Dat klopt ook!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 19:59 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Wat is er man, kun je niet normaal doen?
[..]
Op de TU krijg je geen talen, geschiedenis, CKV etc. etc. ... op VWO wel.
Als je slecht bent daarin, zoals ik al zei, kan TU makkelijker zijn dan VWO.
Geneeskunde wordt toch wel de "HBO" studie van de WO genoemd doordat het minder "theoretisch" is vergeleken met andere WO studies..quote:Op dinsdag 28 juni 2005 19:16 schreef McCarthy het volgende:
Het gaat niet om toegepast VS theoretisch. Het gaat gewoon om niveau. Het HBO is gewoon van een lager nievau dan de Uni. Dus gescheiden houden.
Geneeskunde op uni is van een hoger niveau dan "geneeskunde" op de HBO
Rechten op de uni is van een hoger nievau dan rechten op de uni
Technische natuurkunde op de uni > tech. nat op HBO
Nee, lees dat artikel maar eens...quote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:02 schreef Ixnay het volgende:
Uit dat schema een aantal postst hierboven blijkt dat je na een universitaire Bachelor een schakelprogramma moet volgen om aan een HBO Master te beginnen.
Er zijn dus dingen die je op HBO krijgt die je op de universiteit niet krijgt, deze discussie is hier eindelijk mee afgelopen.
Voorbeeld:quote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:14 schreef Wuder het volgende:
[..]
Maar is het moeilijker om van HBO naar WO te schakelen of andersom?
Is het moeilijker om je handen te leren wassen als je weet hoe zeep te kunnen maken, of is het moeilijker om zeep te leren maken als je je hadden kunt wassen?![]()
Bij Civiele Techniek heb je een heleboel wetenschappelijke kennis nodig om te kunnen beginnen en dingen te kunnen begrijpen, een echte beroepsopleiding kun je het dus niet noemen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:18 schreef Wuder het volgende:
[..]
Geneeskunde wordt toch wel de "HBO" studie van de WO genoemd doordat het minder "theoretisch" is vergeleken met andere WO studies..
En toch vind ik Geneeskunde een WO studie (niet alleen omdat ik het doe), maar omdat het gewoon moeilijker is dan de HBO studies
Na een jaartje geloof ik ook best dat een HBO'er wat meer "praktijk gericht" denkt, maar het gaat om de diploma. Een HBO'er krijgt een probleem en lost het op met behulp van bestaande mogelijkheden en een WO'er verzint nieuwe (en misschien betere) manieren om het probleem op te lossen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:20 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Voorbeeld:
Ik ken iemand die een jaar TU had gedaan en daarna in mijn klas instroomde op de HTS.
We moesten een ontwerpberekening maken voor een betonnen balk in een gebouw.
Hij alles (goed) op 5 decimalen achter de komma uitgerekend, hoe sterk etc. die balk moest worden, wat al getuigd van een slecht inzicht, want als iemand in dat gebouw een andere schoen aan zou hebben zouden die laatste 2 getallen al veranderen bij wijze van spreken..
Daarnaast bleek dat het uitvoeringstechnisch niet mogelijk was, het was niet te maken in de praktijk, de afmetingen waren zodanig dat het beton niet te storten was in die vorm als het zo zou moeten functioneren als gewenst.
Hij had dus op de universiteit in dat eerste jaartje geen praktisch inzicht geleerd. Hij vertelde ons ook dat je dat op de universiteit wel die formules leert afleiden etc. maar wat je nou eigenlijk precies aan het berekenen bent en waarom je dat doet leer je niet. Of je zou het zelf moeten uitzoeken naast je studie.
Wij kunnen geen formules afleiden, zij kunnen het niet toepassen. Maar als je bij een ingenieursbureau werkt, wat moet je dan kunnen?? Het toepassen!!
Ik ben er ook van overtuigd dat een HTS'ser eerder in het bedrijfsleven is geīntegreerd dan een TU'er.
Laat ik het anders vergelijken:quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:22 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Bij Civiele Techniek heb je een heleboel wetenschappelijke kennis nodig om te kunnen beginnen en dingen te kunnen begrijpen, een echte beroepsopleiding kun je het dus niet noemen.
Het is anders dan de PABO hoor, in alle respect.
Wat heeft dat er mee te maken, daar ging het niet om.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:48 schreef Wuder het volgende:
[..]
Laat ik het anders vergelijken:
VWO Wiskunde B is moeilijker dan HAVO Wiskunde B
Waarom? Omdat op 5 Havo Wiskunde B2 de zelfde stof wordt behandeld als op 5 VWO Wiskunde B1.. Dat is het verschil..
Ik bedoelde meer dat het bij mijn studie sowieso meer R&D is, ook voor HBO-ers, die doen onderzoek, net zo goed als WO'ers. En bij onderzoek heb je mensen van allerlei lagen nodig, maar in dit vakgebied is het niet zo dat de hbo-er uit voert wat een wo-er bedenkt, een hbo-er doet dat net zo goed. Das het enige wat ik wilde zeggenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:12 schreef Wuder het volgende:
[..]
Dat kan best!
Ik geloof best dat jij super slim bent en dat je jezelf gewoon niet aangetrokken voelt tot de WO en daarom gewoon de HBO kiest!
Maar ik denk dat over het algemeen (dus 90%?) dat HBO'ers geen WO aankunnen..
In mijn studiegroep zit een HBO'er en het is duidelijk te merken dat hij gewoon wat minder is, aangezien hij dingen minder snel begrijpt...
Maar volgens mij ben je ook een uitzonderingquote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:18 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat het bij mijn studie sowieso meer R&D is, ook voor HBO-ers, die doen onderzoek, net zo goed als WO'ers. En bij onderzoek heb je mensen van allerlei lagen nodig, maar in dit vakgebied is het niet zo dat de hbo-er uit voert wat een wo-er bedenkt, een hbo-er doet dat net zo goed. Das het enige wat ik wilde zeggen
Overigens ga ik zelf waarschijnlijk als ik hier mee klaar ben ook naar de TU, tevens TN. Dus ik wilde alleen ff de opmerking maken dat het niet altijd zo is dat je met iedere hbo-studie in het uitvoer-proces terecht komt
Ik doelde eigenlijk meer op dat op het HBO je "simpeler" stof krijgt dan het WO, aangezien je een mindere vooropleiding nodig hebt..quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:56 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Wat heeft dat er mee te maken, daar ging het niet om.
Ik weet het, ik weet hetquote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:33 schreef Wuder het volgende:
[..]
Maar volgens mij ben je ook een uitzondering
Misschien had je toch beter gelijk VWO kunnen doen, komop, een beetje uitdaging is wel zo fijn
Ze moeten ook Frans 1 en Duits 1 afschaffenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:40 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik weet het, ik weet het![]()
![]()
Enige reden dat ik naar havo ben gegaan is omdat mn mentor (toevallig frans lerares) vond dat ik niet goed genoeg was in frans om vwo te doen, en, onwetend als ik was heb ik dat advies maar over genomen, helaas.....
Eerste jaar is vaak wel massaal, maar volgens mij wordt het in de jaren daarna wel wat minder.. En komop, je moet zelf leren studeren. Later als je aan het werken/onderzoeken bent, kun je ook niet even aan iemand vragen hoe het zit, aangezien niemand weet hoe het inelkaar zitquote:Ontopic:
Overigens vind ik het ook niet zo'n goed idee, ik denk dat je dan een heeel massaal systeem krijgt waarvan ik de voordelen zo nog niet van in zie. Het niveauverschil erken ik zeker, daarom moeten we dat ook maar lekker gescheiden houden. Bovendien, als het werkelijk er zou komen weet toch iedereen onderling wel de niveauverschillen dus heb je er nog weinig aan. Je gooit nog meer mensen met verschillende niveaus op 1 hoop dan nu al het geval is. Lijkt me niet echt super...
Nou, dan moeten we niveau verschil wat vergroten..quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:38 schreef du_ke het volgende:
De overstap HBO-uni is ook weer niet zo groot als je nu voorschotelt hoor. Het gaat iets dieper en qua schrijven wordt een wat hoger nveau verwacht maar verder.
quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:29 schreef Wuder het volgende:
Nou, dan moeten we niveau verschil wat vergroten..
WO moet moeilijker!
Van mij mag het ook best wat moeilijker hoor.quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:29 schreef Wuder het volgende:
[..]
Nou, dan moeten we niveau verschil wat vergroten..
WO moet moeilijker!
Hoe groot die overstap is ligt dus maar heel erg aan welke opleiding. Bij talen is het verschil toch echt wel heel groot.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:38 schreef du_ke het volgende:
De overstap HBO-uni is ook weer niet zo groot als je nu voorschotelt hoor. Het gaat iets dieper en qua schrijven wordt een wat hoger nveau verwacht maar verder.
Zeker, daarom heb ik ook een opleiding gekozen die redelijk aansluit bij de HBO opleiding die ik heb gevolgd.quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:22 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Hoe groot die overstap is ligt dus maar heel erg aan welke opleiding. Bij talen is het verschil toch echt wel heel groot.
Exact, het niveauverschil tussen die opleidingen bestaat en waarom dat niet aanvaard kan worden snap ik echt niet. Niemand beweert toch dat hij/zij beter is omdat hij universitair opgeleid is?quote:Op woensdag 29 juni 2005 12:29 schreef nikk het volgende:
Sowieso snap ik niet waarom mensen zo moeilijk doen in het erkennen van het verschil tussen HBO en WO. HTS en TU hetzelfde verhaal. Er zit nu eenmaal een verschil in niveau. Dat neemt niet weg dat iemand het WO makkelijker kan ervaren dan HBO.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat HBO arbeidsintensiever is dan het WO en dat HBO'ers zich ook niet onder willen doen voor universitaire studenten. Om het niveauverschil aan te tonen hoef je alleen maar te kijken naar de HBO'ers met een P die instromen in het WO. Ik geloof dat slechts 10 procent het eerste (!) jaar daadwerkelijk haalt.quote:Op woensdag 29 juni 2005 12:36 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Exact, het niveauverschil tussen die opleidingen bestaat en waarom dat niet aanvaard kan worden snap ik echt niet. Niemand beweert toch dat hij/zij beter is omdat hij universitair opgeleid is?
Er zijn natuurlijk mensen die het wel gekund zouden hebben, maar voor een groot deel geldt inderdaad dat ze het niet aan zouden kunnen.quote:Op woensdag 29 juni 2005 13:39 schreef Wuder het volgende:
Maar ik erger me meestal aan HAVO/HBO mensen die zeggen: Ik had makkelijk VWO/WO kunnen doen, maar ik wilde gewoon niet hard leren.. Sorry, je bent gewoon dommer
Zelfde geldt voor VMBO/MBO mensen over HAVO/HBO
Duidelijkquote:Op woensdag 29 juni 2005 13:54 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Die mensen die het wel gekund zouden hebben zijn er natuurlijk wel, maar een groot deel geldt inderdaad dat ze het niet aangekund zouden hebben.
Ben ik het wel mee eens ja, daarom ga ik proberen het gefundeerd te kunnen zeggenquote:Op woensdag 29 juni 2005 13:39 schreef Wuder het volgende:
Maar ik erger me meestal aan HAVO/HBO mensen die zeggen: Ik had makkelijk VWO/WO kunnen doen, maar ik wilde gewoon niet hard leren.. Sorry, je bent gewoon dommer
Zelfde geldt voor VMBO/MBO mensen over HAVO/HBO
Tja dat zou kunnen. Maar van mijn voormalige HBO klas (man of 60) is ongeveer de helft succesvol ingestoomd in het WO. Het is te makkelijk om alles op 1 hoop te vegen.quote:Op woensdag 29 juni 2005 13:54 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk mensen die het wel gekund zouden hebben, maar voor een groot deel geldt inderdaad dat ze het niet aan zouden kunnen.
Je bedoelt van degenen die het probeerden of van allemaal? Als de helft van een hbo studie naar WO gaat is dat erg veel hoorquote:Op woensdag 29 juni 2005 14:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja dat zou kunnen. Maar van mijn voormalige HBO klas (man of 60) is ongeveer de helft succesvol ingestoomd in het WO. Het is te makkelijk om alles op 1 hoop te vegen.
Nee van degenen die gelijk met mij die studie gestart hebben is een heel mooi eind richting de helft naar het WO gegaan. Had er ook mee te maken dat er in 2002-2003 geen werk is dat wel.quote:Op woensdag 29 juni 2005 14:16 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Je bedoelt van degenen die het probeerden of van allemaal? Als de helft van een hbo studie naar WO gaat is dat erg veel hoor
Bij veel technische studies zal je ook zeker één schakeljaar moeten doen...quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:22 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Hoe groot die overstap is ligt dus maar heel erg aan welke opleiding. Bij talen is het verschil toch echt wel heel groot.
Daarom zeg ik dus "voor een groot deel", want dat dit niet voor iedereen geldt weet ik ook wel.quote:Op woensdag 29 juni 2005 14:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja dat zou kunnen. Maar van mijn voormalige HBO klas (man of 60) is ongeveer de helft succesvol ingestoomd in het WO. Het is te makkelijk om alles op 1 hoop te vegen.
Klopt als is het allemaal ook afhankelijk van de afspraken tussen HBO en WO opleiding.quote:Op woensdag 29 juni 2005 14:26 schreef pfaf het volgende:
[..]
Bij veel technische studies zal je ook zeker één schakeljaar moeten doen...
Yep zeker wanneer je richting een opleiding gaat in min of meer de zelfde richting als je HBO.quote:Op woensdag 29 juni 2005 14:35 schreef Singa het volgende:
Het is ook anders (qua slagingskans) als iemand met een afgeronde HBO-opleiding naar WO doorstroomt dan als iemand met een HBO-P naar het WO gaat.
Ik denk niet dat WO en HBO gelijk worden, hooguit zullen de HBO's (volkomen ten onrechte) titels mogen "verstrekken" die nu nog aan het WO zijn voorbehouden. Maar dan wordt het net zoals in de VS en gaat men kijken naar de plek waar die titel behaald is. Vanzelfsprekend zullen titels die behaald zijn aan bijvoorbeeld de universiteiten van Delft en Leiden veel hoger aangeslagen worden dan een titel van een inferieure hogeschool in Zwolle of iets dergelijks.quote:Op zondag 11 september 2005 01:22 schreef Neuralnet het volgende:
Walgelijk. De motivatie van de mens bestaat voor een groot deel uit het feit dat hij meer wil bereiken dan de ander en dat in een aantal gevallen ook kan.
Mensen zijn nu eenmaal niet gelijk en hoe zeer de PvdA ook zijn best doet om het onderwijssysteem zo te verknallen dat zelfs mensen die thuishoren op de domme school zich Master of Science mogen noemen, er zal altijd behoefte zijn om mensen van elkaar te onderscheiden.
Ik merk nu al dat werkgevers behalve naar mijn CV en titels ook vragen stellen over de inhoud van de studies, bij welke onderwijsinstelling het gehaald is, hoe lang ik erover heb gedaan en over welke competenties ik nu werkelijk beschik.
Klopt, in de grotere landen wordt er altijd gekeken van welke "universiteit" je komt. Je moest altijd achter je titel ook de oorsprong zetten..quote:Op zondag 11 september 2005 10:23 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat WO en HBO gelijk worden, hooguit zullen de HBO's (volkomen ten onrechte) titels mogen "verstrekken" die nu nog aan het WO zijn voorbehouden. Maar dan wordt het net zoals in de VS en gaat men kijken naar de plek waar die titel behaald is. Vanzelfsprekend zullen titels die behaald zijn aan bijvoorbeeld de universiteiten van Delft en Leiden veel hoger aangeslagen worden dan een titel van een inferieure hogeschool in Zwolle of iets dergelijks.
Dat ben ik in principe wel met je eens, maar door wat al te gretige HBO's valt die ontwikkeling moeilijk te stoppen. Overigens werd in het buitenland altijd al op deze wijze naar Nederland gekeken. Leiden en Delft worden daar van oudsher al als de Nederlandse topuniversiteiten gezien, hoe onterecht dat bij sommige studies ook is.quote:Op zondag 11 september 2005 12:56 schreef Neuralnet het volgende:
Ik vind dat dus een slechte zaak. Het Nederlandse onderwijs was vroeger juist zo goed omdat het verkrijgen van een titel bijna garandeerde dat iemand een bepaald niveau had. Een drs. was in Nederland gewoon op het hoogste niveau afgestudeerd.
Met als gevolg dat we nooit een kenniseconomie worden, en aangezien 'wij' ook niet bereid zijn om voor een kwartje een dag in de fabriek te werken kunnen we Nederland wel opdoeken.quote:Op zondag 11 september 2005 01:05 schreef Singa het volgende:
Hmm: http://www.telegraaf.nl/b(...)_hogeschool_af_.html
Het zit er in dat het volgende kabinet uit een verzameling van linkse partijen bestaat en dat we dus een nieuwe hervorming van het onderwijs krijgen (daar zijn ze bij de pvda zoo goed in altijd). Mijn voorspelling is dat de pvda dit plan doordrukt en er over 10 a 20 jaar inderdaad geen verschil tussen WO en HBO meer is... Toch jammer.
En dus zeggen die HBO-titels geen barst en heb je er (zeker in het buitenland) niks aan. Het draait immers juist om de toevoegingen "of Arts", "of Science" en "of Philosophy".quote:Op zondag 11 september 2005 13:42 schreef Singa het volgende:
Een HBO mag zelf achtervoegsels verzinnen, alles mag behalve de achtervoegsels A. en Sc.
Dus M.Ec. of M.Econ., verzin het maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |