abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26500770
In Nijmegen zijn alle verenigingen ook meer op de studenten van RU gericht dan op de HBO'ers van de HAN. Dat kan ook mee spelen. Veel verenigingen hebben in hun regelement staan dat slechts bij uitzondering HBO studenten kunnen toetreden. Dit heeft te maken met subsidie van de UNI. Dit betalen liever niet voor de HBO'ers (en terrecht!)
  maandag 25 april 2005 @ 17:31:10 #52
98036 -calimero-
Zonder ei...
pi_26500832
quote:
Op maandag 25 april 2005 17:20 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Het maakt eigenlijk gewoon niet uit wat de reden is. Die kan namelijk best goed zijn. Maar het is wel zo dat het feit dat je thuiswoont gewoon een verschil in leefwijze veroorzaakt.
True, ik krijg thuis verse groente enzo te eten, hoef me kleren niet zelf te wassen en niet zelf boodschappen te doen. Maar ik ga er echt niet minder door op stap, of moet op tijd thuis zijn, me kamer is heus niet in eens netjes en opgeruimt, en er blijft heus wel is iemand 'slapen'
Save a mouse, eat a pussy.
pi_26575083
Hehe ik woon momenteel nog thuis, maar vanaf augustus ben ik in A'dam te vinden.

Reden waarom ik niet eerder ging?
- geen zin, lekker makkelijk
- luiheid mbt zelf koken enzo
- reizen was wel te doen vond ik

etc... maar nu gaik toch op kamers, ook omdat ik hierna nog naar de Universiteit wil
Blitskikker 8)
pi_26576322
quote:
Op maandag 25 april 2005 17:25 schreef Fliepke het volgende:
Heeft het er niet vooral mee te maken dat universiteiten met een bepaalde studie maar op een paar plaatsen in NL liggen en iedere stad wel een HBO heeft, waardoor gemiddeld een HBO'er minder lang hoeft te reizen?
lijkt mij wel idd, bij mijn studie woont 3/4 thuis, schrok er zelf van
  donderdag 28 april 2005 @ 19:01:48 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_26577002
quote:
Op maandag 25 april 2005 13:00 schreef TYP het volgende:

Maar goed, de mensen op het HBO zijn over het algemeen gewoon echt anders, beetje scooter/voetbal volk en vinden het thuisplaatsje waar ze vandaan komen helemaal geweldig vanwege hun achterblijvende MBO vrienden die nog voetballen. Op het VWO vertrekt 80% en is er dus weinig reden om te blijven; het begint dus eigenlijk al daar.
ten voeten uit

Ik ben zelf HBO' er en ben gewoon van de Havo afkomstig. VMaar over het algemeen ga ik het meest met mensen van de universiteit om. eel studiegenoten hebben idd geen boodschap aan het studentenleven en vinden hun dorp blijkbaar het geweldigste wat er bestaat. Sommigen vinden het zelfs dom en raar wanneer je niet meteen na een dag studie zo snel mogelijk terug naar je ouders gaat en wel dingen meepikt van et leven in je studiestad.
  donderdag 28 april 2005 @ 19:06:02 #56
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_26577128
quote:
Op maandag 25 april 2005 13:34 schreef mechatronics het volgende:

[..]

wat jij nu afschilderd, klassikaal = TH Rijswijk, op jezelf HHS
daarom zijn wij in actie
Sorry hoor. Maar alleen in de Propedeuse fase heb je nog een klas op de TH. Daarna heb je gewoon college's zoals op een Universiteit, ben je niet in een klas ingedeeld maar een projectgroep en zoek je het maar zelf uit of je je college's wilt volgen of niet (en waar je uberhaupt gaat zitten). We zitten soms met ruim 50 man in een collegezaal dus echt een klas zou ik het niet willen noemen.
pi_26578444
quote:
Op maandag 25 april 2005 12:19 schreef Pr0nXXX het volgende:

[..]

HBO'ers zijn geen studenten.
Gaan we weer... Officieel zijn ze studenten, klaar.
pi_26581297
Aanname dat de stelling van de TS klopt (beetje dubieus, maar goed).

Zoals vaak al eerder is herhaald:

1. (goede) universiteiten zijn relatief veel minder goed bereikbaar dan bekendere HBO instellingen. Mensen die op universiteit willen hebben minder keus, ongeacht of ze het willen of niet.
2. Mensen op de universiteit zijn over het algemeen ouder (ik schat een jaartje of 3-5 verschil gemiddeld).
3. Ik gok zelf dat het gemiddelde inkomen van een uni student iets hoger ligt dan een HBO student.
pi_26590392
ik denk dat punt 2 niet helemaal klopt, er zit in het eerste jaar
een jaartje verschil denk ik maar dat wordt in het 2de jaar zo vlak
getrokken.
en punt 3 heb ik ook zo mijn twijfels bij, het zijn toch de hbo student
die in hun geboorteplaats een bijbaantje hebben e.d. de meeste
uni studenten komen rond van pa ma en de ib-groep
the best is yet to come undone
  zaterdag 30 april 2005 @ 00:11:17 #60
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_26611265
quote:
Op maandag 25 april 2005 12:23 schreef jeloo het volgende:
omdat je ook graag zelfstandig wil worden
Zelfstandigheid is een illusie.
pi_26614424
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 00:11 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Zelfstandigheid is een illusie.
ehm... als je zoiets gaat roepen. zeg dan meteen waarom. ik kan ook wel roepen "Afrika bestaat niet" wat hebben mensen daar nau aan?
"The best way into a girl's bed is through her parents. Have sex with them, and you're in."
pi_26614865
nou.. ik ben het wel gedeeltelijk daar mee eens. Echter, dat is juist het meest relaxte eigenlijk van het hele studentenleven. Je bent in grote lijnen zelfstandig, maar als de nood hoog is kun je nog terugvallen op je ouders. Echt ideaal gewoon.
pi_26614901
ja maar de manier waarop hij het zegt is het van: Je kan nooit echt zelfstandig zijn, je denkt dat je het bent, maar dat is niet zo.

daar ben ik het niet mee eens.

met jou tevens wel:)
"The best way into a girl's bed is through her parents. Have sex with them, and you're in."
  zaterdag 30 april 2005 @ 22:05:17 #64
45159 globox
Tartaarsaus
pi_26629907
quote:
Op donderdag 28 april 2005 21:38 schreef Seiruu het volgende:
Aanname dat de stelling van de TS klopt (beetje dubieus, maar goed).

Zoals vaak al eerder is herhaald:

1. (goede) universiteiten zijn relatief veel minder goed bereikbaar dan bekendere HBO instellingen. Mensen die op universiteit willen hebben minder keus, ongeacht of ze het willen of niet.
2. Mensen op de universiteit zijn over het algemeen ouder (ik schat een jaartje of 3-5 verschil gemiddeld).
3. Ik gok zelf dat het gemiddelde inkomen van een uni student iets hoger ligt dan een HBO student.
Je punten 2 en 3 betwijfel ik.
Ik zit zelf op de universiteit als 1e jaars. Ik ben 18 maar daar ben ik niet echt een uitzondering mee, er zitten wel wat uitschieters maar de meesten komen toch allemaal direct van de middelbare school. Die 3-5 jaar lijkt me dus wat overdreven.
Over het gemiddelde inkomen heb ik ook zeer mijn twijfels. Doordat HBO-ers thuis blijven wonen houden ze vaak de baantjes die ze ook tijdens hun middelbare school periode hadden. Als je op kamers gaat moet je vaak je oude baantje opgeven en een nieuwe baan vinden is ook niet heel makkelijk. Best wat van mijn medestudenten hebben geen baantje of iets enkel iets voor 1 avond of dag in het weekend terwijl HBO-ers ook vaak doordeweeks (kunnen) werken.
Het enige is dat Universitaire studenten over het algemeen rijkere ouders hebben maar winst maken doe je echt niet met op kamers gaan. Dit zie je bijvoorbeeld ook aan de kleding, waar HBO-ers vaak nog veel geld uitgeven aan dure merkkleding hebben mensen die op kamers zitten daar veel minder geld voor.

Overigens woont Van de HBO-ers 50% aan het eind van zijn studie nog thuis. Bij de WO-ers is dit 7% (bron: Studentenmonitor van het ministerie van OCW)
It is not god i dislike, it is his fanclub i can't stand
  zondag 1 mei 2005 @ 14:14:15 #65
39128 S_
Shame on you
pi_26640249
Ik heb eerst HBO gedaan en ik doe nu een Master aan de universiteit. Maar qua intelligentie is er wel degelijk een verschil. Op de universiteit zijn ze vele malen slimmer. Het niveau verschil is echt enorm.

Maar het klopt idd. Bij mij op het HBO woonden de studenten of nog bij hun ouders of ze woonden samen. Ik denk dat het het te maken heeft dat de HBO-ers over het algemeen jonger zijn, de sfeer op een HBO is anders. Er heerst niet zo cultuur van het studentenleven etc. en inderdaad zijn er meer HBO's
  zondag 1 mei 2005 @ 14:49:39 #66
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_26640807
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:14 schreef S_ het volgende:
Ik heb eerst HBO gedaan en ik doe nu een Master aan de universiteit. Maar qua intelligentie is er wel degelijk een verschil. Op de universiteit zijn ze vele malen slimmer. Het niveau verschil is echt enorm.
Sociaal recht? Welke HBO opleiding heb je dan gevolgd en op welke uni ben je ingestroomd?
  zondag 1 mei 2005 @ 14:50:20 #67
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26640822
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:14 schreef S_ het volgende:

Maar het klopt idd. Bij mij op het HBO woonden de studenten of nog bij hun ouders of ze woonden samen. Ik
Ik denk dat HBO-scholieren juist op dat vlak verschillen van studenten. Ze blijven hangen in hun oude leventje en beginnen daardoor ook eerder aan huisje-boompje-beestje. Als student ben je door de afstand vaak gedwongen om te verhuizen en dus moet je wel een nieuw leven beginnen. Je wordt eerder in het diepe gegooid en uiteindelijk leer je daar heel veel van.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zondag 1 mei 2005 @ 17:10:42 #68
34822 jeloo
Piemel!
pi_26643874
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:50 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Je wordt eerder in het diepe gegooid en uiteindelijk leer je daar heel veel van.
dat hopen we iig natuurlijk
the best is yet to come undone
pi_26643930
quote:
Op donderdag 28 april 2005 19:06 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Sorry hoor. Maar alleen in de Propedeuse fase heb je nog een klas op de TH. Daarna heb je gewoon college's zoals op een Universiteit, ben je niet in een klas ingedeeld maar een projectgroep en zoek je het maar zelf uit of je je college's wilt volgen of niet (en waar je uberhaupt gaat zitten). We zitten soms met ruim 50 man in een collegezaal dus echt een klas zou ik het niet willen noemen.
holy shit!

just kidding, iedereen zijn ding
-
  dinsdag 3 mei 2005 @ 10:49:15 #70
11402 ActaniA
Guggenheimer!
pi_26689046
denk dat op de vu bij lange na geen 90% op kamers woont..iig niet bij de opleiding politicologie
Domheid is de moeder van alle zonden. Alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 14:55:30 #71
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_26697133
tsssk....wat een vooroordelen....

even ter illustratie van hoe mensen kunnen afwijken van wat hier als standaard wordt geacht:

-ik ben 22 jaar, 4e jaars WO student
-woon sinds mijn 2e jaar op kamers
-word straks aio en wil dan graag weg uit studentenhuis en echt op mezelf gaan wonen

Ik ben het eerste jaar thuis gebleven om alle redenen die hier als typisch HBO-er gedarg genoemd worden: Mijn vriendinnen wonen (nu nog steeds) thuis, mij vrienden van mijn studie wonen op een paar na ook allemaal thuis, dus ik had in Leiden ook niks. Ik zit wel bij een vereniging, maar niet bij een grote gezelligheidsvereniging. Ik ga in het weekend wel thuis wassen, omdat er geen wasmachine in huis is, maar ik was dan ook voor de rest van het gezin thuis. Als ik vakantie heb ga ik liever bij mijn ouders zitten dan op mijn kamer, gewoon, omdat ik het nog gezellig vind thuis, omdat ik dan makkelijker afspreek met vriendinnen die nog thuis wonen, etc. In Leiden wonen inmiddels wel weer wat vriendinnen op kamers, maar de meeste vrienden zie ik in de bios in den haag, of bij hen thuis in zoetermeer en scheveningen etc. Ik ben wel zelfstandig, maar dat was ik al voor ik uit huis ging...Ik regelde zelf al mijn financiën etc. sinds mijn18e (aanvragen stufie etc., inschrijvingen, bankzaken, verzekeringen, werk, belanstingteruggave etc. etc.) mijn broertje doet het nog steeds niet (die is 20 en thuiswonend)...mijn moeder belt mij zelfs als hij zijn belastingverklaring (wel of geen heffingskorting) moet invullen...)

kortom: lang niet alle WO-ers wonen op kamers, niet iedereen die thuis wast doet dat voor het gemak, sommige thuiswoners zijn wél slackers. Mijn ouders zijn bovendien niet rijk....
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 16:21:43 #72
95998 -DailaLama-
pi_26700195
quote:
sommige thuiswoners zijn wél slackers. Mijn ouders zijn bovendien niet rijk....
Als je ouders rijker waren geweest, was je dan langer thuis blijven wonen?
  woensdag 4 mei 2005 @ 09:52:45 #73
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_26719574
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 16:21 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Als je ouders rijker waren geweest, was je dan langer thuis blijven wonen?
nope, als mijn ouders rijker waren zouden ze misshcien wel mijn huur betalen, en dan was ik waarschijnlijk wel eerder vertrokken. ik ben op kamers gegaan omdat ik het zat was thuis en het gevoel had dat ik t nu wel kon betalen. Ik wilde ook weleens een biertje kunnen drinken door de week zonder me te moeten haasten voor de trein, of s nachts films kijken met vriendinnen, lekker een terrasje pakken op een mooie vrije middag etc. Ik was voornamelijk het treinen zat, ook al is t maar 20 minuutjes.

Ik ben echter de omgang met mijn ouders nooit zat geweest, sterker nog, we kregen veel meer ruzie ind e weekenden toen ik eenmaal uit huis was, door de omschakeling die ik toch wel moest maken van alles in mijn eentje plannen en regelen, kon het "plan" van mijn ouders in de weekenden niet erg waarderen.

Ik zeg ook eerlijk dat ik het in het begin heel erg moeilijk vond op kamers, heel eenzaam, vooral door die thuiswonende vriendinnen die er niet oms tonden te springen om naar leiden te komen...
pi_26722193
Hbo'ers zijn scholieren die aan het handje worden gehouden maar wel nuttige stages doen, WO'ers zijn 'zelfstandige' (al dan niet zelfbenoemd) studenten die wereldvreemder zijn ...
pi_26722290
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 11:47 schreef Tranceptor het volgende:
Hbo'ers zijn scholieren die aan het handje worden gehouden maar wel nuttige stages doen, WO'ers zijn 'zelfstandige' (al dan niet zelfbenoemd) studenten die wereldvreemder zijn ...
Bemerk ik hier enig afgunst?
  woensdag 4 mei 2005 @ 11:51:39 #76
95998 -DailaLama-
pi_26722318
Je kan als WO'er toch ook stage doen?
  woensdag 4 mei 2005 @ 11:55:28 #77
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_26722411
quote:
wereldvreemd?

hoe komt het dan dat een vriendin van me (WO bedrijfskunde) in haar(noodgedwongen) studiepauze (ja, de EUR is zo coulant tegenover mensen die oude stijl zijn begonnen en nu de Ba/Ma overstap niet mogen maken ivm deficiëntiess...) een baan heeft als juridisch secretaresse met gemak het werk doet waar SJD-ers en MBO-ers nuttige stages voor volgen zonder zelf nuttige stages te volgen?

wat ik probeer te zeggen is dat WO-ers misshcien minder praktisch geschoold worden, maar dat ze dat als het goed is door hun vaardigheden en analytisch vermogen zelf prima kunnen opvangen, zónder eerst aan t handje een stage te lopen, zelfstandig dus.

En ik zal ruiterlijk toegeven dat ik in mijn 4 jaar engels niet echt voorbereid ben op de arbeidsmarkt, maar dat is mijn keuze geweest. ik had een stage kunnen doen, ik had praktijkstudies zoals management of journalistiek kunnen doen, etc. Maar ik wilde dat niet, en nu kom ik alsnog goed terecht, op het gebied waar ik het beste op voorbereid ben, nl. de wetenschap. Op het WO heb je de keuze hoe je je voorbereidt op de arbeidsmarkt...
pi_26723392
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 11:50 schreef Pr0nXXX het volgende:

[..]

Bemerk ik hier enig afgunst? [afbeelding]
Ik ben WO'er....
pi_26724821
quote:
Ja hoor, WO'ers zijn wereldvreemd.
pi_26724897
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 13:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja hoor, WO'ers zijn wereldvreemd.
Absoluut, maar dan bedoel ik met name niet streetwise... boeken hebben ze veelal wel gelezen.
pi_26725002
Kwestie van superieur
pi_26731855
quote:
wat een complete onzin; omdat ik niet weet hoe ik een muur moet metselen ben ik maar wereldvreemd? Of omdat ik dingen alleen uit de boeken leer ben ik wereldvreemd? Wellicht ben jij een dikke knor die niets anders doet buiten de studie en die geen idee heeft hoe de dingen werken.
En los daarvan.. een HBO studie is zo ongelooflijk simplistisch dat het nooit in zijn leven in de buurt komt van de werkelijkheid.
pi_26731900
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:05 schreef TYP het volgende:

[..]

wat een complete onzin; omdat ik niet weet hoe ik een muur moet metselen ben ik maar wereldvreemd? Of omdat ik dingen alleen uit de boeken leer ben ik wereldvreemd? Wellicht ben jij een dikke knor die niets anders doet buiten de studie en die geen idee heeft hoe de dingen werken.
En los daarvan.. een HBO studie is zo ongelooflijk simplistisch dat het nooit in zijn leven in de buurt komt van de werkelijkheid.
Ik heb het over streetwise, je cognitivieve dissonantie spreekt weer boekdelen.
  woensdag 4 mei 2005 @ 18:21:15 #84
39128 S_
Shame on you
pi_26733270
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:49 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Sociaal recht? Welke HBO opleiding heb je dan gevolgd en op welke uni ben je ingestroomd?
Sociaal Juridische Dienstverlening, studeer nu Sociaal Recht aan de RUG
pi_26733658
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:07 schreef Tranceptor het volgende:

[..]

Ik heb het over streetwise, je cognitivieve dissonantie spreekt weer boekdelen.
streetwise.. Nee, een stadjer (of knor) zijn zoals de meeste HBO'ers, dat is een pluspunt. Wellicht staan WO'ers er gewoon "boven".
pi_26733858
Mensen die zich door 1 zin te lezen van iemand boven hun verheven voelen, zijn pauper

(oke, er zijn uitzonderingen)
-
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:06:04 #87
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_26734011
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 18:21 schreef S_ het volgende:

[..]

Sociaal Juridische Dienstverlening, studeer nu Sociaal Recht aan de RUG
Middels een schakelprogramma neem ik aan? Hoe bevalt het?
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:23:43 #88
39128 S_
Shame on you
pi_26734386
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:06 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Middels een schakelprogramma neem ik aan? Hoe bevalt het?
Ja dat klopt. Ik vind de overgang heel erg groot. Het was vooral aan het begin heel erg wennen. Op het HBO kon je alles voor het laatst uitstellen, maar op de universiteit kan dat dus niet. Daar kwam ik vooral de eerste tentamenronde achter
pi_26780092
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:23 schreef S_ het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Ik vind de overgang heel erg groot. Het was vooral aan het begin heel erg wennen. Op het HBO kon je alles voor het laatst uitstellen, maar op de universiteit kan dat dus niet. Daar kwam ik vooral de eerste tentamenronde achter
kwestie van omschakelen en dan komt het allemaal goed

maar over dat wereldvreemd, dat valt wel mee denk ik, misschien bij sommige opleidingen (meer de beta kant misschien ?)
  vrijdag 6 mei 2005 @ 16:15:15 #90
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_26780621
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:23 schreef S_ het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe het programma er op de RUG uitziet, maar wat vind je zelf van de diepgang van de stof? En sluit het e.e.a. goed aan, of schiet het schakelprogramma tekort?
  vrijdag 6 mei 2005 @ 16:50:09 #91
110625 vamos1
Timmaaaaah
pi_26781447
ik woon in purmerend (vlakbij amsterdam) maar zit op het HBO in Almere (IIE)
redenen van blijven wonen bij pappie/mammie?

- almere?! daar hoef k echt niet te wonen
- dankzij OV kost het reizen me toch niks
- almere??
─_(º.0)_/─
pi_26781819
ik word na de vakantie een hbo-er
ik hoop niet dat er gasten zitten die denken dat ze studenten zijn, want dan zeg ik gewoon "ach.. we zijn helemaal geen studenten man.. we zijn een stelletje scholieren"
super kalm an lijkt het me, hbo
  zaterdag 7 mei 2005 @ 00:50:23 #93
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_26793275
HBO = opleiding
WO = studie

Simpel
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
  zaterdag 7 mei 2005 @ 12:49:26 #94
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26799021
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 00:50 schreef ScudRaket het volgende:
HBO = opleiding
WO = studie

Simpel
Ik snap trouwens niet dat het bij veel HBO'ers zo geoelig ligt indien iemand ze scholieren noemt. Waarom willen jullie (lekker generaliseren ) zo graag studenten genoemd worden?
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 7 mei 2005 @ 12:50:27 #95
12221 Tijn