hem en wil je een andere pappie.
pi_26520008
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:29 schreef RetepV het volgende:

[..]

Wat lul je nou? Eerst schrijf je een heel verhaal waarmee je bewijst dat Donner een sterke man is die doet wat hij wil en niet luistert naar anderen. En vervolgens ga je vragen wanneer we eindelijk een een 'sterke man' krijgen...!

Je bent gewoon een kinderachtige zeurpiet. Roepen om een pappie, maar als je pappie dan niet doet wat jij wil, dan wordt je boos op hem en wil je een andere pappie.
Ik denk dat je de essentie mist. Om te voorkomen dat jij dit topic nog verder verkleuterd stel ik voor lees je eerst eens in. En je persoonlijke toeschrijvingen mag je wat mij betreft ook achterwege laten. Ze voegen namelijk niets aan het topic onderwerp toe. Probeer daar in je reactie eens van uit te gaan.
pi_26520023
Het enige wat ik met je eens ben is dat Donner's maatregelen de angst niet weghaalt bij de bevolking, terwijl Donner er vast van overtuigd is dat hij wel maatregelen kan bedenken waarmee dat moet lukken.

Ijdele hoop. Angst is niet rationeel. Angst kun je niet wegrationaliseren. Angst gaat dus niet weg met regeltjes.

Sterker nog. Angst wordt alleen maar groter, des te beschermder je je voelt. Des te meer je denkt te kunnen verliezen, des te meer angst je hebt.

Ik zie één heel groot nadeel van de secularisatie. Veel mensen zijn daardoor bang van de dood. Ze kunnen niet omgaan met de gedachte dat ze toch wel doodgaan, wat ze ook doen.

Of misschien is het ook wel een gevolg van de babyboom. Door de babyboom is de bevolking in te delen in generaties (voor de babyboom waren de leeftijden veel diverser). Er zijn leeftijdsgroepen gekomen. Die verschillende leeftijdsgroepen gaan massaal de puberteit in, krijgen massaal de midlife crisis, gaan massaal in de overgang, gaan massaal met pensioen. Alles gebeurt op grote schaal. Angst dus ook.
pi_26520064
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:38 schreef Omara het volgende:
Ik denk dat je de essentie mist. Om te voorkomen dat jij dit topic nog verder verkleuterd stel ik voor lees je eerst eens in. En je persoonlijke toeschrijvingen mag je wat mij betreft ook achterwege laten. Ze voegen namelijk niets aan jouw kinderpraat toe.
Ik verkleuter niks. Als het anders is dan ik denk, dan heb jij wel de argumenten om mijn fout te bewijzen. Reageer dan niet op hetzelfde niveau als ik, maar redt je topic door mij met feiten en argumenten terecht te wijzen.

Met het vingertje wijzen kan iedereen, denk nou niet dat je meer doet dan wijzen naar de zere plek.
pi_26520172
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:28 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

van wat?
Van wat beters. Of zoals jij zegt, de discussie op gang te brengen en na te denken en praten over Donner en zijn regelzucht.
  dinsdag 26 april 2005 @ 14:50:43 #14
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_26520299
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:38 schreef Omara het volgende:

[..]

Ik denk dat je de essentie mist. Om te voorkomen dat jij dit topic nog verder verkleuterd stel ik voor lees je eerst eens in. En je persoonlijke toeschrijvingen mag je wat mij betreft ook achterwege laten. Ze voegen namelijk niets aan het topic onderwerp toe. Probeer daar in je reactie eens van uit te gaan.
Ik denk dat hij de spijker op z'n kop slaat. Dit topic gaat namenlijk eigenlijk helemaal niet over donner, maar over jou en je misplaatste gevoel van verhevenheid.
Bovendien, over inlezen. Ik leid uit je verhaal af dat zoiets als de NSB typisch nederlands zou zijn, geloof je dat nou echt
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_26520430
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:50 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik denk dat hij de spijker op z'n kop slaat.
Bovendien, over inlezen. Ik leid uit je verhaal af dat zoiets als de NSB typisch nederlands zou zijn, geloof je dat nou echt
Heb jij voorbeelden waar het ook nog voorkwam? Uit Nederland zijn toevallig wel de meeste joden weggevoerd. Hangt volgens mij toch onomstotelijk samen met de laffe volksaard van veel Nederlanders.
pi_26520520
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:14 schreef Omara het volgende:

[..]

De moderne geschiedenis heeft het tot nu toe aangetoond, maar staat daarmee ook vast staat dat ieder volk zwak en zonder ruggengraat is? We denken aan de Spartanen, Vikingen, Romeinen, Schotten, Germanen, Gothen, Kelten, Mongolen, Moren, Ottomanen toch allemaal volkeren die heldhaftig en vastberaden waren. Op het moment echter dat het christendom haar intrede deed (barmhartigheid) werden de gekerstende volkeren verweekt.
Die volkeren staant en eerste in principe allemaal los van de samenlevingen nu, maar ook daar regeerde angst en zwakte. Ook al worden in de analen alleen de heldendaden doorgegeven, het zal niet anders gewerkt hebben als nu. Daarnaast was een dicatuur toen ook normaal en die hield de angst wel binnenshuis.
Het chirstendom was al vanaf 200 na chr. belangrijk in Europa. De Nederlandse Gouden Eeuw bezat een zwaar christelijk motief. Niks barmhartigheid. Als de de Ottomanen de slag om Wenen gewonnen hadden, waren we nu Islamitisch en vast en zeker net zo verweekt. Democratie gaat nu eenmaal hand in hand met bureaucratie en verweking van de overheid.
quote:
[..]

Dat is precies wat ik probeer aan te geven. En daarom is het voor mij een raadsel hoe het kan dat die man zoveel bestuurlijke macht naar zich toe kan trekken. Als ik aan "sterke mensen" denk komen trouwens niet de namen in mij op die jij noemt.
Ook sterke mensen kunnen maatschappelijke onrust niet wegnemen. (Noem eens zgn sterke mensen...)
quote:
[..]

Ik zie wel degelijk een 'opleving' van het christelijk gedachtegoed. Ook binnen het CDA wordt, vergeleken met het no nonsense kabinet van Lubbers, christelijke politiek bedreven. Wat jij bedoelt is dat ze met de lippen hebben afgezworen, wat ze met het hart nog steeds belijden. Maria van der Hoeven hoorde ik onlangs nog zeggen 'wij geloven dat ons geloof het enige ware geloof is'. Dat is dan note bene nog minister van Onderwijs.
Minister van der Hoeven kun je ook niet serieus nemen. Die is zo streng chirstelijk dat ze persoonlijk homo-zijn als ziekte beschouwt, maar politiek dan weer niet. Gelukkig kun je daar het hele CDA niet op afspiegelen.
quote:
[..]

Kun je daar eens een paar voorbeelden van geven?
quote:
Reflexen uit de tijd van Hans Gruijters spelen het jonge CDA nog altijd parten - Hans Goslinga - Trouw - 23 april 2005
Jan Peter Balkenende is, met andere woorden, niet zozeer de laatste der confessionele mohikanen, als wel de eerste volbloed christen-democraat. Wat de tegenstanders vermoedelijk ook over het hoofd hebben gezien, is dat het CDA geen confessionele partij is. De katholieken en protestanten verenigden zich 25 jaar geleden op een politieke overtuiging, gebaseerd op bijbelse waarden. Deze keuze heeft de partij een open in plaats van gesloten karakter gegeven. Daardoor kon ze, zonder weerstand van betekenis, moslims en hindoes opnemen en aansprekend blijven voor rand- en buitenkerkelijken. Nu Nederland voor de krachtproef staat twee miljoen immigranten in de samenleving op te nemen, lijkt het CDA bij uitstek in staat in die kwestie een leidende en pacificerende rol te spelen.
lees es wat vaker de krant... (kmoet wel toegeven dat dit een opinie is natuurlijk)
quote:
[..]

Wat is volgens jou het verschil? Moet ik me soms voorstellen dat ze in staat zijn hun geloof strikt van hun politieke functioneren gescheiden te houden?
Nee. Een confessionele partij basseert zich uitsluitend op (orthodox) bijbelse waarden. Haar beleid wordt dus bepaald door wat ze in de bijbel lezen. De christelijke politiek van het CDA nu basseert zich ook op bijbelse waarden. Deze waarden worden echter alleen als bron van inspiratie gebruikt en niet om letterlijk in de praktijk te brengen en beleid om te zetten. Dat is een wezenlijk verschil. De plaats van het chirstendom als inspriratiebron ipv een allesomvattend uitsluitsel voor alle problemen is een wezenlijk verschil.
quote:
[..]

Daar denken sommigen toch echt anders over. De poging tot een aanscherping van de wet op godslastering is toch wel een goed voorbeeld hoe Donner de voorkeur geeft aan de christelijke deugdenleer boven de vrijheid van meningsuiting.
Daar heb je wel gelijk in, ook al probeerde hij daarmee een antwoord te geven op de hoogoplopende spanningen rond religie in Nederland. Maar ik zou zoiets ook niet pogen als ik hem was. Hij laat zich niet leiden door de bijbel, maar inspireren.
pi_26520679
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:40 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik verkleuter niks. Als het anders is dan ik denk, dan heb jij wel de argumenten om mijn fout te bewijzen. Reageer dan niet op hetzelfde niveau als ik, maar redt je topic door mij met feiten en argumenten terecht te wijzen.

Met het vingertje wijzen kan iedereen, denk nou niet dat je meer doet dan wijzen naar de zere plek.
Goede post. Getuigd van een kijkje vanuit een meer overziend perspectief. Inlezen heeft de TS wel gedaan, maar weliswaar zeer selectief (volgens mij)
pi_26520852
Er waart een ongure wind door het land. Het is de wind van een confessionele regressie en repressie

einde quote
Pathetisch verbaler diaröh
pi_26521026
Verkiezingsprogramma CDA 2001
Program van uitgangspunten
CDA > Partij > Uitgangspunten

Ga maar lekker nalezen waarom deze partei de grootse partei in de 2. Kamer is geworden.

Donner doet precies wat de partei zei , dat men zou gaan doen.
Dat heet dus Demokratie.
  dinsdag 26 april 2005 @ 15:24:14 #20
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_26521064
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:56 schreef Omara het volgende:

[..]

Heb jij voorbeelden waar het ook nog voorkwam? Uit Nederland zijn toevallig wel de meeste joden weggevoerd. Hangt volgens mij toch onomstotelijk samen met de laffe volksaard van veel Nederlanders.
Naast dat elk land compleet vol zat met collaborateurs, had bijvoorbeeld vlamen de VNV (geloof ik).
Frankrijk werd bestuurd door het vichy regime, wat behoorlijk berucht is (en weinig aanmoediging nodig had om bijvoorbeeld Joden overal uit te sluiten).
Italie koos de kant van duitsland gedurende de oorlog. Het kan niet anders uitgelegd worden als laf.
In Japan vond een halve staatsgreep plaats die de regering die op dat moment pro-'westers' was omver te werpen.

Need i go on?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_26521152
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:14 schreef Omara het volgende:

[..]

Ja, nadat het Christendom zijn intrede deed hebben we nooit meer wat van de Germanen gehoord en tot het Christendom verscheen, waren de Spartanen heer en meester over de beschaafde wereld. Ook hebben we na de kerstening nooit meer iets gekoloniseerd.
pi_26521340
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 15:24 schreef kingmob het volgende:

[..]

Naast dat elk land compleet vol zat met collaborateurs, had bijvoorbeeld vlamen de VNV (geloof ik).
Frankrijk werd bestuurd door het vichy regime, wat behoorlijk berucht is (en weinig aanmoediging nodig had om bijvoorbeeld Joden overal uit te sluiten).
Italie koos de kant van duitsland gedurende de oorlog. Het kan niet anders uitgelegd worden als laf.
In Japan vond een halve staatsgreep plaats die de regering die op dat moment pro-'westers' was omver te werpen.

Need i go on?
Je wilt toch zeker niet ontkennen dat vanuit Nederland (relatief) de grootste groep joden naar vernietigingskampen werd afgevoerd? In België was het koningshuis standvastig en vastberaden en nam niet met het bijna voltallige kabinet de benen. Italië kende een fascistisch regime, logisch dat men het daar dus niet zo nauw nam met de jodendeportatie. En ook Japan vormde een onderdeel van de as, daarbij is mij niets bekend van jodendeportaties. Misschien kun je met wat bronnen komen.

Maar hoe je het ook benadert met het tolerante Nederland lag de situatie toch echt totaal anders.
pi_26521366
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 15:37 schreef Omara het volgende:
. Italië kende een fascistisch regime, logisch dat men het daar dus niet zo nauw nam met de jodendeportatie.
Hoezo? Antisemitisme is niet eigen aan fascisme. Er zijn zelfs veel Joden gered door het Italiaanse leger.
pi_26521408
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 15:37 schreef Omara het volgende:

[..]

Je wilt toch zeker niet ontkennen dat vanuit Nederland (relatief) de grootste groep joden naar vernietigingskampen werd afgevoerd? In België was het koningshuis standvastig en vastberaden en nam niet met het bijna voltallige kabinet de benen. Italië kende een fascistisch regime, logisch dat men het daar dus niet zo nauw nam met de jodendeportatie. En ook Japan vormde een onderdeel van de as, maar van jodendeportaties is mij niets bekend. Misschien kun je met wat bronnen komen. Maar met het tolerante Nederland lag de situatie toch echt totaal anders.
Als je al weet dat er vanuit Nederland relatief de meeste joden zijn gedeporteerd dan weet je ook de oorzaak en dat heeft weinig met tolerantie of het gebrek eraan te maken.
pi_26521446
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 15:41 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als je al weet dat er vanuit Nederland relatief de meeste joden zijn gedeporteerd dan weet je ook de oorzaak en dat heeft weinig met tolerantie of het gebrek eraan te maken.
Leg eens uit wat je bedoelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')