je gevoel klopt nietquote:Op maandag 25 april 2005 12:15 schreef jeloo het volgende:
Er is een deel van de hbo'ers die actief deelnemen aan het studenten-
leven, dwz ze wonen op kamers en zijn eventueel (actief)lid van een vereniging.
Maar het, naar mijn gevoel, grootste deel van de hbo'ers woont nog bij hun
ouders doen niet actief mee aan het studenten leven en pendelen elke dag toch
vaak een uur heen en weer. Bij het wo echter durf ik wel te stellen dat 90%
van de studenten op kamers woont in de betreffende stad. En dus actief
student is.
Nou is mijn vraag dus, waarom is er dit grote 'cultuur' verschil tussen wo en hbo?
Het liefst wil ik natuurlijk reacties van hbo'ers die bij hun ouders wonen en dan
waarom ze nog bij hun ouders wonen
HBO'ers zijn geen studenten.quote:Op maandag 25 april 2005 12:15 bralde jeloo het volgende:
[..]
Nou is mijn vraag dus, waarom is er dit grote 'cultuur' verschil tussen wo en hbo?
ja allemaal uitzonderingen. maar okay, ik woon in amsterdam en veel van me vrienden studeren ook in amsterdam. dus waarom zou je dan op kamers gaan?quote:Op maandag 25 april 2005 12:18 schreef jeloo het volgende:
je vrienden op de universiteit wonen bij hun ouders?
dan zijn zij volgens mij wel de uitzondering hoor:)
Dat je in tertiair onderwijs zit, ben je sic geen student.quote:Op maandag 25 april 2005 12:20 schreef jeloo het volgende:
volgens meneer van dale wel
Valt wel mee. Hier op de UM is zo'n 30% thuiswonend. Alleen bij de RUG is het verdacht weinig.quote:Op maandag 25 april 2005 12:15 schreef jeloo het volgende:
Bij het wo echter durf ik wel te stellen dat 90%
van de studenten op kamers woont in de betreffende stad. En dus actief
student is.
Exorbitante kamerprijzen.quote:Op maandag 25 april 2005 12:21 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ja allemaal uitzonderingen. maar okay, ik woon in amsterdam en veel van me vrienden studeren ook in amsterdam. dus waarom zou je dan op kamers gaan?
Nou ja..verdacht. Het is natuurlijk ook wel overal een tyfuseind uit de buurt.quote:Op maandag 25 april 2005 12:23 schreef Bijsmaak het volgende:
Alleen bij de RUG is het verdacht weinig.
stelfstandig wordt je niet als je op een kamertje gaat zitten. en tsja, vrijheid, dat hebben de meeste hier toch wel. als je onderdrukt voelt door je ouders dan zit er niet iets goed in je ouder-kind relatiequote:Op maandag 25 april 2005 12:23 schreef jeloo het volgende:
omdat je ook graag zelfstandig wil worden
ik kom zelf ook uit de buurt van groningen en ging daar naar school
maar van de mensen die ik in de stad kende is toch een groot deel
op kamers. waarom? ik denk vanwege de vrijheid
Dit is vermoed ik het juiste antwoord.quote:Op maandag 25 april 2005 12:27 schreef Mikkie het volgende:
HBO zijn misschien meer nog de scholieren. Ik wil hiermee niemand voor het hoofd stoten, maar HBO is veel meer klassikaal, nog meer de schoolse manier van onderwijs. Daarbij worden studenten aan het handje genomen en niet uitgedaagd om volledig zelfstandig te worden.
dat is waar, maar waarom gaan ze niet op kamers als ze wat ouder zijn?quote:Op maandag 25 april 2005 12:27 schreef Angeles het volgende:
In de meeste steden zit inderdaad wel een hogeschool, dus je hoeft niet per se op kamers te gaan wonen, er zijn veel minder universiteitssteden in Nederland. Daarbij zijn HBO-studenten over het algemeen denk ik ook nog wat jonger.
ik doel dan vooral op het hoeveelheid bier drinken, als zal je eetpatroon er ook niet op vooruit gaan. want als je in een studentenhuis zit, ga je vaker op de studentenavonden op stap.quote:Op maandag 25 april 2005 12:31 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ghehe... dat sociale leven is voor mij geen punt, maar die gezondheidsredenen, daar ben je zelf bij. Natuurlijk eet je niet altijd gezond en snoep je meer, maar hier thuis wordt ook maar weinig gezond gegeten. Ik vind heel veel dingen wel lekker, maar die worden hier thuis niet gekookt. Het is altijd aardappelen, groente en vlees. Daar vinden mn pa en ik geen fuck aan, dus wordt er vaak iets anders gemaakt, dat dan al snel vet is. Wel lekker trouwens, maar niet echt goed
Ik denk dat als je op jezelf gaat zitten dat je dan vooral met je avondmaaltijden wat bewuster wordt van wat je koopt, en dat je misschien juist uitgedaagd wordt om voor jezelf gezonde dingen te koken, die je ook nog eens lekker vind
volgens mij vat je hier de koe bij de horensquote:Op maandag 25 april 2005 12:27 schreef Mikkie het volgende:
HBO zijn misschien meer nog de scholieren. Ik wil hiermee niemand voor het hoofd stoten, maar HBO is veel meer klassikaal, nog meer de schoolse manier van onderwijs. Daarbij worden studenten aan het handje genomen en niet uitgedaagd om volledig zelfstandig te worden.
Bij het WO daarentegen ben je op jezelf aangewezen, het gaat om je eigen discipline, je bent veel zelfstandiger, en misschien dat dat ook wel tot uiting komt in je woonbehoeften...
Jojo effect, ooit van gehoordquote:Op maandag 25 april 2005 12:39 schreef Mikkie het volgende:
[..]
En je kunt het ook positief zien: als je geen geld meer hebt aan het eind van de maand, kun je niet eten, drink je de hele dag water, dan val je die kilo's die je er eventueel aan eet de hele maand wel weer af
Vooral dat stukje moet je niet onderschatten. Overigens zitten zelfs op MBO mensen die niet aan dat plaatje voldoen en wat betreft instelling meer in de buurt van de gemiddelde universiteitsstudent komen. Het percentage daarvan stijgt gewoon sterk naarmate het niveau van de opleiding hoger wordt.quote:Op maandag 25 april 2005 13:00 schreef TYP het volgende:
cultuur denk ik ook, op het WO zitten toch vaak net wat andere mensen dan op de HBO. In Groningen komen veel HBO'ers ook vanuit het MBO. De echte studenten van de HBO zijn overigens vaak ex-WO'ers die wat jaren hebben lopen feesten en toch maar even snel een opleidiung gaan volgen.
Maar goed, de mensen op het HBO zijn over het algemeen gewoon echt anders, beetje scooter/voetbal volk en vinden het thuisplaatsje waar ze vandaan komen helemaal geweldig vanwege hun achterblijvende MBO vrienden die nog voetballen. Op het VWO vertrekt 80% en is er dus weinig reden om te blijven; het begint dus eigenlijk al daar.
Niet relevant. Het is zelfstandiger dan van je slaapkamer naar de badkamer te lopen en daar je was in de mand te gooien.quote:Op maandag 25 april 2005 13:18 schreef LaBelle het volgende:
Dus het massaal kuddiseren in een studentenhuis word gezien als zelfstandigheid?Hoeveel uni mensen zijn er nou daadwerkelijk zelfstandig, en gaan niet met de was naar pappie en mammie in het weekend?
nee, je was naar je moeder meenemenquote:Op maandag 25 april 2005 13:26 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Niet relevant. Het is zelfstandiger dan van je slaapkamer naar de badkamer te lopen en daar je was in de mand te gooien.
nee daarvoor heb je je huismaatjes die het ook vertikken om te doenquote:Was is trouwens maar 1 ding. Ik denk bijvoorbeeld ook niet dat ze elke dag naar mams gaan om te eten, en evenmin dat mams komt zuigen en poetsen.
Niemand zegt dat er geen domme moeders zijnquote:Op maandag 25 april 2005 13:32 schreef donald_dick het volgende:
[..]
nee, je was naar je moeder meenemen
[..]
nee daarvoor heb je je huismaatjes die het ook vertikken om te doen
daar wordt je niet zelfstandiger van. BTW als je moeder je niks laat doen in het huishouden als je 22 bent dan heb je domme moeder
wat jij nu afschilderd, klassikaal = TH Rijswijk, op jezelf HHSquote:Op maandag 25 april 2005 12:27 schreef Mikkie het volgende:
Bij het WO daarentegen ben je op jezelf aangewezen, het gaat om je eigen discipline, je bent veel zelfstandiger, en misschien dat dat ook wel tot uiting komt in je woonbehoeften...
noem eens een voorbeeld, ik kan er 123 ff nisk daarbij voorstellenquote:Op maandag 25 april 2005 13:34 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Niemand zegt dat er geen domme moeders zijn.
Daarnaast wordt je van het oplossen van sociale conflicten ook zelfstandiger.
Je onwillige huisgenoten zover krijgen dat ze de gang schrobben. Omgaan met vrouwen in huis die geen familie van je zijn. Kookrekeningen uitvechten en incasseren. Een manier vinden om een gezamelijke biervoorraad te beheren. Dat soort dingen.quote:Op maandag 25 april 2005 13:35 schreef donald_dick het volgende:
[..]
noem eens een voorbeeld, ik kan er 123 ff nisk daarbij voorstellen
de echte dingen in het levenquote:Op maandag 25 april 2005 13:39 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Je onwillige huisgenoten zover krijgen dat ze de gang schrobben. Omgaan met vrouwen in huis die geen familie van je zijn. Kookrekeningen uitvechten en incasseren. Een manier vinden om een gezamelijke biervoorraad te beheren. Dat soort dingen.
Die friezen willen gewoon niet in Groningen wonen, daar ligt het aan. Niet of het nou HBO of WO isquote:Op maandag 25 april 2005 12:15 schreef jeloo het volgende:
Ik zelf ben student aan de RuG en zit regelmatig in de bus met fries sprekend volk
wat dan van de hanze weer naar huis gaat en andersom. Vandaar dat ik het me
zo afvraag
quote:Op maandag 25 april 2005 12:27 schreef Mikkie het volgende:
volgens mij kan het geld van rutte ook nuttiger besteed wordenquote:Op maandag 25 april 2005 15:39 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Tja... het is ook een topic met een centrale vraagstelling die niet makkelijk met harde cijfers onderbouwd kan worden. Het is best interessant hier een onderzoek naar te doen, maar dat kost tijd en bergen geld. Totdat dat gedaan is, zul je het moeten doen met de suggesties en veronderstellingen die hier gepresenteerd worden...
Scholieren, Studenten? wat maakt het uit, we gaan allemaal lekker naar school toch?quote:Op maandag 25 april 2005 12:27 schreef Mikkie het volgende:
Het maakt eigenlijk gewoon niet uit wat de reden is. Die kan namelijk best goed zijn. Maar het is wel zo dat het feit dat je thuiswoont gewoon een verschil in leefwijze veroorzaakt.quote:Op maandag 25 april 2005 17:18 schreef -calimero- het volgende:
Ik zit op het HBO en woon nog thuis. Om de simpele reden dat ik in 10 minuten op de fiets op school ben en het dus een beetje zinloos is om op kamers te gaan. Zeker omdat ik ook alles zelf betaal en dus liever uit ga van me'n geld dan dat ik daar me huur van betaal voor een kamer die ik eigelijk helemaal niet nodig heb. Aan de andere kant zou ik wel graag het huis uit willen, maar dat is niet voor me studie. Maar om nou gelijk te stellen dat ik geen actief student ben omdat ik thuis woon vind ik een beetje onzin.
True, ik krijg thuis verse groente enzo te eten, hoef me kleren niet zelf te wassen en niet zelf boodschappen te doen. Maar ik ga er echt niet minder door op stap, of moet op tijd thuis zijn, me kamer is heus niet in eens netjes en opgeruimt, en er blijft heus wel is iemand 'slapen'quote:Op maandag 25 april 2005 17:20 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Het maakt eigenlijk gewoon niet uit wat de reden is. Die kan namelijk best goed zijn. Maar het is wel zo dat het feit dat je thuiswoont gewoon een verschil in leefwijze veroorzaakt.
lijkt mij wel idd, bij mijn studie woont 3/4 thuis, schrok er zelf vanquote:Op maandag 25 april 2005 17:25 schreef Fliepke het volgende:
Heeft het er niet vooral mee te maken dat universiteiten met een bepaalde studie maar op een paar plaatsen in NL liggen en iedere stad wel een HBO heeft, waardoor gemiddeld een HBO'er minder lang hoeft te reizen?
ten voeten uitquote:Op maandag 25 april 2005 13:00 schreef TYP het volgende:
Maar goed, de mensen op het HBO zijn over het algemeen gewoon echt anders, beetje scooter/voetbal volk en vinden het thuisplaatsje waar ze vandaan komen helemaal geweldig vanwege hun achterblijvende MBO vrienden die nog voetballen. Op het VWO vertrekt 80% en is er dus weinig reden om te blijven; het begint dus eigenlijk al daar.
Sorry hoor. Maar alleen in de Propedeuse fase heb je nog een klas op de TH. Daarna heb je gewoon college's zoals op een Universiteit, ben je niet in een klas ingedeeld maar een projectgroep en zoek je het maar zelf uit of je je college's wilt volgen of niet (en waar je uberhaupt gaat zitten). We zitten soms met ruim 50 man in een collegezaal dus echt een klas zou ik het niet willen noemen.quote:Op maandag 25 april 2005 13:34 schreef mechatronics het volgende:
[..]
wat jij nu afschilderd, klassikaal = TH Rijswijk, op jezelf HHS
daarom zijn wij in actie![]()
ehm... als je zoiets gaat roepen. zeg dan meteen waarom. ik kan ook wel roepen "Afrika bestaat niet" wat hebben mensen daar nau aan?quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:11 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Zelfstandigheid is een illusie.
Je punten 2 en 3 betwijfel ik.quote:Op donderdag 28 april 2005 21:38 schreef Seiruu het volgende:
Aanname dat de stelling van de TS klopt (beetje dubieus, maar goed).
Zoals vaak al eerder is herhaald:
1. (goede) universiteiten zijn relatief veel minder goed bereikbaar dan bekendere HBO instellingen. Mensen die op universiteit willen hebben minder keus, ongeacht of ze het willen of niet.
2. Mensen op de universiteit zijn over het algemeen ouder (ik schat een jaartje of 3-5 verschil gemiddeld).
3. Ik gok zelf dat het gemiddelde inkomen van een uni student iets hoger ligt dan een HBO student.
Sociaal recht? Welke HBO opleiding heb je dan gevolgd en op welke uni ben je ingestroomd?quote:Op zondag 1 mei 2005 14:14 schreef S_ het volgende:
Ik heb eerst HBO gedaan en ik doe nu een Master aan de universiteit. Maar qua intelligentie is er wel degelijk een verschil. Op de universiteit zijn ze vele malen slimmer. Het niveau verschil is echt enorm.
Ik denk dat HBO-scholieren juist op dat vlak verschillen van studenten. Ze blijven hangen in hun oude leventje en beginnen daardoor ook eerder aan huisje-boompje-beestje. Als student ben je door de afstand vaak gedwongen om te verhuizen en dus moet je wel een nieuw leven beginnen. Je wordt eerder in het diepe gegooid en uiteindelijk leer je daar heel veel van.quote:Op zondag 1 mei 2005 14:14 schreef S_ het volgende:
Maar het klopt idd. Bij mij op het HBO woonden de studenten of nog bij hun ouders of ze woonden samen. Ik
dat hopen we iig natuurlijkquote:Op zondag 1 mei 2005 14:50 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Je wordt eerder in het diepe gegooid en uiteindelijk leer je daar heel veel van.
holy shit!quote:Op donderdag 28 april 2005 19:06 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Sorry hoor. Maar alleen in de Propedeuse fase heb je nog een klas op de TH. Daarna heb je gewoon college's zoals op een Universiteit, ben je niet in een klas ingedeeld maar een projectgroep en zoek je het maar zelf uit of je je college's wilt volgen of niet (en waar je uberhaupt gaat zitten). We zitten soms met ruim 50 man in een collegezaal dus echt een klas zou ik het niet willen noemen.
Als je ouders rijker waren geweest, was je dan langer thuis blijven wonen?quote:sommige thuiswoners zijn wél slackers. Mijn ouders zijn bovendien niet rijk....
nope, als mijn ouders rijker waren zouden ze misshcien wel mijn huur betalen, en dan was ik waarschijnlijk wel eerder vertrokken. ik ben op kamers gegaan omdat ik het zat was thuis en het gevoel had dat ik t nu wel kon betalen. Ik wilde ook weleens een biertje kunnen drinken door de week zonder me te moeten haasten voor de trein, of s nachts films kijken met vriendinnen, lekker een terrasje pakken op een mooie vrije middag etc. Ik was voornamelijk het treinen zat, ook al is t maar 20 minuutjes.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:21 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Als je ouders rijker waren geweest, was je dan langer thuis blijven wonen?
Bemerk ik hier enig afgunst?quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:47 schreef Tranceptor het volgende:
Hbo'ers zijn scholieren die aan het handje worden gehouden maar wel nuttige stages doen, WO'ers zijn 'zelfstandige' (al dan niet zelfbenoemd) studenten die wereldvreemder zijn ...
wereldvreemd?quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:47 schreef Tranceptor het volgende:
Hbo'ers zijn scholieren die aan het handje worden gehouden maar wel nuttige stages doen, WO'ers zijn 'zelfstandige' (al dan niet zelfbenoemd) studenten die wereldvreemder zijn ...
Ik ben WO'er....quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:50 schreef Pr0nXXX het volgende:
[..]
Bemerk ik hier enig afgunst? [afbeelding]
Ja hoor, WO'ers zijn wereldvreemd.quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:47 schreef Tranceptor het volgende:
Absoluut, maar dan bedoel ik met name niet streetwise... boeken hebben ze veelal wel gelezen.quote:
wat een complete onzin; omdat ik niet weet hoe ik een muur moet metselen ben ik maar wereldvreemd? Of omdat ik dingen alleen uit de boeken leer ben ik wereldvreemd? Wellicht ben jij een dikke knor die niets anders doet buiten de studie en die geen idee heeft hoe de dingen werken.quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:47 schreef Tranceptor het volgende:
Ik heb het over streetwise, je cognitivieve dissonantie spreekt weer boekdelen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 17:05 schreef TYP het volgende:
[..]
wat een complete onzin; omdat ik niet weet hoe ik een muur moet metselen ben ik maar wereldvreemd? Of omdat ik dingen alleen uit de boeken leer ben ik wereldvreemd? Wellicht ben jij een dikke knor die niets anders doet buiten de studie en die geen idee heeft hoe de dingen werken.
En los daarvan.. een HBO studie is zo ongelooflijk simplistisch dat het nooit in zijn leven in de buurt komt van de werkelijkheid.
Sociaal Juridische Dienstverlening, studeer nu Sociaal Recht aan de RUGquote:Op zondag 1 mei 2005 14:49 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Sociaal recht? Welke HBO opleiding heb je dan gevolgd en op welke uni ben je ingestroomd?
streetwise..quote:Op woensdag 4 mei 2005 17:07 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Ik heb het over streetwise, je cognitivieve dissonantie spreekt weer boekdelen.![]()
Middels een schakelprogramma neem ik aan? Hoe bevalt het?quote:Op woensdag 4 mei 2005 18:21 schreef S_ het volgende:
[..]
Sociaal Juridische Dienstverlening, studeer nu Sociaal Recht aan de RUG
Ja dat klopt. Ik vind de overgang heel erg groot. Het was vooral aan het begin heel erg wennen. Op het HBO kon je alles voor het laatst uitstellen, maar op de universiteit kan dat dus niet. Daar kwam ik vooral de eerste tentamenronde achterquote:Op woensdag 4 mei 2005 19:06 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Middels een schakelprogramma neem ik aan? Hoe bevalt het?
kwestie van omschakelen en dan komt het allemaal goedquote:Op woensdag 4 mei 2005 19:23 schreef S_ het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Ik vind de overgang heel erg groot. Het was vooral aan het begin heel erg wennen. Op het HBO kon je alles voor het laatst uitstellen, maar op de universiteit kan dat dus niet. Daar kwam ik vooral de eerste tentamenronde achter
Ik weet natuurlijk niet hoe het programma er op de RUG uitziet, maar wat vind je zelf van de diepgang van de stof? En sluit het e.e.a. goed aan, of schiet het schakelprogramma tekort?quote:Op woensdag 4 mei 2005 19:23 schreef S_ het volgende:
Ja dat klopt. Ik vind de overgang heel erg groot. Het was vooral aan het begin heel erg wennen. Op het HBO kon je alles voor het laatst uitstellen, maar op de universiteit kan dat dus niet. Daar kwam ik vooral de eerste tentamenronde achter
Ik snap trouwens niet dat het bij veel HBO'ers zo geoelig ligt indien iemand ze scholieren noemt. Waarom willen jullie (lekker generaliserenquote:
Willen "we" dat? Ik zeg gewoon dat ik naar school ga hoor.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 12:49 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik snap trouwens niet dat het bij veel HBO'ers zo geoelig ligt indien iemand ze scholieren noemt. Waarom willen jullie (lekker generaliseren) zo graag studenten genoemd worden?
Eens.quote:Op maandag 25 april 2005 12:27 schreef Mikkie het volgende:
Daarom zei ik ook dat ik flink aan het generaliseren was. Maar feit is dat het een gevoelig punt is, want zodra je deze stelling verdedigt krijg je meteen bakken vol met kritiek van HBO-scholierenquote:Op zaterdag 7 mei 2005 12:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Willen "we" dat? Ik zeg gewoon dat ik naar school ga hoor.
abkken?quote:Op zaterdag 7 mei 2005 12:59 schreef Plato1980 het volgende:
Daarom zei ik ook dat ik flink aan het generaliseren was. Maar feit is dat het een gevoelig punt is, want zodra je deze stelling verdedigt krijg je meteen abkken vol met kritiek van HBO-scholierenover je heen.
![]()
Wel eens van het begrip typefout gehoord?quote:
Ach ja, als mensen zich druk maken om dat soort dingen, hebben ze te weinig echte problemen aan hun hoofd, denk ik dan. Maar dat is mijn meningquote:Op zaterdag 7 mei 2005 12:59 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook dat ik flink aan het generaliseren was. Maar feit is dat het een gevoelig punt is, want zodra je deze stelling verdedigt krijg je meteen bakken vol met kritiek van HBO-scholierenover je heen.
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |