abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 juni 2005 @ 20:16:21 #251
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_28314185
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 19:59 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat is er man, kun je niet normaal doen?
[..]

Op de TU krijg je geen talen, geschiedenis, CKV etc. etc. ... op VWO wel.
Als je slecht bent daarin, zoals ik al zei, kan TU makkelijker zijn dan VWO.
Dat klopt ook!

Maar je moet ook niet zo vergelijken.. Een TU student kan niet vergeleken worden met een Pabo student. Ze kunnen allebei iets heel goed, dus ze zijn van hetzelfde niveau?

Of een TU student met een TMF presentatrice.. Ze kunnen allebei iets heel goed, dus zijn ze van hetzelfde niveau? (alhoewel een TMF presentatrice niet kan presenteren! )
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
  dinsdag 28 juni 2005 @ 20:18:13 #252
17274 Wuder
pi_28314247
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 19:16 schreef McCarthy het volgende:
Het gaat niet om toegepast VS theoretisch. Het gaat gewoon om niveau. Het HBO is gewoon van een lager nievau dan de Uni. Dus gescheiden houden.

Geneeskunde op uni is van een hoger niveau dan "geneeskunde" op de HBO
Rechten op de uni is van een hoger nievau dan rechten op de uni
Technische natuurkunde op de uni > tech. nat op HBO
Geneeskunde wordt toch wel de "HBO" studie van de WO genoemd doordat het minder "theoretisch" is vergeleken met andere WO studies..

En toch vind ik Geneeskunde een WO studie (niet alleen omdat ik het doe ), maar omdat het gewoon moeilijker is dan de HBO studies
pi_28314554
Geneeskunde is in veel gevallen wel eerder een beroepsopleiding dan een op de wetenschap gerichte opleiding.

Maar ach er is aan diverse kanten sprake van overlap.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 20:31:27 #254
1239 Singa
Fear me!
pi_28314699
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 20:02 schreef Ixnay het volgende:
Uit dat schema een aantal postst hierboven blijkt dat je na een universitaire Bachelor een schakelprogramma moet volgen om aan een HBO Master te beginnen.

Er zijn dus dingen die je op HBO krijgt die je op de universiteit niet krijgt, deze discussie is hier eindelijk mee afgelopen.
Nee, lees dat artikel maar eens...
  dinsdag 28 juni 2005 @ 21:20:12 #255
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_28316494
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 20:14 schreef Wuder het volgende:

[..]

Maar is het moeilijker om van HBO naar WO te schakelen of andersom?

Is het moeilijker om je handen te leren wassen als je weet hoe zeep te kunnen maken, of is het moeilijker om zeep te leren maken als je je hadden kunt wassen?
Voorbeeld:
Ik ken iemand die een jaar TU had gedaan en daarna in mijn klas instroomde op de HTS.
We moesten een ontwerpberekening maken voor een betonnen balk in een gebouw.
Hij alles (goed) op 5 decimalen achter de komma uitgerekend, hoe sterk etc. die balk moest worden, wat al getuigd van een slecht inzicht, want als iemand in dat gebouw een andere schoen aan zou hebben zouden die laatste 2 getallen al veranderen bij wijze van spreken..
Daarnaast bleek dat het uitvoeringstechnisch niet mogelijk was, het was niet te maken in de praktijk, de afmetingen waren zodanig dat het beton niet te storten was in die vorm als het zo zou moeten functioneren als gewenst.
Hij had dus op de universiteit in dat eerste jaartje geen praktisch inzicht geleerd. Hij vertelde ons ook dat je dat op de universiteit wel die formules leert afleiden etc. maar wat je nou eigenlijk precies aan het berekenen bent en waarom je dat doet leer je niet. Of je zou het zelf moeten uitzoeken naast je studie.
Wij kunnen geen formules afleiden, zij kunnen het niet toepassen. Maar als je bij een ingenieursbureau werkt, wat moet je dan kunnen?? Het toepassen!!
Ik ben er ook van overtuigd dat een HTS'ser eerder in het bedrijfsleven is geïntegreerd dan een TU'er.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 21:22:53 #256
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_28316606
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 20:18 schreef Wuder het volgende:

[..]

Geneeskunde wordt toch wel de "HBO" studie van de WO genoemd doordat het minder "theoretisch" is vergeleken met andere WO studies..

En toch vind ik Geneeskunde een WO studie (niet alleen omdat ik het doe ), maar omdat het gewoon moeilijker is dan de HBO studies
Bij Civiele Techniek heb je een heleboel wetenschappelijke kennis nodig om te kunnen beginnen en dingen te kunnen begrijpen, een echte beroepsopleiding kun je het dus niet noemen.
Het is anders dan de PABO hoor, in alle respect.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 21:45:12 #257
17274 Wuder
pi_28317480
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 21:20 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Voorbeeld:
Ik ken iemand die een jaar TU had gedaan en daarna in mijn klas instroomde op de HTS.
We moesten een ontwerpberekening maken voor een betonnen balk in een gebouw.
Hij alles (goed) op 5 decimalen achter de komma uitgerekend, hoe sterk etc. die balk moest worden, wat al getuigd van een slecht inzicht, want als iemand in dat gebouw een andere schoen aan zou hebben zouden die laatste 2 getallen al veranderen bij wijze van spreken..
Daarnaast bleek dat het uitvoeringstechnisch niet mogelijk was, het was niet te maken in de praktijk, de afmetingen waren zodanig dat het beton niet te storten was in die vorm als het zo zou moeten functioneren als gewenst.
Hij had dus op de universiteit in dat eerste jaartje geen praktisch inzicht geleerd. Hij vertelde ons ook dat je dat op de universiteit wel die formules leert afleiden etc. maar wat je nou eigenlijk precies aan het berekenen bent en waarom je dat doet leer je niet. Of je zou het zelf moeten uitzoeken naast je studie.
Wij kunnen geen formules afleiden, zij kunnen het niet toepassen. Maar als je bij een ingenieursbureau werkt, wat moet je dan kunnen?? Het toepassen!!
Ik ben er ook van overtuigd dat een HTS'ser eerder in het bedrijfsleven is geïntegreerd dan een TU'er.
Na een jaartje geloof ik ook best dat een HBO'er wat meer "praktijk gericht" denkt, maar het gaat om de diploma. Een HBO'er krijgt een probleem en lost het op met behulp van bestaande mogelijkheden en een WO'er verzint nieuwe (en misschien betere) manieren om het probleem op te lossen.

Een HBO'er kan maar een soort bedrijf instromen (je studeert informatica en je wordt programmeur) terwijl een WO'er best wel ergens anders kan belanden dan de studie (je studeert civiele techniek en wordt programmeur). De HBO'er zal bij instromen "beter" zijn in programmeren, maar de WO'er zal snel inhalen (en daarna overtreffen) aangezien de WO'er veel beter is in het leren en verzinnen van nieuwe mogelijkheden. De HBO'er zal snel geïntegreerd zijn in de richting die hij/zij gestudeerd heeft, maar de WO'er kan in meer verschillende richtingen integreëren.

Het gaat bij WO vooral om het "denken" Kijk maar naar Geschiedenis studenten. Een kleine deel gaat daadwerkelijk bezig houden met het bestuderen van het verleden. De rest gaat werken bij allemaal instanties omdat ze goed zijn het analyseren/begrijpen van bronnen/teksten en goed zijn in beschrijven/beargumenteren/verwoorden van dingen..
  dinsdag 28 juni 2005 @ 21:48:59 #258
17274 Wuder
pi_28317653
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 21:22 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Bij Civiele Techniek heb je een heleboel wetenschappelijke kennis nodig om te kunnen beginnen en dingen te kunnen begrijpen, een echte beroepsopleiding kun je het dus niet noemen.
Het is anders dan de PABO hoor, in alle respect.
Laat ik het anders vergelijken:

VWO Wiskunde B is moeilijker dan HAVO Wiskunde B

Waarom? Omdat op 5 Havo Wiskunde B2 de zelfde stof wordt behandeld als op 5 VWO Wiskunde B1.. Dat is het verschil..
  dinsdag 28 juni 2005 @ 22:56:01 #259
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_28320306
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 21:48 schreef Wuder het volgende:

[..]

Laat ik het anders vergelijken:

VWO Wiskunde B is moeilijker dan HAVO Wiskunde B

Waarom? Omdat op 5 Havo Wiskunde B2 de zelfde stof wordt behandeld als op 5 VWO Wiskunde B1.. Dat is het verschil..
Wat heeft dat er mee te maken, daar ging het niet om.
pi_28321126
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 20:12 schreef Wuder het volgende:

[..]

Dat kan best!

Ik geloof best dat jij super slim bent en dat je jezelf gewoon niet aangetrokken voelt tot de WO en daarom gewoon de HBO kiest!

Maar ik denk dat over het algemeen (dus 90%? ) dat HBO'ers geen WO aankunnen..

In mijn studiegroep zit een HBO'er en het is duidelijk te merken dat hij gewoon wat minder is, aangezien hij dingen minder snel begrijpt...
Ik bedoelde meer dat het bij mijn studie sowieso meer R&D is, ook voor HBO-ers, die doen onderzoek, net zo goed als WO'ers. En bij onderzoek heb je mensen van allerlei lagen nodig, maar in dit vakgebied is het niet zo dat de hbo-er uit voert wat een wo-er bedenkt, een hbo-er doet dat net zo goed. Das het enige wat ik wilde zeggen

Overigens ga ik zelf waarschijnlijk als ik hier mee klaar ben ook naar de TU, tevens TN. Dus ik wilde alleen ff de opmerking maken dat het niet altijd zo is dat je met iedere hbo-studie in het uitvoer-proces terecht komt
  dinsdag 28 juni 2005 @ 23:33:28 #261
17274 Wuder
pi_28321660
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 23:18 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat het bij mijn studie sowieso meer R&D is, ook voor HBO-ers, die doen onderzoek, net zo goed als WO'ers. En bij onderzoek heb je mensen van allerlei lagen nodig, maar in dit vakgebied is het niet zo dat de hbo-er uit voert wat een wo-er bedenkt, een hbo-er doet dat net zo goed. Das het enige wat ik wilde zeggen

Overigens ga ik zelf waarschijnlijk als ik hier mee klaar ben ook naar de TU, tevens TN. Dus ik wilde alleen ff de opmerking maken dat het niet altijd zo is dat je met iedere hbo-studie in het uitvoer-proces terecht komt
Maar volgens mij ben je ook een uitzondering

Misschien had je toch beter gelijk VWO kunnen doen, komop, een beetje uitdaging is wel zo fijn
  dinsdag 28 juni 2005 @ 23:34:21 #262
17274 Wuder
pi_28321694
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 22:56 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken, daar ging het niet om.
Ik doelde eigenlijk meer op dat op het HBO je "simpeler" stof krijgt dan het WO, aangezien je een mindere vooropleiding nodig hebt..
pi_28321883
De overstap HBO-uni is ook weer niet zo groot als je nu voorschotelt hoor . Het gaat iets dieper en qua schrijven wordt een wat hoger nveau verwacht maar verder.
pi_28321944
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 23:33 schreef Wuder het volgende:

[..]

Maar volgens mij ben je ook een uitzondering

Misschien had je toch beter gelijk VWO kunnen doen, komop, een beetje uitdaging is wel zo fijn
Ik weet het, ik weet het
Enige reden dat ik naar havo ben gegaan is omdat mn mentor (toevallig frans lerares) vond dat ik niet goed genoeg was in frans om vwo te doen, en, onwetend als ik was heb ik dat advies maar over genomen, helaas.....

Maar het kan dus nog goed komen, WO na HBO is niet zo heel veel langer, als alles goed gaat ben ik dan nog pas 23-24 als ik afstudeer

Heb overigens wel gister te horen gekregen dat ik mn P netjes gehaald heb binnen een jaar als 1 van de weinigen (een stuk of 6 vd 60 die dit jaar begonnen). Dat was een meevaller dus hopelijk gaat het WO wel lukken

Ontopic:
Overigens vind ik het ook niet zo'n goed idee, ik denk dat je dan een heeel massaal systeem krijgt waarvan ik de voordelen zo nog niet van in zie. Het niveauverschil erken ik zeker, daarom moeten we dat ook maar lekker gescheiden houden. Bovendien, als het werkelijk er zou komen weet toch iedereen onderling wel de niveauverschillen dus heb je er nog weinig aan. Je gooit nog meer mensen met verschillende niveaus op 1 hoop dan nu al het geval is. Lijkt me niet echt super...
pi_28322128
Ach ja joh, waarom gooien we niet alle titels weg.

Iedereen even arm, that's the spirit.
  woensdag 29 juni 2005 @ 10:28:33 #266
17274 Wuder
pi_28329927
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 23:40 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik weet het, ik weet het
Enige reden dat ik naar havo ben gegaan is omdat mn mentor (toevallig frans lerares) vond dat ik niet goed genoeg was in frans om vwo te doen, en, onwetend als ik was heb ik dat advies maar over genomen, helaas.....
Ze moeten ook Frans 1 en Duits 1 afschaffen

Maar nog steeds een beetje nutteloos advies, aangezien je gewoon 2 onvoldoendes mag staan

En ik wist nog op mijn school stelden ze gewoon een minimum cijfer in bij elke toets (een 4), waardoor bijna iedereen gewoon slaagde.
quote:
Ontopic:
Overigens vind ik het ook niet zo'n goed idee, ik denk dat je dan een heeel massaal systeem krijgt waarvan ik de voordelen zo nog niet van in zie. Het niveauverschil erken ik zeker, daarom moeten we dat ook maar lekker gescheiden houden. Bovendien, als het werkelijk er zou komen weet toch iedereen onderling wel de niveauverschillen dus heb je er nog weinig aan. Je gooit nog meer mensen met verschillende niveaus op 1 hoop dan nu al het geval is. Lijkt me niet echt super...
Eerste jaar is vaak wel massaal, maar volgens mij wordt het in de jaren daarna wel wat minder.. En komop, je moet zelf leren studeren. Later als je aan het werken/onderzoeken bent, kun je ook niet even aan iemand vragen hoe het zit, aangezien niemand weet hoe het inelkaar zit
  woensdag 29 juni 2005 @ 10:29:08 #267
17274 Wuder
pi_28329948
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 23:38 schreef du_ke het volgende:
De overstap HBO-uni is ook weer niet zo groot als je nu voorschotelt hoor . Het gaat iets dieper en qua schrijven wordt een wat hoger nveau verwacht maar verder.
Nou, dan moeten we niveau verschil wat vergroten..

WO moet moeilijker!
pi_28330095
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 10:29 schreef Wuder het volgende:

WO moet moeilijker!

Maar dat gaat de overheid extra geld kosten, dus dat komt er vast niet van
pi_28330467
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 10:29 schreef Wuder het volgende:

[..]

WO moet moeilijker!
Van mij mag het ook best wat moeilijker hoor.

Hoewel goed vergelijken best lastig is. Een HEAO is niet te vergelijken met een HTS en al helemaal niet met letterenopleiding.
pi_28331052
als in, HEAO is makkelijker?
pi_28331160
Met gemak inderdaad maar het is gewoon heel lastig te vergelijken. Ik denk dat een letterenopleiding wel moeilijker is dan een HEAO opleiding maar een stevige HTS zou best nog wel eens lastiger kunnen zijn. Maar het vergelijken is gewoon erg lastig. Daarom heb je ook weinig aan zo'n versimpeld titelatuur stelsel denk ik.
pi_28331499
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 23:38 schreef du_ke het volgende:
Hoe groot die overstap is ligt dus maar heel erg aan welke opleiding. Bij talen is het verschil toch echt wel heel groot.
Sanity is (not) statistical
pi_28331599
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 11:22 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Hoe groot die overstap is ligt dus maar heel erg aan welke opleiding. Bij talen is het verschil toch echt wel heel groot.
Zeker, daarom heb ik ook een opleiding gekozen die redelijk aansluit bij de HBO opleiding die ik heb gevolgd.
pi_28333713
Sowieso snap ik niet waarom mensen zo moeilijk doen in het erkennen van het verschil tussen HBO en WO. HTS en TU hetzelfde verhaal. Er zit nu eenmaal een verschil in niveau. Dat neemt niet weg dat iemand het WO makkelijker kan ervaren dan HBO.
  woensdag 29 juni 2005 @ 12:36:52 #275
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_28333981
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 12:29 schreef nikk het volgende:
Sowieso snap ik niet waarom mensen zo moeilijk doen in het erkennen van het verschil tussen HBO en WO. HTS en TU hetzelfde verhaal. Er zit nu eenmaal een verschil in niveau. Dat neemt niet weg dat iemand het WO makkelijker kan ervaren dan HBO.
Exact, het niveauverschil tussen die opleidingen bestaat en waarom dat niet aanvaard kan worden snap ik echt niet. Niemand beweert toch dat hij/zij beter is omdat hij universitair opgeleid is?
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')