Lekker je kop in het zand steken.quote:Op donderdag 21 april 2005 13:43 schreef machteld het volgende:
Het UWV ziet geen reden om te onderzoeken hoeveel artsen met problemen rondom de nieuwe criteria in de WAO rondlopen. A. Dümig, adjunct-voorzitter van de Raad van Bestuur van het UWV, zegt in Zembla niet te geloven dat er groepen artsen met gewetensbezwaren rondlopen.
Het vervelende van de nieuwe regelingen is dat de mensen die bewust de boel flessen gewoon nog afgekeurd worden, en de mensen die echt niet meer kunnen werken goedgekeurd worden. Te triest voor woorden.quote:Op donderdag 21 april 2005 14:08 schreef thaleia het volgende:
Ik ga wel even kijken vanavond, vind het wel interessant. Tja, het is zo moeilijk he, er zitten zoveel mensen in de WAO die ofwel bewust achteroverleunen en profiteren, ofwel door jarenlang tot 'patient' te zijn gemaakt er inmiddels zelf echt van overtuigd zijn dat ze niet kunnen werken ("onbewust profiteren"), er moet IETS gebeuren om die weer uit de WAO te krijgen. Maar misschien zijn de regels nu wel echt TE rigide, en worden er mensen die echt niks kunnen de dupe.
Kan je dit cliche onderbouwen met cijfers?quote:Op donderdag 21 april 2005 14:21 schreef duckes het volgende:
De rijke mensen worden alleen maar rijker en de minima alleen maar armer
Laat ik hem een handje helpen:quote:Op donderdag 21 april 2005 14:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Kan je dit cliche onderbouwen met cijfers?
Helpen? Je laat juist zien dat de armen qua koopkracht rijker zijn geworden.quote:Op donderdag 21 april 2005 15:40 schreef Vhiper het volgende:
Laat ik hem een handje helpen:
Koopkrachtontwikkeling van de 10% armsten in Nederland:
Waarom heb je het over EX-zieken. Dat zijn inderdaad degene die onmiddellijk de wao uitmoeten. Alleen gaat het hier niet over ex-zieken.quote:Op donderdag 21 april 2005 21:21 schreef thaleia het volgende:
Hmmmnou, dan zegt zo'n man dat het beleid slecht is omdat er alleen maar wordt gekeken of je medisch gezien in staat bent om te werken en of er tenminste tien plekken zijn waar je zou kunnen werken, en niet naar of je wel de goede opleiding hebt en affiniteit met die sector, maar hallo zeg, gezonde mensen hebben toch ook gewoon pech als ze niet de goeie papiertjes hebben? Die komen dan ook in de bijstand....of moeten genoegen nemen met een baantje dat ze minder leuk vinden. Waarom zou dat voor ex-zieken anders moeten zijn? Tuurlijk is het vervelend als je geen leuk werk kunt vinden maar dat is het voor mensen die altijd gezond waren net zo goed.
Het gaat mij om het principe dat iemand letterlijk zegt: "het is mensonterend om tegen mensen te zeggen dat ze kunnen werken terwijl er voor hen geen perspectief is op werk". Dat mag toch! Als iemand kan werken, maar toevallig niks leuks kan vinden, heeft dat toch niks met de WAO te maken? Hoe kan iemand dat nou gemeen beleid vinden? Als ik niks leuks kan vinden heb ik ook pech....quote:Op donderdag 21 april 2005 21:46 schreef marcb1974 het volgende:
Waarom heb je het over EX-zieken. Dat zijn inderdaad degene die onmiddellijk de wao uitmoeten. Alleen gaat het hier niet over ex-zieken.
Maar de 10% rijksten zijn er méér op vooruit gegaan dan de 10% armsten, dus is het verschil wel degelijk groter geworden. Bovendien zijn die luttele tienden procentjes, en af en toe een procentje vooruitgang echt niet zo'n hele vooruitgang. (Maar goed alle beetjes helpen natuurlijk).quote:Op donderdag 21 april 2005 21:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Helpen? Je laat juist zien dat de armen qua koopkracht rijker zijn geworden.![]()
Het verschil wel, maar hij zei: "de rijken worden rijker en de armen worden armer". Maar de armen worden dus niet armer volgens dat statistiekje.quote:Op donderdag 21 april 2005 21:57 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar de 10% rijksten zijn er méér op vooruit gegaan dan de 10% armsten, dus is het verschil wel degelijk groter geworden.
Dat klopt, maar werd niet gezegd (bovendien werkt eea ook positief tov kansen op de arbeidsmarkt voor de armen). Maar goed, dit is allemaal offtopic gereutel.quote:Op donderdag 21 april 2005 21:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar de 10% rijksten zijn er méér op vooruit gegaan dan de 10% armsten, dus is het verschil wel degelijk groter geworden. Bovendien zijn die luttele tienden procentjes, en af en toe een procentje vooruitgang echt niet zo'n hele vooruitgang. (Maar goed alle beetjes helpen natuurlijk).
Ik weet hoe schrijnend het er aan toe gaat bij de keuring. Het is écht verschrikkelijk. En zo bizar onmenselijk, alsof je door een robot gekeurd wordt, zonder ook maar een greintje emotie.quote:Oei, en dit tragische verhaal van die labiele Jolanda is erg tragisch, maar dat lijkt me los staan van het onderwerp van het programma....misschien was de UWV-beslissing de druppel, maar anders was er een andere druppel geweest. Wat een stemmingmakerij zeg, dit programma....
je hebt makkelijk praten, totdat jou het overkomt. Totdat het om jou moeder of dochter gaat die zelfmoord heeft gepleegd, waarvan je wist dat zij al 18 jaar ernstig ziek was. Haar draagkracht was dermatig zwak, dat zij geen uitweg meer zag na de herkeuring.quote:je kunt de schuld toch niet in de schoenen van een ander schuiven omdat haar veerkracht al 18 jaar miniem was en zij niet met tegenslagen, gemene verkeersdeelnemers, sociaal weinig geraffineerd winkelpersoneel, een onvriendelijke buurman, een keuringsarts die zijn dag niet had, om kan gaan?
Ze heeft toch echt ZELF zelfmoord gepleegd hoor...quote:De keuringsarts heeft haar in labiele toestand volledig arbeidsgeschikt verklaard. Ze wist hoe zij er psychisch aan toe was, dat heeft ze zelf ook herhaaldelijk verteld. Ze kon ook niet meer werken, zei ze zelf. En toch keurt de arts haar volledig goed. De arts heeft haar geestelijk spreekwoordelijke het zetje in de afgrond gegeven.
Wat stoer.quote:Als het mijn dochter was geweest of moeder, dan ging ik echt net zolang op zoek tot ik de keuringsarts had, Al moet ik daar 20 jaar voor in de bak zitten. Maakt me niks uit,
Dan ben je inderdaad heel simpelquote:Wie zo met mijn directe familie zou omgaan, die neem ik keihard te grazen. heel simpel.
En dat vind IK dus het tragische aan het verhaal. Die vrouw is twintig jaar lang steeds verder afgegleden en heeft kennelijk geen goede behandeling gehad, of was gewoon niet te behandelen. DAT is ontzettend droevig.quote:Op donderdag 21 april 2005 22:28 schreef Speth het volgende:
Verder... Waarom heeft deze vrouw geen betere behandeling gekregen voor haar labiliteit?
[...]
Het niet hebben van werk kan uiterst demotiverend zijn en verdere depressie in de hand werken.
Daar is niks stoers aan, Dat is gewoon opkomen voor je directe familieleden en je niet door wie of wat dan ook laten "mishandelen"quote:Wat stoer.
Je hebt aanleiding en oorzaak, de oorzaak ligt in haarzelf, de aanleiding is daarbij vergeleken totaal irrelevant.quote:terwijl de keuringasrts haar het geestelijke zetje heeft gegeven
Als iemand zegt "je bent waardeloos, neem maar een uitkering" bijvoorbeeld.quote:Zelfmoord doe je zelf, maar iemand anders kan je er toe aanzetten.
De aanleiding zou bij mij juist uiterst relevant zijn. Als mijn moeder zegt, dat zij het niet meer ziet zitten na de herkeuring, en dat ze door de herkeuring zelfmoord heeft gepleegd, dan is er voor mij niets 'relevanters' meer te vinden. Ik weet dan genoeg.quote:Je hebt aanleiding en oorzaak, de oorzaak ligt in haarzelf, de aanleiding is daarbij vergeleken totaal irrelevant.
Dat is natuurlijk een ontzettend domme, impulsieve, en vrij gevaarlijke redenering.quote:Op donderdag 21 april 2005 22:40 schreef Poldermodel het volgende:
[..]
De aanleiding zou bij mij juist uiterst relevant zijn. Als mijn moeder zegt, dat zij het niet meer ziet zitten na de herkeuring, en dat ze door de herkeuring zelfmoord heeft gepleegd, dan is er voor mij niets 'relevanters' meer te vinden. Ik weet dan genoeg.
Dat is voor mij dan voldoende aanleiding.
Dat mag je rustig vinden.. Dan maar dom, gevaarlijk en impulsief.quote:Op donderdag 21 april 2005 22:42 schreef Speth het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een ontzettend domme, impulsieve, en vrij gevaarlijke redenering.
Klopt, iedereen in Nederland is de laatste 20 jaar in koopkracht vooruit gegaan, maar zoals je in die cijfers ook duidelijk kunt zien, zijn de 10% rijksten er de afgelopen jaren veel meer op vooruit gegaan dan de 10% armsten. De kloof tussen arm en rijk is dus duidelijk fors gegroeid.quote:Op donderdag 21 april 2005 21:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Helpen? Je laat juist zien dat de armen qua koopkracht rijker zijn geworden.![]()
Hallo; je krijgt wel of geen geld, dat is wat anders dan wel of niet vermoord worden.quote:Op vrijdag 22 april 2005 08:23 schreef Peter-de-Grote het volgende:
[quote]Op donderdag 21 april 2005 22:44 schreef Poldermodel het volgende:
[..]
Als je op Gestapo-achtige wijze wordt gekeurd (of herkeurd voor WAO-ers) dan houdt ook bij mij alle redelijkheid op.
Zorg dat die banen er zijn?quote:Op vrijdag 22 april 2005 09:05 schreef Vhiper het volgende:
De uitzending was weer eens stuitend, mensen die gewoonweg nooit werk zullen krijgen vanwege hun gebrek, worden simpelweg goedgekeurd omdat ze het werk wel zouden kunnen doen. Gevolg: Bijstand.
Ik vind het best dat die mensen goedgekeurd worden, maar dan moeten ze ook aan het werk kunnen of op z'n minst een reële kans op een baan hebben. Nu is die kans gewoon nul, maar puur omdat ze het werk in theorie wel zouden kunnen doen, krijgen ze een schop onder hun kont, alsof het al niet erg genoeg is niet meer aan het werk te kunnen en te moeten leven met een handicap (Wat elke ziekte toch is), wordt hen nu dus ook verweten dat ze niet aan het werk gaan en de bijstand in geschopt.
Dus, Balkie en kameraden, aan het werk? Prima, maar: Zorg dan eens dat die banen er zijn!
Hoe ze het doen, zal mij worst zijn.quote:Op vrijdag 22 april 2005 09:31 schreef pesci het volgende:
[..]
Zorg dat die banen er zijn?
Door de lasten te drukken bijvoorbeeld?
![]()
Waarom? Er zijn ook genoeg mensen die nooit in de WAO hebben gezeten en die geen reele kans op een baan hebben, die moeten het toch ook met bijstand doen? Kijk zolang je VANWEGE JE MEDISCH PROBLEEM geen reele kans op een baan hebt is er wat voor te zeggen om die mensen in de WAO te laten, maar als het gaat om iemand die niet MEER klachten heeft dan de gemiddelde persoon die weleens wat kwakkelt, waarom zou die een voordeel moeten hebben t.o.v. andere, evenzeer kwakkelende, mensen die toevallig nooit in de WAO hebben gezeten?quote:Op vrijdag 22 april 2005 09:05 schreef Vhiper het volgende:
Ik vind het best dat die mensen goedgekeurd worden, maar dan moeten ze ook aan het werk kunnen of op z'n minst een reële kans op een baan hebben.
Volgens die vrouw van de raad van bestuur ging het hier schijnbaar over een arts die het moeilijk vindt om de aan hem opgelegde regels toe te passen. Zo'n arts moet dan maar verdwijnen.quote:Op vrijdag 22 april 2005 08:23 schreef Peter-de-Grote het volgende:
[quote]Op donderdag 21 april 2005 22:44 schreef Poldermodel het volgende:
Als je op Gestapo-achtige wijze wordt gekeurd (of herkeurd voor WAO-ers) dan houdt ook bij mij alle redelijkheid op. Zie ZEMBLA van gisteravond en de uitlatingen van een UWV-arts in gewetensnood.![]()
Ik heb nergens iets anders beweerd. Die mensen die ik in de uitzending zag, zijn echter, wegens hun medische problemen, simpelweg kansloos op de arbeidsmarkt. Geen enkele werkgever zit op een werknemer te wachten die een paar keer per jaar naar de EHBO moet worden afgevoerd en noem maar op (In de uitzending hadden ze voorbeelden genoeg).quote:Op vrijdag 22 april 2005 10:16 schreef thaleia het volgende:
[..]
Waarom? Er zijn ook genoeg mensen die nooit in de WAO hebben gezeten en die geen reele kans op een baan hebben, die moeten het toch ook met bijstand doen? Kijk zolang je VANWEGE JE MEDISCH PROBLEEM geen reele kans op een baan hebt is er wat voor te zeggen om die mensen in de WAO te laten, maar als het gaat om iemand die niet MEER klachten heeft dan de gemiddelde persoon die weleens wat kwakkelt, waarom zou die een voordeel moeten hebben t.o.v. andere, evenzeer kwakkelende, mensen die toevallig nooit in de WAO hebben gezeten?
Men keurt iemand niet op de vergelijking met de gemiddelde medische klachten. Men kijkt puur en alleen of iemand een bepaalde arbeid fysiek nog zou kunnen verrichten, zonder te kijken of een dergelijke baan er uberhaupt wel is en hoeveel kans iemand met een dergelijk medisch probleem op die baan zou hebben.quote:zegd " Kortom: als iemand TERECHT is goedgekeurd omdat ie nou eenmaal niet meer medische klachten heeft dan de gemiddelde andere Nederlander moet ie niet gaan mekkeren dat ie niks leuks kan vinden. Als iemand ONTERECHT is goedgekeurd is het een ander verhaal.
What the hell, waarom hebben we überhaupt die hele WAO nodig?quote:Op vrijdag 22 april 2005 10:16 schreef thaleia het volgende:
Waarom? Er zijn ook genoeg mensen die nooit in de WAO hebben gezeten en die geen reele kans op een baan hebben, die moeten het toch ook met bijstand doen?
Ja, daarom zitten ze dus in diw WAOquote:Kijk zolang je VANWEGE JE MEDISCH PROBLEEM geen reele kans op een baan hebt is er wat voor te zeggen om die mensen in de WAO te laten,
Jij denkt dat je om wat "gekwakkel" al de WAO inkomt?quote:maar als het gaat om iemand die niet MEER klachten heeft dan de gemiddelde persoon die weleens wat kwakkelt, waarom zou die een voordeel moeten hebben t.o.v. andere, evenzeer kwakkelende, mensen die toevallig nooit in de WAO hebben gezeten?
En het lijntje is dus tever doorgetrokken richting onterecht, dat was dus het hele punt van die doktoren. Als zelfs de mensen die het werk moeten doen en ervoor gekwalificeerd zijn vraagtekens zetten bij de criteria of er zelfs gewetensproblemen mee krijgen, dan zou dat toch een veeg teken moeten zijn dunkt me...quote:Kortom: als iemand TERECHT is goedgekeurd omdat ie nou eenmaal niet meer medische klachten heeft dan de gemiddelde andere Nederlander moet ie niet gaan mekkeren dat ie niks leuks kan vinden. Als iemand ONTERECHT is goedgekeurd is het een ander verhaal.
Net zomin als RSI en een whiplash, terwijl iedereen weet dat als je 1 van die 2 in een beetje serieuze mate hebt je dan toch echt wel de lul bent.quote:Op donderdag 21 april 2005 22:25 schreef golfer het volgende:
Volgens de nieuwe regels van de WAO is een ernstige burn-out blijkbaar geen reden meer om arbeidsongeschikt te zijn.
Nee-hee, ik zeg dat "wat gekwakkel" geen reden moet zijn om eeuwig in de WAO te blijven zitten. Als je zover genezen bent dat je even fit bent als de gemiddelde andere kwakkelende Nederlander, is het niet eerlijk als jij relaxed in de WAO kunt blijven hangen omdat je geen leuk werk kunt vinden, terwijl een ander die niets leuks kan vinden het met een kutbaantje of met bijstand moet doen.quote:Op vrijdag 22 april 2005 12:33 schreef Mwanatabu het volgende:
Jij denkt dat je om wat "gekwakkel" al de WAO inkomt?
Dat komt omdat je bij een burn-out nog wel gewoon kunt werken, alleen niet meer in de branche waar je voorheen in werkte. Omscholen en werken in een andere tak van sport is vaak geen probleem. Een burn-out ontstaat omdat iemand heel lang veel geeft voor zijn functie, en daar niets voor terugkrijgt. Dit is ook een proces waar jaren overheen gaat. Vandaar dat iemand bijna nooit meer terug kan in zijn oude functie, maar een nieuwe functie ook vaak geen probleem vormt.quote:Op donderdag 21 april 2005 22:25 schreef golfer het volgende:
Volgens de nieuwe regels van de WAO is een ernstige burn-out blijkbaar geen reden meer om arbeidsongeschikt te zijn.
quote:Op vrijdag 22 april 2005 12:46 schreef thaleia het volgende:
[..]
Nee-hee, ik zeg dat "wat gekwakkel" geen reden moet zijn om eeuwig in de WAO te blijven zitten. Als je zover genezen bent dat je even fit bent als de gemiddelde andere kwakkelende Nederlander, is het niet eerlijk als jij relaxed in de WAO kunt blijven hangen omdat je geen leuk werk kunt vinden, terwijl een ander die niets leuks kan vinden het met een kutbaantje of met bijstand moet doen.
Wat hier dus gebeurt in veel gevallen.quote:Als iemand echt nog ziek is is het een heel ander verhaal natuurlijk. En natuurlijk is het vreselijk als je echt nog ziek bent en je wordt onterecht goedgekeurd.
Neemt niet weg dat het deel van het beleid dat zorgt voor het goedkeuren van die schrijnende gevallen gewoon niet deugt. Ik ben alleen benieuwd naar de percentages, maar aangezien er keuringsartsen zijn die de noodklok luiden denk ik dat het echt een significant percentage betreft. RSI bijvoorbeeld komt enorm veel voor.quote:Die verhalen zijn schrijnend. Maar mensen wiens verhaal een stuk minder schrijnend is grijpen de schrijnende gevallen aan om te roepen dat er van het hele beleid niets deugt
Concentratiekampvergelijkingen gaan mij ook tever. De bijstand is geen feest, maar je gaat er niet dood aan. Hoewel je diep in de shit kunt komen als je een onwelwillende gemeente hebt en je hoge ziektekosten hebt. Het ziekenfonds is namelijk ook enorm uitgekleed...quote:, dat zag je bij de asielzoekerstoestanden en Verdonk precies zo. Dat gebeurt nu eenmaal en het kan geen kwaad om bij elke ach en wee roeper wel even kritisch te kijken hoeveel reden hij heeft om ach en wee te roepen. Het ach en wee geroep sloeg in de Zembla-uitzending wel erg ver door, met concentratiekampvergelijkingen, een titel als "fatale herkeuring" en het verhaal over de zelfdoding. Zoiets komt de zaak van de mensen die echt onterecht zijn afgekeurd en echt een schrijnend verhaal hebben ook niet ten goede.
Omdat WAO comfortabeler is dan bijstandquote:Op vrijdag 22 april 2005 19:16 schreef Mwanatabu het volgende:
Waarom denk je dat iemand vrijwillig in de WAO zou blijven als hij zo gezond is als de gemiddelde Nederlander?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |