abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26469995
quote:
Op zondag 24 april 2005 11:17 schreef milagro het volgende:

[..]

als het klopt, moet dat wel haast, maar 't zou wel erg dom zijn om je als minnares dan overdag in die omgeving vh huis te vertonen, maar goed.

het is natuurlijk wel zo, dat deze herinnering pas na het bekend worden vd moorden boven tafel kwam en niet toen het nog een verdachte vermissing was.
het zou zomaar zo kunnen zijn dat deze getuige losstaande herinneringen is gaan combineren tot 1
Maar aan de andere kant is het ook wel logisch. Je kijkt niet raar op als iemand een auto aan het schoonmaken is. Maar als je weet wat er gebeurd is...
pi_26470031
quote:
Op zondag 24 april 2005 11:43 schreef Toeps het volgende:

[..]

Maar aan de andere kant is het ook wel logisch. Je kijkt niet raar op als iemand een auto aan het schoonmaken is. Maar als je weet wat er gebeurd is...
true true.
maar er was natuurlijk wel al sprake van een vreeemde vermissing.
en als je dan een volkomen vreemde vrouw de auto van de man wiens echtgenote EN kids spoorloos zijn, de achterbak ziet stofzuigen en boenen.... alsof dat een prioriteit is dan

maar ms is niet iedereen zo achterdochtig als wij
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_26470118
quote:
Op zondag 24 april 2005 11:42 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

Inderdaad... Trouwens wel iets waar je direct aan denkt als je vrouw en kinderen vermist zijn: "onbekende vrouw, wilt u misschien mijn auto soppen?"... Misschien mag ik het niet zeggen omdat we niet weten of het daadwerkelijk zo is, maar ik vind het vreselijk verdacht... Het "in alle onschuld"-scenario gaat er bij mij ook niet zo in, je laat je auto in dit geval toch niet door een ander schoonmaken als jij de enige bent die weet wat voor afschuwelijke vracht er in die kofferbak heeft gelegen...

Sinds bekend is dat hij de moorden op zijn geweten heeft, wetende dat het gezin als "modelgezinnetje" te boek stond, vraag ik me telkens af hoe het toch kan dat een voor andere mensen normaal figuur zoiets kan doen zonder dat je door hebt dat die gast niet spoort... Enge gedachte is dat... You're average neighbour could be just like him...
Een collega van mijn vader vroeger (jaaaaaaren terug dus) heeft zijn vrouw vermoord, midden in nacht terwijl ze lag te slapen, met een bijl op haar ingehakt

Die man was ook tot die tijd gewoon op kantoor geweest en was er nooit wat opvallends aan hem te merken geweest, geen stress, verdriet, depressief gedrag etc etc.

Alleen die man heeft zichzelf meteen aangegeven, althans hij had iemand gebeld en die trof hem daar zo volkomen de weg kwijt aan.
pi_26470591
quote:
Op zondag 24 april 2005 07:02 schreef MeneerMuis het volgende:
Ik heb net de Telegraaf bezorgt en las een stukje over de vind-plek e.d.

Ik kan gewoon niet begrijpen dat diegene die het verhaal schrijft dingen plaatst als: "Het teruggaan naar zo'n plek kan uit liefde zijn, want hij hield vermoedelijk wel veel van zijn kinderen" en "Hij is gaan geloven in zijn eigen leugen" en "Hij heeft vermoedelijk zijn gezin bij mekaar willen houden in het hiernamaals" en "we houden er rekening mee dat hij in een zware psychose is geraakt".
Dat bedoel ik dus, het verzinnen van verzachtende omstandigheden is al begonnen.
En o wat is die man zielig, want het was vast een wanhoopsdaad en hij zal hierdoor altijd psychisch lijden en blabla. Stress van de samenleving enzovoorts enzovoorts.
Geen kans op herhaling dus gun die man zijn terugkeer in de maatschappij... of zijn proefverlof.
it's better than yours
pi_26470597
Toen die vreemde vrouw die auto aan het soppen was, was dat de zondag voordat "de verdwijning" werd aangegeven (10 april) Dus zou het toch kunnen dat deze getuige losstaande herinneringen heeft gecombineerd tot èèn, zoals Milagro al zei.

Er zijn twee scenario's mogelijk:
1# Of Richard heeft zijn vrouw en kinderen om het leven gebracht als gevolg van een zware psychose. Vervolgens heeft hij zijn gezin verborgen, en beseft niet eens meer dat hij zoiets gedaan heeft, waardoor hij in zijn leugens gaat geloven --> dus aangifte doen van verdwijning. Volgens een psycholoog in de krant heeft hij ze just in Alphen-Chaam begraven omdat hij daar goede herinneringen aan die plek heeft. Ze hadden daar vakantie gevierd. Hij hield veel van zijn vrouw en kinderen en wilde ze dus op een "leuke" plek begraven.

2# Het kan ook zijn dat er een minnares in het spel is. Man ging vreemd, wilde af van zijn gezin en vermoorde ze dus. Vervolgens een plan bedenken en hopen dat de politie daarin trapt. Misschien dat de getuige toch gelijk had, dat de auto schoongemaakt werd door een vrouw (de vermoedelijke minnares)
pi_26470790
quote:
Op zondag 24 april 2005 12:14 schreef Zephyrus het volgende:
Toen die vreemde vrouw die auto aan het soppen was, was dat de zondag voordat "de verdwijning" werd aangegeven (10 april) Dus zou het toch kunnen dat deze getuige losstaande herinneringen heeft gecombineerd tot èèn, zoals Milagro al zei.

Er zijn twee scenario's mogelijk:
1# Of Richard heeft zijn vrouw en kinderen om het leven gebracht als gevolg van een zware psychose. Vervolgens heeft hij zijn gezin verborgen, en beseft niet eens meer dat hij zoiets gedaan heeft, waardoor hij in zijn leugens gaat geloven --> dus aangifte doen van verdwijning. Volgens een psycholoog in de krant heeft hij ze just in Alphen-Chaam begraven omdat hij daar goede herinneringen aan die plek heeft. Ze hadden daar vakantie gevierd. Hij hield veel van zijn vrouw en kinderen en wilde ze dus op een "leuke" plek begraven.

2# Het kan ook zijn dat er een minnares in het spel is. Man ging vreemd, wilde af van zijn gezin en vermoorde ze dus. Vervolgens een plan bedenken en hopen dat de politie daarin trapt. Misschien dat de getuige toch gelijk had, dat de auto schoongemaakt werd door een vrouw (de vermoedelijke minnares)
Ja maar Zephyrus, kom je dan uit een psychose toevallig op het moment dat je alles weggewerkt hebt aan sporen?
Dat je de lakens wast allemaal, de grond boent, naar Brabant rijdt, je kids en je vrouw in een ondiep graf dumpt, weer terug rijdt, de bedden opmaakt, de natte lakens in de droger doet en weer opruimd, en dan de school belt om je ene kind ziek te melden, de creche belt om je andere kind ziek te melden, de andere school belt om je vrouw ziek te melden, je eigen werk belt om jezelf ziek of vrij te melden (om voor je gezin te zorgen) of dan gewoon naar je werk te gaan?
En ergens onderweg naar je werk schiet je uit je psychose en vergeet of verdringt vervolgens ALLES wat je gedaan hebt, de moord , de rit naar Brabant, het begraven , het wissen van sporen en belt om 10 uur naar huis en dan om 10.15 nog eens, en om 11 uur bel je de buurvrouw of ze eens wilt kijken bij je thuis en je dan vervolgens niet begrijpt waarom je vrouw weg is, samen met de kids?

Het is dan wel frappant dat de psychose begon met het ziekmelden en eindigt als alles keurig opgeruimd is.
pi_26471101
De psychose had eigenlijk ook niet per se zo lang hoeven te duren. Hij kon zich ook alleen op het moment van de daad in een zware psychose bevinden. Vervolgens komt hij weer bij zijn "bewustzijn" en probeert uit paniek dus alle sporen uit te wissen die wijzen op een misdrijf (en op hem dus). Maar dan hang je de vraag er natuurlijk weer aan waarom hij dan zo koel bleef. Maar ik ben geen psycholoog dus ik durf geen uitspraken te doen over hoe iemand tot zo'n daad komt. Het is maar een beetje speculeren.
pi_26471126
De politie weet allang het motief, maar dat is zo walgelijk dat ze het in de doofpot gaan doen. Je hoort er denk ik nog weinig of niks van. En Richard zit heel zijn leven in een dwangbuis in een gekkehuis.
----
  zondag 24 april 2005 @ 12:54:18 #109
262 Re
Kiss & Swallow
pi_26471374
quote:
Op zondag 24 april 2005 12:24 schreef milagro het volgende:

[..]

Ja maar Zephyrus, kom je dan uit een psychose toevallig op het moment dat je alles weggewerkt hebt aan sporen?
Dat je de lakens wast allemaal, de grond boent, naar Brabant rijdt, je kids en je vrouw in een ondiep graf dumpt, weer terug rijdt, de bedden opmaakt, de natte lakens in de droger doet en weer opruimd, en dan de school belt om je ene kind ziek te melden, de creche belt om je andere kind ziek te melden, de andere school belt om je vrouw ziek te melden, je eigen werk belt om jezelf ziek of vrij te melden (om voor je gezin te zorgen) of dan gewoon naar je werk te gaan?
En ergens onderweg naar je werk schiet je uit je psychose en vergeet of verdringt vervolgens ALLES wat je gedaan hebt, de moord , de rit naar Brabant, het begraven , het wissen van sporen en belt om 10 uur naar huis en dan om 10.15 nog eens, en om 11 uur bel je de buurvrouw of ze eens wilt kijken bij je thuis en je dan vervolgens niet begrijpt waarom je vrouw weg is, samen met de kids?

Het is dan wel frappant dat de psychose begon met het ziekmelden en eindigt als alles keurig opgeruimd is.
Misschien had manlief wel een bad trip van een of ander goedje, na weer terug op aarde te zijn ligt het eraan hoe je reageert, de een zal proberen alles te verbergen een ander geeft zichzelf aan
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_26471600
quote:
Op zondag 24 april 2005 12:40 schreef Zephyrus het volgende:
De psychose had eigenlijk ook niet per se zo lang hoeven te duren. Hij kon zich ook alleen op het moment van de daad in een zware psychose bevinden. Vervolgens komt hij weer bij zijn "bewustzijn" en probeert uit paniek dus alle sporen uit te wissen die wijzen op een misdrijf (en op hem dus). Maar dan hang je de vraag er natuurlijk weer aan waarom hij dan zo koel bleef. Maar ik ben geen psycholoog dus ik durf geen uitspraken te doen over hoe iemand tot zo'n daad komt. Het is maar een beetje speculeren.
Alles is speculeren natuurlijk, maar ik heb er geen gewetensbezwaar over, als ik er naast zit, dan zit ik er naast.
Het eventueel in "kwader daglicht stellen dan nodig is" van Richard Harteveld kan ik me nu niet echt druk om maken.

In paniek de sporen wissen, dat was een verdomd lange paniek dan, en in paniek een (in eerste instantie) sluitend verhaal in elkaar flansen?
Ik zie daar juist een zekere helderheid van geest in.
Hij heeft hem toch een week medeleven en troost opgeleverd en bovendien was het verhaal helder genoeg en het wissen van sporen zorgvuldig genoeg om ook de politie toch een week op afstand te houden.

Het lijkt mij dat een paniekerig wegwissen van sporen juist erg onzorgvuldig gebeurd, en wmb geeft het aan dat je er mee weg denkt te komen zo.
Maar een psycholoog als die in de Telegraaf ziet dat natuurlijk niet als een poging ermee weg te komen maar een poging te doen alsof het nooit gebeurd is en de keuze voor het bos was een liefdevolle daad ms want "daar waren we zo gelukkig samen " ...... had je zelf dan ook voor je kop geschoten daar bij het graf, maar nee, de psychose of de ontkenning duurde nog even voort

Had hij nog geen excuus verzonnen zelf, dan heeft hij er nu één.
pi_26471653
Wat is een PINO. een sigaret of een joint.
----
pi_26471659
quote:
Op zondag 24 april 2005 12:54 schreef Re het volgende:

[..]

Misschien had manlief wel een bad trip van een of ander goedje, na weer terug op aarde te zijn ligt het eraan hoe je reageert, de een zal proberen alles te verbergen een ander geeft zichzelf aan
En hoe hij reageerde ligt natuurlijk niet aan een volkomen verrot egoistisch karakter, nee dat is een liefdevolle ontkenning van een gebroken man
pi_26471796
Hij is drugsverslaafd, dat verklaard alles. Het versterkt een psychose, en je krijgt ook maling aan alles. Veel mensen denken dat drugs een onschuldig goedje is, maar dat is absoluut niet zo.
----
pi_26471804
Ik snap niet waarom het woord psychose steeds valt.

Zoveel mensen, zoveel psychoses natuurlijk, maar een bepalend kenmerk van een psychose is verward denken. Chaotisch, te snel, te langzaam denken, geen verbanden kunnen leggen tussen gedachten, de gedachten van anderen niet kunnen plaatsen of verbinden.

Het lijkt mij toe dat deze man geenszins last had van verward denken. Het hele verhaal schetst eerder een beeld van een kille, goed doordachte en berekende daad.
pi_26471863
quote:
Op zondag 24 april 2005 13:14 schreef pietdebeste het volgende:
Hij is drugsverslaafd, dat verklaard alles. Het versterkt een psychose, en je krijgt ook maling aan alles. Veel mensen denken dat drugs een onschuldig goedje is, maar dat is absoluut niet zo.
Zeg, hoe kom jij aan al die info?
pi_26471875
Een ding is zeker, kompleet debiel is ie wel.
----
  zondag 24 april 2005 @ 13:20:32 #117
262 Re
Kiss & Swallow
pi_26471927
Ik denk ook trouwens niet dat het een psychose was, ik hou alleen wat opties open . verder is het bijna zo dat deze man wel iets moet hebben wat we niet met onze normen kunnen delen
pi_26471928
Je kan van alles vinden over hem op internet. Die lul staat overal met foto's en al.
----
pi_26471931
quote:
Op zondag 24 april 2005 13:15 schreef Tinkerbell het volgende:
Ik snap niet waarom het woord psychose steeds valt.

Zoveel mensen, zoveel psychoses natuurlijk, maar een bepalend kenmerk van een psychose is verward denken. Chaotisch, te snel, te langzaam denken, geen verbanden kunnen leggen tussen gedachten, de gedachten van anderen niet kunnen plaatsen of verbinden.

Het lijkt mij toe dat deze man geenszins last had van verward denken. Het hele verhaal schetst eerder een beeld van een kille, goed doordachte en berekende daad.
Mijn idee.
Ik heb geen ervaring met psychoses, behalve 1 persoon en die kwam er niet uit zonder ingrijpen van een ingeschakelde arts.

Is Richard H. dan plotseling zelf uit de psychose gekomen en wel zo dat hij meteen tot adequaat handelen in staat was ? Opruimen, wegwissen, naar kantoor gaan en uiterst koel blijven al die tijd, tot aan de eerste verhoren toe?
pi_26471957
quote:
Op zondag 24 april 2005 13:20 schreef Re het volgende:
Ik denk ook trouwens niet dat het een psychose was, ik hou alleen wat opties open . verder is het bijna zo dat deze man wel iets moet hebben wat we niet met onze normen kunnen delen
ik mag het hopen, Re
pi_26472091
Het is overigens wel zo dat een psychose slechts een paar uur kan duren. Maar dan nog kom je er niet zo berekenend en kil uit.
  zondag 24 april 2005 @ 13:28:04 #122
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_26472107
quote:
Op zondag 24 april 2005 13:15 schreef Tinkerbell het volgende:
Inderdaad. Hij is heel nauwgezet tewerk gegaan, als je het verhaal zo leest. Alles wijst er op dat hij werkelijk heeft gedacht dat hij er mee weg kon komen en iedereen om de tuin kon leiden. Anders was hij al op een veel eerder moment weer enigzins bij zinnen gekomen en had hij zichzelf aangegeven. Nu kwam de bekentenis pas nadat er kennelijk zoveel bewijs was dat hij niet meer kon ontkennen.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_26472178
Hij had vandaag lekker met vrouw en kinderen een ijsje kunnen eten in het park. Maar hij heeft voor deze weg gekozen. Triest eigenlijk
----
  zondag 24 april 2005 @ 13:30:31 #124
262 Re
Kiss & Swallow
pi_26472180
quote:
Op zondag 24 april 2005 13:21 schreef milagro het volgende:

[..]

ik mag het hopen, Re
't zou kunnen dat hij tijdens zijn bad trip een frontolobosectomie heeft uitgevoerd, daar raak je je emoties wel kwijt mee
pi_26472219
quote:
Op zondag 24 april 2005 13:27 schreef Tinkerbell het volgende:
Het is overigens wel zo dat een psychose slechts een paar uur kan duren. Maar dan nog kom je er niet zo berekenend en kil uit.
lijkt mij ook, maar volgens die psycholoog in de Telegraaf is dat ms wel allemaal zelfbescherming en het begraven een liefdevolle daad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')