Ze kunnen geen wet indienen. Ze kunnen alleen een onderwerp / voorstel op de agenda zetten. Dat voorstel gaat dan samen met eventuele tegenvoorstellen de bestuurlijke molen van de EU in. Uiteindelijk bepalen dan toch Raad, Commissie en Parlement of en hoe het voorstel wordt uitgevoerd.quote:Op zaterdag 23 april 2005 09:02 schreef Positive_Thinking het volgende:
Een ander voorbeeld. Bij een aantal van 1 miljoen mensen kunnen een wet indinen. Hier in Nederland is dat dus haalbaar en denk je ja leuk, maar nu komen bijv de Fransen (andere levensopvatting in zaken) met een tegenstem/tegenwet. Frankrijk heeft meer inwoners. Hoe gaat de EU daarmee overweg?
Nee, dat niet eens zo zeer. Er zit wel een exit-clausule in, maar het is onrealistisch om te denken dat we zo maar uit de EU zullen gaan stoppen. Dan moet er echt een hele grote crisis binnen de EU komen en dat zie ik echt niet gebeuren de komende 20 a 30 jaar.quote:Op vrijdag 22 april 2005 22:19 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Hmm, onverwachts dat jij een voorstander bent. Het is zeker die exit-clausule waardoor je voor bent?
Er gaat alleen geen hond stemmen dus dat percentage zegt weinigquote:Op zaterdag 23 april 2005 11:13 schreef bruut het volgende:
Je kan ook direct naar de peiling:
http://www.referendumwijzer.nl/peiling
60% is nu tegen![]()
Ach, je moet eens kijken waar mensen zonder die test hun mening op baseren. Je ziet bij referenda wel vaker dat mensen tegenstemmen met argumenten voor en andersom. Hier in Amsterdam worden al jaren referenda gehouden over bepaalde zaken en het is vaak tenenkrommend om te zien wat er gebeurt, volkomen willekeur. Een niet zo snuggere tante van mij stemde bijvoorbeeld tegen de aanleg van IJburg (een hele grote woonwijk voor 45.000 inwoners). Haar argument was "Ja, ze bouwen alles maar vol, dat moet stoppen" terwijl bestaande plekken (parken, sportvelden etc.) in de stad volbouwen in plaats van stadsuitbreiding juist het alternatief van de tegenstemmers was, ze heeft dus tegen haar eigen mening gestemd.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:37 schreef mbn het volgende:
Net gedaan, wat ik al wist en ook bleek was dat ik voor de Europese Grondwet ben.
Ik vond de vraagstelling trouwens erg slecht. Op sommige punten bleek duidelijk dat de makers ervan zelf de Europese Unie nog niet goed snappen. Voor mensen die aan de hand hiervan hun mening gaan bepalen, is dat erg jammer.
Ja ik was al meer taalfouten tegengekomen op die site.quote:
Er zijn een heleboel verschillende redenen om voor of tegen te stemmen. Dat je anti-EU bent als je tegen stemt is niet vanzelfsprekend. Dat je tegen moet stemmen als je anti-EU bent is ook niet vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:20 schreef Positive_Thinking het volgende:
Leuk om te lezen dat mensen die voor zijn de tegenstemmers in de hoek drukken van Anti EU en ze weten niet waar ze over stemmen. Dit zal in veel gevallen misschien ook zeker het geval zijn. Geen probleem.
Dat is waar, maar U hebt/heeft beantwoordt is toch echt foutquote:Op zaterdag 23 april 2005 16:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
"U hebt" is formeler dan "u heeft", maar beiden zijn goed![]()
38%quote:
Precies, en ben je het dan oneens over die 7 anderen of over dat ze voorstellen terug kunen fluiten.quote:Op zaterdag 23 april 2005 02:46 schreef SeLang het volgende:
Wat een waardeloze referendumwijzer. Je kunt de vragen natuurlijk altijd zo stellen dat mensen denken dat ze voor zijn. Kijk bijvoorbeeld naar vraag 3:
"3. Het Nederlandse parlement moet samen met een aantal ander parlementen een voorstel van de Unie kunnen terugsturen." Voor of tegen ?
Je had de vraag ook zo kunnen stellen:
"3. Als Het Nederlandse Parlement het niet eens is met een voorstel dan moet het eerst zeven andere parlementen vinden die ook tegen zijn voordat het voorstel kan worden teruggestuurd" Voor of tegen?
Door de vragen iets anders te formuleren krijg je hele andere antwoorden.
quote:
ik had bij die stelling over over overleg met kerken niet eens/niet oneens, had daar voorwaarden voor in gedachten, zoals ook overleg met andere organisaties zoals werkgevers, vakbonden, homo/vrouwenbewegingen, en weet verder eig niet hoe serieus dat moet zijn, dus twijfels erover maar mi niet zwaar genoeg om tegen te zijnquote:Op vrijdag 22 april 2005 18:22 schreef Sidekick het volgende:
Zo, de site werkte lekker nu.
92% eens.
Overleg met kerken is voor mij niet gewenst, en wetgeving voor kunst en cultuur hoeft voor mij niet op Europees niveau te worden geregeld.
Mijn waardering voor de Europese Unie is redelijk veel.
En dat terwijl ik niet eens ga stemmen.quote:Op zondag 24 april 2005 00:55 schreef zakjapannertje het volgende:
verder lijken wij voorlopig de enigen hier die boven de 90% eindigen
Grappig, bij mij kwam er ook 68% uit en ik ben ook nog redelijk zwevend maar neigend naar 'voor'.quote:Op maandag 25 april 2005 08:45 schreef Vhiper het volgende:
68% overeenkomst bij mij, vooral op sociaal en economisch vlak..Redelijk verrassend
Ik weet het nog niet zeker, maar ik neig voorlopig naar een "voor" stem.
Helemaal eens met de kritiekquote:Op maandag 25 april 2005 17:07 schreef zakjapannertje het volgende:
SP hekelt referendumwijzer Europese grondwet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |